Protokół Nr 20/09 z 25 lutego

Protokół Nr  20/09

ze wspólnego posiedzenia Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego; Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej; Komisji Rolnictwa Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 25 lutego 2009 r. w godz. 1200- 1600 w sali konferencyjne Urzędu Miejskiego w Knyszynie   pod przewodnictwem Pani - Barbary Teresa Fiedorowicz  

 

 

W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji i zaproszeni goście zgodnie z listą

obecności. Na stan 14 członków komisji w posiedzeniu uczestniczy 11. 

Przewodnicząca Rady otworzyła wspólne posiedzenie komisji stałych Rady. Następnie poprosił o wybór Przewodniczącego obrad i zaproponował kandydaturę P. B. Fiedorowicz Przewodniczącej Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego

P. B. Fiedorowicz  wyraziła zgodę innych kandydatów nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za wyborem Pani B. Fiedorowicz na przewodniczącego wspólnego posiedzenia komisji stałych głosowało 11 członków komisji.    

Przewodnicząca B. Fiedorowicz przedstawiła proponowany porządek obrad.

Uwag i propozycji zmian do porządku obrad nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 11 członków Komisji, a oto jego treść: 

  1. Przyjęcie porządku obrad.
  2. Sprawozdanie z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Knyszynie
    za 2008 r.
  3. Projekty uchwał w sprawach:

a)      przyjęcia Programu współpracy Gminy Knyszyn z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w roku 2009,

b)      ramowych planów pracy Komisji stałych Rady Miejskiej w Knyszynie na
2009 r.

c)       planu pracy Komisji Rewizyjnej,             

d)      uchwalenia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2009,

e)      zatwierdzenie zmian w Statucie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej im. dr E. Jelskiego w Knyszynie,

f)        powołania Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej im. dr E. Jelskiego w Knyszynie,

g)      zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych,

h)      zatwierdzenia taryf na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków,

i)        upoważnienie Burmistrza Knyszyna do podpisania Umowy Partnerstwa ze Stowarzyszeniem Gmin Górnej Narwi w celu realizacji przedsięwzięcia „Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej na terenie Stowarzyszenia Gmin Górnej Narwi” zgłoszonego do dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013

j)        przyjęcia programu inwestycji wieloletnich Gminy Knyszyn na lata
2009-2011,

k)       dokonania zmian w budżecie gminy na 2009 rok.

  1. Sprawy różne.
  2. Wolne wnioski.

 

Do pkt. 2

Przewodnicząca otworzyła punkt 2 porządku obrad. Następnie udzieliła głosu P. A. Roszkowskiej – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Knyszynie.

P. A. Roszkowska – Kierownik MOPS przedstawiła sprawozdanie z działalności MOPS w Knyszynie za 2008 r. ( sprawozdanie w załączeniu).    

Pytań i uwag ze strony Komisji do przedstawionego sprawozdania nie zgłoszono.  

Przewodnicząca zamknęła punkt 2 porządku obrad.

 

Do pkt. 3

Przewodnicząca otworzyła punkt 3 porządku obrad. projekty uchwał w  sprawach: 

a)      przyjęcia Programu współpracy Gminy Knyszyn z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w roku 2009,

P. R. Kondrakiewicz – Sekretarz Gminy poinformował, iż jak co roku Rada przyjmuje program współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz prowadzącymi działalność pożytku publicznego.  Dotyczy to między innymi współpracy z Uczniowskim Klubem Sportowym Podlasia, Towarzystwem Regionalnym, PCK itp.          

Pytań i uwag ze strony komisji nie zgłoszono.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia Programu współpracy Gminy Knyszyn z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w roku 2009

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków komisji.

 

 

b)      ramowych planów pracy Komisji stałych Rady Miejskiej w Knyszynie na
2009 r.

Przewodniczący poszczególnych Komisji stałych Rady przedstawili propozycje planu pracy poszczególnych Komisji.     

Pytań i uwag ze strony komisji nie zgłoszono.    

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków Komisji. W głosowaniu udział wzięło 11 członków Komisji.

 

c)       planu pracy Komisji Rewizyjnej,             

P. I. Dzięgielewska Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej przedstawiła propozycję planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2009 r.

Pytań i uwag ze strony komisji nie zgłoszono.    

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie planu pracy Komisji Rewizyjnej 

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków Komisji. W głosowaniu udział wzięło 11 członków Komisji.

 

d)      uchwalenia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2009,

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2009.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków Komisji. W głosowaniu udział wzięło 11 członków Komisji.

 

 

e)      zatwierdzenie zmian w Statucie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej im. dr E. Jelskiego w Knyszynie,

Burmistrz poinformował, iż w miesiącu styczniu SP ZOZ w Knyszynie wystąpił z wnioskiem do Rady Społecznej o podjęcie uchwał dotyczących zmian Statutu SP ZOZ oraz Regulaminu Porządkowego Szpitala. Jeżeli chodzi o zmiany Statutu to dotyczą one: 

- wprowadzenie do statutu zapisu o realizacji zadań obronnych wynikających z przepisów ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej.

- wprowadzenie zmian w strukturze organizacyjnej poprzez dodanie  w § 11 ust 1 oddział chorób wewnętrznych - łóżka intensywnej opieki medycznej – 2

- w § 11 ust. 2 Przychodnia Rejonowa w Knyszynie dodać podpunkty o brzmieniu:

a) poradnia lekarza POZ,

b) gabinet pielęgniarki środowiskowej – rodzinnej               

c) gabinet położnej środowiskowej – rodzinnej

d) gabinet medycyny szkolnej

e) punkt szczepień

f) gabinet zabiegowy.

Rada Społeczna na posiedzeniu w dniu 23 lutego 2009 r. podjęła stosowną uchwałę w sprawie zmian Statutu ta uchwała wymaga zatwierdzenia przez Radę Miejską.

Pytań i uwag ze strony komisji nie zgłoszono.    

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenie zmian w Statucie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej im. dr E. Jelskiego w Knyszynie.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków Komisji. W głosowaniu udział wzięło 11 członków Komisji.

      

f)        powołania Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej im. dr E. Jelskiego w Knyszynie,

Burmistrz poinformował, iż upływa kadencja działalności Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej im. dr E. Jelskiego w Knyszynie i na najbliższej sesji należy powołać nową Radę. Swoich przedstawiciele wyznaczyli już: Wojewoda Podlaski będzie nim P. Krzysztof Bagiński oraz Sejmik Województwa Podlaskiego i będzie nim tak i w poprzedniej kadencji P. Jan Ryszard Kotuk. Również Rada Miejska powinna wybrać swoich czterech przedstawicieli.

Przewodnicząca Rady zaproponowała aby przedstawicieli Rady wybrać na jutrzejszej sesji z uwagi na to, iż cześć radnych jest nieobecnych na dzisiejszym posiedzeniu Komisji.

Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek. Wybór przedstawicieli Rady Miejskiej odłożono na obrady sesji.  

 

g)      zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych,

Burmistrz przedstawił propozycję dróg położonych w obrębie gminy do zaliczenia do kategorii dróg gminnych.

Ze strony Komisji pytania dotyczyły:

P. I. Dzięgielewska zwróciła się z pytaniem dlaczego należy przyjąć do stanu dróg gminnych te drogi.

Burmistrz wyjaśnił, iż jest to podniesienie rangi drogi, te drogi są w większości wyremontowane związane jest to również z podatkami od dróg.

P. B. Płońska – Skarbnik Gminy dodała, iż te drogi, które nie są drogami publicznymi są drogami wewnętrznymi i są opodatkowane podatkiem od nieruchomości. Gmina ten podatek opłaca sama sobie, jest to wykazywane w sprawozdaniu o dochodach i ma to wpływ na wysokości subwencji. Podatek wynosi około 360 tys. należy sukcesywnie nadać statusy drogom i regulować te sprawy.

Przewodnicząca Rada zwróciła się z pytaniem czy wszystkie ulice gminne w Knyszynie są ujęte w tym wykazie ponieważ na Osiedlu Niepodległości nie ma wymienionej ulicy Wincentego Witosa.

Burmistrz wyjaśnił, iż rzeczywiście nie ma tej ulicy w wykazie do sesji zostanie to poprawione. Załączniki do uchwały zostaną uzupełnione o ulicę W. Witosa.                           

Innych pytań i uwag ze strony komisji nie zgłoszono.    

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków Komisji. W głosowaniu udział wzięło 11 członków Komisji.    

 

h)      zatwierdzenia taryf na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków,

P. J. Romanowicz – Kierownik ZGKiM w Knyszynie poinformował, iż został złożony wniosek do Rady Miejskiej o zatwierdzenie nowych taryf na zbiorowe odprowadzenie wody i ścieków.  Zakład Gospodarki komunalnej i Mieszkaniowej w Knyszynie wnioskuje o podwyższenie ceny 1m3 dostarczanej wody z 1,41 zł netto do 1,46 zł nett a wiec nastąpi wzrost ceny o 5 groszy. Podwyższenie ceny 1m3 odprowadzanych ścieków z 2,62 zł na 2,71 zł netto a więc nastąpi wzrost ceny o 9 groszy. Taryfy są zatwierdzane na okres 1 roku.  Wzrost taryf spowodowany jest wzrostem kosztów.

Burmistrz zaproponował aby na jutrzejszą sesję Rady Kierownik przygotował informację na temat ceny wody oraz ścieków w powicie monieckim.

Komisja głosowanie nad projektem uchwały odłożyła na sesję Rady.                  

 

i)        upoważnienie Burmistrza Knyszyna do podpisania Umowy Partnerstwa ze Stowarzyszeniem Gmin Górnej Narwi w celu realizacji przedsięwzięcia „Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej na terenie Stowarzyszenia Gmin Górnej Narwi” zgłoszonego do dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013

Burmistrz poinformował, iż radni w materiałach otrzymali projekt uchwały. Niemniej jednak z siedziby stowarzyszenia gmin Górnej Narwi wpłynął  poprawiony projekt tej uchwały dotyczy to § 3, który brzmi „Warunki realizacji zadania określone są w Umowie Partnerstwa” i taki powinien być zapis. Natomiast w projekcie uchwały, który otrzymali radni jest jeszcze zdanie, iż umowa stanowi załącznik do uchwały. Umowa jest w trakcie uzgodnień pomiędzy Stowarzyszeniem Gmin Górnej Narwi a Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie i ten projekt już w tej chwili różni się od tego, który miał stanowić załącznik do uchwały i trudno zawrzeć go w uchwale skoro trwają jeszcze uzgodnienia. Radni zostaną z treścią tej umowy zapoznani.

Zmienił się również sam tytuł uchwały w zaproszeniu na Komisję był poprzedni tytuł uchwały, który został zmieniony na ten, który otrzymali radni przed komisją tj. „wyrażenia zgody na podpisanie Umowy Partnerstwa ze Stowarzyszeniem Gmin Górnej Narwi w celu realizacji przedsięwzięcia „Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej na terenie Stowarzyszenia Gmin Górnej Narwi” zgłoszonego do dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013”.Projekt ma być złożony wstępnie do 4 marca.

Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na podpisanie Umowy Partnerstwa ze Stowarzyszeniem Gmin Górnej Narwi w celu realizacji przedsięwzięcia „Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej na terenie Stowarzyszenia Gmin Górnej Narwi” zgłoszonego do dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków Komisji. W głosowaniu udział wzięło 11 członków Komisji.    

 

j)        przyjęcia programu inwestycji wieloletnich Gminy Knyszyn na lata
2009-2011,

P. W. Cuter zwrócił się z pytaniem czy jest możliwość wprowadzenia inwestycji do planu inwestycji wieloletnich chodzi o ul. Południową stan nawierzchni na tej ulicy a przynajmniej na jej części jest bardzo zły. Radny zdaje sobie sprawę, że jest to droga powiatowa ale bez inicjatyw ze strony gminy trudno będzie doczekać jej realizacji.          

Burmistrz wyjaśnił, iż chcąc dyskutować na temat modernizacji tej ulicy trzeba zawrzeć porozumienie z powiatem ponieważ w całości od ul. Białostockiej do drogi krajowej jest to droga powiatową. Delegacja powinna spotkać się z Zarządem Powiatu uzgodnić partycypację w kosztach. Jest też sprawa parkingu i zajazdu dla autobusów od ul. Południowej należałoby opracować jedną dokumentację na ulicę i parking, a nie robić dwóch dokumentacji. Jest to wniosek do rozpatrzenia i uwzględnienia do budżetu na rok 2010 - opracowania dokumentacji jeżeli będzie taka zgoda i wola Rady zarówno jednej jak i drugiej.

P. G. Marecka zwróciła się z pytaniem jak przedstawia się sprawa wykonania podjazdu dla autobusów od strony ul. Południowej, sprawa ta była zgłaszana już wcześniej.

Burmistrz wyjaśnił, iż podjazd dla autobusów z parkingiem musi być integralną częścią dokumentacji jeżeli nie całości ulicy Południowej to przynajmniej na odcinka od ul. Białostockiej do ul. Szkolnej.

P. J. Bielski zauważył, iż wydaje się, że ulica Południowa raczej szybko nie będzie modernizowana natomiast ten parking i możliwość zatrzymywania autobusów na ul. Południowej potrzebny jest teraz.

P.A. Kilmowicz dodał, iż chodzi tutaj o możliwość zatrzymywania autobusów na ul. Południowej tj. zrobienie furtki w ogrodzeniu szkolnym z tej strony i kawałka chodnika aby dzieci dojeżdżające mogły wchodzić do szkoły z tej strony a nie od ul. Białostockiej. Nie jest to związane bezpośrednio z wykonaniem parkingu na tej działce przy szkole.

Burmistrz wyjaśnił, że jeżeli chodzi o wykonanie przejścia tymczasowego od ul. Południowej to nie są to znaczne koszty i wczesną wiosną zostanie to zrobione. Dodał, że jeżeli chodzi o ul. Południową to jeżeli będzie taka wola Rady należy wystąpić z wnioskiem do powiatu o wspólne opracowanie i złożenie wniosku do „schetynówki” w roku 2010.

Głos zabrał P. K. Bagiński – członek Zarządu Powiatu w Mońkach zauważył, iż jeżeli będzie taka wola Rady to będzie popierał tą inicjatywę w powiecie niemniej jednak, żeby to zadanie miało realne szanse powodzenia musi być również wkład finansowy ze strony gminy tak jak to miało miejsce w przypadku gminy Jaświły gdzie wkład gminy i powiatu wyniósł po 50%.

Przewodnicząca Rady zauważyła, iż gmina ma bardzo dużo własnych ulic i dróg w złym stanie a tutaj mamy angażować własne środki w budowę dróg powiatowych gdzie powiat ma subwencję drogową.

P. K. Bagiński zauważył, iż powiat dysponuje kwotą około 1mln zł na wszystkie drogi i powiat sam bez zaangażowania gminy tego nie zrobi. Zarząd Powiatu przyjął rozwiązanie, iż inwestycje drogowe realizowane są tam gdzie gminy są zainteresowane partycypowaniem w kosztach a wiec robi się drogi tam gdzie jest partnerstwo finansowe.

P. B. Płońska – Skarbnik Gminy poinformował, że programu inwestycji wieloletnich był uchwalona 14 lipca 2008 r. W stosunku do poprzedniej wersji programu inwestycji nastąpiły takie zmiany jak: zmiana wartości niektórych zadań, zmian w proporcji finansowania, zmiana nazw oraz zmiana terminów realizacji. I tak w przypadku zadnia nr 3 budowa kanalizacji w ulicach: Tykocka, Obozowa i bez nazwy nastąpi przesunięcie terminu realizacji na 2010 a w roku 2009 zaplanowana jest kwota 24 tys. na sporządzenie dokumentacji.

Burmistrz dodał, iż z uwagi na to, iż została przebudowana droga Knyszyn – Krypno a więc zmieniły się parametry zaistniała konieczność uaktualnienia dokumentacji na kanalizację. W miesiącu czerwcu ma być nabór wniosków z ochrony środowiska i jest przygotowywana dokumentacja na złożenie takiego wniosku ocena i rozpatrzenie wniosków odbędzie się w tym roku natomiast do realizacji w tym roku nie dojdzie.

r. J. Bielski zauważył, iż w roku ubiegłym przyjęto, że ta inwestycja ma być zrealizowana w bieżącym roku.

Burmistrz wyjaśnił, iż program inwestycji wieloletnich obejmuje lata 2007 – 2013. W latach 2007 – 2008 nie było żadnych środków unijnych. W tej chwili ruszyły jako pierwsze inwestycje drogowe. Następne środki będą z odnowy wsi oraz ochrony środowiska i termomodernizacja, która rusza jako drugi program. To nie wynika z planów gminy a terminów ogłaszanych naborów wniosków z poszczególnych dziedzin. Gminy nie stać na zrobienie dużego odcinka kanalizacji dla około 30 gospodarstw domowych. Możemy skorzystać z dofinansowania, ale wtedy kiedy jest ogłoszony nabór wniosków i w tej chwili jest ogłoszony, dokumentacja jest w trakcie przygotowywania, ale wydatki na budowę wystąpią dopiero w 2010 r. i bezcelowym jest blokowanie środków w planie inwestycji skoro nie dojdzie do ich wydatkowania. W roku  bieżącym aktualna jest sprawa wydatków na Osiedle Z. Augusta gdzie ma być realizowana inwestycja drogowa i potrzebne będą środki finansowe jak  i na termomodernizację.

P. Skarbnik dodała, iż ta konieczność wynikła również z tego, że zwiększyła się wartość zadań pozostałych np.: termomodernizacji czy innych zadań to trzeba by było większy deficyt budżetowy i pozwolić na zaciągnięcie większego kredytu i po to, żeby tego uniknąć i zmieścić się w zaplanowanym budżecie należało realizację niektórych zadań przesunąć i jest to jak najbardziej logiczne bo trudno utrzymywać inwestycję o wartości 766939 zł wiedząc, iż z własnych środków jej nie zrealizujemy. Przewidywane dofinansowanie to kwota ponad 600 tys. i przygotowujemy to zadanie do złożenia wniosku o dofinansowanie a realizacja w roku przyszłym.

Przewodnicząca Rady zwróciła się z pytaniem na co wydatkowano do tej pory kwotę 26813 zł.

Burmistrz wyjaśnił, iż dotychczas poniesiono wydatki na podkłady geodezyjne i opracowanie dokumentacji, która w tej chwili jest uaktualniania.

P. J. Bielski zauważył, iż ulica Tykocka jest usytuowana najbliżej oczyszczalni i tam nie ma kanalizacji. Mieszkańców nie interesuje z jakich to środków będzie wykonane. Interesuje ich natomiast kiedy będą mogli podłączyć się do kanalizacji a trwa to już wiele lat.

P. A. Pietlukiewicz zwrócił się z pytaniem kiedy był ogłoszony ostatni nabór wniosków na kanalizację.

Burmistrz poinformował, iż było to bodajże w roku 2006. Wówczas ten wniosek znalazł się na 92 miejscu. Kolejny miał być w 2008 r. i zostało to przesunięte na 2009 r. nabór został ogłoszony dokumentacja jest przygotowywana i w odpowiednim terminie ten wniosek będzie złożony.

P. G. Marecka stwierdziła, iż na tą inwestycję wydatkowano już kwotę 26813 zł teraz na uaktualnienie dokumentacji kolejne 24 tys. zł. a więc razem ponad 50 tys. zł. i co dalej z tym będzie skoro słyszy się tutaj, że ten wniosek ma nieduże szanse na powodzenie i zyskanie dofinansowania.

Burmistrz wyjaśnił, iż są to koszty związane z przygotowaniem inwestycji aby złożyć wniosek trzeba je ponieść. Opracowana dokumentacja nie traci ważności i Rada na sesji jesienią zdecyduje, co dalej z tą inwestycją powinno wówczas już być wiadome czy ten wniosek uzyska dofinansowanie czy też nie.

P. J. Bielski zauważył, iż wówczas jego zdaniem zasadnym będzie realizacja tej inwestycji z uwagi na koszt etapami i za własne środki.

Kontynuując omawianie projektu uchwały P. Skarbnik poinformowała, iż kolejne zadania pozostają bez zmian. Następnie zadanie „Adaptacja zabytkowego budynku przy ul. Kościelnej 6 Knyszynie” zmianie uległa wartość zadnia, która wynosiła 177864 zł natomiast teraz wynosi 225073 zł. zwiększy się dofinansowanie tego zadania.

- kolejne zadanie remont sali widowiskowej w KOK. Nazwa zadania ulegnie zmianie i będzie brzmiała „ Remont i wyposażenie sali widowiskowej w Knyszyńskim Ośrodku Kultury z uwagi na to, iż do wniosku można włączyć sfinansowanie wyposażenia sali.  Wartość zadania przed zmianą wynosiła 206080 zł i dofinansowanie 65%. Teraz 309450 zł i dofinansowanie 75%.

- Kolejne zadania to termomodernizacje budynków; ZSO w Knyszynie Zespołu Szkół w Kalinówce Kościelnej i Przedszkola w Knyszynie. Nastąpiła bardzo dużą zmiana wartości kosztorysowe zadań.

Burmistrz dodał, iż kosztorysy jest opracowywany na podstawie cen z ostatniego kwartału a ceny były dość wysokie. Na podstawie przetargów, które już się odbyły w tym roku można stwierdzić, że wykonawstwo przynajmniej na dzień dzisiejszy potaniało do przetargów zgłasza się bardzo dużo firm i ceny osiągane na przetargach to 50-60% wartości kosztorysowej.

Ten wniosek jest  jeden niemniej z uwagi na inne planowane wydatki w roku bieżącym proponujemy podział tego zadnia w roku bieżącym wykonanie termomodernizacji budynku ZSO w Knyszynie oraz Przedszkola a Zespołu Szkół w Kalinówce Kościelnej w roku przyszłym. Wniosek jest składany w ramach Stowarzyszenia Gminy Górnej Narwi wstępnie ma być złożony do 4 marca wniosek jest składany w ramach zadań krajowych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie. Niezależnie od tego jeżeli wniosek nie przejdzie kwalifikacji jest możliwości składania wniosków do innego rozdania. 

P. J. Bielski zwrócił się z pytaniem czy ten budynek przedszkola nadaje się do termomodernizacji.

Burmistrz wyjaśnił, iż opracowana dokumentacja na ten budynek potwierdza w pełni, iż ten budynek jak najbardziej nadaje się do termomodernizacji.

- kolejne zadanie zmieniła się nazwa inwestycji „Poprawa bezpieczeństwa oraz komunikacji turystów i społeczeństwa na pograniczu litewsko-polskim” na „System bezpieczeństwa i komunikacji elektronicznej dla podniesienia warunków życia społeczności przygranicznej” .

Przewodnicząca Rady zwróciła się z pytaniem jaki jest wkład własny gminy i na czym to polega.

P. R. Sidorski – Zastępca Burmistrza wyjaśnił, iż wartość zadania opiewa na kwotę 1498798 zł. i dofinansowanie jest do 85%. W roku ubiegłym został złożony wniosek na zadanie pod nazwą Poprawa bezpieczeństwa oraz komunikacji turystów i społeczeństwa na pograniczu litewsko-polskim” Był to pierwszy nabór wniosków nasz projekt nie znalazł uznania w ocenie Komisji oceniającej.  Do 3 marca jest termin składania drugiego naboru wniosków z uwagi na to, że mamy pełną dokumentację składamy ponownie wniosek. W pierwszym  naborze ze złożonych 47 wniosków 8 dostało dofinansowanie i były to wnioski o charakterze „miękkim” polegające na: wymianie młodzieży, projekty szkoleniowe itp. W poprawionym wniosku dołożono cały zakres działań miękkich: spotkania studyjne, włączenie szkół do współpracy plus monitoring i system internetu bezprzewodowego.

Burmistrz dodał, iż niezależnie od wspomnianego wniosku sprawą internetu zajmuje się Urząd Marszałkowski w tym przypadku jednak dofinansowanie może sięgać 50%.

Innych pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia programu inwestycji wieloletnich Gminy Knyszyn na lata
2009-2011

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków Komisji. W głosowaniu udział wzięło 11 członków Komisji.    

P. J. Romanowicz – Kierownik ZGKiM w Knyszynie przedstawił Komisji informację na temat ceny wody i ścieków w ościennych gminach, które przedstawiają się następująco: ceny 1m3 wody Mońki 1,93 zł, Krypno – 1,36 zł, Jaświły 1,77 zł. cena 1m3 odprowadzonych ścieków: Mońki – 3,28, Krypno – 4,87 z tym , że gmina dopłaca do 1m3 ścieków 2 zł. i Jaświły 2,98 zł.    

P. Kierownik ZGKiM w Knyszynie przypomniał, iż wnioskowana ceny 1m3 dostarczanej wody 1,46 zł nett oraz ceny 1m3 odprowadzanych ścieków 2,71 zł netto a więc są to ceny konkurencyjne w stosunku do innych gmin.   

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków,

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków Komisji. W głosowaniu udział wzięło 11 członków Komisji.    

                            

k)       dokonania zmian w budżecie gminy na 2009 rok.

P. B. Płońska – Skarbnik Gminy przedstawiła i omówiła proponowane zmiany w budżecie gminy.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2009 rok.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków Komisji. W głosowaniu udział wzięło 11 członków Komisji.    

Przewodnicząca zamknęła punkt 3 porządku obrad.

 

Do pkt. 4

Przewodnicząca otworzyła punkt 4 porządku obrad.

Burmistrz przedstawił:

- pismo Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Białymstoku (kopia pisma w załączeniu) w sprawie deklaracji gminy odnośnie partycypowania w kosztach utrzymania kursów PKS na deficytowych trasach.      

Burmistrz dodał, iż jest to pismo ogólne brak informacji o jakie kursy chodzi  i jaka kwota dofinansowania wchodzi w grę.

P. J. Bielski zwrócił się z pytaniem do Kierownika ZGKiM kiedy zostanie zakupiony nowy sprzęt do Zakładu (koparko – spycharka).

P. Kierownik w odpowiedzi poinformował, iż kwota 45 tys. zł dotacji z budżetu gminy jest to za mało aby myśleć o zakupie koparko- spycharki. Zakład musi uzbierać własnych środków aby myśleć realnie o zakupie. Najlepiej żeby była to koparko – spycharka produkcji polskiej w miarę tania w utrzymaniu i prosta w naprawie.                      

- pismo Hodowli Zarodowej Zwierząt w Knyszynie Spółka z o.o o przekazanie na rzecz Spółki drogi nr 25. Jest to droga wewnętrzna zakładowa, z której nikt nie korzysta poza mieszkańcami domu nr 16 (kopia pisma w załączeniu). Burmistrz dodał, iż rzeczywiście ta droga jest zamknięta pozostaje kwestia zapewnienia dojazdu mieszkańcom wspomnianego domu. Z punktu widzenia interesów gmina ta doga jest zbędna. Jeżeli będzie taka wola Rady to zostaną poczynione starania czy jest możliwość prawna przekazania tej drogi Hodowli Zarodowej. W ślad za tym pismem wpłynęło drugie pismo o remont nawierzchni tej drogi.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za wnioskiem o przekazanie drogi nr 25 w miejscowości Knyszyn Zamek na rzecz Hodowli Zarodowej Zwierząt w Knyszynie Spółka z o.o  głosowało 11 członków Komisji.
Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek.

Następnie Burmistrz poinformował, iż właściciel Gospodarstwa Rybackiego Pan Szostek również zwrócił się na razie ustnie wniosek na piśmie jeszcze nie wpłynął o przekazanie drogi w obrębie Zakładu w tym przypadku 6 rodzin może być pozbawionych dojazdu i przekazanie w prywatne ręce a w konsekwencji zagrodzenie tej drogi raczej nie wchodzi w grę.     

Burmistrz przedstawił wniosek mieszkańców Osiedla Niepodległości o poprawę stanu dróg na Osiedlu (kopia wniosku w załączeniu). Kontynuując Burmistrz dodał, iż asfaltowanie ulic Osiedla Niepodległości jest ujęte w planie wieloletnim i do następnego rozdania środków Unijnych wniosek będzie przygotowany. Niemniej jednak na tym etapie należałoby przeprowadzić dyskusję w kwestii ul. Polnej, która jest ulicą powiatową, łączy ul. Osiedla z drogą wojewódzką i tak jak to było w przypadku ulicy Jagiełły podnosi znacznie wartość wniosku. Należy rozważyć czy zwracamy się do powiatu i wspólnie opracowujemy wniosek. Pozostaje również kwestia jaki odcinek tej ulicy może być objęty wnioskiem.

r. S. Ciołko zauważył, iż skoro jest taka możliwość to należy rozmawiać z powiatem i ulicę Polna jak najbardziej ująć do wniosku.

Przewodnicząca Rady zauważyła, iż miała ostatnio możliwość zobaczyć w terenie jak przedstawia się stan ulic i dróg często wygląda to inaczej niż w dyskusji na sali. Następnie odniosła się do programu inwestycji wieloletnich na lata 2009 – 2011. Jeżeli chodzi o inwestycje drogowe na 2009 r. to w zupełności się z tym zgadza, ale gdyby np.: w 2010 pojawiła się możliwość pozyskania dodatkowych środków czy też złożenia wniosku to niestety nie ma żadnej opracowanej dokumentacji na drogę. Dlatego też proponuje aby w okresie wiosennym komisja składająca się z kilku osób dokonała przeglądu wszystkich dróg i ulic na terenie gminy i wytypowała ze dwie ulice czy drogi na które samodzielnie czy też w przypadku dróg powiatowych wspólnie z powiatem opracować dokumentację i niech ta dokumentacja  będzie tym bardziej, że jak informował Burmistrz pozwolenie na budowę ważne jest trzy lata. Gmina będzie miała wówczas dokumentację do dwóch wniosków.

Burmistrz poinformował, iż opracowanie dokumentacji na Osiedle Niepodległości zostało przesunięte na 2010 r. zaplanowana kwota na ten cel 30 tys. zł. Następnie Burmistrz zaproponował aby środki w kwocie 30 tys. zł na opracowanie dokumentacji na ul. Osiedla Niepodległości przenieść na 2009 r. Pozwoli to wówczas na podjęcie działań i zlecenie opracowania

dokumentacji.                                                                           

Przewodnicząca Rady stwierdziła, iż jej zdaniem najpierw należy dokonać oględzin stanu dróg przez jakąś komisję w skład, które wchodziłaby grupa radnych i wytypować drogi, na które należy w tym roku opracować dokumentację do wykorzystania w roku 2010, 2011.

Burmistrz zauważył, iż jeżeli chodzi o drogi do rekultywacji to rzeczywiście nie wszyscy znają i jest to zasadne, ale nie łudźmy się, że radni nie znają głównych dróg i ulic w Knyszynie. Skoro mamy w planie wieloletnim przyjętym przez Radę ujęte Osiedle Niepodległości, które ma być przygotowane do następnego rozdania środków unijnych a nabór wniosków prawdopodobnie będzie w 2010 r. to zasadnym jest przesuniecie środków w budżecie na 2009 r. i opracowanie dokumentacji na Osiedle w tym roku.

Przewodnicząca zarządziła głosowanie nad wnioskiem o przeniesieniu kwoty 30 tys. zł. zaplanowanych na opracowanie dokumentacji na Osiedla Niepodległości w 2010 na rok 2009 celem opracowania dokumentacji w tym roku.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za wnioskiem głosowało 11 członków Komisji.

Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek.                    

P. A. Klimowicz zwrócił się z pytaniem co będzie z salą komputerową w Zofiówce. W tej chwili są tylko stoły do tenisa i nic więcej a od września minęło już sporo czasu.

Burmistrz przedstawił wniosek Państwa Anny i Tadeusza Jankowskich o :

- usunięcie zgodnie z wcześniejszymi zapewnieniami części parterowego budynku usytuowanego na działce o nr geodez. 1951/3

- usankcjonowanie w sposób trwały statusu prawnego ciągu pieszego dającego możliwość łatwego dotarcia osobom pieszym do centrum usługowo – handlowo – mieszkalnego od ul. Rynek (kopia w załączeniu).

Następnie przedstawił mapkę sytuacyjną i dodał, iż jeżeli chodzi o punkt pierwszy wniosku to działkę znajdującą się na zapleczu budynku straży pożarnej wraz z budynkiem po byłej szkole rolniczej gmina otrzymała w formie darowizny od powiatu na potrzeby straży pożarnej. Opracowana dokumentacja na modernizację strażnicy wraz z zapleczem przewiduje rozbiórkę części budynku – jednego pomieszczenia tj. 6m. i jest to jak najbardziej zasadne.

Druga część wniosku dotyczy zbudowania chodnika wzdłuż tej posesji. Spraw do negocjacji z inwestorem o jego partycypacji w kosztach. Jeżeli Rada wyrazi zgodę na wykonanie takiego chodnika musiałby być on oddzielony ogrodzeniem od placu manewrowego straży.

Komisja postanowiła zaprosić na kolejne posiedzenie wnioskodawców i dokonać wizytacji w terenie.

Burmistrz wyjaśnił, że jeżeli chodzi o salę komputerową w Zofiówce to jak wiadomo w roku ubiegłym KOK nie miał środków w budżecie na adaptację pomieszczenia. W nowym budżecie środki są Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej wykona zabezpieczenie pomieszczenia i wówczas zostaną przeniesione komputery z góry.

P. W. Sochoń przypomniał, iż jakiś czas temu zgłaszał potrzebę ustawienia kosza na śmieci przy wiacie przystankowej dla dzieci, ale do tej pory tego kosza nie ma.

Burmistrz polecił obecnemu na posiedzeniu Komisji Kierownikowi ZGKiM dostarczenie pojemnika SM-110 we wskazane miejsce.

Innych uwag i wniosków ze strony Komisji nie zgłoszono.

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad Przewodnicząca zakończyła wspólne posiedzenie Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego; Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej; Rolnictwa Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska

Protokółował:                          

Andrzej Kudzinowski                                                     Przewodniczący Komisji

 

Barbary Teresa Fiedorowicz                          

                                     

   

                              

                              

Metryka strony

Udostępniający: Sekretarz Gminy

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2010-01-11

Data modyfikacji: 2010-01-11

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2010-01-11