Protokół Nr X/11 sesji

 

Protokół Nr X/11

 

z sesji Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 27 października 2011 r. która odbyła się w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Knyszynie w godz. 1350 - 1640 pod przewodnictwem Przewodniczącego Rady Miejskiej w Knyszynie - Pana Stanisława Ciołko  

 

            Przewodniczący Rady Miejskiej otworzył obrady witając zaproszonych gości, radnych, sołtysów przybyłych na obrady X sesji Rady Miejskiej w Knyszynie. Stwierdził, iż na stan 15 radnych w sesji uczestniczy 12 radnych co zabezpiecza regulaminowe kworum do podejmowania prawomocnych uchwał (lista obecności załączona do protokołu).

Po otwarciu pkt.2 „Przedstawienie porządku obrad” Przewodniczący przedstawił proponowany porządek obrad. Następnie poinformował, iż zgodnie z art. 20 ust.1a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady. Przewodniczący zwrócił się z zapytaniem czy są  propozycje zmian do porządku obrad. Zaproponował wprowadzenie do porządku obrad w pkt 6 podjęcie uchwał w sprawach jako podpunkt „f” podjecie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej 3-letniej umowy najmu lokalu użytkowego. Projekt tej uchwały był przedstawiony na wspólnym posiedzeniu komisji stałych Rady.  

Innych uwag i wniosków do proponowanego porządku obrad nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 12 radnych, a oto jego treść:    

  1. Otwarcie obrad X sesji Rady Miejskiej.
  2. Przedstawienie porządku obrad.
  3. Interpelacje i wnioski radnych.
  4. Informacja Burmistrza z działalności gminy w okresie między sesjami.
  5. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych gminy w roku szkolnym 2010/2011
  6. Podjęcie uchwał w sprawach:
    1. wyrażenia zgody na zastosowanie bonifikat z tytuły przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości
    2. wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości
    3. zabezpieczenia środków finansowych na wykonanie inwestycji: Budowa szkolnego placu zabaw w Knyszynie” w ramach Rządowego programu wspierania w latach 2009 – 2014 organów prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w klasach I – III szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia – „Radosna Szkoła”   
    4. zabezpieczenia środków finansowych na realizację zadania „Wdrażanie  elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa”. 
    5. dokonania zmian w budżecie gminy na 2011 r. 
    6. wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej 3-letniej umowy najmu lokalu użytkowego  
  7. Stanowisko Rady Miejskiej w sprawie planów likwidacji Posterunku Policji w Knyszynie  
  8. Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych.
  9. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.
  10. Wolne wnioski.
  11. Przyjęcie protokołów z VIII i IX sesji Rady Miejskiej w Knyszynie.
  12. Zakończenie obrad.

 Do pkt. 3

Przewodniczący otworzył punkt 3 porządku obrad.

Interpelacje i wnioski ze strony Rady zgłosili:

 r. P. Malesiński:

- na jakim etapie jest realizacja wniosków zgłaszanych przez radnego dotyczących: połączenie ul. Junga z ul. Goniądzką oraz połączenie ul. Zamoyskiego z ul. Goniądzką.

r. A. Pietlukiewicz:

- na jakim etapie jest sprawa pozyskania  środków na remont budynku domu kultury we wsi Grądy, i jaka kwota możliwa jest do pozyskania.  

- Następnie zwrócił się z pytaniem do Przewodniczącego  jakie jest Pana stanowisko, że Burmistrz realizując zapis uchwały budżetowej według radnego nie wykonał do końca zapisów tej uchwały tj. konkretnie nie wykonał dokumentacji projektowej na całość zaplanowanej inwestycji.

r. I. Wysocka:
złożył wniosek aby w budżecie gminy na 2012 r. zabezpieczyć środki za zakup i uzupełnienie wyposażenia placu zabaw (przy targowicy). Wyposażenie miało być zakupione w tym roku. Należy również wykonać ogrodzenie tego placu.

- pilną potrzebę naprawy chodnika na ul. Jagiellońskiej na odcinku od Banku do końca posesji P. Bruszewskiego, na niektórych fragmentach chodnika nie da się nim przejść.     

r. D. Czerepko:

- zgłosiła potrzebę zainstalowania 1 lampy oświetlenia ulicznego na przedłużeniu ul. Zamkowej w Knyszynie przy posesji P. Dzięgielewskiego.

Innych interpelacji i wniosków ze strony Rady nie zgłoszono.

Przewodniczący zamknął punkt 3 porządku obrad.

 Do pkt. 4

Przewodniczący otworzył punkt 4 porządku obrad. następnie udzielił głosu Burmistrzowi, który przedstawił następujące informacje z działalności gminy w okresie między sesjami:    

  1. Wykonano przebudowę chodnika na ulicy Grodzieńskiej (odcinek od ul. Pocztowej do ul. Nowej). Inwestycje wykonano wspólnie z Podlaskim Zarządem Dróg Wojewódzkich).
  2. Złożono wniosek w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych (tzw. schetynówka) na odcinku ul. Goniądzka i ul. Rynek.
  3. Trwają prace przy przebudowie chodnika na ul. Nowej. Inwestycja wykonywana jest wspólnie z Starostwem Powiatowym w Mońkach.
  4. Wyrównano równanie dróg żwirowych m.in.:
    • droga gminna do Grądów
    • droga gminna do Lewoni
    • ulice Osiedla Niepodległości
  5. Wykonano podział geodezyjny Domu Nauczyciela w Kalinówce Kościelnej.
  6. Wykonano geodezyjne wskazanie pasa drogowego na drodze Zofiówka w kierunku Milewskich.
  7. Przekazano w użytkowanie wieczyste na okres 99 lat działki Nr 1946 o pow. 1032 m² zabudowanej budynkiem na rzecz Podlaskiego Banku Spółdzielczego w Knyszynie.
  8. Zakończyła się akcja usuwania wyrobów azbestowych z terenu gminy Knyszyn. Zadanie finansowane jest ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku. Łączny koszt zadania wyniósł 68352,66 zł.
  9. Dom przy ulicy Kościelnej 6 w Knyszynie zajął pierwsze miejsce w konkursie na Najlepiej Zachowany Zabytek Wiejskiego Budownictwa Drewnianego w Województwie Podlaskim w 2011 r. Uroczyste wręczenie nagród odbyło się w dniu 23 października w Ciechanowcu.
  10. Trwa II część projektu „Pływać – już umiem”. Projekt „Pływać – już umiem” jest w 50 % finansowany ze środków Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów Ministerstwa Sportu i Turystyki, pozostałe 50 % pochodzi z budżetu Gminy Knyszyn. Zajęcia odbywają się na Pływalni Powiatowej w Mońkach. Łącznie w całym projekcie wzięło udział 90 uczniów z obu szkół naszej gminy. Każdy z nich otrzymał 15 bezpłatnych lekcji nauki pływania z instruktorem.
  11. Rozpoczęto procedurę pozwolenia na budowę dotyczącą modernizacji Wiejskiego Ośrodka Kultury we wsi Grądy.
  12. 16 października 2011 r. na starorzeczu Narwi we wsi Góra odbyły się zawody w wędkarstwie spławikowym o puchar Burmistrza Knyszyna. Zawody zorganizowano wspólnie z Kołem Wędkarskim Knyszyn. W zawodach uczestniczyło przeszło 20 zawodników.
  13. W dniu 21 października 2011 r. odbyły się pierwsze warsztaty ozdób z filcu. W warsztatach uczestniczyło 12 Pań z terenu gminy Knyszyn.

14  Ze środków z rezerwy Ministra Edukacji zakończono wymianę 13 drzwi wejściowych do klas w budynku ZSO w Knyszynie natomiast w Zespole Szkół w Kalinówce Kościelnej trwa remont szatni.     

Ze strony Rady uwagi i pytania dotyczyły:

r. P. Malesiński zauważył, iż w przedstawionych informacjach brak jest wzmianki o pracach geodezyjnych związanych z wykupem nieruchomości na poszerzenie ulic Zamoyskiego, Junga oraz Chwalczewskiego.

Burmistrz wyjaśnił, iż rzeczywiście w minioną sobotę odbyło się spotkanie mieszkańców w rejonie tych ulic z geodetami na gruncie. Efektem tego jest projekt uchwały przedstawiony na dzisiejszą sesję w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości z przeznaczeniem na poszerzenie wspomnianych ulic.

r. A. Pietlukiewicz w nawiązaniu do przedstawionej informacji odnośnie żwirowania dróg zwrócił się z pytaniem ile kilometrów dróg wykonano i jaki był tego koszt.

Burmistrz w odpowiedzi poinformował, iż przedstawił informację na temat równania dróg żwirowych natomiast jeżeli chodzi o żwirowanie to informacja na ten temat zostanie radnemu przekazana na piśmie.

Innych uwag i wniosków ze strony Rady nie zgłoszono.

Przewodniczący zamknął punkt 4 porządku obrad.

 Do pkt. 5

Przewodniczący otworzył punkt 5 porządku obrad: Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych gminy w roku szkolnym 2010/2011. Poinformował, iż punkt ten był omawiany posiedzeniu Komisji stałych Rady Miejskiej korzystając z obecności dyrektorów szkół zwróci się do Rady o ewentualne pytania w tej sprawie.

r.A.Tracz zwrócił się z pytaniem czy dyrektorzy szkół są w stanie zmotywować nauczycieli w jakiś sposób do tego aby poprawić poziom wyników egzaminu końcowego gimnazjum, szkół, podstawowych. Czy jest możliwość aby na przyszłość te wyniki były lepsze.

r.A.Pietlukiewicz z czego wynika dosyć duży niedobór finansowy jaki jest przewidywany na koniec tego roku jakie są próby zmniejszenia tego deficytu.                               

r.I.Wysocka zwróciła się z pytaniem do Przewodniczącej Komisji Rewizyjnej, która przeprowadzana kontrole w szkołach jakich zagadnień dotyczyła kontrola oraz jakie są wnioski z tych kontroli.

P. B. Fiedorowicz wyjaśniła, iż kontrole przeprowadzono w: Przedszkolu w dniu 20 września, 23 września w ZSO w Knyszynie oraz 27 września w ZS w Kalinówce Kościelnej. Projekty protokołów z tych kontroli są na etapie uszczegółowienia. Kontrola była przeprowadzona z podziałem na poszczególne placówki dlatego, że Komisja chciała poznać poszczególne placówki i problemy jaki tam istnieją, każda kontrola trwała po kilka godzin. Sprawdzono na miejscu bazę lokalową, sprawność techniczną tych obiektów ich przystosowanie dla potrzeb dzieci niepełnosprawnych. W jaki sposób dyrektorzy wykorzystują środki na funkcjonowanie szkoły. Jaki jest stan palcówek przed termomodernizacją. Szczegółowe wnioski będą podane na przyszłej komisji wspólnej Rady czy też sesji. Komisja zapoznała się ze stanem formalno – prawnym w zakresie statutów, regulaminów, instrukcji ppoz. Dyrektorzy przedstawili bieżące potrzeby. Pokazali jakie były remonty w ciągu ostatnich dwóch lat zwrócono uwagę na znaczne wykorzystanie środków pozabudżetowych oraz zaangażowanie rodziców, którzy wykonali gro tych prac. Widać gospodarność dyrektorów w tym zakresie i dbałość o powierzone im dobro. Przedszkole wymaga remontu kapitalnego od wewnątrz, który należy wykonać jak najszybciej w najbliższe wakacje.

r. .J. Andraka zauważył, iż bardzo ładnie to pani Przewodnicząca przedstawiła i dobrze, że się tym Komisja zajęła, ale jest pytanie czy komisja zajęła się również końcowymi wynikami gimnazjalnymi, które są znacznie poniżej średniej krajowej jak również tym, iż do oświaty trzeba będzie na koniec roku dołożyć ponad 300 tys. zł.

P.K.Chowański dyrektor ZSO w Knyszynie poinformował, iż patrząc na zestawienia wyników można je analizować na różne sposoby: na przestrzeni lat, kraju województwa, powiatu i w zależności od oczekiwań można różne wnioski wyciągać. Patrząc na wyniki naszych szkół na przestrzeni lat to w ostatnie dwa lata wyniki były powyżej średniej i pytań nie było skąd takie wysokie wyniki. W tym roku wyniki są niższe w porównaniu do ubiegłego. Patrząc natomiast na wyniki w powiecie to mamy na poziomie średnim są gminy, które mają trochę wyższe są gminy, które mają znacznie niższe. Myślę, że należałoby powiedzieć, co składa się na taki a nie inny osiągnięty wynik i chcąc przeprowadzić dogłębną analizę należałoby na te czynniki zwrócić uwagę bo wywierają one istotny wpływ. A te czynniki to między innymi: organizacja pracy szkoły, działanie opiekuńcze, atmosfera pracy szkół, środowisko życia ucznia jego cechy indywidualne, wielkość szkoły, wpływ czynników ekonomicznych, czynników ekonomicznych dotyczących szkoły, rodziny, domu, wpływ rodziny i grup rówieśniczych, aktywność społeczno kulturalna ucznia, aspiracje zawodowe uczniów, inteligencja ucznia, poznawcze hierarchie osiągnięć ucznia. Do takich czynników związanych z organizacją pracy szkoły na pewno wpływ mają zmianowość, miejsce zamieszkania, dowóz, liczba rodziców z wyższym lub średnim wykształceniem, liczba rodzin które funkcjonowały nieprawidłowo, liczba uczniów z trudnościami w uczeniu się, baza materialna wykorzystanie środków chociażby z wynajmu pomieszczeń w szkole, realizacja projektów, dodatkowe godziny na realizację zajęć pozalekcyjnych, środki finansowe na dowóz uczniów, na zajęcia pozalekcyjne w godzinach popołudniowych lub w dni kiedy zajęcia się nie odbywają , czy udział w wycieczkach szkolnych. Myślę, że są  wyniki badań które, wskazują, że istniej prosty związek między tymi czynnikami a rezultatami egzaminu. W zakresie działań opiekuńczych na pewno wpływ na to mają działania na rzecz zapewnienia pomocy psychologiczno pedagogicznej uczniom o szczególnych potrzebach psychofizycznych i edukacyjnych a takich akurat w klasach szóstych i trzecich mieliśmy sporo. Zajęcia dla młodzieży wymagającej wsparcia organów profilaktycznych, dostosowanie programów nauczania dla uczniów posiadających orzeczenia o specjalnym trybie kształcenia korzystanie ze stypendiów socjalnych czy też prowadzenie dożywiania, pomoc w korzystaniu z bezpłatnych podręczników. W zakresie atmosfery pracy szkół to świadomość uczniów o celowości uczenia się, relacje pomiędzy koleżankami i kolegami, współdziałanie w zespołach klasowych czy akceptacja szkoły przez ucznia itd. itd. itd. Te wszystkie czynniki mają wpływ na wyniki egzaminów. Jeżeli chodzi bezpośrednio o pytanie czy dyrektorzy szkół są w stanie zmotywować nauczycieli aby takie wyniki były lepsze. Myślę, że są i one są stosowane a wśród takich można wymienić: przyznanie dodatku motywacyjnego lub jego nieprzyznanie, przyznanie nagrody lub nie, czy też udział w formach dokształcania, doskonalenia zawodowego w zakresie wykorzystania wyników egzaminów zewnętrznych w procesie kształcenia nauczania czy też inne z tego zakresu.   

P. M. Bartnik dyrektor ZS w Kalinówce Kościelnej zauważyła, iż dyrektor przedstawił dość szczegółowo oprócz wyników szkolnych również wyniki kontekstowe. Dodała, iż wyniki w powiecie, które dotyczą bezpośrednio konkretnych szkół kształtują się mniej więcej na porównywalnym poziomie bo jeśli mamy w szkole w ubiegłym roku wynik średni 23 i takowy wynik 23 jest w Goniądzu 22, w Jasionówce, 23 w Jaświłach, 21 w Krypnie, 25 w Mońkach i czytając , że w Mońkach na to pracuje 148 uczniów a u nas 22 to uważam, ze ten wynik, który jest tylko o dwa punkty mniejszy jak w mieście jakim są Mońki jest sukcesem moich uczniów i nauczycieli. Te wyniki jeśli idzie o szkołę podstawowa to jest to zwyżkowa tendencja gdzie w 2009 jest 21, w 2010 – 22 u ubiegłym 23.

r. B. Fiedorowicz odniosła się do uwagi r. J. Andarki i stwierdziła, iż podczas kontroli Komisja nie zajmowała się sprawą dopłat dla nauczycielki, które trzeba wypłacić do wynagrodzenia. Jest to problem całego kraju, który dotyczy większości gmin, jest to przepis niefortunny, który wprowadziło Ministerstwo a którego skutki odczuwamy już od kilku lat. Można oczywiście jeszcze ograniczyć, zmniejszyć wydatki niemniej jednak tych pieniędzy będzie i tak brakowało. Radna wystąpiła z propozycją aby opracować i przyjąć stanowisko Rady Miejskiej w tej sprawie to stanowisko powinno być wspólne wypracowane w porozumieniu z innymi gminami wówczas może Ministerstwo zwróciłoby uwagę na potrzebę zmiany tych przepisów. Zwróciła się do Rady o opinie w tej sprawie.

r. P. Malesiński zwrócił się do Przewodniczącego przedwczoraj na posiedzeniu Komisji stałych Rady dyskutowaliśmy przez kilaka godzin nad sprawami funkcjonowania oświaty. Rada zapoznała się z tymi zagadnieniami, dzisiaj zostało to uzupełnione. Uważam, że Komisja Oświaty powinna przedstawić główne wnioski, które wypływały z tego posiedzenia.

r. A. Pietlukiewicz stwierdził, iż słuchając informacji, które przedstawiła Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej odniósł wrażenie, że była to opowieść z wycieczki szkolnej wszystko ładnie pięknie wygląda, ładnie zarządzane tylko brak informacji czy zarządzane efektywnie. Wydaje się, że jeżeli Komisja Rewizyjna czymś się zajmuje to powinna to zweryfikować.

r. B. Fiedorowicz wyjaśniła, iż Komisja przedstawi swoje wnioski z tych kontroli natomiast to o czym mówiła była to tylko informacja.

Kontynuując r. A. Pietlukiewicz zwrócił się z pytaniem do p. Dyrektor, która wyniki swojej szkoły porównywała z Mońkami, do których ma tylko niewielką różnicę punktową, co takiego mają Mońki, że mają super osiągnięcia a pani ma o wiele gorzej i czego brakuje aby ten poziom Moniek osiągnąć. Następnie zwrócił się do Burmistrza w kwestii klas „0” czy nie da się tego przenieść do szkoły aby tym samym stworzyć więcej miejsc w przedszkolu.                                                                                     

 P.M. Bartnik wyjaśniła, iż Mońki jako miasto stanowią inne środowisko wychowywania dzieci  jest to w powiecie największe miasto. Na ten ich wynik - 25 pracowało 148 dzieci a na nasz wynik 23 pracowało tylko 22 dzieci. Chodzi oto, że osiągnęliśmy bardzo dobry wynik w stosunku do dużego miasta. Dzieci na wsi nie mają możliwości pójścia np.: domu kultury, biblioteki, na  dodatkowe zajęcia. To wzbogaca i wpływa na rozwój dziecka, a u nas jest tylko szkoła.

r.A. Tracz zauważył, iż w odpowiedzi na jego pytanie odnośnie motywacji nauczycieli zostało wymienione między innymi  przyznanie dodatku motywacyjnego. Wobec tego zwrócił się z pytaniem ilu nauczycieli nie dostało dodatku motywacyjnego.

P.K. Chowański w odpowiedzi stwierdził, iż w tej chwili trudno jest odpowiedzieć na to pytanie niemniej jest taka grupa nauczycieli, która nie otrzymała dodatku motywacyjnego.  W regulaminie wynagradzania nauczycieli jest szereg punktów, które wpływają na dodatek motywacyjny wyniki egzaminów zewnętrznych nie są jedynym czynnikiem decydującym.

Następnie udzieli odpowiedzi r. A. Pietlukiewicz odnośnie niedoboru finansowego z czego on wynika i co można zmienić. Poinformował między innymi, iż ceny rosną znacznie szybciej niż następuje wzrost budżetu. Sytuacja finansowa jest taka, że tych środków finansowych jest mniej i te nawet minimalne potrzeby finansowe muszą być ograniczane. Dlatego też budżet szkoły porównując do cen z poszczególnych lat nie rośnie w takim samym tempie i tak dla przykładu paragraf „materiały i wyposażenie” rok 2008 – 160 tys.; 2009 – 180 tys. zł, 2010 – 190 tys. zł. 2011 – 173 tys. zł. a więc o 17 tys. mniej to obrazuje sytuację w budżecie wszędzie. Taka sytuacja powoduje, że wydatki ograniczane są do niezbędnych. Taka sytuacja powoduje, że pomocy naukowych praktycznie nie kupuje się. Prace remontowe wykonywane są z rezerwy budżetowej Ministerstwa i wsparcia samorządu, pozostałe sposobem gospodarczym. Brak wynika z niskiego budżetu, który wynika z sytuacji finansowej. Im budżet niższy w porównaniu do potrzeb tym później będą większe braki. Natomiast pomysł, co zrobić aby znaleźć 300 tys. zł nie umiem na to pytanie odpowiedzieć.

r. K. Polińska zwrócił się z pytaniem ile jest klas ZSO  w Knyszynie i po ile jest uczniów w poszczególnych klasach:

P. Dyrektor  w odpowiedzi poinformował, iż klas I jest 2 łącznie 30 uczniów, klas II jest dwie liczy 30 uczniów, klas III jest jedna liczy 22 uczniów, klas IV jest dwie liczy 29 uczniów ; klas V jest dwie po 24 i 18 uczniów, klas VI jest dwie po 16 i 17 uczniów, klas I gimnazjum jest dwie po 14 i 21 uczniów, klas II gimnazjum jest dwie po 22 i 28 uczniów i klas III gimnazjum jest dwie po 19 i 18 uczniów.

r.K. Polińska kontynuując zauważyła, iż może połączyć klasy w przedziale I – III

P. M. Fiedoruk – Wicedyrektor ZSO  w Knyszynie zauważyła, iż padło pytanie co zrobić żeby zmotywować, żeby podnieść wyniki i z czego wynika ten dług  to muszę powiedzieć, że osiągnięcia w dużej mierze zależą od nakładów na edukację im większe nakłady tym lepsze wyniki to chyba tylko tyle.

Kontynuując P. Dyrektor zauważył, iż aby połączyć klasy i utworzyć klasę licząca 30 uczniów trzeba mieć odpowiednie pomieszczenie takie wymogi lokalowe spełnia tylko pokój nauczycielski. Przepisy mówią natomiast o tym, iż klasy powinny liczyć maksymalnie po 26 uczniów. Tworzenie tak dużych klas nie jest najlepszym rozwiązaniem.

Głos zabrała P. Gosko – nauczycielka z ZSO w Knyszynie, która stwierdziła miedzy innymi, iż nie wie dlaczego wielkie larum się rozpętało bo w jednym roku dzieci uzyskały niższy wynik z egzaminów. Wszyscy zwalacie winę na nauczycieli a tak naprawdę na te wyniki pracują dzieci i ich rodzice w tym sensie, że powinni kontrolować swoje dzieci a nie zwalać wszystko na szkołę.  Jeżeli uczeń gimnazjum na każde zajęcia przychodzi bez odrobionej pracy domowej i nauczyciel stawiając mu ta jedynkę nie zmotywuje do pracy.  Jakie nauczyciel ma narzędzia aby zmusić ucznia do pracy. Jak mówię o tym rodzicom to rodzić mówi owszem dopilnuję i ta historia się powtarza. Jest moda na nieuczynnie się ten który próbuje się uczyć jest odrzucony od grupy od reszty. Proszę takich zarzutów nie czynić bo nauczyciele robią wszystko co do nich należy trzeba wziąć pod uwagę i czynnik ten środowiskowy. A jak macie do nas zarzuty dlaczego nikt nigdy nie przyjdzie do nas do szkoły mamy rady pedagogiczne można przyjść można spytać macie jakieś problemy lub powiedzieć: nam się to i to nie podoba, czy nie można w ten sposób rozwiązywać problemów tylko ciągle się słyszy oni mało pracują tyle zarabiają nie ja wymyśliłam 18 godzin nie ja ustaliłam sobie płace tyle ustalono ja próbuję jak najlepiej wywiązać się ze swoich obowiązków.

r. J. Andraka stwierdził w oświacie deficyt a P. Burmistrz poprzydzielał nagrody po parę tysięcy, co zmotywowało do tego czy dobre wyniki czy coś innego.

Głos zabrał Burmistrz, który stwierdził między innymi, że wszyscy mówimy wokół ale nie trącamy tematu. Prawdą jest, iż oświata jest niedofinansowana. Rozmawiamy tutaj o różnych sprawach i  jeżeli wyniki gimnazjalne były poniżej średnie to Rada ma prawo na ten temat porozmawiać do tego potrzebne są na pewno głębsze analizy i to nie na Radzie Miejskiej a na radzie pedagogicznej. Do dobrego tonu należałoby tak jak powiadamia się rodziców tak powiadomić również i organ prowadzący o posiedzeniu rady.  Słyszymy wszystko zależy od rodziców ci rodzice są wszędzie podobni. Szukamy tego co nam jest wygodne a nie dochodzimy do sedna  co z tym tematem trzeba zrobić. Łączenie klas ktoś może powiedzieć , iż jest to rozmydlanie tematu. Ja podejmowałem już takie decyzje budziło to wówczas szereg kontrowersji a jednak jakoś to funkcjonowało. Mamy klasy w gimnazjum licząca 28 uczniów czy tworząc klasę licząca 29 będzie aż taka różnica?. Generalnie jeżeli jednak państwo nie zrobi całościowo reformy oświaty powstanie bardzo duży problem przykładem może być sprawa wprowadzonych dodatków, ale trudno tutaj obwiniać kogoś konkretnie skoro są takie przepisy za którymi nie idą pieniądze, gminy przejęły dowożenie, przedszkola. Wzrost wynagrodzenia powoduje, że deficyt rośnie itd. Itp. Sytuacja w Oświacie powinna być przedmiotem dyskusji i tak Komisja Oświaty, dyrektorzy i związki zawodowe powinny usiąść razem porozmawiać uczciwie na te tematy i poszukać wspólnie bez emocji rozwiązań. Natomiast jeżeli chodzi o nagrody to powinni je dostawać najlepsi jeżeli ktoś ma osiągnięcia i wyniki to może je dostawać co roku. Jeżeli nawet szkoła miała gorsze wyniki nie znaczy to, iż takich nagród najlepsi nie powinni otrzymać i jest to też motywacja innych do lepszej pracy i takie też były intencje przy przyznawaniu nagród. Natomiast kwoty nagród liczone są do funduszu płac i z końcem roku zostałyby wypłacone w ramach dodatku wyrównawczego.
r. P. Malesiński stwierdził, iż potwierdza, że powinna być współprac pomiędzy Komisją Oświaty – komisją Rewizyjną która powinna wytykać ewentualne nieprawidłowości, ale z wykorzystaniem samorządów szkolnych, dyrekcji, związków zawodowych oni wspólnie powinni uzdrawiać sytuację w oświacie. Zwrócił się z pytanie czego żądacie od samorządu poza pieniędzmi. Czy jest jakiś wniosek ze strony szkoły jakiej sumy pieniędzy oczekują od samorządu o takim wniosku radny nic nie wie i go nie widział natomiast tutaj trwa dyskusja o jakiś pieniądzach.

P. K. Chowański poinformował, iż złożył kilak dni temu wniosek o zwiększenie środków na paragrafie materiały i wyposażenie z przeznaczeniem na zakup oleju opałowego.  Wniosek opiewa na kwotę 35 tys. zł. padnie pytanie skąd wziąć te środki to należy tutaj zauważyć, iż dochód z wynajmu pomieszczeń w szkole wyniesie około 32 tys. zł stanowi to dochód budżetu gminy gdyż takie są przepisy, ale może to w jakiś sposób zrównoważyć.               

r. A. Pietlukiewicz zwrócił się z pytaniem do Burmistrza skąd weźmie kwotę ponad 300 tys. zł żeby pokryć deficyt w oświacie tym bardziej, że wielokrotnie podkreślał, iż jesteśmy gmina biedną  i nie stać nas na szereg inwestycji które wpływają na rozwój gminy. Do tej pory informacji o przewidywanym braku środków nie było aż pojawiła się analiza i okazało się, iż brakuje szacunkowo  takiej kwoty.  I nawiązał jeszcze do pytania na które nie uzyskał odpowiedzi w sprawie przeniesienia klasy 0 do szkoły.

Burmistrz w odpowiedzi poinformował, iż radny zadając to pytanie skierował je również do siebie jako Rady gdyż jest to zadanie własne gminy. To, że w lipcu nie było niepojących sygnałów było to oczywiste dopiero od września pojawiła się sprawa podwyżek, wzrost cen a  za tym nie idzie dodatkowa subwencja. Kwestia liczebności klas w maju przy zatwierdzaniu arkuszy organizacyjnych ta liczba była większa od września okazało się, że tych uczniów jest mniej a za tym idą konkretne pieniądze. Są w trakcie roku rzeczy, które nie są obliczalne, są i obliczalne i tutaj P. Dyrektor to przedstawił. Skąd się wezmą pieniądze trzeba poszukać w budżecie bo jest to zadanie własne gminy i gmina jest zobowiązana do pokrycia tych kosztów.

r. P. Malesiński zwrócił się z pytaniem o przedstawienie konkretnej informacji ile samorząd ma dołożyć do oświaty bo padają tu różne kwoty. Gdzie jest ten wniosek i kiedy został złożony.

Burmistrz wyjaśnił, iż jest wniosek w sprawie zakupu oleju opałowego gdzie można wyliczyć konkretna kwotę i taki wniosek został złożony. Natomiast jeżeli chodzi o dopłatę do wynagrodzenia nauczyciel to można mówić o kwotach szacunkowych szczegółowa informacja będzie znana 31 grudnia. Na dzień dzisiejszy była wymieniona przez księgową taka kwota może być ona inna. Sytuacja na koniec sierpnia o czym mówiła księgowa była korzystna w tej chwili wygląda to inaczej. Na dzień dzisiejszy nikt w żadnej gminie nie jest w stanie przedstawić szczegółowo kwoty wysokości dopłat do wynagrodzenia.

r. P. Malesiński zauważył, iż w tej chwili na dwa miesiące przed końcem roku stawia się Radę pod ścianą bo musicie dać. Był cały rok aby tą sytuację zmienić, ograniczyć wydatki i próbować zmieścić się w tym budżecie, którym się dysponuje. Dodał, iż będzie wnioskował aby w przyszłorocznym budżecie w subwencji oświatowej była zarezerwowana kwota na tego typu nieprzewidziane wydatki.    

Burmistrz nawiązał do pytania radnego A. Pietlukiewicz odnośnie przeniesienia klasy „0” z przedszkola do szkoły, iż traktuje to jako wniosek do przeanalizowania na posiedzeniu Komisji Oświaty.

r. P. Malesiński zauważył, iż należałoby przegłosować przez Radę wniosek przyjęty na wspólnym posiedzeniu komisji stałych.

Przewodniczący stwierdził, iż żadnego wniosku nie ma i nie było i nie ma powodu głosowania. Następnie zakończył dyskusję i zamknął punkt 5 porządku obrad.

 Do pkt. 6

Przewodniczący otworzył punkt 6 porządku obrad -  Podjęcie uchwał w sprawach:

  1.  

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zastosowanie bonifikat z tytuły przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości

Następnie otworzył dyskusję. Dyskusji nie podjęto. W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 11 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu.  W głosowaniu udział wzięło 12 radnych. (w załączeniu uchwała Nr X/66/11). 

 

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości.

Następnie otworzył dyskusję. Dyskusji nie podjęto. W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 12 radnych.  W głosowaniu udział wzięło 12 radnych.
(w załączeniu uchwała Nr X/67/11). 

 c.

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych na wykonanie inwestycji: Budowa szkolnego placu zabaw w Knyszynie” w ramach Rządowego programu wspierania w latach 2009 – 2014 organów prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w klasach I – III szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia – „Radosna Szkoła”.

Następnie otworzył dyskusję. Dyskusji nie podjęto. W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 12 radnych.  W głosowaniu udział wzięło 12 radnych.
(w załączeniu uchwała Nr X/68/11). 

 d.

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych na realizację zadania „Wdrażanie  elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa”. 

Następnie otworzył dyskusję. Dyskusji nie podjęto. W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 11 radnych, 1 radny głosował przeciw.  W głosowaniu udział wzięło 12 radnych.  (w załączeniu uchwała Nr X/69/11). 

 e.

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2011 r. 

Następnie otworzył dyskusję. Ze strony Rady pytania i uwagi dotyczyły:

r. P. Malesiński zgłosił o przedstawieni w tym punkcie bądź w punkcie wolne wnioski informacji na temat harmonogramu opracowania i przyjmowania budżetu gminy na rok 2012.

r. I. Wysocka zwróciła się z pytaniem odnośnie planowanych i zaciągniętych kredytów z planowanej kwoty 3250 tys. zł na jaką kwotę zaciągnięto w tym roku kredyty .

P. B. Płońska Skarbnik gminy poinformowała, iż w roku bieżącym zaciągnięto kredyty łącznie na kwotę 1mln zł. i na razie dalsze nie są przewidywane.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 12 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 12 radnych.  (w załączeniu uchwała Nr X/70/11). 

 f.

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w  sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej 3-letniej umowy najmu lokalu użytkowego.

Następnie otworzył dyskusję.

r. P. Malesiński zgłosił wniosek aby z treści § 1 wykreślić słowa „zakład fryzjerski” ponieważ Rada Miejska wyraża zgodę na przeznaczenie lokalu na działalność usługową a nie konkretna działalność.

Burmistrz zgłosił aby tego wniosku nie uwzględniać z uwagi na to, iż jest to kolejne przedłużenie umowy najmu lokalu na konkretną działalność usługową w tym przypadku zakład fryzjerski, co innego gdyby na ten lokal miał być ogłaszany przetarg.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 11 radnych, 1 radny głosował przeciw.  W głosowaniu udział wzięło 12 radnych.  
(w załączeniu uchwała Nr X/71/11). 

Przewodniczący zamknęła punkt 6 porządku obrad.

 

Do pkt. 7

Przewodniczący otworzył punkt 7 porządku obrad. Następnie poinformował, iż Komisje stałe Rady na wspólnym posiedzeniu przyjęły treść projektu stanowiska w sprawie planów likwidacji Posterunku Policji w Knyszynie. Zgodnie też z sugestią skontaktował się w tej sprawie z samorządem gminy Krypno. Przewodniczący Rady poinformował, iż jest to dla niego sprawa nowa, Rada gminy Krypno nie była w tej sprawie informowana i nie zajmowała się tym i nie będzie sie w tej kwestii wypowiadał natomiast Wójt zadeklarował, że jeżeli uważamy, że w jakiś sposób wzmocni to nasz stanowisko to gotowy jest poprzeć je swoim podpisem.

Następnie Przewodniczący zaproponował przyjęcie stanowiska Rady Miejskiej w Knyszynie w sprawie planów likwidacji Posterunku Policji w Knyszynie.      

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem stanowiska głosowało 12 radnych. W głosowaniu udział wzięło 12 radnych ( stanowisko Rady Miejskiej w załączeniu).

Przewodniczący zamknął punkt 7 porządku obrad.

 Do pkt. 8

Przewodniczący otworzył punkt 8 porządku obrad.

Burmistrz przedstawił informację o złożonych oświadczeniach majątkowych (informacja w załączeniu do protokołu).

Następnie odczytał pisma:

- Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mońkach nr APKP/OM/51-4/11 z dnia 11 października 2011 r. ( kopia pisma w załączeniu)

- Naczelnika Urzędu Skarbowego w Białymstoku Nr AP/072-33/11MC z dnia 6 lipca 2011 r. (kopia pisma w załączeniu).

Przewodniczący przedstawił o złożonych oświadczeniach majątkowych ( informacja w załączeniu).

Przewodniczący zamknął punkt 8 porządku obrad.

 Do pkt. 9

Przewodniczący otworzył punkt 9 porządku obrad. Następnie udzielił głosu Burmistrzowi.

Burmistrz udzielił następujących odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych:

r. P. Malesiński:

- połączenie ulic Junga z ul. Goniądzka oraz połączenie ul. Zamoyskiego z ul. Goniądzka

W przypadku połączenia ul. Junga z ul. Goniądzka kontaktowałem się z Urzędem Gminy w Jaświłach, który prowadzi postępowanie spadkowe i wstępnie nie widzą przeszkód aby w części, która jest zapisana pod drogę przekazać to gminie.

- W przypadku połączenia ul. Zamoyskiego z ul. Goniądzką wymaga to rozmowy z właścicielem działki. Dotychczas takie rozmowy nie były prowadzone.

r. I. Wysocka:

-  uzupełnić wyposażenie placu zabaw i wykonać ogrodzenie tego placu. 

Wykonanie placu zabaw ujęte jest w planie wieloletnim. Została już podpisana umowa z Urzędem Marszałkowskim na dofinansowanie tego przedsięwzięcia. Termin wykonani do końca czerwca 2012 r. W budżecie proponujemy ująć kwotę 10 tys. zł na wykonanie ogrodzenia.

- naprawa chodnika na ul. Jagiellońskiej od banku do końca posesji P. Bruszewskiego.

Wniosek zostanie przesłany do powiatu. Więcej informacji na temat planów powiatu odnośnie inwestycji drogowych na ternie gminy zostanie przekazana radnym po spotkaniu z władzami powiatu.

r. D. Czerepko:

- zainstalowanie 1 lamp oświetleniowej w m. Knyszyn Zamek

W najbliższym czasie zostanie zakupionych kilka lamp oświetleniowych między innymi na ul. Zamoyskiego, do Kalinówki Kościelnej oraz do Knyszyna Zamku. A podczas przeglądu oświetlenia te lampy zostaną zamontowane.

Przewodniczący udzielił następującej odpowiedzi r. A. Pietlukiewicz, iż taki wniosek na opracowanie dokumentacji składał osobiście w poprzedniej kadencji rady. Dopiero po opracowaniu dokumentacji dowiedziałem się o uwagach radnego. Jaki był złożony wniosek tak została opracowana dokumentacja.

P. K. Bagiński poinformował radnego, że jeżeli chodzi o remont budynku wiejskiego Domu Kultury we wsi Grądy to możemy spodziewać się dofinansowania  w kwocie 190 tys. zł netto tj. około 50%  wartości kosztorysowej. Podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym. Należy zastanowić się nad dofinansowaniem tej inwestycji z budżetu gminy.

Burmistrz dodał, iż została podpisana umowa wszystkie lokalne grupy działania składały wnioski na te wnioski uzyskano określoną pulę pieniędzy i to jest podzielone przez radę stowarzyszenia lokalnej grupy działania i na każdą  gminę przypadła konkretna kwota realizowaliśmy jako pierwsi budynek przy ul. Kościelnej. W tej chwili kończą realizować wniosek gmina Jasionówka rozliczenie środków jest w przyszłym roku. Cztery gminy oraz indywidualni przedsiębiorcy składają wnioski natomiast rada stowarzyszenia rozdziela te środki i nie ma obaw że pieniędzy nie otrzymamy natomiast kwota może wzrosnąć po rozliczeniu inwestycji z innych gmin. Dokładnie będzie to wiadomo na wiosnę przyszłego roku.

r. A. Pietlukiewicz stwierdził, iż nie jest zadowolony z odpowiedzi, którą uzyskał od Przewodniczącego na najbliższą sesję radny dostarczy stosowny zapis uchwały budżetowej celem ustalenia jednolitej interpretacji zapisanego tekstu.

r. P. Malesiński nawiązał do odpowiedzi udzielonej przez Burmistrza i zwrócił się z pytaniem czy Urząd posiada jakąś dokumentację , założenia, którędy ma przebiegać przedłużenie ulicy Zamoyskiego.

Burmistrz poinformował, iż w przypadku oprawiania dokumentacji odbywają się konsultacje z mieszkańcami następnie jest opracowanie dokumentacji, co  zleca się dla projektanta, który to opracowuje. W tej chwili dokumentacja, która jest realizowana powstała ileś lat temu. Pozostaje te sześć działek gdzie mieszkańcy się wtedy nie zgadzali, zostało to już zlecone i geodeta wymierzy. Należy pamiętać, iż dokumentacja na wodociąg i kanalizację też była opracowana jakiś czas temu. Przedłużenie ulicy o kolejny odcinek jest może i słusznym założeniem niemniej wymaga zapisania w planie a później realizacji. Jeżeli będzie taka wola to trzeba będzie to zlecić.

Przewodniczący zamknął punkt 9 porządku obrad.

 Do pkt. 10

Przewodniczący otworzył punkt 10 – wolne wnioski

r. J. Bielki zgłosił potrzebę odkrzaczenia drogi powiatowej od drogi Knyszyn – Jasionówka do leśniczówki we wsi Nowiny Zdroje. Na niektórych odcinkach drogi dwa samochody mają problem z minięciem się.        

r. P. Malesiński zwrócił się z pytaniem do Kierownika ZGKiM o przedstawienie stawek za wynajem autobusów dowożących uczniów do szkół. Ewentualnie porównanie ze stawkami prywatnych przewoźników.

P. J. Romanowicz – Kierownik ZGKiM w Knyszynie w odpowiedzi poinformował, iż przypuszcza, że na dzień dzisiejszy porównując to stawki prywatnych przewoźników mogłyby okazać się niższe ponieważ takie są zasady konkurencji. Można tylko domniemać, iż te ceny uległby zmianie kiedy nie byłoby transportu ZGKiM.  Zakład przy określaniu kosztów musi kierować się pewnymi zasadami u nas pracownicy pracują zgodnie z kodeksem pracy na umowę o pracę i wszystkie koszty są ewidencjonowane zgodnie z przepisami. W przypadku transportu prywatnego bywa z tym bardzo różnie. Generalnie koszty są porównywalne nie ma aż takiej dużej różnicy.

r. A. Tracz zgłosił, iż we wsi Jaskra (przy mostku) jest nadgryziona przez bobra topola, która może spaść na drogę.

Przewodniczący zgłosił, iż odkrzaczenia wymaga wyjazd z ul. Tykockiej na drogę krajową w kierunku Białegostoku dotyczy odcinka na tej drodze.

r. S. Kakreko zgłosił potrzebę wycinki topoli na drodze powiatowej do wsi Guzy drzewa ograniczają widoczność przy wyjeździe na drogę. Podobna sytuacja jest na drodze do wsi Kalinówka Kościelna.

Burmistrz dodał, iż ten wniosek uzupełniłby o drogę do wsi Jaskra od drogi wojewódzkiej.

Następnie poinformował, iż na ukończeniu jest koncepcja rewitalizacji Rynku i takie spotkanie na Komisji z projektantami odbędzie się miesiącu listopadzie. Zainteresowani radni mogą zgłosić chęć uczestniczenia w takim spotkaniu.

r. P. Malesiński zwrócił się do Przewodniczącego skoro myśmy dzisiaj na sesji dyskutowali na temat oświaty, dyskutowali dwa dni temu. Podnieśliśmy prawie jednogłośnie rękę, że nie dokładamy się z budżetu do tych różnic. To jakie jest stanowisko dzisiaj na sesji - żadne a uważam, że powinno być przegłosowane jeszcze raz a jeżeli nie to obowiązuje nasze stanowisko z posiedzenia komisji.

Przewodniczący stwierdził, iż ma odbyć się  rozszerzone posiedzenie Komisji Oświaty i wówczas można mówić o stanowisku.

Burmistrz zauważył, iż każde głosowanie powinno być poparte przepisami prawa. Na dzień dzisiejszy to nie jest jeszcze przeanalizowane jakie są braki, na co, na jaką kwotę. Tak jak usłyszeliśmy został złożony wniosek na zakup oleju opałowego – to co nie ogrzewać szkoły? . Każda decyzja, którą podejmuje rada powinna być podejmowana zgodnie z obowiązującymi przepisami. Oczywiście trzeba szukać oszczędności, dokonać przesunięć środków, przygotowywane są do tego odpowiednie materiały i będą prowadzone dalsze rozmowy, ale w tej chwili nie ma co się ośmieszać.

r. A. Pietlukiewicz zauważył, iż komisje zadecydowały, że nie podejmują decyzji pozytywnej odnośnie dofinansowania, nie mówimy tutaj o kwotach. Burmistrz wspomniał tutaj o przesunięciach. Być może, że to zmobilizuje i 300 tys. odrobi się w dwa miesiące.                                                                                                                                            

Przewodniczący zamknął punkt 10 porządku obrad.      

 Do pkt.11

Przewodniczący otworzył punkt 11porządku obrad. 

Do protokołów  z VIII i IX sesji Rady Miejskiej w Knyszynie uwag nie wniesiono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołu z VIII i IX sesji głosowało 11 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu.  W głosowaniu udział wzięło 12 radnych.

Rada przyjęła protokół z VIII  i IX sesji Rady Miejskiej w Knyszynie.

r. P. Malesińki stwierdził, iż wstrzymał się od głosu przy przyjęciu protokołu z sesji ponieważ w protokole ( z IX sesji) zapisane jest, iż otrzyma odpowiedź na zapytanie na piśmie w ciągu tygodnia, a takiej odpowiedzi nie otrzymał.         

Przewodniczący zamknęła punkt 11 porządku obrad. 

Do pkt. 12

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad, Przewodniczący zakończył obrady X sesji Rady Miejskiej w Knyszynie.

 

Protokółował

Andrzej Kudzinowski                                               Przewodniczący Rady Miejskiej

                                                                                                              

 Stanisław Ciołko  

Metryka strony

Udostępniający: Sekretarz Gminy

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2013-06-04

Data modyfikacji: 2013-06-04

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2013-06-04