Protokół komisji Nr 8/11 z 13.09.2011

 

Protokół Nr 8/11

ze wspólnego posiedzenia Komisji Samorządu, Planowania i Działalności Gospodarczej Komisji, Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 13 września  2011 roku w godz. 1230-1730  w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Knyszynie pod przewodnictwem Pana Adama Tracza

  

W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji i zaproszeni goście zgodnie z listą obecności. Na stan 15 członków komisji w posiedzeniu uczestniczy 13

Przewodniczący Rady otworzył wspólne posiedzenie komisji stałych Rady. Następnie zaproponował na Przewodniczącego obrad  kandydaturę P. A. Tracz  Przewodniczącego Komisji Rolnictwa Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w Knyszynie. P. A. Tracz wyraziła zgodę innych kandydatów nie zgłoszono.
Przewodnicząca po otwarciu punkt 1 przedstawiła proponowany porządek obrad.

Ze strony Komisji propozycję zmian do porządku obrad zgłosił r. P. Malesiński, który zaproponował aby do porządku obrad wprowadzić punkt w brzmieniu: Dyskusja nad koncepcją zagospodarowania budynku przy ul. Szkolnej. Temat ten miał być przedstawiony na najbliższej sesji i komisjach Rady.

Innych uwag nie zgłoszono       

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 13 członków Komisji, a oto jego treść: 

  1. Przyjęcie porządku obrad.
  2. Informacja o przebiegu wykonania budżetu Gminy Knyszyn oraz informacja o przebiegu wykonania planu finansowego Knyszyńskiego Ośrodka Kultury i Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Knyszynie za I półrocze 2011 r. 
  3.  Projekty uchwał w sprawach:
    1. ustalenia regulaminu głosowania w wyborach ławników do Sądu Rejonowego w Białymstoku na kadencję 2012- 2015,
    2. wyboru ławników do Sądu Rejonowego w Białymstoku na kadencję 2012-2015,
    3. wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty przy sprzedaży lokali mieszkalnych w trybie bezprzetargowym,
    4. wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości,
    5. uchwalenia Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w rodzinie dla Gminy Knyszyn na lata 2011 – 2017,
    6. przyjęcia Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest dla gminy Knyszyn na lata 2011 – 2032,  
    7. udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Monieckiemu na wykonanie remontu chodnika na drodze powiatowej nr 2332B, ul. Nowa w Knyszynie,
    8. dokonania zmian w budżecie gminy na 2011 r. 
    9. dokonania zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Knyszyn na lata 2011 – 2015,
  4. Analiza funkcjonowania szkolnictwa na terenie gminy Knyszyn.
  5. Omówienie możliwości techniczno- finansowych  budowy zalewu  w Knyszynie. 
  6. Dyskusja nad koncepcją zagospodarowania budynku przy ul. Szkolnej.
  7. Sprawy różne.
  8. Wolne wnioski.
  9. Przyjęcie protokołu Nr 6/11 ze wspólnego posiedzenia Komisji stałych Rady Miejskiej.
  10. Zakończenie obrad.    

 

Do pkt. 2

Przewodniczący otworzył punkt 2 porządku obrad.

 P. M. Daniłowska – księgowa KOK przedstawiła informację o przebiegu wykonania planu finansowego Knyszyńskiego Ośrodka Kultury za I półrocze 2011 r. Informacja stanowi załącznik nr 5 do zarządzenia Nr 53/11 Burmistrza Knyszyna.

Pytań i uwag ze strony Komisji do przedstawionej informacji nie zgłoszono.

P. A. Ejsmont – Szklanko księgowa SP ZOZ w Knyszynie przedstawiła informację o przebiegu wykonania planu finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Knyszynie za I półrocze 2011 r. 

Informacja stanowi załącznik Nr 6 do zarządzenia Nr 53/11 Burmistrza Knyszyna

Pytań i uwag ze strony Komisji do przedstawionej informacji nie zgłoszono.

Przewodniczący zwrócił się z pytaniem ile łóżek liczy oddział wewnętrzny.

P. D. Miłek – Kurzątkowska Dyrektor SP ZOZ w Knyszynie poinformowała, iż oddział wewnętrzny liczy 40 łóżek taki jest zapis w statucie. Natomiast kontrakt z NFZ opiewa na 23- 25 łóżek. Oddział wewnętrzny co roku wykonuje nadlimity tych pacjentów mógłby przyjąć jeszcze więcej w tym roku też będzie to około 120 -130%. Za rok ubiegły zapłacono za około 20% nadlimitów w tym roku refundacji może nie być.         

P. I. Wysocka zwróciła się z pytaniem czy ubyło pacjentów objętych POZ
P. A. Ejsmont – Szklanko poinformowała, iż w porównaniu do roku ubiegłego liczba pacjentów zmniejszyła się widać to po kwotach, które wpływają z NFZ średnio jest to około 5 tys. zł. mniej na fakturze.

P. B. Płońska – Skarbnik gminy przedstawiła informację o przebiegu wykonania budżetu Gminy Knyszyn za I półrocze.

Informacja stanowi załącznik Nr 1 do zarządzenia Burmistrza Nr 53/11 ( w załączeniu do protokołu)  

P. P. Malesiński zauważył, iż wszyscy otrzymali sprawozdanie i nie ma sensu przedstawiania całości od początku.  Radnych bardziej interesuje aby P. Skarbnik przedstawiła, w których pozycjach są zagrożenia budżetu czy jest możliwość ich wykonania czy nie.

Ze strony Komisji żadnych pytań nie zgłoszono.

P. Skarbnik, wyjaśniła, zagrożenia są tam gdzie występują zera.

Przewodnicząc zamknął punkt 2 porządku obrad.

 Do pkt.3

Przewodniczący otworzył punkt 3 porządku obrad – Projekty uchwal w sprawach:       

  1.  

P. P. Kondrakiewicz – sekretarz Gminy poinformował, iż zgodnie z pismem Prezesa Sądu Okręgowego do końca października Rada Miejska powinna wybrać dwóch ławników do Sądu Rejonowego w Białymstoku na okres kadencji 2012- 2015. Następnie zapoznał Komisję z proponowanym regulaminem głosowania w  wyborach ławników .

Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminu głosowania w wyborach ławników do Sądu Rejonowego w Białymstoku na kadencję 2012-2015,

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 członków Komisji . W głosowaniu udział wzięło 13 członków Komisji  

  1.  

D. Czerepko – przewodniczący zespołu ds. zaopiniowania kandydatów na ławników  przedstawiła  opinię o kandydatach (opinia w załączeniu).

Pytań ze strony Komisji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem opinii  głosowało 13 członków Komisji .  W głosowaniu udział wzięło 13 członków Komisji. 

  1.  

Burmistrz zaproponował aby w §1 projektu uchwały po słowach „w budynku  domu nauczyciela w Kalinówce Kościelnej 33 dodać oraz Budynku Domu Nauczyciela w Zofiówce 1. W przypadku Zofiówki w najbliższych dniach ma się uprawomocnić podział działek w Zofiówce. Także bez problemów można mieszkania w domu nauczyciela przeznaczyć do sprzedaży. Natomiast w Kalinówce Kościelnej poszukiwana jest dokumentacja budynku jeżeli się nie odnajdzie trzeba będzie wykonać inwentaryzację budynku stwierdzono też przesunięcie granic ogrodzenia działki na której znajduje się budynek domu nauczyciela także należy wytyczyć granice, co zostało już zlecone niemniej jednak wymaga to trochę czasu. Kontynuując dodał, iż proponuje się utrzymanie obowiązujących dotychczasowo wysokości bonifikat przy sprzedaży mieszkań tj. 30% przy jednorazowej wpłacie oraz 25% przy płatności w ratach.        

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty przy sprzedaży lokali mieszkalnych w trybie bezprzetargowym.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 12 członków Komisji, 1 wstrzymał się od głosu. W głosowaniu udział wzięło 13 członków Komisji.  

  1.  

Burmistrz poinformował, iż Urząd zgodnie z wnioskiem wystąpił z pismem do Agencji Nieruchomości Rolnej Oddział Terenowy w Olsztynie Filia w Suwałkach, która  udzieliła odpowiedzi w sprawie nieodpłatnego przekazanie na rzecz gminy działki o nr. geodezyjnym 7/5   o pow. 0,0802 ha. Warunkując przekazanie tej działki przejęciem przez gminę   kilku działek stanowiących drogi. Są to drogi wewnętrzne stanowiące np.: dojazd do budynków gospodarczych, czy ogródków a często wręcz ich nie ma. Gmina przejmując te nieruchomości jako drogi musi płacić podatek. Natomiast agencja próbuje się w ten sposób pozbyć zbędnego balastu, który powstał na skutek często niewłaściwego podziału nieruchomości przy sprzedaży.   (kopia pisma w załączeniu). 

Następnie Burmistrz zaproponował aby ponownie wystąpić z pismem do Agencji Nieruchomości Rolnej z ofertą, iż gmina jest zainteresowana przejęciem w/w nieruchomości bez określenia celu i wycofaniem projektu uchwały.

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie  wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości,

W zarządzonym głosowaniu jawnym za odrzuceniem projektu uchwały głosowało 12 członków Komisji, 1 przeciw. W głosowaniu udział wzięło 13 członków Komisji.  

  1.  

P. Dona Olszewska pracownik socjalny przedstawiła i omówiła założenia Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w rodzinie dla Gminy Knyszyn na lata 2011 – 2017,

Obrady Komisji opuścił P. J. Bielski w dalszej części obrad Komisji uczestniczy 12 członków Komisji.  

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w rodzinie dla Gminy Knyszyn na lata 2011 – 2017,

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 12 członków Komisji . W głosowaniu udział wzięło 12 członków Komisji.   

Z uwagi na przybycie na posiedzenie Komisji Dyrektorów Szkół Gminy Knyszyn. Komisja wstrzymała realizacje punktu 3 porządku obrad i przystąpiła do realizacji punkt 4:  Analiza funkcjonowania szkolnictwa na terenie gminy Knyszyn.

 

Do pkt. 4

Przewodniczący otworzył punkt 4 porządku obrad. Następnie poprosił o zabranie głosu dyrektorów poszczególnych szkół oraz przedszkola.
P. M. Powichrowska: Dyrektor Przedszkola poinformowała, iż w tym roku liczba dzieci w przedszkolu przedstawia się następująco: 5-6 latki – 58, podzielonych na 2 grupy. Dzieci 3-4 letnich jest 25 czyli w sumie 83 dzieci. Stan zatrudnienia bez zmian. Liczba dzieci dożywianych korzystających z jednego posiłku – 16, z dwóch – 4 oraz z trzech – 38. W tym 8 dzieci jest dożywianych przez MOPS. 15 dzieci jest dowożonych do przedszkola.

P.B. Fiedorowicz zwróciła się z pytaniem jaka jest opinia nauczycieli i rodziców na wprowadzone opłaty za pobyt dziecka powyżej 5 godzin dziennie w przedszkolu.

P. Dyrektor poinformowała, iż pięciogodzinny pobyt dziecka w przedszkolu zawsze był bezpłatny natomiast za pobyt dziecka ponad pięć godzin czy też dodatkowe zajęcia była odpłatność tylko nie była to stawka godzinowa a ogólna kwota. W gminie Knyszyn ta podwyżka nie jest znaczna i nie budzi kontrowersji tak jak to się dzieje w niektórych gminach w Polsce.

P. A. Śledziewski zwrócił się z pytaniem czy przy 29 osobowych grupach dzieci nie jest wymagana pomoc dla nauczyciela. Trudno wyobrazić jedna osobę zajmująca się taką grupą dzieci.  

P. Dyrektor w odpowiedzi poinformowała, iż zwróciła się z wnioskiem do Burmistrza w tej sprawie. Jest to na pewno utrudnienie ponieważ przy tak licznej grupie zgodnie z przepisami jeden nauczyciel nie może wychodzić z dziećmi na spacer poza teren przedszkola.

Burmistrz wyjaśnił, iż Urząd wystąpił do Powiatowego Urzędu Pracy  z zapotrzebowaniem na stażystę. W chwili obecne jednak Urząd pracy nie dysponuje środkami finansowymi na ten cel jednak jest szansa, że te środki mają się pojawić. Jeżeli będzie się to przedłużać w czasie trzeba będzie zatrudnić kogoś na umowę zlecenie.

Innych pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. 

P. M. Bartnik – Dyrektor Zespołu Szkół w Kalinówce Kościelnej poinformowała, iż w bieżącym roku w Szkole Podstawowej uczy się 89 uczniów i w gimnazjum 65. Łącznie – 154.

Zatrudnienie: nauczycieli pełnozatrudnionych jest 9 dyplomowanych, 1 mianowany,4 kontraktowych. Niepełnozatrudnionych 2 dyplomowanych, 1 mianowany, 1 kontraktowy i uzupełniających etaty z ZSO w Knyszynie 2 dyplomowanych i 1 mianowany. Jeden nauczyciel przebywa na urlopie dla podratowania zdrowia. Oprócz zajęć obowiązkowych są organizowane w tym roku szkolnym zajęcie wyrównawcze, zajęcia kompensacyjne w ilości 3, koła zainteresowań 4, zajęcia rewalidacyjne 1 godzina oraz godziny projektowe z projektu, który rozpoczyna się we wrześniu 2011 r. a kończy się w czerwcu 2013 r. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna to zajęcia wyrównawcze w ilości 12 sztuk, zajęcia indywidualne konsultacje 1. Oprócz tego w tym roku szkolnym będzie również zrealizowane miejsce do zabaw z projektu „radosna szkoła”. W ramach programu wychowawczego istniejącego w szkole i programu profilaktycznego współpracującymi z różnymi instytucjami między innymi z: poradnią psychologiczno-pedagogiczną, Sanepid-em wraz z nimi realizowanych jest wiele programów profilaktycznych i wychowawczych. Szkoła również po raz drugi uczestniczy w programie „owoce w szkole” i „szklanka mleka” . Od 2 września funkcjonuje dożywianie. Dożywianiem objętych jest od 100 do 120 uczniów.

P.  D. Czerepko zwróciła się z pytaniem jaki są perspektywy demograficzne jeżeli chodzi o liczbę uczniów w najbliższych latach.

P. Dyrektor w odpowiedzi poinformowała, iż jeżeli chodzi o ten rok to 2- dzieci ubyło, ale też i 2 dzieci przybyło także liczba bez zmian. Natomiast  na podstawie danych z ewidencji wynika, iż najbliższych latach tych dzieci może być więcej w tym roku w oddziale przedszkolnym jest 13 a będzie 16 – 18 dzieci.      

P. K. Chowański – Dyrektor ZSO w Knyszynie poinformował, iż w Szkole Podstawowej od wrześni uczy się 189 , uczniów w gimnazjum 123. Dwóch uczniów realizuje obowiązek szkolny poprzez udział w zajęciach rewalidacyjnych, łącznie 314 uczniów. W szkole podstawowej jest 11 oddziałów w tym 1 integracyjny, w gimnazjum 6 w tym 1 integracyjny. Łącznie 17 oddziałów. W szkole jest zatrudnionych 39 nauczycieli w tym 30 dyplomowanych, 6 mianowanych, 4 kontraktowych i 1 stażysta . Nauczycieli niepełnozatrudnionych jest 6 . Jeden nauczyciel z ZS w Kalinówce Kościelnej uzupełnia etat w Knyszynie. Trzech nauczycieli z Knyszyna uzupełnia etat w Kalinówce Kościelnej. Jeden nauczyciel zatrudniony jest do 6 października na zastępstwo.  Organizowane jest nauczanie indywidualne dla 2 dzieci . Uczniów niepełnosprawnych w szkole podstawowej jest 7 w gimnazjum 5. Szkoła dysponuje 20 salami lekcyjnymi w tym 2 pracowniami komputerowymi. Na chwilę obecną ze stołówki korzysta 130 uczniów . Natomiast w okresie zimowym ta liczba wzrasta do około 190. Świetlica funkcjonuje w godz. 700 -  800 oraz od 1230 do 1530. Szkoła jest w trakcie realizacji takich projektów jak: radosna szkoła wyposażenie palców zabaw, czym skorupka za młodu, pływać już umiem itd.

P. P. Malesiński zwrócił się z pytaniem czy P. Dyrektor miał możliwość zapoznania się z wykonaniem budżetu w zakresie oświaty i wychowania na terenie gminy Knyszyn za pierwsze półrocze niektóre wskaźniki budzą  pytanie czy to co zostało zaplanowane będzie zrealizowane, czy będzie to możliwe.     

P. Dyrektor w odpowiedzi poinformował, iż trudno mu się wypowiadać o wykonaniu budżetu oświaty jako całości natomiast zwraca uwagę na wykonanie budżetu ZSO w  Knyszynie, którego budżet na 2011 wynosi około 2800 tys. zł wykonanie za 8 miesięcy jest na poziomie 68% a więc patrząc z tej perspektywy jakiegoś dużego zagrożenia nie ma, ale pewne korekty i przesunięcia będą .

P. S. Ciołko poinformował, iż zapoznał się z informacją przedstawioną w Gońcu Knyszyńskim odnośnie wyników egzaminów gimnazjalnych na tle innych gmin nie przedstawiają się one najlepiej. Czy wobec tego P. Dyrektor podjął jakieś działania z radą pedagogiczną aby tą sytuację zmienić.

P. Dyrektor w odpowiedzi poinformował, iż takie spotkanie z radą pedagogiczną odbyło się w miesiącu czerwcu podczas której omawiano wyniki gimnazjalne i wnioski z tego będą wyciągnięte.

P. B. Płońska – skarbnik gminy zwróciła się z pytaniem czy dyrektorzy analizowali sytuację pod względem konieczności wypłaty nauczycielom dodatku wyrównawczego. Czy ta sytuacja jest na bieżąco monitorowana.

P. Dyrektor w odpowiedzi stwierdził, iż trudno jest mu odpowiedzieć na to pytanie jest to raczej zadanie księgowości.

P. Skarbnik zauważyła, iż chodzi jej oto czy polityka zatrudniania jest taka, że nie będzie powodowała konieczności wypłaty dodatków wyrównawczych na koniec roku.

P. Dyrektor w odpowiedzi stwierdził, iż  zatrudnianie nauczyciela wynika z pensum godzin nauczyciela jakie jest na całym etacie i liczby godzin które są w ramowych planach nauczania dla poszczególnych szkół klas i oddziałów i ta liczba godzin wynika z rozporządzenia o wymiarze pensum i to daje nam liczbę osób do zatrudnienia.

P. M. Bartnik zauważyła, iż zgodnie z rozporządzeniem o kwalifikacjach nie możemy nauczyciela skierować do uzupełnienia etatu bez odpowiednich kwalifikacji poprzednio nauczyciel praktycznie mógł uzupełniać etat dowolnym przedmiotem. Zgodnie z rozporządzeniem o kwalifikacjach na określone godziny musi być zatrudniony określony nauczyciel.

P. I. Wysocka zwróciła się do Dyrektora ZSO w Knyszynie o ile sobie przypomina w roku ubiegłym na 1 nauczyciela przypadło 9,7 ucznia jak ta sytuacja wygląda na w tym roku.

P. K. Chowański odpowiedział stwierdził, iż będzie 9,51 ucznia przypadający na 1 etat nauczycielski.

P.P. Malesińki zauważył, iż do tematu oświaty na pewno powrócimy w najbliższym czasie. Ma prośbę aby dyrektorzy przedłożyli krótką informację na temat liczby uczniów stanu zatrudnienia itd. Będzie to pomocne radnym.

Innych pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. Przewodniczący zamknął punkt 4 porządku obrad.

Następnie Komisja powróciła do punktu 3 projekty uchwał w sprawach:

Przed omawianiem kolejnych projektów uchwał P. I. Wysocka zwrócił się z pytaniem do Burmistrza co miał na myśli zgłaszając do porządku obrad komisji punkt  Analiza funkcjonowania szkolnictwa na terenie gminy Knyszyn. Jak on miał wyglądać.

Burmistrz poinformował, iż nie był autorem tego punktu.

P.D. Czerepko poinformowała, iż jako Przewodniczący Komisji Oświaty zaproponowała ujęcie tego punktu na wspólnym posiedzeniu komisji stałych. Oczekiwała ze strony dyrektorów informacji ogólnej na temat poszczególnych szkół poczynając od liczby uczniów, nauczycieli na finansach kończąc, informacji i wniosków na temat egzaminów gimnazjalnych, problemów i potrzeb poszczególnych szkół. Radni zaś mieli możliwość zadawania pytań i zgłaszania uwag.

P. P. Malesińki zwrócił się z uwagą, iż widać tutaj niedociągnięcia ze strony Urzędu jak to ma miejsce dzisiaj w przypadku oświaty brak jakichkolwiek informacji  czy przy poprzednim punkcie brak opinii komisji na temat budżetu. Zwrócił się do Sekretarza o staranniejsze i pełne przygotowywanie na przyszłość materiałów na komisje i sesji oraz unikanie takich sytuacji że sesja odbywa się dzień po komisjach Rady.

P. Sekretarz wyjaśnił, iż taka forma oświaty była uzgodniona z Przewodniczącym Komisji nie uzgodniono z Przewodniczącym Komisji materiałów.      

P.I. Wysocka stwierdziła, iż  nie jest usatysfakcjonowana  realizacją tego punktu porządku obrad każda analiza powinna kończyć się jakimiś wnioskami jest pytanie jakie są wnioski z tej dzisiejszej analizy? .

Burmistrze zauważył, iż trudno tutaj mówić o analizie są to raczej informacje ogólne na pewno należy je jeszcze uzupełnić o szereg zagadnień. Temat oświaty w najbliższym czasie powinien powrócić na sesji Rady.

Na obrady Komisji powrócił P. J. Bielski w dalszej części obrad uczestniczy 13 członków Komisji   

P.B. Fiedorowicz Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej poinformował, iż w najbliższym czasie Komisja odwiedzi poszczególne placówki oświatowe a wnioski będą przedstawione Radzie.       

 Następnie Komisja powróciła do realizacji punktu projektu uchwał w sprawach:                                                                                  

 f.

Burmistrz poinformował Komisje o założeniach programu usuwania azbestu. Poinformował, iż roku bieżącym akcja usuwania wyrobów azbestowych z ternu gminy przebiega dosyć sprawnie.

P. A. Pietlukiewicz zwrócił się z pytaniem czy akcja usuwania wyrobów azbestowych w kolejnych latach będzie kontynuowana na tych samych zasadach.

Burmistrz wyjaśnił, iż jest taka deklaracja z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, iż ta akcja będzie kontynuowana w kolejnych latach. Termin naboru wniosków na rok przyszły nie został jeszcze ogłoszony nie wiadomo też w jakiej kwocie będą przeznaczone środki na ten cel.

Innych pytań ze strony Komisji nie zgłoszono.

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest dla gminy Knyszyn na lata 2011 – 2032.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 członków Komisji . W głosowaniu udział wzięło 13 członków Komisji.    

  1.  

Burmistrz poinformował, iż powiat zadeklarował wykonanie chodnika na ul. Nowej w Knyszynie przy współudziale gminy. Powiat przekazuje materiały natomiast gmina ze swej strony deklaruje wykonanie robocizny. Podaną kwotę w projekcie uchwały należy traktować jako kosztorys inwestorski.

Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.         

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Monieckiemu na wykonanie remontu chodnika na drodze powiatowej nr 2332B, ul. Nowa w Knyszynie.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 członków Komisji . W głosowaniu udział wzięło 13 członków Komisji.   

  1.  

P. B. Płońska – Skarbnik Gminy poinformowała, iż głównym powodem dokonania zmian w budżecie jest wprowadzenie do budżetu zadania pod nazwą System bezpieczeństwa i komunikacji elektronicznej dla podniesienia warunków życia społeczności przygranicznej. Zadanie to było ujęte w budżecie od 2008 r. poniesiono nawet pewne nakłady później z tego zadania wycofano. Obecnie pojawiła się możliwość kontynuacji.

Burmistrz dodał, iż stroną wiodącą jest partner Litewski. W tym projekcie uczestniczą gminy: Mońki, Goniądz, Knyszyn. Wniosek obejmuje monitoring w naszym przypadku będą to kamery na głównych skrzyżowaniach z centrum monitoringu w KP PSP w Mońkach oraz bezpłatny internet bezprzewodowy na zasadzie hot spotów. Burmistrz dodał, iż uczestniczymy równolegle w innym projekcie, który pilotuje Urząd Marszałkowski w tym projekcie jest mowa o internecie o wyższych parametrach lecz odpłatny. Niemniej jednak ten wniosek jest dość odległy w czasie i na tą chwilę trudno stwierdzić czy ma on szansę powodzenia. W przypadku tego internetu z partnerem Litewskim to są zapewnione środki finansowe na realizację i realizacja ma nastąpić w ciągu 20 miesięcy od podpisania umowy tj. od stycznia 2012 do końca października 2013 r. 

P.A. Pietlukiewicz zauważył, że skoro ma być zapewniony mieszkańcom dostęp do internetu w ramach wspólnego wniosku z Litwą to raczej nie ma sensu uczestniczyć w kolejnym projekcie tym bardziej, iż jest to związane z poniesieniem konkretnych nakładów finansowych , a jeżeli ktoś będzie chciał mieć lepszy internet to może skorzystać z oferty operatorów komercyjnych oferujących takie usługi.

P. K. Bagiński – Zastępca Burmistrza zauważył, iż można zastanowić się, co dalej. Niemniej jednak na tym etapie proponuje nie podejmować decyzji o wycofaniu się  z projektu.

Następnie P. Skarbnik przedstawiła pozostałe proponowane zmiany w budżecie gminy.

Uwag ze strony komisji nie zgłoszono.

Przewodniczący przedrwił projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2011 r. 

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 członków Komisji . W głosowaniu udział wzięło 13 członków Komisji.                                  

  1.  

P.B. Płońska – Skarbnik gminy przedstawiła proponowane zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Knyszyn na lata 2011 – 2015.

Poinformowała, iż nastąpiła zmiana w załączniku nr 1w rok 2011 kol. 4a jest kwota 287694 a powinna być 719607 .

Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.

Przewodniczący przedstawił projekt uchwał w sprawie dokonania zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Knyszyn na lata 2011 – 2015,

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 członków Komisji . W głosowaniu udział wzięło 13 członków Komisji.

Przewodniczący zamknęła punkt 3 porządku obrad. 

Do pkt. 5

Przewodniczący otworzył punkt 5 porządku obrad

Na wstępie Burmistrz zapoznał z załącznikiem graficznym (w załączeniu) przedstawiającym mapę sytuacyjną terenu w rejonie ul. Białostocka w obrębie stadionu.  Całość terenu około 4 ha przedzielonych prywatną działką. Dla przykładu powierzchnia kilku zalewów na terenie województwa: Korycin – 6,8  ha, Sokółka – 20 ha, Czarna Białostocka – 16,3 ha , Stawiski – 4,9 ha, Dubicze Cerkiewne – 6,2 ha samego lustra wody a więc bez infrastruktury, dojazdu to jest dodatkowa powierzchnia. Teren trudny torfiasty. Jest to jedna z inwestycji, którą zgłaszają radni druga o której należy wspomnieć to rewitalizacja Rynku, koncepcja jest na ukończeniu za jakiś czas zostanie przedstawiona Radzie. Burmistrz dodał, iż ze swej strony nie widzi realnych możliwości prowadzenia dwóch inwestycji w tym samym czasie. Przy konstruowaniu budżetu należy to przedyskutować.

P.A. Pietlukiewicz – zwróci się z pytaniem jaki może być szacunkowo koszt budowy zalewu.

Burmistrz poinformował, iż będzie to wydatek w milionach złotych.

Kontynuując P.A. Pietlukiewicz zauważył,  iż wydaje się że są pilniejsze potrzeby gminy niż  wydatkowanie milionów złotych na budowę zalewu. Wydaje się, że są inwestycje które mogą bardziej poprawić jakość życia mieszkańców niż zalew, z którego można korzystać przez kreśloną część roku.

Przewodniczący zauważył, iż mówimy o budowie obiektu, ale jest przecież jezioro Z. Augusta jakie są szanse w przypadku tego obiektu.

Burmistrz wyjaśnił, iż  jest to własność Skarbu Państwa dzierżawiona przez gospodarstwo rybackie.

Przewodniczący zauważył, iż budowa zalewu na pewno jest to kosztowną inwestycją, ale warto wziąć pod uwagę również korzyści a więc możliwość przyciągnięcia turystów jadących w kierunku mazur a co za tym idzie rozwój gastronomi, kwater agroturystycznych powstałyby jakieś miejsca pracy a wiec szansa na rozwój miasta.

P.J. Andraka zauważył, iż mówimy o budowie zalewu, który ma przyciągnąć turystów, ale zapominamy o własnych mieszkańcach, którzy często musza brnąc w błocie bo nie ma dróg. Wydaje się, że obecnie są pilniejsze potrzeby niż budowa zalewu, co nie znaczy, że radny jest przeciwny takiej inwestycji.

P.A. Śledziewski zauważył, iż zamiast budować zalew, który będzie użytkowany przez kilka miesięcy lepiej wybudować basen, który można użytkować przez cały rok.

Burmistrz poinformował, iż pływalnia funkcjonuje w Mońkach i co roku powiat musi dokładać do jej funkcjonowania około miliona złotych.

P. D.  Czerepko zauważył, iż wiadomo trzeba robić drogi , budować kanalizację to wszytko trzeba. Tylko zastanówmy się w jakiś sposób ożywić to miast, uczynić je bardziej atrakcyjnym. Jeżeli pojawi się jakaś możliwość skorzystania z dofinansowani ze środków unijnych to nie należy z tego tak od razu rezygnować. Żeby później nikt nam nie zarzucił, że była szansa  a z niej nie skorzystaliśmy.

P. K. Bagiński Zastępca Burmistrza wyjaśnił, iż na rozwój turystyki praktycznie co roku jest nabór wniosków jak przy każdej inwestycji należy pamiętać o wkładzie własnym, który będzie spory.

P. P. Malesiński zauważył, iż na kolejnych posiedzeniach Komisji należy zacząć wspólnie pracować  nad strategią rozwoju gminy.     

Przewodniczący zamykając dyskusję w tym punkcie zwrócił uwagę, iż nie należy do końca rezygnować z tego pomysłu. Być może będzie możliwość za jakiś czas do tego powrócić.

Przewodniczący zamknął punkt 5 porządku obrad. 

Do pkt. 6

Przewodniczący otworzył punkt 6 porządku obrad.

Burmistrz poinformował, iż na dzień dzisiejszy nie sili się przedstawić jakichkolwiek propozycji odnośnie koncepcji zagospodarowania budynku przy ul. Szkolnej. Taka informacja zostanie przygotowana na kolejne posiedzenie Komisji.   

Przewodniczący zamknął punkt 6 porządku obrad. 

Do pkt. 7

Przewodniczący otworzył punkt 7 porządku obrad.

Burmistrz przedstawił komisji dotychczasową korespondencję dotyczącą posterunku policji w Knyszynie:

- pismo nr TC-220/1/11 z dnia 5.08.2001 r. Komendanta Powiatowego Policji w Mońkach,

- odpowiedź na pismo nr Gk.7151.7.2011 z dnia 10.08.2011 r.

- pismo Nr C-220-63/11 z dnia 23.08.2011 Zastępcy Podlaskiego Komendanta Wojewódzkiego  Policji w  (kopie pism w załączeniu).

Kontynuując Burmistrz zauważył, iż należy tutaj postawić pytanie w czym zawiniły gminy Knyszyn i Krypno, że nie wyremontowano komisariatu jak to miało miejsce w innych gminach i grozi się jego likwidacją. Oczekiwania policji co do lokalu, który ma zapewnić samorząd to są trzy pomieszczenia, pojawiła się nowa propozycja jest to lokal po gminnym centrum informacji w KOK to jest jedna kwestia natomiast druga to propozycja przejęcia przez samorząd budynku po posterunku policji z pięcioma mieszkaniami i mieszkańcami. Zwrócił się do komisji o opnie na ten temat.

P.J. Bielski zauważył, że skoro policja nie ma środków na remont tego budynku to trudno oczekiwać, iż samorząd będzie miał środki na jego remont.

P.P. Malesiński stwierdził, iż nie ma co tutaj mówić o przejęciu budynku. Zaproponował aby na kolejnej sesji Rady uchwalić protest w sprawie likwidacji Posterunku Policji w Knyszynie.

Burmistrz poinformował, iż na jednej z poprzednich posiedzeń Komisji Rady była informacja na temat możliwości składania wniosku na modernizacje targowicy nie znane były wówczas dokładnie kryteria teraz już są znane i okazało się, że słusznie iż zrezygnowaliśmy z tego.

P.K. Bagiński dodał, iż nabór wniosków został już ogłoszony wśród kryteriów punktowanych będzie między innymi: wniosek składany przez trzy samorządy, nakaz zamknięcia targowiska itp.

Burmistrz przedstawił pismo z którym zwrócił się do Rady P. Leszek Mentel przedsiębiorstwo PPUH „L.W.M.” Leszek Mentel z dnia 17 sierpnia 2011 r. dotyczące rekultywacji działek po żwirowni w Knyszynie. (kopia pisma w załączeniu).  

Burmistrz zauważył, iż jego zdaniem sprzedaż tego terenu nie powinna wchodzić w grę gdyż dochód ze sprzedaż nie będzie zbyt wysoki natomiast potencjalny nabywca może robić tam różne rzeczy. Raczej powinno się mówić tutaj o wydzierżawieniu i rekultywacji, przedstawiona tutaj propozycja ze strony przedsiębiorstwa  jest dość niejasna.

P.P. Malesiński stwierdził, iż w przyszłości oczywiście rekultywacji tego żwirowiska nie unikniemy. Niemniej na chwilę obecną Komisja Rolnictwa powinna dogłębnie zbadać ten cały teren.  Mieszkańcy pytają o możliwość poboru żwiru. Jest pytanie czy są jakieś zasady poboru żwiru, Czy jest tam jeszcze żwir, czy jest możliwość stworzenia warunków do poboru żwiru – radny tego nie wie.

Przewodniczący wyjaśnił , iż komisja widziała tą żwirownię , ale takie pytanie należy kierować raczej do Burmistrza ponieważ nie czuje się fachowcem aby odpowiedzieć na nie.

Burmistrz wyjaśnił, iż należy przede wszystkim wznowić granice działki i jak będzie taka wola Rady to opracować program rekultywacji żwirowni, który można realizować przez lata i w tym okresie jest możliwy pobór żwiru.

Przewodniczący zamknęła punkt 7 porządku obrad. 

Do pkt. 8

Przewodniczący otworzył punkt 8 porządku obrad.

P.B. Fiedorowicz zgłosiła:

- zapadnięcie asfaltu we wsi Kalinówka Kościelna przy przystanku PKS obok Ośrodka Zdrowia

- potrzebę przebudowy chodników we wsi część chodników nie nadaje się do użytku. Jeżeli Komisja Rolnictwa będzie zajmować się sprawą dróg to powinna przyjrzeć się również w jakim stanie są chodniki.

Burmistrz wyjaśnił, iż przekaże te zgłoszenia do powiatu . Niemniej w przypadku chodników można przewidzieć odpowiedź ponieważ powiat ma opracowaną dokumentację na przebudowę drogi od Moniek aż do Jasionóweczki ze słynnym projektem ronda w Kalinówce Kościelnej natomiast czy dojdzie i kiedy do realizacji to inna sprawa.

Kontynuując Burmistrz poinformował, iż w miejscowości Kalinówka Kościelna u P. K. znajduje się kuźnia, z wyposażeniem właściciel chce ją rozebrać. W tej sprawie zwrócił się dyrektor muzeum wsi w Ciechanowcu, który jest zainteresowany tym budynkiem chyba, że zagospodaruje go gmina wówczas on zrezygnuje. Nawiązaliśmy kontakt z P. K. i jest propozycja aby tą kuźnię zlokalizować na placu przy ul. Kościelnej 6 .

P.B. Fiedorowicz zgłosiła:

-  na słupie oświetleniowym przy placu zabaw we wsi potrzeba zamontować drugą lampę oświetleniową.

- zapadnięty przepust na drodze na. Kol. Koło P. G.

Burmistrz wyjaśnił, iż zakup lampy z montażem to wydatek rzędu 1000 zł. Jeżeli chodzi o przepust to zostanie to sprawdzone przez pracownika Urzędu.

Przewodniczący zgłosił:

- sprawę poprawy odcinka drogi przy ul. Starodwornej,

- nie pali się oświetlenie uliczne we wsi Ogrodniki.

Burmistrz wyjaśnił, iż jeżeli chodzi o utwardzenie odcinka drogi przy posesji P. S. istnieje możliwość wykonania tego materiałem z odzysku z ul. Nowej. Jeżeli chodzi o oświetlenie to było już zgłoszenie  w dniu wczorajszym w tej sprawie w dniu dzisiejszym P. Purta miał to sprawdzić.

P.P. Malesiński poruszył następujące sprawy:

-  zwrócił się z pytaniem kto przygotowuje wniosek na „schetynówkę” na ul. Goniądzką i stwierdził, iż chciałby zapoznać się z dokumentami zobaczyć czy wniosek obejmuje całość ulicy czy z wniosku wyłączony jest odcinek drogi krajowej.     

Burmistrz w odpowiedzi poinformował, iż wniosek będzie obejmował całość naszej ulicy  łącznie z odcinkiem drogi powiatowej w Rynku. Natomiast na drogę krajową nie mamy prawa składać wniosku.

- zwrócił uwagę  aby w uchwałach w zadaniach inwestycyjnych nie pisać już na „ ulicach bez nazwy” ponieważ powinniśmy się już posługiwać nazwami ulic.       

- podobno pojawiły się problemy natury geodezyjnej czy też inne związane przejęciem działek pod wspomniane ulice. Czy dojdzie do wykupu tych działek w tym roku czy też nie?

Jest szansa, że do wykupu działek dojdzie jeszcze w tym roku. Jedynie w przypadku 5 właścicieli, którzy nie wyrazili zgody może się to opóźnić.

- czy zamieszkałe tam osoby mogą się już meldować przy tych ulicach.

Mogą jak najbardziej.

- sprawa przejęcia działki przez gminę po zmarłym P. M. z uzyskanej informacji w Urzędzie wynika, iż wysłaliśmy pismo i czekamy, czy coś więcej wiadomo w tej sprawie.

Gmina Jaświły gromadzi dokumentację niezbędną do złożenia wniosku do Sądu.

- zasadnym byłoby w przyszłości zorganizować spotkanie z Konserwatorem zabytków zarówno w sprawach ogólnych dotyczących utrzymania i odnowy zabytków na terenie naszej gminy. Jak i konkretnie np.: na cmentarzu znajduje się szereg nagrobków pochodzących z XIX wieku, którymi nikt się nie zajmuje nie ma już bliskich np.: nagrobek Przysieckich a są to cenne zabytki, które warto zachować dla potomnych. Być może konserwator ma jakiś pomysł co z tym zrobić.

Do spotkania z konserwatorem na pewno dojdzie podczas uzgodnień koncepcji rewitalizacji Rynku. Postaramy się aby doszło do takiego spotkania. Jest takich kilka nagrobków na cmentarz nie jest co prawda cmentarz komunalny, niemniej warto spróbować i przynajmniej w części odnowę nagrobków mógłby sfinansować konserwator. 

- Kolejnej pytanie było skierowane do P. Skarbnik do kiedy zamierza przedstawić budżet na przyszły rok, do kiedy Rada musi go zatwardzić. Chodzi o to aby uniknąć takiej sytuacji jak w roku ubiegłym, co było związane może bardziej z terminem wyborów niemniej Rada musiała przyjąć budżet, którego projekt otrzymała bez możliwości zmian. Już teraz Komisje powinny rozpocząć pracę nad złożeniami do planu na rok przyszły. 

P. Skarbnik w odpowiedzi poinformowała, iż zgodnie z uchwałą o procedurze uchwalania budżetu do 15 października powinny wpłynąć wszystkie założenia potrzebne do opracowania budżetu natomiast projekt budżetu radni powinni otrzymać do 15 listopada.

Przewodniczący zwrócił się z następującymi pytaniami:

- na ul. Grodzieńskiej przebudowywany jest chodnik czy  w związku z podziałem nieruchomości  i wydzieleniem trójkąta widoczności i zamiarem wykupu przez Państwa F. pozostałej części nieruchomości  ten chodnik będzie wykonany już z uwzględnieniem tego trójkąta.     

Burmistrz wyjaśnił, iż Państwo F. sprzeciwili się kategorycznie na proponowany podział nieruchomości, co nie wstrzymało czynności. Nie wyrazili też zainteresowania wykupem tej działki za kwotę na która może być wyceniona.

Kolejna sprawa poruszona przez Przewodniczącego dotyczyła szybkości zamieszczania w BIP protokołów z posiedzeń Komisji i sesji.

Burmistrz wyjaśnił, iż po przyjęciu i podpisaniu protokołu z posiedzenia Komisji czy sesji nie ma problemu aby za jaki czas ukazał się on w BIP.

P.A. Pietlukiewicz poruszył następujące sprawy:

- równanie drogi gminnej do wsi Grądy jak i pozostałych dróg gminnych

Burmistrz wyjaśnił, iż Dla P. Ch., który wykonuje u nas równanie dróg zespół się sprzęt, ale obiecuje, iż w przyszłym tygodniu przystąpi do pracy na drogach gminnych.

- na budynku sołeckim we wsi Grądy należy wymienić stojak elektryczny na warkocz pod tym stojakiem zacieka woda i zalewa sufit. Spraw ta była już zgłoszona przeszło pół roku bez efektu.

Sprawą zajmuje się Pan Purta jeżeli nie zostało to jeszcze zrobione to w najbliższym czasie na pewno będzie wykonane.

- na skrzyżowaniu drogi powiatowej z gminną za wsią Grądy w pobliżu posesji P. L.  jest bardzo słaba widoczność należy usunąć krzaki.

ZGKiM otrzymał już zlecenie na te prace i usuniemy krzaki we własnym zakresie.

Innych pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący zamknęła punkt 8 porządku obrad. 

Do pkt. 9

Przewodniczący otworzył punkt 9 porządku obrad.

Do protokołu Nr 6/11 ze wspólnego posiedzenia Komisji stałych Rady Miejskiej uwag nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołu ze  wspólnego posiedzenia Komisji stałych Rady Miejskiej głosowało 13 członków Komisji. W głosowaniu udział wzięło 13 członków Komisji.

Przewodniczący zamknął punkt 9 porządku obrad. 

Do pkt.10      

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad Przewodniczący zakończył wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska,  Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej, Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego,

 

Protokółował:                        

Andrzej Kudzinowski                                                               Przewodniczący Komisji

 

              Adam Tracz    

Metryka strony

Udostępniający: Sekretarz Gminy

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2013-06-05

Data modyfikacji: 2013-06-05

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2013-06-05