Protokół Nr 17/09 z 27 marca 2009

Protokół Nr  17/09

ze wspólnego posiedzenia Komisji: Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej  Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego:

Komisji Rolnictwa Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 27 marca  2009 r. w godz. 1300- 1600 w sali konferencyjne Urzędu Miejskiego w Knyszynie pod przewodnictwem Pani – Ireny Dzięgielewskiej

 

 

W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji i zaproszeni goście zgodnie z listą

obecności. Na stan 14 członków komisji w posiedzeniu uczestniczy 11. 

Przewodnicząca Rady otworzyła wspólne posiedzenie komisji stałych Rady. Następnie poprosiła o wybór Przewodniczącego obrad i zaproponowała kandydaturę P. I. Dzięgielewskiej Zastępcy Przewodniczącego Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej

P. I. Dzięgielewska wyraził zgodę innych kandydatów nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za wyborem Pana I. Dzięgielewskiej na przewodniczącą wspólnego posiedzenia komisji stałych głosowało 11 członków komisji.    

Przewodnicząca obrad I. Dzięgielewska przedstawiła proponowany porządek obrad. Zwrócił się z pytaniem czy są uwagi bądź propozycje zmian do porządku obrad. Następnie zaproponowała wprowadzenie do porządku obrad w punkcie 3 Projekty uchwał w sprawach: następujących projektów uchwał w sprawach:

- ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania i wypłacania: dodatków za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy, wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i doraźnych zastępstw oraz nagród ze specjalnego funduszu nagród nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Knyszyn.

- określenia, zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Knyszyn,

- wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości na rzecz Powiatu Monieckiego

P. R. Kondrakiewicz – Sekretarz Gminy wniósł aby wyżej wymienione projekt uchwał przyjąć w pkt. 3 odpowiednio w kolejności a, b, c. z uwagi na konieczną obecność pracowników merytorycznych Urzędu.   

Innych uwag i propozycji zmian do porządku obrad nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 11 członków Komisji, a oto jego treść: 

  1. Przyjęcie porządku obrad.
  2. Rozpatrzenie wniosku Państwa Anny i Tadeusza Jankowskich. 
  3. Projekty uchwał w sprawach:

a)      ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania i wypłacania: dodatków za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy, wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i doraźnych zastępstw oraz nagród ze specjalnego funduszu nagród nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Knyszyn.

b)      określenia, zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Knyszyn,

c)       wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości na rzecz Powiatu Monieckiego

d)      przyjęcia i zatwierdzenia Planu odnowy miejscowości Knyszyn,

e)      zatwierdzenia Planu odnowy miejscowości Kalinówka Kościelna,

f)        zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego długoterminowego,

g)      dokonania zmian w budżecie gminy na 2009 r.   

  1. Sprawy różne.
  2. Wolne wnioski.

 

Do pkt. 2

Przewodnicząca otworzyła punkt 2 porządku obrad.  

Burmistrz przedstawił wniosek Państwa Anny i Tadeusza Jankowskich o :

- usunięcie zgodnie z wcześniejszymi zapewnieniami części parterowego budynku usytuowanego na działce o nr geodez. 1951/3

- usankcjonowanie w sposób trwały statusu prawnego ciągu pieszego dającego możliwość łatwego dotarcia osobom pieszym do centrum usługowo – handlowo – mieszkalnego od ul. Rynek (kopia w załączeniu). określenie warunków zabudowy. 

Następnie Burmistrz przedstawił mapkę sytuacyjną i dodał, iż jeżeli chodzi o punkt pierwszy wniosku to działka znajdującą się na zapleczu budynku straży pożarnej wraz z budynkiem po byłej szkole rolniczej gmina otrzymała w formie darowizny od powiatu na potrzeby straży pożarnej. Budynek ten styka się z budynkiem P. Jankowskich. Opracowana dokumentacja na modernizację strażnicy wraz z zapleczem przewiduje rozbiórkę części tego budynku – jednego pomieszczenia tj. 6m. i jest to jak najbardziej zasadne takie też są zalecenia nadzoru budowlanego.

Druga część wniosku dotyczy zbudowania chodnika – przejścia z ul. Rynek przy straży pożarnej wzdłuż tej posesji od strony budynku wielorodzinnego.

P. S. Ciołko stwierdził, iż ta inicjatywa P. Jankowskiego jest godna zainteresowania wydaje się, że jest to korzystne rozwiązanie, które będzie służyć z pożytkiem dla mieszkańców i powinna spotkać się z jakimś wsparciem.

P. M. Wojtulewicz zaproponowała aby Komisja zapoznała się z sytuacją w terenie.

Komisja dodała oględzin w terenie przedmiotowej nieruchomości.

Po dokonanej wizji Komisja kontynuowała punkt 2 porządku obrad.

Skarbnik wyjaśniał, iż w budżecie gminy na ten rok są zabezpieczone środki na rozbiórkę części budynku po byłej szkole rolniczej jest to część składowa całości zadania inwestycyjnego tj. modernizacja strażnicy OSP.

Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem czy jeśli będzie ten chodnik a obok jest plac manewrowy Straży Pożarnej czy to nie będzie stwarzać wówczas jakiegoś zagrożenia. Musi to być w jakiś sposób odgrodzone np.: za pomocą barierek zabezpieczających. Czy to jest w interesie gminy tak jak informował Burmistrz ten budynek na zapleczu ma być przeznaczony na potrzeby straż pożarnej czy wobec tego nie powinno to być odgrodzone jak całość.    

Pan Jankowski poniesie nakłady na budowę chodnika czyli musi być trwałe zabezpieczenie aktem notarialnym. Podejmując decyzję podejmujemy ją na lata. Chodnik będzie przebiegła również bezpośrednio w sąsiedztwie okien zamieszkałego domu.

P. T. Jankowski stwierdził, iż z wypowiedzi Przewodniczącej wynika, iż w celu zabezpieczenia bo są tam okna trzeba robić balustradę czy duży płot. W tym celu można powołać biegłego, który mógłby się wypowiedzieć w tej kwestii tym bardziej, że ten asfalt jest położony co najmniej pół metra niżej jak ten chodnik, który będzie tam przebiegał. Samochód straży tam nie wjedzie a ludzie i tak będą tamtędy chodzić.

P. G. Marecka zauważyła, iż można wykonać przy chodniku barierki takie jak są na skrzyżowaniu ul. Tykockiej tak aby przechodzący tędy ludzie nie wchodzili na plac straży.

P. T. Jankowski stwierdził, iż można coś takiego wykonać dodał, iż może się zobowiązać do zrobienia barierek zabezpieczających.

Przewodnicząca zauważyła, że nie mówiła, iż każdy chodnik trzeba odgradzać tylko miała na myśli zagrożenie z tego tytułu, iż tutaj jest plac manewrowy straży pożarnej i nikt nie umie powiedzieć na dzisiaj czy takich barierek nie trzeba będzie postawić. Po drugie ten chodnik powstanie ewentualnie przy istniejących oknach a nie, że  ktoś buduje dom przy chodniku to też jest różnica.

P.A. Pietlukiewicz zauważył, iż również ci mieszkańcy tego domu powinni się w tej kwestii wypowiedzieć.

P. A. Klimowicz stwierdził, iż  każdy mieszkaniec otrzyma zawiadomienie o takiej inwestycji i będzie miał prawo wnieść protest.

P. A. Pietlukiewicz zwrócił się do P. Jankowskiego czy generalnie na dzień dzisiejszy to przejście jest dla Pana najważniejszą kwestią aby mógł Pan rozpocząć tą inwestycję.

P. T. Jankowski stwierdził, iż nie jest to najważniejsza kwestia. Ja wiem, co mam tam robić i będę to robić chciałem zrobić jakiś porządek bo znając życie ludzie będą tamtędy chodzić. Chciałem wiedzieć na czym stoję. Jak będę robił jakieś plany to i to bym zrobił od razu. Nie wiem czy jak ja już nie będę zainteresowany chodnikiem to czy gmina to zrobi bo ludzie będą chodzić wówczas tym asfaltem.

Burmistrz stwierdził, że jeżeli będzie jakaś pozytywna opinia Rady to wówczas trzeba będzie zasięgnąć opinii straży, która jest gospodarzem na tym terenie. Burmistrz jest przekonany, że jeżeli taki chodnik by powstał to powinien być odgrodzony barierką od placu manewrowego. Również wydaje się, że ten plac na zapleczu powinien być odgrodzony jakimś płotem. Wydaje się, że jest to do zrobienia i będzie to służyć mieszkańcom Knyszyna.

P. W. Klim zauważył, iż należy w pierwszej kolejności sprawdzić od strony prawnej czy to będzie użyczenie czy też inna forma sprawdzić też pod względem przepisów dotyczących straży pożarnej czy tutaj nie ma przeciwwskazań. Jeżeli to będzie kwestia użyczenia a nie że później okaże się przy budowie chodnika, że trzeba będzie przekazać Panu ten grunt to byłby za tym bo to przejście będzie musiało tam być.

Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem czy gdyby np.: w przyszłości gmina chciała sprzedać tą działkę bo strażnica jest i w innym miejscu czy ten chodnik pozostanie.

Burmistrz wyjaśnił, że ten chodnik pozostanie.

P. J. Bielski zauważył, iż jego zdaniem należy zasięgnąć opinii Zarządu OSP, mieszkańców jeżeli nie będą wznosić zastrzeżeń to nie ma przeciwwskazań aby ten chodnik tam powstał.

Przewodnicząca zauważyła, że skoro trzeba będzie wykonać jakieś barierki zabezpieczające chodnik trzeba liczyć się z poniesieniem kosztów.

P. T. Jankowski zadeklarował, iż zobowiązuje się do pokrycia wszystkich kosztów związanych z budową chodnika a więc wykonania dokumentacji, budowy chodnika oraz jego zabezpieczenia odpowiednimi barierkami. Gmina nic do tego nie dołoży.

P. G. Okrasiński zwrócił się z pytaniem czy ten chodnik będzie tylko do Pana budynku czy do ul. Podlaskiej.

P. T. Jankowski stwierdził, iż będzie można przejść od Rynku do ul. Podlaskiej.

P. A. Pietlukiewicz zauważył, iż z podjęciem decyzji należy się jeszcze wstrzymać do czas uzyskania opinii straży, mieszkańców oraz formy prawnej przekazania tego na którym ma się znajdować chodnik.

Burmistrz zauważył, iż trzeba od czegoś zacząć jeżeli Rada wstępnie pozytywnie zaopiniuje wniosek to będzie można wystąpić dalej. Podstawowa sprawa to gospodarz tego terenu Ochotnicza Straż Pożarna, która powinna się wypowiedzieć na ten temat. Będzie zrobiony plan zagospodarowania tego terenu a więc wszyscy sąsiedzi się dowiedzą odkładanie tego nic nie da. Przegłosowany wniosek pozwoli na rozpoczęcie dalszych procedur bądź ich zakończenie. Radni po zakończonych konsultacjach otrzymają wszystkie materiały.
Przewodnicząca Rady zauważyła, iż ten wniosek był już przedstawiony na poprzednim posiedzeniu Komisji czy od tego okresu były prowadzone rozmowy ze strażą pożarną.

Burmistrz wyjaśnił, iż rozmowy nie były prowadzone. Jest to teren gminy gdzie decyzję o jego zagospodarowaniu podejmuje Rady Miejska i bez akceptacji Rady trudno prowadzić rozmowy.

Przewodnicząca Rady zauważyła, iż chodzi jej o normy określone przepisami prawa, które powinien spełniać plac manewrowy straży pożarnej i czy po wydzieleniu tego chodnika te normy będą spełnione.

Burmistrz wyjaśnił, iż placem manewrowym jest plac wyasfaltowany odgrodzony krawężnikiem. Jeżeli będzie wstępna akceptacja Rady to w ciągu dwóch tygodni odbędzie się spotkanie ze strażą pożarną i oni się wypowiedzą.

P. S. Ciołko zauważył, iż powinniśmy teraz wyrazić zgodę aby można było dalej prowadzić dalsze procedury chociażby wspomniane konsultacje ze strażą.

Przewodnicząca zauważyła, iż wniosek Państwa Jankowskich jest między innymi o oddanie w służebność gruntu, na którym miałby znajdować się chodnik i Komisja nie może głosować takiego wniosku a jedynie wniosek o wyrażenie zgody na rozpoczęcie procedur (konsultacji, zasięgnięcia opinii prawnych) dotyczących możliwości lokalizacji chodnika na tej nieruchomości.

Następnie zarządziła głosowanie nad wnioskiem.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za wnioskiem o wyrażenie zgody na rozpoczęcie procedur głosowało 11 członków Komisji.

Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek.

Przewodnicząca zamknęła punkt 2 porządku obrad.

 

Do pkt. 3

Przewodnicząca otworzyła punkt 3 porządku obrad – projekty uchwał w sprawach:     

                                                                                                                                 

a)      ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania i wypłacania: dodatków za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy, wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i doraźnych zastępstw oraz nagród ze specjalnego funduszu nagród nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Knyszyn.

P. U. Puławska – insp. ds. szkolnictwa poinformowała, iż w dniu 7 stycznia ogłoszono ustawę o zmianie karty nauczyciela, która weszła w życie z dniem 22 stycznia zmiana tej ustawy polegała głównie na tym, że procentowe wskaźniki wynagrodzeń nauczycieli uległy zmianie. Do tej pory Ministerstwo Finansów w ustawie budżetowej ogłaszało kwotę bazową i nauczyciele stażyści musieli mieć średnie wynagrodzenie, które odpowiadałoby 82% kwoty bazowej. Dla pozostałych grup zawodowych te wynagrodzenia były liczone od średniego wynagrodzenia nauczyciela stażysty. Teraz jest jedna kwota bazowa i dla każdej grupy zawodowej średnie wynagrodzenie jest określone od tej kwoty bazowej. Spowodowało to dosyć duży wzrost wynagrodzenia dla nauczycieli ponieważ wzrosły też wynagrodzenia zasadnicze.  Oprócz procentowych wskaźników wynagrodzeń zniesiono również obowiązek corocznego uchwalania regulaminu a z tym wiąże się też brak przedłużenia ważności dotychczasowych regulaminów. Ustawodawca dał samorządom taką delegację żeby ustaliły regulaminy bezterminowo. Należy się jednak liczyć się z tym, że musi być utrzymane średnie wynagrodzenie dla nauczycieli i trzeba będzie się z tego wywiązywać. Jeżeli ta średnia będzie mniejsza to wówczas trzeba będzie wypłacić nauczycielom jednorazowy dodatek w danej grupie, która nie osiągnęła tych średnich wynagrodzeń. W momencie kiedy powstawały regulaminy nikt nie znał na dobrą sprawę minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla nauczycieli więc możliwe, że w trakcie roku trzeba będzie te stawki zmieniać. Od września mamy zmianę kwoty bazowej i zmianę stawek wynagrodzenia zasadniczego dla nauczycieli. Do tej pory Ministerstwo nie wypowiedziało się jak liczyć te średnie wynagrodzenia.

P. A. Pietlukiewicz zwrócił się z pytaniem jak ten nowy regulamin wpływa na wzrost wydatków na wynagrodzenia.

P. U. Puławska w odpowiedzi poinformował, iż w projekcie regulaminu w stosunku do poprzedniego regulaminu podniesione wychowawstwo z 70 zł procentowo od stycznia o 4 zł oraz o 4 zł. od września. W skali roku przy 33 nauczycielach, którzy maja ten dodatek daje to kwotę 2480 zł. Podniesiony został również dodatek za opiekuna stażu o 0,1% i w skali roku jest to 170 zł. Wszystkie pozostałe składniki pozostały bez zmian.

Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem czy te stawki dodatków zostały wynegocjowane pomiędzy związkami zawodowymi a Burmistrzem.

P. U. Puławska poinformowała, iż postępowanie przebiegało w sposób następujący: projekt regulaminu został przesłany do wszystkich związków zawodowych. Związki, które funkcjonują w naszej Szkole otrzymały go 11 lutego. NSZZ Solidarność otrzymała 12 lutego i od tej daty tj. 13 lutego biegnie termin 30 dniowy kiedy związki powinny przyjąć wspólnie uzgodnione stanowisko odnośnie regulaminu. Jeden związek w ogóle się nie wypowiedział. Dwa pozostałe wysłały swoje opinie, które były różne od siebie. Do dnia kiedy mogły negocjować ten regulamin nie przysłały jednolitego stanowiska. W związku z czy na mocy art. 30 ustawy o związkach zawodowych organ prowadzący mógł sam ustalić regulamin wynagrodzeń biorąc pod uwagę stanowiska związków i w tym projekcie regulaminu pewne stanowiska związków zostały uwzględnione np.: wzrost dodatków za wychowawstwo czy opiekuna stażu, jak również pewne zapisy w regulaminie czy wykreślenie niektórych paragrafów. Związki zostały poinformowane o tym jakie zmiany, które wnosiły zostały zaakceptowane przez organ prowadzący.

P. J. Andraka zwrócił się z pytaniem ile wynosi średnie wynagrodzenie nauczycieli.

P. U. Puławska poinformowała, iż jest to średnia krajowa i tak w roku ubiegłym średnie wynagrodzenie nauczycieli stażystów wynosiło 1701 zł brutto. W tym roku średnie wynagrodzenie takiego nauczyciela będzie wynosiło 2178 zł tj. wzrośnie o 28%. i takie wynagrodzenie obowiązuje do końca sierpnia. Od 1 września następuje wzrost tego wynagrodzenia o następne 5%. W pozostałych grupach nauczycieli przedstawia się to następująco: 

- kontraktowy 2417 zł od września 2538 zł 

- mianowany  3136 zł od września 3293 zł

- dyplomowany 4007 zł od września 4208 zł. i tych nauczycieli w naszej gminie jest najwięcej. Podane kwoty stanowią średnie wynagrodzenie brutto ze wszystkimi dodatkami bez dodatku mieszkaniowego i wiejskiego. To wynagrodzenie nauczycieli może być mniejsze jaki i większe od średniej kwoty. Dodała, iż żadnych znaczących zmian w tym regulaminie nie ma jednak być może te stawki trzeba będzie pozmieniać jeżeli do 31 sierpnia okaże się, że tych średnich stawek wynagrodzenia nie uzyskujemy to być może trzeba będzie gdzieś zwiększać.

Pytań ze strony Komisji nie zgłoszono.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania i wypłacania: dodatków za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy, wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i doraźnych zastępstw oraz nagród ze specjalnego funduszu nagród nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Knyszyn             

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków Komisji                                                                                             

b)      określenia, zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Knyszyn,

Burmistrz poinformował, iż projekt uchwały jest taki sam jak uchwała w roku ubiegłym. Wymaga jednak ponownego uchwalenia z uwagi na to, iż tamta utraciła ważność.

Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.        

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia, zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Knyszyn.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków Komisji                                                       

 

c)       wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości na rzecz Powiatu Monieckiego

Burmistrz wyjaśnił, iż różnica pomiędzy tym projektem uchwały a uchwałą podjętą w grudniu polega tym, iż w § 1 był zapis „stanowiącej własność gminy Knyszyn” a tutaj jest „stanowiącej mienie gminy Knyszyn”.

P. I. Dworzańczyk insp ds. rolnictwa wyjaśniła, iż w decyzji komunalizacyjnej, którą dysponuje gmina jest zapis, że ta nieruchomość wchodzi w skład mienia gminnego a nie stanowi własność gminy dlatego też należy zweryfikować zapis w uchwale.         

Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.        

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości na rzecz Powiatu Monieckiego

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków Komisji.

d)      przyjęcia i zatwierdzenia Planu odnowy miejscowości Knyszyn,

Burmistrz poinformował, iż plan odnowy Knyszyna jest niezbędny do złożenia wniosku na środki z odnowy wsi w przypadku Knyszyna wniosek będzie składany na remontu domu po Pani Piaseckiej oraz remontu sali widowiskowej w KOK. Nabór wniosków do końca marca.   

Przewodnicząca Rady zwróciła się z pytaniem czy nie jest przygotowywany wniosek na remont kościoła w Knyszynie.

Burmistrz wyjaśnił, iż wniosek na remont kościoła w Knyszynie był składany bodajże 3 lata temu. Ksiądz proboszcz prawdopodobnie nie zamierza występować ponownie z wnioskiem.

P. K. Bagiński Kierownik referatu infrastruktury i promocji gminy poinformował, iż na miejscowość można składać wniosek na kwotę do 500 tys. zł. Wniosek, który ma być złożony przez gminę opiewa na kwotę 400 tys. zł. Kościół nie jest zadaniem gminy i trudno wypowiadać się w imieniu księdza. Parafia w Kalinówce Kościelnej wyraziła takie zainteresowanie i będzie składać taki wniosek.

Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem na czym polega plan odnowy miejscowości.

P. K. Bagiński poinformował, iż plan odnowy miejscowości jest to niezbędny załącznik do wniosków na środki z odnowy wsi, ale może też służyć do innym wniosków np.: można będzie składać wnioski do Leadera. Następnie P. K. Bagiński pokrótce omówił, co zawiera plan odnowy miejscowości.

P. M. Wojtulewicz zauważyła czy nie można było w jakiś sposób współpracować z parafią w Knyszynie bo widać, że Ksiądz Proboszcz stara się, robi remonty, pomóc mu w tym.

Przewodnicząca Rady zauważyła, iż Burmistrz w Kalinówce Kościelnej informował, że będą składane dwa wnioski na remont kościoła w Knyszynie i Kalinówce Kościelnej.

Burmistrz wyjaśnił, iż była rozmowa z Księdzem Proboszczem w Knyszynie i nie był zainteresowany składaniem takiego wniosku. Natomiast w Kalinówce Kościelnej parafia jest zainteresowana i składa wniosek. Parafia w Knyszynie składała takie wnioski w latach minionych i nie uzyskała dofinansowania dlatego też Ksiądz Proboszcz rozpoczął remont kościoła we własnym zakresie.

P. M. Wojtulewicz zauważyła, iż pieniądze z tego wniosku mogą trafić na remont domu na ul. Kościelnej czy nie jest ważniejsza estetyka Rynku jak tamten tego budynek.

Burmistrz wyjaśnił, iż są różne określane nabory wniosków, sprawa Rynku został złożony wniosek na leader plus. Środki w ramach tego wniosku będą przydzielane prawdopodobnie pod koniec czerwca i rewitalizacja Rynku w całości może być sfinansowana z Leader plus.

Innych pytań i uwag nie zgłoszono.                                          

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia i zatwierdzenia Planu odnowy miejscowości Knyszyn                                         

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków Komisji                                                       

 

e)      zatwierdzenia Planu odnowy miejscowości Kalinówka Kościelna,

Burmistrz wyjaśnił, iż różnica pomiędzy jedną a drugą uchwałą polega na tym, iż w przypadku Knyszyna jest przyjęcie i zatwierdzeniu planu przez Radę. Natomiast w przypadku sołectwa plan przyjmuje zebranie wiejskie podejmując uchwałę natomiast Rada Miejska jedynie zatwierdza plan odnowy miejscowości. I tak w przyszłości będzie działo się w przypadku innych sołectw, które będą chciały ubiegać się o środki chociażby ze wspomnianego Leader plus.

Pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu odnowy miejscowości Kalinówka Kościelna                

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków Komisji                                                      

 

f)        zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego długoterminowego,

P. B. Płońska – Skarbnik Gminy poinformowała, iż planuje się zaciągnąć jeden kredyt na dwa zadania inwestycyjne tj. przebudowa drogi do wsi Guzy oraz przebudowa ulic w Knyszynie. Bank, z który zostanie podpisana umowa kredytowa zostanie wyłoniony w drodze przetargu.       

Pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego długoterminowego.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków Komisji.                             

 

g)      dokonania zmian w budżecie gminy na 2009 r.   

 

P. B. Płońska – Skarbnik gminy przedstawiła i omówiła proponowane zmiany w budżecie gminy zmiany między innymi polegają na tym, iż należy zwiększyć wydatki w Oświacie i wychowaniu na zakup usług remontowych w związku z tym, że pojawiła się kilka dni temu informacja o możliwości składania wniosku na zwiększenie subwencji oświatowej z Rezerwy 0,6% Ministra Edukacji Narodowej na remonty. Wartość składanego wniosku opiewa na kwotę ponad 281 tys. zł. Przy składaniu wniosku należy zabezpieczyć połowę tej kwoty w budżecie w więc ponad 140 tys. zł.       

Burmistrz dodał, iż Dyrektor ZSO w Knyszynie w ramach składanego wniosku planuje remont pomieszczeń na świetlicę, remont łazienek, remont starej sali gimnastycznej, remont instalacji elektrycznej w części budynku i wartość tego wniosku opiewa na kwotę 281 tys. zł. Termin składania wniosków do 4 kwietnia. Można uzyskać dofinansowanie do 50%. warto więc skorzystać z tej możliwości tym bardziej, że te remonty i tak trzeba będzie wykonać.

 Pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2009 r.   

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków Komisji.                             

Przewodnicząca zamknęła punkt 3 porządku obrad.

 

Do pkt. 4

Przewodnicząca otworzyła punkt 4 porządku obrad.                                                   

P. A. Klimowicz zgłosił sprawę równania dróg po zimie niektóre drogi np.: na kol. Zofiówka gdzie dojeżdża autobus są praktycznie nieprzejezdne.

Burmistrz wyjaśnił, iż wszyscy chyba mamy świadomość jaki jest stan dróg po zimie. Wszystkie drogi żwirowe wymagają równania w niektórych miejscach podsypania, ale na pracę równarki jest jeszcze za wcześnie ponieważ w niektórych miejscach nie odpuściła jeszcze zmarzlina jeżeli to ocieplenie potrwa jeszcze kilka dni to w przyszłym tygodniu rozpoczęte zostaną prace na drogach. Na niektórych drogach gdzie to jest możliwe Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej przystąpił do równania własnym sprzętem.

P. J. Bielski zauważył, iż np. na drodze do wsi Grądy tylko odcinek przy lesie jest jeszcze zmarznięty natomiast na pozostałych odcinkach drogę można porównać bo stan nawierzchni jest fatalny.

P.  A. Klimowicz zgłosił sprawę wytyczenia dróg w Zofiówce i Jaskrze zgłaszane to jest już od bardzo dawna i czas wreszcie to wykonać. W przypadku drogi w Zofiówce należałoby wytyczyć oprócz tego odcinka drogi od szosy również dalej tą drogę aż P. Popławskich do drogi do Nowin Kasjerskich.

Następnie P. A. Klimowicz poruszył kwestię wyorywania dróg przez rolników podczas prac polowych. Zwrócił się z pytaniem czy istnieje jakaś prawna możliwość wyegzekwowania tego.

Burmistrz wyjaśnił, iż można to wyegzekwować wystarczy aby pracownik Urzędu z policjantem stwierdził stan faktyczny. Rolnik wówczas otrzymuje termin doprowadzenia drogi do stanu pierwotnego. Po upływie wyznaczonego terminu jeżeli nie zostało to naprawione jest nakładany mandat karny bądź w drastycznych sytuacjach jest kierowany wniosek do Sądu grodzkiego.

P. A. Klimowicz zauważył, że jeżeli w Zofiówce droga będzie wytyczona to wówczas zorganizuje zebrania z mieszkańcami, bo niektórzy nagminnie wyorują drogę i poinformuje, iż tego typu praktyki mogą skończyć się skutkiem finansowym.

Przewodnicząca zauważyła, iż należy uświadomić mieszkańców, że dana droga ma np.: 6 m szerokości i jej wyoranie może się skończyć mandatem wystawionym przez policję.

Burmistrz poinformował, iż w przyszłym tygodniu pracownik Urzędu dokona wiosennego przeglądu dróg i zostanie uczulony na przypadki wyorywania dróg. Jest też taka prośba do radnych sołtysów aby zgłaszać tego typu przypadki wówczas Urząd podejmie interwencje może nie po to żeby karać, ale na początku pouczyć a informacja na ten temat bardzo szybko się rozpowszechni, co może przynieść lepsze efekty niż karanie od razu mandatami.

P. A. Klimowicz zaproponował aby Urząd wystosował pismo w formie informacji, które będzie można zamieścić na tablicy ogłoszeń w sołectwach tak aby mieszkańcy wiedzieli, iż będą kontrole dróg i jakie konsekwencje grożą za wyorywania dróg.

P. J. Bielski zwrócił uwagę, iż przy wiatach przystankowych dla dzieci we wsi Zofiówka jak i Czechowizna stoją kałuże wody można byłoby tam podsypać i ułożyć płytki chodnikowe tak jak jest to na kol. Lewonie.

P. A. Klimowicz zgłosił, iż miał być wykonany chodnik z Kalinówki Kościelnej do Wojtówiec. Chodnik miał być ułożony po jednej stronie z płytek z odzysku.

Burmistrz wyjaśni, iż jest to droga powiatowa, i nie można tak sobie wykonać chodnika. Powiat ma opracować projekt na tą drogę.

P. A. Klimowicz zgłosił sprawę zebrania nadmiaru urobku z pobocza na drodze przed wsią Zofiówka sprawę tą zgłasza do powiatu już od około 2 lat.

Burmistrz wyjaśnił, iż na najbliższą sesję został zaproszony Starosta, został ujęty w porządku obrad sesji punkt dotyczący dróg powiatowych. Prawdopodobnie na sesji będzie Kierownik Wydziału Dróg. Jest to temat jak i inne dotyczące dróg powiatowych, które należy poruszyć na sesji.

P. J. Andraka zgłosił do inwestycji drogę do wsi Jaskra.

Burmistrz poinformował, iż w roku bieżącym ma być asfaltowana droga do wsi Guzy oraz Osiedle Z. Augusta i przygotowana dokumentacja do złożenia jesienią wniosku na drogę do wsi Czechowizna. Nic nie stoi na przeszkodzie aby w projekcie budżetu na 2010 uwzględnić drogę do wsi Jaskra.              

P. G. Okrasiński poruszył następujące sprawy:

- jak przedstawia się sprawa przystanku PKS na żądanie w Czechowiźnie

Burmistrz wyjaśnił, iż w tej chwili nie jest w stanie udzielić dokładnej odpowiedzi na to pytanie. Urząd występował w tej sprawie. Dokładne informacje będą przedstawione na sesji Rady Miejskiej      

- podsypania wjazdu z szosy Białystok – Mońki na drogę do wsi Czechowizna ponieważ po zimie ponownie pojawiły się zadolenia.

Urząd ponownie wystąpi z pismem o podsypanie zjazdu.  

- sprawa wycinki topoli przy drodze gminne

Należy złożyć stosowny wniosek w Urzędzie. Najprościej, jeżeli wniosek składa właściciel działki przy której rośnie drzewo. Pozwolenie wydawane jest nieodpłatnie i wycinka za pozyskany materiał.

Burmistrz poinformował, iż od 15 kwietnia w ZGKiM zostanie zatrudnionych 8 pracowników w ramach robót publicznych. Pracownicy ci zajmą się między innymi: odkrzaczaniem dróg gminnych, jest do ułożenia odcinek chodnika na placu Jana Pawła II, chodnik na ul. Goniądzkiej od P. Purta, do rozbiórki jest fragment budynku po byłej szkole rolniczej na posesji straży pożarnej, wykonanie parkingu na placu manewrowym przy straży i szereg innych prac. Urząd Pracy praktycznie w 100% pokrywa koszty zatrudnienia takich osób i gmina ponosi minimalne koszty zatrudnienia.

Przewodnicząca Rady zwróciła się z pytaniem co dzieje się w sprawie lokalu w zlewni mleka we wsi Guzy.

Burmistrz wyjaśnił, iż przyjęto jedyne możliwe rozwiązanie a mianowicie takie, że gmina wydzierżawi do Spółdzielni Mleczarskiej w Mońkach lokal w zlewni we wsi Guzy a następnie ten lokal zostanie użyczony dla sołectwa. Czynsz za dzierżawę tego lokalu będzie wynosił 25 zł kwartalnie. Zabezpieczony zostanie również zwrot nakładów poniesionych na remont w przypadku rozwiązania umowy.

P. A. Klimowicz zwrócił się z pytaniem, co z salą komputerową w Zofiówce.

Burmistrz wyjaśnił, iż na ukończeniu są kraty zabezpiecząjące i po zamontowaniu krat zostanie przeniesiony sprzęt komputerowy

P. A. Klimowicz zwrócił się z pytaniem w jakich godzinach jest otwarta ta świetlica ponieważ docierają sygnały, iż ten lokal jest otwarty w różnych godzinach a czasami w ogóle zamknięty. 

Burmistrz wyjaśnił, iż zwróci się do P. Dyrektor KOK o wyjaśnienie w tej sprawie.

P. W. Klim zwrócił się z pytaniem o termin wykonania drogi do wsi Guzy.

Burmistrz poinformował, iż zgodnie z podpisaną umową droga ma być wykonana do końca czerwca. Natomiast wykonawca deklaruje, iż chce te prace wykonać jak najszybciej.

Burmistrz zwrócił się do Komisji w sprawie działki, która położona jest przy Osiedlu Z. Augusta pomiędzy ul. B. Radziwiłłówny a ul. Goniądzka o pow. 830 m2 , która jest bez dojazdu są chętni do nabycia tej działki. Tą działkę mogą nabyć 3 osoby, których grunty sąsiadują z działką.  Następnie zwrócił się do Rady o wyrażenie zgody na przeznaczenie tej działki do sprzedaży w trybie przetargowym.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za wnioskiem o przeznaczeniu nieruchomości do sprzedaży głosowało 11 członków Komisji.

Burmistrz poinformował, iż podpisano porozumienie z P. Bujnarowskim na wykup gruntów pod drogę w obrębie ul. Kościelnej i Goniądzkiej. Gmina wykupi 153m2 w cenie 15 zł za m2 łącznie będzie to kwota 2295 zł.

Przewodnicząca Rady zwrócił się z pytaniem co z przetargiem na ul. Osiedla Z. Augusta.

Burmistrz poinformował, iż postępowanie przetargowe jest w trakcie. Do przetargu przystąpiło dwie firmy i obie zostały dopuszczone do drugiego etapu.

P. A. Pietlukiewicz zgłosił do równania drogę za fermą P. Cylwika w kierunku kol. wsi Grądy         

Burmistrz poinformował, iż sprawę tej drogi zgłaszał jeden z mieszkańców. Droga ta będzie porównana wymaga ona w niektórych miejscach podsypania.           

Innych uwag i wniosków ze strony Komisji nie zgłoszono.

 

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad Przewodnicząca zakończyła wspólne posiedzenie Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej, Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego, Rolnictwa Gospodarki Komunalnej
i Ochrony Środowiska

 

Protokółował:                          

Andrzej Kudzinowski                                         Zastępca Przewodniczącego Komisji

 

Irena Dzięgielewska 

 

                                                                      

                                                                               

Metryka strony

Udostępniający: Sekretarz Gminy

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2010-01-11

Data modyfikacji: 2010-01-11

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2010-01-11