Protokół Nr 2/11

Protokół Nr   II / 10

ze wspólnego posiedzenia Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej; Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego; Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska

Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 29 grudnia 2010 r. w godz. 13:00- 16:15 w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Knyszynie pod przewodnictwem Pani- Doroty Czerepko

 

W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji i zaproszeni goście zgodnie z listą obecności. Przewodnicząca po otwarciu punktu 1 porządku obrad przedstawił  proponowany porządek obrad.

P. Piotr Malesiński – radny,  zaproponował aby jako punkt 3 porządku obrad włączyć wieloletnią prognozę finansowania na lata 2011- 2014.

Uwag i wniosków ze strony Komisji do proponowanego porządku obrad nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad z uwzględnieniem zaproponowanej poprawki głosowało 15 członków Komisji. W głosowaniu udział wzięło 15 członków Komisji, a oto jego treść.    

1.                  Przyjęcie porządku obrad.

2.                  Opinia w sprawie rozdysponowania środków z rezerwy oświatowej.

3.                  Wieloletnia prognoza finansowania na lata 2011- 2014.

4.                  Projekty uchwał w sprawach:

a) uchwalenia budżetu gminy na 2011 rok,

b) podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do korzystania z bezpłatnej pomocy w formie dożywiania zgodnie z wieloletnim programem „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”,

c) uchwalenia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Knyszyn na lata 2011- 2021,

d) trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania,

e) uchwalenia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2011,

f) wyznaczenia przedstawicieli do reprezentowania gminy Knyszyn w Stowarzyszeniu Gmin Górnej Narwi,

g) ramowych planów pracy Komisji stałych Rady Miejskiej w Knyszynie na 2011 r.,

h) planu pracy Komisji Rewizyjnej.

5.                  Sprawy różne.

6.                  Wolne wnioski

Do pkt. 2

Przewodnicząca otworzyła 2 punkt porządku obrad:

Następnie udzielił głosu Skarbnikowi Gminy P. B. Płońskiej

P. Skarbnik:

- są różne opinie, Ministerstwo Edukacji ma swoje zdanie, gdzie według nich Gmina nie musi dokładać do stypendiów i pomocy materialnej dla uczniów, a Minister Finansów ma inne zdanie. Tak naprawdę jestem w kropce, nie wiem co mam zrobić, dlatego ten punkt został wprowadzony do porządku obrad. Potrzebna jest państwa opinia w tej sprawie, ponieważ można to zrobić z Zarządzenia Burmistrza, on jest osobą władną do rozdysponowania rezerwy gminnej jak i oświatowej. Jednak do wydania rezerwy oświatowej jest potrzebna pozytywna opinia Rady. W grę wchodzi kwota około 25 tysięcy. Do tej pory środki były wypłacone z dotacji, teraz trzeba podjąć decyzję czy będziemy dokładać czy nie. Nikt za nas tej decyzji nie podejmie, jedne gminy dopłacają, drugie nie.

r. A. Śledziewski:

- a dlaczego trzeba wyłożyć środki z rezerwy oświatowej? Innych źródeł nie ma?

P. Skarbnik:

- to jest obojętne z jakiego źródła, jeżeli ma to zrobić Burmistrz, środki po prostu trzeba przenieść. Radziłam się RIO i otrzymałam pozytywną opinię, środki z rezerwy oświatowej i tak już do niczego nie będą potrzebne. Więc pozostałe środki można przenieść.

Burmistrz:

- rezerwa oświatowa była przeznaczona na remonty, które były niezbędne w ZSO w Knyszynie między innymi na łazienki i podjazd dla osób niepełnosprawnych, jak i na remont łazienek w szkole w Kalinówce. Rada zadecydowała, aby ogłosić przetarg, a my zabezpieczyliśmy swoje środki w 100%, ponieważ pojawiła się informacja z Ministerstwa, że rezerwa 0,6% każdego grosza pójdzie na powodzie, na odbudowę zrujnowanych szkół, przedszkoli. Natomiast w trakcie prac, już po rozstrzygnięciu przetargu otrzymaliśmy po 20 tysięcy na ZSO w Knyszynie i ZSO w Kalinówce. Poza tym remont w szkole w Knyszynie się przedłużał, więc została naliczona kara dla wykonawcy, środki te również pozostały w budżecie gminy.

Burmistrz:

- bardzo proszę dobrze się zastanowić czy środki z gminy przeznaczać na ten cel, czy nie?

P. Skarbik:

- ustawa o finansach publicznych- konkretnie ustawa 128 mówi, że budżet państwa daje dotację celową, ale gmina musi w 20% dofinansować. Dotacja z budżetu państwa ma stanowić 80%, a środki z budżetu gminy 20%.

r. A. Śledziewski:

- czyli 80% dostaliśmy z budżetu państwa, kwota ta została wykorzystana i teraz obligatoryjnie musimy wyłożyć te 20%.

P. Skarbnik:

- jedna ustawa mówi, że musimy dołożyć, druga natomiast odwrotnie- nie musimy.

r. I. Wysocka:

- wydaje mi się, że powinniśmy zabezpieczyć środki w budżecie gminy.

P. Skarbnik:

- zawsze jest taka luka i nie wiadomo co zrobić z pieniędzmi. Podobnie sytuacja przedstawi się w 2011 roku, też wyjdą nieplanowane sytuacje.

r. A. Śledziewski

- Pani Skarbnik, czy te pieniądze są potrzebne, są realne wydatki na które trzeba je wydać?

Burmistrz:

- rozumiem, iż chodzi Panu Radnemu o informację czy środki z dotacji wystarczyły na dotychczasowe wydatki?

P. Skarbnik:

- nie ma takich potrzeb w tej chwili, jeszcze 1800 złotych będzie zwróconej dotacji.

Środki pozostają w rezerwie budżetowej.

Innych uwag i wniosków ze strony komisji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za pozostawieniem środków w rezerwie oświatowej głosowało 15 członków Komisji. W głosowaniu udział wzięło 15 członków Komisji

Przewodnicząca zamknęła 2 punkt porządku obrad.

Do pkt. 3

Wieloletnia prognoza finansowa na lata 2011- 2014.

Przewodnicząca otworzyła 3 punkt porządku obrad.

P. Skarbnik:

- przy konstruowaniu wieloletniej prognozy finansowej na lata 2011- 2014 wykorzystano prognozę podstawowych wstępników makroekonomicznych głównie takich jak wzrost PKB oraz wstępnik inflacji. W prognozie zakładano, że lata 2011, 2012 i 2013 będą charakteryzować się budżetami deficytowymi z uwagi na planowane zadania inwestycyjne. Na rok 2014 prognozuje się dotacje. Na rok 2011- przychody w kwocie 4 412 530 zł- kredyty, z czego 3 980 617 zł na pokrycie planowanego deficytu gminy, a 431 913 na spłatę kredytów, równoznaczne z rozchodami. W roku 2012 przychody ogółem 5 355 913 zł w tym kredyty planowane do zaciągnięcia w kwocie 5 355 313 zł i 4 124 000 zł na pokrycie deficytu. Rozchody 1 231 913 zł na spłatę kredytu. Rok 2013: przychody- 2 501 455 zł- planowane kredyty do zaciągnięcia, rozchody 1 388 455 zł- planowane do spłaty raty kredytu wcześniej zaciągnięte. W roku 2014 przychody osiągną 1 950 617 zł- zaciągnięty kredyt, rozchody 2 180 617 zł- raty kredytu. Przedstawiłam państwu pierwszą wersję wieloletniej prognozy, wszystko zależy od tego jak będzie potraktowany budżet na 2011 rok.

r. A. Śledziewski:

- czy zadłużenie gminy jest bezpieczne? Liczby w wykazie ustawione są rosnąco (str. 5): 8%, 14%, 6%, 9%, nie wiem czy dobrze rozumiem ten zapis, ale czy zadłużenie gminy będzie się zwiększało?

P. Skarbnik:

- w tym momencie tak, zadłużenie będzie się zwiększało.

r. P. Malesiński:

- zaproponował, aby pozostawić temat wieloletniego prognozowania finansowego na lata 2011- 2014 i zająć się projektem uchwały- ustalenie budżetu gminy na 2011 rok. Materiałami, które będą na sesji.

r. A. Śledziewski:

- czy ja dobrze rozumiem? Najpierw uchwalamy wieloletnią prognozę, a dopiero później budżet na 2011 rok?

P. Skarbnik:

- właśnie w takiej kolejności, z tym że my dziś nie uchwalamy, jedynie przyjmujemy propozycje do uchwalenia.

r. Pietlukiewicz:

- tak jak Pani Skarbnik powiedziała, wieloletnia prognoza jest w oparciu o budżet na 2011 rok. Jeśli zmienia się plan inwestycyjny zmienia się tez całkowicie prognoza, więc jeśli teraz zajmiemy się prognozą, a nie budżetem na 2011 rok i później w budżecie wprowadzimy jakieś zmiany, to cała prognoza będzie też do poprawy.

 

 

Burmistrz:

- należy uchwalić budżet na 2011 rok; gdy będą zmiany w budżecie- wystąpią też zmiany w wieloletnich prognozach.

P. Skarbnik:

- podstawą funkcjonowania jest projekt budżetu, jest on jeszcze ważny do końca lutego możemy więc pracować na projekcie budżetu. Zakładając, że w budżecie mamy takie zadania jak modernizacja OSP, z tego wynika, że do końca stycznia trzeba podjąć decyzję.

r. P. Malesiński:

- z tego wszystkiego o czym rozmawiamy wynika, że na razie wieloletnią prognozę do wiadomości przyjmujemy, i odkładamy na późniejszy okres do realizacji.

Przewodnicząca zamknęła 3 punkt porządku obrad.

Do pkt. 4

Przewodnicząca otworzyła 4 punkt porządku obrad.

            a) uchwalenia budżetu gminy na 2011 rok,

P. Skarbnik:

- otrzymali Państwo pierwszy projekt uchwały z 10 listopada w zarządzeniu z 15 grudnia zostały wprowadzone zmiany, które zostały omówione w załączniku numer 1 i w uzasadnieniu, w stosunku do pierwszych kwot budżetu zwiększy się on o kwotę 567 265 złotych, w dziale transport i łączność, drogi publiczne i gminne § 6050 inwestycje gminne zmienia się na kwotę 37 000 złotych, w dziale bezpieczeństwo publiczne 529 765 złotych, pomoc społeczna kwota 500 złotych. Wydatki na dokumentację wzrosły o 20 tysięcy, a 17 tysięcy zostało przeznaczone na przygotowanie dokumentacji na przebudowę ulicy Goniądzkiej. Wydatki na OSP zostały zwiększone o kwotę 529 765 zł ze względu na to, iż prace nie zostały zakończone, a termin wykonania został przedłużony do końca stycznia 2011.

r. P. Malesińki:

- czy informacje dla radnych można przygotować w sposób bardziej czytelny, pewne rzeczy są niezrozumiałe, jest przedstawionych za dużo liczb w których człowiek się plącze. Czy informacja dla radnych musi być tak szczegółowa?

P. Skarbnik:

- taki jest obowiązek przygotowywania informacji, muszą być tak przedstawione.

r. P. Malesińki:

-  interesuje mnie czy odbywają się spotkania z sołtysami i jakie jest wykorzystanie pieniędzy przez rady sołeckie?

Burmistrz:

- odbyły się dwa czy trzy spotkania z sołtysami, fundusz sołecki jest przeznaczony na ogół mieszkańców. Na spotkaniach pojawiły się informacje na co można przeznaczać środki, jakie realizacje z nich zrobić. Czy takie działania będą podjęte, zależy to od działalności i aktywności nie tylko sołtysa, ale i całej wsi. Na przełomie 10- 15 lutego Rada powinna otrzymać informacje jak zostały wykorzystane środki z funduszy sołeckich. Jeżeli jakieś środki pozostaną niewykorzystane, przechodzą na rok następny.

r. P. Malesiński:

- chciałbym się dowiedzieć od kiedy poszczególne inwestycje występują w zadaniach inwestycyjnych. Doszły mnie słuchy, iż niektóre inwestycje istnieją w zadaniach już po 4, a nawet 5 lat. Nie są realizowane, co jest tego przyczyną.

 

Burmistrz:

- jeżeli chodzi o plan wieloletni to powtarza się modernizacja ujęcia wody w Knyszynie. Sprawa połączenia wodociągów Knyszyn i Zofiówka jest to sprawa nowa- weszła w 2009 roku. W sprawie modernizacji, połączenia wodociągowego, kanalizacji oraz sieci wodociągowej wnioski powinny być złożone do 31 stycznia, obecnie wniosków nie ma myślę, iż ze względu na zmianę władz, gdy tylko wnioski wpłyną będą składane o dofinansowanie ze środków unijnych.

r. P. Malesiński:

- jeżeli chodzi o termomodernizację budynków ZSO?

Burmistrz:

- w związku z tą sprawą trwa ona jakieś 3 lata, wniosek jest złożony do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska wspólnie z 11 gminami (stowarzyszenie).

r. D. Czerepko:

- sprawa modernizacji i rozbudowy kompleksu obiektów sportowych w Knyszynie.

Burmistrz:

- wniosek ten jest zapisany w palnie wieloletnim od dawna, jak do tej pory była remontowana jedna i druga sala gimnastyczna, więc wniosek został odłożony. W Urzędzie Marszałkowskim jesteśmy cały czas zgłoszeni na udział w konkursie „Orlik”, jednak to nie jest najważniejsze.

Jeżeli chodzi o przebudowę ulic osiedla był składany wniosek o schetynówkę. W związku z systemem bezpieczeństwa i komunikacji elektronicznej dla podniesienia warunków życia społeczności pogranicznej mamy podwójnie złożony projekt jeden jest od 3 lat z euroregionem Niemen jest to współpraca partnerska. W pierwszej wersji wniosek nie przeszedł z winy partnera litewskiego, u nich był 5 obszarów, a u nas 3, już przy starej radzie    mówiłem, że partner litewski jest dla nas jak województwo, z naszej strony cele są mniejsze do zrealizowania. Oni nie byli w stanie przygotować dokumentacji na czas, na tak dużym obszarze. Drugi wniosek został pozytywnie rozpatrzony i znajduje się na pierwszym miejscu na liście rezerwowej. 

r. D. Czerepko:

- a budowa kanalizacji sanitarnej z przyłączani sieci wodociągowej w Knyszynie, ulice Obozowa, Tykocka i bez nazwy.

Burmistrz:

- wspominałem już o tym sanitarna była zgłaszana w latach 2004- 2006, jest to długi odcinek sieci kanalizacyjnej, a liczba mieszkańców jest nieduża.

Jest budowa zbiornika retencji, jest to najdłuższy odcinek, nie wyrzucamy go z planów jedynie odkładamy na dalsze lata. Jest to duża i kosztowna inwestycja. Modernizacja budynku OSP miała być zakończona do 15 grudnia, przy robieniu posadzek okazało się, że różnice w wysokości sięgają nawet 25 centymetrów, dlatego przedłużyliśmy okres wykonania prac do 31 stycznia.

r. P. Malesiński:

- nie wiem czy nie zastanowić się i nie zrobić posiedzenia wyjazdowego, trzeba pewne sprawy przemyśleć, między innymi budowa drogi gminnej do drogi powiatowej, czy nie istniała by taka możliwość, żeby Pan Przewodniczący zainicjował spotkanie z radnymi z powiatu, nawet z udziałem Starosty i Pana Burmistrza. Pierwsza sprawa do droga do Jaskry- trzeba ją zrobić. Druga sprawa- jest droga powiatowa od ulicy Białostockiej w stronę Grądów, Zofiówki i, aż do szosy, czy nie lepiej byłoby skierować wszystkie środki na to przedsięwzięcie?

Burmistrz:

- każdego roku musimy wypracować u siebie co chcemy robić. Jeżeli my ustalimy priorytety wtedy spotykamy się w powiecie i podejmujemy decyzję dotyczących przedstawionych wniosków. Dzisiaj byłem na sesji w powiecie ustaliliśmy pewne sprawy. Jednak jest sporo rozpoczętych projektów, przez powiat, które należy skończyć. Ostatnia kwestia o której Pan mówił, trzeba to przedyskutować z poszczególnymi radnymi, którzy mieszkają w tamtych miejscowościach. Najważniejsze jest, aby zrobić drogi tam gdzie jeżdżą autobusy, drogi po których są dowożone dzieci do szkoły. Nie twierdzę, że ona w przyszłości nie będzie potrzebna, jednak powiem tak w pierwszym momencie robi się centrum, a dopiero później resztę.

 

r. J. Andraka:

- czy Panu Malesińskiemu chodziło o to, żeby przełożyć przebudowę drogi do wsi Jaskra?

r. P. Malesiński:

- oczywiście, że nie, trzeba ją traktować jako jedną z pierwszych inwestycji do wykonania. Jednak, gdy będziemy prowadzić rozmowy z powiatem, należy pamiętać o tym, żeby zakończone zostały inwestycje nie tylko przez nas, ale i przez powiat.

r. J. Andraka:

- czyli może najlepiej zróbmy drogi powiatowe, a nasze gminne pozostawmy na zrobienie kiedyś tak!

r. Pietlukiewicz:

- na początek zajmijmy się wszystkimi drogami gminnymi, za które my odpowiadamy, a później będzie można myśleć o drogach powiatowych.

r. St. Ciołko:

- bardzo dobrze, że taki temat został podjęty, jednak nie ma co za bardzo dyskutować o tym w tej chwili, Starostwo będzie miało swoje spotkanie i ustali pewne sprawy, tak jak my to robimy. Będziemy wtedy wiedzieć czy są oni w stanie z nami współpracować, będzie można wtedy podchodzić do jakieś łączenia inwestycji.

Burmistrz:

- proszę zrozumieć, że trzeba na początek opracować dokumentację na ulicę Goniądzką, jak i na Grądy, z tej dokumentacji wyjdzie jakaś kwota, która zostanie przeznaczona na modernizację.

r. P. Malesiński:

- w żadnych dokumentach nie znalazłem informacji na temat remontu budynku przy szpitalu.

Burmistrz:

- jeżeli chodzi o starą przychodnię, ja radziłbym, żeby jej nie ruszać, bo każda ingerencja sprawi, że gmina dostanie nakaz zabezpieczenia,

r. P. Malesiński:

- zaproponował, aby podjąć uchwałę o konieczności rozbiórki starej przychodni, ze względu na zagrożenie jakie stanowi.

Burmistrz:

- ja tylko ostrzegam, iż podejmowanie takich uchwał jest bardzo ryzykowne, bo trafia to do konserwatora i inspektora nadzoru budowlanego, wtedy przyjeżdża Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego i mówi, że gmina ma zabezpieczyć to z taki sposób, żeby nie zagrażało bezpieczeństwu, i nie pyta ile to będzie kosztowało, tylko wyznacza czas pół roku, i gmina zamiast realizować jakąś inwestycję, ma obowiązek zabezpieczenia budynku w innym przypadku zostanie nałożona kara.

Innych uwag i wniosków ze strony komisji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za pozytywnym zaopiniowaniem projektu uchwały głosowało 15 członków Komisji. W głosowaniu udział wzięło 15 członków Komisji

b) podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do korzystania z bezpłatnej pomocy w formie dożywiania zgodnie z wieloletnim programem „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”

p. A. Roszkowska:

- uchwała dotyczy podwyższenia kryterium do 200%, dla osoby samotnej stanowi 954 złote, dla rodziny 702 złote. Jeżeli chodzi o dożywianie dzieci w tym przypadku problemu nie ma, dochód w rodzinie jest niski. Jednak my jeszcze udzielamy pomocy osobom starszym, niepełnosprawnym, samotnym, chorym i w tym przypadku dochód nie zawsze jest niski, a jednak te osoby pomocy takiej potrzebują. W sytuacji rodzin też czasami zdarza się, ze dochód na osobę jest za wysoki, jednak w ty przypadku jest łatwiej, ponieważ 10% dzieci dyrektor szkoły może skierować na dożywianie, bez przeprowadzania przez nas wywiadu środowiskowego. Dożywiamy dzieci w ZSO w Knyszynie- 102 osoby, w tym 8 osób je obiady, pozostałe jedzą zupy w wkładką. W Kalinówce Kościelnej również zapewniamy posiłek- tam je zupy 28 dzieci. W naszym przedszkolu z klasy „0” 18 dzieci dostaje obiad. W gimnazjum w Jasionówce 4 dzieci dostaje ciepły posiłek. Opłacamy również posiłki dla dzieci, które uczą się w Mońkach w liceum, jak i w Białymstoku- takich dzieci jest 8. W szkole w Chrabołach posiłek otrzymuje 2 dzieci.

Finansowanie przebiega z dotacji i ze środków własnych. Na rok 2011 ze środków własnych mamy przeznaczonych 19 tysięcy, ubiegamy się o dotację w kwocie 65 tysięcy. W roku 2010 dożywianie kosztowało nas 82 tysiące w tym 18 tysięcy środki własne, co stanowi około 21%. Z tego dożywiania udzielamy też pomocy dla osób starszych, chorych i niepełnosprawnych. Z dożywiania korzystają również dzieci do 7 roku życia. W tym przypadku wypłacamy określoną kwotę na zakup posiłku. W zasadzie powinniśmy sfinansować posiłek, jednak na terenie naszej gminy nie ma żadnej stołówki, ani jadłodajni, dlatego pieniądze wypłacane są do ręki.

 

Innych uwag i wniosków ze strony komisji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za pozytywnym zaopiniowaniem projektu uchwały głosowało 15 członków Komisji. W głosowaniu udział wzięło 15 członków Komisji

c) uchwalenia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Knyszyn na lata 2011- 2021,

p.A. Roszkowska:

- obecnie kończy się nasza strategia, która obowiązywała od 2005 roku do 2010 roku. Strategia jest niezbędna w gminie, ustawa o pomocy społecznej nałożyła obowiązek, aby taka strategia istniała. Jest ona potrzebna do ubiegania się o wszelkiego rodzaju środki unijne. Każdy może zapoznać się z jej treścią. Pisanie strategii zajęło nam ponad rok, Zarządzeniem Burmistrza został powołany skład do pracy nad tą strategią. Strategia jest poniekąd charakterystyką całej gminy, są w niej przedstawione główne problemy gminy: bezrobocie, alkoholizm (narkomania), niepełnosprawność, choroby (osoby schorowane), ubóstwo. Różnie jest definiowane pojęcie ubóstwa, my przyjmujemy następujące kryteria ubóstwa (według ustawy): dla osoby samotnej 477 złotych, na osobę w rodzinie 351 złotych. W strategii przedstawiliśmy analizę SWOT (mocne strony, słabe strony, szanse i zagrożenia gminy).

r. P. Malesiński:

- jaki jest kontakt z osobami najbardziej potrzebującymi? Czy podejmujecie działanie tylko w przypadku bezpośredniego kontaktu, czy wystarczy, jeżeli ktoś z zewnątrz złoży wniosek?

p. A. Roszkowska:

- wniosek może złożyć każdy, aby pomóc najbardziej potrzebującym.

Innych uwag i wniosków ze strony komisji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za pozytywnym zaopiniowaniem projektu uchwały głosowało 15 członków Komisji. W głosowaniu udział wzięło 15 członków Komisji

 

 

d) trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania,

p. A. Roszkowska:

- obecnie zespół interdyscyplinarny gminy działa, powołany został Zarządzeniem Burmistrza w 2009 roku, ustawa z 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie w sierpniu br. uległa zmianie i nałożyła obowiązek podjęcia uchwały w sprawie powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego. Mogą być również powoływane składy robocze, jednak nasza gmina jest na to za mała.

Zespół przynajmniej raz na kwartał zbiera się i obraduje, częściej następuje to w zależności od potrzeb, na posiedzenia takiego zespołu zapraszamy rodziny, w których występują problemy wychowawcze, efekty naszej pracy są bardzo widoczne.

Innych uwag i wniosków ze strony komisji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za pozytywnym zaopiniowaniem projektu uchwały głosowało 15 członków Komisji. W głosowaniu udział wzięło 15 członków Komisji

e) uchwalenia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2011,

p. A. Roszkowska:

- program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych jest ustalany przez Radę gminy co roku. Celem tego programu przede wszystkim jest profilaktyka przeciwalkoholowa, skierowana do dzieci szczególnie z grup ryzyka. W naszej gminie istnieją świetlice środowiskowe w szkołach, dofinansowujemy wypoczynek takim dzieciom, powstał nowy punkt konsultacyjny, który spotyka się co drugą środa w godzinach od 16:00 do 20:00. Powstała też grupa wsparcia, która spotyka się co środa od godziny 18:00.

r. B. Fiedorowicz:

- rozumiem, że wniosek może złożyć każdy członek rodziny? Kiedy można składać wniosek do Sądu o obowiązek leczenia odwykowego?

p. A. Roszkowska:

- tak, wniosek może złożyć każdy z członków rodziny, natomiast wniosek do Sądu składa przewodniczący gminnej komisji.

Jeżeli natomiast chodzi Pani o złożenie wniosku, gdy ktoś nadużywa alkoholu i nie chce sam podjąć leczenia, wtedy taki wniosek może złożyć każdy z członków rodziny, wniosek jest kierowany do nas, my wzywamy taką osobę na rozmowę, jeżeli to nie pomoże w skłonieniu do podjęcia leczenia, wtedy zajmie się tym policja i taka osoba zostanie przymusowo skierowana na leczenie odwykowe.

r. B. Fiedorowicz:

- jeżeli jest taka sytuacja, że osoba próbuje się leczyć, jeździ na spotkania, później wraca i znów sięga po alkohol doprowadzają się do opłakanego stanu, to kto za to płaci?

p. A. Roszkowska:

- leczenie nic nie kosztuje, wszystko odbywa się na koszt państwa, nawet jeżeli dana osoba nie jest ubezpieczona, leczenie odwykowe nie kosztuje, tylko wydanie opinii przez specjalistów jest pokrywane z budżetu gminy.

r. K. Plińska:

- a jeżeli człowiek nie jest alkoholikiem, tylko ma jakieś zaburzenia psychiczne, wszystkich zastrasza? Co z takim człowiekiem można zrobić?

p. A. Roszkowska:

- taka sytuacja dotyczy ustawy o ochronie zdrowia psychicznego, aby wysłać taką osobę na leczenie należy skierować wniosek do Sądu- musi co zrobić ktoś z rodziny, policja w takiej sytuacji nic nie poradzi. Z tego co wiem, aby Sąd nie odrzucił takiego wniosku musi być zaświadczenie lekarza psychiatry lub lekarza rodzinnego.

Burmistrz:

- istnieje też możliwość umieszczenia takiego człowieka na zbadanie do zakładu psychiatrycznego.

p. A. Roszkowska:

- istnieje też możliwość wezwania karetki, wtedy lekarz wzywa policję i taki człowiek jest zabierany na obserwację do szpitala. Po takiej obserwacji, gdy coś jest nie tak osoba ta jest kierowana na przymusowe leczenie.

Innych uwag i wniosków ze strony komisji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za pozytywnym zaopiniowaniem projektu uchwały głosowało 15 członków Komisji. W głosowaniu udział wzięło 15 członków Komisji

f) wyznaczenia przedstawicieli do reprezentowania gminy Knyszyn w Stowarzyszeniu Gmin Górnej Narwi,

Burmistrz:

- Gmina Knyszyn należy do stowarzyszeń, między innymi do Stowarzyszenia Gmin Górnej Narwi. W skład komisji stowarzyszenia wchodzili Wójt, Burmistrz i dwóch członków. Obecnie wchodzi Wójt, Burmistrz, do 10 tysięcy mieszkańców 1 członek, od 10 tysięcy do 20 tysięcy 2 członków, po wyżej 20 tysięcy mieszkańców 3 członków rady. Do tego stowarzyszenia należy Knyszyn, Krypno, Tykocin, Dobrzyniewo, Choroszcz, Zabudów, Turośń Kościelna, Suraż, Łapy właśnie się wypisały, Poświętne, coś jeszcze przeoczyłem, ale ogółem 15 gmin należy do stowarzyszenia.

Podjęto głosowanie w sprawie członkostwa P. St. Ciołko w stowarzyszeniu, r. St. Ciołko wyraził zgodę, za głosowało 15 radnych.

Innych uwag i wniosków ze strony komisji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za pozytywnym zaopiniowaniem projektu uchwały głosowało 15 członków Komisji. W głosowaniu udział wzięło 15 członków Komisji

g) ramowych planów pracy Komisji stałych Rady Miejskiej w Knyszynie na 2011 r.,

Spotkanie Komisji zostało odłożone na termin bliższy sesji.

h) planu pracy Komisji Rewizyjnej.

Burmistrz:

- Komisja Rewizyjna może dziś się spotkać, nie widzę problemu.

Przewodnicząca zamknęła 4 punkt porządku obrad.

Do pkt. 5

Sprawy różne

Przewodnicząca otworzyła punkt 5 porządku obrad.

r. P. Malesiński:

- nie mamy aktualne planu zagospodarowania gminy, myślę iż stary plan należy przejrzeć, zapoznać się z nim i na następnych posiedzeniach komisji przedyskutować pewne kwestie.

Burmistrz:

- Pan Radny porusza dwie rzeczy: po pierwsze aktualny plan zagospodarowania przestrzennego nie istnieje, nie można go zaktualizować, ale trzeba tworzyć na nowo, muszą robić to specjaliści, trwa to około 1,5 roku. Druga sprawa stworzenie takiego planu powinno być umieszczone w wieloletnim planie finansowania.

Przewodnicząca zamknęła punkt 5 porządku obrad.

Do pkt. 6

Wolne wnioski

Przewodnicząca otworzyła  punkt 6 porządku obrad.

r. G. Zajkowski:

- przedłużenie ulicy Białostockiej jest kompletnie rozwalone- kawałek do lasu- wnoszę o naprawienie drogi.

Burmistrz:

- rozumiem, że chodzi o drogę w kierunku Cisówki, jak najbardziej najgorszy odcinek jest od Góry Królowej Bony w dół, nie ma spływu, przy większych ulewach wszystko pływa, droga ta jest bardzo szeroka od 24 do 32 metrów, na części odcinków odkrzaczamy tą drogę, jeżeli Rada tak ustali można taki projekt napisać.

r. J. Andraka:

- chciałbym zwrócić uwagę na fakt, że jak z powiatu odśnieżają drogę zaspy pozostają niezabrane i pozostawione tak, że nie ma przejazdu.

Burmistrz:

- uczulę powiat na tą sprawę.

r. B. Fiedorowicz:

- w Kalinówce na środku drogi powstała wysp, uniemożliwiająca przejazd.

r. K. Polińska:

- do Zofiówki jest brak wjazdu, tak jest droga odśnieżona.

r. I. Wysocka:

- pierwsza sprawa ogrodzenie placu zabaw jest w opłakanym stanie, zagraża bezpieczeństwu. Druga sprawa chodnik przy placu zabaw jest cały czas nieodśnieżony, ludzie chodzą ulicą, stwarza to zagrożenie. Może zastanowić się nad jakimś trwalszym ogrodzeniem?

Burmistrz:

- uwaga jest jak najbardziej słuszna, zastanawiałem się nad całkowita likwidacją tego ogrodzenia, jednak w jakimś stopniu zabezpiecza to przed psami i kotami. Będzie trzeba kogoś wynająć i zrobić trwałe ogrodzenie.

A. Śledziewski:

- należy zrobić ogrodzenie przy ulicy Szkolnej 5 i 7, ludzie przyjeżdżający do „Biedronki” tam parkują, zagrażając bezpieczeństwu mieszkańców.

r. P. Malesiński:

- przydałby się przesunąć ten płot o kilka metrów w głąb podwórka i zrobić wtedy ogrodzenie, parking.

Burmistrz:

- można coś pomyśleć, żeby było to zrobione ze środków z zewnątrz, bo nam robić parking dla „Biedronki” to się trochę nie opłaca.

r. I. Wysocka:

- więc może zaproponować „Biedronce”, żeby wyłożyli pieniądze na taką inwestycje.

 Przewodnicząca zamknęła punkt 6 porządku obrad.

 

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad, Przewodnicząca zakończyła posiedzenie II- go wspólnego posiedzenia Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej; Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego; Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w Knyszynie.

 

Metryka strony

Udostępniający: Wysocka Agnieszka

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2011-02-02

Data modyfikacji: 2011-02-02

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2011-02-02