Protokół komisji nr 5/12 z 13.04.2012

 

Protokół Nr 5/12

z posiedzenia Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 13 kwietnia  2012 roku w godz. 1330-1645 w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Knyszynie

pod przewodnictwem Pani Barbary Fiedorowicz

 

 

W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji i zaproszeni goście zgodnie z listą obecności. Na stan 8 członków komisji w posiedzeniu uczestniczy 6. Przewodnicząca obrad po otwarciu punkt 1 przedstawiła proponowany porządek obrad.

Uwag i propozycji zmian do przedstawionego porządku obrad nie wniesiono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem przedstawionego niżej porządku obrad głosowało 6 członków komisji, a oto jego treść:   

  1. Przyjęcie porządku obrad.
  2. Informacja dyrektorów placówek oświatowych z terenu gminy Knyszyn dotycząca organizacji pracy, w związku  z pismem z dnia 30 marca 2012 r. Burmistrza Knyszyna.
  3. Przygotowania do roku szkolnego 2012/2013.
  4. Informacja na temat prac budowlanych oraz remontowych na terenie jednostek oświatowych gminy Knyszyn.
  5. Informacja na temat sytuacji finansowej SP ZOZ w Knyszynie.
  6. Sprawy różne.
  7. Wolne wnioski.
  8. Zakończenie obrad.         

 Do pkt. 2

Przewodnicząca otworzyła punkt 2 porządku obrad. Następnie udzieliła głosu dyrektorom szkół.

P. Krzysztof Chowański – dyrektor ZSO w Knyszynie stwierdził, że mówiąc o organizacji pracy szkoły należy zacząć od projektu budżetu na 2012 r. bo to głównie decyduje o organizacji pracy. Projekt budżetu przesłany do nas przez Obsługę Finansowo Księgową szkół Gminy Knyszyn 24 listopada zaopiniowany został przez rade pedagogiczną w dniu 12 grudnia 2011 r.  - zaopiniowany pozytywnie z uwagą, w paragrafie materiały i wyposażenie uważamy , że kwota jest niewystarczająca i proponowaliśmy  zwiększenie jej do 300 tys. bo ta która jest nie wystarczy na zakup oleju opałowego. W dniu 3 lutego otrzymaliśmy plan finansowy ZSO zgody z uchwałą Rady Miejskiej w Knyszynie  w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2012 r. podpisany przez Burmistrza i Skarbnik już z innymi danymi nastąpiło zmniejszenie w dziale wynagrodzenia osobowe o kwotę 67899 zł. nie tego się spodziewaliśmy, że to będzie zmniejszenie  a nie zwiększenie. Potem odbywały się kolejne spotkania z Burmistrzem, otrzymywaliśmy pisma z obsługi finansowo księgowej na temat sytuacji finansowej i za każdym razem były zmniejszenia. W sumie projektów organizacyjnych przedstawialiśmy 4 ostatni 3 kwietnia. Pierwszy arkusz był 27 lutego i potem kolejno. I tak z OFKSGK otrzymaliśmy 14 marca pismo dotyczące sytuacji finansowej, że przewidywany brak na wynagrodzenia wynosi około 115000 zł. następnie 30 marca dostaliśmy pismo o przedstawienie programu oszczędnościowego, projektu organizacyjnego w oparciu o zatwierdzony już plan finansowy szkoły na 2012 r. czyli, że przestały obowiązywać ustalenia odnośnie liczby godzi z poszczególnych zajęć i grup. Zatwierdzenie arkusz w proponowanym kształcie powoduje konieczność zwiększenia planu finansowego  o co najmniej 152 tys. zł. Dziwne to się wydaje bo przy większej liczbie godzin brak wynosił 115 tys. zł. a po zmniejszeniu 152600 zł.  Kolejne arkusze, które przedstawialiśmy 27 lutego 687 godzin tygodniowo, 5 marca – 653 godzin, 21 marca – 624 godzin i ostatni arkusz 613. Obecnie prowadzonych jest 699 godzin zajęć tygodniowo czyli będzie to o 86 godzin tygodniowo mniej. Jakie skutki rodzi ten arkusz przyjmujący program oszczędnościowy – otóż nastąpi likwidacja różnych dotychczas prowadzonych zajęć, czy też zwiększenie liczebności uczniów w grupach na poszczególnych zajęciach oraz zmniejszenie zatrudnienia o 5 osób łącznie o 4,5 etatu.

P. M. Bartnik – Dyrektor Zespołu Szkół w Kalinówce Kościelnej poinformowała, że nie będzie przytaczać terminów i dat ponieważ procedura kolejnych projektów arkuszy oraz planu finansowego była taka sama jak w ZSO  w Knyszynie. Ostatecznie w złożonym dzisiaj projekcie arkusza organizacyjnego ta liczba godzin i tak mała została zmniejszona z 353,5 godziny na 323,5 godziny tygodniowo. Zostały zlikwidowane wszystkie godziny zajęć dodatkowych plus połączone grupy. Także jest to taki arkusz, który zapewnia prowadzenie tylko tych zajęcia, które wynikają z rozporządzenia o ramowych planach nauczania, które są narzucone odgórnie i ten arkusz to zawiera.  Ponadto w tym piśmie z dnia 14 marca 2012 r.  jest takie wyliczenie, że Zespół Szkół w Kalinówce Kościelnej przy takim rozdaniu godzin nie generuje wypłaty świadczeń średnich dla nauczycieli na koniec roku. To też jest jakimś plusem tej organizacji, która jest przedstawiona w tym arkuszu. Trzeba wziąć pod uwagę tę kwestię, którą zgłaszaliśmy na poprzednim posiedzeniu komisji, która dotyczyła tego by koszty wydatkowane na zakup oleju opałowego do domu nauczyciela wrócił do szkoły w postaci wpływów z czynszu najmu ponieważ obecnie wpływają do budżetu gminy.  Z ubiegłego roku kalendarzowego taki koszt wynosił około 16 tys. zł natomiast w tym roku biorąc pod uwagę ceny oleju będzie to kwota wyższa. Biorąc pod uwagę oszczędności jest to duża kwota, której brakuje szkole jest to połowa tych kosztów, które są wykazane jako brak. Należy również podnieść kwestię wzrastających składek rentowych Rada Miejska powinna to też wziąć pod uwagę nie mamy na to wpływu ani my dyrektorzy, nauczyciel ani Urząd i to też generuje koszty.         

P. K. Chowański dodał, iż przedstawiony w  dniu 3 kwietnia projekt arkusza nie w pełni zabezpiecza potrzeby szkoły w sposób zapewniający właściwą realizację zadań dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych. Wprowadzone ograniczenia wynikające z programu oszczędnościowego będą miały myślę ujemny wpływ na funkcjonowanie szkoły oraz na jej wyniki. Zmniejszenie planu finansowego nastąpiło o 68000 zł. Dodatek uzupełniający, który trzeba było zapłacić za tamten rok, ale to nie jest koszt tego roku wynosił prawie 40 tys. zł czyli łącznie ta kwota wynosi około 107 tys. zł. Mając na względzie sytuację finansową mówiliśmy o tym na radzie pedagogicznej - fundusz nagród i dodatków motywacyjnych to około 36 tys. zł. to też jest już jakaś kwota, która daje oszczędności.

Burmistrz odniósł się ogólnie do wypowiedzi dyrektorów. Przedstawialiście państwo, że kilkakrotnie projekt arkusza organizacyjnego był przedkładany i omawiany. Faktycznie ponieważ po opracowaniu 1 projektu arkusza dofinansowanie sięgało kwot dochodzących do 300 tys. zł. Można różnie przekazywać informację pięknie pokazano, że jest 86 godzin mniej, ale na te 86 godziny jeżeli chodzi o Knyszyn mają wpływ różne powody i chociażby zmniejszenie się liczby oddziałów o oddział integracyjny i nie jest to żadna oszczędność tylko tego oddziału nie ma a wiec jest to już mniej o około 30 godzin podobna jest sytuacja kolejna gdzie zażądałem przy uczniach gdzie jest indywidualne nauczanie dokumentów które dzieci kwalifikują się do tego jest wydane orzeczenie, decyzja i tutaj jest jedno dziecko – kolejne 10 godzin. Kolejne oszczędności poszły przy oddziale integracyjnym we wszystkich oddziałach integracyjnych było dublowanie na wszystkich zajęciach drugiego nauczyciela jak np.: wychowanie fizyczne jedna dziewczyna nie ćwicząca, druga nie ćwicząca pozostałe osoby, które są dobrze sobie radzą. Oczywiście zostały zabrane wszystkie godziny, które były poza ramówką w przypadku Knyszyna było to 8 godzin i w przypadku Kalinówki Kościelnej 5 godzin. Wszystkie godzin wynikające z ramowego planu nauczania są zapewnione. Dotychczas nie zwiększaliśmy jak to ma miejsce w innych gminach liczby godzi w zawodach poza nauczycielskich. Nie stosowano żadnych drastycznych rozwiązań. Informacja podana przez P. Dyrektora, że będzie 86 godzin mniej jest informacją medialną mijającą się z prawdą. Bo tak naprawdę połowę tych godzin nie ma bo ich po prostu nie może być i nie wynika to z żadnych oszczędności. Zawsze takie decyzje kiedy mówi się o zwolnienia pracowników są niepopularne na dzisiaj jednak z przeliczenia w ubiegłym roku w ZOS  Knyszynie było 8,31 ucznia na 1 nauczyciela gdzie w innych gminach ten wskaźnik to 12; 11,5. Gmina na oświacie nie oszczędza a wręcz przeciwnie należy do tych które wydaja najwięcej.

P. B. Piasecka księgowa OFKSGK wyjaśniał, że w piśmie z dnia 13 marca gdzie była przedstawiona kwota 115 tys. zł wyraźnie jest napisane, że nie ujęto wzrostu składki zdrowotnej o dwa procent. Natomiast  w kolejnym po zmianie kolejnego projektu arkusza organizacyjnego te oszczędności są wykazane i ujęto na wynagrodzenia brak w kwocie 90 tys. zł. plus składki na składkę rentową w kwocie 45 tys. zł. także nie było tutaj błędu ani złego liczenia.

Dyrektor odczytałem pisma w jednym była w kota 115 w drugim 152 to ta ogólna kwota jest brakiem po prostu informacja z 13 marca była niepełna. Nie chciałem skłamać odnosząc się do obecnego arkusza miałem na uwadze to, że to zobrazuje skalę sytuacji zmniejszenia liczby godzin czy zmniejszenia zatrudnienia porównując do stanu jaki jest dzisiaj. Owszem tego oddziału integracyjnego nie ma, ale  chodziło o ot żeby jak już do czegoś porównać to porównać do dzisiejszego dnia. Porównując inne zajęcia np.: wychowania fizycznego z 52 godzin do 36 – zmniejszenie o 16, świetlica z 30 do 15 godzin zmniejszenie o 15 godzin, zajęć komputerowych z 21 do 16. Na tej komisja Rady i wcześniejszych przeplatał się problem Liceum – jego braku. W ostatnich latach kiedy liceum funkcjonowało było po 14 uczniów w oddziale, patrząc przez pryzmat finansowy na opłacalność oddziału w szkole ponadgimnazjalnej aby subwencja pokrywała wydatki powinno być ponad 30 uczniów w klasie jeżeli byłoby to 14 to ta subwencja i tych 14 uczniów generowałoby jeszcze większe braki. Średnia liczba uczniów w szkole przypadająca na jednego nauczyciela jest około 9 osób, ale w powiecie sytuacja wcale tak bardzo się nie różni wynosi około 10 osób. Kontynuując P. Dyrektor przytoczył fragment protokołu z posiedzenia komisji Oświaty z 2009 r. kiedy był uchwalany regulamin wynagradzania nauczycieli. Zwrócił uwagę, że te stawki dodatków od tego okresu nie były uaktualniane i narasta dysproporcja pomiędzy zasadniczym wynagrodzeniem a dodatkami. Zgłosił propozycję żeby z uwagi na trudną sytuację jeżeli pozwoliłby to ograniczyć skalę zwolnień zmniejszyć dodatek motywacyjny z 2 na 1%.

P. U. Puławska – insp. ds. szkolnictwa wyjaśniał, że tak i tak te dodatki trzeba wypłacić. Poruszamy się cały czas w tej samej puli pieniędzy i nie zależy to od daty wypłaty tylko od ilości osób, którym należy to wypłacić.

P. M. Fiedoruk – Zastępca dyrektora ZSO w Knyszynie zwróciła  się z pytaniem jakie są szanse, że ten kolejny projekt arkusza organizacyjnego zostanie przyjęty. Zmieniamy go, co jakiś czas i nadal brakuje pieniędzy w świetle kolejnych pism coraz więcej.  

P. B. Piasecka – księgowa OFKSGK wyjaśniała, że pierwsze pismo wyszło z obsługi i tutaj była mowa o kwocie 25 tys. zł. Kolejne było z Urzędu i tutaj uwzględniając zwolnienia pracowników te oszczędności sięgały 65 tys. zł z tym , że należy uwzględnić w kosztach odprawy dla zwalnianych pracowników – kwota około 46 tys. zł także te oszczędności w tym roku może nie byłby znaczne niemniej skutkowałyby na rok przyszły.  Jest też potwierdzenie, iż subwencja w stosunku do planowanej uległa zmniejszeniu o 76 tys. zł. i tak pierwotnie zakładana różnica między planem a subwencją wynosiła około 370 tys. zł w tej chwili jest to kwota 452 tys. zł. Zakładając, że zatrudnienie pracowników będzie takie jak w ostatnim arkuszu organizacyjnym to do średnich będzie brakować w Knyszynie 160 tys. zł w ZS w Kalinówce Kościelnej i Przedszkolu wynik będzie na plus  także łącznie będzie nam brakować 142 tys. zł.                                                                                                                                                 

P. I. Wysocka zwróciła się z pytaniem jaka kwota wpływa do budżetu gminy z tytułu najmu mieszkań. Na poprzednim posiedzeniu Komisji była informacja, że koszt zakupu oleju do Domu Nauczyciela w Kalinówce Kościelnej to kwota około 16 tys. zł. Była też mowa o ewentualnym podjęciu uchwały określającej te wpływy jako dochody własne jednostek.          

P. Skarbnik wyjaśniała, że wszelkie dochody jednostki odprowadzane są do budżetu a z budżetu zapewnia się jednostce  poprzez plan finansowy środki na wydatki. Jest jeden budżet i w ramach tego budżetu gospodarujemy. Jeżeli będą zmniejszone wpływy to zmniejszeniu ulegną również wydatki o dana kwotę.

P. I. Wysocka zwróciła się z pytaniem jak przedstawia się ten brak środków w rozbiciu na poszczególne szkoły.

P. B. Piasecka poinformowała, że w ZSO w Knyszynie ten brak wynosił 114 tys. zł plus składka ZUS w kwocie 22 tys. zł. Po analizie poczyniono oszczędności na kwotę 65 tys. zł. czyli ten brak wynosi 71 tys. zł plus 45 tys. z tytułu podwyższona o 2% składki rentowej. Razem jest to kwota 116 tys. zł bez wyrównani średniej jest to kwota potrzebna na zabezpieczenie wynagrodzenia dla osób zatrudnionych w  2012 r.      

W ZS w Kalinówce Kościelnej ten brak wynosił 40 tys. zł po analizie kwota zmniejszona do 36 tys. zł plus 21 składka zdrowotna razem jest to kwota 57 tys. zł.

P. Dyrektor ZSO w Knyszynie przyznał, że zmniejszenie o np.: 20 tys. zł dodatków motywacyjnych spowoduje, że o kwotę 20 tys. zł nie osiągniemy średnich i tą kwotę trzeba będzie wypłacić w przyszłym roku. Dlatego też rezygnuje z wniosku o zmniejszenie dodatków a wnosi o zwiększenie.

P. M. Fiedoruk zauważyła, że w tej dyskusji zagubiliśmy człowieka my nie rozwiążemy umowy o prace z etatem tylko z człowiekiem.

Burmistrz zauważył, iż na dzień dzisiejszy możemy mówić o pracownikach na pewno nie o dzieciach ponieważ na dzisiaj nie robiliśmy żadnych zmian, które skutkowałby pogorszenie warunków dla uczniów a wiec np.: łączenia klas.

 P. I. Wysocka zwróciła się z pytaniem czy przedstawione ostatnie projekty arkuszy organizacyjnych są do zaakceptowania.

Burmistrz wyjaśnił, iż z przedstawionymi projektami arkuszy organizacyjnych powinna zapoznać się komisja Oświaty i przedyskutować. Dodał, że w tej przedstawionej formie może mniej chodzi o kadrę nauczycielską, ale tego nie zaakceptuję i będą zmiany - jakie ja państwa poinformuje w swoim czasie. Następnie zwrócił się z pytaniem do Dyrektora ZSO czy już jest wiadome jeżeli chodzi o ograniczenia zatrudnienia poza nauczycielami. Czy to jest jeszcze tajemnica.

P. Dyrektor wyjaśnił, ze nazwiska jeszcze nie padły.

Burmistrz zauważył, iż np.: propozycja ograniczenia zatrudnienia w stołówce , ale pod tym jest objaśnienie dyrektora, że będzie to koszem czegoś bo nie będzie robionych obiadów a więc jest zapowiedź, że ja coś zrobię, ale będzie ograniczenie.  Dalej w SP w Zofiówce swego czasu było zatrudnionych 2 sprzątaczki na ½ etatu. W Kalinówce Kościelnej przy szkole o podobnej kubaturze są zatrudnione 2 sprzątaczki nie mówię, że powinna być jedna.  Podpisana została umowa na termomodernizację budynków szkół. Okres grzewczy w sezonie 2012/2013 rozpoczniemy po termomodernizacji budynków, co powinno dać oszczędności rzędu minimum 40 % jeżeli chodzi o ogrzewanie.   W roku bieżącym gmina wyda około 1600 tys. zł na termomodernizację zwrot dofinansowania nastąpi dopiero w roku przyszłym. Kolejna inwestycja to budowa „Orlika”  w Knyszynie jesteśmy w trakcie ogłaszania przetargu jest to też kwota około 1 mln zł zwrot maksymalnie do 700 tys. zł kosztów kwalifikowanych. Kolejny projekt  realizowany w Knyszynie to radosna szkoła – dla  klas I – III. Wydatki gminy w infrastrukturę oświatowa są znaczne i tutaj nie mamy się czego wstydzić.  W okresie kiedy ZSO w Knyszynie było ponad 600 uczniów było 1 i ½  etaty woźnych i jedna z Pań jeszcze była pomocą w kuchni, a teraz mówi się, że nie będzie obiadów.   

P. Fiedoruk wyjaśniła nie będzie 2 dań przy takiej liczbie dzieci – 200 posiłków.

Kontynuując Burmistrz zauważył, iż w tej chwili nie LO jest mniej klas i jest 2 woźnych i ½ etatu konserwatora. Ile swego czasu było uwag, obaw jak likwidowano etaty stróża nocnego. Czasami trzeba się przejrzeć i zastanowić co jest naprawdę potrzebne. Burmistrz ani Rada nigdy nie wskazywały kto powinien pracować a kto nie. Dając godziny nadliczbowe mniej trzeba dopłacić, ale jednocześnie zapewniamy pełne etaty. Im dalej w to będziemy brnąć to skutek będzie gorszy.  Gmina Knyszyn na oświacie nie oszczędza świadczyć może o tym fakt, że każdego roku z rezerwy Ministerstwa otrzymujemy pieniądze a jeżeli otrzymujemy to znaczy, że gmina każdego roku wydaje więcej niż przeznacza subwencja na oświatę. Ratując czasami te dwa etaty to my nie działamy na dobro dziecka, szkoły. Pojawiła się informacja, że kwota z tytułu podniesienia składki rentowej o 2% zostanie wyrównana tylko, że  wcześniej przyszła informacja, że subwencja jest zmniejszona o podobną kwotę.

P. Fiedoruk zwróciła się z pytaniem na jakich płaszczyznach gmina może też zaoszczędzić, czy planujemy oszczędności tylko na oświacie.

P. K. Chowański odniósł się do złożonego projektu jeżeli to jest projekt to część zapisów należy traktować jako projekt i propozycje. Jeżeli chodzi o pracowników obsługi to jak było jeszcze LO zatrudnionych tam było 2 sprzątaczki i 1 woźny. W szkole podstawowej woźny, konserwator na cały etat i 4 sprzątaczki. Teraz przybyło do sprzątania około 800 m hali i całość obsługuje 6 sprzątaczek, zmniejszono też do ½ etat konserwatora. Tego zwiększenia zatrudnienia  nie widać.

P. M. Bartnik – Dyrektor Zespołu Szkół w Kalinówce Kościelnej stwierdziła, że jak została dyrektorem to wówczas było ograniczenie etatów sprzątających do 1 i ½ . w tym czasie przybyła do sprzątania sala gimnastyczna oraz dobudówka. I jeżeli coś jest nawet nowe to nie znaczy, że nie trzeba tego sprzątać, samo się nie sprzątnie niezależnie od tego jakich użyjemy materiałów.  Mówiąc o wyglądzie i estetyce pomieszczeń trzeba wspomnieć, iż jest to efekt ciężkiej pracy rodziców, nauczycieli i jest to też oszczędność i wkład w tą szkołę.

P. A. Śledziewski zwrócił się z pytaniem do dyrektora ZSO w Knyszynie czy w przedstawionym projekcie organizacyjnym są godziny nadliczbowe, z czego one wynikają i ilu nauczycieli ma te godziny nadliczbowe.

P. Dyrektor wyjaśnił, że liczba godzi nadliczbowych jest, ale przydział czynności nie jest jeszcze dokonany w sumie tych godzin jest 31

P. M. Łempicka przedstawiciel NSZZ Solidarność zwróciła się z pytaniem na ilu nauczycieli to się rozbija.

P. U. Puławska insp. ds szkolnictwa  poinformowała, że na 9 nauczycieli w rozmiarze od 1 -  do 9 godzin.

Burmistrz poruszył sprawę dokształcania nauczycieli i sensownego planowania.  Inicjatywa powinna pochodzić od nauczycieli, związków zawodowych a wiec wskazanie gdzie jest możliwość zmiany czy rozszerzenia swoje działalności, żeby na drugi rok mieć zapewniony  etat.

P. A. Śledziewski - organ prowadzący informuje  dyrekcję o środkach  na dokształcanie, opracowywany jest plan, który jest następnie zatwierdzany przez radę pedagogiczną.       

Jakie kroki podjęto a by tą sytuacje zmienić?. – brak odpowiedzi a środki finansowe szły.

P. M. Fiedoruk stwierdziła, że nie uzyskała odpowiedzi na pytani czy planowane są i jakie oszczędności w pozostałych jednostkach organizacyjnych gminy.

Burmistrz wyjaśnił, że na chwilę obecną jeszcze więcej czasu w ostatnim okresie poświęcamy na służbę zdrowia bo sytuacja jest bardzo ciężka. W Knyszyńskim Ośrodku Kultury: w Zofiówce prowadzona jest świetlica – zatrudniony tam został stażysta a więc nie ponosimy kosztów, w Kalinówce Kościelnej wioska internetowa została przeniesiona do szkoły zatrudniono również stażystę. W Knyszynie zatrudnienie też ma ulec zmniejszenie o ½ etatu.  W Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej zalecenie pokontrolne nakazywało zwiększyć zatrudnienie o 1 etat a zwiększone zostało o ½ etatu.  Jeżeli chodzi o sam Urząd wchodzą nowe przepisy dotyczące utrzymania i czystości w gminach gdzie przewiduje się zwiększenie zatrudnienia do 5 osób – prawdopodobnie będziemy musieli ogłosić konkurs na 1 pracownika. Prawdopodobnie będzie zmniejszenie zatrudnienia i zmiana w ZGKiM  bo w takiej formie Zakład nie będzie mógł funkcjonować dalej albo przekształci się w spółkę prawa handlowego, albo jako referat Urzędu o ograniczonej działalności.         

P. A. Śledziewski zwrócił się z pytaniem ile wynosi pensum dyrektorów szkół.

Burmistrz poinformował, że pensum dyrektora ZSO w Knyszynie wynosi 3 godziny, zastępcy – 7 godzin a Zespole szkół w Kalinówce Kościelnej – 5 godzin.

Przewodnicząca zamknęła punkty – 1 - 4 porządku obrad. 

Do pkt. 5

Przewodnicząca otworzyła punkt 5 porządku obrad.

Burmistrz poinformował, że w dniu wczorajszym odbyło się spotkanie z Dyrektorem Podlaskiego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia panem Rolederem oraz zastępcą dyrektora ds. medycznych, którzy wizytowali SP ZOZ w Knyszynie. Dyrektor jednoznacznie określił, ze jeżeli chodzi o internę nie ma szans zwiększenia usług medycznych ze strony funduszu jest to możliwe tylko we współpracy z ZOZ-em Monieckim. Jakaś nadziej jest na zwiększeniu łóżek na innych specjalnościach gdzie wg NFZ jest zapotrzebowanie między innymi: zwiększeniu łóżek w zakładzie opiekuńczo leczniczym praktycznie dwa razy tyle, co jest obecnie. Według wyliczeń dyrektora ds. medycznych to zwiększeni jeszcze liczby łóżek do 25 przy rozsądnym  zatrudnieniu powinno się bilansować a przy 30 lóżkach ten oddział powinien być dochodowy.  Spraw interny jest sprawą zamknięta jesteśmy odrębnymi ZOZ-ami i trudno, żeby tutaj z ich strony nastąpił jakieś przesunięcia w tym zakresie. Od tego roku są to dwa ZOZ-y ze sobą konkurujące bo ilość lóżek zakontraktowanych jest przydzielona na cały powiat. Dyrektor Podlaskiego Oddziału NFZ wyraził chęć ewentualnego spotkania z dyrektorem ZOZ-u Monieckiego także postaramy się takie spotkanie zorganizować, ale trudno się spodziewać po tym spotkaniu jakiś korzyści.

P. I. Wysocka zwróciła się z pytaniem jak przedstawia się sprawa renegocjacji kontraktu na ZOL i obłożeniem tych łóżek.

Burmistrz wyjaśnił, iż kontrakt zawarty na oddział wewnętrzny jest tylko i wyłącznie dzięki odstąpieniu części kontraktu przez ZOZ Moniecki ponieważ oferta na kontrakt była złożona źle i tej interny mogło nie być wcale. W przypadku ZOL-u renegocjacja kontraktu jest możliwa i są na to środki. Wg wyliczeń w Białymstoku powinno być 100 łóżek ZOL-u, został otwarty oddział 40 –łóżkowy. I są skłonni zwiększyć nasz kontrakt do 30 łóżek na ZOL-u. jest to jedyna szansa na uratowanie ZOZ-u. Można się obrażać niemniej jest to 3-4 zakład pracy, może nie znaleźć zatrudnienia pojedyńcza osoba natomiast personel średni ma szansę mieć dalej pracę w ZOZ-ie. Co do organizacji pracy jest to sprawa dyrektora i to wymaga spotkania w najbliższym czasie i wypracowania pewnych rozwiązań. Pan dyrektor zwrócił uwagę na wyposażenie laboratorium i stwierdził, iż jest czym się pochwalić, ale zadał jednocześnie pytanie czy taki sprzęt jest tutaj potrzebny i czy jest on wykorzystany. Była też jedna sprawa, która wymaga wyjaśnienia jak przyjeżdża dyrektor NFZ to wszyscy generalnie starają się żeby jednostka była jak najlepiej przygotowana. Jedna z rzeczy okazała się karygodną dyrektor nie chciał powiedzieć, która powiedział dopiero na zakończenie - wymaga to wyjaśnienia.

P. K. Chowański dyrektor ZSO  Knyszynie zwrócił się z pytaniem jaka jest przewidywana kwota dopłaty do ZOZ-u.

P. Skarbnik wyjaśniała, iż trudno jest przewidzieć jak będzie to postępowało dalej niemniej na chwilę obecną ZOZ generuje stratę rzędu 25 tys. zł miesięcznie czyli około 300 tys. zł.

P. M. Fiedoruk zwróciła się z pytaniem czy ten ostatni projekt arkusza organizacyjnego szkół  będzie podpisany czy też nie?

Burmistrz wyjaśnił, iż arkusze organizacyjne są przyjmowane do końca kwietnia. Z projektem arkusza zostanie zapoznana komisja i w stosownym czasie dyrektorzy zostaną poinformowani. Dodał, iż ma nadzieję, że dyrektorzy w tych projektach arkuszy wygospodarują jeszcze jakieś oszczędności.

Przewodnicząca zamknęła punkt 5 porządku obrad i zarządziła 10 minutową przerwę w obradach. 

Do pkt. 6

Po wznowieniu obrad. Komisja przystąpiła do realizacji punkt 6 porządku obrad.     

Na wstępie Burmistrz przedstawił informację na temat wydatkowanych środków na szkoły w poszczególnych latach (za okres  2004 – 2011 ) nie pochodzących z subwencji oświatowej z budżetu gminy oraz środków pomocowych łącznie kwota 562300 zł. :

- w roku 2012 – 1.602.000 zł ( miedzy innymi termomodernizacja) 

- w roku 2011 – 27,5 tys. zł

- w roku 2010 -  69,5 ty. zł.

- w roku 2009 – 140 tys. zł

- w roku 2008 – 268 tys. zł. 

Jest o dowód na to, że gmina cały czas inwestuje  w oświatę w infrastrukturę poprawić warunki pracy dla nauczycieli jak i nauki dla uczniów. Z tego jasno wynika, że nie jest to tak iż tniemy wydatki na oświatę. N dzisiaj nie padła propozycja łączenia klas, zwiększenia godzi pracy dla pracowników.

P. I. Wysocka zwróciła się z pytaniem jak przedstawia się sprawa placu zabaw przy ul. Jagiellońskiej.

Burmistrz poinformował, że demontaż starych zabawek ma odbyć się w dniu 23 kwietnia natomiast montaż nowych firma ma wykonać 25 kwietnia.

P. I. Wysocka zwrócił się z pytaniem odnośnie terminu wykonania chodnik a na ul. Jagiellońskiej.

Burmistrz poinformował, iż został opracowany przez powiat kosztorys na ten chodnik. Inwestycja ma być wykonana wspólnie z gminą powita zapewni materiał my wykonanie pod warunkiem, że ZGKiM przedstawi rozsądna ofertę i nie powtórzy się sytuacja z ulicy Nowej gdzie koszt robocizny przekroczy znacznie koszt materiału. Jeżeli ta oferta nie będzie korzystna wówczas wybierzemy wykonawcę z zewnątrz. Dodał, iż powiat planuje wykonanie nakładki asfaltowej na odcinku drogi do Kalinówki Kościelnej liczy na dofinansowanie ze strony gminy. Niemniej jest to ważna droga dla powiatu i powinni wykonać ten remont we własnym zakresie bez dofinansowania z naszej strony. Burmistrz jest przeciwny dofinansowaniu tego zadania.  

P. J. Bielskie zwróci się z pytaniem kiedy ma nastąpić rozstrzygnięcie wniosków na kanalizację.

P. K. Bagiński – Zastępca Burmistrza poinformował, że jeżeli chodzi o wnioski na gospodarkę wodno ściekową to pierwszego pisma w sprawie uzupełnienia wniosku spodziewamy się pod koniec kwietnia. Termin rozpatrzenia wniosków wg zapowiedzi Marszałka to koniec czerwca, ale ten termin może ulec przesunięciu.

P. I. Wysocka zwróciła się  z pytaniem kiedy będą podejmowane decyzje w sprawach oświatowych i kolejne spotkanie.

Burmistrz wyjaśnił, że projekty arkuszy organizacyjnych mogą być zmieniane do 30 kwietnia i być może takie zmiany jeszcze będą. Pismo informacyjne w tej sprawie w najbliższych dniach trafi do dyrektorów.  Zainteresowane osoby powinny być poinformowane do 30 maja.

Następnie przekazano członkom komisji kserokopie projektów arkuszy organizacyjnych bez przydziału czynności.

Burmistrz na zakończenie poinformował,  że z projektami arkuszy organizacyjnych szkół i przedszkola komisja zostanie zapoznana na następnym posiedzeniu przed ich podpisaniem.

Przewodnicząca zamknęła punkt 7 porządku obrad.  

Do pkt.8      

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad Przewodnicząca zakończyła posiedzenie Komisji  Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Knyszynie

 

Protokółował:                        

Andrzej Kudzinowski                                                               Przewodniczący Komisji

 

                                                                                                       Barbra Fiedorowicz   

Metryka strony

Udostępniający: Sekretarz Gminy

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2013-06-07

Data modyfikacji: 2013-06-07

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2013-06-07