Protokół komisji nr 6/12 z 30.06.2012

 

Protokół Nr 6/12

z posiedzenia Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 30 czerwca  2012 roku w godz. 1100-1300 w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Knyszynie

pod przewodnictwem Pani Doroty Czerepko

 

 

W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji i zaproszeni goście zgodnie z listą obecności. Na stan 8 członków komisji w posiedzeniu uczestniczy 7. Przewodnicząca obrad po otwarciu punkt 1 przedstawiła proponowany porządek obrad.

Uwag i propozycji zmian do przedstawionego porządku obrad nie wniesiono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem przedstawionego niżej porządku obrad głosowało 7 członków komisji, a oto jego treść:   

  1. Przyjęcie porządku obrad.
  2. Funkcjonowanie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej
     im. dr Edwarda Jelskiego w Knyszynie:
  1. stan zatrudnienia w Zakładzie,
  2. sytuacja ekonomiczno – finansowa Zakładu,
  3. możliwości dalszego funkcjonowania Zakładu.     
  1. Informacja na temat realizowanych inwestycji w placówkach oświatowych w 2012 r.       
  2. Sprawy różne.
  3. Wolne wnioski.
  4. Zakończenie obrad. 

Do pkt. 2

Przewodnicząca otworzyła punkt 2 porządku obrad.

Burmistrz poinformował, iż została rozwiązana umowa o pracę z dotychczasowym dyrektorem ZOZ-u P. D. Miłek – Kurzątkowską. Wstępnie pismem wykonywanie obowiązków powierzono dla księgowej P. A. Ejsmont – Szklanko na razie bez dodatkowego wynagrodzenia, ale w najbliższym czasie takie zostanie przyznane.  P. Kurzątkowska złożyła również wypowiedzenie warunków pracy jako lekarz i jako kardiolog z dniem 31 lipca. Burmistrz z Wiceprzewodniczącym Rady rozmawiał z P. D. Miłek – Kurzątkowską na temat dalszej pracy w SP ZOZ Knyszyn jako lekarz, nie wyraziła zainteresowania. W dniu dzisiejszym będzie wysłane pismo do NFZ w sprawie kontraktu na  poradnię kardiologiczną, na zatrudnienie lekarza bo się okazuje, że musi być na oddziale drugi lekarz ze specjalnością – obecnie jest tylko jeden. Jest też osoba zainteresowana pracą w przychodni na chwilę obecną na ½ etatu. Pojawiła się więc szansa dalszego funkcjonowania ZOZ-u , odbyło się spotkanie z lekarzami z ZOZ-u. Jeżeli chodzi o rozmowy z Mońkami to one trochę utknęły odbyła się rozmowa z Panią Starostą z udziałem Dyrektora ZOZ-u natomiast jeżeli pojawią się możliwość funkcjonowania SP ZOZ w Knyszynie jako samodzielnej jednostki to uważam, że tą szansę należy wykorzystać. Kontrakt, którym dysponuje  ZOZ jest na okres 3 lat a wiec nie ma obawy, iż od stycznia nie będzie kontraktu i gdyby udało się zatrudnić wymagany umową z NFZ personel to jest możliwość dalszego funkcjonowania. W najbliższym czasie zostanie ogłoszony konkurs na dyrektora.

P. A. Ejsmont – Szklanko główna księgowa SP ZOZ w Knyszynie przedstawiła ogólną informację na temat sytuacji finansowej ZOZ-u, które wg stanu na dzień 30 czerwca 2012 r. przedstawiają się następująco: Strata finansowa w porównaniu do maja wzrosła o 10 tys. zł. z tym , że 17 tys. stanowi kwotę amortyzacji a więc z tego wynika, iż ten przyrost zadłużenia wyhamowuje, oszczędności są drastyczne. Przyrost zadłużenia jest na zobowiązaniach publiczno – prawych do ZUS 35514 zł. – jako zobowiązania wymagalne składka zdrowotna jest już płacona nie ma pieniędzy na fundusz pracy, przyrost 2,5 tys. miesięcznie. Do Urzędu Skarbowego nie ma żadnych zaległości. Do PFRON-u na dzień 30 czerwca ostatnie zobowiązanie wynosiło 11 tys. zł, ale ta kwota nie została zapłacona ponieważ należało uregulować cześć zobowiązań dla kontrahentów. Ogółem zobowiązania publiczno – prawne opiewają na kwotę 50 tys. zł. Zobowiązanie z tytułu podatku od nieruchomości na dzień 30 czerwca wynosi 12960 zł. Zobowiązania  wymagalne dla kontrahentów na dzień 30.06.2012 opiewały na kwotę 17455 zł z tym , że część tych należności została już opłacona największe kwoty zobowiązań dla firm Roche  za odczynniki około 9 tys. zł i Toruńskich Zakładów na kwotę 4236 zł. Należności, które otrzymujemy z Narodowego Funduszu Zdrowia są na tym samym poziomie 214-215 tys. zł . Zadłużenie z tytułu kredytu na dzień 30 czerwca razem z odsetkami wynosił 47 tys. zł. Niewiadomo również jak NFZ odniesie się do braku lekarza z odpowiednimi kwalifikacjami, prawdopodobnie będziemy mieli 2 tygodnie czasu na znalezienie lekarza. W umowach jest zapis o karach w tym wypadku 12% kontraktu.

Stan zatrudnienia – na dzień 30 czerwca 2012 r. mieliśmy zatrudnionych 57 osób w przeliczeniu na etaty - 53,95. Plus lekarze, którzy są  na kontraktach czyli, co pracują na codzie oraz zatrudnieni w ZOL a więc 4 lekarzy plus psycholog.

P. B. Płońska – Skarbnik Gminy zwróciła się z pytaniem o plan finansowy ZOZ-u, Rada Społeczna negatywnie zaopiniowała plan finansowy na 2012 r. i czy coś zostało z tym zrobione.

P. Księgowa wyjaśniał, iż zrobiła korektę planu finansowego z dniem 30 maja 2012 r , ale nie został on podpisany przez Panią  Kurzątkowską.

P. Skarbnik zauważyła, iż plan finansowy jest  ważny i bez oszczędności nic nie wyjdzie czyli bez zmniejszenia kosztów.

P. Księgowa stwierdziła, iż oszczędności są już na takim poziomie, iż nie wie na czym można tutaj jeszcze zaoszczędzić. Czy jeżeli wykonanym swój kontrakt na oddziale wewnętrznym  mamy powiedzeń stop i nie przyjmować pacjentów a tylko przypadki ratujące życie. Nie wiem, nie znam się na tym nie jestem lekarzem. 

P. Skarbnik stwierdziła, iż jej zdaniem jeżeli widać że koszty są większe od przychodów to coś tu nie tak i trzeba zmniejszyć koszty.

P. Księgowa w odpowiedzi stwierdziła, iż wobec tego podejmiecie decyzję, że więcej pacjentów ZOZ nie przyjmuje i nie będzie wówczas kosztów  i nie będzie niczego, pracowników wysyłamy na urlopy wypoczynkowe lub bezpłatne, nie przyjmujemy pacjentów, ale wówczas przestajemy świadczyć usługi a to oznacza zerwanie kontraktu – nie będzie ciągłości kontraktu.

P. S. Ciołko zwrócił się z pytaniem odnośnie zatrudnienia pracowników podobno ostatnio został zatrudniony nowy pracownik w laboratorium.

P. Księgowa wyjaśniła, iż dwie panie są na urlopach macierzyńskich i tam brakuje personelu została przyjęta pani na zastępstwo, brakuje jeszcze jednej osoby.  Tak wymaga fundusz laboratorium funkcjonuje 24 godziny na dobę.

Przewodnicząca zauważyła, iż do problemów kadrowych i finansowych należy jeszcze doliczyć brak opału.

Burmistrz wyjaśnił, że jeżeli chodzi o problem z opałem to rozwiążemy go we własnym zakresie. Codziennie pozyskiwanych jest około 10 – 11 m3 drewna, prowadzona jest przecinka działek leśnych będących własnością gminy. Na sezon grzewczy potrzeba około 500 m3 drewna. Rozważamy możliwość wynajęcia dodatkowego pilarza aby przyspieszyć pozyskiwanie drewna.

Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem czy jest szansa aby ten ZOZ funkcjonował samodzielnie tak jak dotychczas.

Burmistrz wyjaśnił, iż tak jak już informował na poprzedniej sesji istnieją dwie możliwości utrzymanie dotychczasowej formy funkcjonowania czyli samodzielny Zakład lub też jakaś forma połączenia z SP ZOZ Mońki wiadomo, że przy połączeniu powiat nie zgodzi się na funkcjonowanie interny w Knyszynie skoro funkcjonuje w Mońkach. W tym wypadku tutaj może nastąpić przekazanie ZOL-u w całości tj. 47 łóżek  plus zostaje jeszcze 10 łóżek na jakiś inny oddział.  Wg wyliczeń dyrektorów NFZ przy 30 łóżkach ZOL jest już opłacalny. W ciągu około 2 tygodni wyjaśni się sprawa: kardiologa i poradni kardiologicznej, zatrudnienia drugiego lekarza specjalisty do szpitala. Podsumowując konkretne dane będą już znane koło 15 sierpnia.  

Księgowa zauważyła, iż należy szukać dodatkowych źródeł dochodu ZOZ-u. czy to np.: poprzez zwiększenie ZOL-u.

Przewodnicząca zwróciła się  z pytaniem ile ogółem wynosi zadłużenie ZOZ-u (wymagalne).

P. Księgowa wyjaśniła, iż na koniec pierwszego półrocza zadłużenie wymagalne zamyka się kwotą 77025 zł w tym 12960 zł umorzonego podatku od nieruchomości czyli jest to kwota około 65 tys. zł.

Skarbnik jak przedstawia się sprawa zadłużeń publiczno- prawnych.

P. Księgowa wyjaśniła, że PFRON odrzucił wszystkie nasze prośby, ale umożliwił napisanie wniosku do Ministra Pracy i Polityki Społecznej  i taki wniosek o umożliwienie spłaty pozostałego zobowiązania w większej liczbie rat został złożony – na razie nie ma odpowiedzi. Do ZUS-u złożyliśmy pismo wcześniej, ale warunek był taki, że aby rozłożyć należności na raty należało wpłacić ostatnie zobowiązania za miesiąc maj na fundusz pracy , niestety zabrakło pieniędzy wiec odpisali, że pismo pozostaje bez rozpatrzenia. Więc złożyliśmy wniosek jeszcze raz i czekamy na odpowiedź.

P. Księgowa dodała, iż  to że mamy kontrakt na 3 lata nie znaczy, że nie będziemy musieli składać dodatkowych dokumentów dzieje się to zazwyczaj w miesiącu wrześniu więc musi być osoba, która będzie tym kierować.

P.R. Kondrakiewicz – Sekretarz Gminy poinformował iż konkurs powinie być rozstrzygnięty do końca października.   

P. Skarbnik przedstawiła pismo o rozstrzygniętym przez NFZ  dodatkowym konkursie ofert miedzy innymi na opiekę paliatywną. 

P. Księgowa wyjaśnił, iż P. dr Kurzątkowska składała wniosek o zwiększenie ZOL-u, utworzenie oddziału opieki paliatywnej, zwiększenie interny. Odpisano, iż wybrano ofertę ZOZ-u Monieckiego gdzie utworzono paliatywną opiekę domową. Decydującym o tym jest fakt, iż ZOZ Knyszyński nie dysponuje odpowiednim personelem po prostu nie spełnialiśmy warunków. 

Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem czy podczas rozmowy w P. Starostą padła z ich strony jakieś propozycje.

Burmistrz wyjaśnił, iż P. Starosta rozmawia w tej sprawie w kategoriach politycznych. W okresie kiedy oddzielał się ZOZ Knyszyński P. Starosta była Wicestarostą, a mąż był dyrektorem ZOZ-u. Starosta był wówczas P. Paniczko. Z rozmowy wynikało, że jeżeli doszłoby do połączenia ZOZ-ów to w Knyszynie nie byłoby na pewno interny, na której mamy zapisane 40 łóżek. A więc mógłby powstać 47 łóżkowy ZOL plus zostałby jeszcze 10 łóżek na jakiś inny oddział np.: leczenie uzależnień – oddział dziennego pobytu.

Przewodnicząca zamknęła punkt 2 porządku obrad. 

Do pkt. 3

Przewodnicząca otworzyła punkt 3 porządku obrad.

Burmistrz przedstawił informację na temat inwestycji realizowanych w oświacie:

Przedszkole – pracownicy z robót publicznych wykonują remont sal lekcyjnych. W kuchni zdemontowano piec kaflowy i przygotowano pomieszczenie do remont ofertę na wykonanie prac złożył P. Krahel. Korytarz można będzie wykonać w okresie ferii.

Termomodernizacja – niestety sprawa się przedłuża. My tak jak jeszcze kilak gmin nie czekając ogłosiliśmy przetarg niestety jest małe zainteresowanie ze strony potencjalnych wykonawców. Dzisiaj podjąłem taką decyzję, że jeżeli chodzi o budynek Zespołu Szkół w Kalinówce Kościelnej to termin wykonania pozostaje bez zmian tj. do 15 grudnia. Natomiast w przypadku budynku ZSO w Knyszynie jest to duża inwestycja i termin grudniowy praktycznie nierealny lub też powodowałby wzrost kosztów dlatego też podjąłem decyzję, iż wykonanie tej inwestycji ma odbyć się do końca lipca 2013 r.

(122)-  Trwają prace budowlane przy realizacji kompleksu sportowego w ramach rządowego programu „Moje Boisko – Orlik 2012". Inwestycja obejmuje wykonanie boiska piłkarskiego o nawierzchni z trawy syntetycznej, boiska wielofunkcyjnego do koszykówki i piłki siatkowej, budowę budynku sanitarno- szatniowego oraz oświetlenie kompleksu. Wykonawcą inwestycji jest wyłoniona w przetargu firma ZAKŁAD MURARSKI SPÓŁKA JAWNA z Dąbrowy Białostockiej. Zakończenie budowy planowane jest na połowę października br.

- Radosna Szkoła – ogłoszono przetarg na wykonanie, rozstrzygnięcie przetargu ma nastąpić w przyszłym tygodniu. Wykonanie do końca sierpnia

Pytań ze strony Komisji nie zgłoszono.

Przewodnicząca zamknęła punkt 3 porządku obrad. 

Do pkt. 4

Przewodnicząca otworzyła punkt 4 porządku obrad   

Burmistrz przedstawił wniosek SP ZOZ w Mońkach o sfinansowanie  w kopcie 5 tys. zł naprawy przewodu kominowego w budynku Wiejskiego Ośrodka Zdrowia w Kalinówce Kościelnej. W przypadku jeżeli naprawa nie zostanie wykonana nie będzie możliwości dalszej dzielności ośrodka w sezonie grzewczym a tym samym świadczenia usług zdrowotnych dla pacjentów.

Burmistrz przypomniał, iż w roku ubiegłym Gmina dofinansował w kwocie 5 tys. zł wymianę stolarki okiennej w tym  budynku.

Przewodnicząca zauważyła, iż sprawa wymaga zastanowienia się szczególnie mając na uwadze potrzeby i braki finansowe naszego ZOZ-u, które przedstawiła księgowa.

Burmistrz poinformował, że odbyła się rozprawa Sądowa z P. Frankowscy dotycząca wydania pasa drogowego (usunięcia płotu). Państwo Frankowscy odstąpili z płotem od ul. Sienkiewicza, ale mają to samo zrobić od ul. Pocztowej i będzie to egzekwowane. Od ul. Grodzieńskiej gmina wykona we własnym zakresie ten trójką.

Burmistrz poinformował, że Nadleśnictwo Knyszyn dysponuje środkami finansowymi w kwocie 150 tys. zł. które może przeznaczyć na inwestycje drogowe na terenie powiatu. W grę wchodzi gmina Knyszyn, na terenie której położonych jest większość lasów należących do Nadleśnictwa. Nie mogą dofinansować inwestycji drogowych na gminach na których nie mają lasów. Jeżeli powiat przeznaczyłby jakieś środki finansowe na ten cel oraz gmina ze swej strony również to jest możliwość wykonania odcinka drogi do wsi Zofiówka od drogi wojewódzkiej. Ta droga ma nawierzchnię brukową także nie potrzebne jest pozwolenie na budowę tylko zgłoszenie. Wicestarosta wstępnie zadeklarował dofinansowanie ze strony powiatu. Szacunkowo koszt wykonania tego odcinka drogi przy obecnych cenach to kwota około 250 tys. zł. a więc przy dofinansowani Nadleśnictwa w kwocie 150 tys. zł. powiat i gmin musiałaby dołożyć w graniach po 30 – 50 tys. zł. Inwestycja jest do zrealizowania w tym roku.

Komisja z pełnym entuzjazmem przyjęła i poprała przedstawiona przez Burmistrza propozycję.                                                                                   

Przewodnicząca zamknęła punkt 4 porządku obrad. 

Do pkt. 5

Przewodnicząca otworzyła punkt 5 porządku obrad.

P. J. Bielski zgłosił, iż na Placu Jana Pawła II należy popryskać chwasty na alejkach i skosić trawę oraz, że naprawy wymaga oświetlenie bramy cmentarnej.

P. I. Wysocka zwróciła się z pytaniem czy odebrano i  rozliczono wykonanie chodnika na ul. Jagiellońskiej.

Burmistrz wyjaśnił, że odbiór był w tym tygodniu, ale były uwagi zarówno Mleczarni jak i rolników dostarczających mleko do zlewni bo połączenie chodnika z placem zlewni zostało zaspoinowane piaskiem była tam trelika w jej miejsce wsypano piasek, dlatego też te prace nie zostały odebrane i nie będą dopóki nie zostanie to naprawione.

P.I. Wysocka dodał, iż jej pytanie zmierza do tego czy zostaną jakieś środki finansowe, które będzie można przeznaczyć na naprawę skrzyżowania ul. Jagiellońskiej z Pocztową.

Burmistrz wyjaśnił, iż środki finansowe prawdopodobnie jakieś zostaną. Zarówno to skrzyżowanie jak i odwodnienie ul. Starodwornej zostało zgłoszone do powiatu, czy wykonają to teraz nie sądzę.  Kontynuując dodał, iż ze swej strony gmina chce wykonać korzystając z tego, iż będzie asfaltowana ul. Goniądzka  nalewkę asfaltową na zadoleniu powstałym na ul. Legionowej przy połączeniu z drogą krajową oraz na ul. Grodzieńskiej jest to skutek awarii wodociągu i tym przypadku sfinansuje to Zakład.

P. S. Kakareko zgłosił:                                                 

- połączenie drogi gminnej z drogą powiatową w kierunku Kalinówki Kościelnej wymaga utwardzenia np.: krawężnikami, wykusza się asfalt,

- koszenie poboczy dróg gminnych.

Burmistrz wyjaśnił, że koszenie poboczy zostało zlecone ZGKiM i prace zostały już rozpoczęte.

Jeżeli chodzi o utwardzenie zjazdu na drogę gminną będzie to wykonane w terminie późniejszym w miesiącu wrześniu.           

Przewodnicząca zamknęła punkt 5 porządku obrad.  

Do pkt.6      

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad Przewodnicząca zakończyła posiedzenie Komisji  Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Knyszynie

 

Protokółował:                        

Andrzej Kudzinowski                                                               Przewodniczący Komisji

 

                                                                                                       Dorota Czerepko                              

Metryka strony

Udostępniający: Sekretarz Gminy

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2013-06-07

Data modyfikacji: 2013-07-30

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2013-06-07