Protokół Nr XXXII/10

Protokół Nr XXXII/10

z sesji Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 23 kwietnia 2010 r. która odbyła się w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego  w Knyszynie w godz. 1400 - 1630 pod przewodnictwem Przewodniczącej Rady Miejskiej w Knyszynie

- Pani Ireny Wysockiej  

 

               

            Przewodnicząca Rady Miejskiej otworzyła obrady witając zaproszonych gości, radnych, sołtysów przybyłych na obrady XXXII sesji Rady Miejskiej w Knyszynie. Stwierdziła, iż na stan 13 radnych w sesji uczestniczy 11 radnych co zabezpiecza regulaminowe kworum do podejmowania prawomocnych uchwał (lista obecności załączona do protokołu).

Po otwarciu pkt.2 „Przedstawienie porządku obrad” Przewodnicząca przedstawiła proponowany porządek obrad. Następnie poinformowała, iż zgodnie z art. 20 ust.1a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady. Przewodnicząca zwrócił się z zapytaniem czy są  propozycje zmian do porządku obrad.

Uwag i wniosków do proponowanego porządku obrad nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 11 radnych, a oto jego treść:    

1.      Otwarcie obrad XXXII sesji Rady Miejskiej

2.      Przedstawienie porządku obrad.

3.      Interpelacje i wnioski radnych.

4.      Informacja Burmistrza z działalności gminy w okresie między sesjami.

5.      Informacja Starosty na temat infrastruktury drogowej.

6.      Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2009 r.

a)      przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej w sprawie zaopiniowania sprawozdania Burmistrza Knyszyna z wykonania budżetu gminy za 2009 rok,

b)      przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku o przedłożonym przez Burmistrza Knyszyna sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2009 rok.

7.      Absolutorium Burmistrzowi Knyszyna za 2009 r.

a)      przedstawienie wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Knyszyna z tytułu wykonania budżetu za 2009 rok,

b)      przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną wniosku o udzielenie Burmistrzowi absolutorium za 2009 r.

c)      podjęcie uchwały w sprawie absolutorium Burmistrzowi Knyszyna za 2009 rok.         

8.      Podjęcie uchwały w sprawach:

a)      powołania komisji Inwentaryzacyjnej do przeprowadzenia inwentaryzacji mienia Gminy Knyszyn w celu jego komunalizacji,

b)      wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych 3-letnich umów dzierżawy,

c)      przejęcia od Wojewody Podlaskiego zadań w zakresie utrzymania grobów i cmentarzy wojennych,

d)      udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Monieckiemu,

e)      udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Monieckiemu,

f)        udzielenia pomocy finansowej Samorządowi Województwa Podlaskiego,

g)      dokonania zmian w budżecie gminy na 2010 r. 

h)      rozpatrzenia skargi na Burmistrza Knyszyna .  

9.      Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.

10.  Wolne wnioski.

11.  Przyjęcie protokołów z XXX i XXXI sesji Rady Miejskiej w Knyszynie.

12.  Zakończenie obrad.  

Do pkt. 3

Przewodnicząca otworzyła punkt 3 porządku obrad

Interpelacje i wnioski ze strony Rady zgłosili:

r. A. Pietlukiewicz:

- przypomniał, iż w 2008 r. zgłosił potrzebę wycinki drzew rosnących przed wsią Grądy przy drodze Knyszyn – Grądy. Jest wiosna 2010 i jest już raczej za późno na wycinkę drzew. Niemniej jednak chciałby usłyszeć, co w tej sprawie zrobiono.

- mieszkaniec wsi Grądy P. Wysocki zwracał się z podaniem o zgodę na wycinkę drzew rosnących przy jego działce również nie doczekał się odpowiedzi, co dzieje się z jego podaniem.

- następnie odniósł się do kwestii materiału użytego do podsypki drogi do wsi Grądy. Stwierdził, iż użyty materiał nie nadaje się do tego, co potwierdziły pierwsze opady deszczu, po którym ta podsypka spłynęła. Dodatkowo ilość użytego materiału do podsypki była znikoma, że bezcelowym stało się wyrównywanie tej drogi.

- następnie zgłosił sprawę wykorzystania funduszy sołeckich w roku bieżącym i zwrócił się z pytaniem czy została już podjęta decyzja w jakiej formie będą możliwe do pozyska te środki przez sołectwa celem realizacji zaplanowanych zadań.

r. M. Wojtulewicz:

- zgłosiła zły stan poboczy drogi po równaniu ul. Polnej od szosy do ul. Grodzieńskiej,

- zwróciła się z pytaniem czy coś zostało zrobione w sprawie przepustu na ul. Starodwornej.

r. J. Andraka:

zwrócił się do obecnych na sali Starosty Monieckiego oraz Kierownika Zarządu Dróg w sprawie drogi powiatowej we wsi Jaskra. Podobnie jak we wsi Nowiny Kasjerskie również na tej drodze znajduje się przepust. Już dwa lata temu były zgłoszenia o jego naprawę ograniczono się jedynie do postawienia znaków uwaga wyboje. Obecnie znaki leżą na ziemi. Należy zastanowić się i być może w przyszłości wspólnymi silami wykonać tą drogę.

Przewodnicząca zgłosiła sprawę dostawienia dodatkowych zabawek na placu zabaw przy Osiedlu była o tym mowa pod koniec ubiegłego roku. Zwróciła się z pytaniem na kiedy planuje się ustawienie tych zabawek.                                                       

Do pkt. 4

Przewodnicząca otworzyła punkt 4 porządku obrad. Następnie udzieliła głosu Burmistrzowi,

który przedstawił następujące informacje z działalności gminy w okresie między sesjami:                 

1.      W dniu 12 kwietnia br. ogłoszono przetarg nieograniczony pn.: „Przebudowa drogi gminnej Nr 104771B od drogi krajowej Nr 65 do wsi Czechowizna”. Termin składania ofert upływa 28 kwietnia br.

2.      Rozstrzygnięto I Przetarg ustny nieograniczony na sprzedaż nieruchomości położonych w Knyszynie:

·        nie wyłoniono nabywcy na działkę nr geodez. 2454 przy ul. Południowej w Knyszynie. Brak uczestników przetargu,

·        wyłoniono nabywcę działki nr geodez. 229 przy ul. Tykockiej. Wylicytowana kwota nabycia wynosi 8.078,27 zł.

3.      Zakończono wynikiem negatywnym (brak uczestników przetargu) I Przetarg ustny ograniczony na sprzedaż nieruchomości położonej w Knyszynie oznaczonej nr geodez. 1926/1 (rejon ul. Goniądzkiej).

4.      W dniu 8 kwietnia br. ogłoszono II Przetarg ustny nieograniczony na sprzedaż nieruchomości oznaczonej nr geodez. 2454 przy ul. Południowej oraz II Przetarg ustny ograniczony na sprzedaż nieruchomości oznaczonej nr geodezyjnym 1926/1 (rejon ul. Goniądzkiej). Termin przetargów wyznaczony został na dzień 13 maj br.

5.      Rozstrzygnięto I Przetarg pisemny nieograniczony na najem lokali użytkowych w Knyszyńskim Ośrodku Kultury w Knyszynie. Lokal wykorzystywany jako kawiarnia o powierzchni 127,82 m2 wynajęty został za kwotę 4,00 zł za 1m2 powierzchni. Nie wyłoniono najemcy lokalu wykorzystywanego jako gabinet lekarski – złożono 2 oferty, żadna z nich nie odpowiada warunkom przetargu (przeznaczenie nie jest zbieżne z dotychczasowym).  

6.      Podsypano i wyrównano drogi gminne w ramach wiosennego utrzymania dróg. Odbioru wykonanych prac jeszcze nie było. W dniu wczorajszym było zgłoszenie między innymi od Przewodniczącej odnośnie wykonanej podsypki drogi do Lewoń. Wykonawca uznał, iż był użyty wadliwy materiał i dniu dzisiejszym ta droga jest podsypywana ponownie.

Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem co z drogą do wsi Jaskra, do podsypania tej drogi użyto tego samego materiału.

Burmistrz poinformował, iż w dniu dzisiejszym na tej drodze był pracownik z tego, co przekazywał wynika, iż zostało to wykonane dość dobrze. Zostanie to na pewno sprawdzone i wyjaśnione z wykonawcą.  

7.      Usunięto gałęzie na drodze od byłej cegielni w kierunku gościńca oraz na drodze przedłużenie ul. Białostockiej.

8.      Naprawiono przepust na drodze – kolonia Ogrodniki.

9.      Zakończono rekultywację dzikiego wysypiska w Nowinach Kasjerskich.

10.  Przeprowadzono przy współpracy z ZGKiM w Knyszynie oraz firmą Astwa zbiórkę odpadów elektrycznych i elektronicznych z terenu miasta Knyszyna.

11.  Wymieniono piasek w piaskownicach na terenie gminy Knyszyn, m.in. w Rynku, Knyszynie Zamku, na Targowicy, przy blokach komunalnych.

12.   Uzupełniono brakujące znaki drogowe na terenie gminy Knyszyn.

13.  Wydano decyzję celu publicznego dla inwestycji polegającej na przebudowie ulic J. Piłsudskiego, R. Dmowskiego, I Daszyńskiego, 11 Listopada, W. Witosa, Polnej, Wł. Jagiełły w Knyszynie

14.  W dniach 1 – 7 marca br. w Knyszyńskim Ośrodku Kultury w Knyszynie przeprowadzone zostały Warsztaty Pieśni Wielkopostnej z udziałem etnomuzykologów ze Stowarzyszenie Tratwa z Olsztyna i grupy śpiewaków wiejskich z gminy Knyszyn.

15.  6 marca br. w Kościele Parafialnym w Knyszynie odbył się powiatowy przegląd pieśni Wielkopostnej z udziałem grup śpiewaczych powiatu Monieckiego,

16.  10 marca br. podpisano porozumienie o współpracy pomiędzy gminą Knyszyn a Grodzieńskim Obwodem Metodycznego Centrum Twórczości. Zawarte porozumienie pozwoli na pisanie projektów transgranicznych.

17.  W dniach 23 – 28 marca br. w Knyszyńskim Ośrodku Kultury w Knyszynie odbyły się Warsztaty Pieśni Konopielkowych. W warsztatach wzięło udział 22 licealistów oraz 10 uczestników z Polski. Efektem warsztatów było kolędowanie we wsiach Guzy, Kruszyn i Rzędziany w Niedzielę Wielkanocną.

18.  10 kwietnia br. przybyła do Knyszyna 32 osobowa grupa z Wileńszczyzny na IX Międzynarodowe Spotkania Wiosennego Kolędowania z „Konopielką”, jednak ze względu na Żałobę Narodową spotkania się nie odbyły, zaś zespoły z Wileńszczyzny, Knyszyna, Moniek wzięły udział we Mszy Świętej ofiarowanej za ofiary katastrofy pod Smoleńskiem.

r. J. Andraka zauważył, iż droga do wsi Jaskra była równana w dniu dzisiejszym niemniej ta glina, której nawieziono nie została zasypana i jak tylko popada deszcz to tą droga nie można przejechać.

Burmistrz wyjaśnił, iż na tej drodze był pracownik i takich uwag nie zgłaszał. Droga do Lewoń jest podsypywana jeżeli to samo zostanie stwierdzone w przypadku drogi do wsi Jaskra to ta droga będzie również poprawiona. Odbioru wykonanych prac na drogach jeszcze nie było.

Przewodnicząca Rady stwierdził, iż uważa, że wykonawca podsypkę z tego samego materiału wykonała na drodze do Lewoń i do wsi Jaskra dlatego też wnosi o sprawdzenie i wyjaśnienie  żeby nie było niejasności.         

Innych pytań i uwag do przedstawionych informacji nie zgłoszono.

Przewodnicząca zamknęła punkt 4 porządku obrad.

 

Do pkt.5

Przewodnicząca otworzyła punkt 5 porządku obrad. Następnie o zabranie głosu poprosiła P. Jana Zabielskiego Wicestarostę Powiatu Monieckiego.

P. J. Zabielski na wstępie poinformował, iż w powiecie jest łącznie 476 km dróg powiatowych w większości w bardzo złym stanie. Aby je wykonać potrzebne SA ogromne środki. Przystępując do poprawy tego stanu opracowano sieć dróg łączących gminy między sobą i gminy z powiatem wyszło około 175 km te odcinki zostały zinwentaryzowane. Szacunkowy koszt asfaltowania tych dróg wg stawek z przed 3 lat to kwota około 60 mln. zł. Z tej sieci wydzielono jeszcze odcinki wschód – zachód, północ – południe. I przystąpiono do realizacji odcinka wschód – zachód. Opracowywano dokumentację składano projekty i w roku ubiegłym udało się zrealizować ponad 11 km dróg w tym między innymi z gminą Knyszyn ul. Jagiełły w Knyszynie. Realizując odcinek wschód – zachód w bieżącym roku będzie wykonana nakładka asfaltowa na odcinku około 25- 30 km i tutaj współpraca z gminami układa się bardzo dobrze. Zarząd Powiatu opracował algorytm podziału środków, które Rada Powiatu przeznacza na inwestycje na drogach powiatowych. Środki te są dzielone na podstawie algorytmu gdzie do ich wyliczenia brane są trzy podstawowe czynniki długość dróg powiatowych w danej gminie – 80% do ogólnej długości dróg w powicie, drugi czynniki - 20%, który zależy od ilości mieszkańców. Z tej sumy połowa tych środków obligatoryjnie przeznaczana jest na inwestycje drogowe w danej gminie. Natomiast druga połowa w zależności od dofinansowania przez dana gminę jeżeli dana gmina dołoży więcej to również i powiat dołoży więcej i tak w tym roku gmina Jaświły zadeklarowała kwotę – 186000 zł, Jasionówka – 807 tys. zł, Krypno – 800 tys. zł, Goniądz z uwagi na brak środków nie zadeklarował żadnej kwoty i gmina Knyszyn 35 tys. zł. z tym, że jakie inwestycje będą brane pod uwagę jest ustalane z Wójtami, Burmistrzami i gmina Knyszyn jest zainteresowana opracowaniem dokumentacji na wieś Nowiny Kasjerskie i jest już przygotowany przetarg do ogłoszenia oraz na  dokończenie ul. Jagiełły. Gmina opracowuje dokumentację na drogę powiatową ul. Polną i wspólnie będziemy przygotowywać i składać wniosek. Było dużo zapytań, próśb mieszkańców gminy Knyszyn jak i Mońki o poszerzenie chodnika między cmentarzem a wsią Kalinówka Kościelna I po dyskusji z Burmistrzem doszliśmy do wniosku, że najlepszym rozwiązaniem będzie na tym odcinku poszerzenie jezdni o 1,5 m asfaltem. Na wykonanie chodnika z asfaltu oczywiście potrzebne będzie sporządzenie dokumentacji a następnie wykonanie tej inwestycji, która wpisuje się w całość inwestycji wschód – zachód ponieważ asfalt będzie wykonany od Jasionóweczki do wsi Wojtówce następnie Kalinówka Kościelna gdzie projektowane jest rondo, następnie do cmentarza ten odcinek do Kropiwnicy i tak dalej w stronę Moniek. Już jeden odcinek tej inwestycji jest w trakcie realizacji od cmentarza w Kalinówce Kościelnej do Krzeczkowa. Kolejny przetarg jest w trakcie rozstrzygania.  Rocznie Rada powiatu przeznacza na inwestycje drogowe kwotę 600 tys. zł. a więc powiat bez partycypacji gmin nie były w stanie sam realizować na taką skale inwestycji drogowych.  

Sołtys wsi Nowiny Kasjerskie P. M. Wysocki poinformował, iż po zimie na środku wsi były podsypywane nierówności polegało to na tym, iż przyczepką samochodową 3 razy przywieziono suchą masę, największe nierówności zostały zasypane po opadach deszczu wszystko to się rozmyło i znowu są  potężne dziury.

P. Starosta w odpowiedzi poinformował, iż na wieś Nowiny Kasjerskie jest opracowywana dokumentacja we wspomnianym miejscu były przepust, który kilka lat temu został zasypany takich rzeczy się nie robi. Tak jak to stało się w Knyszynie na ul. Starodwornej  gdzie zlikwidowano przepust a w zamian wykonano studzienkę chłonną co nie zdaje egzaminu a teraz są tylko kłopoty. Powiat od  trzech lat przystąpił do regulacji stanu prawnego dróg do tej pory nic nie było robione drogi bardzo często przebiegały po prywatnym gruncie. Uregulowano stan prawny w około 80% dróg są to ogromne koszty, których nie widać. Takim przykładem może być  ulica Południowa w Knyszynie na pewno do tej pory były złożony wniosek na tą ulicę czy to do schetynówki czy z innych środków, ale niestety nie udało się uzyskać decyzji komunalizacyjnej w Ministerstwie ponieważ ktoś się doszukał, że Wojewoda wydając decyzję kogoś nie powiadomił i zostało to cofnięte.

r. M. Wojtulewicz poruszyła sprawę odwodnienia na ul. Starodwornej informując, iż P. Cuter wyrażał zgodę na wykonanie odwodnienia przez jego działkę, ale tylko kanałem zakrytym poprowadzonym do najbliższego rowu melioracyjnego a wiec przez jego jak i sąsiednią działkę.

p. Starosta stwierdził, iż wspólnie z Burmistrzem rozmawiał z P. Cutrem, ale podczas tej rozmowy nie stwierdził on jednoznacznie, że wyraża zgodę. Podczas trwania inwestycji można było to zrobić. Jeżeli ci właściciel wyraziliby zgodę i Rada przeznaczy na to środki to jest to temat do rozpatrzenia tym bardziej, że wywożenie tej wody to są ogromne koszty.

Głos zabrał P. Jarosław Chmielewski radny rady powiatu, który stwierdził, iż z wypowiedzi Starosty wynika, iż dopóki nie będzie uregulowany stan prawny to nie można praktycznie nic zrobić na tych drogach. Stan ul. Południowej w Knyszynie czy też drogi we wsi Nowiny Kasjerskie jest tragiczny wiec jego zdaniem należy wziąć się do roboty a tylko nie tylko dyskutować.   

Obrady sesji opuściła r. M. Wojtulewicz w dalszej części obrad sesji uczestniczy 10 radnych.

P. Starosta stwierdził, iż zdaje sobie sprawę ze stanu tych dróg. Należy jednak wziąć pod uwagę, iż na bieżące utrzymanie dróg oraz odśnieżanie powiat dysponuje kwotą 800 tys. zł na cały rok i nie może powiedzieć, że coś będzie zrobione jeżeli na to nie ma pieniędzy. Na terenie gminy Knyszyn tych żwirówek jest dużo ich równanie szczególnie jeżeli prace zostaną wykonane w nieodpowiednim czasie nie zawsze przynosi efekty. W roku ubiegłym powiat zakupił sprzęt do ścinania poboczy i prace sukcesywnie są wykonywane na wszystkich drogach.

Burmistrz nawiązał do tematu wykonania chodnika do cmentarza w Knyszynie poinformował iż od dłuższego czasu gmina występuje o poszerzenie pasa drogowego na odcinku od ul. Legionowej do ul. Tykockiej i odpowiedź jest ta sama, iż przy najbliższej modernizacji drogi krajowej wniosek będzie uwzględniony. Trzy zjazdy z drogi krajowej: Czechowizna, Lewonie oraz na wysypisko jest obietnica, że w najbliższym czasie maja być wykonane. Jeżeli chodzi o wykonanie odwodnienia na ul. Starodwornej o czy wspominała r. M. Wojtulewicz to wykonanie odwodnienia krytego jest możliwe tylko na krótkim odcinku z uwagi na ukształtowanie terenu i dalej może to być wykonane rowem odkrytym tak jak to było przed wykonaniem modernizacji ulicy kiedy ktoś wpadł na pomysł aby to odwodnienie zlikwidować. Na chwilę obecną po zabudowaniu nieruchomości nie ma możliwości wykonania tego odwodnienia po granicy pomiędzy P. Cutrem a jego sąsiadem tak jak to było poprzednio.

Głos zabrał sołtys wsi Grądy P. M. Toczydłowski, który zwrócił uwagę na stan nawierzchni ulicy Południowej, która jest pierwszą drogą prowadzącą do Knyszyna od strony Białegostoku na tą ulicę o nawierzchni brukowcowej nawieziono kiedyś gliny także teraz oprócz tego, że są potężne zadolenia po każdych opadach nie da się przejechać tą ulicą ponieważ stoją tam kałuże wody.

P. Starosta stwierdził, iż wie o stanie ulicy Południowej i jedynym rozwiązaniem na radykalną poprawę jest opracowanie dokumentacji i wykonanie nawierzchni asfaltowej wszelkie inne prace będą tylko doraźne.

P. Bolesław Wysocki Kierownik Wydziału dróg poinformował, iż w dniu dzisiejszym przejezdność ul. Południowej została poprawiona. Odbył się przetarg na równanie i profilowanie dróg, których jest ponad 100 km w powiecie a więc to potrwa przynajmniej ze dwa tygodnie. Podobnie z podsypywaniem na te wszystkie drogi mam 4 tys. m3 żwiru a więc nie możemy podsypać jednej drogi warstwą 20 cm żwiru bo nie starczy na pozostałe więc posypywane są tylko najgorsze miejsca.  

Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem dotyczącym planowanej wspólnie przebudowy ulic Osiedla Niepodległości oraz ul. Polnej i Jagiełły. Na kiedy ma być gotowa dokumentacja aby móc złożyć wniosek oraz gdzie są największe szanse na pozyskanie środków na ten cel.

P. Starosta w odpowiedzi poinformował, iż na ul. Polną gmina opracowuje dokumentację natomiast na ul. Jagiełły powiat i jest przetarg. Jeżeli chodzi o składanie wniosków to są dwie możliwości a więc RPO gdzie nabór wniosków jest zawieszony oraz tak zwane „schetynówki” gdzie był nabór czy w tym roku będzie niewiadomo. Jeżeli tylko taki wniosek będzie się kwalifikował będziemy wszędzie składać gdzie to jest możliwe aby pozyskać środki. Nawiązując ponownie do ul. Południowej w Knyszynie Starosta poinformował, iż gdyby nie było bezzasadnego odwołania jednego z mieszkańców od decyzji wojewody ta ulica na pewno zostałaby zrobiona ze środków na przebudowę dróg lokalnych. Następnie zwrócił się do Rady o zaakceptowanie środków na dofinansowanie inwestycji w Kalinówce Kościelnej.

r. J. Andraka zauważył, iż jego zdaniem należy zrobić konkretnie jedną drogę a nie łatać w kilku miejscach. Jeżeli w ubiegłym roku było dofinansowanie do Knyszyna to w tym roku trzeba zrobić drogę do jednej ze wsi. Z jakiej racji gmina ma dokładać do dróg powiatowych skoro ma swoje żwirówki niewyasfaltowane. 

P. Starosta poinformował, iż w powiecie jest około 500 wsi i w tym roku powiat zaciąga kredyt w kwocie 7,5 mln. zł. na inwestycje drogowe. Niemniej jednak jeżeli będzie deklaracja ze strony gminy, że pokryje 50% kosztów to zapewnia, że wskazana droga będzie wykonana.

r. B. Fiedorowicz zgłosiła potrzebę odnowienia pasów na przejściu dla pieszych we wsi Kalinówka Kościelna.

Innych pytań ze strony Rady nie zgłoszono.

Przewodnicząca podziękowała P. Janowi Zabielskiemu Wicestaroście Powiatu Monieckiego za udział w obradach sesji i zamknęła punkt 5 porządku obrad.

 

Do pkt. 6

Przewodnicząca otworzyła punkt 6 porządku obrad.      

a)       

Przewodnicząca przedstawiła opinię Komisji Rewizyjnej z dnia 14 kwietnia 2010 r. w sprawie zaopiniowania sprawozdania Burmistrza Knyszyna z wykonania budżetu gminy za 2009 rok (opinia w załączeniu)

b)       

Przewodnicząca przedstawiła uchwałę nr II-0035-36/10 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 25 marca 2010 r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Burmistrza Knyszyn sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2009r. (kopia uchwały w załączeniu).

Przewodnicząca zamknęła punkt 6 porządku obrad.  

 

Do pkt. 7

Przewodnicząca otworzyła punkt 7 porządku obrad 

a)       

Przewodnicząca przedstawiła wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Knyszyna z tytułu wykonania budżetu za 2009 rok ( wniosek w załączeniu),

b)       

Przewodnicząca przedstawiła Uchwałę Nr II-0036-59/10 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 16 kwietnia 2010 r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej w Knyszynie wniosku o udzielenie Burmistrzowi absolutorium za 2009 rok (uchwała w załączeniu). 

c)       

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie absolutorium Burmistrzowi Knyszyna za 2009 rok.          .                     

Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 10 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 10 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XXXII/202/10).

Przewodnicząca zamknęła punkt 7 porządku obrad.

 

Do pkt. 8

Przewodnicząca otworzyła punkt 8 porządku obrad – Podjęcie uchwał w sprawach:  

a)      powołania komisji Inwentaryzacyjnej do przeprowadzenia inwentaryzacji mienia Gminy Knyszyn w celu jego komunalizacji,

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie powołania komisji Inwentaryzacyjnej do przeprowadzenia inwentaryzacji mienia Gminy Knyszyn w celu jego komunalizacji.  Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 10 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 10 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XXXII/203/10).

 

b)      wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych 3-letnich umów dzierżawy

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych 3-letnich umów dzierżawy. Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 10 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 10 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XXXII/204/10).

 

c)      przejęcia od Wojewody Podlaskiego zadań w zakresie utrzymania grobów i cmentarzy wojennych,

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie przejęcia od Wojewody Podlaskiego zadań w zakresie utrzymania grobów i cmentarzy wojennych. Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 10 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 10 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XXXII/205/10).

 

d)      udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Monieckiemu

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Monieckiemu. Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 10 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 10 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XXXII/206/10).

 

e)      udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Monieckiemu,

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Monieckiemu. Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 10 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 10 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XXXII/207/10).

 

f)        udzielenia pomocy finansowej Samorządowi Województwa Podlaskiego

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Samorządowi Województwa Podlaskiego. Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 10 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 10 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XXXII/208/10).

 

g)      dokonania zmian w budżecie gminy na 2010 r. 

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2010 r. Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 10 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 10 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XXXII/209/10).

 

h)      rozpatrzenia skargi na Burmistrza Knyszyna .  

Przewodnicząca przedstawiła Opinię Nr 1/10 Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 18 marca 2010 r. w sprawie skargi Pana Zenona Rutkowskiego i Pani Haliny Rutkowskiej na Burmistrza Knyszyna. Następnie otworzyła dyskusję. 

P. A. Snarski sołtys wsi Czechowizna stwierdził, iż ta droga prawie w całości przebiega niezgodnie z planem jak można zmienić jej przebieg na jednej działce. Droga przebiega obecnie w prostej linii nikomu to nie przeszkadzało ponieważ to sami mieszkańcy zmienili jej usytuowanie. Jeżeli P. Zenon Rutkowski kupił działkę i stwierdził, iż brakuje gruntu to powinien to uzgodnić, ustalić bądź w inny sposób odzyskać grunt od własnej ciotki, która sprzedała mu tą działkę ponieważ jej działka znajduje się za droga. Jeżeli teraz zmieniać przebieg drogi to trzeba to robić na całej jej długości są to ogromne koszty i czy gminę stać na nie.

r. G. Marecka zauważyła, iż w przytoczonej opinii nie ma informacji jakie były ustalenia z mieszkańcami sprawa dotyczy konkretnie właściciela jednej działki natomiast z drogi korzystają wszyscy mieszkańcy. Poprosiła o wyjaśnienie czy w tym okresie gmina nie próbowała wykupić te 26 arów gruntu czy rozwiązać to w inny sposób.

P. A. Snarski dodał, iż te 26 arów gruntu nie zginęło znajduje się za drogą jest to jego zdaniem sporna sprawa rodzinna ponieważ ta pani, która sprzedała tą działkę dla P. Rutkowskiego jest  jego ciotką  i nie wpuszcza go na tą działkę za drogą.

Burmistrz stwierdził, iż bezsprzecznie na ostatnie pismo odpowiedzi nie było i nie kwestionuje tego, odpowiedź  powinna być udzielona. Natomiast co do pozostałych kwestii sprawa jest skomplikowana już  po posiedzeniu Komisji Rewizyjnej odbyło się spotkanie z mieszkańcami powiadomiono wszystkich było 6 łącznie z zainteresowanymi. Pani, która sprzedawała tą działkę twierdzi, że sprzedawała ją do drogi. Natomiast P. Rutkowski stoi na stanowisku, że drogę należy przesunąć. Każde kolejne spotkanie stron tylko zaognia konflikt. Droga na odcinku za wsią minimalnie przebiega niezgodnie z planem natomiast im dalej to te rozbieżności są coraz większe szczególnie na odcinku leśnym. Dodatkowe utrudnienia to znaczne obniżenie ternu, które naprzeciw działki Państwa Rutkowskich i Pani Kasztelan sięga około 2 m. Wykonanie drogi na tym odcinku nie spowoduje jej poprawy przejezdności a wręcz przeciwnie droga ulegnie załamaniu pod kątem prostym i aby ją wykonać należy na tym odcinku wywłaszczyć minimum 3 m. gruntu. A i tak może okazać się, że te pieniądze zostały wyrzucone w błoto. Podjęto pewne kroki aby ten problem rozwiązać w inny sposób.           

r. G. Okrasiński stwierdził, iż nie jest to do końca tylko sprawa pomiędzy Państwem Rutkowscy a Kasztelan dotyczy to jego zdaniem również gminy ponieważ zagrodzona jest działka należąca do gminy.

r. A. Pietlukiewicz poinformował, iż na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej nie szukano rozwiązania tego problemu tylko zajmowano się tematem od strony administracyjnej. Z informacji, które przedstawił P. Rutkowski i jego małżonka oraz wyjaśnił Burmistrz wynika, iż ta sprawa trwa ileś lat były kolejne pisma monity i zatrzymało się to w miejscu to zniecierpliwienie P. Rutkowskiego i spowodowało, iż złożył on skargę na Burmistrza. Komisja uznała, iż Burmistrz nie odpowiedział na pismo stąd też taka a nie inna decyzja komisji.

r. J. Bielski zaproponował odłożenie rozstrzygnięcia skargi do kolejnej sesji tak aby przed podjęciem decyzji radni na najbliższym posiedzeniu Komisji zapoznali się ze stanem faktycznym w terenie.

Przewodnicząca poinformowała radnego, iż Państwo Rutkowscy złożyli skargę na Burmistrza dlatego, że nie otrzymali odpowiedzi na pismo i tylko tym zagadnieniem zajmowała się Komisja. Dodała, iż gmina podjęła jakieś działania wynajęto geodetów, wskazano drogę, nawieziono dodatkowo krawężniki i  pewnym momencie to utknęło. Skoro ta sprawa jest niemożliwa do rozwiązania to wydaje się, że na samym początku należało poinformować Państwa Rutkowskich, że jest to ich prywatna sprawa i swoich roszczeń powinni dochodzić w sądzie Urząd nie powinien angażować się w tą sprawę. Natomiast Komisja Rewizyjna skupia się na braku odpowiedzi na pismo z dnia 16 października 2009 r.

r. I. Dzięgielewska dodał, iż Komisja Rewizyjna oprócz braku odpowiedzi na wspomniane pismo zwróciła uwagę również na to, iż przez okres 3 lat Burmistrz powinien zająć stanowisko w tej sprawie bądź odpowiedzieć Państwu Rutkowskim, że ta droga nie będzie robiona ze względu na co. Natomiast tutaj podejmowano jakieś działania dając nadzieję Państwu Rutkowskim na pomyślne rozwiązanie tej sprawy. Komisja uznała, iż skarga jest zasadna ponieważ wydaje się, że ten okres 3 lat był wystarczający na załatwienie sprawy bądź poinformowanie Państwa Rutkowskich, iż droga nie będzie przenoszona.  

Rada nie będzie teraz jeździć sprawdzać jak jest w terenie ponieważ Burmistrz jest od tego aby rozwiązywać również i te trudne sprawy lub też  powinie przedstawić Radzie realne koszty i wówczas Rada zdecyduje czy stać nas na przeniesienie całej drogi czy tylko na tym odcinku. Należało coś w tej sprawie zrobić

Innych pytań uwag ze strony Rady nie zgłoszono.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na Burmistrza Knyszyna.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 7 radnych, 3 radnych wstrzymało się od głosu. W głosowaniu udział wzięło 10 radnych. (w załączeniu uchwała
Nr XXXII/210/10).

Przewodnicząca zamknęła punkt 8 porządku obrad.

 Do pkt 9

Przewodnicząca otworzyła punkt 9 porządku obrad. Następnie udzieliła głosu Burmistrzowi.

Burmistrz udzielił następujących odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych:

r. A. Pietlukiewicz:

- wycinka drzew na drodze do wsi Grądy
Została wydana decyzja na wycinkę 11 drzew od drogi do P.  Jeleniewskiego do wsi czy dotyczy to również drzew o których wycinkę składał podanie P. Wysocki w tej chwili trudno jest powiedzieć. Jeżeli składał podanie to jest ono zarejestrowane i zostanie odszukane.

r. A. Pietlukiewicz wyjaśnił, iż drzew o których wycinkę ubiegał się P. Wysocki położone są w zupełnie innym miejscu.

Burmistrz wyjaśnił, iż na to pytanie radny otrzyma odpowiedź na piśmie.

r. A. Pietlukiewicz zwrócił się z pytaniem czy rolnik może sam wyciąć takie drzewo jeżeli jest wydana decyzja na jego wycinkę.

Burmistrz wyjaśnił, że jeżeli takie drzewo położone jest w pasie drogowym to gmina może usunąć takie drzewo. Jeżeli na gruntach prywatnych to właściciel tej nieruchomości. W kwestiach problematycznych gdy trudno ustalić na czyich gruntach rośnie drzewo również  Urząd przychyla się do wniosku rolnika jeżeli zadeklaruje nieodpłatne usunięcie drzewa w zamian za pozyskane drewno.                               

- zła jakość ( niewłaściwy) materiał użytego do podsypki drogi do wsi Grądy.

Na drogach wykonano punktowo podsypkę 4-5 centymetrową warstwa urobku. Po opadach deszczu wygląda to źle, oczywiście pracownik sprawdzi stan dróg. Należy pamiętać jednak, iż podsypka punktowa na drogach żwirowych nie jest rozwiązaniem. Na tych drogach wymagana jest minimum 8-10 centymetrowa warstwa podsypki. Przy środkach, które przeznaczono w budżecie nie ma możliwości podsypania w ten sposób nawet jednej drogi.              

- wykorzystanie funduszy sołeckich:

Realizacja środków z funduszu sołeckiego przewidziana jest na ten rok i te sołectwa, które mają przyznane środki mogą przystąpić do realizacji zadań zgodnie z wnioskami.

r. A. Pietlukiewicz zauważył, iż być może zasadnym byłoby określenie ogólnych zasad, przynajmniej co do rozliczenia tych środków.

Burmistrz stwierdził, iż uwag radnego jest jak najbardziej słuszna i do 20 maja zostanie zorganizowane na ten temat spotkanie z sołtysami.                

Obrady sesji opuściła r. I. Dzięgielewska. W dalszej części obrad sesji uczestniczy 9 radnych.

r. M. Wojtulewicz:

- zgłosiła zły stan poboczy drogi po równaniu ul. Polnej od szosy do ul. Grodzieńskiej

Równanie tej drogi było wykonane przez Powiat. Obecny na sesji Kierownik zapewnił, iż sprawdzi jak zostały wykonane te prace ponieważ powiat również nie odbierał jeszcze prac wykonanych na swoich drogach.

- odwodnienie ul. Starodwornej

Jeżeli chodzi o odprowadzenie wód z ul. Starodwornej i Łąkowej to powiat wykona to odprowadzenie wód do rowu. Natomiast gmina ze swej strony ma za zadanie wyczyścić odcinek rowu oraz ewentualnie przepust.

Przewodniczącej Rady:

- dostawienia dodatkowych zabawek na palcu zabaw przy Osiedlu.

Zapytanie o cenę nie zostało jeszcze przeprowadzone. W stosownie krótkim terminie zostanie to zrobione. Dodatkowe zabawki na tym placu zabaw są  jak najbardziej potrzebne. 

Innych uwag i pytań do przedstawionych odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych nie zgłoszono. Przewodnicząca zamknęła punkt 9 porządku obrad.

 

Do pkt. 10

Przewodnicząca otworzyła punkt 10 porządku obrad – Wolne wnioski.

P. M. Wysocki sołtys wsi Nowiny Kasjerskie, który w związku ze zbliżającymi się wyborami na prezydenta RP  zwrócił się z pytaniem czy jest możliwość aby  mieszkańcy wsi Nowiny Kasjerskie mogli głosować w lokalu w Zofiówce, który mijają po drodze jadąc do Kalinówki Kościelnej.

P. R. Kondrakiewicz Sekretarz Gminy wyjaśnił, iż podobny problem zgłaszali również mieszkańcy Cisówki, którzy muszą jechać do lokalu w Zofiówce. Niestety na dzień dzisiejszy nie ma podstaw do zmian granic okręgów wyborczych, są cztery przesłanki, które według przepisów na to pozwalają między innymi: zmiana liczy radnych, podział terytorialny państwa. Te przypadki nie kwalifikują się do żadnych z tych przesłanek. Zmiany te powstawały kiedy zmniejszano liczbę radnych z 18 na 15. Istniej możliwość występując odpowiednio wcześnie o  likwidację całego okręgu wyborczego w Zofiówce, ale nie ma takiej potrzeby.    

Innych uwag wniosków nie zgłoszono.

Przewodnicząca zamknęła punkt 10 porządku obrad.   


Do pkt.11

Przewodnicząca otworzył punkt 11 porządku obrad. 

Do protokołów  z XXX i XXXI sesji Rady Miejskiej w Knyszynie uwag nie wniesiono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołów z  XXX i XXXI sesji głosowało 9 radnych. W głosowaniu udział wzięło 9 radnych.

Rada przyjęła protokoły z XXX i XXXI  sesji Rady Miejskiej w Knyszynie.

Przewodnicząca zamknęła punkt 11 porządku obrad. 

 
Do pkt. 12

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad, Przewodnicząca zakończyła obrady XXXII sesji Rady Miejskiej w Knyszynie.

 

Protokółował

Andrzej Kudzinowski                                      Przewodniczący Rady Miejskiej

                                                                                                              

    Irena Wysocka  

Metryka strony

Udostępniający: Andrzej Kudzinowski

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2011-02-02

Data modyfikacji: 2011-02-02

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2011-02-02