Protokół komisji z lutego 2011

Protokół Nr 3 / 11
z posiedzenia Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 18 lutego 2011 r. w godz. 14:00- 17:00 w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Knyszynie
Pod przewodnictwem Pani Doroty Czerepko
 
W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji i zaproszeni goście zgodnie z listą obecności (lista obecności załączona do protokołu).
 
Do pkt 1.
            Przewodnicząca Komisji przedstawiła proponowany porządek obrad.
Uwag i wniosków ze strony Komisji do proponowanego porządku obrad nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 6 członków Komisji. W głosowaniu udział wzięło 6 członków Komisji, a oto jego treść.    
1.                  Przyjęcie porządku obrad.
2.                  Szanse i możliwości reaktywowania Liceum Ogólnokształcącego w Knyszynie
a) sytuacja demograficzna w szkołach – liczebność oddziałów
b) oferta edukacyjna – zajęcia pozalekcyjne, koła zainteresowań,
c) osiągnięcia sportowe i naukowe uczniów,
d) programy europejskie (programy realizowane obecnie i planowane na przyszłe lata),
e) promocja szkół,
f) subwencje gminy (wielkość subwencji).
3.                  Potrzeby remontowe w placówkach oświatowych.
4.                  Inwestycje planowane na 2011 rok w placówkach oświatowych gminy Knyszyn.
5.                  Sprawy różne.
6.                  Wolne wnioski.
 
Do pkt. 2
Przewodnicząca otworzyła punkt 2 porządku obrad.
Szanse i zagrożenia reaktywacji Liceum Ogólnokształcącego w Knyszynie.
a)                  Sytuacja demograficzna w szkołach - liczebność oddziałów.
p. U. Puławska- przedstawiła dane z ewidencji dotyczące narodzin dzieci w poszczególnych latach. Dodała, że faktyczna liczba dzieci jest mniejsza od tych zarejestrowanych w Urzędzie Stanu Cywilnego. Liczba dzieci zapisanych, a stan faktyczny okazuje się niekiedy jeszcze mniejszy od przewidywanego. Widać z tego wyraźnie, że nie możemy liczyć na znaczną poprawę w przyszłych latach. W tym roku szkolnym do klas I udają się obowiązkowo siedmiolatki, natomiast sześciolatki mogą, chociaż nie muszą. W obecnej chwili w przedszkolu w Knyszynie są trzy oddziały: jeden oddział trzy- czterolatków i dwa oddziały pięcio- sześciolatków. Dzieci będące w grupach pięcio- sześciolatków realizują już program przedszkolny. Pan Burmistrz podejmował już próby dyskusji z Dyrektorem Szkoły i Przedszkola, aby dzieci realizujące program przedszkolny poszły od przyszłego roku do pierwszej klasy. Na obecną chwilę grozi nam tylko jeden oddział pierwszej klasy - 22 osobowy. Jeżeli część sześciolatków poszłaby do klasy pierwszej dzieci byłoby znaczne więcej. Pozwoliłoby to utworzyć przynajmniej dwie klasy. Na sześciolatki będące w szkole dostajemy subwencje, niestety na sześciolatki w przedszkolu już nie. Z tego powodu opłaca nam się bardziej pozostawić po raz drugi sześciolatki w szkole, niż w przedszkolu. Lepszym rozwiązaniem jest stopniowe wprowadzanie dzieci do szkoły w mniejszych oddziałach, niż tworzenie dużych oddziałów w latach następnych. Rozrost klas nie będzie widoczny, gdyż odchodzą duże roczniki gimnazjalne, a przychodzą małe roczniki do klas pierwszych.
p. M. Bartnik- do wypowiedzi Pani Puławskiej chciałam jedynie dodać, że w obecnej chwili pięciolatków z wykształceniem przedszkolnym jest dziewięcioro. W styczniu odbyło się już jedno spotkanie z rodzicami tych uczniów, zostały im wyjaśnione wszystkie informacje. Na następne spotkanie jesteśmy umówieni w następnym tygodniu, spotkanie to odbędzie się z nauczycielką nauczania zintegrowanego, która przedstawi wszelkie zmiany i je wyjaśni. Po pierwszym spotkaniu większość rodziców jest za tym, aby ich dzieci kontynuowały już za rok naukę w klasie pierwszej.
r. St. Ciołko- czy występowała Pani z wnioskiem o utworzenie klasy „0”?
p. M. Bartnik- tak była rozmowa na ten temat.
r. D. Czerepko- jak przedstawia się stan klas gimnazjalnych? Zastanawiamy się nad przyjściem tych klas do liceum. Czy w Kalinówce znalazłby się dzieci chętne do uczęszczania do naszego liceum? Wiemy, iż w ubiegłych latach były deklaracje, jednak na tym się skończyło.
p. M. Bartnik- u nas jest 20 uczniów w klasie trzeciej gimnazjalnej, jest to spora ilość uczniów, którym dojazd do Knyszyna by pasował. Można, więc zadziałać w tym kierunku.
b) oferta edukacyjna – zajęcia pozalekcyjne, koła zainteresowań.
p. K. Chowański- zajęcia, które są organizowane w tej chwili w szkole uwzględnione są w arkuszu organizacyjnym, są to:
- zajęcia wyrównawcze w klasie trzeciej szkoły podstawowej,
- zajęcia wyrównawcze z języka polskiego i matematyki w klasach szóstych,
- zajęcia wyrównawcze z języka polskiego i matematyki w klasach trzecich,
- gimnastyka korekcyjna w klasach trzecich, piątych i szóstych Szkoły Podstawowej.
Zajęcia wyżej wymienione wynikają jeszcze ze starych planów ramowych nauczania. Są to godziny do dyspozycji dyrektora. W klasach I i II gimnazjum i 1- 3 Szkoły Podstawowej obowiązuje już nowy ramowy plan nauczania i nie ma do dyspozycji godzin dyrektora, które można przeznaczyć na zajęcia pozalekcyjne. Dodatkowo są realizowane:
- zajęcia artystyczne dla uczniów Szkoły Podstawowej i Gimnazjum,
- zespół wokalno- instrumentalny dla uczniów Szkoły Podstawowej i Gimnazjum.
Są również zajęcia pozalekcyjne prowadzone z tzw. karty nauczyciela w wymiarze dwóch godzin tygodniowo:
- zajęcia wyrównawcze- dla uczni słabszych,
- zajęcia skierowane na rozwój zainteresowań uczniów (zajęcia przedmiotowe),
- zajęcia opieki świetlicowej.
Zajęcia pozalekcyjne: rozwoju i umiejętności uczniów może prowadzić jedynie nauczyciel zatrudniony na cały etat, w ramach karty nauczyciela w wymiarze dwóch godzin tygodniowo dla nauczycieli zatrudnionych w Szkole Podstawowej i Gimnazjum, a nauczycielom pracującym w Liceum przysługuje jedna godzina tygodniowo.
r. D. Czerepko- czy w szkołach działają drużyny harcerskie?
r. B. Fiedorowicz- nie ma harcerstwa w szkole, ze względu na małą liczbę uczniów, jak i brak chętnych na prowadzenie zajęć.
p. K. Chowański- w szkole prowadzone jest szkolne koło wolontariatu i szkolne koło PCK.
r. J. Bielski- ilu jest uczniów w trzeciej klasie gimnazjum w Knyszynie?
p. K. Chowański- w Knyszynie w trzeciej klasie gimnazjum jest 36 uczniów. Wystąpiliśmy już z propozycją o dokonywanie naboru do klasy pierwszej liceum z rozszerzeniem przedmiotów, które są obowiązkowe na maturze- język polski, język angielski, matematyka. Ktoś może zapytać, dlaczego akurat te przedmioty o tuż, aby utworzyć klasy z innymi rozszerzeniami, trzeba by było tworzyć kilka oddziałów. Liczymy też na pomysły z Państwa strony, które można będzie wykorzystać. Jak co roku udamy się do sąsiednich gmin w celu zachęcenia uczniów gimnazjum do podjęcia nauki u nas, zastanawiamy się również czy by była taka możliwość jak wsparcie finansowe uczniom, którzy wybiorą nasze LO (stypendium socjalne).
D. Czerepko- można wynagradzać uczniów za dobre wyniki w nauce.
p. K. Chowański- istnieje u nas stypendium za wyniki w nauce i osiągnięcia sportowe. Ono jest w każdej szkole, wydaje mi się, że bardziej trafne byłoby stypendium socjalne raz
w miesiącu.
Burmistrz - jeżeli chodzi o stypendia socjalne wypłacane są one w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej. Otrzymywanie „wynagrodzenia” za udział w konkursach czy osiągnięcia sportowe jest motywujące, ale nie oszukujmy się za samo chodzenie nie możemy nagradzać uczniów.
r. D. Czerepko- w Knyszynie działa oddział wieczorowy, można przecież otworzyć jeszcze drugi oddział zaoczny dla osób pracujących.
p. K. Chowański- osoby uczące się w szkole wieczorowej biorą udział w projekcie unijnym, otrzymują one z projektu zeszyty, książki, długopisy, itp. Z pozyskanych pieniędzy uczniowie na zajęciach mają zapewnioną kawę, herbatę i obiad. Cztery lata temu występowałem do Rady, aby utworzyć szkołę w systemie zaocznym, jako szkołę publiczną.
r. J. Bielski- może w klasach 3 gimnazjum przeprowadzić ankietę, z zapytaniem dlaczego młodzież nie chce się u nas uczyć, wybiera najsłabsze liceum w Białymstoku, byle tylko nie w Knyszynie. Uważam, że trzeba szukać przyczyny dlaczego tak się dzieje.
Do posiedzenia Komisji dołącza radny A. Śledziewski od tego momentu w spotkaniu uczestniczy 7 radnych..
r. I. Wysocka- Pan Jerzy Bielski bardzo słusznie zauważył i podjął ten problem, moim zdaniem reaktywacja liceum w tej chwili jest równa zeru. To wszystko za daleko zaszło, gdybyśmy rozważali brak naboru na jeden rok, wtedy istniałaby jakaś szansa. Jestem jak najbardziej za tym, aby liceum reaktywować, jednak zanim do tego przestąpimy należy się zastanowić nad powodem jego upadku. Przeprowadzenie ankiety nic nam nie daje, w tamtym roku na Komisji przedstawialiśmy deklarację 12 uczniów, którzy twierdzili, że przyjdą do nas się uczyć, ale twierdzili tak dlatego, że ich edukacja jeszcze trwała. Potrzeba wiele pracy i starania, aby liceum znów zaczęło funkcjonować.
r. G. Zajkowski- deklaracje na nic nam się zdadzą, a przeprowadzenie ankiety tak naprawdę niczego nie zmieni.
r. St. Ciołko - mieliście Państwo jako dyrekcja podjąć jakieś działania.
p. K. Chowański- specjalnie wstrzymywaliśmy się z wyjazdem do sąsiednich szkół do czasu komisji, aby z Państwem ustalić pewne kwestie np., co możemy potencjalnym uczniom proponować. Mogę zapewnić, że będą takie wyjazdy i były w poprzednich latach. Winnych zawsze można szukać i znaleźć, może po prostu nasze pomysły były za słabe, czekamy na pomysły Państwa, takie które można będzie zrealizować i które zapewnią powodzenie. Właściwie teraz tylko egzaminy zewnętrzne decydują o przyjęciu do danej szkoły.
r. A. Śledziewski- jak przedstawiają się wyniki matur sprzed 3- 4 lat? Na poziomie podstawowym?
p. K. Chowański- na poziomie podstawowym wynik wynosił ok 80%, na poziom rozszerzony nie wiele osób się decydowało.
r. I. Wysocka- Panie Dyrektorze niech mi Pan powie na jakim poziomie przedstawia się poziom matematyki, ja nie oceniam kwalifikacji nauczycieli, ale czy nie dochodziły do Pana słuchy o poziomie matematyki? Były sygnały w tej sprawie, mogę śmiało powiedzieć, że to był jeden z powodów przez który uczniowie omijali nasze liceum szerokim łukiem.
p. M. Fiedoruk- teraz szukamy winnych, rozliczamy za błędy, a to nie ma sensu, trzeba znaleźć pomysł na przyszłość liceum, musimy „coś” zaoferować, nie wiemy też czy możemy utworzyć klasę 15 lub 12 osobą, jak i nie możemy czarować uczniów w sierpniu np., przy 5 podaniach, że do września na pewno będzie ich więcej.
Burmistrz- poruszając temat matury, mało osób do niej przystępuje i poznawalność też jest niewielka. Musimy podchodzić do tematu LO z wiarą, cały czas liczyć, że uda nam się je podnieść na nogi.
r. A. Śledziewski - może lepiej by było przyjąć około 20 osób z podziałem na dwie klasy i utworzyć np. dwa różne profile?
Burmistrz- z tego co pamiętam były tworzone klasy profilowane, zainteresowanie nie było zbyt duże. Do klasy biologicznej zgłosiło się zaledwie 5 osób, a na drugi profil tylko 4 osoby.
p. M. Fiedoruk- nie ma co się czarować, Knyszyn to taka miejscowość w której nic się nie dzieje, co powstaje zaraz upada, nie ma restauracji, kawiarni nie mówiąc już o kinie. Młodzież ciągnie też do życia pozaszkolnego.
r. D. Czerepko- dlatego powinniśmy zastanowić się nad propozycjami zajęć pozalekcyjnych. Jak w ogóle przedstawia się współpraca szkoły z Knyszyńskim Ośrodkiem Kultury?
Burmistrz- od czterech lat są pisane projekty na wymianę młodzieży z Knyszyna z młodzieżą z Ukrainy, są również wyjazdy na Litwę. Młodzież z Ukrainy i Litwy przyjeżdża również do nas.
p. K. Chowański- młodzież z Litwy była u nas w tamtym roku, uczestniczyła ona w zajęciach lekcyjnych w naszej szkole. Rozwijamy również współpracę z Izraelem.
Jaką minimalną liczbę osób moglibyśmy założyć do utworzenia klasy w LO?
r. I. Wysocka- uważam, że gdyby udało się zebrać 15 osób na pierwszy rok, można przyjąć taką liczbę.
r. A. Śledziewski- może dobrym pomysłem jest przeprowadzenie ankiet? Warto wiedzieć czego uczeń od szkoły oczekuje. Oczekuje od nas jakiejś oferty, po przeprowadzeniu ankiety łatwiej będzie nam „zaspokoić” potrzeby uczniów.
r. St. Ciołko- należy promocję szkoły zrobić porządnie, opracować jakieś broszury reklamujące szkołę, a jednocześnie zachęcające do przyjścia do nas.
p. K. Chowański- w ubiegłym roku jeździliśmy po szkołach, mieliśmy broszurki i to nie jedną broszurkę na szkołę tylko jedną broszurkę na każdego ucznia.
r. I. Wysocka- społeczeństwo z dnia na dzień coraz bardziej ubożeje, nie każdego stać na to , aby dać dziecku kieszonkowe, na wyjście do kina czy teatru. Niejednokrotnie brakuje również na bilet miesięczny.
r. D. Czerepko- należy wykorzystać argument, iż szkoła jest na miejscu- co za tym idzie dojazdy nie kosztują.
r. I. Wysocka- to jest właśnie naszym walorem, wykorzystajmy to, że szkoła jest na miejscu i nie trzeba tracić czasu na dojazdy.
c) osiągnięcia sportowe i naukowe uczniów.
Burmistrz- należy położyć szczególny nacisk na sport, aby nauczyciele byli związani w jakiś sposób z daną dyscypliną sportową.
r. D. Czerepko- czy odbywają się jakieś zawody sportowe?
p. K. Chowański- oczywiście, zawody sportowe są gminne jak i między szkolne. Uczniowie biorą też udział w turniejach o zasięgu wojewódzkim.
d) programy europejskie (programy realizowane obecnie i planowane na przyszłe lata).
p. U. Puławska - odbywać się będą zajęcia z nauki pływania, rozpoczną się one w marcu i będą trwały do końca czerwca, późnej kontynuowane będą od września do końca listopada,
w projekcie będzie brało udział 90 dzieci z Knyszyna i Kalinówki Kościelnej; od 1 września rusza projekt finansowany ze środków europejskich na zajęcia poza lekcyjne dla uczniów klas 1- 3, zajęcia będą się odbywały w Knyszynie i Kalinówce, jest to projekt planowany na najbliższe dwa lata szkolne; pracujemy również nad złożeniem wniosku o zajęcia poza lekcyjne dla starszych uczniów- szkoły podstawowej i gimnazjum.
p. K. Chowański- uczniowie obecnej drugiej klasy gimnazjum uczestniczą już drugi rok w projekcie europejskim „Rozwój przez kompetencje”, są stworzone dwie grupy po dziesięciu uczniów; oprócz tego typowego projektu są jeszcze inne programy, w których uczniowie biorą udział.
p. M. Bartnik- w szkole w Kalinówce Kościelnej również odbywają się zajęcia poza lekcyjne, oprócz tego dysponujemy również zajęciami weekendowymi dla dzieci. 
e) promocja szkół.
r. A. Śledziewski- jakimi nowymi rzeczami możemy zachęcić do Liceum w Knyszynie? Musimy zachęcać uczniów do przyjścia nie do tej samej szkoły tylko do szkoły odmienionej, „nowej”.
r. I. Wysocka - patrzmy realnie na reaktywację Liceum, mam wątpliwości czy nazbieramy dziesięć osób z naszej gminy, aby powstała klasa.
p. U. Puławska - obecnie za utrzymanie Liceum musimy dopłacać do subwencji, nawet jeżeli utworzymy klasę 15 osobową, będziemy ponosić koszty dużo większe za utrzymanie liceum. Finansowo oznacza to wzrost kosztów dla gminy.
f) subwencje gminy (wielkość subwencji).
p. B. Piasecka- przedstawiła subwencje dotyczącą szkół w Knyszynie i Kalinówce Kościelnej (w załączeniu).
p. U. Puławska - Ministerstwo Oświaty wyliczyło ilu uczniów powinno przypadać na klasę na danym stopniu edukacji, aby subwencja się zwróciła i tak w szkole podstawowej powinno być około 20 uczniów, w gimnazjum około 24 uczniów, a w liceum powinno podjąć naukę około 30 uczniów, aby klasa stała się subwencjonowana. Proszę zwrócić również uwagę na fakt, iż liczba godzin wzrasta, co również wiąże się z kosztami.
r. St. Ciołko- czy są nauczyciele, którzy mogą odejść na emeryturę?
p. K. Chowański- w obecnej chwili nie ma nauczycieli powyżej 60 roku życia.
r. I. Wysocka - jakie są koszty utrzymania przedszkola?
p. U. Puławska - koszt prowadzenia przedszkola to jakieś 400 tysięcy, na przedszkole nie ma subwencji, jest to koszt bez inwestycji typu termomodernizacja.
r. I. Wysocka - a gdyby przedszkole zlokalizować w budynku szkoły? Zmieniło by to nasza sytuację?
p. U. Puławska - lokalizacja przedszkola nie ma większego znaczenia, subwencji na przedszkola nie ma w ogóle.
3. Potrzeby remontowe w placówkach oświatowych.
Burmistrz - na obecną chwilę remontu wymagają obie szkoły, wniosek który został złożony przeszedł na listę podstawową, jest to szansa na realizacje w tym roku: wymianę okien, dachu termomodernizację oraz wymiana centralnego w Kalinówce. Jeżeli wniosek nie przejdzie,
w Knyszyńskiej szkole koniecznie trzeba wymienić dach.
W Szkole w Knyszynie zostały wyremontowane łazienki, powstało wejście dla osób niepełnosprawnych, w Szkole w Kalinówce łazienki, również zostały odnowione, trzeba jednak jeszcze dużo zrobić.
Pozyskaliśmy około 20 tysięcy na remonty szkół z rezerwy oświatowej. 
p. K. Chowański – jeśli chodzi o nasze potrzeby to chcielibyśmy wybudować windę w szkole w Knyszynie. W całym powiecie nie ma szkoły, która dysponuje windą i to mogłoby być atut dla naszej szkoły.
Burmistrz – pobudowanie windy to koszt ok. 300 tyś zł. Wydaje się że korzystniejsze byłoby wybudowanie za te pieniądze np. boiska lub pozyskanie środków unijnych na inną inwestycję. Potrzebna jest współpraca nauczycieli z pracownikami urzędu wówczas może powstać pomysł i realizacja tego pomysłu.
4. Inwestycje planowane na 2011 rok w placówkach oświatowych gminy Knyszyn.
p. K. Chowański – chcielibyśmy w pierwszej kolejności prosić o termomodernizację szkoły, która rzeczywiście jest bardzo potrzebna, gdyż w niektórych klasach jest naprawdę zimno.
p. M. Bartnik – jeśli moglibyśmy wykorzystać pieniądze z rezerwy oświatowej to na remont szatni.
 
Do pkt. 5,6
Przewodnicząca otworzyła punkt 5 i 6 porządku obrad i otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.
Z uwagi na brak uwag i wniosków ze strony Komisji, Przewodnicząca Komisji podziękowała obecnym za udział w spotkaniu i zakończyła posiedzenie.
 
 
Protokół sporządziła:
Agnieszka Wysocka
 
 
 
 
 
Przewodnicząca Komisji
 
 
Dorota Czerepko

Metryka strony

Udostępniający: Sekretarz Gminy

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2012-01-19

Data modyfikacji: 2012-01-19

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2012-01-19