Protokół nr 15/08 z 28 czerwca

Protokół Nr 15/08

ze wspólnego posiedzenia Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego: Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej: Komisji Rolnictwa Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 27 czerwca 2008 r. w godz. 1400- 1640  w sali konferencyjne Urzędu Miejskiego w Knyszynie pod przewodnictwem Pani - Barbary Teresa Fiedorowicz  

 

 

W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji i zaproszeni goście zgodnie z listą obecności. Na stan 14 członków komisji w posiedzeniu uczestniczy 14. 

Przewodniczący Rady otworzyła wspólne posiedzenie komisji stałych Rady. Następnie poprosił o wybór Przewodniczącego obrad i zaproponował kandydaturę P. B. Fiedorowicz Przewodniczącej Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego

P. B. Fiedorowicz  wyraziła zgodę innych kandydatów nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za wyborem Pani B. Fiedorowicz na przewodniczącego wspólnego posiedzenia komisji stałych głosowało 14 członków komisji.    

Przewodnicząca B. Fiedorowicz przedstawiła proponowany porządek obrad

Uwag i wniosków do porządku obrad nie wniesiono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 12 członków Komisji, a oto jego treść:

  1. Przyjęcie porządku obrad.
  2. Projekty uchwał w sprawach:

a)      współpracy w ramach „Programu Współpracy Transgranicznej Litwa – Polska”, 

b)      dokonania zmian w budżecie gminy na 2008 r. 

c)      określenia środków z budżetu gminy planowanych na realizację programów operacyjnych,

d)      zatwierdzenia sprawozdania finansowego Knyszyńskiego Ośrodka Kultury za 2007 rok,  

e)      uchylenia uchwały Nr XXVI/188/05 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 22 grudnia 2005 r. w sprawie zasad udzielenia bonifikat przy zbyciu nieruchomości stanowiących własność gminy Knyszyn,

f)        wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty,  

g)      ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Knyszyna. 

  1. Sprawy różne.
  2. Wolne wnioski.

 

Do pkt. 2

Przewodnicząca otworzyła punkt 2 porządku obrad – projekty uchwał w sprawach:

a)      współpracy w ramach „Programu Współpracy Transgranicznej Litwa – Polska”,

Burmistrz poinformował, iż gmina Knyszyn jest członkiem stowarzyszenia Euroregionu Niemen i wraz z Gminami Mońki, Goniądz, Jaświły, Lipsk i Bargłów Kościelny oraz samorządami Litewskimi zamierza podjąć współpracę celem realizacji projektu „Poprawa bezpieczeństwa oraz komunikacji turystów i społeczeństwa na pograniczu polsko – litewskim w ramach programu Współpracy Transgranicznej Litwa – Polska. Strona Litewska w ramach realizacji projektu zaproponowała monitoring i internet. Te grupy samorządów zostały podzielone i tak Gmina Knyszyn, Mońki i Goniądz chce w ramach projektu wykonać monitoring i internet obejmujacy swoim zasięgiem całą gminę. Natomiast gminy Jaświły, Lipsk i Bargłów Kościelny wspólnie z samorządami Litewskimi w ramach projektu wykonać interent. Rozpatrzenie wniosków ma nastąpić jeszcze w roku bieżącym.

Pytań i uwag ze strony komisji nie zgłoszono.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie współpracy w ramach „Programu Współpracy Transgranicznej Litwa – Polska”.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków komisji.

 

b)      dokonania zmian w budżecie gminy na 2008 r. 

 

P. B. Płońska – Skarbnik Gminy przedstawiła i omówiła proponowane zmiany w budżecie gminy.

Głos zabrał P. M. Bartnik Dyrektor Zespołu Szkół w Kalinówce Kościelnej, która zwróciła się z prośbą o zwiększenie planu wydatków na remonty. W Zespole Szkół zaplanowano remonty dwóch korytarzy są to zalecenia sanepidu te prace były odkładane od dwóch lat. W roku bieżącym Urząd składał wniosek do ministerstwa o dodatkowe fundusze na remont. Natomiast w budżecie szkoły na remont zaplanowano kwotę 24 tys. zł. są to środki niewystarczające na wykonanie remontów ponieważ remontując korytarze należy wymienić instalację elektryczną, która jest bardzo stara jest to jeszcze instalacja aluminiowa. Pozostawiając instalację bez wymiany za kilka lat trzeba byłoby ponownie kuć te same ściany. Część pracy na dolnym korytarzu będzie wykonana przez firmę budującą salę gimnastyczną, pozostanie do wykonania druga część ściany i górny korytarz. Na górny korytarz z oszczędności ubiegłorocznych zakupiono wykładzinę.

P. J. Andraka zwrócił się z pytaniem jak kwota potrzebna jest na ten remont.

P. Dyrektor w odpowiedzi poinformowała, iż wstępnie otrzymała informację, iż będzie to kwota rzędu 55 tys. zł i obejmuje remont korytarza, wymianę instalacji elektrycznej oraz 7 szt. drzwi. Szczegółowy kosztorys uzyska w przyszłym tygodniu.

P. S. Ciołko zwrócił się  z pytaniem czy gmina jest w stanie pozyskać jakieś środki na ten cel czy też sfinansować to zadanie z własnych środków i zakończyć ten remont.

Burmistrz wyjaśnił, iż w budżecie zostały zabezpieczone pewne środki na remont dachu na hali sportowej. Został złożony wniosek do MEN-u na ten remont. Ostatecznie po negocjacjach firma, która wykona ten remont wykona to za kwotę poniżej 100 tys. zł. czy otrzymamy te środki na remont okaże się za jakiś czas kiedy będzie oficjalne pismo. Budowa sali gimnastycznej w Kalinówce Kościelnej jest na ukończeniu w przetargu nie uwzględniano dostawy sprzętu sportowego. Zespół Szkół ma w swoim budżecie pewne środki na remonty, które trzeba jednak przeznaczyć na zakup podstawowego sprzętu sportowego. W miesiącu wrześniu jest termin składania wniosków na sprzęt sportowy na nowe obiekty sportowe. W roku ubiegłym w ten sposób pozyskano 50 tys. zł na halę w Knyszynie i 15 tys. na sale gimnastyki korekcyjnej. Został złożony również wniosek na remonty dotyczy to szkoły w Kalinówce Kościelnej, podział środków ma nastąpić w najbliższym czasie nic więcej nie wiadomo. Jeżeli uzyskamy dofinansowanie remontu dachu to wówczas pewne środki mogą się zwolnić. Remont jeżeli nie dwóch to jednego korytarza byłby zasadny tym bardziej, iż firma, która budowała salę gimnastyczną nieodpłatnie w ramach dobrej współpracy wykona jedną stronę korytarza. Drugą należałoby wykonać odpłatnie. Natomiast robienie remontu korytarza bez wymiany instalacji elektrycznej nie ma sensu. Bliższe informacje na temat środków będą wiadome za około dwa tygodnie.

P. Dyrektor zauważyła, iż w najbliższym czasie taka sytuacja się nie powtórzy jest wykonawca, który wykonuje prace na dolnym korytarzu. Natomiast górny korytarz jest również w bardzo złym stanie remont tych korytarz znacznie poprawi wygląd i estetykę szkoły.

P. S. Ciołko zaproponował przesunięcie środków z dróg na oświatę aby sfinansować ten

remont.

P. I. Dzięgielewska zauważyła, iż P. Dyrektor miała czas aby złożyć wniosek wcześniej o dodatkowe środki. Trudno w dniu dzisiejszym na szybko podjąć decyzję. Trzeba te środki gdzieś zabrać aby tutaj dać. Swego czasu dyrektor ZSO w Knyszynie zgłaszał również pilne potrzeby remontowe. Być może trzeba było zebrać się w Komisji i te środki rozdzielić na poszczególne szkoły. Szkoła w Kalinówce Kościelnej była w roku bieżącym dofinansowana w dużych kwotach.

Burmistrz zaproponował następujące rozwiązanie z uwagi na to, że w tej chwili trudno na szybko dokonywać większych zmian w budżecie tym bardziej, że sesja musi się odbyć do 30 czerwca. W projekcie tej uchwały proponujemy znaczne zwiększenie środków na drogi. W oświacie jak już wcześniej było mówione nie jest do końca wszystko wiadome.  Najprościej będzie zmniejszyć z kwoty 63 tys. zł planowanej na drogi o kwotę 25 tys. zł. tak aby móc zabezpieczyć wymianę instalacji elektrycznej i remont korytarza. Trudno na dzień dzisiejszy mówić o kwocie 50 tys. zł. Na kolejną sesję sierpniową kiedy będą informacje na temat złożonych wniosków będzie można powrócić do tego tematu.

P. Skarbnik zaproponowała przeniesienie kwoty 26 tys. zł. na usługi remontowe. Szkoła ma w budżecie kwotę 24 tys. zł a więc te środki zabezpiecza ten remont. Natomiast pomniejszoną kwotę z dróg na kolejnej sesji uzupełnić z rezerwy celowej.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za wnioskiem głosowało 10 członków komisji, 1 głosował przeciw, 2 wstrzymało się od głosu.

Komisja przyjęła wniosek o przeniesieniu kwoty 26 tys. zł na usługi remontowe

Innych uwag i wniosków nie zgłoszono.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w  sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2008 r. 

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków komisji.                   

 

c)      określenia środków z budżetu gminy planowanych na realizację programów operacyjnych,

Burmistrz poinformował, iż projekt tej uchwały został zgłoszony na dzisiejszą sesję niemniej jednak ta uchwała musi być podjęta do 15 sierpnia. Gdyby ustalić, iż sesja odbędzie się przed 15 sierpnia to wówczas na dzień dzisiejszy tej uchwały można nie rozpatrywać. Późniejszy termin pozwoli też określić, które zadania ujęte na 2008 r. mogą być nie zrealizowane i trzeba będzie przenieść je na 2009 r.  

Przewodnicząca zarządziła głosowanie nad wnioskiem o zwołanie kolejnej sesji Rady Miejskiej około 10 sierpnia.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za wnioskiem głosowało 13 członków komisji, 1 wstrzymał się od głosu.                        

 

d)      zatwierdzenia sprawozdania finansowego Knyszyńskiego Ośrodka Kultury za 2007 rok,  

Pytań i uwag ze strony Komisji do przedstawionego projektu uchwały nie zgłoszono.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Knyszyńskiego Ośrodka Kultury za 2007 rok   

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało  14 członków Komisji.  

e)      uchylenia uchwały Nr XXVI/188/05 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 22 grudnia 2005 r. w sprawie zasad udzielenia bonifikat przy zbyciu nieruchomości stanowiących własność gminy Knyszyn,

 

P. I. Dworzańczyk insp ds. geodezji i rolnictwa poinformowała, iż zgodnie ze znowelizowaną ustawą o gospodarce nieruchomościami uchwała ogólna określająca zasady udzielania bonifikat jest niezgodna z prawem. Rada powinna podejmować indywidualne uchwały do konkretnych nieruchomości.

Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr XXVI/188/05 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 22 grudnia 2005 r. w sprawie zasad udzielenia bonifikat przy zbyciu nieruchomości stanowiących własność gminy Knyszyn        

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków komisji.                  

 

f)        wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty,  

Burmistrz poinformował, iż wpłynął wniosek o wykup mieszkania w bloku przy ul. Szkolna 5 jest to lokal nr 4 o pow. 51,7 m2. W projekcie uchwały proponuje się bonifikaty obowiązujące  w ogólnej uchwale. Dotychczas wszyscy najemcy, którzy wykupywali lokale mieszkalne wykupywali wg tych zasad i jest propozycja aby utrzymać wysokości tych bonifikat na tym samym poziomie.         

Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków komisji.                  

 

g)      ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Knyszyna.                

 

P. R. Kondrakiewicz Sekretarz Gminy poinformował, że Rozporządzenie Rady Ministrów na podstawie, którego w 2006 r. zostało określone wynagrodzenie Burmistrza określało: wynagrodzenie zasadnicze na poziomie 2340 zł do 4630 zł, dodatek funkcyjny od 1080 zł do 1550 zł i dodatek specjalny od 20 do 40%. Wynagrodzenie Burmistrza zostało określone na najniższym poziomie. W dniu 22 kwietnia bieżącego roku to rozporządzenie zostało znowelizowane określono nowe wskaźniki wynagrodzenia na poziomie:

- wynagrodzenie zasadnicze 4200 zł  do 5900 zł

- dodatek funkcyjny 1500 zł do 1900 zł.

- dodatek specjalny od 20 do 40%.

r. A. Pietlukiewicz zgłosił propozycję ustalenia wynagrodzenia Burmistrza na tych samych zasadach jak poprzednio czyli przyjęcie najniższych stawek wynagrodzenia: wynagrodzenie zasadnicze 4200 zł dodatek funkcyjny 1500 zł, dodatek specjalny w wysokości 20% oraz dodatek za wysługę lat w wysokości 20%.

Przewodnicząca zaproponowała następujące stawki wynagrodzenia Burmistrza:  wynagrodzenie zasadnicze 5000 zł dodatek funkcyjny 1900 zł, dodatek specjalny w wysokości 30% oraz dodatek za wysługę lat w wysokości 20%.

Przewodnicząca poinformował, iż zgłoszono dwie propozycję stawek wynagrodzenia Burmistrza i zarządził głosowanie poszczególnych propozycji.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyznanie Burmistrzowi Knyszyna wynagrodzenie miesięczne w wysokości:

zasadnicze w wysokości – 5000 zł, 

dodatek funkcyjny w wysokości – 1900 zł,

dodatek specjalny w wysokości – 30% łącznie od wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego,

dodatek za wysługę lat w wysokości 20% wynagrodzenia zasadniczego głosowało 7 członków komisji, 1 wstrzymał się od głosu, 6 głosowało przeciw.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyznanie Burmistrzowi Knyszyna wynagrodzenie miesięczne w wysokości:

zasadnicze w wysokości – 4200 zł, 

dodatek funkcyjny w wysokości – 1500 zł,

dodatek specjalny w wysokości – 20% łącznie od wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego,

dodatek za wysługę lat w wysokości 20% wynagrodzenia zasadniczego głosowało 7 członków komisji , 7 wstrzymał się od głosu.

P. Sekretarz poinformował, iż Komisje nie podjęły rozstrzygnięcia i decyzja zapadnie na sesji.

P. I. Dzięgielewska zwróciła się z pytaniem czy były w tym roku  podwyżki wynagrodzenia pracownikom i jakiego rzędu.

Burmistrz poinformował, iż podwyżki wynagrodzenia były w Urzędzie jak i jednostkach organizacyjnych i średnio wyniosły około 8% w obsłudze finansowo księgowej szkół 10%.

Przewodnicząca zamknęła punkt 2 porządku obrad.

 

Do pkt. 3

Przewodnicząca otworzyła punkt 3 porządku obrad              

P. M. Wojtulewicz stwierdziła, iż prawdopodobnie w roku bieżącym ma być asfaltowana droga z Kalinówki Kościelnej do wsi Guzy i ma to kosztować około 120 tys. zł  natomiast tradycyjne asfaltowanie to wydatek rzędu 650 tys. zł. Następnie zwróciła uwagę na zarośnięte pobocza dróg na niektórych z nich leżą gałęzie i jak do tej pory nikomu to nie przeszkadza.

P. G. Marecka zauważyła, iż Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Knyszynie wprowadził opłatę za wywóz śmieci na wysypisko, wysypisko jest zamykane ludzie bardzo często zwalają te śmieci pod brama lub w inne miejsca. Zwracała się w tej sprawie do Kierownika, który poinformował ją, iż stawki opłat za przyjęcie nieczystości na wysypisku ustaliła Rada poprzedniej kadencji, do tej pory były one nie egzekwowane.

P. J. Bielski zauważył, iż o tym powinna być powiadomiona Rada mieszkańcy zgłaszają ten problem a radny o tej opłacie nie wiedział. P. Bielski zwracał się w tej sprawie do Kierownika Zakładu, który potwierdził, iż taka uchwał była podjęta przez poprzednią Radę.

Burmistrz zauważył, iż sprawa jest na pewno bardzo ważna w roku bieżącym wzrosła opłata ekologiczna odprowadzana do Urzędu Marszałkowskiego za tonę śmieci z 15 zł. na 75 zł. Rada niedawno przyjmowała stawki za wywóz nieczystości  z pojemników przyjęto mniejsza stawkę i jest dopłata. Jest również odprowadzana opłata liczona na podstawie liczby mieszkańców plus średnia polska norma. Po wprowadzeniu wyższych stawek za wywóz nieczystości wzrosła ilość śmieci przywożonych indywidualnie na wysypisko należy mieć świadomość, iż z tego tytułu należy ponosić duże koszty. Obecnie został oddelegowany jedne pracownik z robót publicznych i godziny otwarcia wysypiska wydłużono do godz. 1800. W większości gmin opłaty za przyjęcie nieczystości na wysypisko obowiązują od dawna. U nas ta uchwała jest od kilku lat rzeczywiście wymaga ona być może jakiś zmian. Jest to temat, który wymaga zastanowienia się ponieważ w ciągu najbliższych lat opłaty ekologiczne maja wzrosnąć kilkukrotnie i z tym problemem będą borykały się wszystkie gminy. Burmistrz dodał, iż temat powinien znaleźć się w porządku obrad na jednym z przyszłych posiedzeń Komisji.

Burmistrz przedstawił następujące sprawy:

- rozbiórka budynku starej przychodni.

Spotkał się w tej sprawie z konserwatorem. Poprzednio była uwag, iż należy opracować dokumentację stwierdzającą, iż ten budynek nie nadaje się do remontu. Wymaga to jednak wykonania inwentaryzacji tego budynku ponieważ brak jest jakiejkolwiek dokumentacji technicznej tego budynku. Konserwator jednoznacznie nie udzielił odpowiedzi Urząd wystąpił w tej sprawie z pismem. Jeżeli będzie zgoda będzie można wówczas ogłosić przetarg. Niemniej jednak prawdopodobieństwo, iż znajdzie się chętny na rozbiórkę tego budynku za materiał jest znikome. Należy się zastanowić nad ogłoszeniem przetargu na rozbiórkę budynku do fundamentów i sprzątnięcie terenu we własnym zakresie, bądź też rozbiórkę z uprzątnięciem terenu ale z możliwością zastosowania dopłaty.

- rozbiórka budynku byłego internatu

W ostatnim okresie zgłosiło się dwie osoby zainteresowane tym budynkiem. Pytało się na jakich zasadach ma być rozbiórka. Gdyby ta rozbiórka budynku była do fundamentów to chętni powinni się znaleźć natomiast z uprzątnięciem terenu to przetarg może się skończyć tak jak poprzednio. Sprawa wymaga również zastanowienia się i podjęcia jakiś rozstrzygnięć na najbliższej sesji.

- sprawa dotacji dla powiatu w kwocie 31 tys. zł

Tak jak w roku ubiegłym powiat przeznaczył na naszą gminę na remonty i inwestycje kwotę ponad 60 tys. zł z tym, że 50% tych środków jest przyznawana automatycznie natomiast pozostałe 50% wpłynie jeżeli gmina przeznaczy podobna kwotę czyli w naszym wypadku jest to kwota 31 tys. zł. W roku bieżącym do takiego porozumienia w powiecie nie przystąpiła tylko gmina Goniądz. Oprócz wymienionych remontów chodników doszła jeszcze sprawa opracowania dokumentacji na drogę Zofiówka – Nowiny Kasjerskie ze środków unijnych, takie rozwiązanie zaproponował Wicestarosta.

- budowa dróg gminnych.

W planach inwestycyjnych są dwie drogi: Guzy i Grądy. W przypadku drogi do wsi Guzy nadaj się ona do zastosowania warstwy bitumicznej w postaci potrójnej emulsji. A tym samym koszt wykonania takiej drogi to 1/3 kosztów w porównaniu do zastosowania masy bitumicznej. Nie ma też na tej drodze obciążenia w postaci ruchu samochodów ciężarowych. Natomiast jeżeli chodzi o drogę we wsi Grądy to tutaj z uwagi na ruch ciężkich samochodów ciężarowych wywożących drewno z lasu niezbędne jest zastosowanie masy asfaltowej. Do dyskusji jest natomiast czy wykonać nawierzchnię asfaltową na części żwirowej , aż do mostu gdzie jest zły odcinek tej drogi czy też w samej wsi gdzie cześć drogi stanowi nawierzchnia brukowa.   

- na ukończeniu jest dokumentacja na strażnice OSP wraz z zapleczem. Jeszcze w poprzedniej kadencji Zarząd OSP wyraził swoją opinię o lokalizacji strażnicy OSP przy ul. Rynek. W tym czasie Gmina uzyskała od powiatu darowiznę w postaci budynku po byłej szkole rolniczej z przeznaczeniem na cele przeciwpożarowe. Część tego budynku ma być rozebrana w pozostałej ma być zaplecze oraz część socjalna. Natomiast w części frontowej budynku mają się mieścić trzy stanowiska garażowe. Obecnie trzeci samochód do ratownictwa drogowego jest garażowany w budynku byłego SKR-u  i nie spełnia on swojej funkcji. Na realizację tej inwestycji potrzebne są środki finansowe, na opracowanie dokumentacji są zabezpieczone środki w budżecie. Można występować o środki na zewnątrz i na pewno będziemy się o nie ubiegać jednak na znaczne środki nie ma co liczyć. Jest propozycja uzyskania własnych środków. Gmina dysponuje terenami przy ul. Szkolnej, został rozebrany budynek po byłym herbapolu w tym obrębie znajdują się działki, które mogą być przeznaczone na sprzedaż z wyłączeniem tego budynku strażnicy przy ul. Szkolnej, w którym mogłyby podczas remontu garażować czasowo samochody pożarnicze. Te tereny mieszczące się pomiędzy pawilonem P. Purty a budynkiem strażnicy z punktu widzenia gminy nie są przydatne natomiast mogą być bardzo atrakcyjne dla potencjalnych nabywców. Następnie Burmistrz przedstawił informację o numerach i powierzchni działek. Sprzedaż tych dwóch działek w dużej mierze zapewniłby środki na remont strażnicy bez dodatkowego obciążania budżetu gminy.

P. M. Wojtulewicz zwrócił się z pytaniem czy prawdą jest, iż zgłosili się zainteresowani państwo z Moniek, którzy mają sklepy z używaną odzieżą i chcieli taki sklep otworzyć u nas na przystanku PKS zainwestować w remont tego obiektu. Nie dostali jednak pozwolenia.

Burmistrz poinformował, iż nie jest to prawdą ponieważ nikt w tej sprawie nie zgłaszał się do Burmistrza i nie ma żadnych przeszkód aby tego typu działalność prowadzić w tym miejscu. Jeżeli Pani radna zna te osoby to może im przekazać, iż mogą się tej sprawie zgłosić do Urzędu.        

Burmistrz poinformował, iż: 

- w dniu 4 lipca ma być rozstrzygnięty przetarg na przebudowę chodnika w Rynku od strony parku oraz ul. Grodzieńska do wjazdu do szpitala.

- w dniu 15 lipca ma być rozstrzygnięty przetarg na przebudowę chodnika w Rynku od poczty  do P. Magnuszewskich oraz od skrzyżowania z ul. Grodzieńską do OSP.

- Gmina jest w trakcie negocjacji ceny na przebudowę chodnika przy stanowisku nr 2 PKS.

P. A. Pietlukiewicz zwrócił się z pytaniem jak wygląda przygotowanie dokumentacji technicznej na asfaltowanie drogi we wsi Grądy czy coś zostało w tej kwestii zrobione. Następnie poruszył sprawę bieżącego utrzymania dróg. Równarka na drodze do wsi Grądy pojawiła się dwa miesiące temu i przez jakiś czas było dobrze, ale w tej chwili po tej drodze znowu nie da się jeździć. Jak przedstawiają się harmonogramy równania dróg, czy była to akacja jednorazowa, czy przewidywane są dalsze równania.

Burmistrz poinformował, iż przetarg, który odbył się na równanie dróg obejmuje dwukrotne równanie dróg a wiec równanie wiosenne i jesienne. Natomiast w sytuacjach, które wymagają szybszej interwencji prace wykonywane są własnym sprzętem.

Koszenie poboczy aby wykonywać takie koszenie dwa razy w roku potrzebne są dodatkowe środki. Na drodze krajowej dopiero nie dano wykonano koszenie, na drogach powiatowych też jeszcze nie wykonywano żadnych prac. Czekamy jeszcze tak aby koszenie wykonać tylko raz w roku. Wizerunek dróg może się poprawić niemniej jednak koszenie dróg dwa razy w roku jest to wydawanie dodatkowych środków i nawet bogatsze firmy tego nie robią.

Sprawa wykonania dokumentacji na drogę do wsi Grądy. Sprawa jest na tyle prosta, iż jeżeli tą drogę będziemy wykonywali z własnych środków bądź z niskoprocentowych pożyczek to wymaga jest tylko uproszczona dokumentacja. Jeżeli ubiegamy się o środki unijne a takie odcinki raczej nie mają szans potrzebna jest pełna dokumentacja i koszty opracowania takiej dokumentacji są znaczne. Opracowanie dokumentacji uproszczonej przebiega dość szybko niezbędne są tylko decyzje środowiskowe.

P. A. Pietlukiewicz – zauważył, iż wszystko to ładnie pięknie wygląda, ale jak dotychczas nic w tej sprawie nie zrobiono. Jesteśmy w fazie przygotowawczej i nie możemy ciągle z niej wystartować. Realizacja tej inwestycji w budżecie była zapisana ze środków własnych. Następnie P. A. Pietlukiewicz zwrócił się do Burmistrza o przygotowanie i przekazanie mu harmonogramu rzeczowego tej inwestycji.

P. G. Marecka poruszyła sprawę wycięcia krzaków w Rynku. W tych okolicach zbierają się tylko osoby spożywające alkohol. Mają być wykonywane prace związane z przebudową chodników a więc jest to okazja aby rozwiązać sprawę krzewów porastających wokół Rynku, które na pewno wizerunku Rynku nie poprawiają.

P. M. Wojtulewicz poruszyła sprawę uprzątnięcia posesji, które są nie zamieszkałe. Była o tym mowa na poprzedniej sesji czyli dwa miesiące temu i dalej nic się nie zmieniło.

Burmistrz poinformował, iż jeżeli chodzi o zagospodarowanie Rynku jest to strefa konserwatorska. Konserwator stoi na stanowisku, iż należy opracować dokumentację na zagospodarowanie całego Rynku (parku) realizacja tego może odbywać się etapami. Dlatego też prace wykonywane w Rynku wykonuje się na zewnątrz Rynku, gdzie nie ulegnie nic zmianie. Gmina Knyszyn za kilka tygodni przystępuje do Leader plus w ramach tego stowarzyszenia będziemy opracowywać projekt między innymi projekt zagospodarowania Rynku i jest duża szansa aby taki projekt był opracowany za środki nie z budżetu gminy.

Burmistrz ponowił swój wniosek o wyrażenie zgody na przeznaczenie działek przy ul. Szkolnej na sprzedaży. Łącznie jest to 6 działek. Działki te wymagają wyceny, a później można będzie ogłosić przetarg.

P. A. Pietlukiewicz zauważył, iż w roku przyszłym gmina będzie potrzebowała środków kiedy będzie asfaltowane osiedle wówczas te działki będzie można sprzedać.

P. I. Dzięgielewska zwróciła się z pytaniem, co jest z budynkiem strażnicy przy ul. Szkolnej.

Burmistrz poinformował, iż ten budynek na potrzeby OSP jest za duży, jego ewentualna adaptacja są to również znaczne koszty. Trzeba pamiętać również, iż przy jego budowie poniesiono jakieś koszty cześć prac strażacy wykonali społecznie, co zostało udokumentowane będzie to też swego rodzaju zrekompensowanie poniesionych nakładów. OSP w Knyszynie należy w powiecie do najczęściej wyjeżdżających do akcji. Samochód do ratownictwa drogowego garażuje na ul. Polnej nie może być na nim zamontowany sprzęt do ratownictwa drogowego ponieważ z racji miejsca jego garażowania nie można z niego korzystać. W roku bieżącym Komenda Powiatowa szykuje się do wymiany samochodów i jest szansa ubiegania się jeden z takich samochodów jednak mając takie warunki lokalowe nie ma szans.

Takie rozwiązanie a więc przeznaczenie środków na remont strażnicy ze sprzedaży działek nie obciąża dodatkowo budżetu gminy.

P. G. Okrasiński poruszył sprawę przystanku na żądanie koło kapliczki do Czechowziny przy drodze Knyszyn – Mońki.

Burmistrz poinformował iż trzy wiaty przystankowe zostały już zamontowane, pozostała jeszcze czwarta dla kol. Czechowizna. Należy wskazać najlepszą lokalizacje dla tej wiaty.

P. G. Okrasiński poruszył sprawę jeziora Z. Augusta w Czechowiźnie.

Burmistrz w odpowiedzi poinformował, iż gmina wystąpiła o przejęcie części jeziora na cele społeczne jest odpowiedź negatywna.

P. G. Okrasiński zwrócił się z pytaniem czy jezioro zostało przekształcone z wód płynących na wody stojące.

Burmistrz stwierdził, iż jest decyzja o przekształceniu, ale nie wie czy jest już prawomocna.

P. G. Okrasiński stwierdził, iż tą sprawą należałoby się zająć. Jak doszło do przekształcenia jeziora w sądzie bo dwa razy nie zostało przekształcone a za trzecim razem zostało przekształcone?. Powinno zależeć na tym Radzie jak i Gminie bo w tej chwili gmina nic z tego nie ma, korzysta na tym jedna osoba. Większość ludzi nie wie, co gmina na tym traci, mogłyby tutaj powstać „drugie Mazury”.

P. I. Dzięgielewska zwróciła się z pytaniem kto jest właścicielem tego jeziora i czy gmina ma jakaś moc prawna aby to przejąć.

Burmistrz w odpowiedzi stwierdził, iż jest to własność Skarbu Państwa w imieniu którego zarządza tym obiektem Agencja Rolna Własności Skarbu Państwa Oddział w Olsztynie Filia w Suwałkach.

P. I. Dzięgielewska zwróciła się z pytaniem co nasza gmina ma do tego czy to jest woda płynąca czy stojąca czy możemy to przejąć, odkupić?.

Burmistrz w odpowiedzi stwierdził, iż gmina nie ma na to żadnego wpływu ani praktycznie żadnych możliwości do przejęcia.

P. I. Dzięgielewska zauważyła, iż skoro nie jest to własność gminy to nie ma, co się tutaj łudzić, iż mamy na to jakiś wpływ i ta dyskusja jest zbędna. Ponieważ jest to własność Skarbu Państwa. Zwróciła się z pytaniem czy gmina może przejąć taką nieruchomości od skarbu państwa.

Burmistrz odpowiedział, iż Rada może podjąć uchwałę i wskazać cel na, co zostanie to przeznaczone wg wymogów określonych w ustawie. Wówczas Urząd wystąpi z wnioskiem. 

Przewodnicząca powróciła do wniosku Burmistrza o wyrażenie zgody na przeznaczenie działek przy ul. Szkolnej na sprzedaży.

P.I. Dzięgielewska stwierdziła, iż należy się wstrzymać ze sprzedażą tych działek w tym roku ponieważ na rok przyszły zaplanowano szereg inwestycji między innymi przebudowe ulic Osiedla i wówczas te środki będą bardziej potrzebne. Natomiast z budową strażnicy można zaczekać.

Burmistrz wyjaśnił, iż nie proponuje sprzedaży tych działek już. Taka uchwała mogłaby się znaleźć na sesji np.: we wrześniu. Tak aby w projekcie budżetu na rok przyszły mieć środki na realizację tej inwestycji, co pozwoli na ubieganie się o środki z zewnątrz. Nie mając żadnych środków nie ma możliwości o ubieganie się o jakiekolwiek środki, a przesuwanie tego na wiosnę przyszłego roku powoduje przesuniecie tej inwestycji o kolejny rok.

Ostatecznie Komisje nie zajęły stanowiska w sprawie przeznaczenia do sprzedaży działek przy ul. Szkolnej.

P. W. Klim poruszył sprawę asfaltowania drogi do wsi Guzy.

Burmistrz wyjaśnił, iż skoro jest przyzwolenie Rady na tą inwestycję jest realna szansa aby tą drogę wykonać w roku bieżącym z własnych środków.  

P. A. Pietlukiewicz zwrócił się z pytaniem kiedy pojawił się sprzęt, który zajmie się drogami żwirowymi.

Burmistrz wyjaśnił, iż pracownik Urzędu sprawdzi drogi i te które wymagają równania będą w pierwszej kolejności porównane.

P. A. Pietlukiewicz zauważył, iż sygnalizował to już poprzednio i nie widać osoby odpowiedzialnej za drogi. Pracownik Urzędu powinien na bieżąco monitorować stan dróg.

P. I. Dzięgielewska poinformowała, iż na posiedzeniu Komisji Rady w dniu 29 kwietnia zgłaszała ponownie sprawę poprawy wjazdu z szosy Białystok – Mońki na drogę do wsi Czechowizna. Burmistrz informował wówczas, iż bodajże za dwa dni będzie odbiór drogi po równaniu. Odbiór drogi się odbył, ale zadolenia pozostały. Radny sam ten zjazd musiał podsypać żwirem.

Burmistrz wyjaśnił, iż rzeczywiście odbiór drogi odbył się, wykonawca który równał drogę nie mógł tym sprzętem z uwagi na jego gabaryty wyrównać samego wjazdu. Zjazd został podsypany żwirem i rzeczywiście można to było wykonać wcześniej.

 

Innych uwag i wniosków ze strony Komisji nie zgłoszono.

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad Przewodnicząca zakończyła wspólne posiedzenie Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej, Rolnictwa Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska

Protokółował:                         

Andrzej Kudzinowski                                                 Przewodniczący Komisji

 

Barbary Teresa Fiedorowicz                           

                                                        

 

 

 

 

 

 

   

                       

Metryka strony

Udostępniający: Sekretarz Gminy

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2010-01-11

Data modyfikacji: 2010-01-11

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2010-01-11