Protokół nr XXXIII/10

Protokół Nr XXXIII/10

z sesji Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 29 czerwca 2010 r. która odbyła się w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego  w Knyszynie w godz. 1400 - 1630 pod przewodnictwem Przewodniczącej Rady Miejskiej w Knyszynie

- Pani Ireny Wysockiej  

 

               

            Przewodnicząca Rady Miejskiej otworzyła obrady witając zaproszonych gości, radnych, sołtysów przybyłych na obrady XXXIII sesji Rady Miejskiej w Knyszynie. Stwierdziła, iż na stan 13 radnych w sesji uczestniczy 10 radnych co zabezpiecza regulaminowe kworum do podejmowania prawomocnych uchwał (lista obecności załączona do protokołu).

Po otwarciu pkt.2 „Przedstawienie porządku obrad” Przewodnicząca przedstawiła proponowany porządek obrad. Następnie poinformowała, iż zgodnie z art. 20 ust.1a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady. Przewodnicząca zwrócił się z zapytaniem czy są  propozycje zmian do porządku obrad.

Uwag i wniosków do proponowanego porządku obrad nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 10 radnych, a oto jego treść:    

1.      Otwarcie obrad XXXIII sesji Rady Miejskiej

2.      Przedstawienie porządku obrad.

3.      Interpelacje i wnioski radnych.

4.      Informacja Burmistrza z działalności gminy w okresie między sesjami.

5.      Podjęcie uchwały w sprawach:

a)      zatwierdzenia sprawozdania finansowego Knyszyńskiego Ośrodka Kultury za 2009 r.

b)      wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości Gminy Knyszyn,

c)      przyjęcia i zatwierdzenia Planu odnowy miejscowości Knyszyn,

d)     zatwierdzenia Planu odnowy miejscowości Kalinówka Kościelna,

e)      określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy Knyszyn za I półrocze roku budżetowego,

f)       dokonania zmian w budżecie gminy na 2010 r.    

6.      Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.

7.      Wolne wnioski.

8.      Przyjęcie protokołu z XXXII sesji Rady Miejskiej w Knyszynie.

9.      Zakończenie obrad.

 

Do pkt. 3

Przewodnicząca otworzyła punkt 3 porządku obrad. Interpelacje i wnioski ze strony Rady zgłosili:

r. J. Andraka:

- zgłosił wniosek o wyrażenie zgody przez Radę (poprzez głosowanie) na przebudowę drogi gminnej do wsi Jaskra i podjęcie na kolejnej sesji uchwały o wykonaniu tej inwestycji w bieżącym roku.

r. A. Pietlukiewicz:

- zgłosił kolejny raz problemy z drogą Knyszyn – Grądy. Droga ta w ostatnim czasie była w pewnym zakresie remontowana nawieziono podsypki złej jakości, która po opadach deszczu spłynęła i pozostały tylko dziury w drodze. Ta droga na całej długości ma szereg zadoleń, które wymagają podsypania a następnie należy wyrównać równiarką cała drogę.  

r. I. Dzięgielewska:

- zwróciła się pytaniem czy wyznaczono już lokal, który gminna komisja rozwiązywania problemów alkoholowych chce przeznaczyć na prowadzenie zajęć terapeutycznych.

r. S. Ciołko:

zwrócił się o inflację na temat:

- przebudowy chodników w Rynku,

- modernizację stacji uzdatniania wody w Knyszynie

- remont strażnicy OSP.

Przewodnicząca:

- przedstawiła podanie mieszkańca Knyszyna, który zwraca się o wyrównanie powierzchni asfaltowej przy ul. Mickiewicza 22;24;26. Dotyczy to robót pogwarancyjnych na osiedlu Z. Augusta. Kontynuując dodała, iż naprawa zadolenia przy krzyżu u zbiegu ulic Radziwiłłówny i Jagiellońskiej nie dała rezultatu nadal po opadach deszczu powstaje tam pokaźna kałuża.

r. W. Cuter:

- zgłosił, że na ul. Królowej Bony przy posesji P. Kuberskich jest pokaźna dziura w asfalcie, która jest zasypana piaskiem.

Innych interpelacji i wniosków ze strony Rady nie zgłoszono. Przewodnicząca zamknęła punkt 3 porządku obrad.

 

Do pkt. 4

Przewodnicząca otworzyła punkt 4 porządku obrad. Następnie udzieliła głosu Burmistrzowi,

który przedstawił następujące informacje z działalności gminy w okresie między sesjami:

1. W dniu 22 czerwca 2010 r. rozstrzygnięto I Przetarg ustny ograniczony na sprzedaż nieruchomości oznaczonej nr geodezyjnym 2157 o pow. 1.471 m2 położonej w Knyszynie (rejon ul. Szkolnej i Południowej – brak bezpośredniego dostępu do drogi publicznej). Nabywca: Barbara Jankowska. Wylicytowana kwota: 28 775,00 PLN + VAT.

2. Zakończono wynikiem negatywnym zapytanie ofertowe na najem pomieszczenia w budynku przystanku autobusowego przy ul. Rynek w Knyszynie (brak ofert).

3. W dniu 23 czerwca 2010 r. rozstrzygnięto II Przetarg pisemny nieograniczony na najem lokalu użytkowego o pow. 11 m2 w budynku Knyszyńskiego Ośrodka Kultury przy ul. Rynek 39. Najemca: Jacek Ireneusz Kita. Wylicytowana kwota: 20,00 zł / m2. Okres najmu: do lat 3. Najemca zamierza prowadzić indywidualną specjalistyczną praktykę lekarską: profil internistyczny, reumatologiczny i rehabilitacyjny.

4. W dniu 24 czerwca 2010 r. podpisano umowę o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie zadania pn.: ZAGOSPODAROWANIE TURYSTYCZNE DZIAŁKI PRZY UL. KOŚCIELNEJ 6 W KNYSZYNIE z wykonawcą: Zakład Konstrukcyjno-Montażowy „ASIS” Andrzej Trzeszczkowski. Cena brutto wykonania zadania: 210 732, 34 zł. Termin realizacji: do 15.10.2010 r. Burmistrz Knyszyna uzyskał dofinansowanie inwestycji w ramach Działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013.

5. W dniu 24 czerwca 2010 r. rozstrzygnięto przetarg nieograniczony na wykonanie zamówienia publicznego pn.: MODERNIZACJA BUDYNKU OSP, UL. RYNEK 30 W KNYSZYNIE. Wykonawca: ZAKŁAD REMONTOWO-BUDOWLANY Krzysztof M. Kochanowski  z ceną ofertową brutto 521 154,28 PLN. Termin realizacji: 5 miesięcy, licząc od dnia podpisania umowy.

6. Praktycznie na ukończeniu jest asfaltowanie drogi gminnej od wsi Czechowizna w kierunku Moniek. Trwają prace przy uzupełnieniu poboczy i budowie zjazdów. Wartość inwestycji 654 741,79 zł. brutto. Termin realizacji: 31 lipiec 2010 r.

7. Wykonano następujące prace w zakresie utrzymania dróg, mostów i przejazdów:

  • posypano drogę w kierunku Lewoń
  • podsypano i wyrównanie drogę w kierunku kolonia Cisówka
  • podsypano drogę do Grądów
  • podsypano drogi przed ulicą Kościelną w Knyszynie
  • wyrównano drogi w ramach wiosennego utrzymania dróg
  • wyrównano drogę od przystanku PKS w kierunku wsi Czechowizna
  • usunięto zadolenia na drodze do Knyszyna Zamku
  • ułożono przepust na drodze gminnej Kolonia Kalinówka ( obok posesji Pana Marka Wysockiego )
  • wykoszono drogi: w kierunku Guzów, w kierunku kol. Cisówka, od drogi krajowej w kierunku Knyszyna Zamku etc.

8. W związku z interwencją wysłano do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pismo w sprawie uzupełnienia zjazdów z drogi krajowej na drogi gminne destruktem. Prace zostały wykonane w miesiącu maju.

9. Wykonano roboty polegające na zagęszczeniu i przemieszczeniu śmieci na wiejskich składowiskach odpadów komunalnych na terenie gminy Knyszyn w miejscowościach Zofiówka, Wojtówce.

10. Dokonano remontu drogi gminnej do Knyszyna Zamku ( nr geod. 1343. zadanie: podsypanie z wyrównaniem i przemieszczeniem ziemi na drodze w Knyszynie Zamku). Odcinek około 300 m bez górnej warstwy. 

11. Na ukończeniu jest remont drogi w Jaskrze (do łąk).

12. Rozpoczęto remont chodnika na ulicy Legionowej

13. Rozstrzygnięto zapytanie ofertowe na wykonanie dokumentacji projektowej dotyczącej przebudowy drogi gminnej za miejscowością Jaskra.

14. W okresie od 5 października 2009 r. do 22 czerwca 2010 r. w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Knyszynie i Zespole Szkół w Kalinówce Kościelnej realizowane były zajęcia edukacyjne w ramach projektu „Otwieramy drzwi …- wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów szkół Gminy Knyszyn” z Prorgamu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Głównym celem projektu było wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów szkół prowadzonych przez Gminę Knyszyn poprzez stworzenie na terenie szkół systemu zajęć pozalekcyjnych ukierunkowanych na wszechstronny rozwój uczniów. W projekcie wzięło udział 426 uczniów obu zespołów szkół. Szkoły wzbogaciły się o pomoce naukowe, sprzęt multimedialny i środki dydaktyczne.

15. Odbyło się spotkanie z mieszkańcami zainteresowanymi budową przydomowych naturalnych oczyszczalni ścieków. Zainteresowanych jest około 15 osób. Na terenie gminy obecnie funkcjonuje 9 przydomowych oczyszczalni ścieków. 

16. W dniach 28 czerwiec – 9 lipiec odbywa się w KOK zorganizowany wypoczynek pod hasłem „Akcja lato 2010” dla 40 osobowej grupy dzieci.

17. 26 maja 2010 r. KOK prezentował swoje projekty na Podlaskiej giełdzie Programów Edukacyjnych w Białymstoku. Otrzymaliśmy III nagrodę za projekt „Konopielką”.

18. Chór Bell Canto otrzymał srebrny dyplom w VIII Wojewódzkim przeglądzie Chórów Szkolnych.

Przewodnicząca zauważyła, iż w informacjach Burmistrz informuje, że została podsypana droga do wsi Grądy. Natomiast w interpelacjach radny zgłasza, że tą drogą nie można przejechać jaki jest efekt tych prac. Wydatkuje się tylko pieniądze z budżetu. Przed ogłoszeniem przetargu na wyrównywanie i podsypywanie dróg Przewodnicząca wnioskowała o wykluczenie z udziału w przetargu P. Grzegorczyka, którego praca od lat budzi zastrzeżenia ponieważ praktycznie na każdej sesji są uwagi, co do jakości wykonanych prac na drogach.

Burmistrz wyjaśnił, iż w tym roku były nie odebranie podsypywanie między innymi na drodze do Lewoń i wykonawca nawoził innego surowca. Jeżeli chodzi o drogi żwirowe to nie jest tak, że jeżeli jakieś prace zostały wykonane miesiąc temu to ten stan będzie się utrzymywał przez cały rok. Jeżeli chodzi o drogę do wsi Grądy to podsypany był ten odcinek przy lesie. I po wykonanych pracach wyglądało to dobrze. Natomiast jeżeli jest takie zgłoszenie w dniu jutrzejszym pracownik tą drogę raz jeszcze.

r. A. Pietlukiewicz zauważył, iż do podsypywania dróg powinie być używany materiał odpowiedniej jakości. Natomiast ten, który używany jest szczególnie w tym roku do tego się nie nadaje ponieważ po każdych opadach deszczu jest rozmywany.

Burmistrz wyjaśnił, iż aby uzyskać pożądany efekt należałoby taką drogę podsypać warstwą około 10 – 12 cm podsypki na całej jej długości. W przypadku drogi do wsi Grądy o długości około 3,5 km taką inwestycję należałoby ująć odrębnie w budżecie ponieważ na wykonanie jednej drogi wydać można wszystkie środki zaplanowane na utrzymanie dróg gminnych. Ta droga jest intensywnie użytkowana wykonane tam prace na innych drogach wystarczyłby na około pół roku natomiast na tej drodze należy powtarzać je znacznie częściej. Dlatego też należy zastanowić się nad asfaltowaniem tej drogi.

 

Przewodnicząca zakończyła dyskusję i zamknęła punkt 4 porządku obrad.

 

Do pkt. 5

Przewodnicząca otworzyła punkt 5 porządku obrad - Podjęcie uchwał w  sprawach:                

a)      zatwierdzenia sprawozdania finansowego Knyszyńskiego Ośrodka Kultury za 2009 r.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Knyszyńskiego Ośrodka Kultury za 2009 r. Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 10 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 10 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XXXIII/211/10).

 

b)      wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości Gminy Knyszyn,

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości Gminy Knyszyn. Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 10 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 10 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XXXIII/212/10).

 

c)      przyjęcia i zatwierdzenia Planu odnowy miejscowości Knyszyn,

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia i zatwierdzenia Planu odnowy miejscowości Knyszyn. Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 10 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 10 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XXXIII/213/10).

 

d)     zatwierdzenia Planu odnowy miejscowości Kalinówka Kościelna,

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu odnowy miejscowości Kalinówka Kościelna. Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 10 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 10 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XXXIII/214/10).

 

e)      określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy Knyszyn za I półrocze roku budżetowego,

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy Knyszyn za I półrocze roku budżetowego. Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 10 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 10 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XXXIII/215/10).
 

 

f)       dokonania zmian w budżecie gminy na 2010 r.    

Burmistrz przypomniał, iż w dniu wczorajszym na posiedzeniu komisji dyskutowano o przeznaczeniu kwoty 80678 zł na drogi. Już po posiedzeniu komisji pojawiła się informacja od dyrektora ZSO w Knyszynie, iż wniosek złożony do MEN o środki z rezerwy Ministra na przystosowanie miejsca dla niepełnosprawnych może być rozpatrzony w terminie późniejszym. Dotychczas takie wnioski były rozpatrywane do końca czerwca. Wniosek opiewa na kwotę 94 tys. zł. w budżecie jest zabezpieczona kwota 55 tys. zł., co łącznie z opracowaniem stanowi 50% kosztów. W pierwszej kolejności środki na pewno będą skierowane na remonty szkół, które ucierpiały po powodzi. Uwzględniając tylko niezbędne prace do wykonania potrzebna jest jeszcze kwota 30678 zł, pozwoli to na ogłoszenie przetargu i wykonie prac przed pierwszym września. Stąd wniosek do Rady aby tą kwotę podzielić i tak 50 tys. zł przeznaczyć na drogi a pozostałą kwotę 30678 zł na remont w szkole.

Ze strony radnych pytań nie zgłoszono.

Przewodnicząca zarządziła głosowanie nad wnioskiem o podział kwoty 80678 zł z przeznaczeniem na: drogi gminne – 50000 zł., Remont w szkole w Knyszynie – 30678 zł.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za wnioskiem głosowało 10 radnych.

Rada przyjęła wniosek.

 

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2010 r. Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 10 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 10 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XXXIII/216/10).

Przewodnicząca zamknęła punkt 5 porządku obrad. 

Do pkt. 6

Przewodnicząca otworzyła punkt 6 porządku obrad.- odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych:

Obrady sesji opuściła r. G. Marecka w dalszej części obrad sesji uczestniczy 9 radnych. 

Poinformowała, iż jako pierwszy był zgłoszony wniosek radnego r. J. Andraki o wyrażenie zgody na przebudowę drogi do wsi Jaskra 

Burmistrz zauważył, iż taki wniosek był już głosowany przez Radę. Jak już będzie opracowana dokumentacja znany będzie koszy przebudowy drogi i wówczas Rada będzie  mogła to zadanie wprowadzić do budżetu na najbliższej sesji.

Przewodnicząca wyjaśniła, iż skoro został zgłoszony taki wniosek przez radnego to należy poddać go pod głosowanie. Natomiast przygotowując zmiany w budżecie na kolejną sesję w miesiącu sierpniu jak już będzie znana wartość tej inwestycji to należy ją uwzględnić w tych zmianach.

Następnie Przewodnicząca zarządził głosowanie nad wniosek o wyrażenie zgody na przebudowę drogi do wsi Jaskra i ujęcie tej inwestycji w zmianach w budżecie na najbliższą sesję.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za wnioskiem głosowało 9 radnych. W głosowaniu udział wzięło 9 radnych.

Rada przyjęła wniosek.

Przewodnicząca udzieliła głosu Burmistrzowi, który udzielił następujących odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych:

r. A. Pietlukiewicz:  

-  droga do wsi Grądy.

Burmistrz wyjaśnił, ponownie iż aby uzyskać pożądany efekt należałoby taką drogę podsypać warstwą około 10 – 12 cm podsypki na całej jej długości, co związane jest z znacznymi nakładami finansowymi. Jeszcze dzisiaj bądź w dniu jutrzejszym stan tej drogi zostanie sprawdzony. Jeżeli nawierzchnia wymaga równania to będzie to wykonane. Ta droga jest intensywnie użytkowana dlatego też jej równanie i podsypywanie musi być wykonywane częściej niż na innych drogach.

r. I. Dziegielewskiej

- lokal do prowadzenia zajęć terapeutycznych dla gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych. 

Taki lokal został wskazany w Knyszyńskim Ośrodku Kultury jest to pomieszczenie na parterze mieści się tam ognisko muzyczne. Są zakupione materiały można przystępować od odnawiania tego pomieszczenia.

r. S. Ciołko:

- przebudowa chodnika w Rynku.

Jest zgoda Konserwatora zabytków na przeprowadzenie tych prac. Kiedy Podlaski Zarząd Dróg przystąpi do nich niewiadomo.

- modernizacja stacji uzdatniania wody w Knyszynie

Jest to łączny wniosek z budową kanalizacji i spinką wodociągu Knyszyn – Zofiówka. Termin naboru wniosków nie został jeszcze ogłoszony. Realizacja tego zadnia na pewno nie nastąpi w tym roku.

- modernizacja strażnicy OSP

Była o tym mowa w informacjach samorządowych. Przetarg został rozstrzygnięty. Z uwagi na zakres prac na czas remontu samochody pożarnicze zostaną przeniesione na ul. Szkolną. Termin wykonana zadania 5 – miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą.

Przewodniczącej:

- wyrównanie asfaltu na ul. Mickiewicza.

Wspomniany mieszkaniec zgłaszał się również do Urzędu w tej sprawie. Wydaje się, iż ten wniosek jest zasadny. Przegląd wykonanych prac na ulicach planowany był po upływie roku. Odbędzie się to jednak wcześniej w miesiącach lipiec – sierpień. Zostanie to przedstawione wykonawcy. Podobnie jak z wyrwą w asfalcie na ul. Królowej Bony, która doraźnie został podsypana.

- zadolenie przy krzyżu

Sprawa ta raczej nie dotyczy wykonawcy asfaltowania ul. Osiedla Z. Augusta, ale wykonanego asfaltu na ul. Jagiellońskiej. Wykonawca próbował zniwelować to zadolenie nie przyniosło to oczekiwanego efektu. Rzeczywiście po opadach tej wody gromadzi się dużo. Wiąże się to z przebudową kawałka asfaltu na tej ulicy Jagiellońskiej, która jest drogą powiatową. Powiat zostanie o tym poinformowany sprawa zostanie poruszona na najbliższym spotkaniu Wójtów, Burmistrzów ze Starostą, które odbędzie się w dniu jutrzejszym.

Na obrady sesji przybyła r. M. Wojtulewicz w dalszej części obrad sesji uczestniczy 10 radnych.

r. A. Pietlukiewicz zwrócił się o dokładną informację w jakim terminie ta droga zostanie naprawiona. Zgłosił również potrzebę poprawy stanu drogi do wsi Poniklica.

r. S. Ciołko zgłosił wniosek o ujęcie w planach inwestycji wieloletnich na lata 2007 – 2013 przebudowy drogi (asfaltowanie) do wsi Grądy.

r. M. Wojtulewicz poruszyła:

- sprawę P. Sawośko na odcinku drogi od ul. Starodwornej do ul. Grodzieńskiej naprzeciw domu P. Sawośko miały być ułożone płyty betonowe a nie krawężnik żeby nie niszczyć elewacji na je domu kiedy będzie to zrobione,

- sprawę przepustu na ul. Starodwornej na ostatniej sesji P. Wicestarosta stwierdził, iż nie ma problemu wykonania odwodnienia drenażem na całej długości, aż do rowu melioracyjnego, co w tej sprawie zostało uczynione.

Burmistrz w odpowiedzi poinformował, iż jeżeli chodzi o odprowadzenie wód opadowych  z rogu ul. Starodwornej i Łąkowej to ustalono zakres prac w roku ubiegłym jest to w całości zlewisko wód z ulic powiatowych. Wody mają być odprowadzone przy posesji P. Niedzielkich rowem zakrytym do rowu gminnego. Do gminy należy oczyszczenie przepustu i odcinka rowu. Powiat miał te prace wykonać od końca maja.

Przewodnicząca zauważyła, iż trwa to już od roku i można odnieść wrażenie, iż gminie trudno wyegzekwować wykonanie jakichkolwiek prac ze strony powiatu i trwa to bardzo długo.

Burmistrz dodał, iż zorganizuje spotkanie z przedstawicielami powiatu, spisane zostaną ustalenia, określony termin wykonania i tą informację przekaże radnym.

Kontynuując Burmistrz wyjaśnił, iż informował o odwodnieniu ulic u zbiegu ul. Starodwornej i Łąkowej natomiast radna poruszyła sprawę odwodnienia ul. Starodowrnej przy posesji P. S. Cuttra w tej sprawie Burmistrz może monitować i takie kolejne zapytanie będzie skierowane do powiatu. Nie uchyla się od pomocy dwukrotnie zorganizował spotkanie władz powiatu z P. S. Cuttrem rozważano różne możliwości oprócz odprowadzenia wód przez posesje P. Cuttra miano również przeanalizować możliwość podniesienia asfaltu tak aby te wody spływały do ul. Białostockiej. Sprawa ta należy w całości do kompetencji powiatu Urząd po raz kolejny wystąpi z pismem w tej sprawie.      

Jeżeli chodzi o drogę do wsi Poniklica jak i odcinek drogi przebiegający przez wieś jest to droga powiatowe i to zgłoszenie zostanie przekazane do powiatu. W przypadku drogi do wsi Grądy Burmistrz zaproponował radnemu wspólne przejechanie tej drogi po sesji i wówczas na bieżąco można będzie poczynić jakieś ustalenia.   

Następnie Burmistrz przedstawił sprawę budowy przydomowych oczyszczalni ścieków. W poprzednich latach na terenie gminy wybudowano 9 takich oczyszczalni, które z powodzeniem funkcjonują. Obecnie około 15 mieszkańców wsi jest zainteresowanych budową takich oczyszczalni, odbyły się spotkania z zainteresowanymi. Poprzednio gmina dofinansował w części budowę tych oczyszczalni. Gmina nawiązała współpracę z firmą zajmująca się tą problematyką. Firma ta zajmie się szkoleniem zainteresowanych mieszkańców oraz pracowników Urzędu i ZGKiM, przygotowaniem materiałów promocyjnych. Zajmie się również konsultacją i doradztwem bezpośrednio w terenie. Jest propozycja aby te wydatki pokryć z budżetu gminy.  Następnie Burmistrz zwrócił się do Rady o wyrażenie zgody na sfinansowanie z budżetu gminy wymienionych przedsięwzięć. Będzie to wydatek w granicach 5,5 – 7 tys. zł. przy 15 przydomowych oczyszczalniach. Koszy samej budowy  przydomowej oczyszczalni ścieków to wydatek rzędu 1500 – 2100 zł przy sprawnym szambie i bez uwzględnienia pracy własnej.

W zarządzonym głosowani jawnym za wnioskiem o dofinansowanie zamierzeń związanych z budową przydomowych oczyszczalni ścieków głosowało 10 radnych. W głosowaniu udział wzięło 10 radnych.
Rada przyjęła wniosek.

r. S. Ciołko przypomniał, iż zgłosił wniosek o ujęcie w planach inwestycji wieloletnich na lata 2007 – 2013 przebudowy drogi do wsi Grądy. 

r. I. Dzięgielewska zauważyła, iż w miesiącu wrześniu będzie opracowywany projekt budżetu na rok przyszły i to wówczas będzie bardziej zasadnym przegłosowanie takiego wniosku. Nikt nie neguje potrzeby przebudowy drogi do wsi Grądy jak i pozostałych miejscowości.  Obecnie opracowywana jest dokumentacja na drogę do wsi Jaskra nie ma jeszcze dokumentacji na Osiedle Niepodległości i należy dokończyć rozpoczęte już prace a dopiero później wprowadzać kolejne zadania.

Przewodnicząca zauważyła, iż na ostatnim posiedzeniu Komisji dyskutowano na temat przebudowy dróg. Potrzeby w tym zakresie są ogromne. Radni maja zastanowić się, spotkać się ponownie i ustalić priorytety w tym zakresie. Jak również wybrać drogę, na którą będzie składany ewentualnie wniosek w ramach „schetynówki” .

r. S. Ciołko stwierdził, iż realizacja złożonego wniosku przypadanie na lata następne i wydaje się on jak najbardziej zasadny i wnosi ponownie o jego przegłosowanie.

Burmistrz dodał, iż ten wniosek jest o tyle zasadny, iż pozwala na przygotowanie przetargu na opracowanie dokumentacji.

r. A. Pietlukiewicz stwierdził, iż rzeczywiście może lepiej zacząć sporządzać dokumentację  wcześniej aby później uniknąć pospiechu i ewentualnych błędów.

r. M. Wojtulewicz zwróciła się z pytaniem było składanych tyle projektów które były tutaj omawiane na tyle dróg, ile z tych projektów zostało zrealizowanych do dzisiaj. Na jakim etapie jest opracowanie dokumentacji na przebudowę drogi we wsi Nowiny Kasjerskie.                                                                            

Burmistrz w odpowiedzi poinformował, iż wszystkie drogi, na które została opracowana dokumentacja bądź złożone wnioski zostały praktycznie wykonane i tak: osiedle Z. Augusta wraz z ulicami przyległymi, droga do wsi Guzy, odcinek drogi we wsi Grądy. Na ukończeniu jest droga do wsi Czechowizna. Teraz rozmawiamy o przebudowie drogi do wsi Jaskra. Dodał, iż chce również uspokoić - dokumentacja na osiedle Niepodległości wraz z pozwoleniem na budowę jest wykonana. Dokumentację na ul. Jagiełły wykonuje powiat i też jest już ona na ukończeniu. Dokumentację na drogę we wsi Nowiny opracowuje również powiat. Dodał, iż zgadza się z głosami radnych, że niezasadnym jest opracowywanie dokumentacji na przebudowę dróg żwirowych na kilka lat prze budowę, ale rozsądek nakazuje aby nie robić tego w ostatniej chwili.

r. M. Wojtulewicz zauważyła, iż Burmistrz mówi tutaj pięknie, co został zrobione. Zapomniał dodać, iż to wszytko robi się dzięki naszym, radnym, którzy to wszystko pilotują i pana dopingują do pracy.

Przewodnicząca zarządziła głosowanie nad wnioskiem o ujecie do zadań inwestycyjnych na lata 2010 – 2013 przebudowy drogi do wsi Grądy.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za wnioskiem głosowało 10 radnych.

Rada przyjęła wniosek.

Przewodnicząca zamknęła punkt 6 porządku obrad.

 

 Do pkt. 7

Przewodnicząca otworzyła punkt 7 porządku obrad – Wolne wnioski.

r. J. Andraka poruszył sprawę zbiórki darów dla powodzian wśród rolników. Wspominał o tym Burmistrz na posiedzeniu Komisji. Dzisiaj na sesji są sołtysi i ten temat można omówić.

Przewodnicząca wyjaśniła, iż Burmistrz ustali szczegóły w kontakcie z sołtysami.

Następnie  Przewodnicząca udzieliła głosu mieszkańcom Knyszyna (osiedla Z. Augusta), którzy prosili o poinformowanie o terminie sesji.

P. Stanisław Orłowski, który stwierdził, iż P. Kudzinowski przejął przejście?, to przejście było wydzielone z działki gminnej. Mieszkańcy domagają się ujawnienia dokumentów na podstawi, których P. Kudzinowski przejął to przejście. Od przeszło 10 lat mieszkańcy domagają się przywrócenia tego przejścia.

Przewodnicząca wyjaśniła Radzie, iż sprawa dotyczy przejścia z ul. Sienkiewicza za stodoła P. Kudzinowskiego do ul. Osiedlowej. Sprawa ta ciągnie się już od dłuższego czasu. Na  jednym ze spotkań prosiła Burmistrza aby z geodezji uzyskał dokumenty na podstawie czego p. Kudzinowski jest właścicielem spornego kawałka gruntu. Mieszkańcy twierdzą, iż ten grunt należał do gminy i służył jako przejście. Mieszkańcy chcieli to przejście utwardzić na szerokości dwóch płytek chodnikowych, co nasiliło konflikt. Uzyskiwane przez mieszkańców
odpowiedzi są wymijające i ich nie satysfakcjonujące. Mieszkańcy oczekują informacji kiedy to przejście o ile była to działka gminna stała się własnością P. Kudzinowskiego, a jeśli nastąpił zwrot nieruchomości to musiał być on zaopiniowany przez Radę, a więc kiedy to nastąpiło  i tych informacji oczekują mieszkańcy. Następnie Przewodnicząca odczytała odpowiedź, której udział Burmistrz mieszkańcom, z której treści wynika, kto jest obecnie właścicielem przedmiotowej nieruchomości oraz to, iż obie ulice mają dostęp do drogi publicznej a więc brak jest podstaw o wystąpienie do Sądu o ustanowienie drogi koniecznej. Przejście nie stanowi drogi publicznej a więc brak jest podstaw prawnych aby gmina występowała w sporze publicznym. Gmina nie może naruszać własności prywatnej.   

P. Lucjan Poliński stwierdził, iż  my wiemy gdzie były słupki graniczne, które zostały wyrzucone i dojdziemy prawdy. Zwrócił się o pokazanie o pokazanie starych planów.    

Burmistrz wyjaśnił, iż sprawa została potraktowana poważnie odbyło się kilak spotkań w tym okresie zostało zgromadzonych szereg dokumentów między innymi z ewidencji gruntów z zasobów geodezyjnych. Te dokumenty były udostępnione mieszkańcom między innymi mapa z 1963 potwierdzona na stan z 1969 r. Znajdują się również dokumenty z 1978 r. z podziału osiedla. Pierwotnie ulica Sienkiewicza miała przebiegać, aż do ul. Nowej taki był plany zatwierdzone przez ówczesna Radę Narodową w kwietniu 1978 r. Po licznych protestach w październiku tegoż roku rada zrezygnowała z tego planu – jest stosowna uchwała i droga kończy się przed stodołą. Wspomniana nieruchomość P. Kudzinowskiego składa się z jednej działki o jednym numerze geodezyjnym.  O tym wszystkim mieszkańcy byli dokładnie informowani na spotkaniach. Administracyjnie zostało uczynione wszystko, co jest możliwe 

Przewodnicząca zauważyła, iż Burmistrz posługuje się mapą z 1963 r. Mieszkańcy mają plan Pana Czarkowskiego z lat siedemdziesiątych gdzie od stodoły P. Kudzinowskiego do płotu P. Czarkowskiego jest 10 m, 7,5 m należy do P. Kudzinowskiego nie wiadomo co się stało z tymi 2,5 m po 1978 r. Mieszkańcy chcą wiedzieć na podstawie czego P. Kudzinowski stał się właścicielem tego gruntu, można to ustalić w geodezji i poinformować mieszkańców a tym samym rozwiązać problem.

Burmistrz zaproponował następujące rozwiązanie: zaprasza jurto na godz. 800 przedstawicieli mieszkańców do Urzędu celem zredagowania pisma. Burmistrz te pismo prześle do Starostwa Powiatowego w Mońkach i oczekujemy na odpowiedź.     

P. Lucjan Poliński potwierdził, iż w dniu jutrzejszym przybędzie do Urzędu i stwierdził na zakończenie, iż  o tej sprawie będzie jeszcze głośno w mediach. Kiedy dzisiaj informował mieszkańców o sesji to deklarowali po 100 zł na złożenie sprawy cywilnej. Poczym jako ostatni z przedstawicieli mieszkańców opuścił obrady sesji.

r. G. Okrasiński poruszył następujące sprawy:

- na drodze do Czechowizny trwają prace przy budowie przepustów czy jest jeszcze możliwość wykonania dotykowych przepustów bądź też przeniesienia niektórych np.: na dwóch działkach są po dwa przepusty.

- jadąc od kapliczki przed zakrętem w dole po opadach deszczu woda przelewała się przez asfalt z jednej strony działek na drugą należy wykonać przynajmniej kawałek rowu aby tą wodę odprowadzić.                              

Burmistrz wyjaśnił, że jeżeli chodzi o przepusty to istnieje taka możliwość. W dniu jutrzejszym ma być kierownik budowy i inspektor nadzoru. Zaproponował radnemu ewentualnie innymi zainteresowanym spotkanie na miejscu na drodze wówczas będzie można dokładnie omówić szczegóły odnośnie przepustów jak i wnieść ewentualnie inne uwagi. 

r. G. Okrasiński kontynuował:  

- czy istnieje możliwość utwardzenia niektórych zjazdów z drogi dotyczy to tych które służą do dojazdu na posesje. Chodzi o połączenie asfaltu ze żwirem    

- co dalej z tym odcinkiem drogi żwirowej, który powstał na drodze do wsi od drogi krajowej.

Burmistrz poinformował, iż jeżeli chodzi o utwardzenie, niektórych zjazdów należy nad tym się zastanowić. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie wyraziła zgody na włączenie drogi gminnej do drogi krajowej w takiej formie jak obecnie. Wchodziła w grę przebudowa skrzyżowania z oddzielnymi pasami do skrętu w lewo na drodze krajowe, co wiązałoby się z kosztami porównywalnymi z asfaltowaniem całej drogi. Dlatego też na odcinku pasa drogowego drogi krajowej nie ma asfaltu. Podobna sytuacja będzie w przypadku ul. Polnej gdzie również nie uzyskano zgody. Jeżeli chodzi o drogę do Czechowizny to po wykonaniu drogi Urząd wystąpi z pismem do GDKiA o wykonaniu zjazdu z drogi krajowej na drogę gminną.     

r. M. Wojtulewicz poruszyła sprawę estetyki Rynku, parku. Dodała, iż od dwóch lat stara się o usunięcie krzewów, czy też posadzenie kwiatów na klombie w parku bez rezultatu.

Burmistrz przypomniał, iż przedstawiał Radzie wymogi konserwatora w zakresie rewitalizacji    Rynku. Przystępowanie do opracowywania planu na przełomie kadencji Rady nie jest najwłaściwszym momentem. Samo wykonanie to jest też okres około 2 lat.                                   

Innych uwag wniosków nie zgłoszono.

Przewodnicząca zamknęła punkt 7 porządku obrad.    


Do pkt. 8

Przewodnicząca otworzył punkt 8 porządku obrad. 

Do protokołu z  XXXII sesji Rady Miejskiej w Knyszynie uwag nie wniesiono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołu z  XXXII sesji głosowało 10 radnych. W głosowaniu udział wzięło 10 radnych.

Rada przyjęła protokół z XXXII sesji Rady Miejskiej w Knyszynie.

Przewodnicząca zamknęła punkt 8 porządku obrad.   


Do pkt. 9

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad, Przewodnicząca zakończyła obrady XXXIII sesji Rady Miejskiej w Knyszynie.

 

Protokółował

Andrzej Kudzinowski                                               Przewodniczący Rady Miejskiej

                                                                                                              

    Irena Wysocka  

Metryka strony

Udostępniający: Agnieszka Wysocka

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2011-01-27

Data modyfikacji: 2011-01-27

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2011-01-27