Protokół wspólny z czerwca 2011

Protokół Nr 5/11
ze wspólnego posiedzenia Komisji Samorządu, Planowania i Działalności Gospodarczej Komisji, Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska
Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 15 czerwca 2011 roku w godz. 13:00-16:45
w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Knyszynie
pod przewodnictwem Pana Adama Tracz
 
 
W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji i zaproszeni goście zgodnie z listą
obecności. Na stan 15 członków komisji w posiedzeniu uczestniczy 12. 
P. A. Tracz. Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska po otwarciu punkt 1 przedstawiła proponowany porządek obrad.
Uwag i propozycji zmian do porządku obrad nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 12 członków Komisji, a oto jego treść:
1.      Przyjęcie porządku obrad.
  1. Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy oraz sprawozdanie roczne z wykonania planu finansowego Knyszyńskiego Ośrodka Kultury i Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Knyszynie za 2010 rok.     
3.      Sprawozdanie finansowe gminy Knyszyn za 2010 rok
4.      Projekty uchwał w sprawach: 
a)      udzielenia dotacji dla Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej im. Dr E. Jelskiego w Knyszynie
b)      ustalenia wysokości i zasad przyznawania diet radnych
5.      Stanowisko Rady Miejskiej w sprawie uznania rolnictwa za priorytet polskiej prezydencji w Unii Europejskiej i wyrównania dopłat rolniczych dla Polski.
6.      Sprawy różne.
7.      Wolne wnioski.
8.      Przyjęcie protokołów z 3 i 4 wspólnego posiedzenia Komisji stałych Rady Miejskiej
9.      Zakończenie obrad. 
Do pkt. 2
Przewodniczący otworzył punkt 2 porządku obrad 
P. B. Płońska – skarbnik gminy przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu gminy poinformowała, iż budżet gminy zgodnie z Uchwałą Nr XXIX/189/09 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 30 grudnia 2009 r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2010 rok wynosił:
- po stronie dochodów ogółem 16.252.000 zł,
- po stronie wydatków ogółem 19.932.000 zł
Po dokonanych zmianach budżet gminy na dzień 31.12.2010 r. wynosił:
- plan dochodów ogółem 18.284.967 zł, w tym dochody bieżące 11.444.725 zł i dochody majątkowe 6.840.242 zł.
- plan wydatków ogółem 20.934.967 zł, w tym wydatki bieżące 11.712.462 zł i wydatki majątkowe 9.222.505 zł.
Źródłem pokrycia planowanego deficytu budżetowego w kwocie 2.650.000 zł miały być planowane do zaciągnięcia kredyty długoterminowe w kwocie 2.650.000 zł.
Dochody wykonane za rok 2010 wynoszą 12.751.004,54 zł, co stanowi 69,73% planu, w tym wykonane dochody bieżące wynoszą 11.346.520,57 zł, tj. 99,14% planu i dochody majątkowe 1.404.483,97 zł, tj. 20,53% planu.
Wydatki wykonane za rok 2010 wynoszą 11.791.789,68 zł, co stanowi 56,32% planu, w tym wykonane wydatki bieżące wynoszą 10.600.525,58 zł, tj. 90,50% planu i wydatki majątkowe 1.191.264,10 zł, tj. 12,91% planu.
Nadwyżka budżetowa wynosi 959.214,86 zł.
W roku 2010 zaciągnięto jeden kredyt bankowy na kwotę 163.000 zł. Jest to kredyt preferencyjny na zadanie związane z ochrona środowiska pn. „Termomodernizacja budynku przedszkola w Knyszynie”
Spłat kredytów w roku 2010 dokonano w kwocie 628.082,89 zł.
Na dzień 31.12.2010 r. zadłużenie z tytułu zaciągniętych kredytów długoterminowych wynosi 1.252.280 zł. Współczynnik zadłużenia w stosunku do dochodów wykonanych wynosi 9,82%
Następnie P. Skarbnik przedstawiła i omówiła sprawozdanie finansowe gminy (sprawozdanie w załączeniu). 
Ze strony Komisji głos zabrali:
r. I. Wysocka jak to jest kwota, którą winien jest P. Klim na koniec 2010 r. wraz z odsetkami.
r. G. Zajkowski zwrócił się z pytaniem do księgowej KOK o wyjaśnienie rozbieżności między planowanymi wydatkami a ich realizacją w niektórych pozycjach plan został przekroczony o kilkaset procent a było i przekroczenie o 1800% z czego to wynika.
P. Daniłowska księgowa KOK wyjaśniła, iż wynika to z tego, iż KOK oprócz dotacji ma również przychody własne np.: z wynajmu sali odpłatnych zajęć itp. I plan przychodów na 2010 r. wynosił 20 tys. zł a wykonanie 38 tys. zł uzyskane środki były przeznaczane na działalność bieżącą. Dotychczas plan finansowy KOK nie był korygowany w trakcie roku nie było takiej sugestii, ale jeżeli będzie to plan w ciągu roku będzie korygowany.
r. B. Fiedorowicz zauważyła, iż na ten temat rozmawiano na Komisji Rewizyjnej że jeżeli na dane zadanie zaplanowano np.: 500 zł to jest niewspółmierne z wykonaniem w kwocie 4140 zł.
P. Daniłowska zauważyła, iż KOK nie jest typową jednostką budżetową i działa na podstawie ustawy o rachunkowości nie obowiązują go paragrafy. KOK musi rozliczyć z tych środków, które otrzymuje od organizatora przedsięwzięcia. Według przepisów nie musimy robić przesunięć środków między paragrafami i jeżeli w danym paragrafie jest zaplanowana kwota 400 zł to nie znaczy, że nie możemy wydać więcej.
r. B. Fiedorowicz zauważyła, iż chodzi tutaj o, co innego np.: w pozycji „materiały na spotkania tematyczne” zaplanowano kwotę 500 zł wiadomo, że za tą kwotę nic się nie zrobi i powinna być ujęta realna kwota.
P. Daniłowska w odpowiedzi stwierdziła, iż zgadza się z tą uwagą. Tylko, że przy opracowywaniu planu budżetu te kwoty są dużo większe a przy zatwierdzeniu budżet jest zmniejszany a więc musimy wydatki skorygować do planu. Realizując takie zadanie jak wspomniane spotkania tematyczne nie sposób nie kupić materiałów i uzupełniamy to ze środków własnych. Jeżeli plan na 2010 r. przewidywał dotacje kwocie 283 tys. zł a otrzymana dotacja wyniosła 230 tys. zł to po pokryciu kosztów stałych na inne zadania zostaje bardzo mała kwota.
P. Skarbnik zauważyła, iż chodzi tutaj oto aby w trakcie roku jak pojawią się jakieś środki na zadanie to należy ujmować je w planie zarówno po stronie dochodowe jak i wydatków.
P. Daniłowska wyjaśniła, iż będzie dokonywana korekta planu w trakcie roku. Natomiast środki z dotacji rozliczane są, co do grosza.
Innych pytań nie zgłoszono
P. B. Płońska w odpowiedzi na pytanie odnośnie zobowiązań P. K. wobec gminy poinformowała, iż należność główna wynosi 603975,41 zł., koszty 37399 zł razem 641374,44 zł. Odsetki na koniec roku wynoszą 303220 zł. Z tym, że ta kwota rzeczywistej nadpłaty, którą inspektorzy nadzoru potwierdzili wynosi około 200 tys. zł i tą kwotę należy traktować jako realną stratę gminy, musimy również naliczać odsetki bo takie są procedury. Odnośnie inspektorów gmina skierowała sprawę do Sądu. Sąd Rejonowy w Białymstoku II Wydział cywilny sporządził plan podziału kwot uzyskanych z licytacji nieruchomości dłużnika, środków tych nie wystarczyło na pokrycie wierzytelności gminy. Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym postanowił umorzyć postępowanie egzekucyjne z uwagi na bezskuteczność dalszej egzekucji na rzecz gminy. Także Urząd ze swojej strony uczynił wszystko, co było możliwe.
r. I. Wysocka zauważyła, iż ta informacja dotyczy wykonawcy a jak przedstawia się sprawa osób, które potwierdziły nieprawdę czy wobec inspektorów nadzoru również komornik umorzył postępowanie.
Burmistrz wyjaśnił, iż informacja Skarbnik dotyczyła całej budowy ta kwota obejmuje to czego nie wykonał wykonawca jak i kar umownych jak również odsetek itp. W przypadku inspektorów nadzoru było odrębne postępowanie na wniosek gminy. Poniesione przez nich kary finansowe, które wpłacą na rzecz gminy (jeden wyrok już się uprawomocniły) nie mają wpływu na zwiększenie bądź zmniejszenie należności głównej od wykonawcy.
r. P. Malesiński, który stwierdził, iż chce się podzielić kilkoma uwagami, co do wykonania budżetu informacje zawarte w materiałach nie są pocieszające. Należy się zastanowić tutaj jako Rada, co zrobić aby taka sytuacja nie powtórzyła się w przyszłym roku, że wykonanie jest rzędu: 12,9% , 50% dla rozwoju gminy jest to krok wstecz. Dlatego też radny chciałby żeby przy półroczu szczegółowo zastanowić się nad tym co dalej robić aby to co zapisywaliśmy w budżecie było realizowane. Następnie zwrócił się z pytaniem do P. Skarbnik jak wygląda realizacja wieloletniego planu rozwoju finansowego za poprzednie cztery lata jakie były wskaźniki a szczególnie chodzi o wydatki majątkowe. Wydatki majątkowe na ten rok mieliśmy rzędu 9 mln złotych zaczynają kurczyć się. Za rok kiedy będziemy podsumowywali rok 2011 wskaźniki mogą być rzędu 10-12% . Dlatego też aby tego uniknąć chciałby taki wniosek wysunąć w czasie naszej kadencji opracujmy porządną strategię rozwoju a tak uchwalamy plan a za miesiąc wszystko korygujemy, zmniejszamy. Zejdźmy do realnych wskaźników i tymi wskaźnikami posługujmy się. Radny oświadczył, że ponieważ nie był radnym poprzedniej kadencji wstrzymuje się od głosowania nad wykonaniem i realizacją tego budżetu. Następnie zwrócił się do Burmistrza -  w załączniku stan mienia komunalnego w gminie Knyszyn w pozycji obiekt służby zdrowia wykazujemy np.: budynek szpitala w tym przychodnia, łącznik, oddziała przewlekle chorych, laboratorium, agregatownia, prosektorium , budynek składu opałowego to wszystko jest, ale wracam jednak do tego budynku obok stojącego świadczącego o naszej gospodarności, co my zamierzamy z tym robić powinniśmy również mieć jakieś skrystalizowane zdanie i te działania podejmować. Następnie budynki gospodarcze przy szkole a konkretnie stary internat też słyszy się o tym, że była mowa o rozbiórce tego stoi to do dziś i nie daj Bóg przyjedzie konserwator zabytków przybije tabliczkę i będziemy mieli następny zabytek.  
Kolejna sprawa dotyczy budynku poczekalni przy Rynku czy ten budynek będzie wreszcie w jakiś sposób zagospodarowany czy będzie tak straszył dalej
- budynek strażnicy przy ul. Szkolnej ponosiłem ten temat w interpelacjach należy pojąc decyzje o przeznaczeniu tego budynku.  
P. Skarbnik przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu oraz opinię RIO o tym sprawozdaniu. Opinia jest pozytywna zresztą u nich jest to sukcesywnie załatwiane i lecą pozytywne opinie.
Burmistrz odniósł się do wypowiedzi radnego – Panie radny Pan często podkreśla, że Pan zna to Pan wie to itd. I to co Pan na końcu podsumował jest zaskakujące. Szanuję Pana jako radnego jako człowieka wiem , że ma pan bogate doświadczenie jeszcze z pracy w terenowym organie administracji państwowe, Spółdzielczości. Ciekawy jestem jak Pan wówczas ustalał plany. Jak Pan tutaj mówi, że RIO ocenia sprawozdania pozytywnie z urzędu biorąc pod uwagę dzisiejsze przepisy w tym zakresie to z tego wynika, iż Pan niewiele wie oczywiście takie hasła można zawsze rzucać. Plan wieloletni to jest to wszystko, co byśmy chcieli aby wyszło na 100 czy nawet 120%. Jeżeli są ogłaszane konkursy, nabory wniosków to trzeba przystąpić do tego, ale już z gotowymi projektami z pełną dokumentacją i plan wieloletni jest właśnie po to przygotowywany aby można było elastycznie gdzie będzie możliwość naboru wniosków taki wniosek złożyć i wystartować. I tak chociażby nabór wniosków z ochrony środowiska (kanalizacja, modernizacja stacji uzdatniania wody, spinka wodociągów) miał się odbyć na początku ubiegłego roku, później koniec roku następnie pierwszy kwartał tego roku teraz już zostało ogłoszone, iż będzie to przełom października i listopada tego roku. I to nie jest to, iż Pan chce ja chcę czy nawet cała Rada chce to zmieniamy to i wówczas wchodzi, co innego. Inne zadania termomodernizacja obiektów szkolnych zadanie, o którym słyszy się od kilku lat, ze będzie nabór wniosków. Z budynkiem przedszkola już nie można było czekać dłużej tak, że ten budynek został zrobiony. Teraz otrzymaliśmy informację, iż to zadanie będzie realizowane i do 12 sierpnia należy dostarczyć kompletną dokumentację do siedziby stowarzyszenia do tego czasu należy uaktualnić dokumentację, kosztorysy, audyt i na sesji lipcowej znów będą zmiany. Jest szansa, że te budynku zmienią wygląd i warto jest zaczekać pomimo, że w którymś roku wykonanie będzie kilka procent. Dziwię się tylko, iż radny z takim doświadczeniem przytacza tego typu argumenty. Jeżeli Pan uważa, że priorytetem w budżecie gminy jest remont budynku starej przychodni i jest to najważniejsze zadanie to zapyta się pan innych jeżeli rada uzna to za najważniejsze to przystąpię do realizacji tego zadania. Zapytam się tak jak jeden radny pana się pytał czy Pan woli żeby w tym momencie była robiona ulica Goniądzka czy budynek starej przychodni bo z czegoś trzeba zrezygnować.
- budynek strażnicy przy ul. Szkolnej. OSP ma wyremontowany budynek przy ul. Rynek i pomysły zagospodarowania obiektu przy ul. Szkolnej potrzebne jest jak najbardziej. Żadna gmina nie zrealizowała i nie zrealizuje 100% zaplanowanych inwestycji   w planie na dany rok.
Budynek przystanku PKS – konserwator zabytków stoi na stanowisku rozbiórki tego budynku, wpłynął wniosek o wydzierżawienie tego budynku na sklep i nie ma przeciwwskazań aby taki budynek wydzierżawić i to funkcjonował. Większość takich obiektów w sąsiednich gminach ma podobne przeznaczenie.
- Grunty w obrębie Knyszyna jest sporo działek, które są w użytkowaniu wieczystym była to wówczas jedyna możliwa forma sprzedaży. Wszyscy mieszkańcy mają możliwość przekształcenia w prawa własności. Takie wnioski jeżeli są zgłaszane to są realizowane na bieżąco. Nie ma jednak takiego prawa zmuszającego mieszkańców do przekształcenia formy własności nieruchomości. Pozostałe grunty to są użytki rolne a więc grunty orne, łąki dzierżawione przez rolników oraz lasy. Te nieruchomości kiedyś były przekazywane przez rolników w zamian za świadczenie emerytalne. W skład wchodzą również: targowica, park ulice, stadion miejski, grunty pod budynkami i to stanowi całość gruntów gminy. Niektóre z tych nieruchomości, które z punktu widzenia gminy są zbędne można oczywiście przeznaczyć do sprzedaży. Przykre jest natomiast to, że to mówi radny z doświadczeniem.
r. P. Malesiński stwierdził, iż nie chodziło mu oto, żeby negować pracę Urzędu, ale przede wszystkim chodzi o dobro gminy abyśmy się mogli w przyszłości pochwalić osiągnięciami gminy. Żeby ten wskaźnik 12% wykonania w wydatkach majątkowe nie występował.          
Burmistrz zaprosił radnego do sprawdzenia jakie jest wykonanie wydatków majątkowych w innych gminach np.:  w gminie Krypno. Czasami kiedy się chwali innych trzeba wiedzieć, co zostało zrobione u nas.         
Innych pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem sprawozdania z wykonania budżetu wraz ze sprawozdaniem finansowym głosowało 11 członków komisji, 2 wstrzymało się od głosu. W głosowaniu udział wzięło 13 członków Komisji.   
Przewodniczący zamknął punkt 3 porządku obrad.
 
Do pkt. 4
Przewodniczący otworzył punkt 4 porządku obrad.
a)      udzielenia dotacji dla Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej im. Dr E. Jelskiego w Knyszynie
P. B. Płońska – Skarbnik Gminy poinformował, iż w budżecie gminy ujęta jest kwota 100 tys. zł dotacji dla ZOZ-u z przeznaczeniem na sfinansowanie wkładu własnego SP ZOZ w realizacji Projektu „Poprawa jakości i dostępności diagnostyki obrazowej i ultrasonograficznej w powiecie monieckim”, tj. zakup aparatu USG oraz ucyfrowienie aparatu RTG Siemens. Aby rozpocząć procedurę związaną z udzieleniem dotacji rada musi podjąć stosowną uchwałę.
r. P. Malesiński zauważył, iż analizując wyniki i potrzeby finansowe ZOZ-u uważa, iż dotacja w kwocie 100 tys. zł dla ZOZ-u jest za mała i proponuje kwotę 200 tys. zł.
P. Skarbnik wyjaśniał, iż Rada nie może podjąć takiej uchwały ponieważ w budżecie ujęta jest kwota dotacji w wysokości 100 tys. zł.
r. I. Wysocka zauważyła, iż ZOZ wystąpił o dotację w kwocie 100 tys. zł. pozostała kwotę na realizację tego zadnia pozyska ze środków unijnych.
Innych pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały w sprawie udzielenia dotacji dla Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej im. Dr E. Jelskiego w Knyszynie głosowało 13 członków Komisji. W głosowaniu udział wzięło 13 członków Komisji.
Przewodniczący zwrócił się z pytaniem czy P. Dyrektor poczyniła jakieś kroki w kierunku pozyskania lekarza rodzinnego, pediatry.
P. D. Miłek – Kurzątkowska – dyrektor SP ZOZ w Knyszynie w odpowiedzi poinformowała, iż kilku lekarzy interesowało się ofertą pracy niestety żądają wynagrodzenie za godzinę dwukrotnie wyższe niż te, które otrzymują obecni lekarze na co ZOZ-u w chwili obecnej nie stać. Lekarze zatrudnieni na oddziałach szpitalnych maja około 10 zł mniej za godzinę. Obecnie lekarze rodzinni otrzymują 45 zł za godzinę natomiast ci co się zgłaszali oczekują od 60 do 80 zł za godzinę.
r. K. Polińska zauważyła, iż jej zdaniem lepiej znaleźć dobrego kompetentnego lekarza i jemu więcej zapłacić niż mieć dwóch słabych lekarzy.
P. P. Dyrektor w odpowiedzi poinformowała, iż należy zacząć od pojęcia „dobry lekarz” , co kto przez to rozumie jak tutaj Pani zauważyła jeden uważa, iż dobry lekarz poświęca pacjentowi np.: pół godziny a inny uważa, iż dobry lekarz to przyjmie 3 pacjentów w ciągu pół godziny. Proszę znaleźć takiego dobrego lekarza to chętnie go zatrudnimy. W przychodni na tą populację mieszkańców musi być zatrudnionych dwóch lekarzy a ZOZ-u nie stać na płacenie wygórowanych stawek. Poza tym lekarze, którzy się zgłaszają nie mają pracy lub pracują w zastępstwach a wiec można przypuszczać, ze nie są dobrymi lekarzami.
Przewodnicząca zauważył, iż P. Dyrektor nie powinna oczekiwać tutaj od radnych, iż zajmą się poszukiwaniem lekarza rodzinnego do przychodni. Natomiast tak jak tutaj radna zauważyła, że skoro było zatrudnionych 3 lekarzy za 40 zł za godzinę to lepiej może pomyśleć i zatrudnić dwóch lekarzy rodzinnych po 60 zł za godzinę. Dodał, iż jego zdaniem lekarz pediatra jest bardzo dobrym lekarzem, ale przyjmuje tylko dwa razy w tygodniu i z dziećmi trzeba jeździć do inny ZOZ-ów. Czy nie pomyśleć o tym aby zapewnić opiekę dla dzieci. Wszystkim zależy na tym aby w ZOZ-ie w Knyszynie działo się jak najlepiej, świadczy o tym chociażby i przyznana dotacja. Niemniej jednak problem braku lekarzy rodzinnych należy rozwiązać.
Obrady Komisji opuścił r. J. Bielski w dalszej części obrad Komisji uczestniczy 12 członków Komisji.  
P. Dyrektor w odpowiedzi stwierdziła, iż nic nie poradzi, iż lekarz pediatra przyjmuje tylko na pół etatu. W całej Polsce brakuje lekarzy pediatrów ich rolę spełniają lekarze rodzinni. Państwo jeżeli mają uwagi bądź obawy, iż ich dzieci mają tutaj niewłaściwą opiekę mogą swoje dzieci przepisać do Moniek tam jest 3 pediatrów i tak też część rodziców uczyniło i można to zrozumieć.
r. K. Polińska zauważyła, iż nie rozumie P. Dyrektor, która proponuje leczenie w innych ZOZ-ach to przede wszystkim Pani powinno zależeć aby ci pacjenci nie odchodzili.  
P. Dyrektor zauważyła, że skoro Rada uważa, iż nie wywiązuje się należycie ze swoich obowiązków i nie robi wszystkiego aby ZOZ funkcjonował jak najlepiej to może jeszcze dziś odwołać ją z tej funkcji.
Na tym dyskusję zakończono.    
                                                    
b)      ustalenia wysokości i zasad przyznawania diet radnych
 
P. R. Kondrakiewicz – Sekretarz gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości i zasad przyznawania diet radnych. Poinformował, iż radni otrzymali dwa projekty w tej sprawie te projekty różnią się między sobą tym, iż w jednym z nich wyróżnia się Przewodniczących Komisji Rady (§ 2 pkt. 3) projektu uchwały. W gminach sąsiednich dieta radnego wynosi w granicach 150 – 200 zł. Obecna uchwał obowiązuje od 2002 r. 
Przewodniczący zaproponował aby Komisja wybrała, nad którym projektem będzie pracować dotyczy to zapisu § 2, który określa, iż wysokość diety radnego zależy od funkcji pełnionej przez radnego i zawiera 3 lub 4 punkty czyli tak jak dotychczas: podział na przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i pozostałych radnych bądź w drugie wersji dodano jeszcze funkcje Przewodniczących Komisji.     
W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały w której wprowadzono zapis o Przewodniczących Komisji głosowało 10 członków komisji, 2 wstrzymało się od głosu. 
Następnie Komisja przystąpiła do ustalania wysokości diet Przewodniczącym Komisji oraz radnym. Pozostawiając wysokość diety Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady na dotychczasowym poziomie.
Zgłoszono następujące propozycje wysokości diet Przewodniczących Komisji:
- 14% podstawy naliczania oraz 12 % podstawy naliczania.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za propozycja 12% podstawy naliczania diety przewodniczącym Komisji głosowało 11 członków Komisji, 1 wstrzymał się od głosu.
Komisja przyjęła stawkę 12% podstawy naliczania.
Zgłoszono następujące propozycje wysokości diet pozostałych radnych:
- 10% podstawy naliczania oraz 11% podstawy naliczania.
 W zarządzonym głosowaniu jawnym za propozycja 10% podstawy naliczania diety pozostałych radnych głosowało 10 członków Komisji, 2 wstrzymał się od głosu.
Komisja przyjęła stawkę 10% podstawy naliczania.
Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości i zasad przyznawania diet radnych
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały 10 członków Komisji, 2 wstrzymało się od głosu.
Przewodniczący zamknął punkt 4 porządku obrad.
Obrady Komisji opuściła r. B. Fiedorowicz w dalszej części obrad Komisji uczestniczy 11 członków Komisji. 
 
Do pkt. 5
Przewodniczący otworzył punkt 5 porządku obrad. Następnie poinformował, iż Komisja Rolnictwa przyjęła propozycję stanowiska Rady Miejskiej w sprawie uznania rolnictwa za priorytet polskiej prezydencji w Unii Europejskiej i wyrównania dopłat rolniczych dla Polski. Teraz treść stanowiska powinny zaopiniować Komisje Rady. Następnie przedstawił treść stanowiska.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem stanowiska głosowało 10 członków Komisji, 1 głosował przeciw.
Komisja przyjęła projekt stanowiska Rady Miejskiej.
Przewodniczący zamknął punkt 5 porządku obrad.
 
Do pkt. 6
Przewodniczący otworzył punkt 6 porządku obrad Sprawy różne:
Burmistrz przedstawił Komisji:
- wniosek P. Z. K. która jest zainteresowana nabyciem budynku po byłym domu nauczyciela w Zofiówce wraz z przyległą działka i lasem. P. Z. K. od kilkunastu lat mieszka w tym budynku. Rozmawiała z drugim najemcą mieszkania w tym budynku, który nie jest zainteresowany wykupem.
Na obrady komisji powrócił r. J. Bielski. W dalszej części obrad komisji uczestniczy 12 członków. 
Burmistrz stwierdził, iż jego zdaniem ten budynek wraz z działką na której jest usytuowany, (ta działka jest ogrodzona) można przeznaczyć do sprzedaży. Natomiast jeżeli chodzi o las to tutaj należałoby się wstrzymać z jego sprzedażą. Następnie zwrócił się do Komisji o opinie w tej sprawie.
r. P. Malesiński zauważył, iż istotna jest opinia radnej z tej miejscowości.
r. K. Polińska stwierdziła, iż jej zdaniem również budynek po byłym domu nauczyciela w Zofiówce wraz z ogrodzoną częścią działki można przeznaczyć do sprzedaży.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za pozytywnym zaopiniowaniem wniosku głosowało 12 członków Komisji.
- od lipca zwolni się jedno z mieszkań w budynku domu nauczyciela w Kalinówce Kościelnej. Wpłynęło podanie do P. Ż. pielęgniarki w Wiejskim Ośrodku Zdrowia w Kalinówce Kościelnej, która jest zainteresowana wynajmem tego mieszkania. Kontynuując Burmistrz zaproponował rozważenie propozycji przeznaczenia do sprzedaży mieszkań w tym budynku dotychczasowym najemcom 2 mieszania oraz tego wolnego mieszkania w przetargu na zasadach określonych dla mieszkań komunalnych, które sprzedaje gmina. Budynek domu nauczyciela znajduje się na odrębnej działce a więc nie ma potrzeby wydzielania. W przyszłości też będzie wymagał nakładów finansowych (docieplenie, wymiana dachu). Następnie zwrócił się do komisji o wyrażenie opinii na temat tej propozycji, co pozwoli na jedną z kolejnych sesji przygotować projekt uchwały.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za pozytywnym zaopiniowaniu wniosku o przeznaczeniu do sprzedaży mieszkań w domu nauczyciela w Kalinówce Kościelnej głosowało 12 członków Komisji.
Następnie Burmistrz poruszył kwestię zagospodarowania nieruchomości, na której znajduje się budynek po byłej szkole podstawowej w Zofiówce.  Na dzień dzisiejszy ten budynek jest w miarę w dobrym stanie technicznym niemniej jednak za kilak lat jego wartość spadnie będzie wymagał nakładów finansowych. W tej chwili z powodzeniem funkcjonuje tam świetlica, budynek wykorzystywany jest też na inne potrzeby mieszkańców. Aby nie zaskoczyć mieszkańców jakąś decyzją Rady należy spotkać się porozmawiać i zaproponować , iż ten budynek szkoły wraz z częścią działki przeznaczony zostanie do sprzedaży natomiast na wydzielonej części działki zostanie wybudowany parterowy budynek z przeznaczeniem na potrzeby wsi.                 
Jeżeli Komisja upoważnia Burmistrza do zorganizowania takiego spotkania z mieszkańcami wsi to w ciągu najbliższych kilku tygodni zorganizuje takie spotkanie z mieszkańcami.
Ze strony komisji do zorganizowania spotkania z mieszkańcami wsi Zofiówka sprzeciwu nie zgłoszono.
Burmistrz przedstawił sprawę zagospodarowania placu targowicy w Knyszynie. Wstępnie informowano Radę, iż będzie ogłoszony nabór wniosków na zagospodarowanie targowisk. Pojawiają się kolejne informacje, iż taki nabór wniosków będzie pod koniec roku, dofinansowanie wynosi 75% kosztów kwalifikowanych wartość inwestycji do 1 mln. Z ostatnich informacji wynika, iż taki plac targowy musi być w 50% zadaszony. Dlatego też jest propozycja, że jeżeli gmina ma przystąpić do opracowywania dokumentacji to na tą część targowiska na której obecnie znajdują się stoły targowe przed budynkiem byłego GS-u. Natomiast ten plac za placem zabaw można utwardzić i może on służyć jako miejsca postojowe dla samochodów. Następnie zwrócił się do Komisji o stanowisko w tej sprawie czy rada widzi potrzebę zagospodarowania placu targowego ponieważ to zadanie nie jest ujęte w budżecie a za tym czy podejmować dalsze działania w tym kierunku. Jeżeli tak to na kolejne posiedzenie komisji w miesiącu lipcu będzie można przedstawić więcej szczegółów.
W zarządzonym głosowaniu jawnym Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała wszczęcie procedury mającej na celu zagospodarowanie placu targowego w Knyszynie. Za wnioskiem głosowało 12 członków Komisji.
Następnie Burmistrz poinformował Komisje, iż wstępnie odbyły się rozmowy z architektem w sprawie opracowania koncepcji zagospodarowania Rynku jest to rozpoczęcie procedury zmierzającej do opracowania dokumentacji wiąże się to z konsultacją społeczną itd. To zadanie jest ujęte w planie wieloletnim gminy.          
r. P. Malesiński poruszył sprawę ul. J. Zamoyskiego rozumie, iż czynności administracyjne zostały już zakończone a więc czas ruszyć z wykupem tych działek wyprofilować ulice, postawić tablice.    
Burmistrz poinformował, iż prace trwają na bieżąco poprzednio kilku właścicieli nieruchomości nie wyraziło zgody na co sprzedaż swoich nieruchomości pod drogę.   
Obrady Komisji opuściła r. I. Wysocka w dalszej części obrad uczestniczy 11 członków Komisji. 
r. P. Malesiński zwrócił się z pytaniem jak przedstawia się sprawa opracowania dokumentacji na ul. Goniądzką i jak ze sprawą odcinka drogi krajowej.
Burmistrz poinformował, iż prace związane z opracowaniem dokumentacji na ul. Goniądzką trwają. Natomiast jeżeli chodzi o wniosek Rady to pismo zostało wysłane do GDDKiA.
r. P. Malesiński zwrócił się z pytaniem odnośnie zadania pn. modernizacja oznakowania pieszych szlaków turystycznych „Królowej Bony” i dawnego pogranicza oraz rowerowego „obwodnica rowerowa gminy Knyszyn”. Czy to zadanie będzie realizowane.
Burmistrz poinformował, iż około miesiąc temu wpłynęła informacja, iż to zadnie nie uzyska dofinansowania w ramach wniosku i nie dojdzie do jego realizacji w roku bieżącym. Także gminy, które składały wspólnie wniosek mogą się ubiegać ewentualnie indywidualnie o dofinansowanie z innych źródeł.
r. P. Malesiński poruszył kwestię energetyki alternatywnej czytał ostatnio, iż do 2020 r. Urząd Marszałkowski na energetykę alternatywna chce przeznaczyć spore środki dotyczy to: biogazowni, elektrowni wiatrowych, małych elektrowni wodnych, energetyki słonecznej. Czy gmina ma jakiś program, czy robi się coś w tym temacie.
Burmistrz poinformował, iż jeżeli chodzi o wykorzystanie energii słonecznej do dogrzewania itp. to o tym się mówi od co najmniej 6-7 lat i są duże środki do pozyskania w ramach funduszy Norweskich, Szwajcarskich i o tym się mówi. Natomiast w przypadku biogazowi i energetyki wiatrowej jest to temat dla przedsiębiorców i gmina może pomagać przy tego typu przedsięwzięciach. Jak na razie budzi to silny opór mieszkańców i tak przykład gminy Krypno i głośny temat biogazowi. Na terenie naszej gminy jedna z firm chciała zlokalizować fermę wiatraków w rejonie pomiędzy rozdzielnią a wysypiskiem odbyły się dwa spotkania z mieszkańcami i wstępnie zgodę wyraziło bodajże 3 osoby.
Burmistrz poinformował, iż Przedsiębiorstwo z Białegostoku złożył podanie o wydzierżawienie żwirowni w Knyszynie na segregację odpadów mineralnych typu: kamienie, betony, żwir itp., które byłby tutaj sortowane i obrabiane i byłby wykorzystane do budowy dróg. Zaproponował jeżeli jest zainteresowanie tą ofertą to na kolejne posiedzenie komisji zaprosi przedstawiciela tej firmy.    
Wpłynęło podanie do Burmistrza i Przewodniczącego Rady od Zakładu „Giżanka” przy ul. Rynek w Knyszynie zajmującego się wynajmem sali i usługami gastronomicznymi o zwolnienie z opłaty wymiaru podatku od nieruchomości.
r. G. Zajkowski zauważył, iż jego zdaniem zwolnienie z podatku od nieruchomości raczej nie wchodzi w grę, ale zastosowanie czasowej ulgi dla podmiotów rozpoczynających działalność gospodarczą można się nad tym zastanowić.
Burmistrz wyjaśnił, iż tego typu ulg nie stosuje się indywidualnie. Natomiast jeżeli Rada widzi takie rozwiązanie za potrzebne to należy opracować i przyjąć stosowny projekt uchwały, który dotyczyłby wszystkich podmiotów gospodarczych funkcjonujących na terenie gminy.
Propozycji i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za negatywnym zaopiniowaniem wniosku Zakładu „Giżanka” głosowało 11 członków Komisji.
Przewodniczący zamknął punkt 6 porządku obrad.
 
Do pkt. 7
Przewodniczący otworzył punkt 7 porządku obrad.
r. S. Kakareko zgłosił , iż na pewnym odcinku drogi powiatowej do wsi Guzy asfalt wymaga podsypki kruszywem.
r. D. Czerepko zgłosiła potrzebę wykoszenia wyjazdu z m. Knyszyn – Zamek na drogę Knyszyn – Krypno.
r. G. Zajkowski zgłosił, iż na końcówce ul. Białostockiej po lewej stronie chodnik wymaga wymiany wykonany był ze strych płytek jeszcze przed asfaltowaniem tej ulicy. Zgłosił również po raz kolejny zapadnięcie asfaltu na tej ulicy.
Przewodniczący poruszył sprawę odwodnienia ul. Starodwornej
Burmistrz wyjaśnił, iż jeżeli chodzi o zapadnięcie asfaltu to Urząd wystąpi po raz kolejny do Starostwa Powiatowego w Mońkach. Podobnie jeżeli chodzi o chodnika. Powiat proponuje, iż wygospodaruje środki na przebudowę chodnika w danej gminie pod warunkiem współfinansowania 50/50% przez gminę a więc jest to do zastanowienia się.
Jeżeli chodzi o odwodnienie ulicy Starodwornej to powiat rozważa możliwość wykonania nakładki asfaltowej na pewnym odcinku tej ulicy i wówczas wody opadowe mogłyby spływać naturalnie.
Innych pytań i uwag ze strony komisji nie zgłoszono.
Przewodniczący zamknął punkt 7 porządku obrad.
 
Do pkt. 8
Przewodniczący otworzył punkt 8 porządku obrad   
Do protokołów z 3 i 4 wspólnego posiedzenia Komisji stałych Rady Miejskiej uwag nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołów z 3 i 4 wspólnego posiedzenia Komisji stałych Rady Miejskiej głosowało 11 członków Komisji. W głosowaniu udział wzięło 11 członków Komisji.
    
Zuwagi na wyczerpanie treści porządku obrad Przewodniczący zakończył wspólne posiedzenie Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej, Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego, Rolnictwa Gospodarki Komunalnej
i Ochrony Środowiska
 
Protokółował:                         
Andrzej Kudzinowski                                                     Przewodniczący Komisji
 
          Adam Tracz   
              

Metryka strony

Udostępniający: Sekretarz Gminy

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2012-01-19

Data modyfikacji: 2012-01-19

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2012-01-19