Protokół Nr 18/16 z dnia 09.12.2016 r.

Protokół Nr 18/16

ze wspólnego posiedzenia Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej Komisji, Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska  Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 9 grudnia 2016 roku w godz. 10:00-13:00 w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Knyszynie pod przewodnictwem Pana Zbigniewa Niedzielewskiego

 

W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji i zaproszeni goście zgodnie z listą obecności. Na stan 15 członków komisji w posiedzeniu uczestniczyło 14, co zabezpiecza regulaminowe kworum do podejmowania prawomocnych uchwał.

P. I. Wysocka - Przewodnicząca Rady otworzyła wspólne posiedzenie komisji stałych Rady.

Następnie zaproponowała na Przewodniczącego obrad kandydaturę P. Z. Niedzielewskiego Przewodniczącego Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej  Rady Miejskiej w Knyszynie. P. Z. Niedzielewski wyraził zgodę innych kandydatów nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za wyborem P. Z. Niedzielewskiego na przewodniczącego obrad głosowało 14 członków komisji. 

Przewodniczący po otwarciu pkt.1 „Przedstawienie porządku obrad”  zwrócił się z pytaniem czy są uwagi lub propozycje zmian do porządku obrad. Uwag nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 14 członków komisji, a oto jego treść:      

1.      Przyjęcie porządku obrad.

2.      Sprawa remontu drogi wojewódzkiej 671 na odcinku od skrzyżowania z drogą krajową nr 65 w Knyszynie do Jasionówki oraz budowa chodnika na odcinku Knyszyn – Knyszyn – Zamek.  

3.      Wieloletnia Prognoza Finansowa Gminy Knyszyn na lata 2017 – 2020.

4.      Budżet gminy Knyszyn na 2017 r. 

5.      Sprawy różne.

6.      Wolne wnioski.

7.       Zakończenie obrad. 

 

Do pkt. 2

Przewodniczący otworzył punkt 2 porządku obrad.

P. I. Wysocka – Przewodnicząca Rady poinformowała, że zgodnie z ustaleniami z poprzedniej sesji zobowiązała się na najbliższą sesję zaprosić Marszałka Województwa oraz Dyrektora Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku z uwagi na to, że sesja będzie na koniec grudnia ustaliliśmy wspólnie z Burmistrzem, iż te osoby zaprosimy na dzisiejsze posiedzenie komisji, co też zostało uczynione zostały wysłane zaproszenia, niestety na posiedzenie komisji jak widzimy nie przybył ani przedstawiciel Marszałka Województwa ani Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku. Następie zwróciła się z pytaniem do Burmistrz czy do Urzędu wpłynęła jakieś pismo, informacja ze strony zaproszonych gości.

P. J. Chmielewski – Burmistrz Knyszyna poinformował, że do dnia dzisiejszego żadna informacja ani usprawiedliwienie nieobecności nie wpłynęło. Wobec zaistniałej sytuacji planuje na przyszły tydzień wyjazd do Marszałka Województwa i Dyrektora PZDW w Białymstoku w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący zamknął punkt 2 porządku obrad.

 

Do pkt. 3

Przewodniczący otworzył punkt 3 porządku obrad.

P. B. Płońska – Skarbnik Gminy przedstawiła objaśnienie przyjętych wartości do sporządzenia Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy na lata 2017-2020. Poinformowała, że przy konstruowaniu Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy na lata 2017-2020 wykorzystano prognozę podstawowych wskaźników makroekonomicznych, głównie takich jak wzrost PKB, wskaźnik inflacji oraz średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych.

Do planowania dochodów majątkowych uwzględniono wpływy z tytułu:

- dotacji i środków planowanych do otrzymania na realizację inwestycji,

- szacowanych dochodów ze sprzedaży majątku,

- szacowanych wpływów z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności (szczegółowe objaśnienia zawarte są w załączniku Nr 3 do projektu uchwały).

Następnie przedstawiła uchwałę Nr II-00311-22/16 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 28 listopada 2016 r. w sprawie wyrażenia opinii o projekcie uchwały w sprawie uchwalenia WPF gminy Knyszyn na lata 2017 – 2020 (kopia opinii w załączeniu).

P. S. Ciołko – zgłosił wniosek o przesunięcie środków w zadaniu budowa drogi pomiędzy ul. Grodzieńską i Starodworną w Knyszynie. Na 2017 r. zaplanowano kwotę 20000 zł na opracowanie dokumentacji na 2018 przewiduje się kwotę 1000 zł natomiast pozostała kwota 150000 zł na rok 2019. Jeżeli w 2017 r. będzie opracowana dokumentacja to w następnym roku potrzebne będą środki na wykup gruntów dlatego też wnosi o przesunięcie środków z 2019 r. na 2018.         

P. I. Wysocka – stwierdziła, że w pełni popiera wniosek radnego, sprawa ciągnie się już trzecią kadencję, ludzie zostali omamieni. Wstawia się nowe inwestycje natomiast te których zamysł powstał ileś lat temu nie są kończone. Wydaje się, że to co obiecało się mieszkańcom trzeba realizować. Dlatego są pytania i to uzasadnione pytania. Jak będziemy omawiali projekt budżetu to trzeba niektórym inwestycjom przyjrzeć się.

P. A. Kakareko – takim przykładem może być budowa drogi od ul. Kościelnej do Obozowej. Rada wstrzymała tą  inwestycję była mowa, że wrócimy do tego jak zostaną wykonane te, które zostały już rozpoczęte a tutaj widzę, że to zadanie zostało wpisane ponownie. Zgłaszałam na ostatniej komisji żeby wpisać wykonanie odcinka 200 m drogi we wsi Guzy i jakoś tego zadania tutaj nie ma.

P. I. Wysocka – tutaj powinna decydować Rada jakie inwestycje są przyjęte do realizacji.

To nie są duże fundusze, ale za tym idzie to, że jak już inwestycja się rozpocznie to musimy ją realizować i trzeba zrealizować to co już zostało rozpoczęte np.: od dawna się mówi o tej drodze w rejonie ul. Starodwornej. W 2016 r. została zrobiona droga w Guzach pozostał odcinek 200 m drogi powiatowej trzeba to skończyć żeby całość miała jakiś wygląd. 

P. A. Kakareko – kto to wpisywał do zadań.

P. B. Płońska – Skarbnik Gminy zadania inwestycyjne przygotowuje Krzysztof Bagiński – Kierownik Referatu Infrastruktury i promocji w porozumieniu z Burmistrzem.

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza zauważył, iż Burmistrz przedkłada Radzie projekt budżetu natomiast decyzja, co będzie realizowane należy do Rady.

P. M. Pawlik – chodzi o budowę ulic Ks. Junga, Chwalczewskiego, Zamoyskiego na 2017 wpisana jest kwota 1000 zł na 2018 również 1000 zł. Wydatki są planowane dopiero na rok 2019 czyli nie planuje się żadnych prac do tego roku na tych ulicach. Zasadnym byłoby mieszkańcom tych ulic zrobić przynajmniej chodnik żeby ułatwić przejście. Jak w przyszłym roku „schetynówka” nie wypali to znowu nic nie będzie robione.

P. S. Ciołko – czy przebudowa gościńca jest już zakończona.

P. J. Chmielewski – Burmistrz Knyszyna jeszcze nie natomiast aktualnie jesteśmy na etapie porozumienia z Gminą Dobrzyniewo i stroną Białoruską na temat budowy ścieżki rowerowej wzdłuż gościńca do granicy gminy, dalej gmina Dobrzyniewo do Fast. Kontynuując odniósł się do wypowiedzi radnego M. Pawlika odnośnie przebudowy ulic. Ks. Junga, Chwalczewskiego, Zamoyskiego i powtórzył, że w bieżącym roku ponownie gmina złoży wniosek o dofinansowanie przebudowy tych dróg liczymy, że pozyskamy te środki i wydatkowanie teraz środków na chodnik, który trzeba byłoby później rozbierać mija się z celem.  

P. G. Zajkowski – mówimy tutaj o Gościńcu, ścieżce rowerowej do Gminy Dobrzyniewo natomiast pozostał odcinek drogi przedłużenie ul. Białostockiej od młyna do skrzyżowania z drogą do Poniklicy ta droga jest w złym stanie wyasfaltowanie tego odcinka o dł. około 450 m pozwoliłoby zamknąć pewną całość, ułatwić dotarcie do gościńca. Ten odcinek drogi był kiedyś ujęty do zadań inwestycyjnych, później zrezygnowano z tego.

P. J. Chmielewski – Burmistrz Knyszyna w odpowiedzi poinformował, że powiat jest na etapie opracowania dokumentacji na przebudowę przedłużenia ul. Białostockiej oraz odcinka od drogi do Poniklicy do drogi do wsi Grądy. Do przyszłorocznego porozumieniu z Powiatem chcemy wpisać remont końcówki ul. Białostockiej oraz przedłużenie do skrzyżowania z drogą do Poniklicy, planujemy również wykonanie wspólnie z Lasami Państwowymi oraz powiatem  asfalt do wsi Poniklica, Lasy Państwowe deklarują, że na ten cel zabezpieczą kwotę około 100 tys. zł w przyszłorocznym budżecie. Teraz zależy to od powiatu czy opracuje dokumentację.                                                   

P. B. Płońska skarbnik gminy zwróciła się o sprecyzowanie zapisu odnośnie przesunięcia środków zadanie nie może zostać w WPF z kwotą zero. Zaproponowała, że większe zmiany w WPF można będzie dokonać w miesiącu marcu w tym wprowadzenie nowych zadań w tym przebudowę drogi we wsi. Guzy

P. J. Bielski – wydaje się, że nie możemy tego zadania (budowa drogi od ul. Kościelnej do Obozowej) całkowicie wyrzucać ten projekt tak samo był przygotowywany w poprzedniej kadencji.

P. I. Wysocka –pozyskane zostały pieniądze na Osiedle Niepodległości. Wyobrazi pan sobie, że mieszkaniec otrzymuje od pana Burmistrza pismo żeby podłączyć wodę, kanalizację, gdzie na tej ulicy nie ma położonej nitki przez gminę i ten ktoś wykłada 8,5 tys. zł a nie jest to zadnie mieszkańca bo doprowadzenie mediów to zadnie gminy i potem ni z tego ni z owego tą ulice wyrzuca się z wniosku, co by pan powiedział.

P. J. Bielski – jak wyszło tak wyszło wiadomo, o co chodzi tutaj winy mojej i niczyjej nie było.

P. I. Wysocka – była wina wszystkich nas bo pan Burmistrz wstał i powiedział, że jak przegłosujemy, że ta ulica wejdzie do tego projektu to on nie złoży wniosku, to tak powinno wyglądać i wszyscy zagłosowali. Pan broni tego, co jeszcze nie zostało zaczęte, powtarzam jeszcze raz trzeba pokończyć to, co zostało zaczęte.

P. J. Bielski – moim zdaniem nie należy tego zadania odrzucać w całości i zostawić symboliczne kwotę, ale niech zadanie zostanie a tutaj wydaje się, że jedno z drugim nie ma powiązania.

P. I. Wysocka – ma powiązanie bo ta osoba która tak uporczywie dąży, że to zadanie ma być nie liczy się z tym, że Rada zagłosował, że to ma wypaść przynajmniej na razie bo są ważniejsze sprawy. To Rada powinna decydować a nie pracownik.                                                                                                                    

Przewodniczący poinformował, że ze strony Komisji wpłynęła propozycja zmiany w załączniku Nr 2 do wieloletniej prognozy finansowej na lata 2017 – 2020. tj. zmniejszenie środków w zadaniu 1.3.2.1 budowa drogi od ul. Kościelnej do Obozowej  w latach: 2017 z 5000 zł do 500 zł i 2018 z 16000 zł do 500 zł i zwiększeniu nakładów na zadnie 1.3.2.2. budowa drogi pomiędzy ul. Grodzieńską i Starodworną: rok 2017 z 20000 zł na 24500 zł, rok 2018  z 1000 zł na 16500 zł.

Innych propozycji zmian nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały z uwzględnieniem poprawki głosowało 14 radnych.  Przewodniczący zamknął punkt 3 porządku obrad.

 

Do pkt. 4

Przewodniczący otworzył punkt 4 porządku obrad.    

P. B. Płońska – Skarbnik Gminy przedstawiła i omówiła projekt budżetu na 2017 r.  przyjęty Zarządzeniem Nr 203/16 Burmistrza Knyszyna z dnia 14 listopada 2016 r. (w załączeniu do protokołu). Następnie poinformowała, że ustala się:    

dochody budżetu gminy w wysokości 19.308.000 zł, z tego:    

- bieżące w wysokości 17.505.712  zł,

- majątkowe w wysokości 1.802.288 zł

Wydatki budżetu gminy w wysokości  23.208.000 zł, z tego:                 

- bieżące w wysokości 17.458.335 zł,          

- majątkowe w wysokości 5.749.665 zł

Tworzy się rezerwy:

- ogólną w wysokości 150.000  zł,

- celową w wysokości  150.000  zł, z przeznaczeniem na:

wydatki związane z zarządzaniem kryzysowym w kwocie 50.000 zł

wydatki w oświacie w kwocie 100.000 zł.

Ustala się dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej zleconych gminie – w kwocie 4.882.427 zł.

Deficyt budżetu gminy w wysokości 3.900.000 zł, który zostanie pokryty przychodami pochodzącymi z zaciąganych kredytów i pożyczek w kwocie 3.900.000 zł.

Łączną kwotę przychodów budżetu w wysokości 4.561.540 zł, oraz łączną kwotę rozchodów budżetu w wysokości 661.540 zł , zgodnie z załącznikiem Nr 4.

Limity zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek zaciąganych na:

- sfinansowanie planowanego deficytu budżetu – w kwocie 3.900.000 zł,

- spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek w kwocie 661.540 zł,

- sfinansowanie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu w kwocie 500.000 zł.

Ustala się dochody w kwocie 86.000 zł z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz wydatki w kwocie 81.000 zł na realizację zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

Ustala się dochody w kwocie 360.000 zł z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które przeznacza się na pokrycie kosztów systemu gospodarowania odpadami komunalnymi określonych ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Wyodrębnia się w budżecie kwotę 98.690 zł do dyspozycji sołectw.

Plan dochodów i wydatków dla wyodrębnionego rachunku dochodów oświatowych jednostek budżetowych: dochody – 152.400 zł; wydatki 152.400 zł, zgodnie z załącznikiem Nr 7.

Upoważnia się Burmistrza Knyszyna do:

Zaciągania kredytów i pożyczek na:

- sfinansowanie planowanego deficytu budżetu - w kwocie 3.900.000 zł,

- spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek w kwocie 661.540 zł,

- finansowanie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu w kwocie 500.000 zł.

P. Skarbnik zapoznała Komisję z uchwałą Nr II-00310-22/16 składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 28 listopada 2016 r. w sprawie wyrażenia opinii  o projekcie uchwały budżetowej gminy Knyszyn na 2017 r. oraz możliwości sfinansowania planowanego deficytu  (kopia uchwały w  załączeniu).

Ze strony Komisji pytania i uwagi dotyczyły:

Przewodniczący zauważył, iż w zadaniu nr 14 termomodernizacja budynku szpitala w Knyszynie w kolumnie wydatki planowane do poniesienia na koniec 2016 r. wpisana jest kwota 60 tys. zł a winna być 70 tys. zł na ostatniej sesji zwiększono wydatki o tą kwotę.

P. A. Kakareko – zgłosiła wniosek o wpisanie do: „wykazu zadań inwestycyjnych i środków na ich realizację w 2017 r.” przebudowy odcinka 200 m drogi we wsi Guzy.

P. B. Płońska – Skarbnik Gminy poprosiła wskazanie źródło finansowania.                       

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza zaproponował wprowadzenie do budżetu zadania nr 27 przebudowa drogi powiatowej we wsi Guzy i przeniesienie kwoty 100 tys. zł. z zadania nr 1.   

P. B. Płońska – to spowoduje konieczność przeliczenia całego budżetu, zwróciła się z pytaniem czy jest możliwość wprowadzenia tego zadania do budżetu w miesiącu marcu.

Ustalono, że pozycja nr 27 w wykazie zadań inwestycyjnych przebudowa drogi powiatowej we wsi Guzy zostanie wprowadzona do budżetu w miesiącu marcu przy kolejnej zmianie budżetu.

P. M. Pawlik zwrócił się ponownie o przeznaczenie kwoty 100 tys. zł na budowę chodników w rejonie ulic: Ks. Junga, Chwalczewskiego, Zamoyskiego.

Ta propozycja nie spotkała się to ze zrozumieniem Komisji.  

P. B. Płońska – Skarbnik Gminy przedstawiła wnioski o dofinansowanie:

- odnowienie rowerowego szlaku turystycznego – kwota 1600 zł. 

- dotacja dla parafii w Knyszynie na remont lamusa.

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza poinformował, że parafia w Knyszynie przygotowuje wniosek na dofinansowanie remontu lamusa w Knyszynie aby ten wniosek wzmocnić wskazane jest partnerstwo finansowe ze strony gminy, wstępna deklaracja założyliśmy dofinansowanie z budżetu gminy na kwotę 3600 zł. Z uwagi na to, iż uchwała o zasadach przyznawania dotacji jest na etapie uzgodnień i nawet jeżeli na najbliższej sesji zostanie uchwalona to i tak nie będzie można ogłosić naboru wniosków i je rozpatrzyć. Pozostaje ewentualnie jakaś forma uchwały intencyjnej, w której zadeklarujemy środki w przyszłorocznym budżecie.  

P. Skarbnik kontynuując:

- nie ma w budżecie zaplanowanej kwoty 16 tys. zł na udział do BIOM-u.   

- nie ma zaplanowanych wydatków na docieplenie budynku przy ul. Legionowej 8

P. K. Chowański – w tym budynku gmina ma 1 mieszkanie na 7 mieszkań.

Ustalono, iż komisja rozpatrzy wnioski o dofinansowanie w miesiącu marcu kiedy będą zmiany w budżecie. Innych pytań i uwag ze strony Komisji do projektu budżetu nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały z uwzględnieniem poprawki głosowało 14 radnych.   Przewodniczący zamknął punkt 4 porządku obrad.

 

Do pkt. 5

Przewodniczący otworzył punkt 5 porządku obrad.

P. A. Baranowski zwrócił się z pytaniem czy zakończył się przetarg na odbiór nieczystości z gospodarstw domowych.

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza poinformował, że na chwilę obecną trwa przetarg ze złożonych ofert na odpady zmieszane najkorzystniejsza jest oferta firmy Astwa, na segregowane BIOM. Kontynuując poinformował, iż wspólnie z P. L Łapińską – dyrektor SP ZOZ w Knyszynie wziął udział w posiedzeniu Wojewódzkiej Rady Dialogu poświęconej reformie służbie zdrowia (projekt sieci szpitali). Po tym spotkaniu ukazały się w mediach informacje, z których wynika, że wszystkie szpitale z województwa podlaskiego mają szanse znaleźć się w tworzonej sieci szpitali w tym trzy tj. miejski w Białymstoku, Dąbrowie Białostockiej oraz Knyszynie, które na dzisiaj nie spełniają wymogów. Na stronie Ministerstwa Zdrowia jest informacja, że projekt tego rozporządzenia odnośnie sieci szpitali będzie zmieniany.

P. J. Chmielewski – Burmistrz Knyszyna poinformował, że w dniu wczorajszym z udziałem wójtów gmin Krypno i Jasionówka oraz Komendanta Powiatowego Policji w Mońkach odbyło się spotkanie poświęcone kwestii otwarcia posterunku policji w Knyszynie na tym spotkaniu zaproponowałem żeby wójt gminy Jasionówka zapewnił udział orkiestry i catering z uwagi chociażby na to, że gmina Jasionówka nie poniosła żadnych kosztów z tytułu remontu tych pomieszczeń. Wójt gminy Jasionówka przyjął te warunki. Na sesji Rady Gminy Jasionówka w miesiącu grudniu ma być przedstawiona sprawa dofinansowania posterunku policji w Knyszynie. Następnie Burmistrz zaprosił wszystkich radnych na uroczyste otwarcie posterunku policji w Knyszynie planowane na dzień 29 grudnia 2017 r.

P. M. Pawlik zwrócił się z pytaniem czy rozpoczęto już posypywanie ulic gminnych ponieważ w dniu wczorajszym na ulicach gminnych było bardzo ślisko w przeciwieństwie do powiatowych.

P. Jarosław Chmielewski – Burmistrz Knyszyna wyjaśnił, że w dniu dzisiejszym wszystkie ulice i drogi gminne są od rana posypywane. Natomiast docierają do gminy sygnały, że drogi powiatowe szczególnie te żwirowe są bardzo śliskie.

P. I. Wysocka zauważyła, iż należy zwrócić uwagę Staroście na sposób utrzymania dróg i ulic, co widać na przykładzie ul. Jagiellońskiej gdzie posypywane są tylko odcinki w rejonie skrzyżowań natomiast pozostałą część ulicy nie.

W toku dyskusji ustalono, że najbliższa sesja Rady Miejskiej odbędzie się w dniu 28 grudnia 2016 r.  Innych uwag i wniosków nie zgłoszono. 

 Do pkt. 8

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad Przewodniczący zakończyła wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej, Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Knyszynie  

 

Protokółował:                        

Andrzej Kudzinowski                                                               Przewodniczący obrad

                                                                                              Zbigniew Niedzielewski  

 

 

                      

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miasta Knyszyn

Wytwarzający/odpowiadający: Kudzinowski Andrzej

Data wytworzenia: 2016-12-09

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data modyfikacji: 2017-09-26

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2017-09-26