Protokół nr 8/15 z 26.11.2015

Protokół Nr 8/15

ze wspólnego posiedzenia Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej Komisji, Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego

Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska  Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 26 listopada 2015 roku w godz. 1000-1430

w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Knyszynie pod przewodnictwem Pana Mariusza Rogalskiego

 

W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji i zaproszeni goście zgodnie z listą obecności. Na stan 15 członków komisji w posiedzeniu uczestniczy 9, co zabezpiecza regulaminowe kworum do podejmowania prawomocnych uchwał.

P. I. Wysocka - Przewodnicząca Rady otworzyła wspólne posiedzenie komisji stałych Rady.

Następnie zaproponowała na Przewodniczącego obrad kandydaturę P. M. Rogalskiego Przewodniczącego Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w Knyszynie. P. M. Rogalski wyraził zgodę innych kandydatów nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za wyborem P. M. Rogalskiego na Przewodniczącego obrad głosowało 9 członków Komisji.

Przewodniczący po otwarciu punkt 1 przedstawił proponowany porządek obrad. Uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 9 członków komisji, a oto jego treść:

  1. Przyjęcie porządku obrad.
  2. Informacja o realizacji zadań oświatowych w Gminie Knyszyn w roku szkolny 2014/2015.  
  3. Projekty uchwał w sprawach:

a)      określenia stawek podatku od nieruchomości,

b)      zwolnień z podatku od nieruchomości,

c)      określenia stawek podatku od środków transportowych,

d)     przyjęcia wzoru deklaracji i informacji na podatek rolny, podatek leśny i podatek od nieruchomości,

e)      wprowadzenia i poboru opłaty targowej na terenie Gminy Knyszyn od 01 stycznia 2016r.

f)       wprowadzenia, określenia zasad ustalania i poboru oraz terminów płatności i wysokości stawek opłaty targowej,

g)      szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Knyszyn i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi,

h)      Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Knyszyn,

i)        wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy w trybie bezprzetargowym,

j)        wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości w trybie przetargowym,

k)      zmiany uchwały Nr XXXVI/200/01 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Knyszyn na okres dłuższy niż trzy lata,  

l)        nadania statutu Knyszyńskiemu Ośrodkowi Kultury w Knyszynie,

 ł)   przyjęcia dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej                 

m) dokonania zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Knyszyn, na lata 2015-2018,

n) dokonania zmian w budżecie gminy na 2015 rok.

  1. Zajęcie stanowiska w sprawie przeznaczenia nieruchomości oznaczonej numerem geodezyjnym 1146/1 (żwirowisko) w obrębie Grądy, Poniklica, Wodziłówka.
  2. Sprawy różne.
  3. Wolne wnioski.
  4. Zakończenie obrad.

 

Do pkt. 2

Przewodniczący otworzył punkt 2 porządku obrad Informacja o realizacji zadań oświatowych w Gminie Knyszyn w roku szkolny 2014/2015. ( informacja w załączeniu do protokołu).

P. I. Wysocka zwrócił się z pytaniem do Dyrektora ZSO w Knyszynie – w informacji o realizacji zadań oświatowych jest mowa o programie naprawczym realizowanym w szkole w Knyszynie jak przebiega jego realizacja.

P. A. Śledziewski – Dyrektor ZSO w Knyszynie ewaluacja zewnętrzna przeprowadzona przez wizytatorów z Kuratorium odbyła się w marcu bieżącego roku. Badano kilka obszarów funkcjonowania szkoły i w dwóch obszarach szkoła uzyskała ocenę najniższą czyli, że szkoła nie spełnia wymagań i Pan Kurator zobowiązał dyrektora szkoły do opracowania programu naprawczego, który został opracowany i przesłany do Kuratorium, gdzie został zaakceptowany i obecnie jest realizowany, został rozpisany na dwa lata szkolne. W tym programie są ujęte różne działania między innymi szkolenia rad pedagogicznych, badanie różnych obszarów działania szkoły poprzez ankiety skierowane do rodziców i do uczniów. Dokument ten jest dostępny w Urzędzie. Program jest realizowany na bieżąco.

P. I. Wysocka – śledząc średnie wyniki egzaminów w gimnazjum zauważyłam że egzamin matematyczno – przyrodniczy, język angielski był oceniony jako średni, niepokojące jest to, że egzamin w gimnazjum w części humanistycznej jest poniżej średniego, co jest tego powodem.      

P. A. Śledziewski – dyrektor ZSO w Knyszynie trudno wskazać jakąś konkretną przyczynę. Na posiedzeniu rady pedagogicznej mieliśmy szkolenie z edukacyjnej wartości dodanej i konsultanta prowadzący szkolenie przeanalizował wyniki z naszego gimnazjum z ostatnich 3 lat i we wszystkich częściach egzaminu widać tendencje wzrostowe jednorazowym wynikiem bym się nie przejmował.

P. I. Wysocka – słyszy się w mediach, że w przyszłym roku większość sześciolatków może zostać w przedszkolu a do klas I szkoły podstawowej mają pójść 7 latki jak ten problem widzą dyrektorzy na terenie naszej gminy.

P. M. Bartnik – dyrektor ZS w Kalinówce Kościelnej pierwsze 6 latki, które poszły do klasy I są w tej chwili w klasie 5 i stanowią 90% tej klasy. Pierwszy raz w tym roku były dwa odroczenia. Jeżeli ten przepis wejdzie w życie to rodzice będą mieli możliwość wyboru, zwiększyć się może liczba dzieci w oddziale przedszkolnym być może tam trzeba będzie zwiększyć liczbę miejsc należy na pewno przyjrzeć się temu wnikliwie.

P. B. Polińska - w tym roku w przedszkolu z odroczenia realizacji obowiązku szkolnego korzysta tylko 1 dziecko, na ogół rodzice posyłają 6-latki do szkoły. Jeżeli liczba tych dzieci wzrośnie to nie będzie wolnych miejsc dla 3-latków.

P. I. Wysocka – jak jest ze świetlicą dla dzieci z Knyszyna.

P. A. Śledziewski – wszystkie dzieci są przyjmowane na zajęcia świetlicowe.

P. I. Wysocka – w praktyce są skargi, był u pana w poniedziałek rodzic ze skarga, czy została ona wyjaśniona. Dodarły do mnie sygnały, że dziecko zostało wyproszone ze świetlicy. Nauczyciele, którzy pracowali w świetlicy twierdzili, że świetlica jest tylko dla dojeżdżających. Matka interweniował u nauczycieli, którzy to potwierdzili, że świetlica jest tylko dla dzieci dojeżdżających, co było powodem tego zamieszanie.

P. A. Śledziewski – wszystko, co mówi pani Przewodnicząca to prawda ten rodzic był u mnie w poniedziałek i usłyszał to, co mówię teraz, że świetlica jest dla wszystkich dzieci i że nie rozumiem dlaczego któryś z nauczycieli wyprosił tego ucznia nie ma pojęcia co nim powodowało. Sytuacja dla dziecka na pewno była stresująca, ale zostało to już wyjaśnione i mam nadzieję, że więcej coś takiego się nie powtórzy.

P. M. Bartnik, w tym roku możemy skorzystać z programu narodowego rozwoju czytelnictwa składając wnioski o dofinansowanie do bibliotek szkolnych zabrakuje na ten cel niewielkiej kwoty do wkładu własnego do wniosku, na naszą szkołę możemy dostać 4 tys. zł pod warunkiem, że będziemy mieli 1 tys. zł. środków własnych rozmawiałam już na ten temat z panią księgową, że jakieś przesunięcia środków mogą nastąpić.

P. B. Płońska – Skarbnik gminy jeżeli jest takie dofinansowanie to brakujące środki zostaną wprowadzone do budżetu w autopoprawce. Należy przyjrzeć się temu w obu szkołach.

P. A. Śledziewski - w dniu wczorajszym odbyła się rada pedagogiczna i wstępnie nauczyciele zapoznawali się z projektem planu na 2016 r. było sporo pytań i wątpliwości i padł wniosek żeby zaprosić pana Burmistrza na spotkanie z radą pedagogiczną.

P. Skarbnik – zmniejszenia w planach wszystkich jednostek nie tylko w szkołach spowodowane są tym, że zabraknie dochodów bieżących na pokrycie wydatków. Dochody nie rosną w takim tempie jak wydatki.

P. I. Wysocka – proszę powiedzieć, co dały te spotkania w sprawie oszczędności na rok przyszły i ile jest tych oszczędności.

P. Skarbnik – te oszczędności nie dotyczyły projektów arkuszy organizacyjnych a wydatków rzeczowych i stanowisk obsługi.

P. I. Wysocka i na poszczególnych szkołach jakie to są oszczędności.

P. Skarbnik w sumie na obu szkołach są to oszczędności około 170 tys. zł w stosunku do zapotrzebowania zgłoszonego przez dyrektorów. Ogółem jednak nastąpił wzrost na wynagrodzenia w jednostkach a największy w oświacie.

P. I. Wysocka – co w tej kwestii myślą dyrektorzy zrobić, czy wszyscy nauczyciele będą mieli godziny. Widzę, że dyrektorzy nic nie odpowiedzą a jak widzi to Urząd.
P. U. Puławska – insp. ds. szkolnictwa rozmawialiśmy z dyrektorami prosiliśmy żeby sporządzili takie wstępne arkusze chociażby dla swojej wiedzy jak się będzie kształtowało przydzielanie godzin od września no i otrzymaliśmy informację, że nie są przewidziane zwolnienia w szkołach, że będą najwyżej jakieś ograniczenia, które polegają na tym że, że nauczyciel nie jest zatrudniony w pełnym pensum tylko ma mniej godzin w takiej sytuacji karta nauczyciela przewiduje, że dyrektor może zaproponować ograniczenia może też zwolnić nauczyciela.

Czy to da oczekiwany wynik finansowy na dłuższa metę chyba nie ponieważ każdy niepełny etat zwiększa jednorazowy dodatek im więcej jest etatów bez godzin ponadwymiarowych i etatów ograniczonych tym większy jest dodatek jednorazowy. Dyrektorzy składają arkusz do 30 kwietnia i to oni są pracodawcami w szkole odpowiadają za budżet i powinni mieć tego świadomość.

P. I. Wysocka - a jak przekroczą, co wówczas.

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza powinniśmy rozpatrzeć taką sytuację często mówimy budżet, arkusz organizacyjny. Jestem dyrektorem mam budżet ten budżet jest większy i chcę go wykorzystać no to sporządzam aneks do arkusza organizacyjnego i proponuję dodatkowe zajęcia mam zgodę organu i te zajęcia realizuję. Należałoby postępować i w przeciwną stronę jeżeli mamy określony budżet i tych środków brakuje na wynagrodzenia ja jestem pracodawcą i odpowiadam za budżet to równie dobrze powinienem wystąpić z aneksem do arkusza aby ten arkusz dostosować do budżetu żeby się zmieścić w budżecie.

P. I. Wysocka – moje konkretne pytanie jest określony budżet dyrektor którejś ze szkół nie zmieści się w tym budżecie, co wtedy?.

P. Skarbnik - powinna być jakaś dyscyplina i koordynacja bo to że ktoś przekroczy budżet to jedno a umowy o pracę to drugie, działa to w obie strony i rolą Burmistrza jest żeby nie dopuścić do takiej sytuacji. Musi być monitoring bieżącego wykorzystania budżetu we wszystkich jednostkach.

P. U. Puławska - jest też niebezpieczna sytuacja, która zachodzi pod koniec roku kiedy brakuje pieniędzy na wynagrodzenia tak jak to miało miejsce w tym roku i wówczas przesuwamy środki z innych działów na wynagrodzenia i wówczas okazuje się że wtedy brakuje pieniędzy na te inne działy, i są jakieś składki w szkole itp.

P. I. Wysocka – o ile to się toleruje, co roku to nikt nie będzie trzymał żadnej dyscypliny finansowej bo i tak wiedzą, że przyjdzie koniec roku jak brakuje środków nikt nikogo nie pyta tylko gmina musi dać tylko skąd weźmie Burmistrz jak np.: radni nie przegłosują zmiany w budżecie w listopadzie czy grudniu 2016 r. pytanie do Burmistrzów skąd Burmistrz weźmie. Każdy radny chce żeby w jego okręgu był zrobiony chodni, ulica czy droga trzymajmy się dyscypliny finansowej.

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza ja też tak myślę ja pani Skarbnik powiedział, że te oszczędzanie czy racjonalne gospodarowanie pieniędzmi to powinno być od stycznia a nie od września czy października.

P. I. Wysocka – panie burmistrzu na pewno do połowy grudnia będzie szczegółowa analiza projektu budżetu na 2016 r. i ten projekt który, otrzymaliśmy i dział po dziale przeanalizujemy na co maja być wydatkowane środki.

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza natomiast to hipotetyczne założenie, co byłoby gdyby Rada nie wyraziła zgody na zwiększenie środków to właściwie problem ma dyrektor jako pracodawca bo przychodzi grudzień i nie ma środków na wypłatę związki interweniują w państwowej inspekcji pracy, która stwierdza fakt i kończy się mandat dla dyrektora od 5 do 30 tys. zł a pieniądze i tak trzeba wypłacić jeżeli nie w grudniu to w styczniu.

P. Skarbnik - nie powinniśmy dopuścić do takiej sytuacji ten budżet ustalony na rok i powinien wystarczyć.

P. I. Wysocka zaraz będzie, że Wysocka zwalnia nauczycieli nie ja nie jestem za zwolnieniem, ale spróbujmy jakoś ograniczyć te wydatki, każdy chce pracować, ale może ¾ etatu skoro nie chcemy zwalniać to proszę spróbujmy w ten sposób.

P. U. Puławska – to nie tak działa jeżeli komuś chcemy ograniczyć etat do np.: 15/18 to drugi nauczyciel o tych samych kwalifikacjach musi mieć tylko sam etat tj. 18/18 wówczas dopłacamy i do jednego i do drugiego. Jeżeli ze średniej wynikającej z liczby zatrudnionych nauczycieli wynika, że musimy wypłacić 3 mln wynagrodzenia to musimy wpłacić te 3 mln czy to w ciągu roku czy w styczniu.

P. Skarbnik - trzeba budżet traktować poważnie ja na przyszłe lata zaplanowałam w WPF wzrost podatków a jak nie to trzeba ciąć wydatki.  

P. I. Wysocka – co dyrektorzy zrobią jak okaże się przy akceptacji arkuszy organizacyjnych, że brak środków na ich realizację. Poprosiłam P. K. Bagińskiego o wykaz zadań zrealizowanych w 2015 r. nie było jeszcze w tym roku realizowanych zadań unijnych, ale mimo to wartość zrealizowanych w tym roku inwestycji to prawie 1,5 mln zł. środki zewnętrzne pozyskane przez Burmistrza to 720 tys. zł. a wiec dość pokaźna kwota, co z tego jak ze 200 tys. zł trzeba oddać na oświatę a przy odpowiedniej dyscyplinie finansowych to można było zrobić nie 15 a np.: 18 zadań w gminie.

P. Skarbnik – na najbliższej sesji na wynagrodzenia zwiększamy o kwotę 140 tys. zł. to co było zaplanowane nie wystarczy brakujące środki księgował wzięła w wydatków rzeczowych w szkołach, ale czy tych środków wystarczy nie wiem.

P. A. Pietlukiewicz- środki na wydatki rzeczowe nie są wydawane na ten cel na który są zapisane w budżecie to jest swego rodzaju bufor, który można wykorzystać kiedy brakuje pieniędzy na płace.

P. I. Wysocka - przychodzą ludzie pytają, co się dziej w szkole są składki na papier bo Burmistrza nie dał pieniędzy, składki na świetlicę rodzice są oburzeni bo wymaga się od nich składek na różne cele, coś tu nie gra proszę to wyjaśnić. Jak są organizowane spotkania na forum szkoły to nie tylko sam Burmistrz tam powinny być, ale również osoby merytoryczne, które wyjaśniłyby sprawę, żeby rodzicom wszystko wytłumaczyć.

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza odnosząc się uwag zgłaszanych na spotkaniu to np.: w szkole w sumie prowadzonych jest 10 godzin zajęć logopedycznych w 3 grupach może być maksymalnie 4 osoby czyli w ciągu godziny można objąć 12 osób czyli w przypadku 10 godzin maksymalnie taką opieką można objąć 120 osób. Przyjmijmy, że będzie połowa to jest 60 osób, z tego co pamiętam jest około 30 osób, a więc wystarczy odpowiednio zorganizować zajęcia i wcale nie trzeba dodatkowych zajęć na logopedę.

P. A. Śledziewski – na zebraniu nie pojawił się żaden głos, że Burmistrz zabrał pieniądze (godziny) na logopedę, może ktoś miał problemy ze zrozumieniem. Podobnie z funduszem świetlicowym to jest dobrowolna wpłata, rodzice mogą nie wpłacać i nic się nie dzieje to tak samo jak na składki na komitet rodzicielski to są całkowicie dowolne wpłaty jeżeli koś widzi potrzebę wzbogacenia świetlicy no to wpłaci 30 zł na cały rok za rodzinę. Fundusz świetlicowy został wymyślony przez rade pedagogiczna po pozytywnej opinii rady rodziców.                                                                                        

Na posiedzenie komisji przybyła księgowa obsługi finansowo księgowej szkół.

P. I. Wysocka zwróciła się z pytaniem czy planowane na najbliższej sesji przesunięcie środków w kwocie 145 tys. zł. z wydatków rzeczowych na wynagrodzenia zabezpieczą potrzeby szkół do końca roku.

P. A. Zdanowicz poinformował, że te zmiany są na miesiąc listopada i w tej chwili nie odpowie na to pytanie, więcej danych może przedstawić na sesji.

P. I. Wysocka zwróciła się z pytaniem do dyrektorów szkół: na wydatki rzeczowe i osobowe maja określony budżet, co zrobią jeżeli okaże się, że w projekcie arkusza organizacyjnego szkoły planowana kwota na wydatki osobowe jest wyższa np.: o 200 tys. zł niż budżet na ten cel. I takie samo pytanie do Burmistrza, co zrobi jeżeli projekt takiego arkusza zostanie złożony przez dyrektorów szkół.

P. A. Śledziewski – dyrektor ZSO w Knyszynie stwierdził, że specyfika budżetu szkoły polega na tym budżet jest przyjmowany na rok kalendarzowy w grudniu a arkusze na rak szkoły w kwietniu do połowy maja i dotyczy okresu od 1 września do 31 sierpnia roku następnego. Jeżeli mam zatwierdzony arkusz organizacyjny z wymienioną liczbą godzin i nauczycieli to go realizuję jeżeli pod koniec roku okaże się, że brakuje środków to być może budżet został źle doszacowany, było za mało środków.

P. A. Zdanowicz – budżet planowany jest na podstawie wydatków faktycznych porównywalny okres październik - listopad.

P. M. Bartnik – nie możemy przewidzieć, czy któryś z nauczycieli nie złoży wniosku o urlop zdrowotny, czy macierzyński i to też generuje środki bo trzeba kogoś na te godziny zatrudnić.

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza to nie jest pełny obraz sytuacji bo fakt, że dwóch nauczycieli poszło na urlop dla podratowania zdrowia nie spowodował, że teraz na płace trzeba dołożyć 140 tys. zł.

P. A Zdanowicz dodała, iż pewien wpływ na sytuację ma wypłata dodatków jednorazowych w styczniu, które nie są planowane do budżetu. Plan wydatków jest opracowywany na podstawie wydatków poniesionych za miesiąc październik – listopad. Później w styczniu – czy lutym jest on na podstawie ustaleń z P. Skarbnik i Burmistrzem zmniejszany. Niemniej jednak dyrektorzy przygotowując projekt arkusza organizacyjnego w miesiącu kwietniu powinni kierować się budżetem a nie planować dodatkowe zajęcia czy godziny wiedząc, że nie ma na nie środków i nie będzie zwiększenia budżetu w trakcie roku.  

P. I. Wysocka – proszę powiedzieć czy gmina jako organ prowadzący przeprowadziła w szkołach jakieś kontrole wydatkowani. Niech pan poinformuje radę czy te środki są w sposób racjonalny wydatkowane.

P. Skarbnik były prowadzone kontrole w szkołach zgodnie z planem kontroli.  

Burmistrz – zapisałem ten wniosek.                                            

Przewodniczący zamknął punkt 2 porządku obrad.

 Do pkt. 3

Przewodniczący otworzył punkt 3 porządku obrad.

a)       

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości.

P. M. Reszeć – insp. ds. podatkowych poinformowała, że Burmistrz zaproponował pozostawienie stawek podatku od nieruchomości na poziomie roku ubiegłego. Wyjątek stanowią stawki w pkt. 2 lit „c” i „d” gdzie stawki maksymalne są niższe od obowiązujących w roku bieżącym odpowiednio pkt. 2 lit. „c” było 10,80 a jest 10,68 i pkt. 2 lit. d było 4,80 a jest 4,65. Doszedł nowy punkt 1 „d” dotyczący gruntów objętych obszarem rewitalizacji, na dzień dzisiejszy takich gruntów nie ma na terenie gminy.

Propozycji innych stawek podatku ze strony Komisji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 9 członków komisji  

     

b)       

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości.

P. M. Reszeć poinformowała, że zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawowo mają być zwolnione z podatku grunty i budynki gminy dlatego też należy zmienić uchwałę Rady z 2004 r. wprowadzamy do uchwały zwolnienie budowli, które były w zarządzie likwidowanego ZGKiM żeby gmina nie musiał sobie płacić podatku.  

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 9 członków komisji  

  

c)       

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych.

P. M. Reszeć poinformowała, iż Burmistrz zaproponował pozostawienie stawek podatku od środków transportowych na poziomie roku ubiegłego. Jedyna zmiana dotyczy zmiany zapisu w ustawie § 1 pkt. 7 chodzi o liczbę miejsc do siedzenia w autobusie było 30 i powyżej 30 a teraz jest mniej niż 22 oraz druga stawka równej 22 i powyżej ale sama stawka podatku nie uległa zmianie.

Innych propozycji wysokości stawek podatku od środków transportowych ze strony komisji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 9 członków komisji.

      

d)      

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia wzoru deklaracji i informacji na podatek rolny, podatek leśny i podatek od nieruchomości.

P. M. Reszeć poinformowała, że zachodzi konieczność dostosowania wzorów deklaracji i informacji do zmian wynikających z ustawy i tak w podatku od nieruchomości mamy grunty rewitalizacyjne w rolnym doszły grunty gdzie nie ma określonej klasy gruntu ( nie można ustalić przelicznika). Iw podatku leśnym nie ma lasów ochronnych.

P. I. Wysocka – zwróciła się z pytaniem dlaczego jeden z podatników mając nieruchomość zabudowaną płaci podatek jak za wspomnianą nieruchomość a drugi podatnik mający taką nieruchomość płaci podatek rolny.

P. M. Reszeć w odpowiedzi poinformowała, że jeżeli grunt jest sklasyfikowany jako rola to wtedy się płaci podatek rolny nawet jeżeli nie ma gospodarstwa rolnego tj. pięciokrotną wartość. Natomiast jeżeli grunt jest sklasyfikowany jako tereny mieszkaniowe bez oznaczenia użytków to wówczas płaci się podatek od nieruchomości to wynika z ewidencji gruntów.                

P. I. Wysocka – wiecie doskonale, że działka jest zabudowana a podatnik płaci jako podatek rolny.

P. M. Reszeć ja to rozumiem, ale gmina nie może naliczyć innej stawki podatku jak są dane z ewidencji gruntów Starostwa Powiatowego w Mońkach, zmiany ewidencji musi wprowadzić powiat.

P. I. Wysocka na terenie gminy jest dużo takich sytuacji i gmina traci na podatkach. Niektórzy mają zmienione z rolnych na „bi” bo ktoś tam zadbał o to, a innym są naliczane inne stawki. Wobec tego trzeba wystąpić do geodezji niech zaktualizuje ewidencję gruntów to jest dla dobra naszej gminy będą wówczas ujednolicone stawki podatki.

P. M. Reszeć – obecnie jeżeli ktoś oddaje do użytku budynek mieszkalny to wówczas automatycznie przekształcana jest klasa gruntu np. z rolnych zabudowanych na „b” – tereny mieszkaniowe.

Innych pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 9 członków komisji.  

             

e)       

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie wprowadzenia i poboru opłaty targowej na terenie Gminy Knyszyn od 01 stycznia 2016 r.

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza poinformował, że od 1 stycznia 2016 r. wchodzą w życie zmiany w podatkach lokalnych, dotyczące m.in. opłaty targowej. Zmiany te wynikają z nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw i skutkują koniecznością podjęcia stosownych uchwał przez rady gmin, w celu zapewnienia prawidłowego poboru podatków i opłat lokalnych. Tak wiec od 1 stycznia 2016 r. pobieranie przez gminy opłaty targowej nie będzie obowiązkowe. Pobór tych opłat będzie wymagał podjęcia przez radę gmin uchwały w sprawie jej wprowadzenia. Tak więc musimy określić czy wprowadzamy taką opłatę czy też nie.

Członkowie komisji zdecydowanie opowiedzieli się za wprowadzeniem opłaty.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 9 członków komisji.  

 f)        

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie wprowadzenia, określenia zasad ustalania i poboru oraz terminów płatności i wysokości stawek opłaty targowej.

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza poinformował, że dotychczas obowiązujące stawki opłaty targowej pochodzą z 2002 r w projekcie uchwały zaproponowana została nieduża podwyżka tych stawek ( proponowana wysokość stawek w załączeniu).

Członkowie komisji opowiedzieli się za wprowadzeniem tych stawek. Innych propozycji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 9 członków komisji.  

  g)       

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Knyszyn i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

P. Krzysztof Bagiński – Kierownik Referatu Infrastruktury i Promocji Gminy wyjaśnił, iż w uchwale zmianie ulegnie zapis § 2.1 dotyczący częstotliwości odbierania odpadów zmieszanych i biodegradowalnych w okresie od 1 kwietnia do 31 października odpady będą odbierane, co dwa tygodnie.

P. A. Pietlukiewicz – czy został ogłoszony przetarg na odbiór odpadów w 2016 r.

P. K. Bagiński – przetarg już się odbył, nie ma jeszcze podpisanej umowy, wygrała ta sama firma. Cena uzyskana w przetargu jest wyższa chociażby z uwagi na to, ze w okresie letnim wrasta częstotliwość odbioru odpadów.

P. A. Pietlukiewicz – czyli w 2016 r. nie należy się spodziewać obniżki stawek.

P. B. Płońska – Skarbnik Gminy zauważyła, iż wstępnie analizowała wpływy i wydatki i o obniżce stawek nie ma mowy, ale stawki też nie powinny wzrosnąć. Jeżeli chodzi o zaległości to jest pewna grupa, która nie płaci utrzymuje się to na stałym poziomie, gmina stara się egzekwować swoje należności, ale w przypadku niektórych dłużników, co nie mają dochodów jest to niemożliwe.

Innych pytań i uwag ze strony komisji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 9 członków komisji.  

                

h)       

Przewodniczący przedstawił Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Knyszyn.

P. Krzysztof Bagiński – Kierownik Referatu Infrastruktury i Promocji Gminy wyjaśnił treść uchwały w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Knyszyn. W stosunku do obecnie obowiązującego Regulaminu proponuje się wprowadzenie następujących zmian:
- częstotliwość odbioru odpadów zmieszanych z terenów wiejskich ustala się co dwa tygodnie w miesiącach od 1 kwietnia do 31 października, natomiast w pozostałych miesiącach co cztery tygodnie;
- częstotliwość odbioru odpadów ulegających biodegradacji na terenie całej gminy ustala się co dwa tygodnie w miesiącach od 1 kwietnia do 31 października, natomiast w pozostałych miesiącach co cztery tygodnie.
Zmiany częstości odbierania odpadów zmieszanych oraz bioodpadów wynikają z zaleceń Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Białymstoku.
- w §2 ust. 2 Regulaminu usunięto część poprzedniego zapisu określającą terminy podłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej. Zmiana ta została wprowadzona zgodnie z uwagą zwróconą przez najwyższa Izbę Kontroli w zaleceniach pokontrolnych. Ponadto Krzysztof Bagiński poinformował, że Urząd Miejski w Knyszynie wystąpił na piśmie do właścicieli nieruchomości położonych na terenie miasta Knyszyna i niepodłączonych do sieci kanalizacyjnej z informacją o obowiązku wykonania takiego podłączenia oraz o konsekwencjach wynikających z niewypełnienia tego obowiązku. Właściciele wszystkich nieruchomości z terenu gminy, niepodłączonych do sieci kanalizacyjnej zostali poproszeni o wypełnienie ankiet, które będą przydatne do założenia ewidencji zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków oraz monitorowania prawidłowości i częstotliwości ich opróżniania.

Przewodniczący – jak przedstawia się kwestia budowy przydomowych oczyszczalni ścieków szczególnie na terenach wiejskich mieszkańcy chętnie z tego by skorzystali.

P. K. Bagiński w budżecie mamy wpisane zadanie budowa sieci kanalizacyjnej i dlatego proponuję zastanowić się czy ewentualnie dopisać do tego zadania budowę przydomowych oczyszczalni ścieków lub też ująć nowe zadanie przesuwając nawet środki z budowy kanalizacji ponieważ jest spore zainteresowanie ze strony mieszkańców tym tematem, na razie zapisujemy chętnych na listę wstępną. Jeżeli się na to zdecydujemy trzeba będzie ogłosić nabór.

Innych pytań i uwag ze strony komisji nie zgłoszono.   

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 9 członków komisji.  

          

i)         

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy w trybie bezprzetargowym.

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza poinformował, że wspomniana nieruchomość o nr. geodezyjnym 2410 o pow. 0,0111 ha położona jest w Knyszynie w rejonie ul. Starodwornej dotychczasowy dzierżawca P. J. K. wystąpił z wnioskiem o przedłużenie umowy dzierżawy na kolejny okres.

P. I. Wysocka zgłosiła wniosek aby komisja wstrzymała się od głosowania nad projektem tej uchwały. Zwróciła się do Burmistrza aby porozmawiał z dotychczasowym dzierżawca być może jest zainteresowany zakupem tej nieruchomości. Wówczas Rada na najbliższej sesji mogłaby podjąć uchwałę o wyrażeniu zgody na sprzedaż tej nieruchomości.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za wnioskiem głosowało 9 członków komisji. Komisja przyjęła wniosek.      

            

j)         

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości w trybie przetargowym.

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza poinformował, że wymienione w projekcie uchwały nieruchomości o nr geodezyjnych 24 i 25 o pow. 0,26 ha i 0,18 ha położone są we wsi Nowiny Zdroje pierwsza z nich to dawne grzebowisko zwierząt a druga to byłe wyrobisko piasku.

Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 9 członków komisji.  

            

k)       

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXXVI/200/01 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Knyszyn na okres dłuższy niż trzy lata.

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza poinformował, że zmiana tej uchwały wynika z chęci przystąpienia do projektu biblioteka plus poprzez zagospodarowanie budynku po byłem posterunku policji. Ten program zakłada, że inwestorem ma być instytucja kultury, do wniosku potrzebny jest wkład własny i teraz przekazanie części tej nieruchomości dla KOK-u będzie skutkowało tym, że wartość tej części nieruchomości będzie traktowany jako wkład własny rzeczowy.

P. K. Bagiński – dodał, iż jest to kwestia 150 tys. zł które możemy wnieść w majątku a nie wydać w gotówce. Do 20% wartości inwestycji można wnieść w postaci majątku wówczas tylko 5% byłoby w gotówce. Wkład własny będzie możliwy wówczas jeżeli ta część budynku będzie własnością instytucji kultury. Nabór wniosków jest do 25 stycznia 2016 r. w ramach wniosku zakres zadania będzie większy oprócz tej części związane z biblioteką gdzie koszty zwracane są w 75% będzie też modernizowana część budynku związana z mieszkaniami dotyczy to dachu, docieplania budynku, stolarki, kotłowni będą to koszty wspólne i będą dofinasowane proporcjonalnie do udziałów biblioteki w tych kosztach wspólnych udział biblioteki jest na poziomie 63% z tego otrzymamy 75%  na chwilę obecną nie mamy jeszcze kosztorysów w projekcie budżetu są ujęte koszty szacunkowe podane przez projektanta.    

Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 9 członków komisji.  

          

l)         

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie nadania statutu Knyszyńskiemu Ośrodkowi Kultury w Knyszynie.

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza poprosił o wykreślenie w projekcie uchwały w § 5 ust. 4 i odpowiednio ust. 5 nadać nr 4 ponieważ ten zapis obliguje do przekazania 3% rocznej dotacji na KOK na zakup książek i czasopism. Natomiast może to być równie dobrze 2% a może i 4% w zależności od sytuacji finansowej.

P. R. Kondrakiewicz – Sekretarz Gminy poinformował, że obowiązujący statut KOK-u pochodzi z 2004 r. i wymagał aktualizacji, rozszerzony też został zakres zadań, domu kultury jak i biblioteki również pod kątem projektu biblioteka plus. Wprowadzone zostały świetlice wiejskie: Grądy, Nowiny Kasjerskie, Zofiówka, które będą podlegać pod KOK. Określona została rada programowa KOK-u jest to swego rodzaju organ doradczy dla Burmistrza Knyszyna w zakresie działalności KOK-u. W statucie została również określona liczba lat kadencji dyrektora KOK-u na pięć lat, dyrektor wybierany jest z konkursu.  

Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 9 członków komisji.  

                

     ł)

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

P. K. Bagiński – Kierownik referatu poinformował, że Rada przyjęła taką uchwałę na poprzedniej sesji otóż został ponownie przeliczona kwota przez Stowarzyszenie gmin Górnej Narwi oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie i okazuje się, że przysługuje nam większa kwota dofinasowania poprzednio było to 1104 tys. zł teraz jest 1105 tys. zł a wiec jest to około 1 tys. zł więcej.

Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 9 członków komisji.  

                        

m)

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Knyszyn na lata 2015-2018.

P. B. Płońska – Skarbnik Gminy przedstawił i omówiła zmiany w WPF na lata 2015 – 2018 poinformowała, że w załączniku nr 1 wprowadzono zmiany dotyczące roku 2015, wynikające z kolejnych zmian w budżecie gminy. Zmianie uległy planowane dochody ogółem, w tym: z tytułu podatków i opłat ( wzrosła o 8.980 zł kwota wpływów z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu), z tytułu dotacji na zadania bieżące ( wzrost dotacji oraz środków przeznaczonych na cele bieżące o kwotę 1.707.816 zł) subwencji ( zwiększenie o kwotę 26.880 zł części oświatowej subwencji ogólnej pochodzącej z rezerw) oraz wysokość dochodów majątkowych. Zmianie uległa również kwota wydatków ogółem, w tym wydatków bieżących i wydatków majątkowych, wydatków na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń o kwotę 145.192 zł. Planowany wynik budżetu, kwoty przychodów i rozchodów oraz kwota długu pozostały bez zmian.

W załącznika Nr 2 - zmianie uległy kwoty wydatków objętych limitem. W roku 2015 został zwiększony limit wydatków na przedsięwzięcia:

a) "Montaż kolektorów słonecznych na terenie gminy Knyszyn - pozyskanie energii słonecznej do ogrzania wody z kwoty 35.000 zł na kwotę 42.000 zł.

b) "Przebudowa targowiska w Knyszynie - poprawa infrastruktury środowiska" z kwoty 500 zł na kwotę 2.500 zł. oraz zmniejszona została kwota wydatków objętych limitem dotycząca przedsięwzięcia "Przebudowa budynku przy ul. Rynek 6 - przystosowanie budynku na potrzeby biblioteki publicznej" z kwoty 37.000 zł, do kwoty 13.690 zł.

P. A. Pietlukiewicz zwrócił się z pytaniem odnośnie zadania montaż kolektorów słonecznych czy jest możliwość pozyskania środków na inne odnawialne źródła energii typu pompy ciepła itp.

P. K. Bagiński w odpowiedzi poinformował, że na dzień dzisiejszy nie ma możliwości pozyskania środków przez indywidualne osoby z funduszy unijnych tylko ze środków krajowych. Gminy mogą pozyskiwać środki na różne źródła energii odnawialnej, ale tylko na budynki gminne, nie jak poprzednio mogły składać wnioski na montaż kolektorów na budynkach indywidualnych. Mieszkańcy mogą się ubiegać o środki o środki jako wspólnoty, spółdzielnie. Pewna nieduża kwota na montaż kolektorów słonecznych dla mieszkańców jest zapisana w Lokalnej Grupie Działania z Leadera jest to kwota 400 tys. zł. będzie ogłoszony nabór wniosków, ale to dopiero w roku przyszłym, zainteresowanie jest znacznie większe. Natomiast zwiększenie w budżecie wynika z kosztów poniesionych na opracowanie planu gospodarki niskoemisyjnej.                  

Innych pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 9 członków komisji.  

n)

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2015 rok.

P. B. Płońska Skarbnik Gminy przedstawiła i omówiła proponowane zmiany w budżecie gminy:

Zmiany w planie dochodów budżetowych:

  1. Zmniejszenie o kwotę 250.332 zł, z tego:

Dział 600 Transport i łączność, rozdział 60016 drogi publiczne gminne o kwotę 86.930 – zmniejszenie planowanej kwoty dotacji celowej z budżetu województwa podlaskiego na zadanie z zakresu ochrony, rekultywacji i poprawy jakości gruntów rolnych, tj. na modernizację drogi dojazdowej do gruntów rolnych o długości 970 m (działka nr 1700/2 w obrębie wsi Grądy, Poniklica, Wodziłówka) – do wysokości kwoty przyznanej umową.

Dział 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, rozdział 75412 ochotnicze straże pożarne o kwotę 150.000 zł – zmniejszenie kwoty dotacji z powodu bezpośredniego opłacenia części faktury za samochód ratowniczo-gaśniczy przez instytucję, która przyznała dofinansowanie.

Dział 801 Oświata i wychowanie, rozdział oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych o kwotę 13.402 zł – zmniejszenie kwoty dotacji celowej z budżetu państwa na okres wrzesień-grudzień 2015 na oddział przedszkolny w Zespole Szkół w Kalinówce Kościelnej.

Zwiększenie o kwotę 24.281 zł, z tego:

Dział 750 Administracja publiczna, rozdział 75011 urzędy wojewódzkie o kwotę 1.500 zł – dotacja celowa z budżetu państwa na wykonanie konserwacji ksiąg USC.

Dział 756 Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej, wpływy z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych o kwotę 8.980 zł.

Dział 801 Oświata i wychowanie o kwotę 13.801 zł, w tym:

- rozdział 80101 szkoły podstawowe o kwotę 399 zł – zwiększenie planu dochodów z tytułu dofinansowania z UE zadania pn.”Modernizacja kotłowni w ZS Kalinówka Kościelna” ,

- rozdział 80104 przedszkola o kwotę 13.402 zł - dotacja celowa z budżetu państwa na przedszkole w ZS Kalinówka Kościelna na okres wrzesień-grudzień 2015.

Zmiany w planie wydatków budżetowych:

Zmniejszenie o kwotę 588.095 zł, z tego:

Dział 600 Transport i łączność o kwotę 100.060 zł, w tym:

- rozdział drogi publiczne powiatowe o kwotę 13.138 zł – zmniejszenie kwoty pomocy finansowej w formie dotacji celowej dla Powiatu Monieckiego do wysokości kwoty wynikającej z rozliczenia inwestycji „Przebudowa odcinka drogi powiatowej Nr 1399 B Knyszyn – Grądy – Zofiówka ( do drogi 1398 B)”.

-rozdział drogi publiczne gminne o kwotę 86.930 zł – zmniejszenie planu wydatków na zadanie „Modernizacja drogi gminnej – działka nr 177/2” w związku z niższą kwotą przetargową na wykonanie tego zadania.

Dział 700 Gospodarka mieszkaniowa, rozdział pozostała działalność o kwotę 10.241 zł – zmniejszenie planu wydatków na remont dachu w budynku przy ul. Szkolnej.

Dział 750 Administracja publiczna o kwotę 58.053 zł, w tym:

- rozdział 75011 urzędy wojewódzkie o kwotę 3.000 zł - zmniejszenie planu wydatków na wynagrodzenia i pochodne, ponieważ dotacja jest przeznaczona na wykonanie konserwacji ksiąg USC,

- rozdział 75023 urzędy gmin o kwotę 55.053 zł, w tym wynagrodzenia osobowe o kwotę 30.000 zł oraz zakup usług remontowych o kwotę 25.053 zł.

Dział 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa o kwotę 175.362 zł:

– zmniejszenie planu wydatków na zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego o kwotę 175.000 zł, ponieważ kwota 150.000 zł została bezpośrednio sfinansowana ze środków NFOŚiGW, natomiast kwota 25.000 zł była początkowo zabezpieczona z budżetu gminy i w okresie późniejszym przyznana dotacja z Powiatu Monieckiego i wprowadzona do planu dochodów i wydatków.

- zmniejszenie planu wydatków na ubezpieczenia społeczne o kwotę 362 zł ( zmiana między paragrafami).

Dział 801 Oświata i wychowanie o kwotę 176.665 zł, w tym:

– zmniejszenie planu wydatków w paragrafie 6059 o kwotę 399 zł ( ze środków własnych gminy) na zadanie „.”Modernizacja kotłowni w ZS Kalinówka Kościelna”, w związku ze zwiększeniem finansowania z UE ( zmiana współczynnika),

- zmniejszenie planu wydatków w łącznej kwocie 176.266 zł w szkołach w poszczególnych paragrafach na rzecz zwiększenia w paragrafach w dziale 801 oświata i wychowanie.

Dział 851 Ochrona zdrowia, rozdział pozostała działalność o kwotę 4.305 zł – zmniejszenie planowanej kwoty wydatku na sporządzenie ekspertyzy budynku zabytkowego po byłej przychodni w Knyszynie – do kwoty faktycznie wydatkowanej.

Dział 852 Pomoc społeczna, rozdział ośrodki pomocy społecznej o kwotę 7.270 zł. Kwota powyższa została zaplanowana ze środków własnych gminy na wypłatę dodatków dla pracowników socjalnych, natomiast w m-cu październiku przyznana została dotacja z budżetu państwa w kwocie 7.270 zł na wypłatę dodatku w wysokości 250 zł miesięcznie na pracownika socjalnego zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy.

Dział 854 edukacyjna opieka wychowawcza , rozdział 85415 pomoc materialna dla uczniów o kwotę 4.510 zł na rzecz zwiększenia planu wydatków w paragrafach działu 801 oświata i wychowanie.

Dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska o kwotę 11.621 zł, w tym:

- rozdział oczyszczanie miast i wsi, zakup usług pozostałych o kwotę 3.800 zł,

- rozdział utrzymanie zieleni w miastach i gminach, zakup usług pozostałych o kwotę 7.821 zł

Dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego o kwotę 40.000 zł, z tego:

- rozdział 92109 domy kultury o kwotę 3.000 zł – zmiana między paragrafami.

- rozdział 92116 biblioteki o kwotę 37.000 zł – zmniejszenie planu wydatków na zadanie „Przebudowa budynku przy ul. Rynek 6 w Knyszynie na potrzeby biblioteki” w związku z tym, iż część zadania dotycząca adaptacji pomieszczeń w budynku przy ul. Rynek 6 prowadzona będzie przez Knyszyński Ośrodek Kultury, na co gmina udzieli dotacji, natomiast remont części mieszkaniowej prowadzony będzie przez gminę w dziale 700 gospodarka mieszkaniowa, rozdział 70095 pozostała działalność.

Zwiększenie o kwotę 362.044 zł, z tego:

Dział 700 Gospodarka mieszkaniowa, rozdział 70095 pozostała działalność o kwotę 13.690 zł – na zadanie „Przebudowa budynku przy ul. Rynek 6 w Knyszynie”

Dział 750 Administracja publiczna o kwotę 87.637 zł, w tym:

- rozdział urzędy wojewódzkie, zakup usług pozostałych o kwotę 4.500 zł – na wykonanie konserwacji ksiąg USC – zgodnie z przeznaczeniem dotacji celowej z budżetu państwa.

- rozdział 75023 urzędy gmin o kwotę 83.137 zł, w tym:

* na zakup inwestycyjny (zakup serwera do Urzędu Miejskiego) w kwocie 25.053 zł,

* na zakup materiałów i wyposażenia o kwotę 36.270 zł,

*na zwrot kosztów podróży służbowych o kwotę 1.399 zł,

*na zakup usług pozostałych o kwotę 20.415 zł.

Dział 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, rozdział ochotnicze straże pożarne o kwotę 362 zł – zwiększenie planu wydatków na opłaty z tytułu usług telekomunikacyjnych.

Dział 801 Oświata i wychowanie o kwotę 181.175 zł w tym:

- rozdział 80101 szkoły podstawowe o kwotę 114.834 zł, w tym na:

* wydatki inwestycyjne finansowane ze środków UE dotyczące zadania pn.”Modernizacja kotłowni w ZS Kalinówka Kościelna” w kwocie 399 zł,

* zwiększenie planu wydatków w związku ze zwiększeniem liczby godzin wychowania fizycznego w szkołach gminy Knyszyn w okresie od 01.09. – 31.12.2015 r. o kwotę 8.890 zł,

* zwiększenie wynikające ze zmian między paragrafami ( z działu 801 oraz 854) w kwocie 180.776 zł

- rozdział przeciwdziałanie alkoholizmowi o kwotę 8.980 zł – na zakup materiałów i wyposażenia.

Dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego o kwotę 26.310 zł, w tym:

- domy kultury, wynagrodzenia bezosobowe o kwotę 3.000 zł,

- biblioteki, dotacja celowa z budżetu gminy w kwocie 23.310 zł na finansowanie kosztów realizacji inwestycji ( sporządzenie dokumentacji) w części, która ma być prowadzona przez Knyszyński Ośrodek Kultury.

Obrady opuścił P. J. Bielski w dalszej części obrad komisji uczestniczy 8 członków.

Następnie P. Skarbnik poinformowała, że w dniu wczorajszym wpłyną wniosek z SP ZOZ w Knyszynie o przyznanie dotacji na zakup nowego pieca do centralnego ogrzewania ponieważ jeden z pieców uległ awarii przybliżony koszt zakupu i montaż pieca to kwota około 35 tys. zł.

Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek o przyznanie dotacji w kwocie 35 tys. zł na zakup i montaż pieca do centralnego ogrzewania dla SP ZOZ w Knyszynie.

Wobec konieczności wprowadzenia zamian w projekcie uchwały (wprowadzenie dotacji dla SP ZOZ w Knyszynie) projekt uchwały nie został poddany pod głosowanie i będzie przedstawiony i omówiony na sesji Rady Miejskiej.

Przewodniczący zamknął punkt 3 porządku obrad.

 

Do pkt. 4

Przewodniczący otworzył punkt 4 porządku obrad.

P. J. Chmielewski – Burmistrz Knyszyna poinformował, że stowarzyszenie offroad działające na terenie gminy Wasilków jest zainteresowane zagospodarowaniem wyrobiska po żwirowni przy „piekiełku” jest to działka o nr geodezyjny 1146/1. Chcą urządzić tam tor offroad-wy gdzie można będzie jeździć na motorach i kładach. Chcą pozyskać ten teren od gminy na zasadach użyczenia.

P. I. Wysocka zaproponowała żeby przedstawiciele tego stowarzyszenia przybyli na najbliższą sesję i przedstawili radny swoją propozycję wówczas Rada będzie mogła upoważnić Burmistrza do ewentualnego podpisania umowy             

Przewodniczący zamknął punkt 4 porządku obrad.

 

Do pkt. 5

Przewodniczący otworzył punkt 5 porządku obrad.

P. K. Bagiński – kierownik referatu poinformował, że jak radni wiedzą Burmistrz złożył wniosek do Ministra o wykreślenie z rejestru zabytków budynku po byłej przychodni w Knyszynie. W ubiegłym tygodniu odbyła się wizja lokalna związana z tym wnioskiem. Niestety zdaniem osoby wizytującej szanse na wykreślenie budynku są raczej zerowe ponieważ zgodnie z przepisami budynek można wykreślić wówczas kiedy utracił wartości na podstawie których został wpisany jego stan techniczny nie ma znaczenia. A tam są wartości historyczne, które są aktualne zawsze.

P. K. Chowański – zastępca Burmistrza jednym z pomysłów na ten budynek jest wydzielenie działki i sprzedaż tego budynku.

P. I. Wysocka – jest to darowizna powiatu na cel publiczny czy gmina może to sprzedać.

P. K. Bagiński – za zgodą powiatu sprzedaż jest jak najbardziej możliwa inna kwestia czy ktoś to zechce kupić. Należy pamiętać, że gmina ma obowiązek do końca 2016 r. przeprowadzić remont budynku będziemy oczywiście starć się o przedłużenie tego terminu niemniej jednak te zalecenia konserwatora będzie trzeba kiedyś wykonać. Sprzedaż byłaby najlepszym rozwiązaniem, gmina ma też możliwość przy sprzedaży zastosować specjalną bonifikatę na sprzedaż zabytków.  

P. I. Wysocka – gmina nie ma środków na remont tego budynku wydaje się sprzedaż byłaby najlepszym rozwiązaniem.

Innych uwag i wniosków nie zgłoszono. Przewodniczący zamknął punkt 5 porządku obrad    

 

Do pkt. 7

Przewodniczący otworzyły punkt 7 porządku obrad. Do protokołu Nr 6/15 ze wspólnego posiedzenia Komisji stałych Rady Miejskiej uwag nie wniesiono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołu Nr 6/15 ze wspólnego posiedzeń Komisji stałych Rady Miejskiej głosowało 8 członków Komisji.  W głosowaniu udział wzięło 8 członków komisji.

 Do pkt. 8

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad Przewodniczący zakończyła wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej, Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Knyszynie  

 

Protokółował:                        

Andrzej Kudzinowski                                 

  Przewodniczący obrad

      Mariusz Rogalski  

 

                     

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miasta Knyszyn

Wytwarzający/odpowiadający: Kudzinowski Andrzej

Data wytworzenia: 2015-11-26

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data modyfikacji: 2017-02-20

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2017-02-20