Protokół komisji nr 15/12 z 27.06.2012

 

Protokół Nr 15/12

ze wspólnego posiedzenia Komisji Samorządu, Planowania i Działalności Gospodarczej Komisji, Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 27 czerwca  2012 roku w godz. 1200-1700 w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Knyszynie pod przewodnictwem Pana Adama Tracz

 

 

W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji i zaproszeni goście zgodnie z listą obecności. Na stan 15 członków komisji w posiedzeniu uczestniczy 11.

Przewodniczący Rady otworzył wspólne posiedzenie komisji stałych Rady. Następnie zaproponował na Przewodniczącego obrad  kandydaturę P. A. Tracz  Przewodniczącego Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i ochrony Środowiska Rady Miejskiej w Knyszynie. P.A. Tracz wyraziła zgodę innych kandydatów nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za kandydaturą P. A. Tracz głosowało 10 członków komisji, 1 wstrzymał się od głosu. 

Przewodniczący po otwarciu punkt 1 przedstawił proponowany porządek obrad.

P. P. Malesiński zaproponował żeby z uwagi na obecności na posiedzeniu Komisji P. B.  A. mieszkańca gminy Jasionówka  w sprawie dotyczącej uchwały podjętej na poprzedniej sesji o wyrażeniu opinii o zmianie granic Gminy Knyszyn wprowadzić do porządku obrad punkt dotyczący tej sprawy.  

Ustalono, iż temat będzie przedyskutowany w trakcie posiedzenie komisji.   

Innych uwag i propozycji zmian do porządku obrad nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 9 członków Komisji, 2 wstrzymał się od głosu,  a oto jego treść: 

  1. Przyjęcie porządku obrad.
  2. Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy oraz sprawozdanie roczne z wykonania planu finansowego Knyszyńskiego Ośrodka Kultury i Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Knyszynie za 2011 rok.     
  3. Sprawozdanie finansowe gminy Knyszyn za 2011 rok
  4. Projekty uchwał w sprawach:
    1. uchwalenia Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Knyszynie,
    2. zasad udzielania dotacji celowej z budżetu Gminy Knyszyn spółkom wodnym, trybu postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposobu jej rozliczania,
    3. wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej 3-letniej umowy dzierżawy
    4. przyjęcia i zatwierdzenia Planu odnowy miejscowości Grądy, 
    5. zatwierdzenia sprawozdania finansowego Knyszyńskiego Ośrodka Kultury za 2011 rok,
    6. dokonania zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Knyszyn na lata 2012-2015,
    7. dokonania zmian w budżecie gminy na 2012 r.   
  5. Informacja o realizacji funduszu sołeckiego za lata 2010 – 2011 i zamierzeniach na rok 2012.
  6. Dyskusja na temat  podziału gminy Knyszyn na okręgi wyborcze. 
  7. Sprawy różne.
  8. Wolne wnioski.
  9. Przyjęcie protokołu nr 14/12 ze  wspólnego posiedzenia Komisji stałych Rady Miejskiej
  10. Zakończenie obrad. 

Do pkt. 2

Przewodniczący otworzył punkt 2 porządku obrad. 

P. A. Ejsmont – Szklanko Główny Księgowy SP ZOZ w Knyszynie przedstawiła sprawozdanie roczne z wykonania planu finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej im. dr E. Jelskiego w Knyszynie ( sprawozdanie stanowi załącznik do Zarządzenia Nr 100/12).

Ze strony Komisji uwagi, pytania dotyczyły:

P.P. Malesiński stwierdził, iż usłyszeliśmy informację z wykonania planu finansowego i jako informację do wiadomości radnych, że jest wszystko w porządku przyjmujemy. Następnie zwrócił się o przedstawienie opinii Komisji Zdrowia na temat sytuacji finansowej w ZOZ-ie bo wiele słyszymy ostatnio na ten temat. Do tego opinię Burmistrza, który realizuje uchwały Rady oraz opinię Rady Społecznej ZOZ-u wówczas mając takie dane łatwiej będzie podjąć decyzję czy też uchwałę z realizacji planu za rok 2011. Zwrócił się do Przewodniczącego o przedstawienie takich informacji.

Przewodniczący zauważył, iż Księgowa przedstawiła informację z wykonania planu finansowego ZOZ-u za 2011r. Natomiast te uwagi odnośnie sytuacji finansowej dotyczą dnia dzisiejszego.

Burmistrz poinformował, że Sprawozdanie roczne z wykonania planu finansowego SP ZOZ w Knyszynie za 2011 r. było przedmiotem obrad Rady Społecznej i zostało jednogłośnie pozytywnie zaopiniowane. Natomiast uwaga radnego, co do aktualnej sytuacji ZOZ-u może być przedmiotem obrad w dalszej części posiedzenia komisji lub tematem najbliższego posiedzenie komisji Zdrowia.

P.P. Malesińśki stwierdził, iż brak jest wszystkich dokumentów - opinii komisji Zdrowia
(która nie jest wymagana), co uniemożliwia podjęcie uchwały.

Burmistrz wyjaśnił, iż w tym punkcie nie podejmuje się żadnej uchwały.

Pytań i uwag ze strony Komisji do przedstawionego sprawozdania rocznego z wykonania planu finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej im. dr E. Jelskiego w Knyszynie nie wniesiono.

Następnie przewodniczący udzielił głosu P. B. A., który jest zainteresowany zmianą granic pomiędzy gminą Knyszyn i Jasionówka poprzez wyłączenie części obszaru o pow. 1,96 ha z sołectwa Ogrodniki i przyłączenie do gminy Jasionówka.

P. B. A. przedstawił historię swojej rodziny poczynając od starszego brata jego dziadka M. A.  J. A. dziadek (B. A.)  osiedlił się w 1921 r. na działce nr 143 - adres Kąty. Było to też pierwsze gospodarstwo w tej miejscowości. W latach pięćdziesiątych dwudziestego wieku nastąpił ten przykry incydent, iż gospodarstwo znalazło się terytorialnie w graniach gminy Knyszyn. Trzech biegłych sądowych geodetów (przez sześć pokoleń rodzin była cały czas zameldowana pod tym samym adresem) potwierdziło, iż był to błąd geodezyjny. Stwierdził, iż przykro jest, że jeżeli ktoś przez lata zżyty jest z daną społecznością ( Kąty) nagle musi oddzielać i przechodzić w inne społeczeństwo – miejscowości Ogrodniki gdzie mieszkańcy Kąty nigdy nie mieli związku z tą społecznością. Poinformował, iż z działki o pow. 10 ha wydzielono działkę o pow. 1,86 ha, która jest przedmiotem dyskusji i wnioskuje o wyłączenie jej z gminy Knyszyn i przyłączenie do gminy Jasionówka pozostała część gospodarstwa zostanie w obrębie gminy Knyszyn.             

Zwrócił się z apelem do Rady o nierobienie przykrości i pozytywne zaopiniowanie wniosku o wyłącznie przedmiotowej nieruchomości z terenu gminy Knyszyn.

Przewodniczący zauważył, iż po wysłuchaniu tych wyjaśnień zasadnym wydaje się przeanalizowanie ponowne wniosku.

Burmistrz poinformował, iż fakt, że na poprzedniej sesji Rada Miejska podjęła uchwałę opiniując negatywnie zmianę granic nie zamyka drogi dla P. A. Uchwał jest tylko opinią wniosku dotyczącego zmiany granic. Ministerstwo rozpatrując wniosek gminy Jasionówka może uwzględnić tą opinię, ale nie musi.

P. B. A. stwierdził, iż nie zgadza się z wypowiedzią Burmistrza, iż ta uchwał nie utrudnia postępowania bo skoro jedna gmina podjęła pozytywną opinię a druga negatywną to nie ułatwi to sytuacji i nie powinniście utrudniać postępowania. Nie robić świństwa.

Przewodniczący zauważył, iż po wysłuchaniu pana radnego wydaje się zasadnym rozpatrzenie tego wniosku jeszcze raz i ewentualna zmiana uchwały. Zwrócił się z pytaniem czy jest taka możliwość na najbliższe sesji.

P. R. Kondarkiewicz – sekretarz gminy poinformował, że jeżeli Komisja pozytywnie przegłosuje wniosek w sprawie zmiany granic to projekt uchwały będzie można wprowadzić do porządku obrady na najbliższej sesji.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za wyrażeniem pozytywnej opinii w sprawie zmiany granic Gminy Knyszyn, poprzez wyłączenie części obszaru o powierzchni ok. 1.96 ha z jednostki pomocniczej Gminy Knyszyn (część terytorium sołectwa Ogrodniki) i włączenia do sąsiedniej gminy Jasionówka głosowało 11 członków Komisji. W głosowaniu udział wzięło 11 członków Komisji.

Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek.

Komisja ponownie przystąpiła do realizacji punkt 2 porządku obrad.      

P.M. Daniłowska – główna księgowa KOK  przedstawiła sprawozdanie z wykonania planu finansowego Knyszyńskiego Ośrodka Kultury w Knyszynie  (sprawozdanie stanowi załącznik do Zarządzenia Nr 100/12).

P. D. Czerepko zwróciła się z pytaniem o stan zatrudnienia w KOK

P. Księgowa poinformowała, iż w KOK jest zatrudnionych 7 osób w tym: dyrektor, instruktor 1 i ½ etatu, księgowa ½ etatu, biblioteka 2 etaty, sprzątaczka 1 etat.

P. J. Bielki zauważył, iż w KOK zatrudnionych jest 6 osób na stanowiskach umysłowych i nie są oni w stanie obsłużyć wszystkie dzieci, które zgłosiły się na akcję lato.

P. Księgowa wyjaśniła, iż akcją lato została objęta 50 osobowa grupa dzieci i obsługą tej grup zajmują się instruktorzy są to dwie osoby łącznie 1 i ½ etatu, do pomocy w miarę możliwości włączają się również panie bibliotekarki oraz sprzątaczka i dyrektor.  

Pytań i uwag ze strony Komisji do przedstawionego sprawozdania nie zgłoszono.

Przewodniczący zamknął punkt 2 porządku obrad.

 Do pkt. 3

Przewodniczący otworzył punkt 3 porządku obrad. Następnie udzielił głosu Skarbnik gminy.

P. B. Płońska – skarbnik gminy przedstawiła komisji sprawozdanie finansowe gminy Knyszyn za 2011 r. – szczegółowe dane zawarte  zarządzenie Nr 115/12 Burmistrza Knyszyna z dnia 18 maja 2012 r. w sprawie przekazania Radzie Miejskiej w Knyszynie sprawozdania finansowego gminy Knyszyn za 2011 rok. (w załączeniu). Następnie P. Skarbnik przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu gminy Knyszyn i poinformował, iż po dokonanych zmianach budżet gminy na dzień 31.12.2011 r. wynosił:

  1. Plan dochodów ogółem 14.693.726 zł, z tego:

- plan dochodów bieżących 11.748.714 zł

- plan dochodów majątkowych 2.945.012 zł.

       b) Plan wydatków ogółem 18.663.743 zł, z tego:

            - plan wydatków bieżących 12.324.737 zł

            - plan wydatków majątkowych 6.339.006 zł.

Planowany deficyt w kwocie 3.970.017 zł miał zostać pokryty przychodami pochodzącymi z:

- planowanych do zaciągnięcia kredytów w kwocie 3.250.410 zł,

- wolnych środków w kwocie 719.607 zł. 

Dochody wykonane za rok 2011 wynoszą 11.907.920,15 zł, co stanowi 81,04% planu, w tym: wykonane dochody bieżące wynoszą 11.747.990,05 zł, tj. 99,99% planu i dochody majątkowe 159.930,10 zł, tj. 5,43% planu.

Wydatki wykonane za rok 2011 wynoszą 12.966.171,49 zł, co stanowi 69,47% planu, w tym wykonane wydatki bieżące wynoszą 11.049.441,22 zł, tj. 89,65% planu i wydatki majątkowe 1.916.730,27 zł, tj. 30,23% planu.

Rok 2011 zamknął się deficytem budżetowym w kwocie 1.058.251,34 zł.

W roku 2011 zaciągnięto kredyt bankowy długoterminowy w kwocie 1.000.000 zł.

Spłat kredytów w roku 2011 dokonano na kwotę 431.912,72 zł.

Zadłużenie gminy z tytułu zaciągniętych kredytów długoterminowych na dzień 31.12.2011 r. wynosi 1.820.367,28 zł. Współczynnik zadłużenia w stosunku do dochodów wykonanych ogółem wynosi 15,28%. – szczegółowe dane zawarte w  Zarządzenie Nr 100/12 Burmistrza Knyszyna z dnia 27 marca 2012 r. (w załączeniu). 

P. A. Pietlukiewicz zwrócił się z pytaniem jaki był stan finansów na koniec 2011 r.

P. Skarbnik w odpowiedzi poinformował, iż na koniec 2011 r. stan finansów gminy ocenia jako dobry.

P. P. Malesiński zwrócił się z pytaniem, co było przyczyną wzrostu aktywów i pasywów na koniec 2011 r. w porównaniu do roku ubiegłego.  

P. Skarbnik wyjaśniała, iż na dzień 31 grudnia 2011 r. nastąpił znaczny wzrost wartości aktywów stałych w porównaniu do stanu na początek roku. W wyniku przeprowadzonej inwentaryzacji nieruchomości i naniesienie na ewidencję księgową: naniesiono grunty o wartości 11 mln oraz drogi o wartości 7 mln. Te grunty dotychczas nie była naniesione na stanie księgowym.                  

P. P. Malesiński zwrócił się następującymi pytaniami:

- znaczy wzrost w pozycji wynagrodzenia na koniec poprzedniego roku było – 5147 tys. zł na koniec roku 2011 było 5522 tys. zł.

Burmistrz wyjaśnił, iż wzrost nie jest spowodowany tylko podwyżką wynagrodzenia, ale również wypłatą nagród jubileuszowych, odpraw. Ta kwota dotyczy wszystkich jednostek gminy, natomiast szczegółowo wymaga to przeanalizowania.

- zysk ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych – 0 zł . W roku ubiegłym była to kwota 214 tys. zł.

Burmistrz wyjaśnił, iż rzeczywiście w roku ubiegłym nie doszło do sprzedaży mienia. Środki te w roku bieżącym mogą się okazać bardziej potrzebne i tak zostały już ogłoszone przetargi na działki na Osiedlu oraz przy ul. Kościelnej. Na ul. Szkolnej jest informacji o przeznaczeniu do sprzedaży działek, kolejnym etapem jest ogłoszenie przetargu. Budynek po byłej szkole w Zofiówce do tej pory nie wpłynęła żadna oferta. W przypadku budynków domu nauczyciela w Zofiówce i Kalinówce Kościelnej były pewne problemy natury technicznej i prawnej, ale w tej chwili wszystko jest na dobrej drodze i na początku sierpnia powinny ukazać się ogłoszenia o przetargu.

Na obrady Komisji przybyła P. B. Fiedorowicz. W dalszej części obrad uczestniczy 12 członków komisji.

P. P. Malesiński stwierdził, że z przedstawionego przez Skarbnik sprawozdania wynikają pewne niepokojące sprawy dotyczące również naszej działalności a mianowicie przyjmując budżet zakładaliśmy, że dochody wyniosą – 18900 tys. zł później po zmianach zmniejszyliśmy do 14600 ty. zł. Wydatki planowaliśmy 23000 tys. zł uzyskaliśmy tylko 18600 tys. zł . Kolejne sprawy wykonanie dochodów bieżących to jest na poziomie 99%, ale już dochody majątkowe to wykonanie na poziomie 5,43% . Kontynuują stwierdził, iż ma pretensje do komisji budżetu, iż nie było żadnego posiedzenia komisji na temat sprawozdania z wykonania budżetu. Następnie zwrócił się do Przewodniczącego Rady dlaczego nie spowodował, że dyskusje nad sprawozdaniem rocznym do tej pory nie odbyła się tylko dopiero dzisiaj. Stąd też pytanie o wnioski komisji, które powinny być przy sprawozdaniu. Później okazuje się, że to Rada najwinniejsza bo głosuje. Powinniśmy się tutaj zastanowić jak poprawić te wszystkie wskaźniki, które są niekorzystne.

P. D. Czerepko zauważyła, iż w większości nasze plany zależne są od środków zewnętrznych niezależnych od nas. Dlatego też często jesteśmy zmuszeni do przekładania terminów realizacji inwestycji np. termomodernizacja budynków.

Burmistrz wyjaśnił, że jeżcie chodzi o termomodernizację to prawdopodobnie zwrot środków za przedszkole otrzymamy w tym roku.  Jeżeli chodzi o rozpoczęcie inwestycji to od ponad 2 miesięcy jesteśmy przygotowani do przetargu natomiast do tej pory NFOŚiGW sprawdza i konsultuje wnioski mamy w budżecie wykonanie inwestycji w tym roku było to możliwe do zrealizowania do 15 października tak żeby audyt sprawdzać w sezonie grzewczym. Natomiast na dzisiaj nie ma pozwolenia żeby ogłosić przetarg. Realizację tej inwestycji będziemy przesuwać na IV kwartał, ale będzie to zależne głównie od warunków atmosferycznych. Nawet jeżeli zdążymy zrealizować tą inwestycję w tym roku to zwrot środków nastąpi w roku przyszłym.

Innych pytań i uwag ze strony Komisji do przedstawionego sprawozdania z wykonania budżetu gminy oraz sprawozdanie roczne z wykonania planu finansowego Knyszyńskiego Ośrodka Kultury i Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Knyszynie za 2011 rok ze strony komisji nie wniesiono.

Przewodniczący zamknął punkt 2 i 3 porządku obrad. 

Do pkt. 4

Przewodniczący otworzył punkt 4 porządku obrad – projekty uchwały sprawach:    

  1.  

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Knyszynie,

P. A. Roszkowska – Kierownik MOPS w Knyszynie poinformował, iż obecnie obowiązujący statut pochodzi z 2004 r. Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej wprowadza nowe zadanie do realizacji: Ośrodek pomocy Społecznej w imieniu gminy będzie współfinansował pobyt dziecka w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka, placówce opiekuńczo wychowawczej, regionalnej placówce opiekuńczo terapeutycznej. W przypadku umieszczenia dziecka w rodzinie zastępczej albo w rodzinnym domu dziecka gmina właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem go po raz pierwszy w pieczy zastępczej ponosi odpowiednio wydatki wysokości:

10% wydatków na opiekę i wychowanie dziecka – w pierwszym roku pobytu dziecka w pieczy zastępczej; 30% w drugim roku i 50% w trzecim i następnych. Zadań wynikających z tej ustawy do tej pory MOPS nie realizował, wczoraj zostało podpisane przez Burmistrza pierwsze porozumienie o rodzinie zastępczej.

Następnie Komisja poruszyła problem nadużywania alkoholu przez osoby korzystające ze świadczeń pomocy społecznej. Uznana, iż należy walczyć z tym zjawiskiem.

Pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków komisji, 1 wstrzymał się od głosu. W głosowaniu udział wzięło 12 członków komisji.                                 

  1.  

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w  sprawie zasad udzielania dotacji celowej z budżetu Gminy Knyszyn spółkom wodnym, trybu postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposobu jej rozliczania.

Burmistrz poinformował, iż projekt uchwały po konsultacjach został uzupełniony o następujący zapis w złączniku nr 1 rozdział 3 pkt. 5 „Spółka wodna jest zobowiązana zawiadomić gminę o terminie odbioru końcowego robót. Do odbioru końcowego robót gmina może wydelegować swojego przedstawiciela”.

Pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 12 członków komisji. W głosowaniu udział wzięło 12 członków komisji.                         

  1.  

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej 3-letniej umowy dzierżawy.

Burmistrz poinformował, iż przedmiotowa nieruchomość o nr geodezyjnym 2014 o pow. 0.1080 ha położona jest w Knyszynie przy ul., Grodzieńskiej i dzierżawiona jest przez Państwa O. Jest to kolejna umowa dzierżawy, do tej pory ci państwo nie zgłosili chęci wykupu.   

Pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 12 członków komisji. W głosowaniu udział wzięło 12 członków komisji.                         

  1.  

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie  zatwierdzenia Planu odnowy miejscowości Grądy.

P. K.Bagiński – Zastępca Burmistrza poinformował, iż plan odnowy miejscowości Grądy został przyjęty na zebraniu sołeckim w roku ubiegłym. Na zebraniu sołeckim w dniu 25 czerwca 2012 r. został przyjęty zaktualizowany plan odnowy miejscowości Grądy te zmiany dotyczyły liczby mieszkańców, harmonogramu realizacji zadań itp. Plan odnowy jest niezbędnym załącznikiem do wniosku o dofinansowanie modernizacji budynku wiejskiego domu kultury we wsi Grądy ze środków odnowy wsi. Wniosek będzie składany za pośrednictwem lokalnej grupy działania leader plus. Dofinansowanie dla gminy Knyszyn jest zarezerwowane a będzie przyznane po złożeniu i rozpatrzeniu wniosku. Szacowana wartość zadania to 472658,75 zł. dofinansowanie może wynieść do 75% kosztów kwalifikowanych tj. do kwoty 244579,10 zł. dofinansowanie z budżetu gminy 228 tys. zł.                          

Przewodniczący zwrócił się z pytaniem jak są szanse na realizacje przedsięwzięcia rewitalizacji Rynku w Knyszynie.

P. K. Bagiński wyjaśnił, iż w tej chwili trudno mówić o jakiś konkretnych terminach, ale należy mieć na uwadze nową perspektywę środków finansowych z unii europejskiej na lata 2015-2017 ??? . Bo na chwilę obecna środki, które były możliwe do pozyskania na tego typu inwestycje już się wyczerpały.

Pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 12 członków komisji. W głosowaniu udział wzięło 12 członków komisji.      

  1.  

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Knyszyńskiego Ośrodka Kultury za 2011 rok.

Pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 12 członków komisji. W głosowaniu udział wzięło 12 członków komisji.  

  1.  

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Knyszyn na lata 2012-2015.

P. B. Płońska – Skarbnik gminy przedstawiła i omówiła proponowane zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Knyszyn ( szczegółowe informacje zawarte w załączniku nr 2 do projektu uchwały).

P. A. Pietlukiewicz zwrócił się z pytaniem jaki jest przewidywany stan zadłużenia gminy na koniec roku.

P. Skarbnik wyjaśniła, iż stan zadłużenia na koniec roku może wynosić 4966924 zł.

P. A. Pietlukiewicz zwrócił się z pytaniem odnośnie realizacji wniosku dot. gospodarki wodno ściekowej kiedy są możliwe do pozyskania środki na realizacje tego przedsięwzięcia, zadanie w projekcie zapisane jest na rok 2013.

P. K. Bagiński  wyjaśnił, iż wniosek został rozpatrzony, pozytywnie zaopiniowany i czekamy na przyznanie dofinansowania. Nie planowaliśmy wydatków w tym roku, co nie znaczy że w tym roku nie ma szans na rozpoczęcie realizacji przedsięwzięcia, zależy to od terminy przyznania środków.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 12 członków komisji. W głosowaniu udział wzięło 12 członków komisji.  

                      

  1.  

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w  sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2012 r.   

P. P. Malesiński wniósł zastrzeżenia odnośnie proponowanego zmniejszenia planu wydatków na przebudowę ul. Goniądzkiej przypomniał , iż pierwotnie planowano kwotę 720 tys. zł. później 550 tys. za teraz ma zostać 320 tys. zł. podkreślił, iż obawia się o jakość wykonanych prac i zaproponował żeby zmian dokonać po wykonaniu zadania.

Burmistrz wyjaśnił, iż pierwotna kwota wynika z tego, iż w kosztorysie uwzględniono cały odcinek drogi łącznie z tym, który okazał się drogą krajową, kiedy zmniejszył się zakres zmniejszyła się i wartość zadania. Natomiast obecna zmiana wynika z uzyskanej kwoty na przetargu, za tyle wykonawca ma zrealizować te zadanie i nie ma podstaw żeby była w tym zadaniu ujęta inna kwota. Gdyby pojawiły się nieprzewidziane wydatki wymaga to dodatkowych ustaleń.

P.P.Malesiński zgłosił, iż przy okazji przebudowy ul. Goniądzkiej jest konieczność przebudowy jednej studzienki kanalizacyjnej w tej ulicy.
Burmistrz z pełną odpowiedzialnością wyjaśnił radnemu, iż podłączenie było wykonywane na jego posesji i za jego zgodą. W tej chwili kiedy firma przystępuje do przebudowy ulicy pan zgłasza, że będzie prowadził prace i później znowu asfalt na tej ulicy ma zapadać? Słyszałem, że chodził pan na tej ulicy i pytał czy innych takich przypadków nie ma bo to trzeba przed asfaltowaniem zrobić jest to żenujące.

P.P. Malesiński stwierdził, iż chcąc uniknąć w przyszłości rozkopywania tej ulicy to trzeba te prace zrobi raz a dobrze teraz.

Burmistrz natomiast stwierdził, iż żadnych prac w tej chwili na tej ulicy poza awariami robić nie można.

Innych pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków komisji, 1 wstrzymał się od głosu. W głosowaniu udział wzięło 12 członków komisji.  

Przewodniczący zamknął punkt 4 porządku obrad. 

Do pkt. 5

Przewodniczący otworzył punkt 5 porządku obrad.

Komisja zapoznała się z Informacja o realizacji funduszu sołeckiego za lata 2010 – 2011 i zamierzeniach na rok 2012 (szczegółowa informacja w załączeniu).

P. P. Malesiński zauważył, iż z przedstawionych informacji wynika, iż w tych sołectwach coś się dzieje - widać, ze aktywność jest duża, w roku 2013 sołectwa nie będą dysponować pieniędzmi i już dzisiaj powinniśmy wypracować w jaki sposób będziemy aktywizowali poszczególne wsie w roku 2013, bo oni już nie będą dysponowali pieniędzmi, żeby ich zainteresować czymś i wesprzeć z budżetu – będzie taka szansa czy nie?

Burmistrz zauważył, iż do końca marca 2013 r. rada podejmuje decyzję o wyodrębnieniu funduszu na rok 2014.

P. Skarbnik dodał, iż rok 2013 może być trudnym rokiem należy być przygotowanym na znaczne wydatki jest to związane z sytuacją w SP  ZOZ realizacją części inwestycji przesuniętych z tego roku itp. i trudno  w tej chwili mówić o dodatkowych środach i pieniądzach.

P. P. Malesińki zwrócił uwagę, iż wielokrotnie mówił o konieczności opracowania strategii rozwoju gminy, skąd pozyskać dodatkowe przychody żeby te zadania utrzymać i wesprzeć fundusz sołecki oraz zwiększyć przychody własne.

Innych pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.

Przewodniczący zamknął punkt 5 porządku obrad. 

Do pkt. 6

Przewodniczący otworzył punkt 6 porządku obrad.

P. R. Kondrakiewicz – Sekretarz Gminy poinformował, iż do 1 listopada Rada Miejska ma podjąć uchwałę o podziale gminy na okręgi wyborcze. Radni otrzymali w materiałach aktualny podział gminy na okręgi wyborcze oraz propozycję Burmistrza dotyczącą zmian, które są wynikiem sygnałów od mieszkańców np.:  Nowiny Kasjerskie były  w jednym okręgu wyborczym z Jaskrą teraz Nowiny zostały połączone z Zofiówką a Jaskra z Chobotkami jest to zasadne ponieważ te sołectwa Granicza ze sobą. W przypadku Knyszyna zmiany wynikają z uwagi na powstanie nowych ulic: Zamoyskiego, Junga, Chwalczewskiego, Zamkowa lub też dysproporcji w liczbie mieszkańców w poszczególnych okręgach.

P.A. Pietlukiewicz zwrócił się z pytaniem czym był spowodowany fakt przeniesienia ul. Pocztowej i Podlaskiej z okręgu nr 4 do okręgu nr 6 z ul. Grodzieńską.

P.I. Wysocka zwróciła się o pozostawieni ul. Pocztowej w okręgu nr 4 ponieważ od lat ta ulica jest związana z tym osiedlem. Mieszkańcy tej ulicy jako jedyni z tego rejonu głosowaliby w lokalu wyborczym nr 2.

Burmistrz wyjaśnił, iż powodem proponowanej zmiany była dysproporcja w liczbie mieszkańców w okręgach wyborczych nr 4 i 6 tym bardziej, iż na osiedlu przybywa tych mieszkańców i te różnice będą jeszcze większe, ale argument radnej iż ta ulica zostałaby włączona do innego obwodu głosowania jest zasadny i uznaje ten argument, iż ul. Pocztowa i Podlaska powinny pozostać w okręgu wyborczym nr 4.

Komisja pozywanie zaopiniowała wniosek.

Sekretarz poruszył sprawę podziału gminy na Obwody głosowania obecnie funkcjonują 4 obwody 2 w Knyszynie oraz w Kalinówce Kościelnej i Zofiówce i w przypadku Zofiówki wraz ze zbyciem szkoły możemy nie mieć siedziby na lokal wyborczy. W tym lokalu głosują mieszkańcy z okręgu nr 13 i 15 jest to moment do zastanowienia się czy nie zlikwidować jednego obwodu.

Burmistrz stwierdził, iż mieszkańcy wsi Grądy, Poniklicy, Wodziłówki i Cisówki poprzednio głosowali w Knyszynie a więc ten okręg nr 13 oraz 15 Zofiówka , Nowiny Kasjerskie, Nowiny Zdroje włączyć do obwodu nr 2 w Knyszynie z siedzibą w KOK.

Komisja pozytywnie zaopiniowała tą propozycję.

Sekretarz poinformował, iż projekt uchwały zawierający zgłoszone uwagi i propozycje zostanie przesłany do zaopiniowania do wojewody podlaskiego. Po pozytywnym zaopiniowania będzie przedstawiony na jednej z kolejnych sesji.
Przewodniczący zamknął punkt 6 porządku obrad. 

Do pkt. 7

Przewodniczący otworzył punkt 7 porządku obrad.

Przewodniczący zwrócił, się z pytaniem czy jest jakiś odzew w sprawie poprawy odwodnienia ul. Starodwornej.
Burmistrz wyjaśnił, iż wniosek został przekazany do powiatu. Powiat będzie musiał wykonać jakąś kontrolę najlepiej po opadach deszczu, niewątpliwie kwalifikuje się to do naprawy. Kontynuując Burmistrz poinformował, iż na odcinku około 20 m ulicy Legionowej przy wylocie do drogi krajowej jest obniżenie ternu i na tym odcinku należałoby wykonać wylewkę asfaltową. Na kolejna komisję przedstawiona będzie kalkulacja. Jest to też okazja bo będzie asfaltowana ul. Goniądzka. Następnie poruszył sprawę naprawy skrzyżowania ul. Jagiellońskiej i Pocztowej( przebudowa przepust) powiat zawsze wskazuje na brak środków niemniej warto byłoby zrealizować ten wniosek.

P. B. Fiedorowicz zwróciła się z pytaniem jak była odpowiedź powiatu w sprawie remontu chodnika w Kalinówce Kościelnej.

Burmistrz wyjaśnił, iż do tej pory nie było żadnej odpowiedzi na wnioski przekazane do powiatu po sesji.

P. J. Andraka poruszył sprawę wykonania remontu drogi ze środków funduszu sołeckiego sołectwa Jaskra jest to dobry okres na wykonanie tych prac na drodze, również z tych środków można podsypać na drodze koło P. S. 

Burmistrz wyjaśnił, iż nie ma przeszkód w tej chwili wykonawca zakończył prace na drodze we wsi Chobotki. Kontakt z Urzędem radnego czy też sołtysa bo środków na remont tych dwóch dróg nie wystarczy należy ustalić zakres wykonywanych prac.

P. P. Malesiński zgłosił na przedłużeniu ul. Goniądzkiej na odcinku drogi krajowej  są dwie duże dziury wymagające naprawy.

Kontynuując P. P. Malesiński zgłosił następujące pytania do Burmistrza:

- jakie konkretne działania zamierza podjąć w sprawie połączenia ul. Junga z ul. Goniądzką.

Burmistrz wyjaśnił, iż te działania zostały już podjęte grunt jest wytyczony w ewidencji figuruje jako droga. Gmina Jaświły wystąpiła do Sądu  z wnioskiem o prawo do nabycia spadku i otrzymała odpowiedź z Sądu, iż wpłynął już jeden wniosek. Okazało się, iż jedna z mieszkanek Knyszyna dysponuje testamentem w formie aktu notarialnego, który został sporządzony przed około 12 laty. W miesiącu czerwcu miała się odbyć kolejna rozprawa Sądowa do tej pory nie wpłynęła do Urzędu zmiana geodezyjna.

Obrady Komisji opuścił P. J.Andraka w dalszej części obrad uczestniczy 11członków komisji.  

P. P. Malesiński dodał, iż ta pani twierdzi, iż dysponuje już prawem własności do tej nieruchomości wraz z prawem do dysponowania gruntem. Bo teraz pojawił się problem tego typu, iż będziemy musieli wykupić tą działkę od tej pani jeżeli zechce sprzedać.

Burmistrz wyjaśnił, iż jest zatwierdzony podział tej nieruchomości może być kwestia negocjacji ceny jeżeli się nie dogadamy to kwestia wywłaszczenia (specustawa) ta pani nie może nam tej działki nie odsprzedać.   

P.S. Kakareko zgłosił:

- połączenie drogi gminnej z drogą powiatową w kierunku Kalinówki Kościelnej wymaga utwardzenia np.: krawężnikami, wykusza się asfalt,

- koszenie poboczy dróg gminnych,

- Starostwo Powiatowe naprawiło tylko częściowo most we wsi Guzy, część nie została naprawiona.

P. J. Bielski zgłosił, iż Plac Jana Pawła II wymaga sprzątnięcia i koszenia trawy.

P. D. Czerepko zwróciła się z pytaniem jak przedstawia się aktualna sytuacja ZOZ-u w Knyszynie i czy podjęto jakieś działania  zmierzające do jej poprawy.

Burmistrz poinformował, iż Zarządzeniem Nr 123/12 Burmistrza Knyszyna z dnia 21 czerwca 2012 r. odwołał ze stanowiska Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej im. dr E. Jelskiego w Knyszynie P. D. Miłek – Kurzątkowską stało się to na wniosek Delegatury Centralnego Biura Antykorupcyjnego w Białymstoku, które pismem Nr BI-WPK-462/12/W z dnia 6 czerwca 2012 r. wniosło o odwołanie ze stanowiska dyrektora SP ZOZ w Knyszynie P. Doroty Miłek – Kurzątkowskiej w trybie art. 52§ 1 pkt 1 Kodeksu pracy. Efektem tego pisma było wcześniej przedstawione Zarządzenie wydane po zasięgnięciu opinii Rady Społecznej ZOZ-u. Odwołanie ze stanowiska nie wiąże się z wypowiedzeniem kontraktu jako lekarz.  Czynione są starania celem powierzenia pełnienia obowiązków dyrektora komuś z pracowników ZOZ-u bez rezultatu. Jest też możliwość powierzenia obowiązków do czasu przeprowadzenia konkursu P. Kurzątkowskiej tylko skoro przez 6 miesięcy ze strony P. Dyrektor nie podjęto żadnych działań czy też rozmów z NFZ oprócz wniosku o zwiększenie interny to trudno oczekiwać, że teraz ta sytuacja ulegnie zmianie. Wiadomo, iż zwiększenia interny nie będzie, konkurs był źle złożony, zmieniono zasady od tego roku i kontrakty były dzielone na powiaty. Całość interny przypadła SP ZOZ Mońki w wyniku rozmów dyrektora NFZ z dyrekcją SP ZOZ Mońki część tego kontraktu odstąpiono naszemu ZOZ-owi. Jedynie ZOZ Moniecki może odstąpić dodatkowo część kontraktu wówczas NFZ nie będzie tego kwestionował.

Pojawiał się osoba, która ewentualnie jest zainteresowana stanowiskiem Dyrektora ZOZ-u i po zapoznaniu się z sytuacją ekonomiczno – finansową udzieli odpowiedzi, ale pod warunkiem że ten ZOZ będzie dalej funkcjonował.                                                                                                                                                             

Następnie Burmistrz poinformował, iż ustawa o działalności leczniczej wprowadza od 1 lipca zmiany w zakresie nazewnictwa podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych. Nazwa samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej nie ulega zmianie, ale charakteryzowane są one jako podmioty lecznicze niebędące przedsiębiorcami. W dniu 25 czerwca wpłynął wniosek z ZOZ-u o podjęcie uchwały zmieniającej statut dostosowującej do w/w przepisów. Jeżeli to nie zostanie wykonane w określonym terminie , to konsekwencją będzie kara finansowa. Dlatego też radni przed sesją otrzymają stosowny projekt uchwały.

Dodał, iż sytuacja finansowa ZOZ-u jest trudna i trzeba mieć świadomość, że konsekwencje ekonomiczne poniesie gmina.

P. P. Malesiński zauważył, iż ta sytuacja nie wyjdzie na zdrowie mieszkańców. Mogą też sprawdzić się zapowiedzi, iż w Knyszynie zostanie tylko „dom starców” czyli zakład opiekuńczo leczniczy.

Burmistrz zauważył, iż są to trudne sprawy wspomniał o tym na poprzedniej sesji, w ZOZ-ie pracuje około 60 osób jeżeli nie będzie żadnego wsparcia, nie powstanie dodatkowy oddział to może dojść do najgorszej sytuacji i lepiej może będzie wówczas jak będzie ten ZOL i ludzie będą mieli pracę niż ma nie być niczego.                                                                               

P.A. Pietlukiewicz zwrócił się z pytaniem jakie jest zadłużenie ZOZ-u.

P. Skarbnik poinformowała, iż na koniec maja zadłużenia ZOZ-u jeżeli chodzi o zobowiązania wymagalne wynosi około 60 tys. zł. Największe zobowiązania są wobec ZUS-u i PEFRON.

P. A. Pietlukiewicz zauważył, iż z tego wynika, że na dłuższą metę ZOZ w takiej sytuacji nie może funkcjonować.  Burmistrz wyjaśnił, iż przy tym kontrakcie i tym stanie zatrudnienia funkcjonowanie ZOZ-u jest zagrożone.   

Innych pytań i uwag nie zgłoszono. Przewodniczący zamknęła punkt 8 porządku obrad. 

Do pkt. 9

Przewodniczący otworzył punkt 9 porządku obrad.

Do protokołu Nr 14/12 ze wspólnego posiedzenia Komisji stałych Rady Miejskiej uwag nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołu ze  wspólnego posiedzenia Komisji stałych Rady Miejskiej głosowało 11 członków Komisji. W głosowaniu udział wzięło 11 członków Komisji.

Przewodniczący zamknął punkt 9 porządku obrad. 

Do pkt.10      

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad Przewodniczący zakończyła wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska,  Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej, Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego,

 

Protokółował:                        

Andrzej Kudzinowski                                                               Przewodniczący Komisji

 

              Adam Tracz    

Metryka strony

Udostępniający: Sekretarz Gminy

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2013-07-30

Data modyfikacji: 2013-07-30

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2013-07-30