Protokół Nr 4/15 z dnia 19.05.2015

Protokół Nr 4/15

ze wspólnego posiedzenia Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej Komisji, Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska
Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 19 maja 2015 roku w godz. 900-1400w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Knyszynie pod przewodnictwem Pana Zbigniew Adam Niedzielewski

 

W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji i zaproszeni goście zgodnie z listą obecności. Na stan 15 członków komisji w posiedzeniu uczestniczy 11, co zabezpiecza regulaminowe kworum do podejmowania prawomocnych uchwał.

P. Z. Niedzielewskiego Przewodniczący Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej Rady Miejskiej w Knyszynie otworzyła wspólne posiedzenie komisji stałych Rady. Następnie po otwarciu punkt 1 przedstawił proponowany porządek obrad.

Uwag i propozycji zmian do porządku obrad nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 11 członków komisji, a oto jego treść:  

  1. Przyjęcie porządku obrad.
  2. Analiza sytuacji finansowej szkół gminy Knyszyn.
  3. Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Knyszyn za 2014 r.
  4. Ocena zasobów pomocy społecznej za rok 2014 dla Gminy Knyszyn.   
  5. Projekty uchwał w sprawach:
    1. wyrażenia zgody na przejęcie zadania powiatowego,
    2. udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Monieckiemu na wykonanie remontów chodników we wsi Kalinówka Kościelna i Wojtówce,
    3. wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości,
    4. wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości,
    5. wyrażenia zgody na sprzedaż lokalu mieszkalnego,
    6. członkostwa Gminy Knyszyn w Lokalnej Grupie Działania – Puszcza Knyszyńska,
    7. przyjęcia dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
    8. połączenia sołectwa kolonia-Lewonie z sołectwem Czechowizna w jedno sołectwo Czechowizna oraz nadania statutu sołectwu Czechowizna,
    9. dokonania zmian w budżecie gminy na 2015 r.        
  6. Sprawy różne.
  7. Wolne wnioski.
  8. Przyjęcie protokołu Nr 3/15 ze wspólnego posiedzenia Komisji stałych Rady
    Miejskiej w Knyszynie.
  9. Zakończenie obrad. 

Do pkt. 2

Przewodniczący otworzył punkt 2 porządku obrad.

P. A. Zdanowicz – Główny Księgowy OFK szkół gminy Knyszyn przedstawiła przewidywane koszty wynagrodzeń w 2015 r. w poszczególnych szkołach (szczegółowe koszty w załączeniu). Poinformowała, iż te wyliczenia wynikają z projektów arkuszy organizacyjnych, które złożyli dyrektorzy szkół i tak wg tych projektów w Zespole Szkół w Kalinówce Kościelnej na wynagrodzeniach wystąpi brak w kwocie 48146 zł a Zespole Szkół Ogólnokształcących w Knyszynie zabrakuje 38129 zł.                   

Kolejne zestawienie dotyczy kosztów wynagrodzeń nauczycieli w 2015 r. przy zapewnieniu średnich wynagrodzeń wypłacanych w styczniu i tak w Zespole Szkół w Kalinówce Kościelnej trzeba będzie wypłacić nauczycielom 90632 zł a w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Knyszynie 69756 zł na chwilę obecną są to orientacyjne kwoty, które mogą ulec zmianie
(koszty wynagrodzeń w załączeniu). Na chwilę obecną wykonanie kosztów w poszczególnych szkołach jest zgodnie z planem i wynosi około 38%.

Przewodniczący –co jest przyczyną wyniku dodatniego w przedszkolu w Knyszynie gdzie na wynagrodzeniach jest 60 tys. zł na plus.

P. A. Zdanowicz – przedszkole w Knyszynie otrzymało w br. 80 tys. zł dotacji celowej z budżetu państwa natomiast w ZS w Kalinówce Kościelnej gdzie funkcjonuje oddział przedszkolny ta dotacja wyniosła 20 tys. zł złotych.

P. U. Puławska insp. ds. szkolnictwa – dodała, że wysokość subwencji (dotacji) liczona jest na podstawie liczby uczniów z 30 września ubiegłego roku – później jest korekta. Przy naliczaniu dotacji na przedszkole brane są pod uwagę wszystkie 6-latki. Przy rozliczaniu już nie. A więc w interesie gminy jest aby 6-latki podejmowały naukę w szkole.    

P. K. Chowański Zastępca Burmistrza – przewidywane koszty wynagrodzeń w 2015 r. w obu szkołach uwzględniając realizację zadań wynikających z arkusza organizacyjnego, który teraz jest i obowiązuje do końca sierpnia i arkusza, który będzie od września do grudnia to fundusz płac w Knyszynie zamknie się brakiem 38 tys. zł a w Kalinówce Kościelnej 48 tys. zł będzie to kwota do zapłacenia żeby zrealizować minimalne zadania, które wynikają z arkusza organizacyjnego. Na dzień dzisiejszy arkusze uwzględniają, to co wynika z ramowych planów nauczania bo na to pozwala nam sytuacja finansowa i tutaj wychodzą te braki w płacach około 90 tys. zł. Na koniec roku będziemy liczyć średnie wynagrodzenie jakie poszczególni nauczyciele: stażyści, kontraktowi, mianowani, dyplomowani powinni osiągną w grupach żeby wypłacić im jednorazowy dodatek i tak w Knyszynie zabrakuje około 70 tys. zł w Kalinówce Kościelnej 90 tys. zł i w Przedszkolu wynik na plus 60 tys. zł. W sytuacji przeniesienia tych płac z przedszkola na szkołach brak wniósłby około 100  tys. zł. Jeżeli zapewnimy środki brakujące w tym roku na pokrycie wynagrodzeń to ten dodatek będzie odpowiednio mniejszy pytanie czy wypłacimy im za darmo, czy zapłacimy za określona pracę.

P. I. Wysocka - do tej średniej trzeba będzie dopłacić wydaje się, że powinno to być z korzyścią dla uczniów czyli poprzez dodatkowe zajęcia.
P. U. Puławska insp. ds. szkolnictwa - porównując arkusze, które są na obecny rok szkolny a te których projekty mamy na przyszył rok szkolny to staraliśmy się w projektach uwzględnić tylko zajęcia obowiązkowe i wynikające z pomocy psychologicznej w związku z tym tych zajęć tygodniowo będzie średnio około 20 godzin mniej a w tym roku też płaciliśmy jednorazowy dodatek wyrównawczy. I wydaje, że się tak jak P. Przewodnicząca mówi lepiej zapłacić nauczycielom za zajęcia niech uczniowie skorzystają z tego być może będą mieli lepsze wyniki na sprawdzianach niż wypłacić jednorazowy dodatek wyrównawczy za niewykonaną pracę .

P. I. Wysocka – płace tutaj nic się nie da zaoszczędzić pytanie do dyrektorów gdzie widzą oszczędności.

P. M. Bartnik dyrektor ZS w Kalinówce Kościelnej - tak ja co roku do końca sierpnia nie wydaję nic na wydatkach rzeczowych ani na remontach ta sytuacja powtarza się od lat staramy się oszczędzać na wszystkich pozostałych paragrafach oprócz płac, które są obowiązkowe to powodowało, że można było później przesunąć pieniądze tam gdzie wystąpiły braki.

P. A. Śledziewski dyrektor ZSO w Knyszynie - tak samo jest w szkole w Kalinówce Kościelnej również w Knyszynie staramy się oszczędzać na wszystkich wydatkach.

P. I. Wysocka – zwróciła się z pytaniem do księgowej OFK, które wydatki są największe, które powodują, że ten deficyt jest tak duży.

P. A. Zdanowicz – gro wydatków stanowią wynagrodzenia później z takich większych można wymienić, węgiel, olej opałowy, energia elektryczna, artykuły papiernicze, środki czystości                                     

P. I. Wysocka – P. Dyrektorze czy są już jakieś podania o przyjęcie do Liceum

P. A. Śledziewski – jeszcze nie ma.

P. I. Wysocka – co z uczniami z Chraboł.

P. Śledziewski – w sumie przyjęliśmy już kilkunastu uczniów, zostali już uwzględnienie w projekcie arkusza organizacyjnego na przyszły rok szkolny w sumie mowa o 16 uczniach.

Przewodniczący - a jak zostanie rozwiązania kwestia dowozu tych uczniów z Chraboł, których przyjmuje szkoła.

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza zapoznał z opinią radcy prawnego w sprawie dowozu uczniów realizujących obowiązek szkolny i obowiązek nauki w szkołach, dla których jest ona organem prowadzącym, ale zamieszkałych w obwodzie szkoły położonej na terenie innej gminy (kopia opinii w załączeniu).  Reasumując jedyną możliwą formą prawną dopuszczającą finansowanie dowozu dzieci z Chraboł do szkoły w Knyszynie jest zawarcie porozumienia pomiędzy gminą Knyszyn a Gminą Dobrzyniew o przejęcie przez gminę Knyszyn zadań z zakresu oświaty dotyczących realizacji obowiązku szkolnego w szkole w Knyszynie. Rady obu gmin musiałby podjąć uchwały o wyrażeniu zgody na zawarcie porozumienia a Wójt i Burmistrz podpisać takie porozumienie wówczas jako gmina moglibyśmy płacić za dowóz dzieci. Bez takiego porozumienia gmina naraża się na wydatkowanie pieniędzy na zaspakajanie potrzeb nieswoich mieszkańców bo te miejscowości nie są w obwodzie naszej szkoły. Gdybyśmy nawet podjęli uchwałę o zmianie obwodu szkoły podstawowej i gimnazjum i sami włączyli Chraboły do obwodu szkoły to na wniosek samorządu gminy Dobrzyniewo Duże wojewoda uchyliłby nam tą uchwałę.

P. I. Wysocka – na kiedy planowane jest spotkanie z Wójtem Dobrzyniewa.

P. K. Chowański - w najbliższy czwartek ma być spotkanie z rodzicami aby rozstrzygnąć kwestię ile tych dzieci chce uczyć się w Knyszynie i na ile rodzice są tym zainteresowani, na chwilę obecną jest 16 dzieci.

P. J. Bielski podobna sytuacja jest na naszej gminie gdzie gmina Jasionówka zabiera od nas 37 dzieciaków z rejonu wsi Zofiówka.

P. K. Chowański - do Zespołu Szkół w Kalinówce Kościelnej dowożone są dzieci z czterech gmin tj. Knyszyn, Jasionówka, Mońki i Jaświły, ale w przypadku tej szkoły kiedy powstawał zespół to miejscowości z tych gmin zostały włączone do obwodu szkoły. Kontynuując dodał, że Rada Miejska w Knyszynie może wystąpić do Rady Gminy w Dobrzyniewie z propozycją zawarcia porozumienia w związku z wnioskiem mieszkańców wsi Chraboły wówczas Rada Gminy Dobrzyniewo Duże oficjalnie się wypowie. Nawet jeżeli jesteśmy przekonani, że Wójt Gminy Dobrzyniewo nie podpisze takiego porozumienia to nie mamy takiego potwierdzenia dopóki nie wystąpimy z wnioskiem.

P. I. Wysocka - przyjęcie dzieci z Chraboł jaki dawałoby efekt finansowy.

P. U. Puławska – we wrześniu wystąpilibyśmy o zwiększenie subwencji ze środków rezerwy ministra średnio daje to kwotę 5 tys. zł na jednego ucznia w tym roku licząc za 4 miesięcy byłaby to kwota około 30 tys. zł. z tym, że oprócz tych 16 zgłoszonych uczniów do szkoły podstawowej i gimnazjum zgłoszonych jest jeszcze 3 dzieci do przedszkola tutaj nie otrzymujemy subwencji, ale uwzględnilibyśmy to przy naliczaniu dotacji.

P. K. Chowański – tutaj prośba do P. Dyrektora żeby przyjęcie tych uczniów nie powodowało zwiększenia liczby oddziałów bo jak zwiększy się liczba oddziałów to będzie więcej godzin i będą większe koszty natomiast jeżeli będzie to dopełnienie istniejących oddziałów to tutaj jest ewidentna korzyść.

P. A Śledziewski – nie będzie zwiększenia liczby oddziałów może wystąpić jedynie podział na grupy, co skutkuje zwiększeniem liczby zajęć o dwie godziny. Dodał, że trzeba spróbować zawalczyć o tych uczniów z Zofiówki i Chobotek żeby wróciły do naszych szkół.

Przewodniczący - ile dzieci z innych gmin uczy się w naszych szkołach a ile naszych w innych gminach.

P. M .Bartnik – mam informację o 37 uczniach
P. A. Śledziewski - łącznie w obu szkołach około 43 dzieci uczy się w innych gminach.

P. I. Wysocka – P. Burmistrzu trzeba zobowiązać dyrektorów do oszczędności na wydatkach rzeczowych i na bieżąco monitorować te wydatki. P. Księgowa wspomniała o wzroście wydatków na artykuły papiernicze czy to są aż tak duże wydatki. Na jakiej zasadzie odbywają się zakupy w szkołach, czy są jakieś przetargi. 

P. A. Zdanowicz – trudno powiedzieć czy to duże czy małe wydatki, ale zauważyłam wyraźny wzrost wydatków w szkole w Knyszynie co zasygnalizowałam dyrektorowi. W szkołach obowiązuje regulamin zakupów poniżej 14 tys. euro zakupy odbywają się na zasadzie zapytania o cenę.

P. I. Wysocka – skąd Pani Skarbnik znajdzie środki żeby dołożyć na oświatę?.

P. B. Płońska – budżet gminy jest uchwalony i żeby gdzieś zwiększyć środki to trzeba je gdzieś zmniejszyć.    

P. I. Wysocka w przeciągu ostatnich 4-5 lat o ile się zmniejszyła liczba uczniów w szkołach. Tak dla przykładu rok szkolny 2010-2011 i 2014 – 2015.

P. U. Puławska – w roku szkolnym 2010- 2011 w ZSO w Knyszynie było 311 uczniów natomiast w tym roku jest 298 uczniów. Widać wyraźny spadek uczniów w gimnazjum, w szkole podstawowej jest około 190 uczniów. Podobna sytuacja jest w ZS w Kalinówce Kościelnej w roku szkolnym 2010-2011 było bez zerówki 139 uczniów natomiast w bieżącym roku szkolnym jest 105 uczniów. Największy spadek liczby uczniów jest w gimnazjum poprzednio było 65 uczniów a teraz jest 37 uczniów.

P. I. Wysocka teraz się nie dziwię, że w Kalinówce Kościelnej trzeba dołożyć 90 tys. zł. liczba uczniów zmniejszyła się aż o 34.  

P. Dyrektor – można zauważyć tendencje rosnące w zerówce jest 21 uczniów.

P. I. Wysocka – P. Burmistrzu trzeba dobrze przyjrzeć się tej sprawie bo budżet gminy nie może być zawalony przez szkoły. Zaraz pójdzie fama, że chcemy zwalniać nauczycieli, ale niestety wszędzie są zwolnienia. Z czego zabierz P. Skarbnik aby przeznaczyć dodatkowe środki na oświatę, który radny pozwoli żeby zaplanowana w jego okręgu inwestycja nie została zrealizowana. Dzisiaj jest analiza finansowa jakie są wnioski?.

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza zauważył, że żeby zwolnić nauczyciela to musi mu brakować godzin w sytuacji takiej, że oddział liczył poprzednio 24 uczniów a obecnie np. 15 liczba godzin jest taka sama zmniejszyła się tylko subwencja i wzrosły koszty.

P. B. Płońska  - jaka jest najmniejsza liczba uczniów w oddziale w Kalinówce Kościelnej.

P. M. Bartnik – 10 uczniów.

P. I. Wysocka – przy analizie musi być zajęte jakieś stanowisko nie jestem za zwalnianiem bo jest to dramat jakieś osoby, ale przez jedną czy dwie osoby nie może polec budżet gminy   

P. B. Płońska – w roku 2014 z budżetu gminy dołożono do subwencji 624 tys. zł plus przedszkole 352 tys. zł plus zerówka 60 tys. zł to daje 1036 tys. zł plus dowóz uczniów 290 tys. zł łącznie kwota 1.326.923 zł jest to kwota dołożona z budżetu gminy ponad subwencję. Dołożyć do oświaty trzeba ale pytanie czy aż tyle?. Powtarzam to, co roku, ale to nie działa i tylko się liczy i wylicza a dalej jest tak samo.  

P. I. Wysocka – zobowiązujemy P. Burmistrza do podjęcia kroków z dyrektorami szkół celem ograniczenia wydatków, coś trzeba z tym zrobić nie może być że w małej szkole, która jest w Kalinówce Kościelnej gdzie jest 105 uczniów trzeba dołożyć 90 tys. zł. tak być nie może.

P. Skarbnik – dodała, że najprawdopodobniej trzeba będzie zwrócić nadpłaconą subwencję na dzieci niepełnosprawne z wyliczeń księgowej jest to kwota około 200 tys. zł.

Przewodniczący – jak wygląda zaplecze kuchenne w ZS w Kalinówce Kościelnej, ilu macie pracowników czy analizowaliście możliwość zamawiania catering.

P. M. Bartnik – w kuchni pracuje 2 pracowników, dożywianych jest średnio około 120 uczniów.

Przewodniczący – pytam o efekt ekonomiczny czy pani analizowała taką sytuację

P. Dyrektor - nie analizowałam dlatego, że mamy średnio dożywianych około 120 dzieci znaczna część jest dofinansowana z MOPS-u a większość szkół które z tego skorzystało stwierdziło pogorszenie jakość żywienia, w przetargu decyduje cena kosztem jakości i część rodziców wycofuje się z takiego dożywiania. W większości są to małe dzieci które nie jedzą śniadań w domu i ciepły posiłek w szkole jest bardzo ważny. Wynagrodzenia pracowników niepedagogicznych nie są to ogromne koszty. Kuchnia funkcjonuje na dzień dzisiejszy bez żadnych zaleceń remonty, które były realizowane w ostatnich latach dostosowały ją do bieżących wymogów.

Przewodniczący – radna wspomniała, że planujecie z zaplecza kuchennego zrobić oddział.

P. M. Bartnik - jak rada podjęła uchwałę o utworzeniu przedszkola dla młodszych dzieci mówiłam, że w związku z powyższym istnieje potrzeba znalezienia tym maluchom miejsca.         

Przewodniczący – nic pani nie mówiła, że będzie pani likwidować kuchnię jest to wydatek rzędu 200 – 300 tys. zł i nawet przy dofinansowaniu ze środków unijnych część z tej kwoty trzeba będzie pokryć z budżetu gminy. Na posiedzeniu komisji mówiła pani o dostosowaniu pomieszczenia. Dlaczego pani nie mówiła o potrzebie rozbudowy szkoły.

P. M. Bartnik mówiłam, że na pierwszy rok trzeba będzie dostosować pomieszczenie. To przedszkole będzie mogło funkcjonować równie dobrze w tym pomieszczeniu jeśli nie będzie większych zastrzeżeń. W momencie kiedy szkoła dysponuje takimi a nie innymi warunkami lokalowymi to wtedy trzeba robić dostosowania.

Przewodniczący – czyli ewentualnie catering.

P. B. Płońska Skarbnik gminy – czy dyrektorzy ustalając projekty organizacyjne biorą pod uwagę plan finansowy, którym dysponują na dany rok, co to jest plan finansowy. Ustala się plan finansowy na dany rok i tych środków ma wystarczyć.

P. A. Kakareko – ile uczniów liczą poszczególne klasy w Kalinówce Kościelnej.  

P. M. Bartnik - na rok szkolny 2015/16 klasa I ma liczyć 17 uczniów, II – 12, III – 11, IV – 10, V – 11, VI – 14.

P. A. Kakareko – czyli można łączyć klasy bo normalnie klasy liczą około 25 uczniów. 

Przewodniczący – P. Dyrektor czy jest prawna możliwość łączenia klas.

P. M. Bartnik - łącznie klas jest zawsze z niekorzyścią dla uczniów i wiąże się z pogorszeniem jakości pracy oraz wyników osiąganych przez uczniów.

Przewodniczący - ja pytałem czy są możliwości prawne.

P. M. Bartnik – w tej chwili myślę, że jest to dosyć późna sytuacja bo łączenie klas o które pan pyta niesie ze sobą skutki zwalniania nauczycieli.

Przewodniczący - może rzeczywiście nie w tym roku, ale na przyszły nie należy wykluczać takie ewentualności, jeżeli nie będzie innych rozwiązań. Trzeba zrobić analizę.

P. B. Płońska – analiza już zrobiona widać ile brakuje środków w tym roku do budżetu.

P. K. Chowański – budżet będzie skutkował w większym stopniu na rok przyszłym niż na ten.

P. I. Wysocka – nie mówię, że trzeba ograniczyć dofinansowanie z budżetu do szkół do zera, ale należy poczynić jakieś kroki ograniczyć chociaż o połowę. Następnie zwróciła się do Dyrektora ZSO w Knyszynie – Panie dyrektorze bardzo zaniepokoił mnie protokół z wyniku ewaluacji w naszej szkole na oceny od „a” do „e” otrzymaliście „e” ma być podjęty program naprawczy na czym ma to polegać.

P. A. Śledziewski – Dyrektor ZSO w Knyszynie program naprawczy mamy opracować do końca maja bieżącego roku. Trzeba wykazać jakie działania będą podjęte i w jakiej perspektywie czasowej żeby poprawić te wskaźniki. Ta ewaluacja nie dotyczyła wyników egzaminów, w ocenie jest 12 obszarów, ewaluatorzy sprawdzają wybrane obszary z działalności szkoły i u nas źle wyszła ewaluacja w relacji pomiędzy nauczycielami a uczniami, opinia rodziców o szkole przy rozmowie z 5 rodzicami głos decydujący był jednego niezadowolonego rodzica, opinia pozostałych 4 niekoniecznie była wzięta pod uwagę. Ja się odwoływałem od wyników tego raportu odpowiedź była negatywna nie uwzględniono zastrzeżeń i zalecono opracować do końca maja program naprawczy.

P. I. Płaszczyk - mówił pan o negatywnej opinii jednego z rodziców, może takim badaniem trzeba objąć większą ilość rodziców może tych rodziców jest więcej niezadowolonych.

P. A. Śledziewski – były również ankiety skierowane do rodziców około 40 a uczniów jest 100 wnioski z tych ankiet wyciągnęli panowie ewaluatorzy. Jest kilka takich obszarów gdzie są niepokojące zjawiska, ale z trzech badanych obszarów dwa wychodzą na „e” uważam to, że było dla gimnazjum krzywdzące.

P. I. Płaszczyk – jaki problem w tych ankietach był przedstawiany przez rodziców najczęściej.

P. A. Śledziewski – z tego, co pamiętam relacje nauczyciel uczeń nie zawsze są prawidłowe, traktowanie uczniów, kwestia niesprawiedliwego oceniania była też podnoszona przez rodziców. Nie mówię, że w tym gimnazjum wszystko jest dobrze, ale po tej ewaluacji powstał mocno negatywny obraz szkoły. Niemniej dostrzegam ten problem.

P. I. Płaszczyk – problem relacja uczeń – nauczyciel istniał za moich czasów kiedy uczyła się w Liceum, myślę, że to była jedna z przyczyn jego upadku.?   

P. A. Kakareko – pan mówi panie dyrektorze że dostrzega ten problem, czy robi pan coś żeby go wyeliminować.

P. A. Śledziewski – tak, przeprowadzam rozmowy z nauczycielami, co do których są jakieś zastrzeżenia, wyjaśniam to co zgłaszają rodzice poza tym niemal na każdej radzie pedagogicznej przypominam nauczycielom żeby traktować ucznia podmiotowo, odnosić się z szacunkiem, żeby ocena była sprawiedliwa.

Przewodniczący – zaproponował aby ewentualnie przedstawić protokół z tej oceny radnym.? Czy Zespół Szkół w Kalinówce Kościelnej miał również taką ocenę.

P. M. Bartnik – ocena zakończyła się w grudniu 2013 r. uzyskany wynik to 3b.

P. B. Płońska – zwróciła się do radnych z pytaniem gdzie pozwolą zmniejszyć wydatki bieżące aby pokryć braki w oświacie.

P. I. Wysocka – P. Skarbnik nie będzie takiego przyzwolenia, jest ustalony budżet i ja w imieniu Rady zobowiązuje Burmistrza, dyrektorów, księgowych żeby przed zatwierdzeniem arkusza organizacyjnego, który ma być zatwierdzony do 30 maja uwzględnić to, co jest zaplanowane w budżecie i jaki jest budżet to proszę się w nim zmieścić. Przewodniczący zamknął punkt 2 porządku obrad.

Do pkt. 3

Przewodniczący otworzył punkt 3 porządku obrad.

P. K. Bagiński – Kierownik Referatu Infrastruktury i promocji Gminy przedstawił analizę stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Knyszyn za 2014 r. (analiza w załączeniu). Poinformował, że wpływy z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyniosły 381 552,36 zł.

Zaległości na dzień 31.12.2014 r. -35 758,90 zł.

Nadpłaty na dzień 31.12.2014 r.- 5 239,00 zł.

Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi:

- umorzono 25 osobom na łączną kwotę 5 251,60 zł

- rozłożono na raty 2 osobom na kwotę 1 074,71 zł

Windykacja należności:

- wystawiono 82 upomnienia na łączną kwotę 14 937,27 zł

- wystawiono 36 tytuły wykonawcze na łączną kwotę 6 793,90 zł.

Przewodniczący - zwrócił uwagę na wysokość zaległości tj. 35.758 zł. kolejna kwestia to jest umorzenia najłatwiej jest umorzyć, ale czy jest taka możliwość żeby zaproponować tym osobom możliwość odpracowania zaległości np.; przy wszelkiego rodzaju robotach publicznych.

P. K. Bagiński – w tej chwili nie odpowiem na to pytanie, ale sprawdzimy czy są takie możliwości. Gmina jest zobowiązana odbierać odpady od wszystkich mieszkańców, którzy są w systemie niezależnie czy płacą czy też nie.

Przewodniczący dodał, iż ta propozycja odpracowania zaległości powinna wychodzić od gminy dając mieszkańcowi możliwość wyboru gdzie ktoś może odpracować bo nie ma pieniędzy albo narazić się na egzekucję.

Kontynuując P. K. Bagiński poinformował, że kolejna sprawa to kwestia szczelności systemu

Na terenie gminy jest zameldowanych – 4846 osób. Natomiast liczba osób zamieszkałych na terenie gminy zgodnie z deklaracjami wynosi 3349. Z tego wynika, że 1497 osób nie mieszka na stałe na terenie gminy, osoby które przebywają powyżej dwu tygodni poza terenem gminy nie wchodzą do systemu, ale wydaje się że 30% osób nie ujętych w systemie to trochę za duże. Spotykamy się z takimi sytuacjami, że osoby mówią, że nigdzie nie mieszkają na stałe a tym samym i nie płacą. Staramy się te dane korygować korzystają z danych z ewidencji ludności nie wiem na ile sołtysi czy radni mogliby nam w tym pomóc.                

P. I. Wysocka – czy wpływy z opłaty pokrywają wydatki.

P. Skarbnik w 2014 r. dołożyliśmy z budżetu 20589 zł z tym, że w kosztach ujęta jest budowa punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, od tego roku dochodzą koszty utrzymania PSZOK za miesiąc płacimy ponad 1 tys. zł.   

P. A. Pietlukiewicz zauważył, iż opłata za nieczystości to jeden z większych podatków, które ponoszą mieszkańcy. Swego czasu na posiedzeniu komisji rolnictwa w sierpniu 2014 r. ówczesny Burmistrz P. Matyszewski zaproponował obniżenie stawek opłaty miesięcznej w następujących wysokościach (za odpady segregowane):

1 osoba w gospodarstwie – odpady segregowane 10 zł – bez zmian

2          - z 19 zł do 18 zł

3          - z 28 zł do 26 zł

4          - z 36 zł do 33 zł

5          - z 44 zł do 40

6 i pow. – z 52 zł do 46 zł.

Ta propozycja została pozytywnie zaopiniowana przez Komisję Rolnictwa, ale nie doczekała się wejścia w życie w postaci uchwały z niewiadomego powodu. Z przedstawionych informacji wynika, że pieniądze były zaoszczędzone bo chociażby z opłaty sfinansowano budowę PSZOK-u. ponad 42 tys. zł. Następnie poruszył kwestię kosztów obsługi systemu.

P. K. Bagiński przedstawił i omówił koszty obsługi systemu w okresie od 01.01.2014 r. do 31.12.2014 r.

Koszty całkowite: 402 541,04 zł, w tym:

  1. Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych: 295 712,52 zł
  2. Budowa Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych: 42 540,79 zł
  3. Koszty administracyjne: 64 287,73 zł, w tym:
    1. wynagrodzenia pracowników wraz z pochodnymi (1,5 etatu) – 60 145,97 zł
    2. szkolenia pracowników – 790,00 zł
    3. konserwacja programu komputerowego – 2 323,48 zł
    4. druk książeczek opłat – 891,75 zł.
    5. materiały biurowe – 136,53 zł.

P. A. Pietlukiewicz – częstotliwość wywozu odpadów zmieszanych w mieście co dwa tygodnie, czy jest taka potrzeba, czy tak jak na wsiach nie wystarczy raz w miesiącu, to na pewno zwiększa koszty.

P. K. Bagiński – w okresie letnim ze względów sanitarnych zastanawiamy się nad ewentualnym wprowadzeniem wywozu nieczystości zmieszanych, co dwa tygodnie również z terenów wiejskich a w okresie zimowym jest dużo popiołów.

P. Skarbnik realny koszt, który można zmniejszyć to wywóz biomasy – czyli brak kompostowników rocznie wywieziono 60 ton trawy i liści tutaj potrzebna świadomość mieszkańców, że są to koszty, które ponosimy wszyscy.             

Innych pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. Przewodniczący zamknął punkt 3 porządku obrad.

Do pkt. 4

Przewodniczący otworzył punkt 4 porządku obrad.

P. Dorota Marchalewicz przedstawiła ocenę zasobów pomocy społecznej za rok 2014 dla Gminy Knyszyn poinformowała, że nowelizacja ustawy o pomocy społecznej wprowadziła obowiązek przygotowania corocznie przez MOPS oceny zasobów pomocy społecznej, która następnie jest przedstawiana Radzie Miejskiej oraz przesyła się ją do Regionalnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Białymstoku, który zatwierdza taką ocenę. Przedstawiona Radzie na komisji ocena została zatwierdzona przez ROPS bez uwag. Z dokumentem można zapoznać się u Kierownika MOPS-u oraz Przewodniczącego Rady.

Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. Przewodniczący zamknął punkt 4 porządku obrad.

Do pkt. 5

Przewodniczący otworzył punkt 5 porządku obrad – projekty uchwał w sprawach:  

a) Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przejęcie zadania powiatowego.

P. K. Bagiński poinformował, że wzorem lat ubiegłych powiat wspólnie z gminą wykonuje inwestycje – przebudowę chodników na drogach powiatowych. Powiat przekazuje gminie materiały natomiast gmina przy pomocy pracowników interwencyjnych wykonuje chodniki. W bieżącym roku ma być wykonany remont chodników w miejscowościach Kalinówka Kościelna i Wojtówce. Jeżeli chodzi o przejęcie zadania, o którym mowa w projekcie uchwały to gmina przejmuje te drogi tylko na czas remontów dalsze utrzymanie tych dróg należeć będzie do powiatu. Projekt tej uchwały związany jest z podpunktem b tj. udzielnie pomocy rzeczowej powiatowi na wykonanie remontu chodników we wsiach Kalinówka Kościelna i Wojtówce gdzie ta pomoc rzeczowa polegająca na wykonaniu remontu chodników została wyceniona na kwotę 30 tys. zł.

Przewodniczący – pracownicy interwencyjni wykonają prace, a co ze sprzętem typu koparka.

Burmistrz – rozważamy możliwość powierzenia tych prac przygotowawczych jakiemuś przedsiębiorcy ponieważ wynajem sprzętu w ZGKiM wychodzi bardzo drogo i znacząco obciążyłby budżet gminy. Dlatego też między innymi analizujemy możliwość przekształcenia Zakładu w Referat. Zasadnym jest aby analizą finansową ZGKiM zajęła się Komisja Rewizyjna.

Pytań i uwag do projektu uchwały ze strony Komisji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 10 członków komisji, 1 wstrzymał się od głosu                                    

b) Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Monieckiemu na wykonanie remontów chodników we wsi Kalinówka Kościelna i Wojtówce. Dodał, że jak już było wyjaśniane projekt tej uchwały wynika z przyjętego przed chwilą projektu uchwały.

Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków komisji,

c) Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości oznaczonej nr geodezyjnym 2359/2 o pow. 0,0108 ha i nr geodezyjnym 2361 o pow. 0,0445 ha położonej w Knyszynie.

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza poinformował, że wspomniane nieruchomości stanowią drogę prowadzącą do młyna P. B. przy ul. Tykockiej. P. B. wystąpił z wnioskiem o możliwość wykupu z tej drogi z której korzysta tylko on. Swego czasu młyn jak i droga stanowiły własność P. B., które zostało zabrane przez państwo, młyn P. B. odzyskał natomiast droga jest w chwili obecnej własnością gminy.

Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków komisji,

d) Przewodniczący przedstawił projekt uchwały wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości oznaczonej nr geodezyjnym 2428 o pow. 0,1726 ha i nr geodezyjnym 2433 o pow. 0,2102 ha położonej w Knyszynie.

P. K. Bagiński poinformował, że wymienione nieruchomości znajdują się za budynkiem strażnicy przy ul. Szkolnej.

Przewodniczący zauważył, że z przedstawionej mapki wynika, iż wspomniane nieruchomości nie mają dojazdu i w takiej sytuacji żaden notariusz nie podpisze aktu notarialnego z potencjalnym nabywcą.

P. K. Bagiński- wyjaśnił, iż nieruchomości mogą nabyć sąsiedzi na powiększenie swoich działek.

Burmistrz dodał, iż możemy również sprzedać łącznie trzy działki z tą na której znajduje się budynek strażnicy.

Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków komisji,

e) Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż lokalu mieszkalnego. Jest to lokal nr 13 o powierzchni 37,70 m2 położony w budynku wielomieszkaniowym przy ul. Szkolnej 7 w Knyszynie.  

Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków komisji,

f) Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie członkostwa Gminy Knyszyn w Lokalnej Grupie Działania – Puszcza Knyszyńska.

P. K. Bagiński – poinformował, że projekt uchwały dotyczy przestąpienia gminy Knyszyn do lokalnej grupy działania. W ramach LGD gmina będzie mogła składać wnioski i pozyskiwać środki finansowe na inwestycje. Wnioski będą mogli również składać mieszkańcy na rozwój działalności gospodarczej. Szczególny nacisk w tej perspektywie rozdania środków ma być kładziony na rozwój działalności przez mieszkańców. Należy dodać, że LGD Puszcza Knyszyńska jest oceniana jako najprężniejsza w województwie w pozyskiwaniu środków.

Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków komisji.

g) Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

P. K. Bagiński poinformował, że projekt tej uchwały wynikł z rozszerzenia zadania termomodernizacji szkół i przedszkola. Wykonaliśmy już termomodernizację budynków oświatowych, ale z uwagi na to, iż pozostały niewykorzystane środki dołożyliśmy do tego zadania modernizację kotłowni w Zespole Szkół w Kalinówce Kościelnej tym samym wzrasta kwota dofinansowania i Rada musi wyrazić zgodę na przyjęcie tego dofinansowania.

Przewodniczący - jaki jest poziom dofinansowania.

P. K. Bagiński – poziom dofinansowania sięga 84% kosztów kwalifikowanych. Jednak w naszym przypadku jest duży udział kosztów niekwalifikowanych, dotyczy to sali gimnastycznej, która nie była ujęta w pierwotnym projekcie i tym samym następuje podział mocy grzewczej i dofinansowanie obejmuje tylko część szkolną. Rzeczywiste dofinansowanie jest na poziomie 35% kosztów inwestycji na którą mamy zabezpieczoną w budżecie kwotę 142 tys. zł w tym 50 tys. zł dofinansowania jest to wartość kosztorysowa.

Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków komisji                 

h) Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie połączenia sołectwa kolonia-Lewonie z sołectwem Czechowizna w jedno sołectwo Czechowizna oraz nadania statutu sołectwu Czechowizna.

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza poinformował, że zgodnie zarządzeniem Burmistrza w dniu 25 marca odbyły się konsultacje z mieszkańcami sołectwa Czechowizna i kol. Lewonie w których uczestniczyli mieszkańcy Czechowizny mieszkańców kol. Lewonie nie było na 3 dorosłe osoby tam zameldowane wszystkie zamieszkują w Mońkach.  Do zastanowienia jest kwestia, którą można zawrzeć w statucie tj. określenie minimalnej liczby mieszkańców w sołectwie bo może być np. 10 mieszkańców i to sołectwo będzie nadal funkcjonowało z mocy prawa a wówczas jest problem z wyborem sołtysa, rady sołeckiej.

Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków komisji       

i) Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w spawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2015 r.

P. B. Płońska – Skarbnik Gminy przedstawiła i omówiła proponowane zmiany w budżecie gminy na 2015 r. Szczegółowy wykaz zmian znajduje się w załączniku Nr 5 do projektu uchwały. Kontynuując poinformowała, że zmianie ulegnie załącznik nr 3 do projektu uchwały poprzez wprowadzenie nowego zadania zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego dla jednostki OSP wartość zadania kwota 650 tys. zł z tym, że na chwilę obecną jest zabezpieczona kwota 300 tys. zł ze środków przekazanych przez ZWZOSP RP w Białymstoku oraz Komendanta Głównego PSP w ramach środków przyznanych na KSRG. Pozostała kwota ma być sfinansowana w wysokości 50 tys. zł ze środków własnych oraz 300 tys. zł z pożyczki. Mam zapewnienie o dotacji w kwocie 50 tys. zł z WFOŚ, ale na chwilę obecną nie ma jeszcze potwierdzenia.

Burmistrz dodał, iż umówiony jest na spotkanie z Dyrektorem Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w sprawie dofinansowania zakupu samochodu przez Lasy Państwowe, planujemy też złożyć wniosek do powiatu.

Przewodniczący - na jakim jest zadanie budowa oświetlenia.

P. K. Bagiński – zostało zlecone opracowanie dokumentacji na ul. Północną, Łąkową termin wykonania do końca sierpnia. Jeżeli chodzi o ul. Witosa, Zamkową tam zlecone zostało wykonanie, ale realizacja przeciągnie się w czasie ponieważ w ramach tego zadania chcemy wymienić oświetlenie we wsi Poniklica na ledowe sprawdzić oszczędności na zużyciu energii elektryczne, koszt zakupu jednej lampy to kwota około 500 zł. natomiast lampy z Poniklicy wykorzystać na ul. Zamkowej i Witosa.

Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków komisji. Przewodniczący zamknął punkt 5 porządku obrad.

Do pkt. 6

Przewodniczący otworzył punkt 6 porządku obrad.

P. A. Kakareko poruszyła sprawę podsypywania dróg żwirowych z funduszu sołeckiego chodzi konkretnie o sołectwo Guzy. Nawet 1/3 tej drogi nie została podsypana dodatkowo my jako radni nic nie wiedzieliśmy o podsypaniu tej drogi?.

Burmistrz – decyzję w tym zakresie podejmowali sołtysi. Z nimi konsultował się pracownik Urzędu, co do zakresu wykonywanych prac.  

P. A. Kakareko – z tego co wiem miała być podsypana cała droga, a wykonano może 1/3.

P. Skarbnik – wyjaśniał, iż cześć prac ma być wykonana w terminie późniejszym.

P. A.  Kakareko – dlaczego radni nic o tym nie wiedzą.

Burmistrz – o podziale środków z funduszu decyduje sołtys i rada sołecka, zadanie które są realizowane we wsiach wynikają ze złożonych wniosków. Współpraca pomiędzy sołtysem i radnym powinna być jak najbardziej.
P. K. Oświecińska zgłosiła bardzo stan ul. Zamkowej, która wymaga równania szczególnie od strony Knyszyna – Zamku.

Przewodniczący - mieszkańcy zgłaszają potrzebę zainstalowania na skrzyżowaniu ulic Łąkowa – Grodzieńska luster od strony ul. Nowej ponieważ na tym skrzyżowaniu jest bardzo ograniczona widoczność.

P. I. Płaszczyk podobna sytuacja jest na skrzyżowaniu Grodzieńska – Rynek. Jest jeszcze prośba o interwencję w sprawie osób przebywających w Rynku w rejonie przystanku i okolic.

Burmistrz – jest to temat dla policji.

P. K. Bagiński – jest to skrzyżowanie drogi wojewódzkiej z powiatową i przekażemy wniosek do zarządcy drogi.  

P. I. Wysocka jak przebiega przygotowanie do „Dni Knyszyna”.

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza poinformował, że ogłosiliśmy zapytanie ofertowe w na organizację „Dni Knyszyna” oferta, którą komisja przyjęła opiewa na kwotę - 21340 zł w roku ubiegłym była to kwota około 27 tys. zł. Tegorocznie obchody „ Dni Knyszyna” potrwają dwa dni. W dniu 19 czerwca odbędą się rozgrywki sportowe między innymi turniej seniorów w piłce nożnej o Puchar Przewodniczącego Rady. Natomiast w sobotę tj. 20 czerwca lokalizacja - Rynek park i parking przed Urzędem obchody rozpoczną się o godz. 15.00 – Msza Św. w intencji mieszkańców Gminy Knyszyn a następnie od godziny 16.00 do 2.00 przewidziany jest blok programów rozrywkowych.

Przewodniczący zamknął punkt 6 porządku obrad.

Do pkt. 7

Przewodniczący otworzył punkt 7 porządku obrad.

P. A. Pietlukiewicz – ile miesięcznie kosztuje utrzymanie opiekuna w domu kultury we wsi Grądy.

Burmistrz – 750 zł miesięcznie

P. A. Kakareko zgłosiła potrzebę organizowania spotkań z mieszkańcami poszczególnych miejscowości tak aby mieszkańcy mogli przedstawić swoje potrzeby oczekiwania itp.

Burmistrz wyjaśnił, że takie spotkania z mieszkańcami już się odbywają. 

P. K. Chowański dodał, iż takie spotkania odbyły się przy okazji wyboru sołtysów. W przyszłości czeka nas kolejna seria spotkań z uwagi na konieczność przyjęcia statutów sołectw a więc będą konsultacje w poszczególnych miejscowościach na chwilę obecną nowe statuty mają dwa sołectwa tj. Knyszyn – Zamek i Czechowizna. Kolejnym etapem będzie zmiana statutu gminy. Uregulowania w statucie wymaga również chociażby wspólne posiedzenie komisji stałych Rady, które ma miejsce w dniu dzisiejszym.

Do pkt. 8

Przewodnicząca otworzyła punkt 8 porządku obrad.

Do protokołu 3/15 ze wspólnego posiedzenia Komisji stałych Rady Miejskiej z dnia 26 marca  2015 r. uwag nie wniesiono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołu Nr 3/15 ze wspólnego posiedzeń Komisji stałych Rady Miejskiej głosowało 11 członków Komisji. W głosowaniu udział wzięło 11 członków komisji. 

Do pkt. 9

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad Przewodniczący zakończyła wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej, Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Knyszynie  

 

Protokółował:                        

Andrzej Kudzinowski                                                               Przewodniczący obrad

    

Zbigniew Adam Niedzielewski  

Metryka strony

Udostępniający: Przewodniczący Komisji

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2015-09-23

Data modyfikacji: 2015-09-23

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2015-09-23