Protokół komisji rolnictwa z marca 2011

Protokół Nr 3/11
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 31 marca 2011 roku w godz. 14:00-17:00 pod przewodnictwem Przewodniczącego Komisji
Pana Adama Tracz
 
 
            W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i OchronyŚrodowiskaRady Miejskiej w Knyszynie zgodnie z listą obecności (lista obecności załączona do protokołu).
 
 
Do pkt 1.
            Przewodniczący Komisji Pan Adam Tracz przedstawił porządek obrad.
W zarządzonym głosowaniu jawnym większość radnych zagłosowało za przyjęciem zaproponowanego porządku obrad, następującej treści:
 
1.      Przyjęcie porządku obrad. 
2.      Informacja z działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej
w Knyszynie za 2010 r.
3.      Gospodarka wodno - ściekowa na terenie gminy Knyszyn.
4.      Opinia na temat sprzedaży nieruchomości oznaczonej numerem geodezyjnym 1976
o powierzchni 0,0528 ha położonej przy ulicy Grodzieńskiej w Knyszynie w trybie bezprzetargowym.
5.      Sprawy rożne
6.      Wolne wnioski.
7.      Zakończenie obrad.
 
 Do pkt. 2, 3
 
            Przewodniczący otworzył punkt 2 i 3 porządku obrad następnie poprosił kierownika ZGKiM o przedstawienie zagadnienia dotyczącego punktu 2.
Pan Jan Romanowicz odczytał sprawozdanie z działalności ZGKiM w Knyszynie z 2010 r. (w załą-czeniu sprawozdanie z działalności ZGKiM w Knyszynie), następnie poinformował, że złożył wniosek na zwiększenie czynszu regulowanego w mieszkaniach komunalnych. Dodał, że czynsz ten od 2001 roku nie był podnoszony i obecnie wynosi 1,10 zł. za metr kwadratowy, co nie pokrywa kosztów eksploatacyjnych. Zaproponował podwyżkę czynszu do kwoty 2,20 zł. od metra kwadra-towego następnie poinformował, że dozwolona kwota za czynszu może wynosić nawet 8,30 zł.
m-cznie za metr kwadratowy.
r. P. Malesiński stwierdził, że należy ten czynsz podnieść tak, aby pokrywał koszty remontów i prac eksploatacyjnych.
Kierownik ZGKiM poinformował, że w mieszkaniach komunalnych nie ma funduszu remonto-wego. Corocznie są wykonywane przeglądy budowlane, które wymuszają wykonywanie odpowie-dnich prac remontowych. Obecnie wykonywane są jedynie prace niezbędne. Są potrzebne ogromne nakłady na utrzymanie w dobrym stanie tych budynków, a jeśli mieszkańcy nie zapłacą gmina będzie musiała dokładać na ich utrzymanie. Remonty są dzielone proporcjonalnie do powierzchni mieszkań, a koszty pozyskiwane są z funduszu remontowego jednak w mieszkaniach komunalnych nie ma funduszu remontowego, który wliczony jest w czynsz regulowany.
r. K. Polińska stwierdziła, że czynsz należało w poprzednich latach podwyższać stopniowo.
J. Romanowicz poinformował, że w poprzednich latach nie było, aż tylu kosztów remontowych, a obecnie przeglądy budowlane wymuszają pewne prace.
Burmistrz zwrócił uwagę na bardzo szczegółowe sprawozdanie Kierownika z działalności ZGKiM. Stwierdził, że podwyżki czynszów są potrzebne, gdyż nawet mentalność mieszkańców bloków się zmienia. Korzystający z mieszkań w blokach mają coraz większe oczekiwania, co do zarządcy tych budynków.
Zwrócił uwagę na odśnieżanie dróg gminnych, stwierdziła, że zleceniodawca jest zobowiązany do odśnieżania dróg w sezonie 2010 - 2011 bez względu na dzień tygodnia. Zwrócił się do Kierownika ZGKiM z zapytaniem o wywóz nieczystości stałych. Czy wzrasta ilość osób podpisujących umowę na wywóz tych nieczystości. Następnie zwrócił się do członków Komisji z prośbą o opinię na temat odpłatnego odśnieżania dróg powiatowych na terenie naszej gminy. Poinformował, że bardziej widziałby możliwość zamiany odśnieżania niektórych dróg. Następnie poruszył kwestię możliwość zorganizowania kolejnej zbiorki sprzętu elektronicznego. Zwrócił się do kierownika ZGKiM ze stwierdzeniem, że należy natychmiast usunąć piasek sprzed piaskownicy, gdyż jest to mieszanka piasku z solą.
Przewodniczący Komisji zarządził głosowanie nad wnioskiem podniesienia czynszu z 1,10 zł. do 2,20 za jeden metr kwadratowy. W głosowaniu jawnym 9 radnych opowiedziało się za podwyższą.
Kierownik w odpowiedzi na wypowiedz Burmistrza powiedział, że opłata za samodzielny wywóz nieczystości na wysypisko wynosi 200 zł. za 1 tonę. Indywidualne osoby, które przywożą śmieci zajmują wiele miejsca na składowisku. Śmieci wywożone przez ZGKiM są wstępnie zagęszczone i zajmują mniej miejsca na wysypisku.
A. Tracz stwierdził, że osoba, która pracuje na wysypisku powinna pilnować tam porządku.
Kierownik ZGKiM - pracownik nie zawsze jest w stanie przypilnować, gdzie osoby indywidualne zrzucają śmieci.
Burmistrz stwierdził, że do obowiązków pracownika należy pilnowanie porządku na tym wysypisku. Zapytał jak przedstawia się ilość wywożonych śmieci czy ta ilość wzrasta.
Kierownik - ilość śmieci jest porównywalna w latach 2010 - 2011.
Burmistrz - mieszkańcy zaczęli wywozić śmieci samodzielnie, zmniejsza się ilość wykupywanych koszy w Knyszynie natomiast na wsiach zwiększa się ilość tych koszy. Zastanawiające jest gdzie mieszkańcy Knyszyna wyrzucają śmieci, jeśli ani nie mają koszy zakupionych w ZGKiM ani nie dysponują samodzielnym transportem do wywozu nieczystości.
Kierownik ZGKiM w Knyszynie poinformował, że w 2010 r. osoby indywidualne wywiozły na wysypisko 139 ton śmieci, a w 2009 r. 141 ton więc te ilości są porównywalne.
Dodał, że obecnie na wysypisku jest zamontowana waga i faktury za wywóz nieczystości wystawia się na podstawie ciężaru nieczystości. Dodał, że są momenty, kiedy składowisko jest nie dozorowane ale są to wyjątkowe sytuacje np. w czasie zimy.
r. K. Polińska stwierdziła, że pracownik pracujący na wysypisku powinien starać się, aby na wysypisku panował porządek, powinien wskazywać miejsce gdzie osoba indywidualna ma zrzucić śmieci.
Kierownik - nie ma tak wielu chętnych na tą pracę na wysypisku. Oprócz ważenia przywożonych na wysypisko śmieci ma obowiązek utrzymywać czystość wokół wysypiska a w ramach wolnego czasu ma za zadanie pozyskiwać materiały nadające się do recyklingu. Ciężko jest znaleźć solidnego pracownika na to stanowisko.
Burmistrz stwierdził, że to też jest praca i jeśli się czegoś podejmuje należy to robić solidnie.
r. S. Kakareko zwrócił się z prośbą o postawienie znaku zakazu wyrzucania śmieci we wsi Guzy oraz usunięcia nieczystości na tzw. dzikich wysypiskach.
Kierownik ZGKiM poinformował, że ustawa o utrzymaniu porządku w gminie nakłada na właścicieli nieruchomości podpisanie umowy na wywóz nieczystości, w tym momencie to nie jest egzekwowane. Istnieje możliwość sprawdzenia tej kwestii poprzez kontrolę czy właściciele nieruchomości posiadają umowy na wywóz nieczystości bądź dysponują rachunkami za indywidualny wywóz śmieci. Obecnie samo podpisanie umowy skutkuje opłatami miesięcznymi bez względu na to czy kosz jest opróżniany czy nie. To jest dobre rozwiązanie, gdyż wcześniej istniało wiele umów widmo.
Przewodniczący zwrócił się z zapytaniem jaki jest koszt wywiezienia jednego kosza i jak to się odnosi do indywidualnego wywozu śmieci.
Kierownik ZGKiM poinformował, że wywóz jednego kosza wynosi ok. 10 zł. za jeden wywóz. Wywóz indywidualny w stosunku do kosza nie jest dużo niższy, biorąc pod uwagę fakt, że mieszkaniec traci czas musi utrzymywać odpowiedni sprzęt do wywozu śmieci.
Burmistrz zwrócił się ponownie do członków Komisji o zaopiniowanie zorganizowania kolejnej zbiórki zużytego sprzętu elektronicznego.
Radni wyrazili pozytywną opinię dotyczącą zorganizowania zbiórki sprzętu elektronicznego.
Kierownik poinformował, że te urządzenia mogą trafić do recyklingu jeśli nie jest zdewastowany. Sprzętu zdekompletowanego nikt nie chce odbierać.
Burmistrz zgłosił pod dyskusję problem z opłatami za indywidualny wywóz śmieci na wysypisko.
Przewodniczący powiedział, że to indywidualna sprawa mieszkańca czy on chce sam wywozić czy ma podpisaną umowę na wywóz nieczystości.
Kierownik stwierdził, że aby zachęcić mieszkańców do podpisywania umów na wywóz nieczystości można podwyższyć koszty wywozu śmieci za wywóz indywidualny.
Z-ca kierownika ZGKiM P. Stanisław Purta poinformowała, że problem nieczystości jest obszerny dodał, że mieszkańcy wyrzucają wiele śmieci do kanalizacji. W przepompowni znajduje się wiele rożnych rzeczy, kultura wywozu śmieci jest w naszej gminie w złej formie.
r. P. Malesiński zwrócił się z zapytaniem jakie będą koszty modernizacji kanalizacji.
Burmistrz na dziś mamy przygotowany wniosek na tą inwestycję jednak kosztorysów nie mamy. Są dwie możliwości pozyskania pieniędzy z RPO i PROW. Na dziś nie mamy problemów z uzyskaniem norm na wodę, ale za kilka lat taki problem może wystąpić i skoro jest możliwość pozyskania pieniędzy na modernizację kanalizacji to korzystamy z okazji i łączymy tą inwestycja z rozbudowa kanalizacji.
r. P. Malesiński zwrócił się z zapytaniem ile jest ryczałtów za płatność wody na ul. Goniądziej.
Z-ca kierownika ZGKiM poinformował, że większość mieszkańców ulicy Goniądzkiej płaci za wodę według odczytów z wodomierza, Jest 9 ryczałtów w tym 6 osób samotnych i 3 rodziny.
Burmistrz poinformował, że w najbliższym czasie pracownik UM wraz z dzielnicowym przejdą po właścicielach nieruchomości w Rynku i np. ul. Szkolnej, aby sprawdzić czy posiadają umowy na wywóz śmieci lub czy mają rachunki za wywóz śmieci. Gdyż maleje liczba umów podpisywanych na wywóz nieczystości szczególnie w Knyszynie.
r. P. Malesiński zwrócił się z następującymi wnioskami do Kierownika ZGKiM:
- zaasfaltować dziury na ul. Goniądzkiej,
- wycięcie krzaków na wyjeździe z ulicy Goniądzkiej,
- zainteresowanie się nieruchomościami wolno stojącymi na ul. Goniądzkiej (36, 77), gdyż stwarzają one zagrożenie,
- gościniec od ul. Goniądzkiej w stronę Zastocza, prośba o wyrównanie.
Burmistrz stwierdził, że tematy poruszone przez radnego należało zgłosić w wolnych wnioskach, gdyż sprawy które Pan zgłosił ZGKiM nie dotyczą.
Następnie poinformował, że dziś nastąpiło podsypywanie dróg Ogrodniki - Kalinówka i stopniowo będą podsypywane i równane drogi jednak jeszcze nie zawsze jest to możliwe, gdyż za lasami jeszcze zalega lód. Wiadomo, że to trzeba zrobić.
Jeżeli domy prywatne stoją na granicy drogi staramy się interweniować jednak domy, które bezpośrednio nie graniczą z drogą i nie zagrażają np. przechodniom to jest sprawa właściciela i nie ma przepisu, który daje nam możliwość interwencji. 
Istnieje również problem z sprzątaniem posesji, niektórzy sprzątają, ale są i tacy mieszkańcy, którzy nie sprzątają i nie poczuwają się do odpowiedzialności, żeby sprzątać.
 
Do pkt. 4
 
Przewodniczący otworzył punkt 4 porządku obrad. Następnie członkowie komisji udali się na wyjazd na ul. Pocztową, aby zobaczyć jak wygląda sytuacja z działką nr 1976.
Po powrocie Przewodniczący otworzył dyskusję.
r. J. Anorak stwierdził, że z tą działką należy zrobić porządek stwierdził, że trzeba zrobić chodnik, trójkąt widoczności a resztę odsprzedać.
Przewodniczący stwierdził, że należy na tej działce wyznaczyć trójkąty widoczności szczególnie od ulicy Grodzieńskiej co wpłynie na bezpieczeństwo, aby brama nie wchodziła w chodnik.
Burmistrz - trójkąt widoczności jest słuszny od ul. Grodzieńskiej natomiast dokładanie płytek w chodniku nie koniecznie ma sens. Należy wypracować pewne kompromisy z właścicielami przy
ul. Pocztowej.
r. A. Pietlukiewicz zwrócił uwagę, że poprzednią inwestycję, która była wykonana nieprawidłowo skoro teraz pojawiają się problemy. Stwierdził, że zamiast chodnika można jedynie zostawić wolny teren przesunąć płot i pas drogowy zachować i wykonać trójkątów widoczności od
ul. Grodzieńskiej z drugiej strony należy zastanowić się czy warto utrzymywać pasek działki czy lepiej go sprzedać.
Burmistrz - dom stoi w pasie drogowym, projektowanie poprzedniej inwestycji zostało dostosowane do domu. Po drugiej stronie ul. Pocztowej poszerzono chodnik. Z pasa drogowego mieszkańcy powinni odstąpić przy rogu domu powinien być pas widoczności, kiedyś ta ulica była rzadko uczęszczana dziś po remoncie tą drogą jeździ dość dużo osób i istnieje problem.
W zarządzonym przez Przewodniczącego głosowaniu jawnym członkowie Komisji opowiedzieli się za realizacją n/w wniosków:                                          
Wydzielenie trójkątów widoczności;
Odstąpienie od pasa drogowego przez właścicieli przy ul. Pocztowej;
Wykonanie pomiarów geodezyjnych;
Wszczęcie przez Burmistrza procedury zmierzającej do sprzedaży działki przy pasie drogowym;
Zabezpieczenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Przewodniczący Komisji zaproponował wstrzymanie się z załatwieniem sprawy do momentu wyodrębnienia przez geodetę pasa drogowego, stwierdził, że ten temat powinien być poruszony na wspólnym posiedzeniu wszystkich Komisji. 
 
Do Pkt. 5
 
Przewodniczący otworzył punkt 5 porządku obrad.
Burmistrz odczytał pismo, które wpłynęło od Państwa Łęgowskich zam. Rynek 12, dot. chęci sprzedaży działki.
Członkowie komisji po zapoznaniu się z załączoną mapką do pisma wyrazili negatywną opinię dot. zakupu wskazanej działki.
Burmistrz poinformował, że istnieje możliwość wydania warunków zabudowy na działki, które dzierżawiła Pani Żur dodał, że są to dobre tereny pod inwestycje.
Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w Knyszynie.
 
Protokół spisała:
Agnieszka Wysocka
 
 
Przewodniczący Komisji
 
Adam Tracz

Metryka strony

Udostępniający: Sekretarz Gminy

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2012-01-19

Data modyfikacji: 2012-01-19

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2012-01-19