Protokół sesja XXII z 27.01.2021

Protokół Nr XXII/21

 

z sesji Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 27 stycznia 2021 r. która odbyła się w sali widowiskowej Knyszyńskiego Ośrodka Kultury  w Knyszynie w godz. 1400 - 1510 pod przewodnictwem

Przewodniczącego Rady Miejskiej w Knyszynie - Pana Zbigniewa Adama Niedzielewskiego   

 

            Przewodniczący Rady Miejskiej otworzył obrady witając, radnych, sołtysów, zaproszonych gości przybyłych na obrady XXII sesji Rady Miejskiej w Knyszynie. Stwierdził, iż na stan 15 radnych w sesji uczestniczy 11 radnych, co zabezpiecza regulaminowe kworum do podejmowania prawomocnych uchwał (lista obecności załączona do protokołu).

Po otwarciu pkt.2 „Przedstawienie porządku obrad” Przewodniczący poinformował, iż zgodnie z art. 20 ust. 1a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady. Uwag i propozycji zmian do porządku obrad nie zgłoszono. 

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 11 radnych. Na stan 11 w głosowaniu udział wzięło 11 radnych (imienny wykaz wyników głosowania w załączeniu do protokołu), a oto jego treść: 

1.      Otwarcie obrad XXII sesji Rady Miejskiej.

2.      Przedstawienie porządku obrad.

3.      Interpelacje i wnioski radnych.

4.      Informacja Burmistrza z działalności gminy w okresie między sesjami.

5.      Podjęcie uchwał w sprawach:

a)      wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty na terenie gminy Knyszyn.

b)      wyznaczenia obszaru i granic aglomeracji Knyszyn.  

6.      Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.

7.      Sprawy różne

8.      Wolne wnioski.

9.      Przyjęcie protokołu z XXI sesji Rady Miejskiej w Knyszynie.

10.  Zakończenie obrad.

 

Do pkt. 3

Przewodniczący otworzył punkt 3 porządku obrad.

r. T. Purta:

- zgłosił ponownie (poprzednie zgłoszenie pół roku temu) rdzewiejące nogi w stolikach na targowicy.

-zwrócił się o przygotowanie na koleją sesję zestawienia zaległości mieszkańców w zakresie, śmieci, wody, podatków wg. stanu na dzień 31 grudnia 2020 r.

Przewodniczący zamknął punkt 3 porządku obrad.

Na obrady przybył r. P. Kudzinowski w dalszej części obrad sesji uczestniczy 12 radnych 

 

Do pkt. 4

Przewodniczący otworzył punkt 4 porządku obrad. Następnie udzielił głosu Burmistrzowi, który przedstawił następujące informacje z działalności gminy w okresie między sesjami:       

1.      Trwa budowa sieci wodno- kanalizacyjnej w ul. Zamoyskiego w Knyszynie (sieć wodociągowa została wykonana w całości, sieć kanalizacji sanitarnej w trakcie budowy – przerwa ze względu na warunki atmosferyczne).

2.      Wykonywana jest wycinka krzaków na poboczach dróg gminnych i dojazdowych do łąk i pól.

3.      Trwa akcja zimowego utrzymywania dróg.

4.      Dnia 19 stycznia 2021 r. ogłoszono otwarty konkurs ofert na realizację zadań publicznych z zakresu upowszechniania kultury fizycznej i sportu w 2021 r. termin składania ofert upływa 19 lutego.

5.      Dnia 19 stycznia 2021 r. ogłoszono nabór kandydatów na członka komisji konkursowej w celu opiniowania ofert w otwartym konkursie na realizację zadań publicznych z zakresu upowszechniania kultury fizycznej i sportu. Kandydatury można składać do 3 lutego 2021r

6.      W ogłoszonym w dniu 23 grudnia 2020 r. przetargu nieograniczonym na realizację zadania pn. „Rewitalizacja przestrzeni rynkowej w Knyszynie” planowanego do dofinansowania ze środków Unii Europejskiej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020 wpłynęło 6 ofert. Trwa procedura wyłaniania wykonawcy.

7.      Dnia 26 stycznia 2021 r. złożono 2 wnioski o uzyskanie środków Funduszu Przeciwdziałania Covid – 19 dla gmin z przeznaczeniem na inwestycje realizowane w miejscowościach, w których funkcjonowały zlikwidowane państwowe przedsiębiorstwa gospodarki rolnej. Pierwszy wniosek dotyczy budowy placu integracji społecznej w Czechowiźnie, drugi dotyczy przebudowy chodników w ciągu drogi gminnej Nr 104779 B w Knyszynie Zamku. Przygotowywany jest także trzeci wniosek dotyczący budowy ciągu pieszego lub pieszo- rowerowego  do Knyszyna – Zamku. 

8.      Ogłoszony dnia 22 grudnia 2020 r. przetarg na sprzedaż nieruchomości – działka o nr ewidencyjnym 2454 położona w Knyszynie przy ul. Południowej, zakończył się w dniu 26 stycznia 2021 r. wynikiem negatywnym. W przedmiotowym postępowaniu nie wpłynęła żadna oferta.

Pytań i uwag ze strony Rady do przedstawionych informacji nie zgłoszono.

Przewodniczący zamknął punk 4 porządku obrad.

 

Do pkt. 5

Przewodniczący otworzył punkt 5 porządku obrad podjęcie uchwał w sprawach  

a)       

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty na terenie gminy Knyszyn. Poinformował, że projekt był przedmiotem obrad komisji. Następnie otworzył dyskusje.

P. R, Kondrakiewicz – Sekretarz Gminy poinformował, że od września 2020 r. wiemy, że stawki opłaty za zagospodarowanie odpadów w 2021 r. wzrosną tj. od momentu kiedy BIOM podniósł stawki opłaty, temat został kilkukrotnie omówiony na komisjach Rady. W miesiącu grudniu Rada Miejska wycofała projekt uchwały z obrad sesji ponieważ chciała spotkać się z prezesem BIOM. Takie spotkanie odbyło się w poniedziałek i kilka godzin na ten temat przedyskutowano, ogólnie temat znany dla wszystkich radnych wyliczenia zostały przedłożone, co więcej Państwo chcą wiedzieć w tym temacie.

r. M. Pawlik jak ten BIOM wyliczył, że o tyle się zwiększył u nas tonaż śmieci. Czy ktoś to skontrolował.

P. R. Kondrakiewicz – Sekretarz Gminy my co miesiąc dostajemy zestawienie ile zdajemy śmieci do tego faktury za transport i zagospodarowanie.

r. M. Pawlik – czy nie można było zrobić wewnętrznej kontroli i zważyć śmieciarki puste i śmieciarki pełne i porównać. Ja nie wiem skąd oni wzięli ten tonaż widzę u siebie, że tych śmieci nie produkuję więcej.

P. Sekretarz - każda śmieciarka jak wjeżdża jest ważona i z automatu wpisywana do systemu BDO, kontroluje to Urząd Marszałkowski.

r. M. Pawlik jest 22 gmin udziałowców BIOM-u a myśmy wygospodarowali najwyższe stawki po 35 zł.

P. R. Kondrakiewicz – Sekretarz Gminy cennik za zagospodarowanie odpadów jest taki sam dla wszystkich gmin skupionych w BIOM, do tego jest przetarg za transport, każda gmina ma inne koszty z uwagi na ilość odpadów czy odległość, ale za zagospodarowanie tony odpadów każda gmina płaci tyle samo. Tylko jeszcze raz powiem dla przykładu, taka gmina Krypno ma dwa razy mniej odpadów i dwa razy mniej kosztów.

r. T. Purta, co ile czasu przeprowadzone są kontrole chodzi o ilość mieszkańców. Bo jeżeli w danym domu zamieszkałych jest 6 osób a podanych jest dwie stąd jest tak dużo śmieci a wiem np.: że na mojej ulicy są trzy osoby nie zgłoszono.

Na obrady przybył r. S. Połonowski – w dalszej części obrad sesji uczestniczy 13 radnych.

P. R. Kondrakiewicz zaraz spotkamy się po sesji i sprawdzimy to z deklaracją.

r. T. Purta a czemu gmina tego nie robi, pracownicy nie mogą tego sprawdzić.

P. R. Kondrakiewicz – Sekretarz Gminy w systemie mamy połowę etatu pracownika, który się  tym zajmuje: przyjmuje deklaracje, nanosi zmiany, pomaga wypełniać deklaracje robi sprawozdawczość comiesięczną , roczne, nalicza opłaty, połowę etatu mamy na PSZOK. Tyle mamy w systemie, jeżeli docierają do nas jakieś sygnały staramy się to weryfikować.   

r. M. Pawlik - Prezes zgłaszał tą podwyżkę we wrześniu, czy nie można było przeważyć śmieciarki, parę złotych zapłacić.

P. R. Kondrakiewicz – Sekretarz samochód na początku pracy jest ważony waga trafia do systemu, na koniec pracy  jedzie i zdaje to. Problem z kontrolą ilości osób zgłoszonych do systemu występuje w każdej gminie, ludzi się przemieszczają i wykreślają się z systemu ale niechętnie się dopisują.  

r. T. Purta - a jaka  jest ściągalność zaległości od tych osób, co nie płacą.

P. M. Daniłowska – Skarbnik Gminy z tego, co pamiętam około 7% należności to zaległości.

P. K. Chowański - Zastępca Burmistrza wybierani byli również ci mieszkańcy, którzy nie złożyli do marca deklaracji i do nich zostały wysłane odpowiednie pisma i Burmistrz określił im stawkę opłaty.

r. P. Skutnik - czy jest jakaś kara za niezłożenie deklaracji.

P. R. Kondrakiewicz – decyzją administracyjną Burmistrz nakłada wysokość opłaty, nie mamy podstaw prawnych do nałożenia kary. Gmina też nie może nie odebrać odpadów od tych osób, co nie płacą mamy odebrać odpady i się sądzić i ponosić koszty z tym związane.

P. M. Daniłowska – Skarbnik Gminy w roku ubiegłym dołożyliśmy do śmieci 140 tys. zł.  

r. T. Purta może te 140 tys. zł to zaległości.

P. M. Daniłowska -  zaległości to kwota około 50 tys. zł. którą staramy się wyegzekwować.

r. A. Snarski - czy nie można umówić się z Zarządami innych gmin, żeby od czasu do czasu kontrolować ich.

P. R. Kondrakiewicz – Sekretarz Gminy, ale co kontrolować bo tak do końca nie wiem?.

r. A. Snarski – jak ten samochód przyjeżdża i wjeżdża na wagę żeby go sprawdzić.

P. R. Kondrakiewicz – Sekretarz Gminy możemy się umówić i raz na miesiąc jak ten samochód przyjeżdża o godzinie 700 go sprawdzić.  

Przewodniczący - zauważył, że skontrolować można jedynie to czy śmieciarki nie zabierają dodatkowych śmieci. Samego tonażu jeżeli nie zabierają, nie zweryfikujemy. 
P. R. Kondrakiewicz – Sekretarz Gminy za to, że gmina ma dobry wskaźnik segregacji 50%, że mieszkańcy wystawiają śmieci muszą płacić tak działa system.  Mieszkańcy gminy Knyszyn produkują najwięcej śmieci w powiecie i dlatego też mamy największe koszty.       

r. M. Pawlik - stawka 35 zł od osoby, co powiedzieć mieszkańcom.

P. R. Kondrakiewicz – Sekretarz Gminy stawka podstawowa dla mieszkańca to 28 zł, natomiast stawka 35 zł jest dla osób, które nie kompostują bioodpady. Koszt zagospodarowania bioodpadów to kwota ponad 7,27 zł od mieszkańca. Osoby które, kompostują odpady dopłacają 5 zł do tych, które tego nie robią.

r. T. Purta - nie rozumiem tego jak jedna osoba wytwarza dwa razy więcej śmieci, za mało ludzi jest ujętych w systemie i to jest problem.    

P. R. Kondrakiewicz w ciągu miesiąca wysyłamy kilkanaście pism o wyjaśnienie jeżeli tylko mamy informacje, że ktoś podał nieprawdzie informacje lub sytuacja uległa zmianie. W roku ubiegłym zmieniliśmy system naliczania opłaty i do wszystkich mieszkańców zostały wysłane nowe deklaracje do wypełnienia. Do końca sierpnia system bilansował się.

r. S. Połonowski – czy gdyby Rada podjęła uchwałę to czy jest jakaś gwarancja, że te stawki utrzymają się przez cały rok.

P. R. Kondrakiewicz Sekretarz Gminy odbył się przetarg i umowa na transport została podpisana na cały rok mogę państwu zagwarantować, że stawka 451 zł, będzie obowiązywać przez cały rok. Natomiast jeżeli chodzi o zagospodarowanie to otrzymaliśmy w listopadzie z BIOM cennik na 2021 r. ale czy ta stawka jest na cały rok nie wiem. Do tej pory tylko raz BIOM podniósł ceny i było to w właśnie w roku ubiegłym.

Przewodniczący zamknął dyskusję.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za podjęciem uchwały głosowało 5 radnych, 7 radnych głosowało przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. Na stan 13 w głosowaniu udział wzięło 13 radnych  (w załączeniu imienny wykaz wyników głosowania).  

Uchwałą nie został podjęta.                                                                         

b)       

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie wyznaczenia obszaru i granic aglomeracji Knyszyn.

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza poinformował, że do końca grudnia 2020 r. aglomeracja Knyszyn w skład, której wchodzą miasto Knyszyn i miejscowość Knyszyn – Zamek była w granicach uchwalonych przez uchwałę Sejmiku Województwa Podlaskiego wraz ze zmianą ustawy prawo wodnie uchwał ta przestała obowiązywać, co oznacza konieczność określenia granic i uchwalenia nowej aglomeracji. Projekt uchwały został uzgodniony z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Białymstoku postanowieniem nr WPN.6012.20.2020.MŁ z dnia 30.10.2020 r. oraz z Dyrektorem Zarządu Zlewni w Białymstoku Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie postanowieniem Nr BI.ZZŚ.417.5.2020.UM z dnia 29.12.2020r. Wyznaczenie granic i uchwalenie aglomeracji jest obowiązkiem Rady Gminy. Do projektu uchwały jest część opisowa aglomeracji dane te dotyczą przede wszystkim systemu kanalizacji i oczyszczalni i wymogów związanych z pozwoleniem wodnoprawnym na funkcjonowanie oczyszczalni i spust ścieków. Załącznik nr 2 jest to załącznik graficzny mapa przedstawiająca granice aglomeracji. Nastąpiła zmiana w granicach aglomeracji dlatego, że granice aglomeracji wyznaczane są przez zewnętrzne granice nieruchomości, które wchodzą w skład aglomeracji. Do tej pory granice przebiegały przez część działki. Posiadanie uchwały o  aglomeracji wynika z innego obowiązku w przypadku starania się o środki unijne na budowę kanalizacji konieczne jest posiadanie tej aglomeracji i brany jest pod uwagę współczynnik koncentracji inwestycji w naszym przypadku aby móc starać się o dofinansowanie ten współczynnik koncentracji inwestycji powinien wynosić 90 osób na kilometr nowej linii kanalizacyjnej w naszej obecnej sytuacji nie spełniamy takiego warunku.                  

Przewodniczący zamknął dyskusję.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Na stan 13 w głosowaniu udział wzięło 13 radnych  (w załączeniu imienny wykaz wyników głosowania).  

Przewodniczący zamknął punkt 5 porządku obrad.

 

Do pkt. 6

Przewodniczący otworzył punkt 6 porządku obrad.

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza w imieniu Burmistrza udzielił odpowiedzi na interpelację r. T. Purty dotyczącej rdzewiejących nóg od stołów na targowic.

Kontaktowaliśmy się z Panem Rutkowskim, który jest wykonawcą targowicy odnośnie rdzy obiecał sprawdzić i uzupełnić, sprawdziliśmy nie zrobił tego, ale naprawy gwarancyjne przez cały okres gwarancji obowiązują i ta robota go nie minie. Na wiosnę umówiliśmy się na gwarancyjny przegląd i wszystkie usterki, które wystąpią postara się zrobić.

r. T. Purta zauważył, że tam jest inny problem te nogi po prostu rozsadza i wówczas wychodzi rdza.

P. K. Chowański Zastępca Burmistrza zauważył, że jeżeli jest to na skutek wady konstrukcyjnej to wykonawca będzie musiał wymienić nogi w stołach na nowe.

r. T. Purta dodał, że w niektórych miejscach są za krótko obcięte rynny i przecieka woda.

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrz poinformował, że jeżeli chodzi o zaległości w opłatach za wodę, ścieki, oraz podatki wg. stanu na 31 grudnia 2020 r. zestawienie będą przedstawione radnym na kolejnej sesji Rady Miejskiej.

r. T. Purta zgłosił o uzupełnienie tej odpowiedzi o ilość osób na terenie gminy mających wodę  na ryczałcie.

Przewodniczący zauważył, że informacja o zaległościach powinna być przedmiotem obrad właściwej komisji Rady. Będą ustalane plany pracy komisji i ten punkt należy ująć w planie.

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza zwrócił się z prośbą w imieniu Burmistrza aby zwołać w następnym tygodniu posiedzenie Komisji ponieważ nieprzyjęcie tej uchwały nie rozwiązuje sprawy to jest dopiero początek bo niemożliwym jest aby te stawki pozostały bez zmian. To państwo radni uchwalacie budżet i teraz trzeba zastanowić się nad skutkami dla budżetu. Skoro zaproponowane stawki za gospodarowanie odpadów nie zostały przyjęte to zabrakło propozycji stawek pośrednich, ale ta propozycja musi wyjść od Państwa. Skarbnik musi spiąć budżet wiedząc jakie będą wydatki i musimy znaleźć na to dochody jeżeli nie będzie to uregulowane czy zostawione tak jak jest to na koniec roku będzie zadłużenie, które trzeba będzie włączyć do stawek na przyszły rok bo i tak będzie musiało się to zbilansować. Do tego momentu zanim nie będzie pokrycia trzeba będzie zrobić remanent w budżecie na tych wydatkach które nie są konieczne,. Trzeba zastanowić się czy wszystkie zadania, które są w WPF-ie czy budżecie są konieczne.

P. Jarosław Antoni Chmielewski – Burmistrz Knyszyna dodał, że jest jeszcze jedno rozwiązanie, że Burmistrz składa informację do Regionalnej Izby Obrachunkowej, RIO daje nam budżet do wykonania nie ma pewnych inwestycji nie ma funduszu sołeckiego, dotacji na sport.

Przewodniczący zakończył dyskusje i zamknął punkt 6 porządku obrad.

 

Do pkt. 7 i 8.

 

Przewodniczący otworzył punkt                            

r. T. Purta:

- zgłosił od pewnego czasu brak protokołów z sesji rady w BIP  z roku 2020.

- skoro bank spółdzielczy podniósł opłatę za przelewy to czy nie można tak jak w sąsiedniej gminie Krypno uruchomić w urzędzie kasy bądź postawić terminal płatniczy nawet w sekretariacie.

P. R. Kondrakiewicz – Sekretarz Gminy coraz więcej mieszkańców korzysta z płatności elektronicznej, najczęściej bezpłatnie. Rzeczywiście w Starostwie w Mońkach nie ma kasy można zapłacić kartą płatniczą lub iść do Banku. Tylko trzeba wiedzieć, że to nie jest za darmo bo osoba płacąc kartą ponosi koszty prowizji Banku. Natomiast zatrudnienie kasjerki to z punktu widzenia gminy będzie mało korzystne.

P. I. Sadowska – sołtys wsi Poniklica wniosła uwagi, co do sposobu odśnieżania dróg miedzy innymi do wsi Wodziłówka, która jest praktycznie zamiast odśnieżana ubijana jest to droga gminna czy może ktoś ją odśnieżyć. 

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza droga w najbliższym czasie będzie odśnieżona.

P. I. Sadowska – samochody, które mają odśnieżać mają podniesiony pług więc jak mają odśnieżyć drogę one ubijają śnieg. Tak samo droga do Nowin Kasjerskich przez las jest to droga powiatowa i powiat powinien ją odśnieżyć.                    

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza zgłoszenie dotyczy dróg powiatowych przekażemy zgłoszenie do zarządu dróg w Mońkach, że mieszkańcy mają zastrzeżenia do sposobu odśnieżania dróg.    

Przewodniczący zamknął punkty 7 i 8  porządku obrad.

 

Do pkt. 9

Przewodniczący otworzył punkt 9 porządku obrad.

Do protokołu z XXI sesji Rady Miejskiej w Knyszynie uwag nie wniesiono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołu z XXI sesji głosowało 13 radnych. W głosowaniu na stan 13 udział wzięło 13 radnych. Rada przyjęła protokół z XXI sesji Rady Miejskiej w Knyszynie (w załączeniu imienny wykaz wyników głosowania).

Przewodniczący zamknął punkt 9 porządku obrad.        

Do pkt.10

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad, Przewodniczący zakończył obrady XXII sesji Rady Miejskiej w Knyszynie.               

 

Protokółował

Andrzej Kudzinowski                

 

  Przewodniczący Rady Miejskiej

                                                                

     Zbigniew Adam Niedzielewski   

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miasta Knyszyn

Wytwarzający/odpowiadający: Kudzinowski Andrzej

Data wytworzenia: 2021-01-27

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data modyfikacji: 2021-05-06

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2021-05-06