Protokół nr 14/08 z 18 listopada

Protokół Nr  14/08

ze wspólnego posiedzenia Komisji: Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej  Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego:

Komisji Rolnictwa Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 18 listopada  2008 r. w godz. 1000- 1650

w sali konferencyjne Urzędu Miejskiego w Knyszynie pod przewodnictwem Pani – Małgorzaty Wojtulewicz

 

 

W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji i zaproszeni goście zgodnie z listą

obecności. Na stan 14 członków komisji w posiedzeniu uczestniczy 13. 

Przewodnicząca Rady otworzyła wspólne posiedzenie komisji stałych Rady. Następnie poprosiła o wybór Przewodniczącego obrad i zaproponowała kandydaturę P. M. Wojtulewicz Przewodniczącej Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej

P. M. Wojtulewicz wyraził zgodę innych kandydatów nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za wyborem Pana M. Wojtulewicz na przewodniczącą wspólnego posiedzenia komisji stałych głosowało 13 członków komisji.     

Przewodnicząca M. Wojtulewicz przedstawiła proponowany porządek obrad.

Uwag i wniosków do porządku obrad nie wniesiono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 13 członków Komisji, a oto jego treść:

  1. Przyjęcie porządku obrad.
  2. Projekty uchwał w sprawach:

a)      określenia stawek podatku od nieruchomości,

b)      obniżenia średniej ceny skupu żyta dla obliczenia wysokości podatku rolnego na 2009 rok,

c)       określenia stawek podatku od środków transportowych,

d)      ustalenia wysokości ekwiwalentu członkom ochotniczych Straży Pożarnych za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniu pożarniczym,

e)      zmieniająca uchwałę Nr XVIII/131/04 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie uchwalenia Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Knyszynie,

f)        zmieniająca uchwałę Nr XXI/155/05 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 28 kwietnia 2005 r. w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym uczniom zamieszkałym na terenie gminy Knyszyn,

g)      powołania Komisji Inwentaryzacyjnej do przeprowadzenia inwentaryzacji mienia w celu jego komunalizacji,

h)      wyrażenia zgody na sprzedaż na rzecz najemcy lokalu mieszkalnego w trybie bezprzetargowym,

i)        wyrażenia zgody na sprzedaż lokalu mieszkalnego,

j)        wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości,                   

k)       dokonania zmian w budżecie gminy na 2008 rok,

l)        przyjęcia programu inwestycji wieloletnich Gminy Knyszyn na lata
2008-2011.  

  1. Sprawy różne.
  2. Wolne wnioski.

 

Do pkt. 2

Przewodnicząca otworzyła punkt 2 porządku 

a)      określenia stawek podatku od nieruchomości,

„§1. Określa się następujące roczne wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie gminy Knyszyn:

1) od gruntów:

a) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków – *   od 1 m2 powierzchni

Zgłoszono propozycję stawki w wysokości 0,70 zł za m2   

W zarządzonym głosowaniu jawnym za stawką 0,70 zł za m2 głosowało 13 członków Komisji.   

b) pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych
 – *  zł. od 1 ha powierzchni 

Zgłoszono propozycję stawki w wysokości 3,90 zł od 1 ha

W zarządzonym głosowaniu jawnym za stawką 3,90 zł od 1 ha głosowało 13 członków komisji.  

c) pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizację pożytku publicznego – *   zł. od 1m2 powierzchni

Zgłoszono propozycję stawki w wysokości 0,34 zł  za m2   

W zarządzonym głosowaniu jawnym za stawką 0,34 zł m2 głosowało 13 członków komisji.   

2) od budynków lub ich części:

a) mieszkalnych – * zł. od  1 m2 powierzchni użytkowej

Zgłoszono propozycję stawki w wysokości 0,58 zł za m2

W zarządzonym głosowaniu jawnym za stawką 0,58 zł za m2 głosowało 13 członków Komisji.   

b) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – *    zł. od 1 m2 powierzchni użytkowej

Zgłoszono propozycję stawek w wysokości 17,40 zł za m2 zł. 

W zarządzonym głosowaniu jawnym za stawką 17,40 zł za m2 głosowało 13 członków Komisji.   

c) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym – *   zł. od 1 m2 powierzchni użytkowej

Zgłoszono propozycję stawki  w wysokości 9,24 zł za m2

W zarządzonym głosowaniu jawnym za stawką 9,24 zł za m2 głosowało 13 członków Komisji.  

d) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych – *   zł. od 1 m2 powierzchni użytkowej

Zgłoszono propozycję stawki  w wysokości 4,01 zł za m2

W zarządzonym głosowaniu jawnym za stawką 4,01 zł za m2 głosowało 13 członków Komisji      

e) pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – *   zł. od 1m2 powierzchni użytkowej

Zgłoszono propozycje stawki w wysokości:

- 5,00 zł za m2  i 5,05 zł za m2

W zarządzonym głosowaniu jawnym za propozycją stawki w wysokości 5,00 zł m2 głosowało 0 członków Komisji, za propozycją stawki w wysokości 5,05 zł za m2 głosowało 10 członków Komisji  

3) Od budowli – ich wartości określonej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 3-7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Zgłoszono propozycję stawki w wysokości 2%.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za propozycją stawki w wysokości 2% głosowało 13 członków Komisji.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały w przyjętym brzmieniu głosowało 13 członków Komisji (projekt w załączeniu). 

 

b)      obniżenia średniej ceny skupu żyta dla obliczenia wysokości podatku rolnego na 2009 rok,

Burmistrz wyjaśni iż, maksymalna stawka ceny skupu żyta przyjmowana jako podstawa obliczenia podatku rolnego na 2009 r. wynosi 55,80 zł za kwintal na 2008 r. wynosiła 45,00 zł. Rada określając podatek na 2008 r. obniżyła cenę skupu żyta do 40,00 zł za kwintal.

Zgłoszono następujące propozycje obniżenia ceny żyta:

- pozostawienie na poziomie roku ubiegłego tj. 40,00 zł za kwintal

- 42,00 zł za kwintal.

P. B. Płońska – Skarbnik Gminy poinformowała, iż do projektu budżetu planując dochody przyjęła stawkę 44,00 zł za kwintal żyta. W przypadku przyjęcia stawki 40,00 zł za kwintal dochody z podatku rolnego będą mniejsze o 22718 zł.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za stawką 40,00 zł głosowała 8 członków komisji, 5 wstrzymało się od głosu.

Komisja przyjęła stawkę 40 zł za kwintal żyta.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwał w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta dla obliczenia wysokości podatku rolnego na 2009 rok                   

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały w przedstawionym brzmieniu głosowało 13 członków komisji (projekt uchwał w załączeniu).   

c)       określenia stawek podatku od środków transportowych,

 

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych:

1. Określa się następujące wysokości stawek podatku od środków transportowych obowiązujące na terenie miasta i gminy Knyszyn:

od samochodów ciężarowych o których mowa w art. 8 pkt. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych o dopuszczalnej masie całkowitej:

Zgłoszono propozycję podniesienia we wszystkich kategoriach stawki podatku o 20 zł i stawki wynosiłaby odpowiednio:

a) od 3,5 ton do 5,5 ton włącznie                       -   610,00; 

b) powyżej 5,5 ton do 9 ton włącznie      -   940,00; 

c) powyżej 9 ton do poniżej 12 ton                     -1 210,00;

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem wyżej przedstawionych stawek podatku głosowało 13 członków komisji. 

 

2) od samochodów ciężarowych, o których mowa w art. 8 pkt. 2 ustawy o podatkach lokalnych o dopuszczalnej masie całkowitej równej i wyższej niż 12 ton w zależności od liczby osi , dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia  według stawek  określonych w załączniku  Nr 1 do niniejszej uchwały:

Zgłoszono propozycję podniesienia we wszystkich kategoriach stawki podatku o 20 zł i stawki wynosiłaby odpowiednio:







Liczba osi i dopuszczalna masa całkowita

( w tonach)

Stawka podatku ( w złotych)

Nie mniej niż

Mniej niż

Oś jezdna(osie jezdne) z zawieszeniem pneumatycznym lub z zawieszeniem uznanym za równoważne

Inny system zawieszenia osi jezdnych

1

2

3

4

Dwie osie

 

 

 

12

13

1440

1640

13

14

1440

1640

14

15

1440

1640

15

 

1440

1640

Trzy osie

 

 

 

12

17

1540

1740

17

19

1540

1740

19

21

1540

1740

21

23

1540

1740

23

25

1540

1740

25

 

1540

1740

Cztery osie i więcej

 

 

 

12

25

1740

2340

25

27

1740

2340

27

29

1740

2340

29

31

1740

2340

31

 

1740

2340

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem wyżej przedstawionych stawek podatku głosowało 13 członków komisji. 

 

3) od ciągników siodłowych i balastowych, o których mowa w art. 8 pkt.3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów:

a) od 3,5 ton do 5,5 ton włącznie           -  1 550,00;  

b) powyżej 5,5 ton do 9,0 ton włącznie -  1 550,00;

c) powyżej 9 ton do poniżej 12 ton       -  1 550,00;  

Zgłoszono propozycję podniesienia stawek podatku we wszystkich kategoriach o 20 zł i stawka podatku wynosiłaby odpowiednio:

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem wyżej przedstawionych stawek podatku głosowało 13 członków komisji. 

 

4) od ciągników siodłowych i balastowych, o których mowa w art. 8. pkt. 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia  według stawek  określonych w załączniku  Nr 2 do niniejszej uchwały.

Zgłoszono propozycję podniesienia stawek podatku w tej kategorii o 20 zł  i stawka ta wynosiłaby odpowiednio:



Liczba osi i dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów: ciągnik siodłowy + naczepa; ciągnik balastowy + przyczepa

( w tonach)

Stawka podatku

 

( w złotych)

Nie mniej niż

Mniej niż

Oś jezdna (osie jezdne) z zawieszeniem pneumatycznym lub zawieszeniem  uznanym za równoważne

Inne systemy zawieszenia osi jezdnych

1

2

3

4

Dwie osie

 

 

 

12

18

1740

1740

18

25

1740

1740

25

31

1740

1740

31

 

1740

1780

Trzy osie i więcej

 

 

 

12

37

1740

1740

37

 

1740

2340

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem wyżej przedstawionych stawek podatku głosowało 13 członków komisji. 

 

5) od przyczep i naczep o których mowa  w art. 8 . pkt. 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton (z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego):

Zaproponowano podwyższenie stawki podatku o 20 zł do kwoty           -      900,00 zł  

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem wyżej przedstawionej stawki podatku głosowało 13 członków komisji. 

6)  od przyczep i naczep o których mowa w art. 8 pkt. 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych ( z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego), które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton.

Zaproponowano podwyższenie stawki podatku o 20 zł do kwoty:

a) do 36 ton włącznie                      -  1 540,00;

b) powyżej 36 ton                           -  1 770,00;   

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem wyżej przedstawionych stawek podatku głosowało 13 członków komisji. 

7) od autobusów, o których mowa w art. 8 pkt 7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych  o ilości miejsc do siedzenia:

Zaproponowano podwyższenie stawki podatku o 20 zł do kwoty

    a)  mniej niż 30 miejsc                                  -   900,00;  

    b)  równej lub wyższej niż 30 miejsc  - 1540,00;

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem wyżej przedstawionych stawek podatku głosowało 13 członków komisji. 

2. Stawki podatku od środków transportowych wyprodukowanych  w roku 2007 i nowszych określa się w wysokości:

1) dla środków transportowych o których mowa w ust.1.pkt. 1:

Zaproponowano podwyższenie stawki podatku we wszystkich kategoriach o 20 zł do kwoty:

 

 a) –    500,00 zł;

 b)     820,00 zł;

 c)   1 090,00 zł.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem wyżej przedstawionych stawek podatku głosowało 13 członków komisji. 

2)  dla środków transportowych o których mowa  w ust. 1 pkt 3:

Zaproponowano podwyższenie stawki podatku o 20 zł do kwoty:

a) –   1 420,00 zł;

 b) –   1 420,00 zł;

 c) –   1 420,00 zł;

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem wyżej przedstawionych stawek podatku głosowało 13 członków komisji. 

3)       dla środków transportowych o których mowa w ust.1 pkt. 5:

Zaproponowano podwyższenie stawki podatku o 20 zł do kwoty

- 780,00 zł;

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem wyżej przedstawionej stawki podatku głosowało 13 członków komisji. 

4)   środków  transportowych o których mowa  w ust.1 pkt.7 –:
Zaproponowano podwyższenie stawki podatku o 20 zł do kwoty

  a)   -      780,00 zł;

  b) –    1 390,00 zł.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem wyżej przedstawionych stawek podatku głosowało 13 członków komisji. 

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały w przedstawionym brzmieniu głosowało 13 członków komisji (projekt uchwał w załączeniu).   

 

d)      ustalenia wysokości ekwiwalentu członkom ochotniczych Straży Pożarnych za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniu pożarniczym,

P. R. Kondrakiewicz – Sekretarz Gminy poinformował, iż w miesiącu wrześniu bieżącego roku znowelizowana została ustawa o ochronie przeciwpożarowej. Wprowadzono zapis, iż obowiązek ustalenia wysokości ekwiwalentu spoczywa na radach gminy. Dotychczas stawki ekwiwalentu członkom OSP było ustalone zarządzeniem Burmistrza. Proponowane stawki ekwiwalentu w projekcie uchwały są takie same jak w zarządzeniu. Maksymalna stawka ekwiwalentu nie może przekraczać 1/175 przeciętnego wynagrodzenia. Przy zaproponowanych stawkach ekwiwalent ten wynosiłby odpowiedni: 14,75 zł za godzinę udziału w akcji i 7,37 zł za godzinę udziału w szkoleniu.

Pytań i uwag ze strony komisji do projektu uchwały nie zgłoszono.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu członkom ochotniczych Straży Pożarnych za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniu pożarniczym

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały w przedstawionym brzmieniu głosowało 13 członków komisji (projekt uchwał w załączeniu).   

 

e)      zmieniająca uchwałę Nr XVIII/131/04 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie uchwalenia Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Knyszynie,

 

P. R. Kondrakiewicz – Sekretarz Gminy poinformował, iż zmiana statutu MOPS wynika z wprowadzenia do realizacji przez MOPS zadań wynikających z ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.

Burmistrz dodał, iż w bieżącym roku do zadań gmin dochodzi prowadzenie spraw alimentacyjnych i jak w przypadku większości gmin te spraw będą prowadzone przez pracownika MOPS-u. Dlatego też powstała konieczność zmiany statutu.

Pytań i uwag ze strony komisji do projektu uchwały nie zgłoszono.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały zmieniająca uchwałę Nr XVIII/131/04 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie uchwalenia Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Knyszynie,

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały w przedstawionym brzmieniu głosowało 13 członków komisji (projekt uchwał w załączeniu).   

           

f)        zmieniająca uchwałę Nr XXI/155/05 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 28 kwietnia 2005 r. w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym uczniom zamieszkałym na terenie gminy Knyszyn,

P. R. Kondrakiewicz – Sekretarz Gminy poinformował, iż trzy lata temu wprowadzono uczniom stypendia o charakterze socjalnym. Wówczas uchwalono regulamin. Po okresie jego obowiązywania proponuje się zmiany usprawniające pracę jak i ułatwiające załatwianie formalności stypendystom. Zwiększono również wachlarz wydatków w ramach stypendium i uszczegółowiono kryteria.

P. Donata Olszewska – pracownik Urzędu dodała, iż podstawowym kryterium ubiegania się o stypendium jest dochód na członka rodziny, który nie może przekroczyć kwoty 315 zł. Środki na stypendia pochodzą z budżetu państwa i jak do tej pory są wystarczające. Stypendia mogą być wypłacane do maksymalnej kwoty tj. 128 zł. Wnioski na stypendia są przyjmowane do 15 września i przyznawane są na okres roku szkolnego. Obecnie ze stypendium korzysta około 200 stypendystów.

Pytań i uwag ze strony komisji do projektu uchwały nie zgłoszono.

 Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały zmieniającą uchwałę Nr XXI/155/05 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 28 kwietnia 2005 r. w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym uczniom zamieszkałym na terenie gminy Knyszyn 

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały w przedstawionym brzmieniu głosowało 13 członków komisji (projekt uchwał w załączeniu).   

                         

g)      powołania Komisji Inwentaryzacyjnej do przeprowadzenia inwentaryzacji mienia w celu jego komunalizacji,

P. I. Dworzańczyk – insp. ds. rolnictwa i zamówień publicznych poinformowała, iż komisja ma być powołana do komunalizacji działki przy ul. Południowej jest to działka rolna, która nie ma uregulowanego stanu prawnego. Zadaniem Komisji jest złożenie wniosku w celu komunalizacji działki. Kolejna działka, która wymaga uregulowania stanu prawnego znajduje się we wsi Zofiówka na tej działce znajduje się budynek po byłej szkole. Komisja działa przez okres 3 miesięcy od powołania.

Burmistrz dodał, iż w skład Komisji proponuje trzech pracowników Urzędu i jeżeli radni wyraża chęć pracy w tej komisji to proponuje uzupełnienie składu komisji o radnych.

Ze strony Rady do Komisji inwentaryzacyjnej zgłoszono:

- P. Irenę Wysocką,

- P. Wiesława Cutra,

- P. Jerzego Bielskiego.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie powołania Komisji Inwentaryzacyjnej do przeprowadzenia inwentaryzacji mienia w celu jego komunalizacji                           

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały w przedstawionym brzmieniu głosowało 13 członków komisji (projekt uchwał w załączeniu).   

 

h)      wyrażenia zgody na sprzedaż na rzecz najemcy lokalu mieszkalnego w trybie bezprzetargowym,

Burmistrz poinformował, iż wpłynął wniosek o wykup mieszkania przez dotychczasowego najemcę tj. Państwa Królikowskich. Lokal jest położony w bloku przy ul. Szkolnej 7. Tak jak w przypadku wszystkich tego typu sprzedaży potrzebna jest wycena a następnie sprzedaż w drodze bezprzetargowej.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż na rzecz najemcy lokalu mieszkalnego w trybie bezprzetargowym

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały w przedstawionym brzmieniu głosowało 13 członków komisji (projekt uchwał w załączeniu).   

       

i)        wyrażenia zgody na sprzedaż lokalu mieszkalnego,

Burmistrz poinformował, iż bloku przy ul. Szkolnej 7 został przejęty lokal, jest protokół przekazania po Pani Łempickiej jest to lokal mieszkalny o powierzchni 38,9 m2. Mieszkanie to może być przeznaczone na sprzedaż w formie przetargowej. Cała procedura przygotowania do przetargu musi być poprzedzona zgodą Rady.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż lokalu mieszkalnego               

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały w przedstawionym brzmieniu głosowało 13 członków komisji (projekt uchwał w załączeniu).   

 

j)        wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości,   

Burmistrz poinformował, iż w obrębie wsi Wojtówce znajdują się dwie nieruchomości zabudowane oznaczone nr geodezyjnymi: 83/5 o pow. 0.1400 ha i 83/8 o powierzchni 0.3000 ha. Zgłaszają się zainteresowani zakupem tych działek.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały w przedstawionym brzmieniu głosowało 13 członków komisji (projekt uchwał w załączeniu).   

               

k)       dokonania zmian w budżecie gminy na 2008 rok,

P. B. Płońska – Skarbnik Gminy przedstawiła proponowane zmiany w budżecie gminy.

Ze strony Komisji pytania i uwagi dotyczyły:

P. G. Okrasiński zwrócił się z pytaniem w jaki sposób ul. Goniądzka znalazła się na pierwszym miejscu i planuje się jej remont skoro inne drogi od lat nie mogą się doczekać remontu. Ulicą Goniądzką da się przejechać również chodnikami da się przejść a np. na Osiedlu nie ma nawet krawężników.

Burmistrz w odpowiedzi poinformował, iż powstał Rządowy program budowy dróg lokalnych tak zwanych „schetynówek”. Program ten został ogłoszony niedawno, nabór wniosków do 21 listopada. Wnioski powinny spełniać trzy podstawowe kryteria: dobrze jeżeli taki wniosek dotyczy dwóch samorządów, dobrze jeżeli droga łączy gminę z powiatem, występuje oznakowanie poziome i pionowe. Przy zmianie nawierzchni ze żwirowej bądź brukowcowej na asfaltową potrzebna jest decyzja środowiskowa, a na to potrzeba około 3 miesięcy czasu. W przypadku ul. Goniądzkiej na odcinku od Rynku do posesji P. Rafałko została wykonana podwójna nawierzchnia ścieralna. Natomiast dalej w kierunku skrzyżowania z drogą krajową jest pojedyncza warstwa asfaltu i na tym odcinku w niektórych miejscach odsłania się nawierzchnia brukowa i tych miejsc jest coraz więcej. Rozpatrywano trzy możliwości dróg i tak brano pod uwagę drogę w Zofiówce od szosy do wsi niestety barierą jest decyzja środowiskowa, której nie da się uzyskać w tak krótkim czasie i w tym roku do tego wniosku żadna inna droga się nie kwalifikuje. Natomiast ul. Goniądzka spełnia wymagania i wcześnie czy później trzeba będzie wykonać na niej remont. Stąd też został przygotowany wniosek na tą ulice i jeżeli Rada przyjmie tą inwestycję na ten rok to w terminie do 21 listopada taki wniosek zostanie złożony. Natomiast na rok przyszły bo nabór takich wniosków ma się odbywać, co roku w dalszej części obrad Komisji zostanie radnym przedstawionych kilka propozycji takich dróg również we współpracy z innymi samorządami. W roku bieżącym w ciągu około półtora miesiąca od ogłoszenia nie było możliwości przygotowania dokumentacji na inną drogę i nie chcąc aby gmina w tym roku przy pierwszym rozdaniu środków nie zaistniała w tym projekcie jest propozycja aby złożyć wniosek na tą ulicę. Natomiast jeżeli chodzi o osiedle na przeciwko targowicy potrzebne jest tutaj wykonanie pełnej dokumentacji i taka inwestycji może kwalifikować się do rozdania środków unijnych planowanych na lata 2009 – 2010 może to jednak ulec przesunięciu w czasie o rok.

P. G. Okrasiński stwierdził, iż w sprawie wyboru drogi ma inne zdanie ponieważ w roku bieżącym miała być wykonana dokumentacja na drogę do wsi Czechowizna i wszystko wskazuje na to że tej dokumentacji nie ma i dlatego ta droga wypada i nie będzie zrobiona i minie kadencja i nic nie zostanie zrobione na drogach.

P. J. Andraka stwierdził, iż taką nawierzchnię jaką ma ulica Goniądzka w tej chwili każda ze wsi chciałby mieć u siebie.                                                                             

P. G. Okrasiński zwrócił się pytaniem ile z budżetu gminy należy dopłacić do remontu tej ulicy.

Burmistrz wyjaśnił, iż rozpatrzenie wniosków nastąpi w tym roku natomiast realizacja ma być w roku przyszłym. Finansowanie jest po 50% czyli około 354 tys. zł

P. J. Andraka stwierdził, iż w przyszłym roku znowu ludzie będą z nas się śmieli, że łamiemy ulice te co były tak jak chodniki na ul. Grodzieńskiej.

P. I. Dzięgielewska zwróciła się z pytaniem czy droga do wsi Czechowizna nie spełnia tych wymogów.

Burmistrz wyjaśnił, iż droga do Czechowizny nie jest możliwa do wykonania w tym roku.

Przewodnicząca Rady zwróciła się z pytaniem czy jest dokumentacja, kosztorys na ulicę Goniądzką kto to zrobił i z kim została podpisana umowa.

Burmistrz wyjaśnił, iż w tej sprawie rozmawiał z P. Kossakowskim, który wykonywał między innymi dokumentację na drogę we wsi Grądy i jemu zostało zlecone opracowanie ponieważ do 21 listopada ma być złożony wniosek bo inaczej w rozdaniu tegorocznym środków gmina nie zaistnieje.

Przewodnicząca Rady stwierdziła, iż Program wieloletni pod nazwą „Narodowy Program Budowy Dróg Lokalnych na lata 2008 – 20011” celem programu jest wsparcie tworzenia powiązań sieci dróg powiatowych i dróg gminnych z siecią dróg wojewódzkich i krajowych prowadzące do zwiększenia dostępności lokalnych ośrodków gospodarczych. Na ten rok mieliśmy zaplanowaną kwotę 20 tys. zł na opracowanie dokumentacji na drogę łączącą wieś Czechowizna z drogą krajową i ta droga akurat spełnia te kryteria tylko nie było czas od miesiąca marca od dzisiaj do 18 listopada wykonać tego. Bo jak P. Pietlukiewicz na każdej sesji panu przypominał, co z dokumentacją to z biedą w miesiącu wrześniu doszło do skutku, co też było bardzo późno zrobione bo uniemożliwiło to ogłoszenia 2 przetargu w konsekwencji gmina poniosła ogromne koszty w stosunku do tego, co zostało zrobione tj. około 400 m nawierzchni asfaltowej 6 cm warstwą asfaltu, a przy obciążeniu ciężkim sprzętem tej drogi może nie zdać rezultatu. Za kwotę 350 tys. zł, którą musimy dołożyć do remontu tej ulicy żeby poprawić przejezdność tej drogi bo rzeczywiście na tej nawierzchni po prawej stronie jak się jedzie ulicą od strony Moniek do Rynku powstała necka, ale jest też prawdą ile razy w poprzedniej kadencji przypominał Panu radny P. Bruszewski o naprawie tej ulicy, co było ignorowane, a teraz jest rzeczywiście problem a szczególnie w okresie jesienno – zimowym. Ile pieniędzy Pan zostawił ze środków pogwarancyjnych żeby naprawić tą drogę, kiedy pan wystąpił do wykonawcy żeby poprawił tą drogę?. Wspólnie z P. Wojtulewicz w Niedzielę przyjrzały się jak wyglądają ulice Osiedla Niepodległości gdzie nie ma ani jednej płytki chodnikowej, obrzeża, ludzie brną w błocie jeżeli jest mokro. To, co my mamy czyjeś niedoróbki poprawiać to może przeznaczmy tą kwotę 350 tys. zł. na wykonanie przynajmniej chodników na tych ulicach. Tak jak na Grądy w ciągu ponad pół roku nie można było znaleźć czas na wykonanie dokumentacji tak teraz 4 listopada do każdej gminy wpłynęło pismo od Wojewody to jest już podpisana umowa na wykonanie kosztorysu, dokumentacji w ciągu dwóch tygodni jest już wszystko zrobione, za co musimy zapłacić 7 tys. zł. Nie wiem jak radni ustosunkują się w głosowaniu czy my tą inwestycję wprowadzamy do zadań inwestycyjnych i właśnie przez pana możemy tego wniosku nie złożyć bo gdyby pan w określonym terminie wykonał dokumentację na drogę do Czechowizny a ta droga spełnia kryteria i taka jest prawda. Ulica Goniądzka wymaga remontu i trzeba ją wyremontować, ale są ulice i drogi w o wiele gorszym stanie. Chodnik na ul. Kościelnej, który też został zrobiony tak na szybkiego: wjazdy wykonane z polbruku w niektórych miejscach nie są poprzysypywane piaskiem, płytki się ruszają. Wydatkujemy pieniądze tylko nie sprawdzamy jak one zostały wydatkowane.

P. G. Marecka zauważyła, iż ten chodnik sprawia wrażenie jakby te prace były zaczęte i niedokończone.
Kontynuując Przewodnicząca Rady dodała, iż sprawia to takie wrażenie, iż Rada nie jest tutaj potrzebna ponieważ pan sam decyduje. Skoro przyszło to pismo od Wojewody można było szybko zwołać komisje finansów i to przedstawić. Panie Burmistrz nic bez nas, nic bez Rady. Rada musi zadecydować bo są to ogromne pieniądze. 

Burmistrz wyjaśnił, że jeżeli chodzi o drogę do Czechowizny to na części drogi jest nieuregulowany stan prawny i bez podziału geodezyjnego nie ma możliwości robienia dokumentacji było to zgłoszone i można to sprawdzić w Starostwie w ewidencji gruntów jaki jest stan prawny tej drogi. O tym fakcie Burmistrz dowiedział się w tym roku na wiosnę. W przypadku Czechowizny jest bardzo dobra sytuacja jeżeli udałoby się w porozumieniu z powiatem wykonać tą drogę od strony Knyszyna poprzez wieś do drogi krajowej i wówczas ta droga tak jak mówi P. Przewodnicząca spełnia wszystkie kryteria. Jest droga powiatowa, przechodzi przez wieś wchodzi na drogę gminną i wychodzi do drogi krajowej, jest we wsi zakład pracy i w tym momencie gdyby udało się przeforsować wniosek wspólnie z powiatem a propozycje powiatu będą różne taki projekt nabrałby wartości. Burmistrz dodał, iż doskonale pamięta jak w przypadku ul. Jagiełły na Osiedlu gdzie trzeba było dużo starań w powiecie o włączenie ul. Jagiełły do wniosku i też pamięta kto głosował za a kto był przeciw wówczas też Burmistrz tłumaczył, iż dołączenie tej ulicy tylko wzmocni wartość projektu. Ten projekt, który kiedyś był oceniony dobrze teraz uzyskał jeszcze lepszą ocenę. Trzeba pamiętać o wszystkich rzeczach. Jeżeli chodzi o wnioski na rok przyszły np. Gmina Krypno złożyła propozycję wspólnego wniosku na drogę przez Knyszyn Zamek do Rudy. Z powiatem jest propozycja Burmistrza droga do Czechowizny. Powiat proponuje drogę Zofiówka – Nowiny Kasjerskie – do szosy Jurowce. Kolejna propozycja Mońki – Kalinówka Kościelna – Wojtówce – Jasionówka.

która propozycja zostanie przyjęta będzie zależało od Rady, uzgodnień z powiatem. Jak tylko ukazała się informacja to Burmistrz zwrócił się do P. Przewodniczącej jako do osoby, która współpracuje w sprawach gminy o możliwość zwołania sesji i jeżeli tak to zostanie przygotowany wniosek.

Przewodnicząca Rady stwierdziła, iż nie miała do tego żadnych zarzutów po to jest sesja aby wszyscy się wypowiedzieli. Jak P. Burmistrz wystąpił kiedykolwiek o zwołanie sesji czy Komisji to czy kiedykolwiek spotkał się z odmową.

Burmistrz dodał, iż jeżeli chodzi o Osiedle Niepodległości to ono zawsze było zapisane w inwestycjach wieloletnich, schodzi Osiedle Z. Augusta wchodzi następne. Osiedle Niepodległości też trzeba będzie wykonywać z drogą powiatową bo ul. Polna jest drogą powiatową, w dwóch miejscach łączy się z drogą wojewódzką, ul. Polna łączy się z drogą krajową, jest też połączenie z ul. powiatową to są punkty, które może uzyskać wniosek i w konsekwencji uzyskać wysoką ocenę końcową. Wniosek na Osiedle Niepodległości do drugiego rozdania środków unijnych na lata 2007 – 2013 będzie przygotowany i jest to zapisane i jeżeli został przesunięty to tylko dlatego, że przebudowa osiedla Z. Augusta miała być realizowana w 2007 r., następnie przesunięto na 2008 i była zapowiedź, że będzie to na początku roku a jest już koniec listopada i jest dopiero rozpatrywanie wniosków i Burmistrz nie ma na to żadnego wpływu. Dopiero teraz zostały opracowane warunki jakim dyrektywom unijnym odpowiadają projekty bo jeszcze pół roku temu na niektóre ulice potrzebne były pozwolenia na budowę, na niektóre wystarczyły zgłoszenia a teraz trzeba było szybko uzupełniać wniosek ponieważ na wszystkie potrzebne są pozwolenia. Rok przyszły będzie okresem na opracowanie dokumentacji na drugie Osiedle. Robienie tam jakiegoś odcinka chodnika to świadomość, że za jakiś czas i tak będzie on rozebrany ponieważ te ulice nie są jeszcze ukształtowane. Na osiedlu Z. Augusta chodniki spełniły swoją rolę bo były one przez kilkanaście lat. W przypadku Osiedla Niepodległości będzie to robienie czegoś, co będzie służyć rok może dwa ponieważ każda z tych ulic łączy się czy to z drogą wojewódzką czy też powiatową więc to nie są proste sprawy. Jeżeli chodzi o drogę we wsi Grądy to jest tam odcinek więcej niż 400 m. Odbiór odbędzie się prawdopodobnie w przyszłym tygodniu. Wydaje się, że prace zostały wykonane dobrze, jest inspektor nadzoru i też nie miał uwag i trudno już od razu mówić, że prace zostały wykonane źle. Jeżeli chodzi o ul. Kościelną nie było żadnych sygnałów, że zostało coś niedokończone, ale jeżeli są tam takie miejsca gdzie nie było zagęszczone, podsypane to ZGKiM, który wykonywał te prace to poprawi. Brak podstaw do twierdzenia, że te prace zostały źle wykonane odbierała to również Komisja ze Starostwa i nic takiego nie stwierdziła.

r. G. Marecka zauważyła, iż wszystkie wjazdy na tej ulicy zostały spartaczone.

Przewodnicząca Rady dodała, iż Starostwo dało materiał, my zapłaciliśmy za wykonanie i powiatu samo wykonawstwo, aż tak bardzo nie interesuje. Dokonali odbioru, ale to my będziemy z tego korzystać i powinniśmy dopilnować tego aby było to wykonane prawidłowo.                   

P. I. Dzięgielewska stwierdziła, iż przebudowa drogi do wsi Czechowizna zapisane jest na lata 2007 – 2010. W 2007 nic nie robiono, przełożono na 2008 r. jest praktycznie koniec roku więc na jakim etapie są prace i kiedy Pan zamierza regulować stan prawny tej drogi. Mówił Pan, że w przyszłym roku jest szansa i trzeba dogadać się z powiatem, ale w powiecie jest 7 gmin i jeżeli każda zechce coś robić z powiatem to niewiadomo czy to przejdzie. A tutaj jest przyjęty plan i trzeba go realizować w ciągu tych dwóch lat można było uregulować stan prawny i opracowywać projekt, a tak przesuwamy o kolejny rok, a za rok sytuacja może się powtórzyć. Następnie zwróciła się z pytaniem czy została już wykonana droga do wsi Guzy również było mówione iż jest to okazja i trzeba szybko robić dokumentację, zabezpieczyć środki ponieważ w bieżącym roku wykona się to za niższą cenę natomiast w  roku przyszły będzie to kosztowało znacznie drożej.  Dodała, iż jeżeli chodzi o Osiedle Z. Augusta to wydaje się, że te koszty wykonania mogą wzrosnąć i niewidomo czy będziemy mieli tyle milionów na te wszystkie inwestycje.

Burmistrz wyjaśnił, iż dokumentacja była opracowywana w 2003 r. na tym Osiedlu wykonano w jednym miejscu odcinek chodnika, później następny odcinek i jest nadzieja, że realizacja tej inwestycji nastąpi w 2009 r. W przypadku dokumentacji do wniosków unijnych praktycznie nic nie da zrobić na tych drogach jeżeli są poza wsią, bo jeszcze we wsi można zrobić odcinek chodnika jeżeli jest w dokumentacji i mija dwa lata i ta dokumentacja jest nieważna i gdyby taka dokumentacja była opracowana dwa, trzy lata temu trzeba byłoby opracowywać ją ponownie. Teraz kiedy wreszcie są uruchamiane środki na drogi to te dwa trzy projekty do wniosków unijnych jak i ze środków MSWiA należy przygotować.

Przewodnicząca zauważyła, iż jak widzi to wiele się planuje, co się będzie robić, ale później to przekłada na następny rok i następny. Wracając do drogi do wsi Czechowizna skoro wszyło, że są niezgodności w dokumentacji geodezyjnej to mam P. Burmistrz pracowników, którzy powinni się tym zając i powinni to zrobić w wyznaczonym terminie. Dodała, iż trzeba przejść pieszo po ulicach Osiedla Niepodległości a szczególnie kiedy jest mokro, błoto i nie ma tego jak tego ominąć bo nie ma nawet kawałka chodnika. To trzeba czasami posłuchać mieszkańców, wysłuchać co ludzie mówią bo być może to oni mają racje a nie ja.

Burmistrz stwierdził, iż ma kontakt z mieszkańcami tego osiedla i ich zdanie jest na pewno takie samo chcą mieć ulice i chodniki i taka możliwości istnieje. Ustalono kiedyś, że w pierwszej kolejności ma być robione Osiedle Z. Augusta i słusznie w przyszłym roku to zadanie ma być wykonane a więc będzie można przystąpić do opracowywania dokumentacji na Osiedle Niepodległości do kolejnego rozdania środków unijnych, a to że się to przesunęły Burmistrz tutaj nie zawinił środki miały być w 2007 r. a będą w 2009 i te dwa lata są tego powodem.

P. J. Andraka zauważył, iż jak ma wytłumaczyć mieszkańcom wsi, że asfalt na ul. Goniądzkiej będzie łamy i zastąpiony innym a oni dalej jeżdżą po błocie. Podobnie na ulicy Grodzieńskiej przecież wiadomo, że te chodniki są poprawiane z pieniędzy wojewódzkich, ale jak to wytłumaczyć ludziom, którzy z nas się śmieją chodnik rwiecie, wymieniacie a my dalej nic nie mamy. Na ul. Goniądzką 350 tys. zł dokładamy na poprawki. A droga do wsi Jaskra nadal będzie nie zrobiona.

P. S. Ciołko stwierdził, iż radny Andraka powinien dobrze wiedzieć, że chodniki na ul. Grodzieńskiej są wymieniane ze środków wojewódzkich gmina nic do tego nie dokłada i trzeba o tym ludziom mówić bo tak powstają plotki.

r. A. Pietlukiewicz nawiązał do wcześniejszych wypowiedzi Burmistrz, iż do części miejscowości nie ma dobrego dojazdu i nie jest zapewniony minimalny standard a tutaj w przypadku remontu jako powód podaję się wystające kamienie i potrzebę dolania drugiej warstwy asfaltu i naprawę prac wykonanych wcześniej to chyba ciężko wydawać pieniądze na to, co już było zrobione. W momencie kiedy dojdziemy do jakiegoś poziomu gdzie większość dróg w gminie będzie zapewniać podstawowy standard to możemy wówczas zacząć remontować. Powiela się przykład hali sportowej gdzie była jedna wielka niekończąca się budowa i ciągle trzeba ją remontować. Następnie zwrócił się z pytaniem odnośnie decyzji środowiskowej czy ona była już wcześniej na tą ulicę opracowana czy tak szybko została wydana.

Burmistrz wyjaśnił, iż informował już o tym, że jednym z czynników który decydował o wyborze tej ulicy jest to, iż niepotrzebna tutaj była decyzja środowiskowa a wystarczy zgłoszenie natomiast przy każdej innej zmianie nawierzchni ze żwirowej czy brukowej potrzebna jest decyzja środowiskowa.

P. G. Okrasiński stwierdził, iż nie usłyszał odpowiedzi od Burmistrza kiedy rozpocznie opracowywanie dokumentacji na drogę do wsi Czechowizna.

Przewodnicząca zamknęła dyskusję.

Przewodnicząca zarządziła głosowanie nad wnioskiem o włączenie ul. Goniądzkiej do zadań inwestycyjnych na 2008 r wraz z opłaceniem za wykonanie dokumentacji i włączenie tego zadania do inwestycji wieloletnich na lata 2008 – 2011.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za wnioskiem głosowało 5 członków Komisji, 8 głosowało przeciw. W głosowaniu udział wzięło 13 członków Komisji.

Komisje nie przyjęły wniosku.

Przewodnicząca poinformowała, iż projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie nie będzie głosowany ponieważ wymaga zmian między innymi wypada zadanie inwestycyjne jak i kwota 7 tys. zł na opłacenie za wykonanie dokumentacji na ul. Goniądzką.

Obrady komisji opuścili P. G. Marecka i P. J. Bielski

W dalszej części obrad komisji uczestniczyło 11 członków.

Burmistrz wyjaśnił, iż dokumentacja jest już na ukończeniu. Wniosek może nie być złożony. Działania Burmistrza nie były bezcelowe a służyły przygotowaniu gminy do inwestycji i możliwości złożenia wniosku. Jeżeli Rada uznała, że wniosek taki nie powinien być złożony to nie, ale ta dokumentacja może służyć do innych naborów wniosków.     

Przewodnicząca stwierdziła, iż zanim przez Burmistrza taka decyzja została podjęta to może należało zwołać szybko sesję aby zapewnić środki na opracowanie dokumentacji. Wówczas Pan wiedziałby, że ma pieniądze i zgodę Rady na jej opracowanie tak byłoby właściwie. Nie było przeszkód aby w ciągu jednego, dwóch dni zwołać pilnie sesję.

Burmistrz stwierdził, iż zwołując wówczas sesję kiedy zwrócił się do Przewodniczącej o możliwość zwołania sesji przed 21 listopada nie miałby możliwości przedstawienia Radzie żadnych konkretów bo do tego potrzebne są wyliczenia, dokumentacja.

Przewodnicząca stwierdziła, iż podobna sytuacja zaistniała w przypadku wykonania chodnika na ul. Kościelnej wówczas też Burmistrz podjął decyzję nie mając środków. Rada później przeznaczyła na to środki, ale staje się to nagminne Rada jest pomijana i stawiana przed faktem dokonany albo dajecie pieniądze a jak nie do jesteście winni.

Burmistrz stwierdził, iż jeżeli chodzi o ul. Kościelną to wiele gmin z powiatu chciałby aby tyle prac we współpracy z powiatem zostało wykonane na ich gminach.

Przewodnicząca stwierdziła, iż to wszystko byłoby zatwierdzone, ale Rada oczekuje na normalną współpracę, której brak. 

Burmistrz zauważył, iż czy normalna współpraca polega na tym, iż w miesiącach lipiec – sierpień co tydzień, półtora trzeba było organizować sesje.  

Przewodnicząca zamknęła punkt 2 porządku obrad.

 

Do pkt. 3

Przewodnicząca otworzyła punkt 3 porządku obrad 

P. W. Sochoń zwrócił się o postawienie kosza na śmieci przy wiacie przystankowej  dla dzieci w Knyszyn Zamek.

Przewodnicząca Rady zwróciła uwagę na przystanek autobusowy po nocy mocz wypływa na zewnątrz ostatnio całą niedzielę leżały powywracane kosze na śmieci, wokół było pełno śmieci. Trzeba podjąć jakieś działanie być może ustalić z osobą sprzątając aby  w zamian za wolny dzień posprzątał w niedzielę rano okolice przystanku bo szczególnie w niedzielę wygląda to bardzo brzydko.

Przewodnicząca poruszyła sprawę porządku i czystości a więc czy to gmina czy też wspólnie z policją należy zająć się sprawą działek niezabudowanych.  Właściciele działek a przynajmniej miejscowi są do ustalenia należy ich zobowiązać czy to w formie pisma czy innych sposób do sprzątnięcia przynajmniej raz w miesiącu powinno być sprzątnięte a tak w mieście straszą pozarastane krzakami, zaśmiecone działki tak być nie powinno. Czy nie można również nałożyć obowiązku na właścicieli niektórych sklepów aby przed tymi sklepami było sprzątane.

P. S. Cuter zgłosił, iż za ul. Białostocką w okolicach góry zamkowej  w byłych wyrobiskach piasku powstają wysypisko śmieci należałoby to w jakiś sposób zabezpieczyć – zasypać,   oznakować.                                         

P. A. Klimowicz zgłosił sprawę drogi powiatowej Zofiówka – Nowiny. Miała być postawiona tablica informacyjna Nowiny Zdroje ona ciągle leży w krzakach. Ta droga miała być również odkrzaczona doszło już do tego, że w niektórych miejscach dwa pojazdy nie mogą się minąć, żadnego krzaka do tej pory nie wycięto. Na drodze od szosy do wsi Zofiówka po prawej stronie pobocze jest już osunięte na jezdnię, droga jest zwężona, zimą jest problem z przejechaniem. Już drugi rok powiat nic z tym nie zrobił.

Przewodnicząca Rady zgłosiła, iż na ul. Mickiewicza na przeciwko państwa Snarskich jest niezamieszkała działka ludzie muszą schodzić z chodnika bo nie da się tam przejść tak jest zarośnięte. Również za posesją Państwa Zajkowskich konary drzewa rosnącego na tej posesji znajdują się na chodniku. Należałby przed zimą zadbać o porządek w mieście sprawdzić gdzie jest nieuporządkowane zobowiązać do sprzątnięcia. Zbliża się zima trzeba przypomnieć o konieczności odśnieżania, wyjazd z ul. Goniądzkiej jest podobnie pozarastane.

P. S. Cuter zauważył, iż również za ul. Białostocką gdzie były powycinane topole pozostały sterty gałęzi, porosły krzaki jest tam nieuporządkowane.

Burmistrz w odpowiedzi poinformował, iż
- jeżeli chodzi o kosz na śmieci to jak będą wiezione do Knyszyna Zamku krawężniki to zostanie również zawieziony kosz na śmieci.

- jeżeli chodzi o teren wokół przystanku PKS, powywracanych koszy to w tej sprawie Burmistrz rozmawiał z policją. Będzie również wystąpienie na piśmie o zwiększenie liczby patroli. Niemniej jednak potrzebna jest również na takie zdarzenia reakcja mieszkańców. Bardzo często wiadomo, kto to robi.

- jeżeli chodzi o sklepy to rzeczywiście wygląd posesji przed niektórymi sklepami pozostawia wiele do życzenia, jest to też wizerunek sklepu. Obowiązkiem właściciela sklepu jest aby przed sklepem znajdował się kosz na śmieci przed niektórymi rzeczywiście są. W przyszłości zostanie zwrócona na to baczniejsza uwaga.

- jeżeli chodzi o te wyrobiska za ul. Białostocką to rzeczywiście co jakiś czas pojawiają się nowe miejsca gdzie te dzikie wysypiska powstają. Trzeba będzie te miejsca w miarę wyrównać i oznakować zakazem wywozu śmieci.

- jeżeli chodzi o drogę powiatową Zofiówka – Nowiny to wszystkie zgłaszane wnioski były przekazane do powiatu. Jeżeli chodzi o tablice to również było zgłoszone i dopominamy się o oznakowanie drogi do wsi Guzy i Zofiówka. Powiat odkrzaczył drogi Wojtówce – Jasionóweczka, Ogrodniki – Chobotki oraz drogę Knyszyn – Czechowizna, która została poszerzona zdjęto pobocze.

Burmistrz dodał, iż wnioski, które należą do gminy w miarę możliwości będą realizowane.   

Następnie Burmistrz poruszył sprawę ustalenia propozycji drogi do opracowania projektu w ramach środków z MSWiA tak zwanej „schtynówki” taki projekt może być realizowany we współpracy z gminą, kilkoma gminami, powiatem lub samodzielnie:

- jedna z propozycji gminy Krypno tj. droga przez Knyszyn - Zamek do Rudy jest tam 1300 m drogi przez Knyszyn Zamek oraz 700 m do przejazdu w dość trudnym podmokłym terenie,

- droga Czechowizna od drogi krajowej przez wieś do drogi krajowej inwestycja wspólna z powiatem jest to propozycja Burmistrza,

- propozycja powiatu Zofiówka - Nowiny Zdroje przez las aż do sąsiedniego powiatu do drogi krajowej  

- kolejna propozycja powiatu ta sama droga z tym, że przed Nowinami ta droga wchodziłaby w kolonie gminy Jasionówka

- droga Mońki – Sikory- Kalinówka Kościelna – Wojtówce – Jasionówka.

P. J. Andraka zauważył, iż przedstawia się różne propozycje dróg nawet wchodzących w drogi gruntowe a o drodze do wsi Jaskra nikt nie wspomniał a ta droga łączy drogę powiatową z wojewódzką. P. J. Andraka zgłosił o ujęcie tej drogi w propozycjach dróg realizacji.

Przewodnicząca Rady stwierdziła, iż wybierając którąś z propozycji dróg należy przede
wszystkim wybrać taką propozycję gdzie drogi gminnej będzie najwięcej.

P. W. Sochoń zauważył, iż w przypadku Knyszyna Zamku należy poprawić chodniki i wykonać około 300 asfaltu licząc od bruku.

P. A. Pietlukiewicz stwierdził , iż w przypadku do ciągu komunikacyjnego Zofiówka – Nowiny należy zastanowić się nad włączeniem drogi od Knyszyna przez Stoczek, aż do Zofiówki jest to droga powiatowa, a jeżeli wykonać odcinek gminny do szosy to ta droga łączyłaby się z drogą krajową.

Burmistrz zauważył, iż jeżeli chodzi o ten odcinek drogi w łąkach jest to raczej nie do przejścia między innymi z uwagi na szerokość drogi, ale nie tylko.    

P. I. Dzięgielewska zwróciła się z pytaniem kiedy jest przewidywany kolejny nabór wniosków unijnych na drogi.

Burmistrz poinformował, iż opóźniło się znacznie pierwsze rozdanie środków wykorzystanie nastąpi w 2009 r. i być może jeszcze pod koniec 2009 r. będzie ogłoszony nabór wniosków lud też w roku 2010. Do drugiego rozdania środków unijnych na drogi należy przygotować dokumentację na Osiedle Niepodległości.

Innych uwag i wniosków ze strony Komisji nie zgłoszono.

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad Przewodnicząca zakończyła wspólne posiedzenie Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej, Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego, Rolnictwa Gospodarki Komunalnej
i Ochrony Środowiska

Protokółował:                          

Andrzej Kudzinowski                                                                     Przewodniczący Komisji

 

Małgorzata Agata Wojtulewicz  

                                       

                            

                                           

 

 

                                                 

   

Metryka strony

Udostępniający: Sekretarz Gminy

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2010-01-11

Data modyfikacji: 2010-01-11

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2010-01-11