Protokół nr XV/16 z 15.03.2016

Protokół Nr XV/16

 

z sesji Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 15 marca 2016 r. która odbyła się w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Knyszynie w godz. 1200 - 1500 pod przewodnictwem Przewodniczącej Rady Miejskiej w Knyszynie

- Pani Ireny Wysockiej  

 

 

            Przewodnicząca Rady Miejskiej otworzyła obrady witając zaproszonych gości, radnych, sołtysów przybyłych na obrady XV sesji Rady Miejskiej w Knyszynie. Stwierdziła, iż na stan 15 radnych w sesji uczestniczy 14 radnych, co zabezpiecza regulaminowe kworum do podejmowania prawomocnych uchwał (lista obecności załączona do protokołu).

Po otwarciu pkt.2 „Przedstawienie porządku obrad” Przewodnicząca poinformowała, iż zgodnie z art. 20 ust. 1a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

Następnie zaproponowała wprowadzenie do porządku obrad w pkt. 7 podjęcie uchwał w sprawach podpunktu „ł” zmiany w składzie Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej im. dr Edwarda Jelskiego w Knyszynie. Projekt tej uchwały został przedstawiony radnym na posiedzeniu Komisji stałych Rady. Innych uwag i wniosków do porządku obrad nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad z uwzględnieniem poprawki głosowało 14 radnych, a oto jego treść:

  1. Otwarcie obrad XV sesji Rady Miejskiej.
  2. Przedstawienie porządku obrad.
  3. Uroczyste przekazanie Policji Punktu Przyjęć Interesantów w Knyszynie.
  4. Informacja na temat przeciwdziałania przemocy w rodzinie – procedura „niebieskiej karty”.
  5. Interpelacje i wnioski radnych.
  6. Informacja Burmistrza z działalności gminy w okresie między sesjami.
  7. Podjęcie uchwał w sprawach:

a)      zmian w Statucie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Knyszynie,

b)      szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie gminy Knyszyn i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi,

c)      regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Knyszyn,

d)     o przyjęciu Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Knyszyn na lata 2016-2020  z perspektywą na lata 2021-2023,

e)      przyjęcia rocznego programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Knyszyn,

f)       wyrażenia zgody na sprzedaż lokalu mieszkalnego,

g)      wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości,

h)      udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Monieckiemu na wykonanie remontów chodników w drogach powiatowych na terenie gminy Knyszyn,

i)        zawarcia porozumienia z Powiatem Monieckim i Gminą Jasionówka,

j)        zmiany Uchwały Nr XI/87/15 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 30 listopada 2015 r. w sprawie wprowadzenia, określenia zasad ustalania i poboru oraz terminów płatności i wysokości stawek opłaty targowej,

k)      dokonania zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Knyszyn na lata 2016-2018

l)        dokonania zmian w budżecie gminy na 2016 rok.

ł) zmiany w składzie Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej im. dr Edwarda Jelskiego w Knyszynie.  

  1. Sprawozdanie z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Knyszynie za 2015 r.
  2. Sprawozdanie z wykonania zadań Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii za rok 2015.
  3. Potrzeby na rok 2016 Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Knyszynie.
  4. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.
  5. Wolne wnioski.
  6. Zakończenie obrad.

  Przyjęcie protokołów z XIII i XIV sesji Rady Miejskiej w Knyszynie.

 Do pkt. 3

Przewodnicząca otworzyła punkt 3 porządku obrad.  

Następnie odbyło się uroczyste otwarcie Punktu Przyjęć Interesantów w Knyszynie, którego dokonali Burmistrz Knyszyna  Jarosław Antoni Chmielewski wraz z  Komendantem Powiatowym Policji w Mońkach – mł. insp. Stanisławem Antonowiczem poświęcenia pomieszczenia dokonał Ks. Proboszcz Andrzej Sadowski. Burmistrz przekazał Komendantowi klucze do pomieszczenia, w którym dzielnicowy gminy Knyszyn będzie przyjmować interesantów. Punkt Przyjęć Interesantów mieści się w budynku Urzędu Miejskiego w Knyszynie, ul. Rynek 39, w dawnym Gminnym Centrum Informacji.

Przewodnicząca zamknęła punkt 3 porządku obrad.

 

Do pkt. 4

Przewodnicząca otworzyła punkt 4 porządku obrad.  

mł. insp. Stanisław Antonowicz Komendant Powiatowy Policji w Mońkach przedstawił informację na temat przeciwdziałania przemocy w rodzinie – omówił procedurę „niebieskiej karty”. Poinformował, iż co roku na terenie powiatu monieckiego jest kilkadziesiąt odnotowanych zdarzeń gdzie dochodzi do użycia przemocy, fizycznej, psychicznej wobec członków rodziny z art. 207 kk. W roku ubiegłym odnotowano dwa tragiczne wypadki, które zakończyły się śmiercią ofiar miało to miejsce w Goniądzu i Dolistowie. Następnie zwrócił się z apelem do zebranych o zgłaszanie policji tego typu zdarzeń, aby nie być obojętnym, nie bać się i reagować na krzywdę ludzką ponieważ są to trudne do udowodnienia przestępstwa, które najczęściej dzieją się w zaciszu domowym.

Przewodnicząca – z informacji przedstawionych przez MOPS w 2015 r. na terenie gminy Knyszyn odnotowano 21 niebieskich kart, zwróciła się z pytaniem czy to dużo czy mało.

P. Komendanta w odpowiedzi stwierdził, ze 21 niebieskich kart to nie jest mało bo więcej takich przypadków odnotowano w gminach Mońki, Goniądz z tym, że z tych 21 niebieskich kart nie wszystko przetwarzamy w przestępstwo. Niebieską kartę wypełnia się przy każdym zgłoszeniu nawet jeżeli to jest jednorazowe zgłoszenie. Później często takie postępowanie jest umarzane lub prowadzone są czynności sprawdzające.

P. J. Chmielewski – Burmistrz Knyszyna zwrócił się z pytaniem czy jest możliwość większej kontroli ruchu samochodów ciężarowych na drodze gminnej Grądy – Knyszyn z uwagi na możliwość zniszczenia nawierzchni asfaltowej.

P. Komendant – w odpowiedzi stwierdził, iż w miarę możliwości patrole ruchu drogowego kierowane są również na tą drogę. W ruchu drogowym zatrudnionych jest 9 policjantów, a wiec możliwości są ograniczone. Dodatkowo kontrole samochodów ciężarowych o ładowności powyżej 7,5 tony monitorowane są przez Komendę Wojewódzką Policji, codziennie przedkładane są raporty z ilości przeprowadzonych kontroli. Trzeba również pamiętać, że samochody ciężarowe mogą się poruszać po drogach o ograniczonym tonażu jeżeli kierowca ma wystawiony ważny list przewozowy musi np.: dojechać do rolnika, firmy. Wymaga to jeszcze doprecyzowania, ale oczywiście patrole będą się pojawiać częściej na tej drodze.

P. J. Chmielewski – Burmistrz Knyszyna zauważył, iż największy problem stwarzają samochody, które przewożą drewno z lasu często ich ładunek znacznie przekracza nośność drogi.  

r. A. Pietlukiewicz- zwrócił się o przeprowadzanie okresowych kontroli prędkości na drodze do wsi Grądy szczególnie w weekendy, gdy jest duże natężenie ruchu drogowego a kierowcy nie przestrzegają ograniczeń prędkości.                                      

P. Komendant – policja czyni starania o zakup nieoznakowanego samochodu z wideorejestratorem, co na pewno ułatwi kontrolę na drogach.

Przewodnicząca poinformowała, że na dzisiejszym posiedzeniu komisji radni jednogłośnie zdecydowali o przeznaczeniu kwoty 5 tys. zł na dofinansowanie zakupu samochodu dla KP Policji w Mońkach i podziękowała Komendantowi Powiatowemu Policji w Mońkach za udział w sesji Rady Miejskiej następnie zamknęła punkt 4 porządku obrad.

 

Do pkt. 5

Przewodnicząca otworzyła punkt 5 porządku obrad. Interpelacje i wnioski ze strony Rady zgłosili:

r. S. Ciołko:

- do zgłaszanych wcześniej problemów z ul. Grodzieńską tj. zapadające się chodniki, zadolenia w jezdni dochodzi jeszcze kwestia odprowadzenia wód z tej ulicy i części osiedla praktycznie wszystka woda spływa na posesję P. Godlewskich, Sidorskich trzeba coś zrobić z tym problemem.

r. K. Oświecińska:

- sprawa byłego zbiornika ppoż w Knyszyn-Zamek temat zgłaszany kilkukrotnie na sesjach czy ktoś się zajmie tym problemem, jakie jest stanowisko Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa w tej sprawie.

- w bardzo złym stanie jest zjazdu z drogi wojewódzkiej na ul. Zamkową są tam duże wyrwy, które należy podsypać i utwardzić w chwili obecnej korzystanie z tego zjazdu grozi uszkodzeniem samochodu.

r. I. Płaszczyk:

- jak wygląda aktualna sytuacja SP ZOZ w Knyszynie, chodzi o dyrekcję ZOZ-u,

- jak przedstawia się sprawa ze środkami przekazanymi na rzecz UKS „Podlasiak”.

r. M. Pawlik:

- czy został już ogłoszony przetarg na dostawę żwiru na równanie i podsypywanie dróg i czy został już wyłoniony dostawca.

r. A. Pietlukiewicz:

- jakie są plany odnośnie przebudowy drogi do wsi Poniklica, czy ta inwestycja będzie zakończona w tym roku, i czy w samej wsi planowane jest wykonanie chodnika czy tylko nawierzchni asfaltowej,

- złożył wniosek o przebudowę boiska we wsi Grądy. Wszelkie prace związane z wydzieleniem działki, czy też częściowym ogrodzeniem nieruchomości na której znajduje się wiejski dom kultury były wykonane ze środków funduszu sołeckiego. Wykonanie boiska wymaga większych nakładów może to być wydatek rzędu 50 – 100 tys, zł. Tutaj wchodzi w grę dofinansowanie z funduszy pomocowych. Natomiast środki z funduszu sołeckiego mogą stanowić wkład własny.

- w roku ubiegłym zgłaszałem do P. Purty, iż kilka lamp oświetlenia ulicznego wymaga wymiany żarówek, do tej pory nie zostało to wykonane. Zasadnym byłoby aby przy najbliższym przeglądzie oświetlenia ulicznego wymienić te żarówki.

r. A. Kakareko:

- we wsi Guzy ma być przebudowana droga gminna kością niezgody był odcinek drogi powiatowej od mostu do krzyża. Rozmawialiśmy na ten temat na ostatniej sesji. Czy od tamtej pory były prowadzone jakieś rozmowy z powiatem z tej sprawie i czy odbędzie się zebranie z mieszkańcami. Innych interpelacji i wniosków nie zgłoszono. Przewodnicząca zamknęła punkt 5 porządku obrad.

 Do pkt. 6

Przewodnicząca otworzyła punkt 6 porządku obrad. Następnie udzieliła głosu p. K. Chowańskiemu – Zastępcy Burmistrza, który przedstawił następujące informacje z działalności gminy w okresie między sesjami:

  1. W dniu 14.03.2016 r. w wyniku przeprowadzonego przetargu nieograniczonego na wykonanie zadania pn.: DOSTAWA KRUSZYWA DROGOWEGO ORAZ PROFILOWANIE I RÓWNANIE NAWIERZCHNI DROGOWYCH NA TERENIE GMINY KNYSZYN W ROKU 2016. zwarto umowę z wykonawcą FIRMA KACZANOWSKI Usługi Transportowe Kaczanowski Jarosław z siedzibą w Bielsku Podlaskim.
  2. W dniu 25.02.2016 r. ogłoszono przetarg nieograniczony pn. BUDOWA I REMONT DRÓG NA TERENIE GMINY KNYSZYN (zakres inwestycji: Remont nawierzchni drogi gminnej (ul. Goniądzka) w Knyszynie o długości 191,5 km. Budowa drogi gminnej o długości 381,4 m oraz przebudowa skrzyżowania drogi gminnej z drogą powiatową we wsi Guzy. Budowa ulicy Podlaskiej w Knyszynie o długości ok. 167 m.
  3. Gmina Knyszyn otrzymała dotację w kwocie do 23.860,00 zł na dofinansowanie zadania: „Usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu gminy Knyszyn”.
  4. Na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Burmistrz Knyszyna wezwał osoby prowadzące działalność gospodarczą do przedstawienia indywidualnej umowy na odbiór odpadów komunalnych z prowadzonej działalności gospodarczej oraz dowód uiszczania opłaty za tę usługę.
  5. Złożono wnioski o wydanie pozwoleń na budowę przebudowy dróg do wsi: Czechowizna, Jaskra, Nowiny Kasjerskie i Nowiny Zdroje.
  6. Wybrano wykonawcę dla sporządzenia programu funkcjonalno-użytkowego dla budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w ul. Tykockiej, Północnej i Zamoyskiego.
  7. Firmie Tomas Consulting z Białegostoku zlecono opracowanie studium wykonalności projektu budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w ul. Tykockiej, Północnej i Zamoyskiego.
  8. Złożono odwołania od decyzji Starosty Monieckiego naliczających kwoty odszkodowań za grunty przejęte pod budowę ul. Zamoyskiego w Knyszynie.
  9. Trwa procedura przygotowania dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o dofinansowanie pn. „Przebudowa dróg powiatowych we wsi Jaskra i Czechowizna” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 – budowa lub modernizacja dróg lokalnych.
  10. W związku z częściowym wyczerpaniem budżetu Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, Priorytet 2 „Infrastruktura bibliotek 2016-2020”, dnia 10.03.2016 r., dokonano korekty wniosku o dofinansowanie zadania pn. „Przebudowa z rozbudową budynku na potrzeby Miejsko- Gminnej Biblioteki Publicznej w Knyszynie wraz z zagospodarowaniem terenu i zakupem wyposażenia”, w którym przesunięto wydatki inwestycyjne z roku 2017 na 2018 r.
  11. Dnia 14.03.2016r. w Urzędzie Miejskim w Knyszynie pełnił dyżur specjalista ds. funduszy europejskich, który wszystkim zainteresowanym udzielał informacji na temat możliwości pozyskania dofinansowania ze środków UE.
  12. Dnia 07.03.2016r. zakończyły się konsultacje społeczne dokumentu pn. „Plan rozwoju lokalnego Gminy Knyszyn na lata 2016-2020 z perspektywą na lata 2021-2023”. W terminie przeprowadzonych konsultacji nie wpłynęły żadne wnioski, zastrzeżenia, ani opinie od osób uprawnionych do udziału w konsultacjach.
  13. Od 1 marca dwie 15-osobowe grupy uczniów z klas II- i III szkół podstawowych uczestniczą w bezpłatnej nauce pływania (20 lekcji). Jest to kontynuacja programu „Umiem pływać” finansowanego ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki, Urzędu Marszałkowskiego i jednostek samorządu terytorialnego. Z tytułu udziału w projekcie gmina Knyszyn ponosi część kosztów transportu (1910 zł) oraz zapewnia opiekę podczas dowozu. Czynione są starania w celu otrzymania dofinansowania na organizację nauki w okresie wrzesień –listopad.
  14. Gmina Knyszyn przystąpiła do projektu pozalekcyjnych zajęć sportowych „Junior Sport”. Zajęcia rozpoczną się w marcu i będą trwały do grudnia 2016 w wymiarze 3x90 min. W zajęciach będą brali udział uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej. Jako lokalny ośrodek szkolenia został zgłoszony Zespół Szkół w Kalinówce Kościelnej.
  15.      17 marca zostanie rozegrany etap gminny Ogólnopolskiego Turnieju Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym. Udział wezmą drużyny szkół podstawowych i gimnazjów obu naszych zespołów szkół. Zwycięzcy otrzymają nagrody i wezmą udział w eliminacjach powiatowych.
  16. W dniach od 25 stycznia do 6 lutego KOK był organizatorem „Akcji Zima 2016”, w wypoczynku uczestniczyło 57 dzieciaków.
  17. W okresie Wielkiego Postu pracownicy KOK biorą udział w spotkaniach modlitewnych „Droga Krzyżowa” we wsiach naszej gminy. Rekonesanse prowadzone są w ramach Podlaskiej Szkoły Tradycji działającej przy KOK.
  18. W sobotę 12 marca wnętrze knyszyńskiego kościoła pw. św. Jana Apostoła i Ewangelisty stało się areną Powiatowego Spotkania Zespołów Ludowych i Śpiewaczych Powiatu Monieckiego. Po Mszy św. o godz. 11.00, wykonawcy zaprezentowali repertuar, który zawierał pieśni wielkopostne i pogrzebowe. Wystąpili: grupy śpiewacze z Chraboł, Dolistowa, Kalinówki Kościelnej i Zofiówki, zespoły: Dobrzynianki z Dobrzyniewa, Trzciannianki i Tęcza z Trzciannego, Pogodna Jesień i Wrzosy z Moniek, Wodniczka z Szorców, Kądzielnice z Jaświł i Knyszynianki z Knyszyna oraz Eugeniusz Nowik z Knyszyna.
  19. W dniu 13 marca Kreatywne Panie prezentowały swój dorobek artystyczny na jarmarku wielkanocnym zorganizowanym w salce katechetycznej w Knyszynie.
  20. Obecnie trwają przygotowania do XV Międzynarodowych Spotkań Wiosennego Kolędowania z Konopielką które odbędą się w dniu 2-3 kwietnia 2016 r.

Pytań i uwag ze strony Rady do przedstawionych informacji nie wniesiono. Przewodnicząca zamknęła punkt 6 porządku obrad.

 Do pkt. 7

Przewodnicząca otworzyła punkt 7 porządku obrad Podjęcie uchwała w sprawach, poinformowała, że projekty uchwał były omawiane na posiedzeniu komisji stałych Rady.

a)       

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w Statucie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Knyszynie. Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto. W zarządzonym głosowaniu jawnym za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XV/118/16).

b)       

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie gminy Knyszyn i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto. W zarządzonym głosowaniu jawnym za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XV/119/16).

c)       

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Knyszyn. Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto. W zarządzonym głosowaniu jawnym za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XV/120/16).

 d)      

Przewodnicząca przedstawia projekt uchwały w sprawie o przyjęciu Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Knyszyn na lata 2016-2020 z perspektywą na lata 2021-2023. Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto. W zarządzonym głosowaniu jawnym za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XV/121/16).

Obrady sesji opuścił r. J. Bielski w dalszej części obrad uczestniczy 13 radnych.  

e)       

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia rocznego programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Knyszyn. Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto. W zarządzonym głosowaniu jawnym za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XV/122/16).

f)        

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż lokalu mieszkalnego. Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto. W zarządzonym głosowaniu jawnym za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XV/123/16).

g)       

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości. Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto. W zarządzonym głosowaniu jawnym za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XV/124/16).

h)       

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Monieckiemu na wykonanie remontów chodników w drogach powiatowych na terenie gminy Knyszyn. Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto. W zarządzonym głosowaniu jawnym za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XV/125/16).

i)         

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie zawarcia porozumienia z Powiatem Monieckim i Gminą Jasionówka. Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto. W zarządzonym głosowaniu jawnym za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XV/126/16).  

j)         

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XI/87/15 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 30 listopada 2015 r. w sprawie wprowadzenia, określenia zasad ustalania i poboru oraz terminów płatności i wysokości stawek opłaty targowej. Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto. W zarządzonym głosowaniu jawnym za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XV/127/16).  

k)       

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Knyszyn na lata 2016-2019. Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto. W zarządzonym głosowaniu jawnym za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XV/128/16).  

l)         

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2016 rok. Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto. W zarządzonym głosowaniu jawnym za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XV/129/16).  

            Ł)

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany w składzie Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej im. dr Edwarda Jelskiego w Knyszynie. Poinformowała, iż pismem z dnia 10 marca 2016 r. Wojewoda Podlaski wyznaczył na nowego przedstawiciela w Radzie Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej im. dr Edwarda Jelskiego w Knyszynie Pana Mirosława Jóźwickiego. Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto. W zarządzonym głosowaniu jawnym za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XV/130/16).  

Przewodnicząca zamknęła punkt 7 porządku obrad

Do pkt. 8;9;10

Przewodnicząca poinformowała, że na wspólnym posiedzeniu Komisji stałych Rady komisje zapoznały się z:  

- Sprawozdaniem z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej za 2015 r.

- Sprawozdaniem z wykonania zadań Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii za rok 2015.

- Potrzebami na rok 2016 Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Knyszynie.      

Następnie zwróciła się z pytaniem czy są uwagi bądź zapytania do przedstawionych materiałów. Pytań i uwag ze strony Rady nie zgłoszono. Przewodnicząca zamknęła punkt 8-10 porządku obrad.

Do pkt. 11.

Przewodnicząca otworzyła punkt 11 porządku obrad. P. J. Chmielewski Burmistrz Knyszyna udzielił następującej odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych:

r. S. Ciołko:

- zapadające się chodniki, zadolenia w jezdni ul. Grodzieńskiej, spływająca woda z jezdni na prywatne posesje.

Radny od dłuższego czasu informuje nas o zadoleniach w ulicy Grodzieńskiej. Natomiast informacja o spływającej wodzie z ulicy na posesję P. Godlewskich i Sidorskich zgłoszona została po raz pierwszy dlatego też zgłoszenie radnego zostanie przekazane do właściciela drogi tj. Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich i mam nadziej, iż Dyrektor PZWD udzieli radnemu wyczerpujących informacji.

Przewodnicząca zaproponowała, aby kierując pismo do PZDW przekazać je również do wiadomości radnego wówczas odbiorca pisma będzie zobowiązany do udzielenia odpowiedzi bezpośrednio radnemu. Zaproponowała, żeby przyjąć tą zasadę w przypadku wszystkich interpelacji i wniosków radnych  

r. K. Oświecińska:

- likwidacja byłego zbiornika ppoż. w m. Knyszyn-Zamek.

- podsypanie zjazdu z drogi wojewódzkiej na ul. Zamkową.

Były zbiornik ppoż. znajdujący się w Knyszynie-Zamku jest własnością Agencji Nieruchomości Rolnej Skarbu Państwa, gmina nie może nakazać uporządkowanie tego terenu możemy jedynie wystąpić z pismem o wykonanie tych prac.  

r. K. Oświecińska rozumiem, że dotychczas nie było żadnego wystąpienia w tej sprawie. Mieszkańcy oczekują, że na wiosnę zostanie to sprzątnięte.

Burmistrz – w HZZ, która zarządza tym ternem zaszły zmiany na stanowisku Prezesa. Dotychczasowy został odwołany, powołany został nowy do niego jeszcze nie występowaliśmy.

- w dniu wczorajszym została podpisana umowa na równanie i podsypywanie dróg i jak już warunki atmosferyczne na to pozwolą przystąpimy do podsypywania i równania wszystkich dróg gminnych w tym również i ul. Zamkowej wraz ze zjazdem.

r. I. Płaszczyk:

- sytuacja w SP ZOZ, tj. sprawa dyrekcji ZOZ-u.

- środki przekazane na rzecz UKS Podlasiak.

P. L. Łapińska została odwołana z funkcji pełniącej obowiązki dyrektora ZOZ-u i powierzono jej ponownie funkcję pełniącej obowiązki dyrektora SP ZOZ w Knyszynie. W roku 2017 ogłosimy konkurs na stanowisko Dyrektora ZOZ-u.                    

- W dniu wczorajszym wystosowane zostało pismo do Prezesa UKS Podlasiak P. S. C. o przedstawienie sprawozdania cząstkowego z realizacji zadania na upowszechnianie sportu. Oczekujemy na sprawozdanie i jeżeli będą jakieś uwagi wówczas przeprowadzimy kontrolę, będziemy egzekwować realizację zadania.

r. M. Pawlik:

- czy odbył się przetarg na dostawę żwiru do podsypywania dróg,

Radnemu udzielono odpowiedzi w trakcie sesji w punkcie informacja z działalności gminy w okresie między sesjami.

r. A. Pietlukiewicz:

- plany odnośnie przebudowy drogi do wsi Poniklica,

- przebudowa boiska,

- wymiana żarówek oświetlenia ulicznego we wsi.

W roku bieżącym będzie kontynuowana przebudowa drogi do wsi Poniklica z uwagi na ograniczone możliwości finansowe gminy jak i powiatu we wsi ma być wykonana nawierzchnia asfaltowa bez chodników będziemy starali się po prawej stronie ustawić krawężnik żeby woda opadowa nie spływała z drogi na posesję P. S.

r. A. Pietlukiewicz – czyli w tym roku może być wykonany asfalt przez wieś.

Burmistrz – długość odcinka nie może przekraczać kilometra więc być może ten asfalt nie będzie do leśniczówki, ale praktycznie przez całą wieś.

- budżetu gminy nie stać na przeznaczenie takiej kwoty na budowę boiska we wsi Grądy.

r. A. Pietlukiewicz zauważył, że we wniosku chodziło mu o poszukanie możliwości dofinansowania tego zadania ze środków zewnętrznych. W nowej perspektywie środków unijnych mogą być środki na tego typu zadania. Wówczas zaangażowanie gminy byłoby na poziomie kilkudziesięciu tysięcy i nie stanowiłby aż takiego obciążenia dla budżetu gminy.

Burmistrz – możemy oczywiście przeanalizować takie możliwości. Zastanawia mnie to, że środki z funduszu sołeckiego całkowicie przeznaczane są na funkcjonowanie świetlicy. Niepokoi mnie fakt ten, że prawie wszystkie sołectwa przekazały około 50% środków na modernizację oświetlenia ulicznego na montaż oświetlenia led, modernizację i utrzymywanie swoich dróg w obrębie sołectwa natomiast sołectwo Grądy nie przeznaczyło na te cele nawet złotówki a dużo mieszkańców korzysta z tych dróg żwirowych szczególnie mieszkańcy kolonii, którzy na tym cierpią. Prośba do rady sołeckiej żeby wszystkich mieszkańców traktowała jednakowo.    

- jeżeli chodzi o wymianę żarówek oświetlenia ulicznego to przekaże to zgłoszenie P. Purcie ponieważ w najbliższym czasie będzie wysięgnik i oświetlenie zostanie uzupełnione.

r. A. Kakareko:

- przebudowa drogi we wsi Guzy z uwzględnieniem odcinka od mostu do krzyża, spotkanie z mieszkańcami.

W dniu wczorajszym odbyła się sesja Rady Powiatu w Mońkach przy tej okazji rozmawiałem ze Starostą i członkami Zarządu odnośnie wykonania tego odcinka asfaltu, który połączyłby skrzyżowanie z mostem. Władze powiatu nie widzą przeszkód aby to wykonać. W najbliższym czasie wystąpimy z wnioskiem na piśmie do Zarządu Powiatu w tej sprawie, kiedy już Zarząd to zaakceptuje wówczas zorganizujemy spotkanie z mieszkańcami.

r. I. Płaszczyk powróciła do sytuacji P. dr Łapińskiej jako dyrektora ZOZ-u rozumiem z tego, iż ta sprawa została wyjaśniona i może dalej pełnić obowiązki dyrektora ZOZ-u.

Burmistrz – sytuacja wyjaśniła się o tyle, że musieliśmy odwołać P. Łapińską z funkcji pełniącej obowiązki dyrektora ZOZ-u. P. Łapińska zawiesiła swoją działalność gospodarczą i mogliśmy ponownie powierzyć jej pełnienie obowiązków dyrektora ZOZ-u.

Innych pytań i uwag ze strony Rady do przedstawionych odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych nie zgłoszono. Przewodnicząca zamknęła punkt 11 porządku obrad.

 

Do pkt. 12

Przewodnicząca otworzyła punkt 12 porządku obrad wolne wnioski.

P. A. Snarski sołtys wsi Czechowizna zgłosił:

- droga kierunek kol. Lewonie wymaga podsypania. W tym rejonie jest odcinek drogi około 500 m w kierunku p. Zabielskiego, który od lat nie był równany. Zwrócić uwagę aby podczas prac nie pomijać tej drogi.

- droga powiatowa do wsi Czechowizna pomimo tego, że około miesiąc temu była równana jest w bardzo złym stanie, trudno ją przejechać.

P. J. Chmielewski – Burmistrz Knyszyna zgłosiłem wszystkie drogi powiatowe do kierownika wydziału dróg Starostwa Powiatowego w Mońkach. Na chwilę obecną powiat jeszcze nie rozstrzygnął przetargu na równanie i podsypywanie dróg jak tylko podpiszą umowę przystąpią do wykonywania prac.

Głos zabrał P K. K. – przedstawiciel UKS Jastrząb Knyszyn – odbył się turniej „Żaków” zorganizowany przez klub i zostały zasponsorowane przez gminę puchary i nie wiem czy chodziło o to żeby to źle wyglądało przed uczestnikami na których umieszczono napisy. Następnie zaprezentował puchar radnym z napisem „VI miejsce halowy turniej piłki nożnej o puchar Burmistrza 12.03.2016 r.” Chodzi o wygląd tego napisu, czy to jest promocja naszej gminy lub naszego Burmistrza.

Przewodnicząca – chodzi o estetykę tej naklejki?

P. K. – dokładnie tak profesjonalna naklejka to wydatek 4 zł przy zakupie pucharów to kwota około 1 zł to było tylko 6 nalepeczek. Druga sprawa, którą chcę poruszyć to oprócz dotacji, którą dostał Podlasiak został również zatrudniony trener dla „Podlasiaka” przez gminę otóż w miesiącu lutym ten trener prowadził treningi w Krypnie na Orliku i trzeba było dowozić dzieci na treningi z Knyszyna. Później trener tłumaczył, że były to tylko zajęcia SKS to znaczy że Podlasiak w Knyszynie nie miał wcale treningów, chcę aby ta sprawa się wyjaśniła, bo dla ludzi to nie pasuje. Oprócz tego grupa seniorska napisała oświadczenie, które też chcę przedstawić o następującej treści: „ja niżej podpisany zawodnik UKS Podlasiak Knyszyn ze względu na zaistniały konflikt pomiędzy zawodnikami klubu a Zarządem wywołany przez samego prezesa Stanisława Czarnieckiego oraz niegospodarność i pomówienia wobec zawodników i byłego trenera oświadczam, że rezygnuję z uczestnictwa w treningach oraz rozgrywkach klubowych moje stanowisko zmienię jedynie w przypadku rezygnacji Zarządu Klubu na czele z panem Stanisławem Czarnieckim”. Pan S. C. powiedział po prostu, że tego nie przyjmie, z tego co mi wiadomo żadnych listów poleconych P. C. nie odbiera i chłopcy nie wiedzą jak to przekazać i to jest prezes Podlasiaka, który dostał cała dotacje, treningów nie ma, nie rozumiem tego co się tu dzieje

r. A. Pietlukiewicz – ile osób złożyło takie oświadczenie.

P. Kołakowski – 18 osób, cała drużyna. W czwartek był trening i było kilka osób oraz dzieci z gimnazjum, to nie są seniorzy.

Burmistrz – dlatego jak już informowałem na zapytanie radnej Płaszczyk w dniu wczorajszym wystąpiłem z pismem do Prezesa UKS Podlasiak o przedstawienie sprawozdania cząstkowego z realizacji zadania, wówczas wszystko się wyjaśni, czy są jakieś uchybienia czy też nie.

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza umowa z UKS Podlasiak został podpisana 28 stycznia i zgodnie z umową pierwsza transza pieniędzy została przesłana w ciągu 2 tygodni, druga transza ma być przesłana do 1 sierpnia. Warunkiem otrzymania drugiej transzy jest złożenie sprawozdania cząstkowego za wykorzystany okres, ale mając na uwadze informacje, które Burmistrz pozyskał wystąpił z pismem do Prezesa o informację w zakresie realizacji postanowień umowy po otrzymaniu informacji i po jej analizie będzie podstawa do skontrolowania sytuacji, które są pod znakiem zapytania i wydanie odpowiednich zaleceń. Jeżeli Prezes nie ustosunkuje się do zaleceń i ich nie wykona jest możliwość rozwiązania umowy.

r. A. Pietlukiewicz – Prezes UKS Podlasiak otrzymał pieniądze na pół roku czyli formalnie takie sprawozdanie może złożyć dopiero przed wypłatą drugiej transzy, a teraz może skutecznie unikać, to niczym nie skutkuje.

P. K. Chowański – w ramach umowy zleceniodawca może żądać ustnych lub pisemnych wyjaśnień czy też informacji dotyczących realizacji zadania publicznego.

P. K. – chciałbym podkreślić, że teraz na wiosnę zacznie się runda rozgrywek i jeżeli seniorzy nie wyjdą na boisko to będą duże kary dla klubu. Następna sprawa, którą chciałbym poruszyć to oferta z ubiegłego roku miały być rozgrywki młodzików, których nie było a w ofercie to było, nie wiem dlaczego nie było to sprawdzone, to też nie jest wywiązanie się z umowy. Miała być jakaś komisja ktoś powinien sprawdzać takie rzeczy.

Przewodnicząca poinformowała, że Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej zajęła się kontrolą jak to było mówione na sesji w miesiącu lutym. Następnie stwierdziła, iż chce wyrazić swoją opinię, że powstał ogromny konflikt między Podlasiakiem a Jastrzębiem, co może Rada po konsultacjach na komisjach Rada może zatwierdzić kwotę środków na upowszechnianie sportu. Rada podjęła decyzję, że na upowszechnianie sportu przeznaczyliśmy kwotę 42 tys. zł na 2016 r. Mam też pytanie jest dla klubu udostępniona sala sportowa, zatrudniony został trener, ale mi się wydaje, że tutaj nie chodzi o upowszechnienie sportu tu albo zniszczyć „Podlasiaka”.

P. K. – tu nie chodzi o niszczenie „Podlasiaka”, tylko to co się dzieje w podlasiaku to są czyste komedie gdyby ten człowiek zrezygnował ze stanowiska to dzieci grałby normalnie.                                                                        

Przewodnicząca przedstawiła fragment protokołu Nr 4/16 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej z dnia 18 lutego 2016 r. pod przewodnictwem P. Z. Niedzielewskiego „P. B. Płońska – Skarbnik Gminy wniosła następujące uwagi do przedstawionego sprawozdania:

- odnośnie wszystkich faktur dokumentujących zakup paliwa i sfinansowanych z dotacji to należy je uzupełnić o dokładny opis sytuacji tj. data wyjazdu, dokąd był wyjazd, jaka jest odległość do miejsca wyjazdu i z powrotem, ile osób musiało dojechać, kto przewoził zawodników, pokwitowanie kwoty zwróconej za paliwo. Same faktury nie mogą być podstawą do uznania rozliczenia dotacji jako prawidłowe, a wcześniejsze uzupełnienie dokumentacji jest niewystarczające.

- Faktura Nr 2/V/2015 z dnia 25.09.2015 r. za podsiew płyty boiska ciągnikiem z siewnikiem w rozliczeniu została zakwalifikowana w grupie wydatków „Transport” natomiast powinna być w grupie wydatków III.2. Inne opłaty.                  

- Zgodnie z § 7 umowy Nr 2/2015 zawartej w dniu 11.02.2015 r. zleceniobiorca zobowiązał się do prowadzenia wyodrębnionej dokumentacji finansowo-księgowej zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości ( Dz. U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.) w sposób umożliwiający identyfikację poszczególnych operacji księgowych.  

Dowody księgowe nie posiadają numerów identyfikacyjnych, wiec trudno jest stwierdzić w jaki sposób dokonane zostały operacje księgowe.

Ponadto pomimo wcześniejszej ustnej obietnicy Pan Prezes nie dostarczył dowodów zapłaty faktur lub innych dowodów księgowych. Opis faktur finansowanych z dotacji z budżetu gminy jest niewyczerpujący. Każda faktura powinna być dokładnie opisana. Jeżeli jest finansowana z dotacji, należy opisać w jakiej kwocie. Dopiero po uzupełnieniu przedstawionych nieprawidłowości będzie można stwierdzić, iż dotacja celowa w kwocie 42.000 zł została wydatkowana w całości zgodnie z przeznaczeniem.

Wobec powyższego Komisja Rewizyjna przyjęła uwagi zgłoszone przez Panią Skarbnik, uznając je za istotne. Zwróciła się do Burmistrza o wystąpienie z pismem do Prezesa UKS „Podlasiak” Knyszyn pana Stanisława Czarnieckiego o uzupełnienie rozliczenia dotacji zgodnie z wymogami określonymi w umowie. W przeciwnym razie dotacja w zakresie nierozliczonym będzie musiała być zwrócona na rachunek Gminy Knyszyn.          

Przewodniczący zamknął punkt 2 porządku obrad.

Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem czy takie pismo został wysłane do Prezesa UKS Podlasiak.

P. B. Płońska – Skarbnik Gminy poinformowała, iż pismo zostało wysłane po posiedzeniu Komisji.

Przewodnicząca - czy oprócz dotacji znalazły się jakieś środki dla UKS Jastrząb.

P. J. Chmielewski Burmistrz Knyszyna w odpowiedzi poinformował, iż gmina zatrudniła dwóch trenerów P. Z. i P. K. na okres od 1 lutego do 30 czerwca. Zaproponowałem również pomoc w postaci zapewnienia transportu autokarem podczas wyjazdów na mecze. W sobotę odbył się turniej piłki nożnej zorganizowany przez UKS Jastrząb, Wracając do tematu pucharów sama organizacja i impreza jak najbardziej pozytywna. Jeżeli chodzi o puchary to rzeczywiście w przyszłości będą bardziej okazałe i estetyczne. Jeżeli chodzi o środki finansowe to nie ma dodatkowych, które możemy przeznaczyć na pomoc dla klubu. Nie ma też z naszej strony woli żeby nie pomagać zarówno jednemu jak i drugiemu klubowi.

Przewodnicząca – trzeba zwrócić uwagę na wydatkowanie tych pieniędzy w kocie 42 tys. zł przeznaczonych na upowszechnianie sportu. Trzeba wyegzekwować żeby te środki były prawidłowo wydatkowane

P. K. – ja powiem o co tu poszło:

1) w roku ubiegłym miała być zgłoszona do rozgrywek grupa młodzików, ale pan C. jej nie zgłosił powiedział, że to jest koszt 8 tys. zł gdzie rzeczywisty koszt to kwota około 300 zł.

2) R. Z. cały czas był ich trenerem, wszystkie te zasługi zostały przypisane P. Ł. K. P. jest wszędzie oczerniany. I z tego powodu seniorzy nie chcą uczestniczyć w rozgrywkach.

r. A. Pietlukiewicz – czy w tym roku oprócz tego, że UKS Podlasiak wygrał konkurs otrzymuje również pieniądze na trenerów.

Burmistrz – Gmina zatrudnia 2 trenerów „Jastrzębia” P. K. i P. Z. oraz z Podlasiaka P. K.

r. A. Pietlukiewicz – czyli oprócz dotacji klubo otrzymuje co miesiąc jakąś konkretna kwotę

Burmistrz – tak kwotę 1 tys. zł.

r. A. Pietlukiewicz - wydaje się, że coś tu jest nie tak. Skoro klub wygrał konkurs – przedstawił jakąś konkretną ofertę a teraz co miesiąc dopłacamy z budżetu gminy – zatrudniając trenera. Jest to wydatek rzędu dodatkowych kilkunastu tysięcy złotych, czy tych pieniędzy z fundusz alkoholowego nie można było wydać w inny sposób. Może ten konkurs był źle zorganizowany. Być może klub przedstawił zbyt bogatą ofertę, które teraz nie jest w stanie zrealizować.

Przewodnicząca zakończyła dyskusję zwróciła się do Burmistrza o pilnowanie terminów wskazanych w pismach do Prezesa UKS Podlasiak i poczynienie kroków, które usatysfakcjonowałby wszystkich tj. UKS Jastrząb, Podlasiak i nas radnych.

Głos zabrał sołtys wsi Guzy P. S. Kakareko, który zgłosił:

- droga powiatowa Guzy – Dudki powiat wykonał jej równanie w tej chwili stan nawierzchni tej drogi jest fatalny,

- jeżeli będzie wykonywane asfaltowanie części drogi wspólnie z powiatem to wieś może sfinansować część z funduszu sołeckiego,

- na drodze gminnej do Kalinówki Kościelnej na drugim zakręcie tworzy się wyrwa, należałoby ją uzupełnić masą asfaltową.

Obrad sesji opuściła r. K. Oświecińska – w dalszej części obrad sesji uczestniczy 12 radnych                      

P. K. Kakareko – sołtys wsi Ogrodniki zgłosił bardzo zły stan drogi powiatowej Kalinówka Kościelna – Ogrodniki  

Przewodnicząca zamknęła punkt 12 porządku obrad.

 Do pkt. 13

 Przewodnicząca otworzyła punkt 13 porządku obrad. Przyjęcie protokołów z XIII i XIV sesji Rady Miejskiej w Knyszynie. Do protokołu z XIII i XIV sesji Rady Miejskiej w Knyszynie uwag nie wniesiono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołów z XIII i XIV sesji głosowało 12 radnych. W głosowaniu udział wzięło 12 radnych. Rada przyjęła protokoły z XIII i XIV sesji Rady Miejskiej w Knyszynie.

Przewodnicząca zamknęła punkt 13 porządku obrad.


Do pkt. 14

 

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad, Przewodnicząca zakończył obrady XV sesji Rady Miejskiej w Knyszynie.  

 

Protokółował

Andrzej Kudzinowski                                              

Przewodniczący Rady Miejskiej

                 Irena Wysocka                                                  

                                    

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miasta Knyszyn

Wytwarzający/odpowiadający: Kudzinowski Andrzej

Data wytworzenia: 2016-03-15

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data modyfikacji: 2017-02-14

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2017-02-14