Protokół Nr XXXVI/10

Protokół Nr XXXVI/10

 

z sesji Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 12 listopada 2010 r. która odbyła się w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego  w Knyszynie w godz. 1400 - 1500 pod przewodnictwem Przewodniczącej Rady Miejskiej w Knyszynie - Pani Ireny Wysockiej  

 

               

            Przewodnicząca Rady Miejskiej otworzyła obrady witając zaproszonych gości, radnych, sołtysów przybyłych na obrady XXXVI sesji Rady Miejskiej w Knyszynie. Stwierdziła, iż na stan 13 radnych w sesji uczestniczy 12 radnych co zabezpiecza regulaminowe kworum do podejmowania prawomocnych uchwał (lista obecności załączona do protokołu).

Po otwarciu pkt.2 „Przedstawienie porządku obrad” Przewodnicząca przedstawiła proponowany porządek obrad. Następnie poinformowała, iż zgodnie z art. 20 ust.1a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady. Przewodnicząca zwróciła się z zapytaniem czy są  propozycje zmian do porządku obrad.

Uwag i wniosków do proponowanego porządku obrad nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 12 radnych, a oto jego treść:      

1.      Otwarcie obrad XXXVI sesji Rady Miejskiej

2.      Przedstawienie porządku obrad.

3.      Interpelacje i wnioski radnych.

4.      Informacja Burmistrza z działalności gminy w okresie między sesjami.

5.      Podjęcie uchwał w sprawach:

a) uchwalenia rocznego Programu współpracy Gminy Knyszyn z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w 2011 r.

b) zmiany Uchwały Nr XXXV/230/10 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 28 września 2010 r. w sprawie określenia dochodów gromadzonych przez jednostki budżetowe prowadzące działalność oświatową.

c) ustalenia stawek dotacji przedmiotowych dla Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Knyszynie.

d) wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości.

6.      Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych gminy w roku szkolnym 2009/2010.

7.      Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.

8.      Wolne wnioski.

9.      Zakończenie obrad.  

Do pkt. 3

Przewodnicząca otworzyła punkt 3 porządku obrad. Interpelacje i wnioski ze strony Rady zgłosili:

r. A. Pietlukiewicz:

- zwrócił się z zapytaniem o losy zgłoszonej reklamacji dotyczącej pęknięć na nawierzchni asfaltowej i stwierdził, że trzeba przeprowadzić równanie drogi.

r. J. Andraka:

- zgłosil zapotrzebowanie na równanie drogi Jaskra – Kalinówka Kościelna zauważył, że w ciągu najbliższego tygodnia należałoby to zrobić.

r. M. Wojtulewicz:

- zgłosiła, że stan nawierzchni wszystkich dróg żwirowych, dojazdowych  jest fatalny.

Przewodnicząca:

- złożyła wniosek o zainteresowanie się skrzyżowaniem na ulicy Nowa – Grodzieńska. Poinformowała, że zgłaszała ten problem Wiceburmistrzowi R. Sidorskiemu, jednak stwierdziła, że tam nadal jest bardzo niebezpiecznie, przy płocie jest wiele zarośli i wyjazd z ulicy Nowej jest niebezpieczny.

r. M. Wojtulewicz:

- w sprawie zarośli przy ul. Nowej poparła wniosek Przewodniczącej i stwierdziła, że na ostatniej sesji o tej sprawie była mowa wówczas Pan kierownik ZGKiM zobowiązał się do uprzątnięcia posesji pani Olesiewicz. Stwierdziła, że niestety nic tam się nie dzieje.

Innych interpelacji i wniosków ze strony Rady nie zgłoszono. Przewodnicząca zamknęła punkt 3 porządku obrad.  

Do pkt. 4

Przewodnicząca otworzyła punkt 4 porządku obrad. Następnie udzieliła głosu Burmistrzowi,

który przedstawił następujące informacje z działalności gminy w okresie między sesjami:

1. Zakończono prace przy termomodernizacji budynku przedszkola w Knyszynie. Prace wykonano w terminie.

2. W poniedziałek zostanie zakończony program budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.

3. Rozpoczęto odbiór zadania - remont i dostosowanie dla potrzeb niepełnosprawnych budynków w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Knyszynie. Część w/w prac wykonano wcześniej z resztę wykonawca się opóźniała, będą naliczone kary umowne.

4. Dzisiaj odbył się odbiór inwestycji - zagospodarowanie turystyczne działki przy ulicy Kościelnej 6 w Knyszynie.

5. Trwa przebudowa budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w Knyszynie termin zakończenia inwestycji 15 grudnia 2010 r.

6.      W ramach utrzymania dróg podsypywano następujące drogi: pomiędzy ulicy Kościelną a Goniądzką, do starego wysypiska, ulicę Podlaską oraz za fermą pana Sidorskiego. Równano drogi na osiedlu, na ul. Białostockiej gościniec, za cmentarzem, droga do Nowin.

Stwierdził, że wszystkie żwirówki wymagają poprawienia jest to do zrobienia, ale musi przestać padać deszcz, gdyż przy takiej pogodzie podsypywanie nie daje rezultatów, a jedynie może pogorszyć stan nawierzchni.

7.      Wykonano modernizację chodnika przy ulicy Szkolnej od Rynku do posesji gminnej tj. bloku nr 7 oraz na końcu ulicy Starodwornej dokończono chodnik.

8.      ZGKiM zakupił rozrzutnik RCV 3 do posypywania ulic, bo poprzedni już po kilkunastu latach eksploatacji nie nadawał się do użytku.

9.      Uruchomiono Miejsko – Gminne Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w ZSO w Knyszynie, gdzie dzieci będą mogły uczyć się prawidłowego poruszania się po drogach zarówno rowerem jak i motorowerem, dzięki Radzie, która zatwierdziła zakup motoroweru i pieniądze popłynęły z kasy gminy.

10.  Wpłynęły podziękowania z gminy Łubnice.

Burmistrz odczytał podziękowanie: „Człowiek jest wielki nie przez to co posiada lecz przez to kim jest, nie przez to co ma lecz przez to czym dzieli się z innymi” Słowami papieża Jana Pawła II gmina Łubnice składa serdeczne podziękowanie za życzliwość i hojność i zrozumienie trudnej sytuacji naszych mieszkańców, którzy ucierpieli w czasie powodzi maj – czerwiec 2010. Wsparcie to przyczyniło się do zapewnienia poczucia bezpieczeństwa i pewności dnia jutrzejszego. Okazana życzliwość zawsze będzie znakiem nadziei, że w sytuacji kryzysowej niepozostaniami sami. Prosimy przyjąć najlepsze życzenia spełnienia planów, satysfakcji z realizacji planowanych zamierzeń, zdrowia oraz wszelkiej pomyślności w życiu osobistym i zawodowym z wyrazami szacunku i poważania Przewodniczący Rady Miejskiej oraz wójt gminy Łubnice”.

Burmistrz:

- podziękował sołtysom, którzy jak stwierdził najwięcej się  przy tej zbiórce napracowali.

Przewodnicząca zamknęła punkt 4 porządku obrad.  

Do pkt. 5

Przewodnicząca otworzyła punkt 5 porządku obrad - Podjęcie uchwał w  sprawach:               

a)      uchwalenia rocznego Programu współpracy Gminy Knyszyn z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w 2011 r.  Następnie poprosiła o przybliżenie tematyki, gdyż wcześniej nie odbyły się komisje

I. Dworzańczyk:

- podejmowanie rocznego planu współpracy jest stałą procedurą w latach ubiegłych taki program był również podejmowany są pewne zmiany w stosunku do lat ubiegłych

mianowicie została znowelizowana ustawa o  działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z 2003 r., która reguluje tą procedurę uszczegółowiono zakres jaki ma zawierać program współpracy. Taki program współpracy może być podjęty po uprzednim przeprowadzeniu konsultacji z organizacjami pozarządowymi i innymi wolontariatami wymienieni w ustawie. Konsultacje zostały przeprowadzone zgodnie z ustawą z 08 września 2010 r. w sprawie ustalenia szczegółowego sposobu konsultowania takich projektów z  organizacjami. Projekt był dostępny na stronie internetowej i na tablicy ogłoszeń, w wyznaczonym terminie nie wniesiono uwag.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały. Następnie podjęła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 12 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 12 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XXXVI/231/10).

 

b)      zmiany Uchwały Nr XXXV/230/10 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 28 września 2010 r. w sprawie określenia dochodów gromadzonych przez jednostki budżetowe prowadzące działalność oświatową.

Skarbnik pani B. Płońska:

-                    wyjaśniła, że proponowana zmiana do uchwały polega na zmianie zapisu o terminie wejścia w życie uchwały. Poprzednio w uchwale znalazł się zapis, że uchwała wchodzi w życie z dniem 01 stycznia 2011 roku i ta uchwała rzeczywiście wchodzi w życie z pierwszym dniem nowego roku , ale żeby można było ją uwzględnić w dochodach i wydatkach gromadzonych przez jednostki budżetowe prowadzące działalność oświatową taka uchwała musi posiadać zapis, że wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały. Następnie podjęła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 12 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 12 radnych (w załączeniu uchwała Nr XXXVI/232/10).

 

c)      ustalenia stawek dotacji przedmiotowych dla Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Knyszynie.

Skarbnik  pani B. Płońska:

- wyjaśniła, że uchwałę podejmuje się w celu możliwości sporządzenia projektu budżetu na 2011 r., ponieważ jeden z załączników projektu do budżetu zakłada ustalenie kwoty dotacji przedmiotowej dla ZGKiM, a podstawą do ujęcia tej kwoty w budżecie jest  ustalenie tych stawek dotacji. Stawki dotacji wynikają ze skalkulowania kosztów czyli cen poszczególnych usług. W międzyczasie zmieniły się jednostki dotowane. Była dotacja do m3 a będzie do kilograma. Obecnie nieczystości będą na wysypisku ważone. Omawiane stawki pozwolą gminie dotować ZGKiM dzięki temu stawki opłat dla mieszkańców się nie zmieniają.

Przewodnicząca:

- zwróciła się z zapytaniem jakie stawki dotacji do nieczystości płynnych obowiązywały w poprzednim roku

Kierownik ZGKiM pan J. Romanowicz:

- poinformował, że w ubiegłym roku stawki dotacji były wyższe, gdyż kupiliśmy samochód asenizacyjny i to poszło w koszty, w tym roku koszty są niższe dlatego niższa jest opłata.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 12 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 12 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XXXVI/233/10).

 

d)     wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości.

Burmistrz:

- poinformował, że został przygotowany wniosek do Agencji Rolnej skarbu państwa w Warszawie o pozyskanie gruntów na poszerzenie drogi i taka uchwała została przygotowana jednak w księgach wieczystych widnieje napis ostrzeżenia o niezgodności stanu prawnego nieruchomości ujawnionego w księdze wieczystej z rzeczywistym stanem prawny ze względu na treść postanowienia Sądu Rejonowego w Białymstoku mocą którego Bolesław Toczydłowski nabył przez zasiedzenie z dniem o1 stycznia 1891 r. własność nieruchomości położonej w Ogrodnikach składającej się z działek oznaczonych 296/1 pow 1.7 ha i 297/1 21,71 ha, 299 17,84 ha, dla których Sąd Rejonowy w Białymstoku prowadzi księgi wieczyste.

Oznacza to, że na jednym odcinku drogi możemy podjąć uchwałę, ale nie do całości, gdyż są działki sporne. Na jedną działkę możemy podjąć uchwałę a na tą drugą trzeba zaczekać, żeby wyjaśnić jej stan prawny.

r. G. Marecka:

- zwróciła się z zapytaniem czy gmina zasięgała opinii radcy prawnego w sprawie konsekwencji związanych z uchwaleniem przez Radę uchwały

Burmistrz:

- wyjaśnił, że w projekcie uchwały ujęliśmy tylko tą działkę co do której nie ma wątpliwości, działka oznaczona nr 295/3 stanowi własność państwa jednak ta druga działka najprawdopodobniej została nabyta przez osobę prywatną poprzez zasiedzenie.

r. J. Andraka:

- zasugerował, że należałoby dwie działki łącznie uchwalić dopiero, gdy wyjaśni się stan prawny drugiej działki.  

I. Dworzańczyk:

- wyjaśniła, że i tak jest konieczność podjęcia dwóch uchwał jedna na wyrażenie zgody na nabycie gruntu od Agencji Nieruchomości a druga w sprawie wyrażenia zgody na nabycie gruntu od tej osoby prywatnej jeśli ona wyrazi na to zgodę. To, że Agencja Nieruchomości wyraziła zgodę na odstąpienie nieodpłatne z działki na rzecz gminy to już wiemy, niestety nie znamy sytuacji prawnej drugiej działki i jak zachowa się pan Toczydłowski jeśli faktycznie jest właścicielem tej działki.

Burmistrz:

- poinformował, że została opracowana kompletna dokumentacja na poszerzenie tej drogi więc nawet na tym odcinku przy omawianej działce można poszerzyć drogę.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 12 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 12 radnych (w załączeniu uchwała Nr XXXVI/234/10).
Przewodnicząca zamknęła punkt 5 obrad. 

Do pkt. 6

Przewodnicząca otworzyła punkt 6 porządku obrad i poprosiła o zreferowanie tematu.

Burmistrz:

- poinformował, że Rada Miejska otrzymuje informacje o stanie realizacji zadań oświatowych gminy w roku szkolnym 2009/2010 do zapoznania i jeśli wystąpiły jakieś wątpliwości lub pytania postaramy się na nie odpowiedzieć.

Przewodnicząca otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto. Przewodnicząca zamknęła punkt 6 porządku obrad. 

 Do pkt. 7

Przewodnicząca otworzyła punkt 7 porządku obrad – odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych. Następnie udzieliła głosu Burmistrzowi, który udzielił następujących odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych:

r. A. Pietlukiewicz, J. Andraka, M. Wojtulewicz

- stan dróg

Stan dróg żwirowych szczególnie w okresie intensywnych opadów deszczu jest fatalny. Niestety warunki atmosferyczne nie pozwalają na przeprowadzenie równania dróg. Potrzeba co najmniej trzech dni ładnej pogody, aby podsypywanie przyniosło efekt.

W przypadku drogi do wsi Grądy, reklamacja została uznana, wykonawca poprawi pęknięcia w asfalcie w przypadku ładnej pogody nawet w tym roku.

Przewodnicząca, r. M. Wojtulewicz

- skrzyżowanie ulic Nowa Grodzieńska

Wiceburmistrz R. Sidorski:

- poinformował, że po rozmowie z panią Przewodniczącą był u właścicielki posesji przy omawianym skrzyżowaniu. Kontakt z właścicielką jest ciężki, wcześniej udawało się nakłonić ją do sprzątnięcia posesji teraz  niestety nie. Nie mam pewności czy ZGKiM może posprzątać tą prywatną posesje. Występowaliśmy do Zarządu Dróg, ale niestety nieskutecznie.

Burmistrz:

- przedstawił propozycję rozwiązania problemu, poprzez osobę, która musi społecznie odpracować kilka godzin więc pan kierownik ZGKiM może tą osobę wyznaczyć do sprzątnięcia posesji przy ul. Nowej.  

r. M. Wojtulewicz:

- poprosiła, aby ta sprawa została załatwiona skutecznie. Poinformowała, że spotkała się z sytuację kiedy pracownicy pewnej firmy nie potrafili wykonać pracy jak należy więc te prace wykonała kierownictwo tej firmy. 

Kierownik ZGKiM J. Romanowicz:

- jest to posesja prywatna a utrzymanie porządku na prywatnej posesji jest obowiązkiem właściciela posesji. Równie dobrze, każdy mieszkaniec Knyszyna może nie sprzątać posesji czekając aż zrobi to ZGKiM.

Przewodnicząca:

- zgodziła się z wypowiedzią kierownika ZGKiM i stwierdziła, że są sytuacje wyjątkowe i ta do takich należy. To jest wizytówka naszego miasta, nie mówiąc o bezpieczeństwie na tym skrzyżowaniu.

Przewodnicząca zamknęła punkt 7 porządku obrad.
Do pkt. 8

Przewodnicząca otworzył punkt 8 porządku obrad. 

r. G. Okrasiński:

- stwierdził, że nie skończył się problem z przejazdem z jednego na drugi asfalt, a dwa przepusty są wymyte.

Przewodnicząca:

- zasugerowała, że jest problem z wodą na ul. Jagiellońskiej przy krzyżu. W tym miejscu nie można przejść bo kałuże są ogromne. Sprawa przy posesji Pana Wałuszko, też nie została załatwiona.

Przewodnicząca udzieliła głosu Burmistrzowi.

Burmistrz:

- wyjaśnił, że w tym momencie pogoda nie pozwala na wykonywanie prac na drogach, jednak pracownik pojedzie obejrzeć te przepusty i przejazd z jednego na drugi asfalt. Jeżeli chodzi o sprawę pana Wałuszko występowaliśmy ponownie do firmy, która miała zrobić badania muszą sprawdzić jaka jest różnica w wodzie. Po zimie może to się obniżyć i być może będą zmuszeni bez badań to zrobić.

Jeśli chodzi o ul. Jagiellońską to w planie na następny rok trzeba ująć przebudowę tego skrzyżowania.  To nie jest sprawa firmy wykonującej asfaltowanie osiedla tylko sprawa remontu na tym skrzyżowaniu należy tam zrobić odpływ dla wody.

Kończąc wypowiedz Burmistrz podziękował Radzie Miejskiej za czteroletnią współpracę, radnym startującym w najbliższych wyborach życzył udanych wyborów.

Przewodnicząca:

- poinformowała, że otrzymała wniosek z Zarządu Szkolnego Podlasiak Knyszyn, zwróciła się z zapytaniem do Burmistrza czy rada powinna ten wniosek rozpatrzyć.

Burmistrz:

- wyjaśnił, że jeżeli potrzebne są środki to taki wniosek należy rozpatrzyć jak najszybciej, ale oficjalnie gmina nie otrzymała rozliczenia poprzedniej dotacji.

Przewodnicząca:

- zwróciła się do zebranych i stwierdziła, że w 2006 r. startowaliśmy do wyborów, przeszliśmy do Rady Miejskiej i pracowaliśmy cztery lata. To wyborcy nas ocenią czy pracowaliśmy dobrze czy źle. Podziękowała wszystkim, którzy pracowali w komisjach. Szczególne podziękowania skierowała do pani I. Dzięgielewskiej, która była przewodniczącą Komisji Rewizyjnej. Stwierdziła, że ta komisja wykazała się ogromną pracowitością. Życzyła wszystkim radnym startujących w wyborach sukcesów. Podziękowała za współpracę Burmistrzowi, Wiceburmistrzowi, Sekretarzowi oraz pani Skarbnik oraz skierowała podziękowania do nieobecnego pana A. Kudzinowskiego, który swoją pracowitością wspierał radę oraz życzyła mu szybkiego powrotu do zdrowia, żeby wrócił do Urzędu i nadal współpracował z radą.

Podziękowała wszystkim pracownikom Urzędu Miejskiego, którzy współpracowali z radą oraz sołtysom,  kierownikowi ZGKiM oraz dyrektorowi Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Knyszynie za uczestnictwo w posiedzeniach Rady Miejskiej w Knyszynie.

Przewodnicząca zamknęła punkt 8 porządku obrad.
Do pkt. 9

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad, Przewodnicząca zakończyła obrady XXXVI sesji Rady Miejskiej w Knyszynie.  

Protokółował

Agnieszka Wysocka                                                 

                                                                           

 

    Przewodniczący Rady Miejskiej

                                                                                                                      

                                                                                                                                                                                                            Irena Wysocka  

Metryka strony

Udostępniający: Sekretarz Gminy

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2010-12-27

Data modyfikacji: 2010-12-27

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2010-12-27