Protokół Nr 21/09 z 25 listopada 2009

Protokół Nr 21/09

ze wspólnego posiedzenia Komisji: Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego:

Komisji Rolnictwa Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 25 listopada  2009 r. w godz. 900- 1700

w sali konferencyjne Urzędu Miejskiego w Knyszynie    pod przewodnictwem Pani – Małgorzaty Wojtulewicz

 

 

W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji i zaproszeni goście zgodnie z listą

obecności. Na stan 12 członków komisji w posiedzeniu uczestniczy 9. 

Przewodnicząca Rady otworzyła wspólne posiedzenie komisji stałych Rady. Następnie poprosiła o wybór Przewodniczącego obrad i zaproponowała kandydaturę
P. M.  Wojtulewicz Przewodniczącą Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej

P. M. Wojtulewicz wyraziła zgodę innych kandydatów nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za wyborem Pana M. Wojtulewicz na przewodniczącą wspólnego posiedzenia komisji stałych głosowało 9 członków komisji.    

Przewodnicząca obrad M. Wojtulewicz przedstawiła proponowany porządek obrad. Zwróciła się z pytaniem czy są uwagi bądź propozycje zmian do porządku obrad. 

Uwag i propozycji zmian do porządku obrad nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 9 członków Komisji, a oto jego treść:

  1. Przyjęcie porządku obrad.
  2. Przegląd dróg gminnych i powiatowych.  
  3. Projekty uchwał w sprawach:

a)      wyrażenia zgody na realizację inwestycji celu publicznego

b)      wyrażenia zgody na sprzedaż w trybie przetargu ograniczonego nieruchomości gminy Knyszyn,

c)       powołania Komisji Inwentaryzacyjnej do przeprowadzenia inwentaryzacji mienia Gminy Knyszyn w celu jego komunalizacji,

d)      wyrażenia zgody na sprzedaż w drodze bezprzetargowej nieruchomości Gminy Knyszyn na rzecz właściciela sąsiedniej nieruchomości,

e)      ustalenia stawek dotacji przedmiotowych dla Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Knyszynie

f)        w sprawie opłat za świadczenia przedszkola publicznego prowadzonego przez Gminę Knyszyn

g)      wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia pomiędzy Gminą Knyszyn a Gminą Białystok,           

h)      zmieniająca uchwałę Nr XXVI/168/09 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 28 sierpnia 2009 r. w sprawie zasad udzielania i rozmiaru zniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć w zależności od wielkości, typu szkoły i warunków pracy oraz przyznawania zwolnienia od obowiązku realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dyrektorom, wicedyrektorom oraz nauczycielom pełniącym inne stanowiska kierownicze w szkołach, nauczycielom, którzy obowiązki kierownicze pełnią w zastępstwie nauczycieli, którym powierzono stanowiska kierownicze,

i)        określenia stawek podatku od nieruchomości,

j)        określenia stawek podatku od środków transportowych

k)       dokonania zmian w budżecie gminy na 2009 r.         

  1. Podatek rolny na 2010 r.
  2. „Bądź pewna i niezależna” – omówienie celów działania oraz podsumowanie efektów i omówienie rezultatów projektu.   
  3. Sprawy różne.
  4. Wolne wnioski.

 

Do pkt. 2

W godzinach  910 – 1110 Komisja przeprowadziła przegląd większości dróg gminnych i powiatowych położonych na terenie gminy Knyszyn.

Po przeglądzie przystąpiono do omawiania stanów dróg:

P. E. Romanowicz – Kierownik ZGKiM odniósł się do uwagi przewodniczącej zgłoszonej podczas przeglądu dróg, iż droga za wsią Nowiny Kasjerskie w kierunku posesji  P. Malinowskich była naprawiana przez ZGKiM i opłacona. Sprawdził zlecenia wystawione przez Urząd za ostanie pół roku i takiego zlecenia nie było a więc zakład nie wykonywał tam żadnych prac i nie otrzymał za to żadnego wynagrodzenia. Być może jakieś prace były wykonywane w poprzednim półroczu.  

Burmistrz wyjaśnił, iż podsypany został odcinek drogi do P. Malinowskich, co było widać. Natomiast dalszy odcinek drogi – przy lesie nie był robiony ponieważ jest to typowa droga gruntowa o nieustalonym przebiegu i trudno wchodzić na czyjś prywatny grunt. Kilka największych zadoleń na tej drodze zostanie podsypanych.

Kontynuując Burmistrz odniósł się do uwag zgłaszanych podczas przeglądu dróg. Stwierdził, iż bardzo dobrze się stało, że taki przegląd się odbył. Przejechano kilkadziesiąt kilometrów a tych dróg na terenie gminy jest dwa razy więcej. Generalnie drogi niezależnie do kogo należą wymagają szczególnej troski i bardzo dużych nakładów. Komisja po takim przeglądzie może wyrobić sobie opinię, które drogi są lepsze, które gorsze, które powinny być wcześniej zrobione. Natomiast nie jest tak, że wszystko jest źle. Jeżeli chodzi o drogi żwirowe to nie da się ich utrzymać przez cały rok w bardzo dobrym stanie. Jeżeli droga była zrobiona 10 – 15 lat temu a teraz podyspana to po miesiącu czy dwóch wymaga ponownie równania np.: droga za Zofiówka, co innego jeżeli droga była robiona rok temu a teraz jest w złym stanie to taka droga wymaga na pewno poprawy. Trudno też mówić o robieniu dróg gruntowych dojazdowych np.: na kolnie, są to drogi o szerokości 3-4 m bardzo często o nieustalonym przebiegu w takim przypadku można punktowo podsypywać zadolenia. Na niektórych drogach dało się dzisiaj zauważyć powyorywane pobocza, muldy wymaga to interwencji i pracownik urzędu przyjrzy się temu i przejedzie po tych drogach. Jeżeli chodzi o wykaszanie poboczy na drogach wojewódzkich, krajowych jest to wykonywane raz lub dwa razy do roku i przyjęty standard obowiązuje na wszystkich drogach również na terenie gminy Knyszyn. Odkrzaczanie poboczy w przypadku dróg gminnych w tym roku do tych prac należy przystąpić wcześniej i wykorzystać do tego okres zimowy. Natomiast krzaki, które wycina powiat są one składowane a późniejszym okresie są zrębkowane ponieważ powiat dyspnuje rębakiem. Podczas przeglądu dróg przy drogach gminnych można było zauważyć dużo drzew szczególnie topoli na pewno spora z nich część wymaga usunięcia. Słuszna uwaga była, co do złego stanu drogi prowadzącej na wyspisko jest to tym bardziej niezrozumiałe, iż praktycznie codziennie poruszają się tą droga pojazdy gminne i co jakiś czas ta droga powinna być porównana. Jeżeli chodzi o plac targowicy to był on w tym roku dwukrotnie sprzątany i na pewno nastąpiła poprawa w porównaniu do roku ubiegłego. Zwrócić należy jednak uwagę, że na ul. Jagiellońską spływają wody opadowe z ulic żwirowych powodując nanoszenie piasku. Uwag również nie powinno być, co do placu zabawa w tym roku był on również systematycznie sprzątany szczególnie w okresie wakacji. Jeżeli chodzi o gromadzącą się wodę opadową na skrzyżowaniu ul. Radziwiłłówny z ul. Jagiellońską to wykonawca prac na Osiedlu Z. Augusta na ile to było możliwe obniżył teren na pewnym odcinku ul. Jagiellońskiej i na pewno tej wody jest mniej. Wymaga to jednak większej naprawy i na wiosnę powiat zbada jak to naprawić.         

Przewodnicząca stwierdziła, iż zgadza się w części z wypowiedzią Burmistrza niemniej jednak jej zadaniem na innych gminach na terenie powiatu drogi gminne, powiatowe czy wojewódzkie są lepiej utrzymane również pobocza na tych drogach są wykoszone.                                                                                                    

P. I. Dzięgielewska zwróciła się z pytaniem czy były podejmowane jakieś działania w stosunku do właściciela dróg wojewódzkich o częstrze obkaszanie tych poboczy czy jest na to potwierdzenie w dokumentacji, wysyłane pisma potwierdzające te działania. Podobnie w przypadku zjazdu z drogi krajowej do wsi Czechowzina. Słyszy się również uwagi odnośnie podyspywania dróg być może trzeba zmienić materiał używany do podsypywania.  Również w przypadku dróg powiatowych czy były wystąpienia ze strony Urzędu o remonty tych dróg.      

Burmistrz wyjaśnił, iż wszystkie zgłoszenia radnych czy sołtysów są przesyłane do danego właściciela bądź zarządcy drogi, którego sprawa dotyczy.    

P. W. Klim zaproponował aby jak w Knyszynie robi się przeglądy chodników, ulic przy poszczególnych posesjach tak podobnie przyjrzeć się jak wyglądają pobocza dróg przy poszczególnych działkach często można zauważyć: wyorane pobocza, karcze i kamienie w rowach, kołki ogrodzeniowe w koronie drogi itp. Warto się temu przyjrzeć i spróbować to wyeliminować.                        

Przewodnicząca również zwróciła uwagę, iż nagminne rolnicy wyorują pas drogowy i należy zrobić z tym porządek.

Burmistrz wyjaśnił, iż pracownik Urzędu przejedzie poszczególne drogi  i sprawdzi.

Zostaną również podjęte działania Burmistrz cele usunięcia części drzew szczególnie dotyczy to dróg  do wsi Jaskra, Guzy częściowo Czechowizna.

Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem czy w przypadku dróg powiatowych przedstawiciel Urzędu uczestniczy w odbiorze prac typu równanie. Takim przykładem może być droga Zofiówka – Nowiny Kasjerskie gdzie np. po równaniu jesiennym ta droga wyglądała jeszcze gorzej niż przed.

Burmistrz wyjaśnił, iż w przypadku dróg powiatowych powiat organizuje przetarg i odbiera wykonane prace i nie powiadamia o odbiorze.

P. J. Bielski zauważył, iż należy zwrócić uwagę P. Grzegorczykowi, który wykonuje podsypywanie dróg gminnych na jakość żwiru, którego używa ponieważ ten surowiec nie jest najwyższej jakości.

Przewodnicząca Rady zauważyła, iż od kilku lat P. Grzegorczyk zajmuje się równaniem i podsypywaniem dróg na terenie gminy. Jak do tej pory P. Przewodnicząca nigdy nie słyszała aby ktoś pochwalił wykonywane przez niego prace. Być może należałoby zrezygnować z jego usług i znaleźć innego wykonawcę.

Burmistrz wyjaśnił, iż do tej pory tam gdzie były równane drogi nie było skarg po wykonanych pracach. Prace, które są wykonywane przez P. Grzegorczyka są kontrolowane czy to  przez Burmistrza czy też pracownika Urzędu. Natomiast co do jakości urobku czy jest dobry czy zły okaże się to na wiosnę kiedy się zagęści. Zdarzyła się taka sytuacja, że na jedną z dróg był nawieziony niewłaściwy urobek i zostało to poprawione.

Przewodnicząca zwróciła się o opinię Burmistrza, co do drogi przebiegającej przez wieś Nowiny Kasjerskie, co można tam zrobić. 

Burmistrz poinformował, iż od 2-3 lat trwają rozmowy na temat asfaltowania całej drogi, aż do Przewalanki. Burmistrz stwierdził, iż uważa odcinek drogi przebiegający przez wieś Nowiny Kasjerskie jako pierwszy do zrobienia dokumentacji. Dopóki tej dokumentacji nie będzie możemy mówić jeszcze ileś tam kolejnych lat. Od tego roku pojawiła się możliwość współfinansowania inwestycji drogowych przez Lasy Państwowe niemniej jednak jest to sprawa odległa w czasie między innymi z uwagi na przebieg tej drogi przez las. Zadaniem głównym na rok przyszły to opracowanie dokumentacji na tą drogę i szukanie możliwości jej wykonania.

Przewodnicząca zakończyła dyskusję i zamknęła punkt 2 porządku obrad.

 

Do pkt. 3

Przewodnicząca otworzyła punkt 3 porządku obrad – projekty uchwał w sprawach:

a)      wyrażenia zgody na realizację inwestycji celu publicznego

Burmistrz wyjaśnił, iż sprawa dotyczy przedstawianej Radzie drogi w miejscowości Ogrodniki w kierunku wsi Kąty. Droga ta ma szerokość  4 m. Urząd zwrócił się do agencji Rolnej Skarbu Państwa o przekazanie gruntów na poszerzenie drogi. Hodowla Zarodowa Zwierząt, która włada tymi gruntami pozytywnie zaopiniowała wniosek. Agencja wstępnie pozytywnie przychyliła się do wniosku. Grunt na poszerzenie pasa drogowego do 8 m ma być przekazany nieodpłatnie. Gmina poniesie koszty podziału tych działek oraz aktu notarialnego.  

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na realizację inwestycji celu publicznego

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 9 członków Komisji w głosowaniu udział wzięło 9 członków Komisji.         

 

b)      wyrażenia zgody na sprzedaż w trybie przetargu ograniczonego nieruchomości gminy Knyszyn,

Burmistrz wyjaśnił, iż przedmiotowa nieruchomości o nr geodezyjnym 2157 o pow. 0,1471 ha położona jest w Knyszynie w obrębie ul. Szkolnej w sąsiedztwie nieruchomości P. Jankowskich, którzy od lat byli dzierżawcami tej nieruchomości i są zainteresowani jej wykupem. Z uwagi na to, iż dojazd do tej nieruchomości jest ograniczony tylko od P. Jankowskich i P. Kakreko oraz placu szkolnego sprzedaż jest możliwa w trybie przetargu ograniczonego.

P. W. Cuter zauważył, iż Komisja wyraża zgodę na sprzedaż działki w trybie przetargu ograniczonego. Natomiast jeden z mieszkańców ul. Białostockiej zwracał się do gminy o sprzedaż działki przyległej do jego działki położonej przy ul. Szkolnej i dwukrotnie otrzymał odpowiedź, iż gmina odmawia jej sprzedaży. Od czego zależy decyzja być może w tej sprawie mogłaby się wypowiedzieć Rada czy tą działkę przeznaczyć do sprzedaży czy nie.  

Burmistrz wyjaśnił, iż była przedstawiana propozycja przeznaczenie do sprzedaży działek położonych w obrębie byłego herbapolu nie uzyskała ona akceptacji Rady. Mieszkaniec w podaniu informuje, iż ta działka jest bez dojazdu a w rzeczywistości ta działka ma dojazd. W latach poprzednich zainteresowani wykupem na poszerzenie swojej działki byli między innymi P. Woroszyło.

P. W. Cuter zauważył, iż to nie dotyczy tej działki tylko sąsiedniej natomiast zainteresowanym jest P. Mariusz Stefanowicz.

P. R. Sidorski poinformował, iż pracownik odszuka akta sprawy i w punkcie wolne wnioski zostanie przedstawiona informacja na ten temat.

P. I. Dzięgielewska zwróciła się z pytaniem jaka jest procedura przy sprzedaży nieruchomości czy wszystkie propozycje przedstawiane są Radzie i tak jak tutaj mamy gotowy projekt uchwały. Czy też załatwia się część spraw poprzez pisma.

Burmistrz wyjaśnił, iż wszystkie nieruchomości przeznaczane do sprzedaży są przedstawiane Radzie i wymagają jej zgody.                  

W toku dalszej dyskusji ustalono, iż wspomniana działka przylega bądź nie do nieruchomości gminnej (nieruchomość przy strażnicy).   

Przewodnicząca Rady zwróciła się z pytaniem czy jest umowa dzierżawy na tą działkę.

P. I. Dworzańczyk insp ds. rolnictwa poinformowała, iż nie ma umowy dzierżawy na tą działkę. Z informacji uzyskanych od P. B. Jankowskiej wynika, że ostatnia umowa zawarta była około 8 lat temu natomiast później albo strona nie była zainteresowana przedłużeniem tej umowy bądź ten fakt został przeoczony i korzystali z niej bez umowy.

Przewodnicząca Rady zauważyła, iż co wobec tego robi urząd, że nie pilotuje tej sprawy czy jest płacony podatek czy też nie. Na tej działce jest wykopany staw kto dał na to zezwolenie na wykopanie stawu na mieniu gminnym. Trzeba wyjaśnić tą sprawę. 

P. I. Dworzańczyk poinformowała, iż podatek od nieruchomości za tą działkę jest opłacany.   

Przewodnicząca Rady zaproponowała pozostawienie tej sprawy do wyjaśnienia.

P. I. Dzięgielewska stwierdziła, iż jej zdaniem należy przyjąć zasadę, że jeżeli wpływają jakieś podania o sprzedaż nieruchomości to powinny one trafić na Komisję, która zdecyduje czy przeznacza się daną nieruchomość do sprzedaż czy też nie  i dopiero wówczas powinien być przygotowany odpowiedni projekt uchwały, który trafi na sesję Rady. Nie przypomina sobie aby w przypadku podania P. Stefanowicza było to przedstawiane na Komisji. Dokonuje się selekcji podań i w jednym przypadku odpowiada się na nie natomiast w drugim przygotowuje się gotowy projekt uchwały.

Burmistrz poinformował, iż ta sprawa wymaga wyjaśnienia i dlatego też wycofuje projekt tej uchwały.                                                                                             

c)       powołania Komisji Inwentaryzacyjnej do przeprowadzenia inwentaryzacji mienia Gminy Knyszyn w celu jego komunalizacji,

P. I. Dworzańczyk wyjaśniła, iż jest jeszcze szereg działek będących w posiadaniu gminy Knyszyn na zasadach samoistnych i warto te sprawy uregulować potwierdzić własność gminy w drodze decyzji wojewody podlaskiego wówczas będzie można złożyć księgi wieczyste na te nieruchomości. Dopiero wówczas będzie można przeznaczyć te grunty do sprzedaży czy też dzierżawy przy obecnym stanie prawnym  nie można tym mieniem dysponować bo gmina nie ma tytułu własności.

Ze strony Komisji jako przedstawicieli Rady do Komisji inwentaryzacyjnej zgłoszono:

- P. Józefa Andrakę,

- P. Jerzego Bielskiego,

- P. Wiesława Cuter

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie powołania Komisji Inwentaryzacyjnej do przeprowadzenia inwentaryzacji mienia Gminy Knyszyn w celu jego komunalizacji,

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 9 członków Komisji w głosowaniu udział wzięło 9 członków Komisji.   

                    

d)      wyrażenia zgody na sprzedaż w drodze bezprzetargowej nieruchomości Gminy Knyszyn na rzecz właściciela sąsiedniej nieruchomości,

Burmistrz wyjaśnił, iż dotyczy to działki o nr 1976 o pow. 0,0528 ha położonej przy rogu ul. Grodzieńskiej i Pocztowej sąsiadującą z nieruchomością P. Frankowskich, których część zabudowy znajduje się na gruncie gminnym są oni zainteresowani nabyciem tej nieruchomości.

Przewodnicząca Rady zawróciła się z pytaniem jak przedstawia się sprawa trójkąta widoczności od ul. Sienkiewicz ta sprawa jest jej znana z uwagi na to, iż jej córka posiada nieruchomość od ulicy Sienkiewicza w sąsiedztwie P. Frankowskich i musiała 3 m od P. Frnakowskich przenieść ogrodzenie.

Burmistrz wyjaśnił, iż ten płot P. Frankowskich od ul. Sienkiewicza powinien być  przeniesiony tego na tej mapce nie ma ponieważ ten trójkąt widoczności znajduje się w drodze i ta działka przeznaczona do sprzedaży nie obejmuje tego trójkąta. Płot ma być przeniesiony równolegle jak na sąsiedniej posesji pani córki. Druga sprawa to wyznaczenie w miarę możliwości trójkąta od ul. Grodzieńskiej wiadomo, iż ten dom zostanie tak jak był.

Przewodnicząca zaproponowała aby zanim zostanie podjęta uchwała o sprzedaży tej nieruchomości zostały wyznaczone trójkąty widoczności zarówno od ul. Sienkiewicz jak i Grodzieńskiej i żeby zostało to już zaznaczone na mapie.

Burmistrz poinformował, iż projekt uchwały zostanie przedstawiony Radzie na jedną z kolejnych sesji z pełną dokumentacją.                   

                            

e)      ustalenia stawek dotacji przedmiotowych dla Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Knyszynie

P. B. Płońska – Skarbnik Gminy poinformowała, iż w bieżącym roku obowiązywały następujące stawki dotacji:

- do jednego metra sześciennego nieczystości płynnych wywożonych samochodem asenizacyjnym – 4, 64 zł,

- do jednego metra sześciennego nieczystości stałych składowanych na wysypisku – 59,37 zł,

- do jednego metra sześciennego odebranych odpadów komunalnych z pojemników SM 110 – 4,89 zł. Na podstawie kalkulacji przedłożonej przez ZGKiM zostały policzone wartości dotacji przypadającej na jeden metr sześcienny. I tak proponuje się następujące stawki dotacji:          

- do jednego metra sześciennego nieczystości płynnych wywożonych samochodem asenizacyjnym – 9, 28 zł,

- do jednego metra sześciennego nieczystości stałych składowanych na wysypisku – 31,09 zł,

- do jednego metra sześciennego odebranych odpadów komunalnych z pojemników SM 110 – 11,82 zł. Tą kwotę należy dopłacić w formie dotacji bądź też podnieść ceny za wykonywane usługi.

P. I. Dzięgielewska zwróciła się z pytaniem jak przedstawia się wysokość dotacji w skali roku.

P. Skarbnik wyjaśniła, iż na 2009 r. planowana dotacja wynosiła 110431 zł natomiast na 2010 r. planowana jest dotacja w kwocie około 103000 zł. A więc utrzymuje się na porównywalnym poziomie.

Innych uwag i pytań ze strony Komisji nie zgłoszono.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek dotacji przedmiotowych dla Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Knyszynie. 

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 9 członków Komisji w głosowaniu udział wzięło 9 członków Komisji.         

 

f)        w sprawie opłat za świadczenia przedszkola publicznego prowadzonego przez Gminę Knyszyn

P. M. Powichrowska – Dyrektor Przedszkola w Knyszynie poinformowała, iż dotychczasowa opłata za przedszkole nie była uzależniona od czas pobytu dziecka w przedszkolu oraz ilości spożywanych posiłków. Projekt tej uchwały ten zapis uwzględnia. Opłata za pobyt dziecka w przedszkolu będzie naliczana na podstawie aktualnie obowiązującego minimalnego wynagrodzenia. Nieznacznie wzrasta również stawka żywieniowa z 4 zł do 4,50 zł.

Dotychczas ta opłata stała przy pobycie dziecka w przedszkolu powyżej 5 godz. niezależnie od ilości spożywanych posiłków wynosiła 75 zł. Natomiast wg proponowanego projektu uchwały ta opłata określona w § 3 kształtowałaby się następująco:

1) 25 zł; 2) 51 zł; 3) 76,56 zł; 4) 63,80 zł; 5) 82,94 zł.                     

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie w sprawie opłat za świadczenia przedszkola publicznego prowadzonego przez Gminę Knyszyn

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 9 członków Komisji w głosowaniu udział wzięło 9 członków Komisji.         

      

g)      wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia pomiędzy Gminą Knyszyn a Gminą Białystok,           

P. Skarbnik poinformowała, iż Gmina Białystok zwróciła się do Gminy Knyszyn z obowiązkiem zawarcia porozumienia celem dokonania refundacji dotacji udzielonej przez gminę Białystok na dziecko uczęszczające do przedszkola niepublicznego, którego rodzice zamieszkują na terenie gminy Knyszyn. Refundacja takiej dotacji kształtuje się na równowartości 75% kosztów ustalonych w budżecie m. Białystok wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia i stanowi to kwotę 372 zł miesięcznie.

Przewodnicząca zwróciła się pytaniem czy ci rodzice faktycznie mieszkają w Knyszynie i o czyje to dziecko chodzi.

P. Sekretarz poinformował, iż chodzi o dziecko P. K. zam. Knyszyn. MOPS w Knyszynie przeprowadził wywiad środowiskowy, w którym zostało potwierdzone, że Państwo zamieszkują w Knyszynie i tutaj też są zameldowani na stałe.

P. I. Dzięgielewska stwierdziła, iż z przepisów ustawy o systemie oświaty wynika, że rodzice mogą sobie wybierać gdzie dziecko uczęszcza do przedszkola. Pojawia się kwestia budząca wątpliwość czy ci rodzice zamieszkują na terenie gminy Knyszyn. Nie ma wątpliwości, że trzeba refundować pobyt dziecka w przedszkolu bo tak mówią przepisy. Z wywiadu środowiskowego wynika, że zamieszkują na terenie gminy Knyszyn i dowożą dziecko do przedszkola do Białegostoku.

Burmistrz zwrócił się z pytaniem do P. Kierownik MOPS w jaki sposób został przeprowadzony wywiad środowiskowy z tą rodziną.

P. A. Roszkowska Kierownik MOPS poinformowała, iż rodzina nie korzysta ze świadczeń pomocy społecznej. Pracownik socjalny sporządził tylko taką notatkę, która została sporządzona w dniu 22 października i została podsiana przez P. H. K., która poinformowała, że syn H. jego żona E. oraz ich syn K. zamieszkują w Knyszynie.

Przewodnicząca Rady zwróciła się z pytaniem czy składająca oświadczenie była pouczona o odpowiedzialności karnej.

P. A. Roszkowska poinformowała, że tak, ale nie jest to odnotowane.

Burmistrz stwierdził, że skoro nie ma takiego zapisu o odpowiedzialności karnej to należy jeszcze raz w dniu jutrzejszym przeprowadzić taki wywiad i zaznaczyć w treści notatki informację o odpowiedzialności karnej.

Komisja postanowiła przełożyć dalsze rozpatrywanie projektu uchwały na obrady sesji po zapoznaniu się z notatką.                                                               

h)      zmieniająca uchwałę Nr XXVI/168/09 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 28 sierpnia 2009 r. w sprawie zasad udzielania i rozmiaru zniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć w zależności od wielkości, typu szkoły i warunków pracy oraz przyznawania zwolnienia od obowiązku realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dyrektorom, wicedyrektorom oraz nauczycielom pełniącym inne stanowiska kierownicze w szkołach, nauczycielom, którzy obowiązki kierownicze pełnią w zastępstwie nauczycieli, którym powierzono stanowiska kierownicze,

P. U. Puławska insp ds. szkolnictwa poinformowała, iż w uchwale podjętej przez Radę w sierpniu nie było wymienione stanowisko kierownika świetlicy poprzednio było takie stanowisko. Dyrektorzy szkół zgłaszają, że takie stanowisko jest potrzebne ponieważ zwiększono ilość godzin świetlicowych, wzrosła liczba dzieci dojeżdżających a tym samym pozostających w świetlicy. Stąd też są głosy, że potrzebny jest nauczyciel, który koordynowałby pracę w tych świetlicach zajmowałby się również opieką nad świetlicami. Obecnie pracownik świetlicy ma pensum wynoszące 26 godzin, poprzednio kierownik świetlicy miał pensum 16 godz. Teraz jest propozycja aby te pensum wynosiło 20 godzin tygodniowo.

P. I. Dzięgielewska zauważyła, iż w szkołach powstaną dwa dodatkowe etaty. 

P. U. Puławska poinformowała, że kierownik świetlicy jest funkcją a nie dodatkowy etat i nie jest to związane z zatrudnieniem dodatkowo dwóch osób. Związane jest to raczej ze zmniejszeniem etatu dla osoby, która już pracuje. Chodzi tutaj oto, iż odpowiedzialności za funkcjonowanie świetlicy będzie spoczywać w rękach jednej osoby.

P. I. Dzięgielewska zwróciła się z pytaniem czy stanowisko kierownika świetlicy zwiane jest z dodatkowymi kosztami.

P. U. Puławska w odpowiedzi poinformowała, iż w grę wchodzą koszty nadgodzin. Jeżeli kierownikiem świetlicy zostanie nauczyciel, którego pensum wynosi 25 godz. to trzeba będzie mu zapłacić za 5 nadgodzin.

Przewodnicząca Rady zwróciła się z pytaniem ile w naszej gminie przypada średnio uczniów na jednego nauczyciela.

P. U. Puławska w odpowiedzi poinformowała, iż jest to poniżej 10 uczniów, a więc jest to bardzo mało. Liczba nauczycieli zatrudnionych w szkołach nie jest równa liczbie etatów ponieważ niektórzy nauczycieli są zatrudnieni na kilka godzin. Im więcej nadgodzin ma nauczyciel tym ma większe pobory i te 5 nadgodzin nie wpłynie znacząco na koszty ponieważ i tak będziemy musieli zapłacić temu nauczycielowi wyrównanie z uwagi na duży rozrost zatrudnienia w szkołach. Na koniec roku będziemy płacili wyrównanie adekwatnie do etatu na jaki jest zatrudniony dany nauczyciel. Jeżeli mamy dwóch nauczycieli jeden jest zatrudniony na 15 godzin a drugi jest zatrudniony na 18 są z takim samym wykształceniem z takim samym wynagrodzeniem zasadniczym to ten, co ma 15 godzin dostanie mniejszą kwotę wyrównania do średniej niż ten, co ma 18 godzin.

Przewodnicząca rady zwróciła się z pytaniem ile ta kwota wyrównania wyniesie.

P. U. Puławska w odpowiedzi poinformowała, iż szacunkowo będzie to kwota 57873,22 zł. bez pochodnych oraz bez miesiąca grudnia.

P. I. Dzięgielewska zwróciła się z pytaniem dlaczego gmina będzie musiała wypłacić to wyrównanie                                                       

P. U. Puławska w odpowiedzi poinformowała, że wyrównanie trzeba będzie wypłacić dlatego, że wynagrodzenie nauczycieli nie osiąga średniego wynagrodzenia. Ministerstwo określiło średnie wynagrodzenie dla poszczególnych grup nauczycieli. W szkołach gdzie przypada duża liczba uczniów na jednego nauczyciela i nauczyciele mają dużo godzin ponadywmiarowych nie będzie zachodziła konieczność wypłaty wyrównania. Natomiast jeżeli w szkole jest mało uczniów w  stosunku do nauczycieli i nauczyciele maja mało godzin ponadwymiarowych to do osiągnięcia tej średniej będzie dużo osób a mało środków wypłaconych bo płacimy za faktyczne etaty. Im więcej uczniów przypada na jednego nauczyciela i im więcej nauczyciele mają nadgodzin to tym mniejsza jest różnica wobec średnich wynagrodzeń.

Przewodnicząca Rady zauważyła, iż biorąc pod uwagę tą zatrważającą statystykę, że na jednego nauczyciela przypada 9,7 ucznia i szukając rozwiązań może okazać się, że nie uniknione mogą być zwolnienia.          

Burmistrz wyjaśnił, że zapis ustawowy o naliczaniu średniego wynagrodzenia istnieje od kilku lat jednak do tej pory nie był egzekwowany. Sytuacja zmieniła się w tym roku kiedy w trakcie roku związki zawodowe przypomniały o tym zapisie ustawowym. Te wyliczenia są sporządzane po raz pierwszy. I tak w miesiącach styczeń luty a więc jeszcze przed przystąpieniem do opracowywania projektów organizacyjnych trzeba tą sytuację przeanalizować wspólnie z Dyrektorami szkół poszukać jakiś propozycji rozwiązań aby te wydatki wyeliminować lub zmniejszyć do minimum. Trudno w tej chwili mówić o zwolnieniach być może okaże się, że w niektórych grupach takie sytuacje będą nieuniknione, ale jest to zbyt wcześnie aby coś wyrokować. Mając doświadczenie z tego roku wiedząc jak należy wyliczać te średnie należy skupić uwagę na tym, aby racjonalnie rozdysponować te godziny, które są do dyspozycji a dopiero później szukać innych rozwiązań. Można tylko przypuszczać jak byłaby średnia liczba uczniów przypadających na jednego nauczyciela i ile wyniosłyby dopłaty gdyby funkcjonowały trzy szkoły.                     

P. J. Bielski zauważył, iż jego zdaniem pomijając dodatkowe koszty kierownicy świetlic są potrzebni widoczny jest brak jednej osoby, która odpowiadałaby za funkcjonowanie świetlicy.       

P. I. Dzięgielewska zauważyła, iż należy zobowiązać dyrektorów szkół do tego aby tak  usprawnili i dostosowali pracę szkół, żeby było jak najmniej nauczycielskich etatów a jak najwięcej godzin.  Kontynuując dodała, że jeżeli chodzi o uchwałę w sprawie utworzenia stanowiska kierownika świetlicy to być może w roku bieżącym przeniesie ona wymierne korzyści nie ma pewności jednak, że w przyszłości nie będzie to skutkować dodatkowymi wydatkami. Przed podjęciem decyzji należy podać o jakie tutaj kwoty chodzi.     

Przewodnicząca zaproponowała odłożenie projektu uchwały na sesje Rady.  

Komisja przyjęła wniosek.

i)        określenia stawek podatku od nieruchomości,

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości.

P. M. Wojtulewicz opuściła obrady Komisji – dalsze obrady Komisji poprowadziła P.  I. Dzięgielewska Zastępca Przewodniczącego Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej. W dalszej części obrad uczestniczyło 8 członków Komisji.

Przewodnicząca poinformowała, iż w projekcie uchwały zawarte są propozycje stawek podatku od nieruchomości zgłoszone przez Burmistrza. Zwróciła się z pytaniem czy są inne propozycje stawek podatku od nieruchomości.

Ze strony Komisji innych propozycji nie zgłoszono.

W zarządzonym glosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 8 członków Komisji w głosowaniu udział wzięło 8 członków Komisji (projekt uchwały w załączeniu).

 

j)        określenia stawek podatku od środków transportowych

P. A. Wysocka insp. Urzędu przedstawiła informację na temat ilości środków transportowych na terenie gminy objętych podatkiem.
W toku dyskusji Komisja przyjęła następujące propozycje stawek podatku od środków transportowych:              

 

Określa się następujące wysokości stawek podatku od środków transportowych   obowiązujące na terenie miasta i gminy Knyszyn:

od samochodów  ciężarowych o których mowa w art. 8 pkt. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych o dopuszczalnej masie całkowitej:

 a) powyżej 3,5 ton do 5,5 ton włącznie  -      636,00 zł

powyżej 5,5 ton do 9 ton włącznie          -      960,00 zł

c) powyżej 9 ton do poniżej 12 ton         -      1236,00 zł

2) od samochodów ciężarowych, o których mowa w art. 8 pkt. 2 ustawy o podatkach lokalnych o dopuszczalnej masie całkowitej równej i wyższej niż 12 ton w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia  według stawek  określonych w załączniku  Nr 1 do niniejszej uchwały.

3) od ciągników siodłowych i balastowych, o których mowa w art. 8 pkt.3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów:

    od 3,5 tony i poniżej 12 ton:   -      1572,00 zł           

4) od ciągników siodłowych i balastowych, o których mowa w art. 8. pkt. 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia  według stawek  określonych w załączniku  Nr 2 do niniejszej uchwały.

od przyczep i naczep o których mowa  w art. 8 . pkt. 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton ( z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego):  

-   924,00 zł

6)  od przyczep i naczep o których mowa w art. 8 pkt. 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych ( z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego), które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton według stawek:

a) do 36 ton włącznie  -    1560,00 zł

b) powyżej 36 ton  -          1800,00 zł

od autobusów, o których mowa w art. 8 pkt. 7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych  o ilości miejsc do siedzenia :

a)   mniej niż 30 miejsc                        -      960,00 zł

b) równej lub wyższej niż 30 miejsc   -      1596,00 zł


 załącznik n r 1

Liczba osi i dopuszczalna masa całkowita

( w tonach)

Stawka podatku ( w złotych)

Nie mniej niż

Mniej niż

Oś jezdna(osie jezdne) z zawieszeniem pneumatycznym lub z zawieszeniem uznanym za równoważne

Inny system zawieszenia osi jezdnych

1

2

3

 

4

Dwie osie

12

13

1464,00

1668,00

13

14

1464,00

1668,00

14

15

1464,00

1668,00

15

 

1464,00

1668,00

Trzy osie

12

17

1560,00

1764,00

17

19

1560,00

1764,00

19

21

1560,00

1764,00

21

23

1560,00

1764,00

23

25

1560,00

1764,00

25

 

1560,00

1764,00

Cztery osie i więcej

12

25

1764,00

2484,00

25

27

1764,00

2484,00

27

29

1764,00

2484,00

29

31

1764,00

2484,00

31

 

1764,00

2484,00

 

załącznik nr 2

Liczba osi i dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów: ciągnik siodłowy + naczepa; ciągnik balastowy + przyczepa

( w tonach)

Stawka podatku

( w złotych)

Nie mniej niż

Mniej niż

Oś jezdna (osie jezdne) z zawieszeniem pneumatycznym lub zawieszeniem  uznanym za równoważne

Inne systemy zawieszenia osi jezdnych

1

2

3

4

 

12

18

1764,00

1764,00

18

25

1764,00

1764,00

25

31

1764,00

1764,00

31

 

1764,00

1968,00

Trzy osie i więcej

12

40

1764,00

1764,00

40

 

1764,00

2592,00

 

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych

W zarządzonym glosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 8 członków Komisji w głosowaniu udział wzięło 8 członków Komisji

k)       dokonania zmian w budżecie gminy na 2009 r. 

 

P. B. Płońska – Skarbnik gminy przedstawiła i omówiła proponowane zmiany w budżecie gminy na 2009 r.    

Pytań i uwag ze strony Komisji do projektu uchwały nie zgłoszono.       

W zarządzonym glosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 8 członków Komisji w głosowaniu udział wzięło 8 członków Komisji.

Przewodnicząca zamknęła punk 3 porządku obrad.

 

Do pkt. 4

Przewodnicząca otworzyła punkt 4 porządku obrad  - Podatek rolny:

 

P. R. Kondrakiewicz – Sekretarz Gminy wyjaśnił, iż uchwałę podejmuje się wówczas kiedy obniżą się cenę 1 kwintala żyta w stosunku do stawki ogłoszonej przez Prezesa GUS przyjmowanej jako podstaw do obliczenia podatku rolnego. 

P. Skarbnik poinformowała, iż ogłoszona przez Prezesa GUS-u cena kwintala żyta jest znacznie mniejsza niż w roku ubiegłym przyjęta jako podstawa do obliczenia podatku rolnego.            

W roku ubiegły Rada obniżyła cenę 1 kwintala żyta do 40 zł, podatek rolny z hektara przeliczeniowego wynosił 100 zł. Natomiast ogłoszona obecnie przez Prezesa GUS cena jednego kwintala żyta wynosi 34,10 zł, a wiec podatek z 1 hektara przeliczeniowego w 2010 r. będzie wynosił 85,20 zł. a więc będzie niższy o 15%. Rada może jeszcze obniżyć tą cenę 1 kwintala żyta. Jest jednak propozycja aby nie obniżać tej stawki.

Komisja przychyliła się do wniosku.             

 

Do pkt. 5

Przewodnicząca otworzyła punkt 5 porządku obrad.   

P. A. Roszkowska – Kierownik MOPS w Knyszynie poinformowała Komisję, iż z dniem 30 listopada 2009 r. MOPS w Knyszynie kończy realizację projektu systemowego pt. „Bądź pewna i niezależna”  z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania 7.1.1 Rozwój  i upowszechnianie aktywnej integracji przez ośrodki pomocy społecznej, w partnerstwie  z Powiatowym Urzędem Pracy  w Mońkach. Całkowity koszt projektu 83750 zł  z tym wkład własny 8850 zł. Cel ogólny projektu został osiągnięty, ponieważ  zaktywizowano 15 kobiet niepracujących w wieku aktywności zawodowej korzystających ze świadczeń pomocy społecznej, poprzez zastosowanie aktywnej integracji i pracy socjalnej.  W związku z zawartymi kontraktami socjalnymi 15 kobiet ukończyło z wynikiem 100  % szkolenia. Szkolenia były prowadzone przez Centrum edukacji „MENTOR” w Mońkach. Panie brały udział w następujących zajęciach:

- obsługi komputera z elementami internetu,

- kasy fiskalne i inne urządzenia sklepowe,

- opiekunka osób starszych,

- bukieciarz, florysta.

Oprócz tego odbyły się spotkania indywidualne z psychologiem i doradcą zawodowym.         

W dniu 25 października 2009r. odbyła się 1 dniowa wycieczka do Warszawy beneficjentek projektu z osobami towarzyszącymi w celu integracji grupy.   

Pytań ze strony Komisji nie zgłoszono. Przewodnicząca zamknęła punkt 5 porządku obrad.

 

Do pkt. 6

Przewodnicząca otworzyła punkt 6 porządku obrad – wolne wnioski:

P. B. Płońska - Skarbnik Gminy przedstawiła wniosek Komendy Powiatowej Policji w Mońkach o przeznaczenie w budżecie gminy na rok 2010 kwoty 15 tys. zł na rzecz wsparcia KPP w Mońkach.

Burmistrz zauważył, iż jego zdaniem sensowniejszym jest dofinansowanie w trakcie roku zakupu konkretnej rzeczy na potrzeby Komisariatu Policji w Knyszynie a takie praktycznie co roku się pojawiają.

Komisja podzieliła zdanie Burmistrza i negatywnie zaopiniowała wniosek.

P. Skarbnik przedstawiła wniosek Urzędu Miejskiego w Choszcznie woj. o pomoc finansową przy odbudowie budynku socjalnego zniszczonego podczas pożaru oraz rozpropagowanie informacji z nr konta, na które można przekazywać wpłaty.

Z uwagi na brak środków finansowych w budżecie gminy Komisja negatywnie zaopiniowała wniosek.                        

Burmistrz poinformował, iż zwrócił się P. K. K. nazywany „królem biebrzy” że 29 listopada na aukcji w Warszawie będzie sprzedawany dokument podpisany przez Króla Z. Augusta w Knyszynie – cena 8000 zł.  

Innych uwag i wniosków ze strony Komisji nie zgłoszono.

 

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad Przewodnicząca zakończyła wspólne posiedzenie Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej, Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego, Rolnictwa Gospodarki Komunalnej
i Ochrony Środowiska

 

Protokółował:                          

Andrzej Kudzinowski                                                         Przewodniczący Komisji

 

Małgorzata Agata Wojtulewicz 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Sekretarz Gminy

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2010-01-12

Data modyfikacji: 2010-01-12

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2010-01-12