Protokół komisji nr 4/11 z 2.06.2011

 

Protokół Nr 4/11

z posiedzenia Komisji Rolnictwa,  Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 2 i 10 czerwca  2011 roku w godz. 14:00-16:45 w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Knyszynie pod przewodnictwem Przewodniczącego Komisji  - Adama Tracz

 

W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji i zaproszeni goście zgodnie z listą obecności. Na stan 9 członków komisji w posiedzeniu uczestniczy 7, co zabezpiecza regulaminowe kworum do podejmowania prawomocnych uchwał. Po otwarciu punktu pierwszego porządku obrad przewodniczący zwrócił się z pytaniem czy są uwagi bądź wnioski do proponowanego porządku obrad. Następnie zaproponował aby w punkcie sprawy różne: rozpatrzeć projekt uchwały w sprawie uznania rolnictwa za priorytet polskiej prezydencji w unii Europejskiej i wyrównania dopłat rolniczych dla Polski. Takie projekty uchwał zostały rozesłane do samorządów przez Prezesa Prawa i Sprawiedliwości. Dodał, iż jego zdaniem jest to cenna i godna uwagi inicjatywa.  

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 7 członków Komisji, a oto jego treść:

( priorytet rolnictwo i zjazd z drogo krajowej do Knyszyna).

  1. Przyjęcie porządku obrad.
  2. Ochrona środowiska i gospodarka odpadami na terenie gminy Knyszyn.
  3. Gospodarka nieruchomościami – zapoznanie się z propozycją nieruchomości, które mogą być przeznaczone do sprzedaży.  
  4. Sprawy różne.
  5. Wolne wnioski.

 Do pkt. 2

Przewodniczący otworzył punkt 2 porządku obrad. Następnie o zabranie głosu poprosił P. J. Romanowicza – Kierownika ZGKiM w Knyszynie.

P. J. Romanowicz – Kierownik ZGKiM w Knyszynie poinformował, iż ogółem masa zebranych odpadów komunalnych w roku ubiegłym wyniosła 450 t.  w tym z gospodarstw indywidualnych 348 t. Obsługiwanych właścicieli nieruchomości 544 w tym gospodarstw domowych 509.  Na wysypisku składowany był również osad ściekowy z oczyszczalni ścieków w ilości 67,9 t, co daje 19 t. suchej masy. Jeżeli chodzi o selektywną zbiórkę odpadów w roku ubiegłym zebrano: prawie 27 t. opakowań pet, 4,6 t. makulatury, 22,5 t. szkła, 2,64 t. zużytych urządzeń elektrycznych. W roku ubiegłym poczyniono nakłady inwestycyjne na dostosowanie składowiska do wymogów europejskich. I tak wykonano wagę, zainstalowano 3 pizometr. Opracowano dokumentację na instalacje odgazowującą  składowisko. W maju bieżącego roku wykonano 2 studzienki odgazowujące i po raz pierwszy pobrano gaz ze składowiska do badań.  Do zbiórki selektywnej odpadów na dzień dzisiejszy jest wystawionych 81 pojemników. W ostatnim okresie zostało wystawionych dwa pojemniki na pet i szkło na ul. Sienkiewicza oraz na ul. Grodzieńskiej koło P. Piekarskiego, który produkuje dużo  odpadku szklanego. Na terenie gminy jest 16 pojemników na pet, 16 pojemników na szkło i 5 pojemników na makulaturę. Na terenie miasta 18 pojemników na pet, 19 na szkło i 7 na makulaturę. Z tytułu użytkowania środowiska w II półroczu 2010 r. Zakład odprowadził do Urzędu Marszałkowskiego kwotę 49900 zł i tak  za emisję spali c.o. 3 tys. zł, od silników spalinowych 300 zł., pobór wód podziemnych 14 tys. zł. , odprowadzanie ścieków 5,5 tys. zł. za składowanie odpadów na składowisku 26500 zł. W skali roku odprowadzana jest kwota ponad 90 tys. zł.

r. P. Malesiński zauważył, iż przez najbliższe lata będziemy analizowali postęp w zakresie organizacji zbiórki odpadów dużo do zrobienia jest w przypadku zbiórki odpadów z gospodarstw indywidualnych tych pojemników jest jeszcze stosunkowo mało. Następnie zwrócił się z pytaniem odnośnie składowiska odpadów w jakim stopniu jest już ono zapełnione na jaki okres jeszcze wystarczy. Z wcześniejszych opracowań  z którymi radny się zapoznawał wynikało, iż I etap eksploatacji wysypiska miał się zakończyć bodajże w roku 2007 r. a wiec w związku  z tym czy były podjęte jakieś zamierzenia odnośnie rekultywacji.
Burmistrz w odpowiedzi poinformował, iż obecne wysypisko powstało w roku 1994 zgodnie z wówczas obowiązującymi wymogami. Na wysypisku miało się znajdować 5 komór do składowania odpadów z tym, że wówczas wykonany 3 natomiast 2 pozostałe miały być wykonane w terminie późniejszym. Na dzień dzisiejszy wysypisko nie jest zapełnione. Spełnia też wszystkie wymogi ochrony środowiska w tym zakresie. Obecnie na  terenie województwa pozostało tylko 21 czynnych składowisk odpadów i mogą one w większości funkcjonować do zapełnienia bądź uruchomienia sieci spalarni na terenie województwa, których ewentualna lokalizacja zmienia się praktyczne z miesiąca na miesiąc. Duże oszczędności w zakresie gabarytowym zajmowanej powierzchni wysypiska uzyskano dzięki selektywnej zbiórce odpadów szczególnie opakowań typu pet. Przez jaki okres będzie ono użytkowane trudno powiedzieć. W tej chwili wszystkie trzy komory są użytkowane i nawet wykonana instalacja odgazowująca jest wykonana awansem ponieważ wykonuje się ją na składowiskach, które nie są już eksploatowane. Wg ostatnich informacji Wojewody sprawa gospodarki odpadami ma być uregulowana do 2018 r.

Następnie Burmistrz zwrócił się z pytaniem do Kierownika czym się kierował lokalizując pojemnik do segregacji (zbiórki szkła) odpadów u osoby prywatnej.

P. Kierownik w odpowiedzi poinformował, iż wynikało to z zapotrzebowania ponieważ kierowca obsługujący selektywną zbiórkę informował, iż ten przedsiębiorca produkuje dużo odpadów szkła więc żeby nie podjeżdżać tam nie ładować tego szkła na samochód we własnym zakresie to po prostu postawiony został tam pojemnik, który on załaduje my tylko go wysypujemy i mamy czyste szkło.

Burmistrz zwrócił się z pytaniem kiedy wobec tego podstawi P. Kierownik pojemniki innym przedsiębiorcom np.: na pety, folie itp. i jaką opłatę pobiera za podstawiony pojemnik.

p. Kierownik wyjaśnił, iż nie pobiera żadnych opłat od nikogo ponieważ jest to zbiórka selektywna. W przypadku opakowań pet rozmawiał z przedsiębiorcą, ale nie był on tym zainteresowany ponieważ ma własnego odbiorcę. Ta lokalizacja pojemnika nie jest stała i jak nie będzie odpadów to zostanie on stamtąd zabrany. Z uwagi, że jest to szkło taflowe trudne do załadunku podstawiliśmy po prostu pojemnik.

Burmistrz stwierdził, iż każdy przedsiębiorca jeżeli ma jakieś odpady to może je dostarczyć na wysypisko, ale nie ma obowiązku zapewnienia nieodpłatnego odbioru z posesji. Zostawia ten temat pod dyskusję Komisji.

Przewodniczący zwrócił się z pytaniem czy z tytułu prowadzonej selektywnej zbiórki opakowań pet, szkła i makulatury są jakieś dochody z tego tytułu.

P. Kierownik w odpowiedzi poinformował, iż są to minimalne dochody za opakowania typu pet jest to kota około 50- zł. za tonę, za makulaturę pokrywa się koszty załadunku. Szkło udało się wynegocjować  kwotę 80 zł za tonę jest to kwota dwukrotnie wyższa niż w roku ubiegłym na ile ta cena się utrzyma nie wiadomo. Folia rolnicza dostarczana indywidualnie przez rolników i sprzedaje się ją za symboliczną złotówkę jeżeli uda się znaleźć odbiorcę.

Przewodniczący zwrócił się z pytaniem jaki procent gospodarstw domowych stanowi podpisane 544 umów. Kontynuując nawiązał do sytuacji, która miała miejsce np.: we wsi Ogrodniki gdzie po zlikwidowaniu wysypiska prawie wszyscy mieszkańcy podpisali umowy indywidualnie ustawiono również dwa pojemniki do segregacji odpadów i w tych pojemnikach systematycznie przez pewien okres czasu znajdowały się odpady z gospodarstw indywidualnych. Jak ta sytuacja wygląda na dzisiaj miała być kontrola podpisanych umów itp.

P. Kierownik w odpowiedzi poinformował, iż ZGKiM nie jest władny do tego aby kontrolować może jedynie zawrzeć umowę i ją realizować.

Burmistrz wyjaśnił, iż uprawnionym organem do kontroli jest samorząd plus policja. Tego typu komisje powołuje się Zarządzeniem Wójta, Burmistrza. Takim organem może być oczywiście straż miejska. Natomiast jeżeli chodzi o liczbę gospodarstw objętych umowami na wywóz nieczystości to jest ich około 50% na ternie gminy jest około 1040 gospodarstw indywidualnych.

P. Kierownik poinformował, że jeżeli chodzi o inne odpady, które były gromadzone w pojemnikach do segregacji to swego czasu najwięcej zastrzeżeń było w Czechowiźnie teraz praktycznie już nie występuje. W dalszym ciągu nagminnie ten problem występuje w Kalinówce Kościelnej gdzie do pojemników w dużych ilościach trafiają odpady z gospodarstw domowych. Gdzie najczęściej te pojemniki są wyładowywane bezpośrednio do śmieciarki do selektywnej zbiórki nie ma sensu. Również na ul. Starodwornej było dużo odpadów innych obecnie po przestawieniu pojemników w inne miejsce jest mniej.       

Burmistrz stwierdził, że skoro występuje taka sytuacja z pojemnikami w Kalinówce Kościelnej to trzeba to zgłosić i reakcja ze strony Urzędu będzie w postaci ogłoszenia, artykułu w Gońcu Knyszyńskim, a jeżeli to nie pomoże to wówczas te pojemniki zostaną zabrane.

r. A. Pietlukiewicz zauważył, iż z problemem czystości i porządku gmina boryka się od lat zwracał uwagę na to jeszcze w poprzedniej kadencji Rady a mianowicie brak jasnych czytelnych przepisów określających zasady utrzymania czystości i porządku. Taka uchwała określałaby prawo i obowiązki mieszkańców. Mieszkaniec wiedziałby, co należy do jego obowiązków, za co odpowiada i jakie są konsekwencje za nie zrobienie czegoś. Mając takie prawo lokalne, co pewien okres czasu można byłoby przeprowadzać kontrole utrzymania czystości. Jeżeli stwierdzono by jakieś nieprawidłowości wówczas obowiązywałaby określony czas na doprowadzenie do porządku a jeżeli nie to byłby mandat karny. Bardzo często groźba kary finansowej działa najlepiej, ale do tego niezbędne są jasne i czytelne zasady określone uchwałą Rady.

Burmistrz poinformował, iż jest stosowna uchwała Rady z poprzedniej kadencji. Natomiast w sejmie jest projekt ustawy, który wprowadza szereg zmian w zakresie gospodarki odpadami i utrzymaniem czystości i porządku i prawdopodobnie te przepisy wejdą w życie od przyszłego roku.

r. P. Malesiński zgłosił aby na jednym z kolejnych posiedzeń Komisja zajęła się obowiązującą uchwałą Rady w zakresie utrzymania czystości i porządku w gminie.

r. A. Baranowski zwrócił się z pytaniem kiedy będzie przeprowadzona zbiórka zużytego sprzętu RTV i AGD na terenie gminy.

Burmistrz wyjaśnił, iż taka zbiórka odbędzie się w przeciągu kilku tygodni terminy zostaną podane w ogłoszeniach.

P. Kierownik dodał, iż ten sprzęt nie powinie być zdewastowany i niekompletny. Cześć osób sama odzyskuje metale kolorowe i wówczas nikt takich obudów np.: telewizorów, sprzętu AGD nie chce odebrać i trzeba zapłacić za utylizację dla firmy, która to odbiera. Można taką informacje zawrzeć w ogłoszeniach.

r. S. Kakareko zwrócił się do kierownika, iż należy wykosić pobocza dróg gminnych.

Innych pytań uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący zamknął punkt 2 porządku obrad. 

Do pkt. 3

Przewodniczący otworzył punkt 3 porządku obrad.

P. I. Dworzańczyk przedstawiła i omówiła wykaz 12 nieruchomości, które mogą być przeznaczone do sprzedaży (wykaz w załączeniu).

r. K. Polińska zwróciła się z pytaniem czy w Zofiówce cała działka przeznaczona jest do sprzedaży.

Burmistrz wyjaśnił, iż działka na której znajduje się dom nauczyciela jak i budynek szkoły jest jako całość. W przypadku domu nauczyciela jest możliwość wydzielenia tej działki i sprzedaży najemcom mieszkań. Takie zainteresowanie nabyciem jeden z najemców wyrażał.

Przewodniczący zauważył, iż zdziwiło go, iż w tym wykazie znalazła się działka na której znajduje się wyrobisko żwiry. Jakiś czas temu padały propozycje aby to wyrobisko żwiru udostępnić w jakiś sposób mieszkańcom.

Burmistrz wyjaśnił, iż Komisji został przedstawiony wykaz 12 nieruchomości i nie znaczy to, że gmina nie ma ich znacznie więcej. Komisji przedłożono propozycję tych, które mają uregulowany stan prawny założone księgi wieczyste. Natomiast, które będą przeznaczone do sprzedaży zdecyduje ostatecznie Rada. W przypadku żwirowni zainteresowanie wydzierżawieniem bądź zakupem tej działki wyraziła jedna z firm. Jest to jednak działka tak duża , iż można wydzielić jakąś część np.: do sprzedaży. Można przystąpić do rekultywacji tej działki realizując to etapami mieszkańcy będą mogli pozyskiwać żwir na potrzeby własne.  Natomiast jeżeli chodzi o działkę na której znajduje się budynek po byłej szkole w Zofiówce. To trzeba mieć świadomość, iż dalsze utrzymywanie tego obiektu będzie generować koszty. W tej chwili jest on w dobrym stanie i znalazłby nabywcę. Ta działka jest tak duża, iż można wydzielić część na której można wybudować parterowy budynek z przeznaczeniem na świetlicę tak samo można wydzielić boisko z którego korzysta młodzież. Oczywiście takie decyzje musza być poprzedzone spotkaniem z mieszkańcami i poczynieniem wspólnych ustaleń.

r. K. Polińska zauważył, iż mogą być deklaracje, że jak się sprzeda działkę to się wybuduje budynek, ale jest pytanie kto to zrobi, skąd weźmie środki itd.

Burmistrz wyjaśnił, iż jeżeli dojdzie się do wspólnego stanowiska z mieszkańcami to w uchwale o sprzedaży można zrobić zapis, iż środki uzyskane ze sprzedaży będą przeznaczone na wybudowanie tego budynku.

Komisja ustaliła, iż oględzin nieruchomości zawartych w wykazie dokona w dniu 10 czerwca o godz. 1300.

Przewodniczący zamknęła punkt 3 porządku obrad. 

Do pkt. 4

Przewodniczący otworzył punkt 4 porządku obrad.

Obrady komisji opuściła r. K. Polińska w dalszej części obrad uczestniczy 6 członków Komisji. 

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie uznania rolnictwa za priorytet polskiej prezydencji w unii Europejskiej i wyrównania dopłat rolniczych dla Polski ( projekt w załączeniu).

Uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za pozytywnym zaopiniowaniem projektu uchwały głosowało 5 członków komisji, 1 wstrzymał się od głosu.

Następnie Przewodniczący przedstawił propozycję wniosku  w sprawie o stworzenie dodatkowego fragmentu pasa drogowego na drodze krajowej Białystok – Mońki umożliwiającego bezkolizyjny skręt w lewo do Knyszyna w ul. Goniądzka. Wniosek taki byłby skierowany do GDDKiA.

Burmistrz zaproponował uzupełnienie tego wniosku do GDDKiA o wykonanie ciągu komunikacyjnego dla ruchu pieszego od ul. Legionowej do ul. Tykockiej.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za wnioskiem głosowało 6 członków Komisji. W głosowaniu udział wzięło 6 członków Komisji. 

Komisja przyjęła wniosek.

r. P. Malesiński zgłosił wniosek o przeprowadzenie kontroli utrzymani czystości posesji na terenie m. Knyszyna. Zadeklarował swój udział w takim przeglądzie w obrębie swojego okręgu wyborczego.

Burmistrz poinformował, iż zostanie przeprowadzony taka akcja radny o terminie zostanie poinformowany                         

r. S. Kakareko zgłosił, iż na drodze powiatowej przed wsią uszkodzony jest most.

Zgłosił również potrzebę ustawienia znaków drogowych informacyjnych o zwierzętach domowych dotyczy przepędzanych krów przez rolników.

r. P. Malesiński zgłosił iż wykoszenia trawy wymaga zjazd z drogi krajowej w ul. Goniądzką dotyczy to całego trójkąta widoczności.
Burmistrz poinformował komisję, iż
- Urząd wystąpił z pismem do gminy Jaświły informującym, iż gmina tamtejsza ma prawo nabycia spadku po zmarłym P. Malesińskim zam. ul. Goniądzka. Urząd wnioskuje o podjęcie procedury celem nabycia spadku a następnie przekazanie nieodpłatnie na rzecz gminy Knyszyn na cel publiczny tj. drogę.

- Starostwo Powiatowe rozpoczęło procedurę związaną z opracowaniem dokumentacji na ul. Południową w Knyszynie

Innych uwag i wniosków ze strony Komisji nie zgłoszono.

Na tym posiedzenie Komisji w dniu 2 czerwca 2011 r. zakończono. 

W dniu 10 czerwca Komisja (zgodnie z listą obecności)  zapoznała się z propozycją nieruchomości gminy Knyszyn, które mogą być przeznaczone do sprzedaży.  

 

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie Komisji Rolnictwa Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w Knyszynie  

 

Protokółował:                        

Andrzej Kudzinowski                                                               Przewodniczący Komisji

 

              Adam Tracz    

Metryka strony

Udostępniający: Sekretarz Gminy

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2013-06-07

Data modyfikacji: 2013-06-07

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2013-06-07