Protokół nr 16/08 z dnia 29 lipca

Protokół Nr 16/08

ze wspólnego posiedzenia Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 29 lipca 2008 r. w godz. 1400- 1600

w sali konferencyjne Urzędu Miejskiego w Knyszynie    pod przewodnictwem Pani - Barbary Teresa Fiedorowicz  

 

 

W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji i zaproszeni goście zgodnie z listą

obecności. Na stan 8 członków komisji w posiedzeniu uczestniczy 7. 

Przewodnicząca przedstawiła proponowany porządek obrad

Uwag i wniosków do porządku obrad nie wniesiono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 7 członków Komisji, a oto jego treść:

  1. Przyjęcie porządku obrad.
  2. Projekty uchwał w sprawach:

a)      likwidacji Szkoły Podstawowej w Zofiówce,

b)      zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia sieci prowadzonych przez gminę Knyszyn przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych,

c)       wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłat rocznych za trwały zarząd,

d)      wyrażenia zgody na sprzedaż na rzecz najemcy lokalu mieszkalnego wraz z udziałem w gruntach w trybie bezprzetargowym,

e)      wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości Gminy Knyszyn,

f)        udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Monieckiemu na dofinansowanie remontu i przebudowy ulic i dróg powiatowych w Gminie Knyszyn           

g)      dokonania zmian w budżecie gminy na 2008 rok 

  1. Sprawy różne.
  2. Wolne wnioski.

P. I. Dzięgielewska zwróciła się z pytaniem kto bierze żwir z wyrobiska przed wysypiskiem.

Burmistrz w odpowiedzi poinformował, iż żwir pobiera P. Grzegorczyk jest to osoba, która wygrała przetarg na podsypywanie dróg. Prace wykonywane są na drogach gminnych wskazanych przez komisję. Cześć podsypki pochodzi z nasze żwiru, część żwiru jest wykonawcy.

 

Do pkt. 2

Przewodnicząca otworzyła punkt 2 porządku obrad. Projekty uchwał w sprawach:              

 

a)      likwidacji Szkoły Podstawowej w Zofiówce,

 

Burmistrz poinformował, iż Minister Edukacji Narodowej postanowieniem z dnia 11 lipca 2008 r. uchylił zaskarżone postanowienie Podlaskiego Kuratora Oświaty i wydał pozytywną opinię w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w Zofiówce z dniem 31 sierpnia 2008 r. Następnie Burmistrz odczytał treść postanowienia (kopia w załączeniu).  

W związku z postanowieniem Burmistrz podjął następujące kroki:  w następnym dniu po otrzymaniu postanowienia spotkał się Podlaskim Kuratorem Oświaty w sprawie ewentualnej skargi do Naczelnego Sądu Administracyjnego na postanowienie, które przysługuje Kuratorowi. Kurator zapewnił, iż nie będzie składał skargi i podziela stanowisko Ministra Edukacji Narodowej. Następnie odbyło się spotkanie z Dyrektorami Szkół oraz przedszkola zakończone zawartym porozumieniem – wszyscy nauczyciele ze szkoły Podstawowej w Zofiówce mają zapewnioną pracę w pozostałych szkołach w Knyszynie i Kalinówce Kościelnej oraz Przedszkolu. Uczyć będą według swojego przygotowania. Następnie odbyło się spotkanie dyrektorów szkół z poszczególnymi nauczycielkami. Nastąpił przydział czynności. W dniu 25 lipca odbyło się spotkanie z rodzicami uczniów ze szkoły Podstawowej w Zofiówce. W spotkaniu wzięło udział 15 osób, byli również dyrektorzy szkół. Podczas spotkania rodzice zadeklarowali do, których szkół ich dzieci pójdą od września. Jeżeli chodzi o Zofiówkę to większość rodziców zadeklarowała, że ich dzieci pójdą do szkoły w Jasionówce natomiast wszyscy rodzice z Nowin Kasjerskich wybrali dla swoich dzieci szkołę w Kalinówce Kościelnej, ułatwi to również dowóz. Jeżeli chodzi o pracowników obsługi to jedna z Pań sprzątaczek otrzyma roczny zasiłek dla bezrobotnych a następnie pójdzie na zasiłek przedemerytalny. Jest jeszcze druga sprzątaczka zatrudniona na ½ etatu oraz woźny. Na spotkaniu z rodzicami Burmistrz zaproponował żeby ten budynek funkcjonował dalej, ale w ograniczonym zakresie a więc pozostawienie sali komputerowej przenosząc ją na dół, pozostawienie stołów do tenisa a więc świetlicy jak również sali na spotkania mieszkańców, zebrania wiejskie itp. Funkcjonować to może w godzinach popołudniowych np. 4 godz. dziennie. Aby to mogło funkcjonować budynek musi być ogrzewany, chodzi również o utrzymanie placu na zewnątrz np.: koszenie trawy. Jest propozycja aby zatrudnić jedną osobę na stałe. Odbyła się już rozmowa z woźnym, który zadeklarował, iż ukończy kurs palacza. Swego czasu na zebraniu w Zofiówce jak i na spotkaniu, które odbyło się  w styczniu padały deklaracje ze strony rodziców o powołaniu stowarzyszenia, prowadzeniu szeregu działalności, po pół roku można stwierdzić, iż spaliło to na panewce. Nie czekając gmina złożyła dwa projekty na dwa przedszkola ze środków unijnych. Jest to oddział dla 3- 5-latków gdzie dziecko może przebywać od 4 do 5 godzin. Wstępnie przy projekcie takiego przedszkola jego lokalizacji w Zofiówce nie brano pod uwagę. Takie przedszkole może funkcjonować kiedy jest minimum od 8 do 15 dzieci. W Zofiówce 5-latków jest dwoje, 4-latków nie ma i 3-latków jest dwoje. We wsi Nowiny Kasjerskie małych dzieci jest siedmioro. Gdyby wszystkie dzieci z Nowin uczęszczały do takiego oddziału byłoby wówczas 11 dzieci a więc przy takiej liczbie ten oddział mógłby funkcjonować, ale jest mała szansa aby te dzieci wszystkie zebrały się. Gdyby jednak te dzieci udało się zebrać to przez rok takie przedszkole mogłoby funkcjonować w Zofiówce. Drugie ma powstać w Kalinówce Kościelnej.  

Pytań i uwag ze strony komisji nie zgłoszono.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w Zofiówce,                     

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 7 członków komisji.                       

 

b)      zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia sieci prowadzonych przez gminę Knyszyn przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych,

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie ustalenia sieci prowadzonych przez gminę Knyszyn przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych,

Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 7 członków komisji.                      

P. R. Kondrakiewicz – Sekretarz Gminy dodał, iż projekt uchwały w sprawie obwodów szkół podstawowych zostanie przedstawiony na jedną z kolejnych sesji Rady ponieważ taki projekt  jest opiniowany przez Kuratora Oświaty.       

 

c)       wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłat rocznych za trwały zarząd,

Burmistrz poinformował, iż wpłynął wniosek od ZSO w Knyszynie o przekazanie obiektów szkolnych w trwały Zarząd. Należy sporządzić operat, wycenić oddzielnie grunt, oddzielnie budynki. Z uwagi na to, iż może to być spora opłata a środki i tak będą pochodzić z budżetu jest propozycja aby zastosować dla ZSO bonifikatę w wysokości 99% od opłat rocznych.           

P. I. Dzięgielewska zwróciła się z pytaniem czy można zastosować 100% zwolnienie.

P. I. Dworzańczyk insp. ds. geodezji i rolnictwa w odpowiedzi poinformowała, iż jest to w zasadzie niedopuszczalne ponieważ ustawa zezwala na zastosowanie bonifikaty natomiast 100% bonifikata będzie zwolnieniem z opłaty. W tej chwili gmina nie dysponuje jeszcze wyceną sporządzoną przez biegłego. Opłatę za trwały zarząd  ustala się procentowo w oparciu o cenę nieruchomości. W przypadku obiektów oświatowych byłoby to 0,3% ceny.            

Innych pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w  sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłat rocznych za trwały zarząd,

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 7 członków komisji.                      

  

d)      wyrażenia zgody na sprzedaż na rzecz najemców lokali mieszkalnych wraz z udziałem w gruntach w trybie bezprzetargowym,

Burmistrz poinformował, iż radni w materiałach na sesję otrzymali projekt uchwały, który dotyczył lokalu nr 2 położnego w budynku przy ul. Legionowej w między czasie wpłynął wniosek o sprzedaż lokalu mieszkalnego nr 3 w budynku przy ul. Szkolnej 5. Dlatego też projekt uchwały został uzupełniony o ten drugi lokal. Dodatkowo jeszcze w przypadku lokalu przy ul. Legionowej doszedł jeszcze garaż dzierżawiony przez najemcę, który był pominięty w projekcie uchwały.

Pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w  sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż na rzecz najemców lokali mieszkalnych wraz z udziałem w gruntach w trybie bezprzetargowym

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 7 członków komisji.                       

 

e)      wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości Gminy Knyszyn,

Burmistrz poinformował, iż działka ta jest położona jest przy wytwórni mas bitumicznych, znajduje się na niej masz telefonii komórkowej  Polkomtel S.A. Opłata z tego tytułu wynosiła równowartość 195$. Po długich negocjacjach udało się zmienić warunku umowy na 1500 zł miesięcznie plus VAT z coroczną rewaloryzacją. Poprzednia umowa dzierżawy była zawarta do 2011 r. Firma przyjęła przedstawione warunki pod warunkiem zawarcia kolejnej umowy dzierżawy na okres 10 lat. tj. do 2018 r.   

Pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w  sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości Gminy Knyszyn

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 7 członków komisji.

 

f)        udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Monieckiemu na dofinansowanie remontu i przebudowy ulic i dróg powiatowych w Gminie Knyszyn

Burmistrz poinformował, iż środki finansowe na dofinansowanie remontów i przebudowy ulic i dróg powiatowych w gminie Knyszyn zostały przeznaczone dla powiatu w uchwale z czerwca w sprawie  zmian w budżecie gminy na 2008 r. tak jak w roku ubiegłym. Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku zakwestionowała taki zapis w uchwale budżetowej i wskazała, iż niezbędna jest odrębna uchwała o udzieleniu pomocy finansowej powiatowi Monieckiemu.      

Pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w  sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Monieckiemu na dofinansowanie remontu i przebudowy ulic i dróg powiatowych w Gminie Knyszyn

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 7 członków komisji.

 

g)      dokonania zmian w budżecie gminy na 2008 rok 

 

P. B. Płońska – Skarbnik Gminy przedstawiła i omówiła proponowane zmiany w  budżecie gminy Knyszyn na 2008 r. 

Przewodnicząca Rady zwróciła się z pytaniem czy został już zakupiony sprzęt na place zabaw.

Burmistrz w odpowiedzi poinformował, iż niestety nie sprzęt miał być dostarczony do końca czerwca, wynikło jakieś nieporozumienie z zamówieniem i sprzęt ma być dostarczony do końca sierpnia, środki na zakup są zabezpieczone. Jeden zestaw będzie na plac zabaw do przedszkola a drugi na plac zabaw przy ul. Jagiellońskiej.

Przewodnicząca zwrócił się pytaniem odnośnie zwiększenia subwencji oświatowej o kwotę 98112 zł na co przeznaczone są te środki.

P. R. Sidorski – Zastępca Burmistrza poinformował, iż są to środki finansowe na remont dachu przyznane z rezerwy Ministra Edukacji Narodowej. Gmina składała  wniosek o środki w wysokości 50% wartości kosztorysowej i takie też otrzymała. Remont dachu będzie sfinansowany w 100% ze środków Ministerstwa. Nie ma też konieczności rozliczenia tych środków z uwagi na to, iż jest to zwiększenie subwencji a nie dotacja. 

Przewodnicząca Rady zwróciła się  z pytaniem na co planowane jest wydatkowanie kwoty 120 tys. zł. przeznaczone na sesji w miesiącu kwietniu na remont dachu.

Burmistrz wyjaśnił, iż w budżetach szkół mamy środki finansowe na remonty i te remonty oraz drobne zakupy trwają zarówno w Knyszynie jak i Kalinówce Kościelnej. W Zespole Szkół w Kalinówce Kościelnej trwa remont korytarzy a więc niezbędne są dodatkowe środki ponieważ planowane środki nie zapewniały wykonanie szerokiego zakresu zadań.  Burmistrz dodał, że jeżeli chodzi o halę sportową w Knyszynie to w najbliższych dniach planowany jest odbiór wykonanych prac i zgłoszenie do nadzoru budowlanego zgodnie z decyzją, którą jesteśmy zobowiązani wykonać w całości. Jeżeli chodzi o salę w Kalinówce Kościelnej to jest to kwestia zamontowania sprzętu sportowego aby mieć pełną gwarancję wykonawcy na parkiet, ściany. Inspektor nadzoru oraz wykonawca planują około 12 sierpnia zgłosić salę do odbioru do właściwych jednostek tak aby pod koniec sierpnia była dopuszczona do użytkowania. Termin oficjalnego otwarcia sali nie jest jeszcze ustalony. Burmistrz podkreślił, iż gminie udało się pozyskać na budowę sali gimnastycznej w Kalinówce Kościelnej dofinansowanie w około 50% tj. w kwocie 900 tys. zł. gdzie takie dofinansowanie może sięgać 33%. 

Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem czy to już ostatnie wydatki inwestycyjne na budowę sali sportowej, czy będą jeszcze jakieś inne?.

Burmistrz poinformował, iż inwestycja została zrealizowana w kwocie jaka była w przetargu, nie było żadnych zwiększeń ani zmniejszeń. Natomiast sprzęt sportowy nie był ujęty w specyfikacji.

Przewodnicząca zauważyła, iż będzie jednak zwiększenie o kwotę na zakup sprzętu i czy to nie jest wobec tego dzielenie zamówienia bo wiadomo, że sama hala bez sprzętu niczemu nie służy.

Burmistrz poinformował, iż w przypadku samej budowy zwiększenie nie nastąpi chociaż w sumie zwiększenie inwestycji nastąpi i nie jest to dzielnie zamówienia.

Przewodnicząca stwierdziła, iż wobec tego inwestycja będzie zwiększona o kwotę 31224 zł. Następnie zwrócił się z pytaniem ile w sumie mamy przeznaczonych pieniędzy na zakup usług remontowych w oświacie

P. Skarbnik wyjaśniał, iż na wg planu  na półrocze była to kwota 170 tys. zł.

Przewodnicząca kontynuując zauważyła, iż łącznie budżet będzie wynosił 191888 zł z tego około 100 tys. zł przeznaczone jest na remont dachu na co zostanie wykorzystana pozostała kwota 100 tys. zł.

P. Skarbnik wyjaśniał, iż pozostała kwota jest do dyspozycji dyrektorów, którzy są kierownikami jednostek.

Przewodnicząca zwrócił się z pytaniem ile wydatkowano środków na remonty w roku ubiegłym.

Burmistrz zauważył, iż z Ministerstwa wpłynęło zwiększenie subwencji oświatowej o kwotę prawie 100 tys zł. a wiec te środki w jakiejś mierze powinny trafić do oświaty. W szkołach jest, co robić już  w ubiegłym roku w Knyszynie miała być robiona siłownia, zaplecze starej, sali gimnastycznej, w fatalny stanie jest posadzka na starej sali tak, że tych środków potrzeba dużo a skoro pojawiły się pieniądze to te prace należy realizować.  

P. Skarbnik poinformowała, iż w roku ubiegłym na usługi remontowe zaplanowano kwotę 200376 zł. wykonano 167644 zł. z tego Szkoła Podstawowa w Knyszynie 166550 zł opłacono za remont instalacji elektrycznej, dachu, schodów, palcu oraz opracowanie dokumentacji technicznej. W Szkole w Kalinówce wydatkowano 1094 zł i opłacono za remont kuchni, zmywalni oraz wykonanie kosztorysu na remont schodów.

Burmistrz dodał, iż w roku ubiegłym gro środków wydatkowano na Knyszyn natomiast w Kalinówce Kościelnej remonty ograniczono do minimum z uwagi na to, iż miała się rozpoczynać inwestycja i niektóre prace jak remont korytarzy można było wykonać po jej zakończeniu. Dlatego te prace zostały przełożone na rok bieżący.

Innych pytań i uwag nie zgłoszono.

h)      Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w  sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2008 rok 

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 7 członków komisji.

Przewodnicząca zamknęła punkt 2 porządku obrad.

 

Do pkt. 3

Przewodnicząca otworzyła punkt 3 porządku obrad.

Burmistrz poinformował, iż od kilku lat ciągnie się sprawa budynku po byłej poczcie w Kalinówce Kościelnej. Kiedyś został postawiony budynek, w którym mieściła się między innymi poczta  na gruncie prywatnym ówczesny właścicieli P. Józef Snarski wyraził wówczas na to zgodę nie dokonano jednak zmian w geodezji. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych poczta zrezygnowała z tego budynku natomiast grunt na którym znajduje się został przekazany przez rodziców dla syna zam. w Kalinówce Królewskiej on się zwrócił z pismem o przekazanie mu tego nieodpłatnie bądź rozebranie budynku i oddanie gruntu w stanie takim jakim być powinien. Były prowadzone pertraktacje miał on w pewnym momencie odkupić ten budynek. Ten Pan zmarł pozostało 5 spadkobierców. Spadkobiercy złożyli wniosek o przekazanie im tego  nieodpłatnie. Zostało spisane porozumienie z tymi osobami, które wnioskują o poniesienie przez gminę wszelkich kosztów związanych z przeniesieniem prawa własności w przypadku nie poniesienia przez gminę wszelkich kosztów z tym związanych wnioskują o rozebranie budynku  przez gminę. Koszty związane z przeniesieniem prawa własności to sporządzenie aktu notarialnego jest to wydatek rzędu około 400 zł. W przypadku rozbiórki poniesione koszty będą wyższe. Burmistrz zwrócił się do Komisji o zajęcie stanowiska w tej sprawie    

Następnie Burmistrz przedstawił wniosek o wyrażenie zgody na przeniesienie prawa własności budynku położonego w Kalinówce Kościelnej na działce o nr geodezyjnym wraz z wszelkimi kosztami na rzecz spadkobierców po P. Józefe Snarskim     

Przewodnicząca zarządziła głosowanie na wnioskiem.                                         

W zarządzonym głosowaniu jawnym za wnioskiem głosowało 7 członków komisji.

Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek.

Przewodnicząca Rady poruszyła sprawy:

- pilnego wykoszenia placu zabaw przy targowicy,

- wykorzystania urlopu wypoczynkowego przez Burmistrza pozostało około 20 dniu urlopu z bieżącego roku.

Burmistrz poinformował, iż część urlopu wypoczynkowego wykorzysta w miesiącu sierpniu.

- jak przedstawia się sprawa wniosku na asfaltowanie ulic osiedla.

Burmistrz wyjaśnił, iż jedna z poprzednich sesji dotyczyła złożonego wniosku zakwestionowano we wniosku ul. Konopnickiej z uwagi na zbyt małe natężenie ruchu. W tym przypadku trudno wykazać, że jest inaczej na drogach gminnych wymagane jest 100 pojazdów . Mieliśmy na poprawę tego wniosku 5 dni robocze, tą ulicę należało przenieść na zadanie własne, albo na tym etapie wniosek byłby odrzucony. Na wspomnianej sesji dokonano stosownych przesunięć w zadaniu inwestycyjnym, poprawiono inne zgłoszone usterki i w terminie 5 dniowym wniosek został uzupełniony. Jest dalej rozpatrywany i oceniany przez panel ekspertów.

- sprawa umowy z Panem Grzegorczykiem na podsypywanie dróg część podsypki wykonywana jest z własnego żwiru część z gminnego. Z tego wyrobiska wywożone są ogromne ilości tego żwiru.

Burmistrz poinformował, iż P. Grzegorczyk wygrał przetarg na podsypywanie dróg ustalono cenę za usługę wykonaną z jego żwiru jak i gminnego. Komisja Rolnictwa podczas przeglądu dróg określiła drogi, które wymagają podsypki przed równaniem. Obył się przejazd po tych drogach z P. Grzegorczykiem określono konkretnie na przyczepy zakres podsypywania na poszczególnych drogach. Od trzech dni wykonywane są te prace. Gmina zamiast płacić większe kwoty za żwir korzysta w części z własnego surowca gdzie to jest możliwe. Tam gdzie jest potrzebny grubszy żwir pochodzi on od P. Grzegorczyka.    

P. I. Dzięgielewska zwróciła się z pytaniem czy gmina może brać żwir z tego dołu przy wysypisku .

Burmistrz odpowiedział, iż na własne potrzeby może. 

 

Innych uwag i wniosków ze strony Komisji nie zgłoszono.

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad Przewodnicząca zakończyła posiedzenie Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego. 

 

Protokółował:                          

Andrzej Kudzinowski                                                     Przewodniczącego Komisji

 

Barbary Teresa Fiedorowicz                                                 

                                                                           

 

                                                                                         

                                                                                                                    

 

Metryka strony

Udostępniający: Sekretarz Gminy

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2010-01-11

Data modyfikacji: 2010-01-11

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2010-01-11