Protokół komisji nr 16/12 z 25.09.2012

 

Protokół Nr 16/12

ze wspólnego posiedzenia Komisji Samorządu, Planowania i Działalności Gospodarczej Komisji, Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 25 września 2012 roku w godz. 1200-1500 w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Knyszynie pod przewodnictwem Pani Katarzyny Polińskiej

 

 

W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji i zaproszeni goście zgodnie z listą obecności. Na stan 15 członków komisji w posiedzeniu uczestniczy 12.

Przewodniczący Rady otworzył wspólne posiedzenie komisji stałych Rady. Następnie zaproponował na Przewodniczącego obrad  kandydaturę P. K. Polińskiej Przewodniczącej Komisji Samorządu, Planowania i Działalności Gospodarczej Rady Miejskiej w Knyszynie. P.K. Polińska wyraziła zgodę innych kandydatów nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za kandydaturą P. K. Polińskiej głosowało 12 członków komisji. 

Przewodnicząca po otwarciu punkt 1 przedstawiła proponowany porządek obrad.

Uwag i propozycji zmian do porządku obrad nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 12 członków Komisji,  a oto jego treść: 

  1. Przyjęcie porządku obrad.
  2. Informacja o przebiegu wykonania budżetu gminy Knyszyn oraz informacja o przebiegu wykonania planu finansowego Knyszyńskiego Ośrodka Kultury i Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Knyszynie za I półrocze 2012 r.      
  3. Projekty uchwał w sprawach:
    1. podziału gminy Knyszyn na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym,
    2. podział gminy Knyszyn na stałe obwody wyborcze, ustalenia ich numerów, granic oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych,
    3. upoważnienia Burmistrza Knyszyna do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu pt.: „Przebudowa ulic: J. Piłsudskiego, I. Daszyńskiego, R. Dmowskiego, 11‑go Listopada oraz ul. Polnej w Knyszynie” oraz współfinansowania projektu w ramach Programu Wieloletniego pod nazwą „Narodowy program przebudowy dróg lokalnych – Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój”
    4. dokonania zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Knyszyn na lata 2012-2015,
    5. dokonania zmian w budżecie gminy na 2012 r.    
  4. Sprawy różne.
  5. Wolne wnioski.
  6. Przyjęcie protokołu  Nr 15/12 ze  wspólnego posiedzenia Komisji stałych Rady Miejskiej
  7. Zakończenie obrad. 

Do pkt. 2

Przewodnicząca otworzyła punkt 2 porządku obrad następnie udzieliła głosu Skarbnik Gminy.

P. B. Płońska – Skarbnik gminy poinformowała, iż budżet gminy uchwalony Uchwałą Nr XII/92/12  Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 31 stycznia  2012 r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy  na 2012 rok po stronie dochodów wynosił 15.440.000 zł, natomiast po stronie wydatków 17.860.000 zł.

Po zmianach na dzień 30.06.2012 r. budżet gminy wynosi:

- plan dochodów ogółem – 13.483.343 zł

- plan wydatków ogółem – 16.859.343 zł.

Źródło pokrycia deficytu budżetowego w kwocie 3.376.000 zł stanowią planowane do zaciągnięcia kredyty długoterminowe w kwocie 3.146.557 zł oraz wolne środki w kwocie 229.443 zł. Za I półrocze 2012 r. powstała nadwyżka budżetowa w wysokości 962.626,51 zł.

W I półroczu 2012 r. kredyty bankowe nie były zaciągane.

Kwota spłaconych rat kredytów w I półroczu 2012 r. wynosi 382.626,36 zł.

Realizacja planu dochodów budżetu gminy.

Plan dochodów ogółem wynosi - 13.483.343 zł , wykonanie natomiast 6.770.923,03 zł, co stanowi 50,22%. Plan dochodów bieżących wynosi 12.140.150 zł, wykonanie 6.733.051,30 zł, tj. 55,47%. Plan dochodów majątkowych wynosi 1.343.193 zł, wykonanie 37.871,73 zł, tj. 2,82%.
Realizacja wydatków budżetu gminy.

Plan wydatków budżetu gminy ogółem wynosi 16.859.343 zł, wykonanie zaś 5.808.296,52 zł, tj. 34,46%. Plan wydatków bieżących wynosi 12.053.094 zł, wykonanie 5.666.325,00 zł, tj. 47,02%. Plan wydatków majątkowych wynosi 4.806.249 zł, wykonanie 141.971,52 zł, tj. 2,96 %. Następnie P. Skarbnik przedstawiła informację  o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej uchwalonej na lata 2012-2015.  Na dzień 30.06.2012 r. realizacja przedsięwzięć przedstawia się następująco:

- Bieżące

1. System  bezpieczeństwa i komunikacji elektronicznej – część bieżąca – poprawa jakości życia mieszkańców obszaru przygranicznego. Przedsięwzięcie zostało zrealizowane w kwocie 10.867,98 zł, co stanowi 22,98% limitu wydatków określonych na rok 2012.

2.Zajęcia pozalekcyjne uczniów klas I-III szkół podstawowych – wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów szkół gminy Knyszyn. Przedsięwzięcie zostało zrealizowane w kwocie 17.256,57 zł, co stanowi 56,77% limitu wydatków określonych na rok 2012.

- Majątkowe

1.Budowa stacji uzdatniania wody, sieci kanalizacyjnej  i wodociągowej oraz modernizacja oczyszczalni ścieków w Knyszynie – poprawa infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej. W ramach przedsięwzięcia sporządzono dokumentację projektowo-kosztorysową modernizacji oczyszczalni ścieków za kwotę 3.500,00 zł, oraz wykonano kopie map do wniosku o dofinansowanie budowy kanalizacji za kwotę 33,99 zł. Stanowi to  50,49% limitu wydatków określonych na 2012 r.

2. Infrastruktura telekomunikacyjna (internetowa sieć szerokopasmowa) umożliwienie powszechnego dostępu do internetu. Przedsięwzięcia nie realizowano.

3. Poprawa infrastruktury drogowej. W ramach przedsięwzięcia wykupiono działki pod budowę ulic, wykonano geodezyjne opracowanie podziałów nieruchomości związanych z realizacją zadania „Budowa ulic: Ks. E. Junga, P. Chwalczewskiego, J. Zamoyskiego w Knyszynie”. Wydatkowana kwota 30.730,20 zł  stanowi 29,55% limitu wydatków określonych na rok 2012.

4. System bezpieczeństwa i komunikacji elektronicznej dla podniesienia warunków życia społeczności przygranicznych – poprawa jakości życia i bezpieczeństwa mieszkańców i turystów obszaru przygranicznego. Przedsięwzięcie będzie realizowane w II półroczu 2012 r.

5. Termomodernizacja budynku ZS w Kalinówce Kościelnej – wykonanie termomodernizacji budynku szkoły. W ramach przedsięwzięcia wykonano aktualizację kosztorysu . Wydatkowana kwota 1.414,50 zł stanowi 0,32% limitu wydatków określonych na rok 2012.

6.Termomodernizacja budynku ZSO w Knyszynie – wykonanie termomodernizacji budynku szkoły. Wykonano aktualizacje kosztorysu. Wydatkowana kwota 1.414,50 zł stanowi 0,11% limitu wydatków określonych na rok 2012.

7. Usługi i aplikacje dla obywateli (e-administracja, e-edukacja) – umożliwienie łączności internetowej dla obywateli z administracja i szkolnictwem. Przedsięwzięcia nie realizowano.

8. Zwiększenie atrakcyjności turystycznej gminy Knyszyn – podniesienie walorów turystycznych miasta i poziomu życia mieszkańców. Przedsięwzięcie nie było realizowane.

Informacja o kształtowaniu się wskaźnika zadłużenia.

Wskaźnik zadłużenia w stosunku do dochodów wykonanych ogółem na dzień 30.06.2012 r. wynosi 21,24%.  ( w załączeniu zarządzenie Nr 136/12 )

Kontynuują Skarbnik przedstawił  uchwałę nr II-00320-31/12 Składu Orzekającego Regionalnej Izby obrachunkowej w Białymstoku  z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonej przez Burmistrza Knyszyna informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze 2012 r. ( kopia uchwały w  załączeniu).

Ze strony komisji pytania dotyczyły:

P.A.Tracz zwrócił, się z pytaniem o przyczyny przełożenia na rok 2013 terminu realizacji termomodernizacji budynku ZSO w Knyszynie.

Burmistrz wyjaśnił, iż to opóźnienie w realizacji inwestycji nie wynika z naszych zaniedbań. Procedura rozpatrywania wniosków przeciągnęła się znacznie w czasie, co praktycznie wykluczyło realizację tej inwestycji w tym roku tym bardziej, że zakres prac do wykonani jest bardzo duży. Dlatego przesunięto termin realizacji inwestycji do 18 lipca 2013 r. Dodatkowo w trakcie postępowania przetargowego została wykluczona firma, która przedstawiła najkorzystniejszą ofertę. Firma ta złożyła odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie, co może znacznie wydłużyć postępowanie przetargowe.  Natomiast jeżeli chodzi o termomodernizację budynku ZS w Kalinówce Kościelnej to została podpisana umowa z  wykonawcą, przekazano plac budowy. Wykonawca w najbliższym czasie ma przystąpić do prac.                             

P. D. Czerepko zwróciła się z pytaniem, co jest powodem tak niskiego wskaźnika – 2,8% realizacja dochodów majątkowych. 

P. Skarbnik wyjaśniła, iż planując budżet wpisuje się kwoty, które planuje się uzyskać z dofinansowania  z różnych źródeł. Na chwilę obecną są realizowane, niektóre inwestycje natomiast dofinansowanie wpłynie po ich wykonaniu, niektóre został przełożone na rok przyszły np.: termomodernizacja to jedna z przyczyn, że ten wskaźnik jest tak niski.

Burmistrz dodał, iż ten procent wykonania jest na dzień dzisiejszy wyższy między innymi z tytułu sprzedaży mienia, niektóre przetargi są ogłaszane po raz kolejny np. sprzedaż budynku szkoły w Zofiówce.

P.P. Malesiński, stwierdził, iż przedstawiona informacja pod względem formalnym i rachunkowym jest dobra, ale radni chcieliby tutaj usłyszeć szczegółową informację na temat przebiegu realizacji inwestycji w bieżącym roku a więc, co będzie zrealizowane, co zostało przeniesione, jakie są zagrożenia, z czego musimy zrezygnować itp.

Burmistrz wyjaśnił, iż radny poruszył bardzo ważny tematy i jeżeli jest takie oczekiwanie to pokrótce przedstawi taką informację:

- w miesiącu czerwcu został złożony wniosek na zwrot poniesionych kosztów na termomodernizację przedszkola. Jest zapewnienie, że kwota 78 tys. zł wpłynie do budżetu w bieżącym roku.

- wykonano modernizacje ul. Goniądzkiej, wniosek o zwrot kosztów został złożony do Urzędu Wojewódzkiego środki powinny wpłynąć do końca roku.

- trwają prace przy budowie Orlika termin zakończenia prac 15 października. Inwestycja ta była dofinansowana na kwotę 838 tys. zł łącznie. Te środki do końca roku powinny być również rozliczone.

- „radosna szkoła” podpisana umowa, przekazany plac pod budowę. Prace mają się rozpocząć w najbliższych dniach i nie ma obaw, iż nie będzie to zrealizowane.

- Termomodernizacja budynku Zespołu Szkół w Kalinówce Kościelnej termin realizacji do 15 grudnia , w tym roku chcemy rozliczyć tą inwestycję. Natomiast zwrotu środków tym roku na pewno nie będzie.

Jeżeli chodzi o sprzedaż mienia to został sprzedana nieruchomość na Osiedlu za kwotę 25 tys. zł. Był ogłoszony przetarg na budynek po byłej szkole podstawowej w Zofiówce (drugi przetarg). W najbliższym czasie do sprzedaży mają być przeznaczone działki przy ul. Szkolnej.  Występują przejściowe problemy jeżeli chodzi o przeznaczenie do sprzedaży mieszkań w budynku domu nauczyciela w Kalinówce Kościelnej.

- 17 sierpnia został podpisana umowa na realizację z PROW-u zadania dotyczącego gospodarki wodno ściekowej, jest to bardzo duże zadanie. W najbliższym czasie ma być ogłoszony przetarg. Realizacja w roku 2013.

- trwa realizacja wniosku „ System bezpieczeństwa i komunikacji elektronicznej dla podniesienia warunków życia społeczności przygranicznej” wniosek realizowany przez gminy Knyszyn i Mońki z partnerem Litewskim termin zakończenia 2013 r.

- budowa ulic Ks. E. Junga, P. Chwalczewskiego, J. Zamoyskiego. W roku przyszył na tych ulicach będzie wykonany kolektor sanitarny. Od kilku osób nie zostały jeszcze wykupione grunty pod drogę, nie wyraziły zgody, jedna osoba złożyła odwołanie do kolegium przegrała złożyła wniosek do Sądu. Został wyznaczony termin rokować jeżeli nadal nie będzie zgody to złożymy wniosek do Starostwa o wywłaszczenie.  

W połowie roku z zadań inwestycyjnych zdjęliśmy asfaltowanie drogi w Knyszyn Zamek dlatego, że nie można było spiąć budżetu ponieważ weszła termomodernizacja jak okazało się że termomodernizacja ZSO w Knyszynie została przeniesiona na rok 2013 pojawiła się możliwość wykonania tej inwestycji jeszcze w tym roku dlatego też wykonanie drogi w Knyszyn Zamek pojawiła się w budżecie ponownie na ten rok tym bardzie, że w roku przyszłym biorąc pod uwagę ogrom inwestycji: termomodernizacja i gospodarka wodno ściekowa sięgające kilku milionów trudno będzie zrealizować coś jeszcze.

- Powiat na dzisiejszej sesji zdecydował, iż dołączy się do wniosku na przebudowę ul. Osiedla Niepodległości w Knyszynie z ul. Polną, ale tylko na odcinku do targowicy na więcej ich na obecną chwilę nie stać. My ze swej strony również chcemy zwiększyć zakres pierwotnie w projekcie uchwały proponowaliśmy dwie ulice teraz dokładamy kolejne.  Powiat zrezygnował z wniosku na ten rok na ul. Południową w Knyszynie po prostu nie mają środków.             

Innych pytań i uwag ze strony komisji do przedstawionej informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy Knyszyn za I półrocze 2012 r. nie wniesiono.

P. M. Daniłowska – Księgowa KOK przedstawiła informację o przebiegu wykonania planu finansowego Knyszyńskiego Ośrodka Kultury w Knyszynie za I półrocze 2012 r.
(szczegółowe informacje są zawarte w złączniku Nr 5 do Zarządzenia Nr 136/12 Burmistrza Knyszyna za dnia 8 sierpnia 2012 r.)

Plan przychodów jednostki na 2012 r. 354000 zł – wykonanie planu 180682,40 zł, co stanowi 51,04% zakładanego budżetu na 2012 r.                                                                      

Przychody własne jednostki za 2012 roku wyniosły 50,91 % całości przychodów zaplanowanych na rok 2012. Największy poziom przychodów własnych stanowią przychody z wynajmu pomieszczeń na prezentacje, bale, wesela i inne spotkania okolicznościowe oraz prowadzone przez KOK zajęcia takie jak : społeczne ognisko muzyczne, aerobik, rytmika. Przychody z poszczególnych zajęć wynoszą :

  • społeczne ognisko muzyczne – 2 280,00 zł.
  • aerobik – 560,00 zł.
  • rytmika –  658,00 zł.

W 2012 roku dodatkowo otrzymano dofinansowanie ze Starostwa Powiatowego w kwocie
6 000,00 zł  dotacja celowa  na  dofinansowanie powiatowych  imprez kulturalnych.

- Koszty jednostki poniesione w  2012 roku.

 Ogółem w pierwszej połowie 2012 roku koszty Knyszyńskiego Ośrodka Kultury  wyniosły 177 503,11 zł. z czego 171 874,49 zł. to koszty własne , a 5 628,62 zł. koszty pokryte z dotacji Starostwa Powiatowego. Kwota kosztów w 2012 roku stanowi  98,24 %  osiągniętych przychodów oraz 49,39 % projektu budżetu na 2012 rok z czego KOK zrealizował 48,34 % projektu budżetu, a biblioteka   52,26 %.

Poszczególne kierunki kosztów KOK :

  • wydatki KOK – 123 269,49 zł.
  • realizacja zadań Starostwa Powiatowego – 5 628,62 zł.
  • wydatki na Bibliotekę –  48 605,00 zł.

P.P. Malesiński poruszył temat ochrony zabytków zauważył, iż w budżecie gminy na ochronę zabytków i opiekę nad nimi zaplanowana jest kwota 33500 zł do tej pory wydatkowano 5500 zł jakie są szanse aby ta pozostała kwota została wykorzystana na ten cel.

Burmistrz wyjaśnił, że jeżeli chodzi zabytkowy lamus w Knyszynie a pośrednio pytanie radnego tego dotyczy -  to samorząd partycypuje w kosztach opracowania dokumentacji finansując koszt zakupu mapy do celów projektowych. Wniosek jest realizowany w ramach lokalnej grupy działania „ Królewski Gościniec Podlasia”.  

P. J. Konopko – Dyrektor KOK dodała, iż wniosek o dofinansowanie opracowania dokumentacji składała parafia w Knyszynie i uzyskała dofinansowanie w kwocie 12 tys. z Urzędu Marszałkowskiego, dokumentacja ma być ukończona do końca października. Według oceny fachowców stan obiektu jest bardzo zły. Należy jak najprędzej zabezpieczyć dach przed zimą aby w przyszłości można było pomyśleć o ratowaniu tego obiektu.

P. J. Bielski zwrócił się z pytaniem czy KOK planuje uruchomienie zajęć popołudniowych dla młodzieży.

P. Dyrektor wyjaśniła, iż od października ruszyła sekcja tańca hip-hop – dwie sekcje, koła zainteresowań: koło plastyczne, sekcja brydża sportowego – istnieje możliwość zapisu w szkołach, społeczne ognisko muzyczne, ewentualnie zespół wokalny, koło dziennikarskie Prócz tego oczekujemy na propozycje dzieci i młodzieży w tym zakresie.

P. J. Bielski zauważył, iż poprzednio można było skorzystać z tenisa stołowego. Chodzi tutaj głównie o możliwość skorzystania z zajęć przez młodzież, która nie ma co ze sobą zrobić  

P. Dyrektor wyjaśniała, iż obecnie jest takie obłożenie sali widowiskowej, że praktycznie nie ma kiedy ustawiać te stoły. Wszystkich nie da się uszczęśliwić.  Dodała, iż od października ruszają też szkolenia grupy „kreatywnych pań”.  

P. P. Malesiński zauważył, iż w najbliższym czasie ma się zakończyć budowa „Orlika” i już teraz powinniśmy się zastanowić nad zorganizowaniem zajęć dla młodzieży na tym obiekcie.

Burmistrz wyjaśnił, iż proponuje się aby np.:  do godz. 1300 – 1400 z Orlika korzystała młodzież szkolna w ramach zajęć. Natomiast w godzinach popołudniowych i wieczorem obiekt będzie dostępny dla mieszkańców zarówno w tygodniu jak i w weekendy zajmować się będzie tym osoba, która będzie opiekunem obiektu. Mieszkańcy gminy będą mogli korzystać z Orlika nieodpłatnie.

Innych pytań i uwag ze strony Komisji do przedstawionej informację o przebiegu wykonania planu finansowego Knyszyńskiego Ośrodka Kultury w Knyszynie za I półrocze 2012 r. nie zgłoszono.

P. A. Ejsmont-Szklanko główna księgowa SP ZOZ w Knyszynie przedstawiła informację o przebiegu wykonania planu finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Knyszynie za I półrocze 2012 r.  (szczegółowe informacje zawarte są w złączniku Nr 6 do Zarządzenia Nr 136/12 Burmistrza Knyszyna za dnia 8 sierpnia 2012 r.).       

Przychody: ogółem plan na 2012 r.  - 2888549 zł wykonanie - 1425989,43  zł. Za pierwsze półrocze 2012 r. wykonano w 49,36 % w stosunku do założeń planu. Otrzymaliśmy również dotację z organu założycielskiego w wysokości  15 000,00 zł. z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu pieca do kotłowni, ponieważ jeden z pieców uległ awarii, bez możliwości naprawy.  Na podstawowej działalności plan wykonano w 49,37 % pomimo niższej sprzedaży usług medycznych i laboratoryjnych innym podmiotom. Zaniżone są również wpłaty w zakładzie opiekuńczo-leczniczym w części dot.70% środków od pacjentów przebywających w ZOL ponieważ  średnia wpłata z emerytury kształtuje się na poziomie od 350 do 500 zł.  W kontrakcie na 2012 rok NFZ zakontraktował o jedno łóżko więcej tj. 17 podobnie jak w 2010 r. Koszt jednego osobodnia wynosi 75 zł. Na dobrym poziomie utrzymuje się  sprzedaż usług medycznych i laboratoryjnych wg kwitariuszy tj. za gotówkę, wykonanie wyniosło 50,74% w stosunku do założeń planu. W pozostałych przychodach operacyjnych i finansowych plan wykonano  w 45,57 % w stosunku do założeń planu. W bieżącym roku ze względu na trudną sytuację finansową nie zatrudniano osób w ramach prac interwencyjnych dlatego nie  liczy się na dodatkowy wpływ środków z Powiatowego Urzędu Pracy. Otrzymano wpłaty finansowe jako darowizny na działalność statutową w kwocie 8 466,49 zł, oraz leki od firm farmaceutycznych na wartość 3 919,00 zł. Natomiast kwota 37 152,48 stanowi odpis  amortyzacyjny od  aparatu USG oraz ucyfrowienia aparatu  RTG w części finansowanej ze środków unijnych.

    Wykonanie kosztów ogółem na dzień 30.06.2012 r w stosunku do planu  wyniosło 52,89%, natomiast koszty na działalności podstawowej kształtują się na poziomie 52,83%. Przekroczenie jest na zużyciu materiałów i energii o 8,44%,na usługach obcych o 0,53%,na podatkach i opłatach o 3,51%,na wynagrodzeniach o 0,83%,na amortyzacji o 6,07%,na prowizjach bankowych o 2,38%. Natomiast w kosztach operacyjnych i finansowych ogółem wykonanie kształtuje się na poziomie 43,40%. Najwyższe jest przekroczenie na odsetkach od kredytu. Odsetki od kredytu długoterminowego są wyliczone wg harmonogramu spłaty, natomiast odsetki od kredytu w r-ku bieżącym zależne są od długości okresu korzystania z powyższych środków do momentu uzupełnienia do pełnej kwoty. Przekroczenie nie wystąpiło w kosztach opłaty prolongacyjnej dlatego, iż SP ZOZ nie płaci w pełnej wysokości naliczonych zaległych rat do PFRON z powodu braku środków finansowych.

Półrocze 2012  zamknięto stratą w wysokości  182 400,41 zł. Trudna sytuacja finansowa spowodowała, iż w 2012 r. zakład nie zatrudnił żadnej osoby. Na okres wiosenno-letni zwolniono 2 palaczy, do laboratorium zatrudniono na zastępstwo diagnostę laboratoryjnego. Na dzień 30.06.2012 r zakład zatrudniał 57 osób co stanowi 53,95 etatu  w tym 4 osoby z orzeczonym stopniem niepełnosprawności co skutkuje zwolnieniem z wnoszenia comiesięcznych opłat do PFRON-u.

 Informacja dotycząca zobowiązań ogółem, w tym wymagalnych:  

Na dzień 30.06.2012 r. zakład posiadał zobowiązania wobec dostawców towarów i usług w kwocie 75 001,22 zł w tym wymagalne 17 455,82 zł, wobec PFRON 46 810,49 wymagalne stanowią 11 095,36; wobec urzędu skarbowego – 26 424,00 zł, z tego 17 264 zł podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast kwota 8 510,00 zł naliczonego podatku od wpłat rat do PFRON-u, do  ZUS- 127 008,56 zł- wymagalne 35 514,31,z tytułu podatku od nieruchomości 31 099,00 zł – wymagalne 15 552,00;z tyt. ubezpieczeń majątkowych – 11 559,52 zł, z tytułu opłaty za gospodarcze korzystanie za środowiska – 542,00zł oraz z tyt. wynagrodzeń 93  730,54 zł; -kwoty nie są wymagalna.

P.D. Czerepko zwróciła się z pytaniem czy kwota 182 tys. zł stanowi wysokość zadłużenia ZOZ-u.

P. Księgowa wyjaśniał, iż kwota 182 tys. zł nie jest wysokością zadłużenia ZOZ-u ponieważ na koniec czerwca była to kwota 75 tys. zł. po prostu o taką kwotę były za małe dochody w porównaniu do kosztów.

P.S. Ciołko zwrócił się z pytaniem jak przedstawia się sprawa płatności zobowiązań zakładu do ZUS-u.

P. Księgowa wyjaśniła, iż na obecną chwilę zobowiązania wobec ZUS- regulowane są na bieżąco. Natomiast jeżeli chodzi o zaległość to wystąpiliśmy do ZUS o rozłożenie jej na 15 rat. Na co uzyskaliśmy zgodę i tak wysokość raty z tytułu ubezpieczenia społecznego wynosi 1763 zł oraz 892 zł z funduszu pracy.  Razem z odsetkami i opłatą prolongacyjną będzie to kwota 27535 zł i 13933 zł. Nie ma odzewu na wniosek skierowany do Ministra Pracy i Polityki Społecznej do którego zwróciliśmy w sprawie rozłożenia na większą ilość rat należności do PFRON-u. Obecnie należności do PFRON opłacane są nieregularnie w miarę posiadanych środków.  Od września ponownie funkcjonuje poradnia kardiologiczna staramy się przyjąć tam jak najwięcej pacjentów gdyż jest zapewnienie NFZ za nadlimity w poradni NFZ zwróci środki. Natomiast nie ma takich zapewnień jeżeli chodzi o oddział wewnętrzny a wręcz przeciwnie są zapowiedzi, iż nadlimity nie będą refundowane.  Finansowo sytuacja zakładu nie jest najlepsza niemniej wg danych na 30 sierpnia strata Zakładu zmniejszyła się.  Nadlimity w przypadku oddziału wewnętrznego mogą, ale nie musza być brane pod uwagę przy renegocjacji kontraktu. 

Burmistrz zauważył, iż należy ostrożnie patrzeć w przyszłość bo te zmniejszenie zadłużenia jest spowodowane też tym, iż nie wypłaca się wynagrodzenia dyrektorowi, również kardiolodzy zatrudnieni w poradni nie wystawili jeszcze rachunków, pracują od września. Na pewno tutaj te koszty w jakiś sposób wzrosną. Dodał, iż postara się w najbliższym czasie umówić się na wizytę w NFZ celem wyjaśnienia sprawy refundacji nalimitów bo rzeczywiście może okazać się, ze generujemy dodatkowe koszty w przypadku oddziału wewnętrznego.

P. R. Kondarkiewicz – Sekretarz gminy poinformował, że komisja powołana do wyboru kandydata na dyrektora przyjęła regulamin, został ogłoszony konkurs, termin składania ofert do 30 października 2012 r. Także w miesiącu listopadzie, jeżeli nie będzie przeszkód powinien być wyłoniony kandydat na dyrektora ZOZ-u, aby od grudnia mógł rozpocząć pracę.         

Innych pytań i uwag ze strony Komisji do przedstawionej informację o przebiegu wykonania planu finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Knyszynie za I półrocze 2012 r.  nie zgłoszono. 

Przewodnicząca zamknęła punkt 2 porządku obrad. 

Do pkt. 3

Przewodnicząca otworzyła punkt 3 porządku obrad  - projekty uchwał w sprawach: 

  1.  

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie  podziału gminy Knyszyn na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym.

Obrady Komisji opuścił P. J. Bielski w dalszej części uczestniczy 11 członków komisji. 

P. R. Kondrakiewicz – sekretarz gminy poinformował, iż oba projekty uchwał były przedłożone na poprzednim posiedzeniu komisji. Radni zgłosili kilka uwag i propozycji, które zostały wprowadzone do projektu uchwały. Następnie projekty uchwały zostały przesłane do zaopiniowania do delegatury Krajowego Biura Wyborczego w Białymstoku, uwag nie wniesiono.

Pytań i uwag ze strony komisji do projektu uchwały nie wniesiono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków komisji. W głosowaniu udział wzięło 11 członków komisji.              

  1.  

Przewodnicząca przedstawił projekt uchwały w sprawie podziału gminy Knyszyn na stałe obwody wyborcze, ustalenia ich numerów, granic oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych,

Pytań i uwag ze strony komisji do projektu uchwały nie wniesiono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków komisji. W głosowaniu udział wzięło 11 członków komisji

  1.  

upoważnienia Burmistrza Knyszyna do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu pt.: „Przebudowa ulic: J. Piłsudskiego, I. Daszyńskiego, R. Dmowskiego, 11‑go Listopada oraz ul. Polnej w Knyszynie” oraz współfinansowania projektu w ramach Programu Wieloletniego pod nazwą „Narodowy program przebudowy dróg lokalnych – Etap II Bezpieczeństwo Dostępność – Rozwój”

Burmistrz poinformował, iż byliśmy przygotowani do złożenia wniosku wspólnie z powiatem na przebudowę ul. Południowej w Knyszynie. Niemniej okazało się, że sytuacja finansowa powiatu nie pozwala na taką inwestycję. Burmistrz wobec tego zaproponował ul. Polną do ul. Jagiełły oraz fragment ul. Jagiełły a więc połączenie osiedla Niepodległości z osiedlem Z. Augusta. Niestety okazało się, że powiat może dofinansować tylko odcinek ul. Polnej do ul. Jagiellońskiej na więcej nie ma środków. Faktem jest, że gdybyśmy z nimi nie podpisali porozumienia nawet na ten krótki odcinek to nie byłoby sensu składania wniosku bo nie uzyskalibyśmy dodatkowych punktów za współpracę z innymi samorządem. Powiat w dniu dzisiejszym podjął stosowna uchwałę. Jeżeli jutro Rada Miejska podejmie uchwałę to w piątek zostanie złożony wniosek.

P. I. Wysocka zwróciła się z pytaniem czy wartość zadania została przeliczona ponieważ pierwotnie była to kwota ponad 1700 tys. zł. obecnie jest 1833 tys. zł.

Burmistrz wyjaśnił, iż zostało to przeliczone, my również staraliśmy się wygospodarować środki aby zamknąć budżet i w projekcie uchwały, który radni otrzymali była tylko ul. J. Piłsudskiego, I. Daszyńskiego . Teraz dołożyliśmy jeszcze ul. Dmowskiego i 11-Listopada. Pozostaje ul. Witosa. Zwiększając zakres zadania pozostawiliśmy jednak tą samą kwotę finansową ponieważ nam również brakuje środków. Zakładamy, że ta sytuacja zmieni się po przetargach na pozostałe inwestycje tj. pozostaną wolne środki.

P. Skarbnik dodała, iż do wniosku przyjęto wartość zadania na kwotę 923109 zł i należy znaczyć, iż aby osiągnąć odpowiedni wynik w prognozie finansowej na rok 2014 założono duże dochody do budżetu i osiągniecie nadwyżki finansowej, a to może okazać się bardzo trudne do osiągnięcia.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 10 członków komisji, 1 wstrzymał się od głosu. W głosowaniu udział wzięło 11 członków komisji.                                                        

  1.  

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w  sprawie dokonania zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Knyszyn na lata 2012-2015,

P.D.Czerepko poprosiła o informację na temat zadania pn. montaż kolektorów słonecznych.

Burmistrz wyjaśnił, iż jest to nowe zadanie. Nabór wniosków został ogłoszony około 3 tygodni temu. Odbyło się spotkanie informacyjne z mieszkańcami. Ostatecznie deklarację przystąpienia do wniosku wyraziło 45 osób. Samorząd Województwa przeznacza na ten cel kwotę 20 mln zł., co nie jest dużą kwotą jak na całe województwo. Dofinansowanie maksymalnie do 85%  my we wniosku przyjmujemy 80%. Czy pozyskamy środki trudno powiedzieć kwota w budżecie na to zadanie 920 tys. zł. Można się spodziewać, iż w przyszłości będą ogłaszane kolejne tego typu nabory wniosków.

Innych pytań i uwag ze strony Komisji nie wniesiono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 9 członków komisji, 2 wstrzymał się od głosu. W głosowaniu udział wzięło 11 członków komisji.

  1.  

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2012 r.

P. B. Płońska – Skarbnik gminy przedstawiła i omówiła proponowane zmiany w budżecie gminy.

Pytań i uwag ze strony Komisji do projektu uchwały nie wniesiono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 10 członków komisji, 1 wstrzymał się od głosu. W głosowaniu udział wzięło 11 członków komisji.

Przewodnicząca zamknęła punkt 3 porządku obrad. 

Do pkt. 4

Przewodnicząca otworzyła punkt 4 porządku obrad.

P.J. Andraka zgłosił, że droga powiatowa do wsi Jaskra wymaga pilnie równania oraz odkrzaczenia.

Na obrady Komisji powrócił P. J. Bielski w dalszej części obrad uczestniczy 12 członków Komisji.  

P.A. Tracz zgłosił ponownie sprawę naprawy odwodnienia na ul. Starodwornej oraz przełożenia płytek chodnikowy w tym rejonie. Kierownik Powiatowego Zarządu Dróg zapewniała, iż zajmą się tym, ale jak na razie nic nie zrobiono.

P.P. Malesiński poruszył problem zgłaszany przez mieszkańców ul. Goniądzkiej a mianowicie zagrożenie epidemiologiczne na posesji P. M. J., sąsiedzi tego pana są bardzo zaniepokojeni ponieważ ten pan na swojej posesji oraz w mieszaniu gromadzi odpady, które prawdopodobnie zbiera z wysypiska. Posesja stała się siedliskiem gryzowi: myszy i szczurów. Należałoby tym zainteresować odpowiednie służby.                           

P. D. Czerepko zgłosiła potrzebę przeniesienia lampy oświetlenia ulicznego w m. Knyszyn Zamek na przedłużeniu ul. Zamkowej z posesji P. Dz. na słup przed posesją.

P. S. Kakareko zgłosił, iż we wsi Guzy nie pali się trzy lampy oświetlenia ulicznego.

P. I. Wysocka poruszyła sprawę wniosku o dofinansowanie przebudowę ul. Osiedla Niepodległości. W materiałach na sesję otrzymaliśmy projekt uchwały obejmujący 3 ulice: J. Piłsudskiego, I. Daszyńskiego oraz Polną dzisiaj otrzymaliśmy kolejny obejmujący następne dwie ulice:  R. Dmowskiego, 11‑go Listopada. Z tego wniosku została wyrzucona jedna najkrótsza ul. W. Witosa. Nie chcę inaczej myśleć jak to, iż jak pan tłumaczy nie ma środków, ale podtekst jest troszeczkę chyba inny. Fakt jest, że jest to ulica niezamieszkała. Syn odda dom do użytku w przyszłym roku. Na chwilę obecną ta ulica nie jest wydzielona również stan nawierzchni jest daleki do nawierzchni jaki jest na sąsiednich ulicach. Co wobec tego ma zrobić mieszkaniec i do kogo się zwrócić aby ta ulica była wydzielona i była przejezdna.

Burmistrz wyjaśnił, iż z jego strony żadnych podtekstów nie ma stara się traktować każdego mieszkańca tak samo w identyczny sposób. Do tej pory nikt  z tej ulicy nie korzystał. Jak syn pani wykona przyłącze wodociągowe i sanitarne to ta ulica zostanie podsypana jak każda inna być może jeżeli nie ma widocznych znaków granicznych to trzeba będzie je wznowić.

P.I. Wysocka stwierdziła, iż wobec tego nadal pan uważa, że ta ulica powinna być wyłączona z asfaltowania dlatego też chciałaby zapytać i poznać jaki jest koszt asfaltowania każdej  z tych ulic.               

Burmistrz wyjaśnił, iż z dokumentacją można zapoznać się u Zastępcy Burmistrza.

P.A. Tracz zwrócił się z pytaniem czy ktoś zajmuje się bieżącą konserwacją i naprawą zabawek na placach zabaw. Konkretnie chodzi tutaj o plac zabaw przy ul. Jagiellońskiej gdzie na wiosnę brakowało elementów mocujących przy jednej z zabawek a teraz brakuje elementów konstrukcji zabawki.

Burmistrz wyjaśnił, iż zabawki na wspomnianym placu są nowe i dotychczas nie było potrzeby napraw. Skoro jest takie zgłoszenie to zostanie to naprawione.

 P. S. Kakareko zwrócił się z pytaniem czy przed zimą będą jeszcze wykoszone pobocza dróg między innymi dotyczy to drogi do wsi Guzy gdzie na poboczu pozostały suche trawy i chwasty, które zimą będą zatrzymywać śnieg.      

Burmistrz wyjaśnił, iż tam gdzie zachodzi taka konieczność to będzie to wykonane. P. J. Bielski zgłosił na ul. Tykockiej nie palą się niektóre lampy oświetlenia ulicznego. Przewodnicząca zamknęła 4 porządku obrad. 

Do pkt. 5

Przewodnicząca otworzyła punkt 5 porządku obrad.

Wolnych wniosków nie zgłoszono. 

Do pkt.6   

Przewodnicząca otworzyła punkt 6 porządku obrad.

Do protokołu Nr 15/12 ze wspólnego posiedzenia Komisji stałych Rady Miejskiej  z dnia 27 czerwca 2012 r. uwag nie wniesiono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołu ze wspólnego posiedzenia Komisji stałych Rady Miejskiej głosowało 11 członków Komisji, 1 wstrzymał się od głosu. W głosowaniu udział wzięło 12 członków komisji.    

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad Przewodnicząca zakończyła wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska,  Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej, Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego,

 

Protokółował:                        

Andrzej Kudzinowski                                                               Przewodniczący Komisji

 

                                                                                                         Katarzyna Polińska                              

Metryka strony

Udostępniający: Sekretarz Gminy

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2013-07-30

Data modyfikacji: 2013-07-30

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2013-07-30