Protokół komisji Nr 10/11 z 29.11.2011

 

Protokół Nr 10/11

ze wspólnego posiedzenia Komisji Samorządu, Planowania i Działalności Gospodarczej Komisji, Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska
Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 29 listopada  2011 roku w godz. 1400-1800
w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Knyszynie pod przewodnictwem Pani Doroty Czerepko

 

 W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji i zaproszeni goście zgodnie z listą obecności. Na stan 15 członków komisji w posiedzeniu uczestniczy 11

Przewodniczący Rady otworzył wspólne posiedzenie komisji stałych Rady. Następnie zaproponował na Przewodniczącego obrad  kandydaturę P. D. Czerepko Przewodniczącej Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Knyszynie.
P. D. Czerepko wyraziła zgodę innych kandydatów nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za kandydaturą P. D. Czerepko głosowało 10 członków Komisji, 1 głosował przeciw.

Przewodnicząca po otwarciu punkt 1 przedstawiła proponowany porządek obrad.

Następnie zwróciła się z pytaniem czy są uwagi bądź propozycje zmian do porządku obrad.

Uwag nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 11 członków Komisji, a oto jego treść:

  1. Przyjęcie porządku obrad.
  2. Projekty uchwał w sprawach:
  1. dokonania zmian w budżecie gminy na 2011 r. 
  2. zmiany uchwały Nr XXI/155/05 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 28 kwietnia
    2005 r. w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym uczniom zamieszkałym na terenie gminy Knyszyn,
  3. uchylenia uchwały Nr X/67/11 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 27 października 2011 r. w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości,
  4. ustalenia warunków zastosowania bonifikat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości
  5. uchwalenia rocznego Programu Współpracy Gminy Knyszyn z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w 2012 r.
  6. określenia stawek podatku od nieruchomości,
  7. obniżenia średniej ceny skupu żyta dla obliczenia wysokości podatku rolnego na
    2012 rok,
  8. określenia stawek podatku od środków transportowych,
  9. przyjęcia wzoru deklaracji i informacji na podatek rolny, podatek leśny i podatek od nieruchomości
  10. ustalenia stawek dotacji przedmiotowych dla Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Knyszynie 
  1. Sprawy różne.
  2. Wolne wnioski.
  3. Przyjęcie protokołu ze wspólnego posiedzenia Komisji stałych Rady Miejskiej
    w Knyszynie z dnia 25 października 2011 r.
  4. Zakończenie obrad.       

Do pkt. 2 

Przewodnicząca otworzyła punkt 2 porządku obrad – projekty uchwał w sprawach:

  1.  

Przed przedstawieniem projektu uchwały P. P. Malesiński zaproponował aby podczas przedstawiania zmian do budżetu komisje indywidualnie przegłosowały każdy punkt zmian. Pewne sprawy wymagają rozmowy i indywidualnej decyzji, chociaż decyzje już podejmowaliśmy w tych sprawach głosując na komisji.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za wnioskiem głosowało 5 członków Komisji, 5 wstrzymało się od głosu, 1 nie wziął udziału w głosowaniu.

Komisja przyjęła wniosek.          

P. B. Płońska – Skarbnik gminy przedstawiła  objaśnienia dokonanych zmian w budżecie gminy na 2011 rok.

„Zmiany w planie dochodów budżetowych:Zwiększenie o kwotę 75.344 zł, z tego:

- Dział 756 Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej, rozdział 75618 wpływy z innych opłat stanowiących dochody jednostek samorządu terytorialnego na podstawie ustaw, paragraf 0480 – wpływy z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu o kwotę 6.992 zł.

- Dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, rozdział 90002 Gospodarka odpadami paragraf 2440 – dotacja ze środków NFOŚiGW oraz WFOŚiGW na dofinansowanie kosztów przedsięwzięcia pod nazwą „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Knyszyn” o kwotę 68.352 zł.

Zmiany w planie wydatków budżetowych:Zmniejszenie o kwotę 112.891 zł, z tego:

- Dział 710 Działalność usługowa, rozdział 71004 Plany zagospodarowania przestrzennego, paragraf 4300 zakup usług pozostałych o kwotę 30.000 zł,

- Dział 757 Obsługa długu publicznego, rozdział 75702 Obsługa papierów wartościowych, kredytów i pożyczek, paragraf 80110 odsetki od kredytów o kwotę 32.891 zł,

- Dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, rozdział 90002 Gospodarka odpadami, paragraf 4300 zakup usług pozostałych o kwotę 50.000 zł,

   Zwiększenie o kwotę 188.235 zł, z tego:

- Dział 750 Administracja publiczna, rozdział 75022 Rady gmin, paragraf 3030 o kwotę 10.000 zł – na wypłatę diet radnym i sołtysom,

r. P. Malesiński stwierdził, iż sprawy „podniesienia diet radnym” tego tematu nie powinno być w tej uchwale a wiąże się to z kolejną sprawą my sobie podniesiemy a w oświacie nie damy pieniędzy. Przyjdzie czas na koniec roku będziemy widzieli, że nastąpiło zwiększenie wydatków wówczas podejmiemy decyzję a dzisiaj to jest wsadzanie kija w mrowisko.

Burmistrz zwrócił się do radnego czy zastanowił się nad tym, co mówi bo jeżeli nie ma środków na poszczególnych paragrafach to nie można wypłacać pieniędzy. Jest koniec listopada omawiamy zmiany do budżetu za dwa dni mamy sesję w połowie miesiąca komisje dotyczące projektu budżetu i jest pytanie kiedy radny się będzie nad tym zastanawiał.

r. P. Malesiński stwierdził, iż przyjmiemy realizację budżetu za rok 2011 i tam w tej pozycji będzie ujęte, że zostało przekroczone.

P. K. Bagiński – Zastępca Burmistrza zauważył, iż wówczas będzie już za późno.

P. P. Malesiński - dobrze róbcie tak jak uważacie nie zabieram głosu w tej sprawie

P. Skarbnik powróciła do omawiania pozostałych zmian w budżecie gminy:                        

- Dział 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona p.poż, rozdział 75412 Ochotnicze straże pożarne, paragraf 4300 zakup usług pozostałych o kwotę 10.000 zł.

p. I. Wysocka zwróciła się z pytaniem co jest przyczyną zwiększenia wydatków w tym paragrafie.

Burmistrz wyjaśnił, iż między innymi przystosowano samochód Volkswagen przeznaczony do ratownictwa drogowego do przewozu kierowca plus 5 strażaków dotychczas był 1 plus 2 oraz wykonywano napraw pozostałych samochodów  itd.

r. P. Malesiński zwrócił się z pytaniem jaka kwota była zaplanowana w tym paragrafie dobrze aby na przyszłość była taka informacja.

P. Skarbnik wyjaśniła, iż musi sprawdzić budżet nie jest to budżet zadaniowy żebym wiedziała ile na ten samochód planowano.

        - Dział 757 Obsługa długu publicznego, rozdział 75702 Obsługa papierów wartościowych, kredytów i pożyczek, paragraf 8010 Rozliczenia z bankami związane z obsługą długu publicznego o kwotę 2.400 zł,

- Dział 801 Oświata i wychowanie o kwotę 132.569 zł na wypłatę wynagrodzeń osobowych, pochodnych od wynagrodzeń oraz wydatków osobowych niezaliczanych do wynagrodzeń w następujących rozdziałach:

a) rozdz. 80101 szkoły podstawowe o kwotę 98.580 zł,

b) rozdz. 80110 gimnazja o kwotę 27.919 zł,

c) rozdz. 80148 stołówki szkolne o kwotę 6.070 zł.

- Dział 851 Ochrona zdrowia, rozdział 85154 Przeciwdziałanie alkoholizmowi - na wynagrodzenia bezosobowe, składki na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy oraz  różne opłaty i składki w łącznej kwocie 6.992 zł.

- Dział 852 Pomoc społeczna o kwotę 14.468 zł, w tym: na dodatki mieszkaniowe 4600 zł, na wynagrodzenia osobowe i pochodne od wynagrodzeń pracowników MOPS 8.686 zł, zakup usług w MOPS 1000 zł, na zasiłki stałe i okresowe z budżetu gminy 182 zł.

- Dział 854 Edukacyjna opieka wychowawcza, rozdział 85415 pomoc materialna dla uczniów, paragraf 3260 inne formy pomocy dla uczniów o kwotę 11.806 zł. Jest to kwota dofinansowania ze środków budżetu gminy na pomoc materialną dla uczniów na podstawie przepisów o systemie oświaty.

P. P. Malesiński zwrócił się z pytaniem odnośnie wzrostu wynagrodzeń w oświacie. My jako Rada na poprzedniej komisji podjęliśmy głosowanie – głosowaliśmy za czymś. Jeżeli chodzi o szkoły podstawowe czyj to jest wniosek, i czy złożony wniosek opiewa na tą kwotę czy na inną. Czy na następnej sesji nie będzie kolejnego zwiększenia wydatków w budżecie na wynagrodzenia. Skoro dyskutowaliśmy tak głośno i padała suma około 300 tys. zł to można podejrzewać , że na kolejnej sesji powtórzy się ten temat. Następnie poprosił o przedstawienie wniosków. Kontynuując dodał, iż brak było informacji o stanie zatrudnienia w oświacie, jakie podejmowane są działania aby tą sytuację zmienić i zmniejszyć zatrudnienie itd. Podejrzewam, że od miesiąca marca ktoś wiedział jakie to sumy będą i nic nie zrobił. Tylko teraz wpuszczacie nas w maliny. Powinniśmy być konsekwentni i skoro raz zajęliśmy stanowisko to ten punkt powinie być zdjęty z budżetu. Nie dajmy się wrabiać i bądźmy Radą Miejską a nie Radą przy Urzędzie.          

P. B. Płońska – poinformowała, iż P. Dyrektor Zespołu Szkół w Kalinówce Kościelnej w dniu 14 listopada 2011 r. dostarczyła pismo z prośbą o zwiększenie planu finansowego o kwotę 52 tys. zł. Do tej koty księgowa sporządziła szczegółowe zapotrzebowanie na poszczególne paragrafy. W dniu 23 listopada dyrektor ZSO w Knyszynie złożył wniosek o zabezpieczenie środków finansowych na funkcjonowanie szkoły w kwocie: wynagrodzenie 81 tys. zł, opłaty za energie i wodę około 4 tys. zł  zakup środków czystości 1000 zł Ponadto pismem z dnia 21 października 2011 r. zwrócił się z prośba o zwiększenie środków na zakup oleju opałowego w kwocie 35 tys. zł w związku z faktem, iż obecna cena oleju wynosi 4,03 zł proszę o zwiększeni tek kwoty do 41 tys. zł . Na podstawie tych wniosków księgowa OFK sporządziła zbiorówkę, która opiewała łącznie na kwotę 178.569 zł z tego 44 tys. zł Burmistrz zwiększył zarządzeniem z rezerwy celowej na oświatę - na zakup opału. Natomiast pozostała kwota na płace i pochodne została przedstawiona w projekcie uchwały.

P. A. Pietlukiewicz zwrócił się do Burmistrza czy w związku z wnioskami dyrekcji szkół o zwiększenie środków na oświatę wystąpił o przedstawienie drogi do zrównoważenia tego budżetu. W ostatnich latach co roku dokładamy do tej szkoły czy to jest taka sytuacja, że oni przynoszą wniosek i pan bezkrytycznie akceptuje te wydatki czy oczekuje zrównoważenia tego budżetu.

Burmistrz wyjaśnił, iż dyrektorzy składają wnioski do budżetu na dany rok. Następnie to wszystko jest analizowane wspólnie jak i przez obsługę finansową, niektóre wnioski są odrzucane, a zasadne są nawet zwiększane. W oświacie w trakcie roku zachodzą różne zmiany nieprzewidywalne pojawiające się w trakcie roku. Rok szkolny zaczyna się we wrześniu a kończy w czerwcu natomiast budżet jest uchwalany w styczniu i np.: nie wiadomo czy będzie klasa specjalna czy nie będzie pojawiła się taka potrzeba i należało to utworzyć do tego jest nauczyciel plus nauczyciel wspomagający i są to konkretne koszty. Jeżeli mówimy o oszczędnościach w tym roku zostały obcięte godziny dla nauczycieli wspomagających i np.; jeżeli taka klasa ma godzin 10 to nauczyciel wspomagający jest na 5-6 godzinach. W tej chwili od września jedna z klasa, która jest podzielona w planie opracowywanym na wiosnę  miało być w tej klasie 33 dzieciaków, część wyjechało, część nie zdało, przeniosło do innej gminy i ta klasa teraz liczy 29 uczniów i mogła zostać jedna klasa. Idąc dalej zgłoszony przez szkoły budżet na rok 2012 został obcięty i państwo dostaliście o 500 tys. zmniejszy. Na komisji budżetowej zostaną przedstawione założenia które złożyli dyrektorzy i te które przedstawiamy Radzie. Są rzeczy, które są niezbędne i są te które muszą być. W tym roku podwyżki są wszędzie i te barki nie wynikają z niegospodarności. Trzeba też powiedzieć wprost, że nauczycieli nauczania początkowego w Knyszynie jest za dużo. Jeżeli nauczyciel nie ma 4 godzin nadliczbowych zawsze będzie konieczność dopłaty do wynagrodzenia. W przypadku Knyszyna wielu nauczycieli ma po 1 godzinie albo nie ma wcale. Niestety, ale od przyszłego roku jeżeli w klasie będzie poniżej 30 uczniów to powinna być jedna klasa chociaż sugestie państwa to 24 uczniów i mniej. Obecnie my „nie dajemy” godzin nadliczbowych poprzednio były prowadzone różne zajęcia dodatkowe, powstawały dodatkowe godziny  przez co zwiększaliśmy ilość etatów. Karta Nauczyciela, mówi tak, że jeżeli wychodzi dla nauczyciela 18 godzin tygodniowo nie ma mowy o zwolnieniu nauczyciela. Jeżeli tych godzin brakuje wówczas jest taka możliwość.

r. P. Malesiński stwierdził, iż rozumiem tą sytuację , ale jest pytanie dlaczego to wszytko dzieje się na w ostatniej chwili, policzono, napisano wniosek wy musicie dać, a gdzie byliście cały rok na pewne sprawy trzeba reagować wcześniej.

P. I. Wysocka zwrócił się z pytaniem czy ten brak środków na wynagrodzeni dotyczy miesiąca listopada.

P. Skarbnik wyjaśniał, iż dotyczy to wydatków na wynagrodzenie do końca roku, stąd też może aż tak późno, ale dzięki temu można dokładnie wyliczyć ten brak.                                                   

Burmistrz dodał, iż przedstawiamy wówczas kiedy jest już dokładnie określone i nic się nie powinno zmienić nawet jeżeli jakieś zastępstwa nagle się pojawią to dyrektor ma się w tej kwocie zmieścić. Żadnych wynagrodzeń do końca roku nie będzie.   

P. A. Pietlukiewicz nawiązał do informacji Burmistrza, iż w projekcie budżetu na oświatę proponuje zmniejszeni wydatków o kwotę 500 tys. zł . Zwrócił się z pytaniem do Burmistrza jaką Pan ma gwarancje, że tak rzeczywiście będzie bo ja tutaj nie widzę żeby to budżetowanie w szkołach jakoś funkcjonował bo teraz obetniemy budżet na kwotę 500 tys. a później co jakiś czas będziemy musieli zwiększać aż się okaże, że te oszczędności to były tylko na początku.

Burmistrz wyjaśnił, iż ta różnica może być wyższa na różnych czynnikach, które w trakcie roku mogą być zaskoczeniem, ale jeżeli zakładamy, że w tym roku jest ileś tam klas, że odchodzi  jedna klasa i w niektórych klasach jest po 14, 15 osób – to połączenie tej klasy są to  konkretne wymierne efekty gdzie nie wydajemy dodatkowych pieniędzy. Nie jest popularna decyzja również wśród rodziców. Nie jest to tak bezkrytyczne, były pieniądze na szkolenia, które nie zostały wykorzystane zostały przesunięte, jest to na bieżąco monitorowane. Jest też sprawa zakupu sprzętu w oparciu w wnioski unijne 30 – 50 tys. zł.

P. P. Malesiński stwierdził, iż chodzi tutaj o dział 801 – Oświata i wychowanie o kwotę 132.569 zł na wypłatę wynagrodzeń osobowych, pochodnych od wynagrodzeń i tutaj wszyscy chcieliby usłyszeć, co będzie uczynione aby tą sytuację zmienić.

P.A. Pietlukiewicz zauważył, iż wydaje się, że ten margines błędu w przypadku wynagrodzeń jest bardzo duży. Dodał, iż radni chętnie usłyszeliby informację ile w ciągu ostatnich 3 lat dołożono do płac.

P. I. Wysocka zwróciła się z pytaniem planując budżet oświaty na rok przyszły o 500 tys. zł mniejszy na czym można to zaoszczędzić.

Burmistrz wyjaśnił, iż w przypadku ZSO w Knyszynie wpisana była po raz kolejny winda na kwotę 300 tys. zł oraz wykonanie bram, ogrodzenia w Kalinówce Kościelnej parking itp.,

P. I. Wysocka zauważyła, iż dyskutujemy nad tym punktem od godziny bez efektu trzeba się tym budżetem oświaty zająć na poważnie. Z informacji, które przedstawił Burmistrz wynika, iż zmniejszył budżet o 500 tys., ale w zakresie zapotrzebowania jakie złożyli dyrektorzy a zapotrzebowanie to można składać ogromne. Trzeba to powiedzieć jasno, iż w naszej gminie jest przerost zatrudnienia jeżeli chodzi o nauczycieli i my będziemy ponosić tego konsekwencje kosztem inwestycji w gminie.

P. P. Malesiński zauważył, iż w oświacie są kolosalne wzrosty proszę zauważyć, iż na 2011 zatwierdzaliśmy na płace kwotę – 1567 tys. zł a na 2012 jest już 1750 tys. zł.

Burmistrz zwrócił uwagę, iż nauczyciele otrzymali podwyżkę wynagrodzenia na początku tego roku oraz od miesiąca września były to planowane wzrosty wynagrodzeń to jest jedna z przyczyn wzrostu wydatków na wynagrodzenia. Natomiast jeżeli chcemy ograniczyć wydatki z budżetu gminy na wynagrodzenia to jedynie poprzez zmniejszenie zatrudnienia innej możliwości nie ma.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały  w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2011 r.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 6 członków komisji, 1 głosował przeciw, 4 wstrzymało się od głosu      

  1.  

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXI/155/05 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 28 kwietnia 2005 r. w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym uczniom zamieszkałym na terenie gminy Knyszyn,

P. A. Roszkowska – Kierownik MOPS poinformowała, iż zmiana wzoru wniosków o przyznanie świadczenia spowodowane jest tym, iż od ubiegłego roku zadanie to zostało przekazane do MOPS poprzednio decyzje wydawane były w imieniu Burmistrza. Przy okazji wzór wniosku został również uproszczony.

Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków Komisji.              

  1.  

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr X/67/11 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 27 października 2011 r. w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości,

P. I. Dworzańczyk insp. ds. nieruchomości poinformowała, iż na poprzedniej sesji Rada podjęła uchwałę w przedmiotowej sprawie. Uznaliśmy, iż  procedura wykupu gruntów pod poszerzenie ulic w Knyszynie wymaga stosownej  uchwały. Nadzór prawny wojewody jest innego zdania i uważa, że uchwała Rady w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami na okres dłuższy niż trzy lata w zupełności wystarczy i nie potrzeba dodatkowej uchwały . Ta uchwała mówi miedzy innymi o tym kiedy gmina może nabywać lokale czy nieruchomości na cel publiczny.

Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków Komisji.           

  1.  

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia warunków zastosowania bonifikat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości.

P. R. Kondrakiewicz – Sekretarz Gminy poinformował, iż nadzór prawny wojewody ma zastrzeżenie do zapisu w tytule uchwały oraz w § 1 „wyraża się zgodę” zdaniem wojewody Rada „ustala warunki” a nie wyraża zgodę chociaż uchwały o takiej treści funkcjonują, innych zmian w przedłożonym projekcie nie ma.

Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków Komisji.             

  1.  

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia rocznego Programu Współpracy Gminy Knyszyn z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w 2012 r.

P. P. Malesiński zwrócił się z pytaniem jak Burmistrz widzi realizację przedmiotową zakresu tej uchwały. Zawarte są w niej bardzo ciekawe propozycje i chodzi tutaj głównie w jaki sposób Urząd czy też poszczególni pracownicy podejdą do jej realizacji.

Burmistrz wyjaśnił, iż uchwał określa zasady współpracy z organizacjami pozarządowymi a nie program który gmina ma realizować. Dotychczas jeżeli chodzi o tego typu organizacje to gmina współpracuje z Towarzystwem Regionalnym oraz UKS Podlasiak.

Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków Komisji.            

            

  1.  

określenia stawek podatku od nieruchomości,

Przewodnicząca przedstawiła poszczególne propozycje wysokości stawek od podatku nieruchomości:   

„§1. Określa się następujące roczne wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie gminy Knyszyn:

1) od gruntów:

a) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków – *   od 1 m2 powierzchni

Zgłoszona propozycja stawki przez Burmistrza w wysokości 0,79 zł za m2   

W zarządzonym głosowaniu jawnym za stawką 0,79 zł za m2 głosowało 11 członków Komisji.   

b) pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych
 – *  zł. od 1 ha powierzchni  

Zgłoszona propozycja stawki przez Burmistrza w wysokości 4,33 zł od 1 ha

W zarządzonym głosowaniu jawnym za stawką 4,33 zł od 1 ha głosowało 11 członków komisji.  

c) pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizację pożytku publicznego – *   zł. od 1m2 powierzchni

Zgłoszona propozycja stawki przez Burmistrza w wysokości 0,39 zł  za m2   

W zarządzonym głosowaniu jawnym za stawką 0,39 zł m2 głosowało 11 członków komisji.   

2) od budynków lub ich części:

a) mieszkalnych – * zł. od  1 m2 powierzchni użytkowej

Zgłoszona propozycja stawki przez Burmistrza  w wysokości 0,66 zł za m2

W zarządzonym głosowaniu jawnym za stawką 0,66 zł za m2 głosowało 11 członków Komisji.   

b) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – *    zł. od 1 m2 powierzchni użytkowej

Zgłoszona propozycja stawki przez Burmistrza w wysokości 18,90 zł za m2 zł. 

W zarządzonym głosowaniu jawnym za stawką 18,90 zł za m2 głosowało 9 członków Komisji, 2 wstrzymało się od głosu.   

c) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym – *   zł. od 1 m2 powierzchni użytkowej

Zgłoszona propozycja stawki przez Burmistrza w wysokości 10,24 zł za m2

W zarządzonym głosowaniu jawnym za stawką 10,24 zł za m2 głosowało 11 członków Komisji.  

d) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych – *   zł. od 1 m2 powierzchni użytkowej

Zgłoszona propozycja stawki przez Burmistrza w wysokości 4,45 zł za m2

W zarządzonym głosowaniu jawnym za stawką 4,45 zł za m2 głosowało 11 członków Komisji      

e) pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – *   zł. od 1m2 powierzchni użytkowej

Zgłoszona propozycja stawki przez Burmistrza w wysokości 5,40 zł  za m2 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za propozycją stawki w wysokości 5,40 zł m2 głosowało   11 członków Komisji  

3) Od budowli – ich wartości określonej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 3-7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Zgłoszona propozycja stawki przez Burmistrza w wysokości 2%.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za propozycją stawki w wysokości 2% głosowało 11 członków Komisji.

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości,

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków Komisji.            

 

  1.  

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta dla obliczenia wysokości podatku rolnego na 2012 rok,

P. J. Andraka zwrócił się z pytaniem o ile wzrośnie podatek z hektara przeliczeniowego w  porównaniu do roku ubiegłego.

Burmistrz wyjaśnił, iż w roku ubiegłym obowiązywała maksymalna urzędowa cena żyta i wynosiła – 37,64 zł za kwintal. W tym roku urzędowa cena za kwintal wynosi 74,18 zł – jest propozycja obniżenia tej ceny do 70 zł. za kwintal. 

P. J. Andraka zgłosił wniosek o zastosowanie procentowego wskaźnika wzrostu stawki podatku rolnego tak jak to jest w pozostałych podatkach.

Burmistrz przypomniał, iż wysokość podatku rolnego z hektara przeliczeniowego w poprzednich latach przedstawiała się następująco:

W 2008 – 145,72 zł, w 2009 – 139,50 zł, w 2010 r. – 85,25 zł, 2011 – 94,10 zł

P. J. Andraka zgłosił propozycję obniżenia ceny żyta do kwoty 58 zł za kwintal.

P. S. Kakareko zgłosił pozycję stawki w wysokości 65 zł za kwintal.

Przewodnicząca poinformowała, iż zgłoszono 3 propozycje stawek obniżenia ceny skupu żyta:  58 zł za kwintala, 65 zł za kwintal oraz 70 zł za kwintal, następnie zarządziła głosowanie nad poszczególnymi stawkami.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za stawką 58 zł za kwintal głosowało 1 członek komisji

za stawką 65 zł głosowało 8 członków komisji. Przed głosowaniem stawki 70 zł za kwintal Burmistrz wycofał swoją propozycję.

Komisja przyjęła propozycję obniżenia średniej ceny skupu żyta do kwoty 65 zł za kwintal dla obliczenia wysokości podatku rolnego na 2012 rok,

Obrady opuściła P. K. Polińska w dalszej części obrad Komisji uczestniczy 10 członków komisji.   

                                   

  1.  

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych:

§ .1 1. Określa się następujące wysokości stawek podatku od środków transportowych obowiązujące na terenie miasta i gminy Knyszyn:

1) od samochodów  ciężarowych o których mowa w art. 8 pkt. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych o dopuszczalnej masie całkowitej:

a) powyżej 3,5 ton do 5,5 ton włącznie        -       684,00

b)  powyżej 5,5 ton do 9 ton włącznie          -       1008,00

c) powyżej 9 ton do poniżej 12 ton   -       1284,00

2) od samochodów ciężarowych, o których mowa w art. 8 pkt. 2 ustawy o podatkach lokalnych o dopuszczalnej masie całkowitej równej i wyższej niż 12 ton w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia  według stawek  określonych w załączniku  Nr 1 do niniejszej uchwały:

3) od ciągników siodłowych i balastowych, o których mowa w art. 8 pkt.3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton:          1620,00

      4) od ciągników siodłowych i balastowych, o których mowa w art. 8. pkt. 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia  według stawek  określonych w załączniku  Nr 2 do niniejszej uchwały.

5) od przyczep i naczep o których mowa  w art. 8 . pkt. 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton ( z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego):   972,00

6)  od przyczep i naczep o których mowa w art. 8 pkt. 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych ( z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego), które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton według stawek:

 

a) do 36 ton włącznie -                          1608,00

b) powyżej 36 ton -                                1848,00

 

-  Liczba osi i dopuszczalna masa całkowita

( w tonach)

Stawka podatku ( w złotych)

Nie mniej niż

Mniej niż

Oś jezdna(osie jezdne) z zawieszeniem pneumatycznym lub z zawieszeniem uznanym za równoważne

Inny system zawieszenia osi jezdnych

1

2

3

 

4

Dwie osie

12

13

1512

1716

13

14

1512

1716

14

15

1512

1716

15

 

1512

1716

Trzy osie

12

17

1608

1812

17

19

1608

1812

19

21

1608

1812

21

23

1608

1812

23

25

1608

1812

25

 

1608

1812

Cztery osie i więcej

12

25

1812

2532

25

27

1812

2532

27

29

1812

2532

29

31

1812

2559,60

31

 

1812

2559,60

  1. od autobusów, o których mowa w art. 8 pkt. 7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych  o ilości miejsc do siedzenia :     równej lub wyższej niż 30 miejsc

      a)   mniej niż 30 miejsc                 -       1008,00

b) równej lub wyżej niż 30 miejsc      -        1644,00  

 

 

 

STAWKI PODATKU DLA POJAZDÓW OKREŚLONYCH

W ART. 8 PKT 4 USTAWY - STAWKI na 2012 R.

 

Liczba osi i dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów: ciągnik siodłowy + naczepa; ciągnik balastowy + przyczepa

( w tonach)

Stawka podatku

( w złotych)

Nie mniej niż

Mniej niż

Oś jezdna (osie jezdne) z zawieszeniem pneumatycznym lub zawieszeniem  uznanym za równoważne

Inne systemy zawieszenia osi jezdnych

1

2

3

4

Dwie osie

12

18

1812

1812

18

25

1812

1812

25

31

1812

1812

31

 

1812

2022,13

Trzy osie i więcej

12

40

1812

1798

40

 

1798

2659,61

P. A. Śledziewski zauważył, iż propozycja Burmistrza w zakresie stawek podatku od środków transportowych jest racjonalna i zaproponował przyjęcie projektu uchwały w przedstawionym brzmieniu.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za wnioskiem głosowało 10 członków komisji.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 10 członków Komisji.            

  1.  

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia wzoru deklaracji i informacji na podatek rolny, podatek leśny i podatek od nieruchomości.

P. M. Reszeć – inspektor ds. wymiaru podatku od nieruchomości poinformowała, iż zmiany wzorów deklaracji dotyczą: osoby fizyczne nie mają obowiązku posiadania NIP-u. a tym samym osoby fizyczne składając dokumenty wpisują PESEL a prowadzące działalność NIP, wszystkich obowiązuje numer identyfikatora podatkowego. Do tej pory osoby prawne składały deklarację na podatek od nieruchomości do 15 stycznia a będą do 31 stycznia. W informacji i deklaracji na podatek od nieruchomości budynki związane z udzielaniem świadczeń zdrowotnych zmieniły się przepisy prawne w miejsce ustawy o ZOZ-ach jest ustawa o działalności leczniczej. Innych zmian w treści załączników nie ma.

Uwag zer strony Komisji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 10 członków Komisji.            

  1.  

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek dotacji przedmiotowych dla Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Knyszynie.

P. I. Wysocka zwróciła się z pytaniem jakie były dotacje w roku ubiegłym:

P. Skarbnik poinformowała, iż w ubiegłym roku stawki dotacji przedstawiły się następująco:

- do 1m3 nieczystości płynnych – 3,65 zł

- do jednego kilograma nieczystości stałych na wysypisku – 0,17 zł

- do jednego kilograma z pojemników SM – 110 – 0,03 zł.

P. A. Pietlukiewicz zwrócił się z pytaniem, ile rocznie wynosi dotacja w poszczególnych pozycjach

P. Skarbnik wyjaśniła, iż na rok 2012 planowana jest następująca kwota dotacji:

- do 1m3 nieczystości płynnych – 9105 zł. 

- do jednego kilograma nieczystości stałych na wysypisku – 10028 zł.

- do jednego kilograma z pojemników SM – 110 – 94714 zł.

Łącznie jest to kwota – 113.847 zł.    

Uwag zer strony Komisji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 10 członków Komisji.

Przewodnicząca zamknęła punkt 2 porządku obrad. 

Do pkt. 3

 Przewodnicząca otworzyła punkt 3 porządku obrad.

Burmistrz przedstawił:

-            pismo Nr TC-220-1/11 z dnia 14 listopada 2011 r. Komendanta Powiatowego Policji w Mońkach dotyczące przeniesienia posterunku policji w Knyszynie do Moniek oraz zawierające wole uczestnictwa ze strony Komendanta w konstruktywnej dyskusji podczas posiedzeń Rady bądź właściwej Komisji (kopia pisma w załączeniu).

P. P. Malesiński zwrócił się z pytaniem do Przewodniczącego Rady odnośnie reakcji Wojewody, Komendanta Wojewódzkiego Policji na stanowisko Rady.

Przewodniczący w odpowiedzi poinformował, iż stanowisko Rady została wysłane do wspomnianych instytucji na razie nie ma żadnej odpowiedzi.

P. P. Malesiński zauważył, iż stanowisko miało być dostarczone osobiście.

Burmistrz poinformował, iż w tej sprawie rozmawiała między innymi z Dyrektorem Wydziału Zarządzania Kryzysowego akurat obecnie trwa okres nominacji wojewodów niemniej jednak jeżeli jest taka wola to postaramy umówić w najbliższym czasie na takie spotkanie z Wojewodą.

W wyniku dalszej dyskusji ustalono, iż należy zaprosić Komendanta Powiatowego Policji w Mońkach na kolejną sesje Rady Miejskiej.

-           Pismo nr Or.-I.0110.1.2011 z dnia 2 listopada 2011 r. Wójta Gminy Jasionówka dotyczące zmiany granic i wyłączenia z gminy Knyszyn działki o powierzchni 1,96 ha i przyłączenia jej do gminy Jasionówka na wniosek radnego tejże gminy

- odpowiedź z dnia 10 października 2011 r. na wyżej wymienione pismo.

- pismo Nr Or.-I.0110.1.2011 wójta gminy Jasionówka zawierające pisemne oświadczenie Pana Bogusława Abramowicza zobowiązującego się do pokrycia w formie darowizny wszelkich kosztów, które zostaną wydatkowane przez gminę Knyszyn wynikających ze zmiany granic.

Następnie Burmistrz poinformował, iż konsultował się w tej sprawie z radcą prawnym i generalnie jest tak, że jeżeli jakaś gmina chce zmiany granic to ona przeprowadza wszelkie procedury z tym związane. Dlatego Burmistrz proponuje, że gmina Knyszyn przeprowadzi konsultacje z mieszkańcami i to nie całej gminy a wsi Ogrodniki gdyż ta działka leży w obrębie tego sołectwa. Następnie opinia zostanie przedstawiona na sesji Rady, celem podjęcia stosownej uchwały, którą przekażemy gminie Jasionówka w celu prowadzenia dalszych procedur.

Burmistrz poinformował, iż zakończono pierwszą część rokowań odnośnie wykupu działek pod drogę. (ulice Chwalczewskiego, Junga, Zamoyskiego) dotyczy to 19 pozycji. Obecnie 12 protokołów jest sprawdzanych przez notariusza – w miesiącu grudniu zostaną zawarte akty notarialne, 4 wymagają drobnych wyjaśnień proceduralnych, w jednym przypadku właściciele przebywają zagranicą, ale mają w najbliższym czasie przyjechać do kraju. Pozostało dwa przypadki w jednym jest żądanie gruntu zamiennego w drugim odmówiono podpisu. W przypadku zamiany działka znajduje się po jednej stronie ulicy ul. Kościelnej natomiast gmina ma podobną po drugiej stronie także jest możliwość zamiany tych działek. Kontynuując Burmistrz dodał, iż odbyło się również spotkanie z mieszkańcami w sprawie przebicia tej ulicy do ul. Goniądzkiej byli obecni wszyscy zainteresowani łącznie z właścicielem nieruchomości przez która miało by nastąpić połączenie tych ulic. Pani zobowiązała się do udzielenia odpowiedzi w ciągu 2 tygodni.

Przewodnicząca zamknęła punkt 3 porządku obrad.

 Do pkt. 4 

Przewodnicząca otworzyła punkt 4 porządku obrad-  wolne wnioski:

Głos zabrał p. P. Malesiński, który poruszył kilak problemów, które jego zdaniem wymagają szczegółowego wyjaśnienia. Upłynął rok działalności Rady i na początku mówiłem o pewnych sprawach i chciałbym żeby wreszcie te sprawy zostały w jakiś sposób rozstrzygnięte dotyczy to tych punktów, które są związane z naszą gminą a w tej chwili niektóre z nich są straszydłem dla gminy: chodzi o sprawę rozbiórki internatu – Komisja Rolnictwa zajęła stanowisko w tej sprawie i warto aby w programie sesji czy wspólnych komisji znalazł się ten punkt. Tym bardziej, że trwa to już kilka lat.  

P. A. Tracz zwrócił się z pytaniem na posiedzeniu Komisji była informacja, iż warunkiem lokalizacji sali gimnastycznej w tym miejscu była rozbiórka internatu a ten budynek ciągle stoi.   

Burmistrz wyjaśnił, iż była wydana decyzja, która nie została wykonana. Termin jej wykonania minął. Prawidłowo powinien być wydany przez nadzór budowlany nakaz rozbiórki. W tej chwili należy wystąpić ponownie o wydanie decyzji na rozbiórkę i z takim wnioskiem Urząd w najbliższym czasie wystąpi.

Głos zabrał P. K. Bagiński Zastępca Burmistrza, który zwrócił się jako Wiceprezes Knyszyńskiego Towarzystwa Regionalnego o zastanowienie się jeszcze przed podjęciem decyzji ponieważ ten budynek jest bardzo stary o dużej wartości historycznej i kulturowej. W Knyszynie zabytków za wiele nie mamy staramy się nagłaśniać sprawę, iż Knyszyn jest miastem starym znanym z pobytu króla itd. a tak beztrosko chcemy jeden z takich budynków rozebrać. Budynek jest w takim stanie, że nic mu w zasadzie nie zagraża może jeszcze zaczekać na jakieś pomysły, środki do wykorzystania. Pieniądze na taki cel można pozyskać trzeba się zastanowić tylko jak ten budynek wykorzystać w przyszłości.

P. P. Malesiński zwrócił się z pytaniem odnośnie budynku po byłej przychodni ten budynek miał być rozebrany, zapadła taka decyzja a w tej chwili okazuje się, że jest zabytkiem. Czyli Pański udział było żeby ten zabytek powstał to zrób Pan Panie Burmistrzu coś żeby z tym zabytkiem coś się działo.                                                                             

P. K. Bagiński stwierdził, iż powiedział Pan nieprawdę udziału mojego żadnego w tym nie było, że powstał zabytek chociaż cieszy się, że mamy kolejny zabytek.

P. P. Malesińki stwierdził, iż powinniśmy usłyszeć pełną informację odnośnie działań odnośnie tego budynku podejmowanych przez Radę Miejską w poprzednich kadencjach. Przecież była uchwał o rozbiórce tego, nie zostało to rozebrane a wpisane do rejestru nie trwało to przecież godzinę czy dwie, ale przygotowywane dla konserwatora zabytków i w związku z tym chciałbym żebyśmy taka pełną informację usłyszeli na sesji pojutrze – jak do tego doszło zarówno radni z poprzedniej kadencji jak i burmistrz powinni to przedstawić. Skoro jest możliwość pozyskania środków czekamy na propozycje.

Burmistrz zauważył, iż temat ten, co sesja budzi emocje potrzebne tam są kolosalne środki, budynek jest w bardzo złym stanie o czym my tutaj rozmawiamy, konserwator zabytków na remont środków nie da, punktów żadnych to nie spełnia, czy dyskutujemy tu tylko po to aby poruszyć ten temat.

P. P. Malesiński zauważył, iż  jesteśmy gospodarzami tego terenu i my za to odpowiadamy i zróbmy na tym ternie porządek.

Przewodniczący Rady zauważył, iż w ostatnim czasie radni wizytowali budynek przy ul. Szkolnej zakończmy tą sprawę podejmując decyzję a później zajmiemy się kolejną sprawą.

Obrady opuściła P. I. Wysocka w dalszej części obrad uczestniczy 9 członków komisji.   

P. P. Malesiński kontynuując sprawę budynków:  kolejny budynek to szkoła we wsi Zofiówka z tym budynkiem trzeba też coś zrobić a ja nie słyszę żadnego stanowiska.

Burmistrz poinformował, iż szkoła w Zofiówce w najbliższym czasie będzie wyceniana  w piątek przyjeżdża rzeczoznawca do Kalinówki Kościelnej. W przypadku Zofiówki nie ma lokatora najemca zmarł a syn który tam jest zameldowany miał się zgłosić w ciągu tygodnia do tej pory się nie pojawił, wszystko jest przygotowane do sprzedaży

P. P. Malesiński zwrócił się do P. K. Bagińskiego mamy kolejny zabytek – lamus zajmijcie się tym jako Towarzystwo Regionalne.

P. A. Tracz zgłosił temat sygnalizowany przez dyrektora ZSO  w Knyszynie dotyczący wymiany lub dostawieniem pieca węglowego w kotłowni celem ograniczenia kosztów opału ponoszonych prze szkołę. Kolejny wniosek to ujęcie w planie budżetu na rok przyszły remontu wewnątrz budynku przedszkola.

P. S. Kakareko zgłosił sprawę braku zabezpieczenia ujęcia wody w Zofiówce w agregat prądotwórczy. Często zdarzające się awarie zasilania powodują, iż są przerwy w dostawach wody, co jest szczególnie uciążliwe dla rolników.

Burmistrz wyjaśnił, iż problem zostanie rozwiązany po spięciu wodociągów Knyszyn i Zofiówka. Można też zakupić agregat prądotwórczy przewoźny i taką ewentualność można rozważyć. W przypadku agregatu stacjonarnego trzeba tam wybudować dodatkowy budynek.

Innych wniosków nie zgłoszono.

Przewodnicząca zamknęła punkt 4 porządku obrad. 

Do pkt. 5 

Przewodniczący otworzył punkt 5 porządku obrad.

Do protokołu Nr 9/11 ze wspólnego posiedzenia Komisji stałych Rady Miejskiej z dnia 25 października uwag nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołu ze  wspólnego posiedzenia Komisji stałych Rady Miejskiej głosowało 9 członków Komisji. W głosowaniu udział wzięło 9 członków komisji.

Przewodniczący zamknął punkt 5 porządku obrad. 

Do pkt.6      

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad Przewodnicząca zakończyła wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska,  Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej, Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego,

 

Protokółował:                        

Andrzej Kudzinowski                                                               Przewodniczący Komisji

 

           Dorota Czerepko    

Metryka strony

Udostępniający: Sekretarz Gminy

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2013-06-05

Data modyfikacji: 2013-06-05

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2013-06-05