Protokół komisji Nr 9/11 z 25.10.2011

 

Protokół Nr 9/11

ze wspólnego posiedzenia Komisji Samorządu, Planowania i Działalności Gospodarczej Komisji, Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 25 października  2011 roku w godz. 1230-1700 w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Knyszynie pod przewodnictwem Pani Doroty Czerepko

 

 W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji i zaproszeni goście zgodnie z listą obecności. Na stan 15 członków komisji w posiedzeniu uczestniczy 12

Przewodniczący Rady otworzył wspólne posiedzenie komisji stałych Rady. Następnie zaproponował na Przewodniczącego obrad  kandydaturę P. D. Czerepko Przewodniczący Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Knyszynie.
P. D. Czerepko wyraziła zgodę innych kandydatów nie zgłoszono.

P. P. Malesińki zaproponował aby obrady wspólne Komisji stałych poprowadził Przewodniczący Rady. I zaproponował aby przyjąć na przyszłość taką zasadę, iż wspólne obrady Komisji powinien prowadzić Przewodniczący bądź Wiceprzewodniczący Rady, którzy w poszczególnych punktach udzielaliby głosu poszczególnym Przewodniczącym Komisji. W programie dzisiejszego posiedzenia są tematy  praktycznie z zakresu wszystkich komisji.
Przewodniczący stwierdził, iż ktoś z przewodniczących Komisji powinien  prowadzić wspólne posiedzenie Komisji. Uważa, że posiedzenia Komisji wspólnych powinny odbywać się na przyjętych dotychczas zasadach. Po to jest wspólne posiedzenie Komisji aby wspólnie wypracować stanowisko dlatego też stawia wniosek aby dzisiejsze obrady komisji poprowadzić na tych samych zasadach jak dotychczas .

W zarządzonym głosowaniu jawnym za wnioskiem głosowało 9 członków Komisji 3 wstrzymało się od głosu.                               
Komisja przyjęła wniosek. Obrady Komisji poprowadziła P. D. Czerepko.

Przewodnicząca po otwarciu punkt 1 przedstawiła proponowany porządek obrad.

Następnie zwróciła się z pytaniem czy są uwagi bądź propozycje zmian do porządku obrad

P. P. Malesiński zauważył, iż w materiałach na komisję znajduje się projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej 3-letniej umowy najmu lokalu użytkowego. Natomiast tego punktu nie ma w proponowanym porządku obrad.

Burmistrz wyjaśnił, iż mija okres 3- letniej umowy najmu lokalu użytkowego –zakład fryzjerski w KOK.  Najemca lokalu wystąpiła z wnioskiem o przedłużenie umowy. Stąd też stosowny projekt uchwały znalazł się w materiałach na komisję i sesje Rady  a z uwagi na to, iż zaproszenia były już podpisane nie został ujęty w porządku obrad stąd wniosek aby ująć ten punkt do porządku obrad w pkt. 2 projekty uchwały w sprawach.

Innych uwag i zmian do porządku obrad nie zgłoszono.                 

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 12 członków Komisji, a oto jego treść: 

  1. Przyjęcie porządku obrad.
  2. Projekty uchwał w sprawach:
  1. wyrażenia zgody na zastosowanie bonifikat z tytuły przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości
  2. wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości
  3. zabezpieczenia środków finansowych na wykonanie inwestycji: Budowa szkolnego placu zabaw w Knyszynie” w ramach Rządowego programu wspierania w latach 2009 – 2014 organów prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w klasach I – III szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia – „Radosna Szkoła”   
  4. zabezpieczenia środków finansowych na realizację zadania „Wdrażanie  elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa”. 
  5. dokonania zmian w budżecie gminy na 2011 r. 
  1. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych gminy w roku szkolnym 2010/2011.
  2. Stanowisko Rady Miejskiej w Knyszynie w sprawie planów likwidacji Posterunku Policji w Knyszynie  
  3. Koncepcja zagospodarowania budynku przy ul. Szkolnej. 
  4. Sprawy różne.
  5. Wolne wnioski.
  6. Przyjęcie protokołu ze wspólnego posiedzenia Komisji stałych Rady Miejskiej
    w Knyszynie z dnia 13 września 2011 r.
  7. Zakończenie obrad.         

 Do pkt. 2

Przewodnicząca otworzyła punkt 2 porządku obrad – projekty uchwał w sprawach:

  1.  

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zastosowanie bonifikat z tytuły przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości. Następnie otworzyła dyskusję

Burmistrz poinformował, iż dotychczas obowiązujące przepisy prawa dotyczące przekształcania prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości ustalające również wysokość bonifikat na poziomie 90% zostały zakwestionowane przez trybunał konstytucyjny. Wspomniane przepisy prawa obowiązywały do 8 września br. Po tej dacie potrzebna jest uchwała Rady określająca wysokość bonifikaty. Proponowana stawka bonifikaty 75% jest to propozycja do rozważenia przez Komisję.

P. I. Wysocka zwróciła się z pytaniem do kiedy należało złożyć wniosek aby był załatwiony na starych zasadach.

Burmistrz wyjaśnił, iż trudno udzielić konkretnej odpowiedzi. Ponieważ różne wnioski były składane często niekompletne. Jeżeli wszystkie względy proceduralne zostały załatwione przed 8 września to taki wniosek został załatwiony na starych zasadach. Istotnym tutaj był nie termin złożenia wniosku a data wydania decyzji.

P. A. Pietlukiewicz wrócił się z pytaniem ile właścicieli nieruchomości ta sprawa może dotyczyć. I czy jest wiadomo szacunkowo jakie to może stanowić wpływy do budżetu.

P. B. Płońska – Skarbnik gminy wyjaśniał, iż w tym roku wpływy z tytułu przekształcenia prawa własności wyniosły 12 tys. zł.

Burmistrz wyjaśnił, iż jest jeszcze około 100 nieruchomości, których prawo użytkowania wieczystego może być przekształcone w prawo własności nieruchomości. Z tym, że część około 30% ma jeszcze nie uregulowane stanu prawnego. I tak dla przykładu opłata z tytułu przekształcenia w Knyszynie na osiedlu za działkę o pow. 580 m2 wyniosła przy zastosowaniu 90% bonifikaty 650 zł. a przy 75% bonifikacie wynosiłaby 1625 zł.  Stosowanie maksymalnych zniżek jest to też pozbawianie się dochodów własnych przez gminę.      

P. P. Malesiński poprosił o przedstawienie opinii Komisji Rolnictwa., Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska w tej sprawie.

P. A. Tracz wyjaśnił, iż aby przedstawić opinię Komisji to najpierw komisja musi się spotkać.

Burmistrz zauważył, iż nie ma przeszkód aby po posiedzeniu wspólnym Komisji każda komisja się zebrała i wyraziła swoją opinię.

P. P. Malesiński stwierdził, iż Komisje powinny wyrazić swoją opinię o każdym projekcie uchwały, jeżeli nie ma takiej opinii to należy odesłać projekt uchwały do stosownej Komisji.

Następnie rozgorzała dyskusja o wyższości posiedzenia Komisji stałej Rady Miejskiej nad posiedzeniem wspólnym tychże Komisji ostatecznego rozstrzygnięcia nie podjęto.

P. I. Wysocka zwróciła się z pytaniem ile takich wniosków zostało złożonych i rozpatrzonych w tym roku.

P. K. Bagiński Zastępca Burmistrza poinformował, iż tych wniosków rozpatrzonych było około 20.

P. A. Pietlukiewicz zwrócił się z pytaniem jakie są wpływy do budżetu z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości.

P. B. Płońska poinformowała, iż w tym roku od osób fizycznych będzie to kota około 15 tys. zł.  

P. A. Pietlukiewicz kontynuując zauważył, iż skoro z tytułu przekształcenia te opłaty wyniosły 12 tys. zł a z tytułu użytkowania 15 tys. zł  rocznie, są to kwoty porównywalne a wiec nie ma co na siłę pozbawiać się stałych dochodów do budżetu i ustalać tą bonifikatę na bardzo wysokim poziomie.

Ze strony Komisji zgłoszono następujące propozycje wysokości bonifikat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości:

- 75%;

- 70%;

- 50%

W zarządzonym głosowaniu jawnym za propozycją zastosowania 75% bonifikaty głosowało – 2 członków Komisji, za propozycją 70% bonifikaty głosowało 9 członków Komisji, za propozycją 50% bonifikaty głosował – 1 członek komisji.

Komisje przyjęły propozycję 70% bonifikaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości:

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 10 członków Komisji, 1 głosował przeciw, 1 wstrzymał się od głosu.                                 

  1.  

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości. Następnie otworzyła dyskusję.  

P. P. Malesiński zauważył, iż ta uchwał jest bardzo potrzebna niemniej jednak na wykazie stanowiącym załącznik do uchwały brak wszystkich działek. Zaproponował aby w pierwszym etapie przyjmowania uchwały przyjąć zasady lokalizacji dróg – propozycji Urzędu, co do przebiegu ulic: Zamoyskiego, Chwalczewskiego i Junga.  Radni powinni poznać koncepcję jak to będzie przebiegało.

Kolejna sprawa również dzisiaj radni powinni usłyszeć i podjąć decyzję  jak przedstawia się dalej sprawa przedłużenia ul. Zamoyskiego do ul. Goniądzkiej.  

Powinniśmy obejrzeć dzisiaj dokumentację związaną z pracami geodezyjnymi. Związane jest to z tym , iż geodeci ostatnio pracowali w terenie i na podstawie tego została opracowana ta uchwała. W projekcie uchwały nie zostały wymienione wszystkie działki. Za kilka miesięcy będziemy podejmować kolejne uchwały kupujemy jedną działkę później drugą itd.   Dlatego też proponuje najpierw poznać i przedyskutować te zagadnienia a dopiero później zajmować się uchwałą.

Burmistrz stwierdził, iż radny ma prawo się z czymś nie zgadzać, ale nie powinie przedstawić jakiś swoich fantazji. Po pierwsze podział tego ternu odbył się w latach 2001 – 2007. Wszystkie działki, których właściciele wyrazili zgodę zostały naniesione w ewidencji gruntów jest wyliczona ich powierzchnia itd. Teraz geodeta wznowił ich znaki graniczne.  Na dzisiaj to było tylko okazanie dla mieszkańców w terenie. Jeżeli mamy czekać do ostatniego jak sugeruje radny bo jeżeli się wykupuje pod drogi to przeprowadza się negocjacje, zdecydowana większość jest za, ale mogą być tacy co nie wyrażą zgody wówczas jest inna forma na cel publiczny - drogę i gmina wówczas prowadzi inne postępowanie, a tym sposobem Pan który kilkukrotnie nawoływał aby  jak najszybciej gmina przystąpiła do wykupu mówi coś odwrotnego. Podjęcie uchwały umożliwia prowadzeni dalszego postępowania tj. negocjacji, wykupu i nabycie nieruchomości pod drogi a przy pozostałych nieruchomościach wszczęcie dalszej procedury. Następnie Burmistrz okazał mapę sytuacyjną  przedstawiającą lokalizację ulic wraz z zaznaczeniem nieruchomości przeznaczonych do wykupu  (mapa nie stanowi załącznika).

P.P. Malesiński zauważył, iż jego intencją nie jest blokowanie prac a tym bardziej powstanie tego osiedla, ale jego zdaniem w tej uchwale brakuje zapisu, iż zobowiązującego do prac nad przejęciem tych działek, które nie są ujęte w tym wykazie i nie są objęte pracami geodezyjnymi chodzi oto aby nadać bieg sprawie i przyspieszyć prace związane z przejęciem tych działek pod ulice. Jakie jest odczucie mieszkańców, ulica Zamoyskiego chodzi o jej końcówkę  jest ślepą ulicą. Zakładamy, że kupujemy działkę od tej osoby, co tam mieszka pod zajazd. Po co my mamy to kupować skoro zainteresowanie jest wszystkich aby ten ciąg był dalej i przebiegał przez te trzy działki i dochodził do ul. Goniądzkiej taka propozycja była zgłoszona i dlatego jest pytanie czy ta koncepcja jest już robiona czy nie. A jak nie to niech zobaczonym mapę i niech zdecydują wszyscy czy nadajemy bieg sprawie czy też nie. Kupimy większą działkę żeby samochody na ślepej ulicy zawracały się.

Burmistrz – podjęta kiedyś była uchwała o zagospodarowaniu tego ternu, opracowana dokumentacja i wprowadzone do ewidencji odbyły się spotkania rozmowy itd. Podzielono określony teren i teraz ten teren, który mamy podzielony chcemy uregulować zgodnie z decyzją łącznie z drogą przez posesję P. M. Została też zgodnie z tym opracowana dokumentacja na kanalizację i przygotowana do złożenia wniosku, do pociągniecie wodociągu itd.  I nie można w tej chwili mieszać i mówić o dalszych rozwiązaniach . Nic nie szkodzi zorganizować spotkanie z mieszkańcami na temat dalszego pociągnięcia tej ulicy nie zamykamy w tym momencie możliwości połączenia z ul. Goniądzką.

P.P. Malesiński zwrócił się z pytaniem kiedy zostanie radnym pokazana koncepcja przedłużenia ul. Zamoyskiego.

Burmistrz wyjaśnił, iż na dzień dzisiejszy nie ma takiej koncepcji nie przyjęto przez Radę?

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 12 członków komisji. W głosowaniu udział wzięło 12 członków Komisji.                                                                                         

  1.  

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych na wykonanie inwestycji: Budowa szkolnego placu zabaw w Knyszynie” w ramach Rządowego programu wspierania w latach 2009 – 2014 organów prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w klasach I – III szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia – „Radosna Szkoła”   

Następnie otworzyła dyskusję.

Burmistrz poinformował, iż warto skorzystać z tego rządowego programu zapewniającego budowę kompleksowego placu zabaw. Wkład własny wynosi 64150 zł. Całkowita wartość inwestycji w ramach programu Radosna szkoła wynosi 128000 zł.

Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 12 członków Komisji. W głosowaniu  udział wzięło 12 członków Komisji.                  

  1.  

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych na realizację zadania „Wdrażanie  elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa”. 

Następnie otworzyła dyskusję.

P.A. Pietlukiewicz zwrócił się z pytaniem jaki jest cel i zakres tego zadania.

P. K. Bagiński – Zastępca Burmistrza poinformował, iż celem zadania jest zinformatyzowanie i połączenie gmin z Urzędem Marszałkowskim oraz własnymi jednostkami. Wyposażenie samorządu w oprogramowanie z elektronicznym zarządzaniem dokumentami w gminie z możliwością dostępu do tej usługi przez mieszkańców.
P. I. Wysocka stwierdziła, iż proponuje zastanowić się czy nie mamy ważniejszych spraw.

P. K. Bagiński poinformował, iż ten projekt obejmuje większość gmin z województwa podlaskiego wkład własny stanowi 15%.                               

P. A. Pietlukiewicz zwrócił się z pytaniem, co konkretnie mieszkaniec gminy będzie mógł załatwić przez internet.

P. K. Bagiński wyjaśnił, iż mieszkańcy będą mogli składać przez internet wnioski i sprawdzić na jakim etapie załatwiania sprawy jest wniosek. W szkołach będą dostępne elektroniczne dzienniki. Uproszczona też zostanie kwestia podpisu elektronicznego. Do załatwienia spraw w organach gminy wystarczyć ma podpis niecertyfikowany bezpłatny. Trzeba również zauważyć, iż w ramach tego wniosku będzie zakupiono sporo sprzętu, który i tak wcześniej czy później będziemy musieli kupić tyle, że za własne pieniądze. Czy tego chcemy czy nie gminy w najbliższej przyszłości czeka informatyzacja jeżeli nie skorzystamy teraz to później będziemy musieli to nadrobić i dodatkowo zrobić to na własny koszt.

Przewodnicząca zarządziła głosowanie nad projektem uchwały za projektem uchwały głosowało 12 członków Komisji.

P. I. Wysocka zwróciła uwagę, iż jej zdaniem bardzo często na posiedzeniach komisji głosowanie odbywał się w sposób niewłaściwy. Pada pytanie kto jest za i na tym się kończy. Radni nie mają możliwości wypowiedzenia się poprzez głosowanie czy są za projektem uchwały czy są przeciw, czy ktoś się wstrzymał od głosu.

Przewodnicząca zarządziła ponowne głosowanie nad projektem.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków Komisji, 1 głosował przeciw. W głosowaniu udział wzięło 12 członków Komisji.              

  1.  

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2011 r.  Następnie otworzyła dyskusję.

Pytań i uwag ze strony Komisji do proponowanych zmian w budżecie nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 12 członków Komisji. W głosowaniu udział wzięło 12 członków Komisji.        

  1.  

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej 3- letniej umowy najmu lokalu użytkowego.  Następnie otworzyła dyskusję.

P. P. Malesiński zwrócił się z pytaniem do Przewodniczącej jak jest opinia Dyrekcji KOK w tej sprawie.

Przewodnicząca wyjaśniał, iż nie zna takiej opinii.

Burmistrz wyjaśnił, iż wspomniany lokal od bodajże 2000 r. dzierżawiony jest na zakład fryzjerski. W tym czasie zmieniali się dzierżawcy. Obecny był wyłoniony w postępowaniu przetargowym i kończy się okres najmu i dlatego wystąpiła z wnioskiem o zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na okres 3-lat. Jeżeli projekt uchwały jest przedkładany Radzie to była ona konsultowana z dyrektorem KOK-u.

Innych pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11członków Komisji, 1 wstrzymał się od głosu.

Przewodnicząca zamknęła punkt 2 porządku obrad. 

Do pkt. 3

Przewodnicząca otworzyła punkt 4 porządku obrad.  

P. U. Puławska – insp. ds. szkolnictwa przedstawiła i omówiła: Informację o stanie realizacji zadań oświatowych gminy w roku szkolnym 2010/2011 (szczegółowa informacja w złączeniu). Ze strony Komisji pytania i uwagi dotyczyły:

J. Andraka zwrócił się z pytaniem ile zabrakuje pieniędzy na koniec roku w oświacie?.

P. B. Piasecka – księgowa OFK poinformowała, iż szacunkowo ta kwota prawdopodobnie będzie wynosiła 318732 zł.

P. I. Wysocka zwróciła się z pytaniem z czego zamierza P. Skarbnik pokryć ta różnicę. Kosztem jakiej inwestycji. Dodała, iż zwracała wielokrotnie uwagę na sytuację w oświacie i aby takie spotkania, dyskusje kończyć wnioskami. I co i nic??

P. P. Malesiński zwrócił uwagę, iż z zestawienia przedstawionego w informacji wynika, iż w ciąga ostatnich 3 lat ubyło około 100 uczniów w szkole i  narzekamy, że subwencja jest niewystarczająca a w roku 2011 jest wyraźny wzrost wysokości subwencji a więc szkoła dysponuje środkami finansowymi czy ten wzrost subwencji spowodowany jest tylko wzrostem wynagrodzenia nauczycieli. Proszę podać ilu nauczycieli przypada na jednego ucznia – odpowiedź – 8,7 i tutaj trzeba szukać oszczędności a nie że Rada ma nam dołożyć pieniądze.

Skarbnik zauważyła, iż nie może być tak, że budżet idzie sobie a wydatki sobie my nie możemy przekroczyć pewnej puli wydatków bieżących. Będzie określona kwota i w tej kwocie mamy się zmieścić.

P. B. Piasecka dodała, iż subwencja na 2011 r. nie zabezpiecza wydatków na wynagrodzenia w kwocie 190 tys. takiej kwoty brakuje w stosunku do subwencji a oprócz tego na wynagrodzenia brakuje jeszcze do końca roku około 120 tys. zł.

P. I. Wysocka zwróciła się z pytaniem do Burmistrza czy rozmawiał z dyrektorem odnośnie tej sytuacji i jakie przedsięwziął kroki aby temu zaradzić.

Burmistrz wyjaśnił, iż jak co roku rozmowy na ten temat prowadzone są praktycznie do końca maja dotyczy to: zatrudnienia, łączenia i dzielenia klas i tak w Knyszynie zmniejszono obsługę o ¼ etatu. W przypadku nauczycieli sytuacja jest taka, że zgodnie z kartą nauczyciela jeżeli są wolne etaty i dla tych nauczyciel, którzy są jest możliwość zapewnienia 18 godzin to takiego nauczyciela zwolnić nie można. W Knyszynie są etaty bez godzin ponadwymiarowych, ale z całego planu tych godzin wystarcza na utrzymanie tych nauczycieli. Trochę korzystniejsza jest sytuacja w Kalinówce Kościelnej gdzie tych nauczyciel w porównaniu do Knyszyna jest dużo mniej i mają godziny ponadwymiarowe. Generalnie oświata jest niedoinwestowana jest to kwestia zmiany przepisów prawa. Od 3 lat pojawiła się kwestia wypłaty dodatków na koniec roku, podwyżek płac w trakcie roku w ślad za tym powinny iść pieniądze. W przypadku Knyszyna oprócz wynagrodzeń bardzo dużym kosztem  jest ogrzewanie na olej opałowy. Ten wydatek powinie zmniejszyć się po termomodernizacji budynków.  Kolejna kwestia szeroko analizowana przy tworzeniu arkusza organizacyjnego to, że  w klasie jest np.: 32; 34 uczniów wiec jest podział na dwie klasy we wrześniu okazuje się, że tych uczniów jest 29; 30 i tak naprawdę mogłaby być jedna klas z podziałem na grupy w niektórych przedmiotach np.: informatyka i tutaj już są konkretne kwoty oszczędności.  Zrobienie jednej klasy mniej skutkuje tym, iż wówczas można będzie zwolnic nauczyciela innej metody nie ma. Jeżeli dojdziemy do sytuacji, że w Knyszynie w klasach będzie po 14 – 15 uczniów to dofinansowanie wzrośnie niesamowicie.     

Obrady Komisji opuścił P. J. Bielski w dalszej części obrad uczestniczy 11 członków Komisji.  

P. A. Śledziewski zauważył, że jeżeli w sprawach płacowych mówimy o szukaniu możliwości zaoszczędzenia to być może w godzinach nadliczbowych i Pan Burmistrz wspomniał o doraźnych zastępstwach to ja chciałbym zapytać kto realizuje te zastępstwa i jakie kwoty to pochłania. I tak np. w regulaminie funkcjonowania szkól m. Białystok jest zapis, ze doraźne zastępstwo może realizować dyrektor szkoły lub jego zastępca, ale tylko i wyłącznie nieodpłatnie w ramach swojego pensum.

P.P. Malesiński stwierdził, iż po tej dyskusji Komisja powinna przegłosować i zasygnalizować P. Dyrektorowi pewną sprawę, że szkoła nie może liczyć na jakiekolwiek dodatkowe pieniądze z budżetu, jest subwencja i dyrektorzy powinni tak gospodarować budżetem aby w tych kwotach zmieścić się. Budżet gminy jest skromny czeka nas dużo inwestycji i żadnych pieniędzy Rada nie da. Takie zdanie należy dyrektorom przedstawić na najbliższej sesji.

P. A. Pietlukiewicz zwrócił z pytaniem czy Burmistrz przyznaje nauczycielom jakieś nagrody np.: z okazji dnia nauczyciela.

P. U. Puławska wyjaśniła, iż z puli wynagrodzeń dla nauczycieli jest obowiązek wydzielenia takiego funduszu wynika to z ustawy. Funduszem tym dysponuje Dyrektor Szkoły w 70% oraz Burmistrz w 30% , który nagradza nauczycieli na wniosek dyrektorów, organizacji związkowych bądź swój własny.

Burmistrz dodał, iż w tym roku były przyznane 4 nagrody dla nauczycieli w tym 1 w Kalinówce Kościelnej, 3 w Knyszynie w kwocie 1800 zł każda.

P. U. Puławska poinformowała, iż chcąc zredukować koszty wydatków na płace, które są odgórnie określone można jedynie ograniczając liczbę zatrudnionych. Ograniczanie dodatków, nadgodzin, nagród itd. nic tutaj nie da gdyż określoną kwotę tak i tak należy wypłacić określonej grupie nauczycieli.

P. A. Tracz zauważył, iż stanowisko odnośnie oświaty należy kierować do dyrektorów nie z pozycji komisji Oświaty a z pozycji Rady czy wspólnego posiedzenia Komisji. Mamy problem nakłady na oświatę są duże wyniki są marne. Pracodawcą w sprawach zatrudnienia nauczycieli jest dyrektor to z nim na ten temat trzeba rozmawiać. Duga sprawa to sprawa szpitala poziom usług jak gwarantuje dla mieszkańców ZOZ jest bardzo niski i z tymi problemami powinna się cała Rada zmierzyć.

P. I. Wysocka zwróciła się z pytaniem do księgowej OFK czy da się coś z tym zrobić aby te koszty zmniejszyć.

P. B. Piasecka zauważyła, iż jej zdaniem główną przyczyną jest przerost zatrudnienia o czym wszyscy wiedzą. Można ograniczyć wydatki rzeczowe, ale to są drobne kwoty.

Na jednym ze szkoleń odnośnie oświaty  zasugerowano, iż 4 godziny nadliczbowe pozwolą zapewnić dla nauczyciela osiągnięcie średniego wynagrodzenia a żeby były godziny nadliczbowe musi być mniej nauczycieli.

P. B. Płońska zauważyła, iż są pieniądze na dokształcanie nauczycieli natomiast te pieniądze wydawane są na szkolenia wyjazdowe, które nie dają żadnego efektu i nie przynoszą wyniku w postaci odpowiedniego wykształcenia nauczycieli, którzy potrzebni będą w szkole, co wymaga odpowiedniego zarządzania kadrą.

Obrady Komisji opuściła P. K.  Polińska w dalszej części obrad Komisji uczestniczy 10 członków Komisji.   

P. P. Malesiński poprosił o przedstawienie informacji na temat kosztów utrzymania autobusu do dowozu dzieci oraz stawek za kilometr jakie nalicza ZGKiM.    

P. P. Malesiński stwierdził, iż z tej dyskusji wynika jeden wniosek, który powinniśmy przyjąć, że w tym roku nie widzimy dodatkowych pieniędzy na oświatę. O tej sytuacji niektórzy wiedzieli wcześniej i nie reagowali. Dodał, iż ten wniosek należy przyjąć na sesji jako stanowisko Rady.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za wniosek,  iż Rada Miejska nie pokryje deficytu w  budżecie oświaty głosowało 9 członków Komisji, 1 wstrzymał się od głosu. w głosowaniu udział wzięło 10 członków Komisji.

Przewodnicząca zamknęła punkt 3 porządku obrad. 

Do pkt. 4

Przewodnicząca otworzyła punkt 4 porządku obrad: Stanowisko Rady Miejskiej w Knyszynie w sprawie planów likwidacji Posterunku Policji w Knyszynie. Następnie odczytała projekt stanowiska (w załączeniu). Ze strony Komisji uwag nie zgłoszono.

P. P. Malesiński  zwrócił się z pytaniem do Przewodniczącego w jaki sposób widzi możliwość dostarczenie treści tego stanowiska i do kogo. Dodał, iż jego zdaniem powinie skontaktować się z Przewodniczącym Rady Gminy Krypno i wspólnie dostarczyć osobiście treść tego stanowiska: Wojewodzie, Komendantowi Wojewódzkiemu Policji, Komendantowi Powiatowemu .  

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu stanowiska głosowało 9 członków Komisji. W głosowaniu udział wzięło 9 członków Komisji.

Komisja przyjęła projekt Stanowska Rady Miejskiej.

P. R. Kondrakiewicz – Sekretarz Gminy przedstawił wniosek Komendy Powiatowej Policji w Mońkach o zakup po 2 tonerów do drukarki i faksu na potrzeby Komisariatu Policji w Knyszynie. Dodał, iż są to dość drogie tonery i samorząd co jakiś czas zakupywał przekazywał takie tonery na potrzeby komisariatu policji w Knyszynie.

Komisja zaproponowała wstrzymać się podjęciem decyzji do czasu rozpatrzenia stanowiska Rady.

Przewodnicząca zamknęła punkt 4 porządku obrad.

 Do pkt. 5

Przewodnicząca otworzyła punkt 5 porządku obrad.      

Burmistrz poinformował, iż pewnego czasu poruszana jest sprawa zagospodarowania budynku przy ul. Szkolnej. Pomieszczenia garażowe w tym budynku użytkowane są przez ZGKiM z uwagi na kubaturę i koszty utrzymania Zakład nie jest im zainteresowany całym budynkiem. Nieruchomości zabudowana tym budynkiem składa się z trzech działek .

Burmistrz zaproponował aby na najbliższym posiedzeniu komisji ewentualnie po najbliższej sesji obejrzeć ten budynek i później podjąć decyzję.

P. P. Malesiński stwierdził, iż budynek komisje powinny zobaczyć, ale może są już na dzisiaj jakieś propozycje, co z tym robić.

Burmistrz poinformował, iż łatwiej będzie rozmawiać kiedy się widziało ten obiekt. Na pewno adaptacja tego budynku czy to na mieszkania socjalne, czy inne cele wymaga ogromnych nakładów.

P. I. Wysocka stwierdziła, że skoro jak Burmistrz mówi straż tego budynku nie potrzebuje ponieważ ma budynek wyremontowany w Rynku, ZGKiM może się bez tego obejść ma garaże po byłym SKR. Natomiast adaptacja na inne cele wymaga sporych nakładów to może jeżeli z punktu widzenia gminy ta nieruchomość jest zbędna przeznaczyć ją przetarg a uzyskane pieniądze przeznaczyć np.: na wykonanie chodników na Osiedlu Niepodległości.       

Burmistrz poinformował, iż jest taka koncepcja na ul. Polnej przy ujęciu wody jest budynek z zapleczem i pomieszczeniami administracyjnymi gdzie z powodzeniem może przenieść się administracja Zakładu byłoby na pewno efektywniejsze zarządzanie Zakładem.

P. P. Malesiński zwrócił uwagę, iż należy zająć się na poważnie sprawą budynku starej przychodni jest to zabytek i trzeba szukać rozwiązań, co zrobić z tym budynkiem. 

P.A. Tracz zwrócił się do radnego może widzi jakąś koncepcję, co z tym budynkiem zrobić, na co go przeznaczyć.

P. P. Malesiński wyjaśnił, iż obecnie nie ma, co się zastanawiać na co ten budynek przeznaczyć. Tylko zadbać aby ten budynek się nie zawalił ponieważ jest to zabytek znajdujący się na terenie naszej gminy i taki jest nasz obowiązek. Natomiast był okres kiedy były dyskutowane różne koncepcje łącznie z rozbiórką i trzeba było wówczas to wykonać. Teraz trzeba rozmawia między innymi z konserwatorem i cos przedsięwziąć.    

Przewodnicząca zamknęła punkt 5 porządku obrad. 

Do pkt. 6

Przewodnicząca otworzyła punkt 6 porządku obrad. Wolne wnioski

Burmistrz poinformował, iż do Urzędu zwrócił się Park Krajobrazowy Puszczy Knyszyńskiej z ofertą prezentacji multimedialnej poświęconej sprawom ochrony przyrody i taka prezentacja mogłaby odbyć się przed sesją.

Ustalono, iż prezentacja odbędzie się przed sesją o godz. 1245.

Burmistrz poinformował, iż w konkursie na najlepiej zachowany zabytek wiejskiego budownictwa drewnianego w województwie podlaskim zorganizowany przez Urząd Marszałkowski I miejsce zajął budynek przy ul. Kościelnej 6.

Obrady Komisji opuści P. A. Śledziewski w dalszej części obrad uczestniczy 9 członków komisji.   

Burmistrz przedstawił:

- wniosek P. L. H. zam. Białystok   o sprzedaż działki nr 880 o pow. 0,94 ha położonej w obrębie wsi Grądy  jest to teren wyrobiska żwiru

- wniosek P. Z. D. zam. Knyszyn o sprzedaż działki położonej w obrębie ul. Goniądzkiej dzierżawionej wspólnie z P. A. D. , P. D. występował w imieniu syna, który jest dzierżawcą. P. Z. D. na dzień dzisiejszy  nie dysponuje pełnomocnictwem do zawarcia aktu notarialnego. Również  P. A. D. wyraził wstępnie wolę zakupu dzierżawionej przez siebie działki. Należy dodać, iż te działki są bez dojazdu a więc nie można ich sprzedać w przetargu niegraniczonym. Jeżeli będzie akceptacja Rady to będą prowadzone dalsze działania w tym kierunku.

P. A. Pietlukiewicz odniósł się do sprzedaży nieruchomości położonej we wsi Grądy. Poinformował, iż to pismo należy przesłać do sołtysa, aby mieszkańcy wyrazili swoją opinię. Należy jednak zaznaczyć, iż będą raczej przeciwni a na ostatnim spotkaniu była mowa o umożliwieniu dojazdu do tej żwirowni w związku z zakupem sąsiedniej nieruchomości przez wspomnianego pana.     

P. P. Malesiński zwrócił się do Skarbnik z pytaniem o przewidywaną sytuację na koniec roku w zakresie zadań inwestycyjnych : co będzie wykonane, czego nie jesteśmy w stanie zrobić. Jakie będą dochody ze sprzedaży majątku w planie jest 420 tys. zł

P. Skarbnik odpowiedziała, iż na dzień dzisiejszy nie ma żadnych dochodów z tego tytułu.

Kontynuując P. P. Malesiński dodał, iż jeżeli przyjmujemy jakieś dochody to starajmy się je realizować. Kolejne pytania to jak z wydatkami bieżącymi, majątkowymi bo tutaj też widać zagrożenia.

P. Skarbnik w odpowiedzi poinformowała, iż na koniec III kwartału sytuacja przedstawia się następująco:

Dochody bieżące:            plan – 11450658 zł                 wykonanie 9136818 – 79,8%

Dochody majątkowe:       plan – 2945012 zł                   wykonanie 156472  –  5,31% Wydatki bieżące:             plan – 12026681 zł                 wykonanie 7794833 – 64,8%

Wydatki majątkowe         plan -  6339006 zł                  wykonanie 1828593 – 28,8%.

P. P. Malesiński zwrócił się z pytaniem do Skarbnik jakie widzi terminy opracowania założeń do planu na rok 2012. Komisje miały pracować nad założeniami do budżetu od września jest koniec października i nic się nie dziej. Później w ostatniej chwili radni otrzymają gotowy projekt, który ktoś opracował i mamy to przyjąć. Stąd też było pytanie do przewodniczącej Komisji budżetowej na kiedy jest planowa e posiedzenie komisji.

P. Skarbnik w odpowiedzi poinformowała, iż działa na podstawie uchwały Rady w sprawie procedur uchwalania budżetu.  Inicjatywa opracowania projektu budżetu należy do Burmistrza, który do 15 listopada musi być przedłożony Radzie i później następuje jego konsultacja z Radą, Komisjami i tutaj obowiązują rożne formy przyjęte w samorządach. Budżet powinien być uchwalony do końca stycznia przyszłego roku.

P. A Pietlukiewicz zwrócił się z pytaniem dotyczącego funduszy sołeckich przy jego tworzeniu była informacja odnośnie refundacji gminom poniesionych nakładów jak to się przedstawia.

P. Skarbnik poinformowała,  iż za 2010 r. został złożony wniosek  i otrzymaliśmy refundację poniesionych nakładów w kwocie 16221 zł. co stanowi 30% jest to maksymalny wskaźnik zwrotu, który można uzyskać.                

Do pkt. 6

Przewodniczący otworzył punkt 6 porządku obrad.

Do protokołu Nr 9/11 ze wspólnego posiedzenia Komisji stałych Rady Miejskiej uwag nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołu ze  wspólnego posiedzenia Komisji stałych Rady Miejskiej głosowało 9 członków Komisji. W głosowaniu udział wzięło 9 członków komisji. .

Przewodniczący zamknął punkt 6 porządku obrad.

 Do pkt.7      

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad Przewodnicząca zakończyła wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska,  Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej, Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego,

 

Protokółował:                        

Andrzej Kudzinowski                                                               Przewodniczący Komisji

 

          Dorota Czerepko    

Metryka strony

Udostępniający: Sekretarz Gminy

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2013-06-05

Data modyfikacji: 2013-06-05

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2013-06-05