Protokół nr 12/08 z 18 kwietnia

Protokół Nr 12 /08

ze wspólnego posiedzenia Komisji: Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej  Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego:

Komisji Rolnictwa Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 18 kwietnia  2008 r. w godz. 1500- 1650

w sali konferencyjne Urzędu Miejskiego w Knyszynie pod przewodnictwem Pani – Ireny Dzięgielewskiej   

 

 

W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji i zaproszeni goście zgodnie z listą

obecności. Na stan 14 członków komisji w posiedzeniu uczestniczy 13. 

Przewodnicząca Rady otworzyła wspólne posiedzenie komisji stałych Rady. Następnie poprosiła o wybór Przewodniczącego obrad i zaproponowała kandydaturę
P. I. Dzięgielewskiej  Zastępcy Przewodniczącego Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej

P. I. Dzięgielewska wyraził zgodę innych kandydatów nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za wyborem Pana I. Dzięgielewskiej na przewodniczącego wspólnego posiedzenia komisji stałych głosowało 13 członków komisji.    

Przewodnicząca I. Dzięgielewska przedstawiła proponowany porządek obrad.

Burmistrz zaproponował wprowadzenia do porządku obrad jako punkt 4 projekt uchwły w sprawie przyjęcia programu inwestycji wieloletnich Gminy Knyszyn na lata 2008-2011

Innych uwag i wniosków do porządku obrad nie wniesiono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 13 członków Komisji, a oto jego treść:

  1. Przyjęcie porządku obrad.
  2. Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy oraz sprawozdanie roczne z wykonania planu finansowego Knyszyńskiego Ośrodka Kultury i Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Knyszynie za 2007 rok     
  3. Projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2008 r.  
  4. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia programu inwestycji wieloletnich Gminy Knyszyn na lata 2008-2011.
  5. Sprawy różne.
  6. Wolne wnioski.

 

Do pkt. 2

Przewodnicząca otworzyła punkt 2 porządku obrad.

Przewodnicząca Rady poinformowała, iż w dniu wczorajszym będąc na dyżurze otrzymała telefon od P. A. Ejsmont Szklanko – księgowej SP ZOZ w Knyszynie, że na dzisiejsze posiedzenie Komisji z ZOZ-u nikt nie przybędzie dlatego, że w dniu dzisiejszym zarówno pani Dyrektor jak i P. Księgowa oraz radca prawny będą w Warszawie w pilnej sprawie. Kontynuując dodała, że o ile Komisja uzna, że potrzebne jest spotkanie z przedstawicielami ZOZ-u to ten punkt należy przenieść na najbliższą sesję, która odbędzie się w dniu 21 kwietnia.

Komisja uznała za zasadnie aby spotkanie z przedstawicielami ZOZ-u odbyło się na najbliższej sesji Rady.

Przewodnicząca poinformowała, iż sprawozdanie z wykonania budżetu było przedmiotem obrad posiedzenia Komisji Rewizyjnej, które odbyło się w dniu 10 kwietnia 2008 r. Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie i wystąpiła z wnioskiem o udzielenie absolutorium Burmistrzowi z tytułu wykonania budżetu.

Pytań i uwag ze strony Komisji do sprawozdania z wykonania budżetu gminy nie zgłoszono.

Przewodnicząca udzieliła głosu Dyrektor KOK P. J. Konopko.

P. J. Konopko Dyrektor KOK przedstawiła roczne sprawozdanie z wykonania planu finansowego Knyszyńskiego Ośrodka Kultury w Knyszynie za 2007 rok (tekst sprawozdania w załączeniu).                    

Pytań i uwag ze strony komisji nie zgłoszono.

Przewodnicząca poinformowała, że również Regionalna Izba Obrachunkowa wydała pozytywna opinie ze sprawozdania o wykonaniu budżetu.

Przewodnicząca zamknęła punkt 2 porządku obrad.

 

Do pkt. 3                 

Przewodnicząca otworzyła punkt 3 porządku obrad. Następnie przedstawiła projekt uchwały w  sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2008 r.   Poprosiła o wyjaśnienie powodu zmian przyjętego na ostatnie sesji budżetu gminy.

Burmistrz poinformował, iż generalnie jest jedna zmiana dotyczy to sprawy finansowania wykonania asfaltowania osiedla Z. Augusta i ulic przyległych. Rada Powiatu w Mońkach w dniu 16 kwietnia podjęła uchwałę, w której powiat dofinansowuje w kwocie 314892 zł przebudowę ulicy W. Jagiełły pozostałą kwotę przeznacza gmina. Zarząd Województwa Podlaskiego podjął decyzję, iż na przebudowę kanalizacji nie będzie dofinansowania w ramach składanych wniosków i w całości ma być finansowane przez beneficjentów. Ogłoszone zostały już wszystkie terminy do kiedy ma nastąpić rozpatrzenie wniosków ich ocena podział środków. W terminie do 30 października 2008 r wnioski mają być rozpatrzone i podjęta decyzja o przydzieleniu środków. Pozostaje listopad i grudzień na zrobienie przetargu. Procedura przetargowa trwa dłużej niż dwa miesiące. Wprowadzając zmiany w budżecie został też urealniony termin wykonana tego zadania tym bardziej, że jednym z punktów oceny wniosku jest realność wykonania tej inwestycji. Rozpoczęcie w tym roku inwestycji jest rzeczą nierealną. Jednocześnie pozostawione wolne środki, które z tego wynikły przeznaczono między innymi na drogi a część na remont dachu hali sportowej przy ZSO w Knyszynie.

Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem czy ta uchwała Rady Powiatu odnośnie przyznania tych środków przez powiat jest uchwałą intencyjną czyli powiat przyznał te środki na 2009 r. skoro inwestycja ma być realizowana w 2009 r.

Burmistrz wyjaśnił, iż Rada Powiatu podjęła uchwałę o przeznaczeniu tych środków w budżecie na rok bieżący.

Przewodnicząca zauważył, iż budżet jest jednym z załączników do składanego wniosku i ta inwestycja jest przenoszona w budżecie na rok przyszły natomiast przeznacza kwotę 314 tys. w roku bieżącym na realizację tego zadania czy to nie będzie przeszkadzało?.

Burmistrz wyjaśnił, iż do tej uchwały będzie zawarte porozumienie z Zarządem Powiatu, że te środki finansowe przeznaczone są na konkretne zadanie, a nie że one mają być wydatkowane w tym roku.

Przewodnicząca zauważyła, że skoro ta inwestycja ma być w roku przyszły to również wydatek będzie w roku przyszły i tym samym potrzeba będzie uchwała Rady Powiatu w roku przyszłym.

Burmistrz wyjaśnił, że jeżeli powiat przyjął uchwałę to nie znaczy, że muszą one być już teraz wydatkowane. W porozumienie określone jest, iż po podpisaniu umowy jest termin kiedy zostanie ta kwota przekazana i do kiedy ma być rozliczona. Te zasady są uregulowane w porozumieniu. Do 16 kwietnia była uchwała intencyjna natomiast uchwała podjęta na ostatniej sesji przez Radę Powiatu przeznacza środki finansowe w konkretnej kwocie na dofinansowanie wykonania tego zadania.

Przewodnicząca zauważył, iż z budżetu wynika, iż w 2009 r. ze środków unijnych mają być przebudowywane drogi:  Kalinówka Kościelna – Guzy oraz droga do wsi Czechowizna od szosy Knyszyn – Mońki. Czy są już przygotowywane te wnioski? i czy są składane razem z wnioskiem na przebudowe ulic Osiedla.

Burmistrz wyjaśnił, że nie ponieważ zostało ogłoszone, że gmina może otrzymać dofinansowanie z poszczególnych zakresów na jeden wniosek. Każdy opracowany wniosek i wydane pozwolenie na budowę ono się przedawnia. W bieżącym roku są zaplanowane środki na zrobienie dokumentacji i uzyskanie pozwolenia do wykonania tych dróg. Następny nabór wniosków powinien być ogłoszony w przyszłym roku czy tak będzie nie wiadomo środki podzielone są na lata 2007 – 2009 i 2010 – 2013. W tym roku będą przygotowane wnioski z tym, że jedną z tych inwestycji należałoby znaleźć środki i wykonać ze środków własnych ponieważ nie ma realnych szans na otrzymanie środków na te dwa zadania.

Przewodnicząca poprosiła o przedstawienie informacji na temat przesunięcia środków w kwocie 60 tys. zł z przeznaczeniem na remont dachu

Burmistrz poinformował, że w najbliższych dniach ma być wykonana ekspertyza wraz z kosztorysem dotycząca naprawy dachu na hali sportowej w Knyszynie. Telefonicznie wykonawca poinformował, że koszt naprawy będzie to kwota pomiędzy 150 a 200 tys. zł. Gmina zamierza do 30 kwietnia złożyć wniosek o dofinansowanie z rezerwy Ministerstwa Edukacji Narodowej  na wypadki losowe bo taka możliwość o ubieganie się o środki istnieje. Aby ubiegać się o taką dotację należy mieć zabezpieczonych 50% środków własnych wówczas można otrzymać dofinansowanie w wysokości 50% z MEN-u. Z tego tytułu następuje przesunięcie środków w budżecie bo inaczej nie ma możliwości złożenia wniosku. Kontynuując Burmistrz dodał, iż ta ekspertyza jest w trakcie opracowywania pewne opóźnienie wynika z uwagi na problemy z dotarciem do dokumentów dotyczących hali sportowej ponieważ całość dokumentacji znajduje się w Prokuraturze.

Przewodnicząca Rady zwrócił się do Burmistrza jeżeli zdarzy się czarny scenariusz i gmina nie pozyska środków z Unii Europejskiej na modernizację ulic Osiedla tak jak się to zdarzyło ostatnim razem kiedy był składany wniosek, który był przez panel ekspertów oceniony bardzo wysoko a mimo to marszałek nie przydzielił środków. Jak wówczas Pan myśli rozwiązać tą sprawę.

Burmistrz odpowiedział, iż będzie wspólnie z Radą zastanawiać nad tym problemem. Możliwe jest złożenie wniosku przy kolejnym rozdaniu bądź zaciąganie zobowiązań i realizacji etapami poszczególnych ulic.

P. Skarbnik poinformowała, iż wydatki w roku 2008 zmniejszają się o kwotę 2059902 zł a dochody zmniejszają się o 1452187 zł. różnica wynosi 607715 zł o 500 tys. zmniejsza się deficyt czyli gmina zaciągnie mniej kredytów pozostaje kwota 107715 zł z tego kwota 60 tys. zł planowana jest na remont dachu i  kwota 47715 zł na usługi remontowe na drogach.

Przewodnicząca Rady zwróciła się z pytaniem do P. Skarbnik jak kwota wpłynęła na konto gminy ponieważ na poprzednim posiedzeniu komisji Burmistrz informował, iż telefonicznie uzyskał informację, że na konto komornika od P. Klima wpłynęła kwota 1200000 zł.

P. Skarbnik poinformowała, że na konto gminy nie wpłynęły żadne środki.

Burmistrz wyjaśnił, iż jest to informacja od komornika. Z informacji uzyskanych od pani komornik wynika, że została sprzedana nieruchomość zabudowa domem należąca do P. Klima. Z uwagi na duże zadłużenie p. Klima przewyższające uzyskane wpływy podziałem środków nie zajmuje się komornik a rozpatruje to Sąd i po wyroku sądowego gmina otrzyma informację czy gmina otrzyma jakąś kwotę i ile. Ze strony gminy zostały dostarczone wszystkie wymagane dokumenty potrzebne do uzyskania środków.

P. M. Wojtulewicz zauważyła, iż plan asfaltowania ulic Osiedla sięga 2003 r. i od tego czasu nic nie zrobiono tylko przesuwa się ta inwestycję w czasie. Przez tyle lat nawet wykonując po jednej ulicy rocznie już dano można to było wykonać.

Burmistrz w odpowiedzi stwierdził, że po czasie można i w ten sposób mówić. Jeżeli ma się własne środki to się realizuje zadanie. Natomiast jeżeli pojawiał się możliwość pozyskania środków z zewnątrz to został złożony wniosek taki nabór wniosków był tylko jeden na lata 2004 – 2006. Z tego naboru pomimo dobrej oceny gmina Knyszyn nie otrzymała środków. Żaden wniosek z powiatu monieckiego jak i sokólskiego nie przeszedł.

P. M. Wojtulewicz stwierdziła, iż należało się starać pozyskać te środki np.: gmina Jasionówka, Jaświły budują drogi i tam są pieniądze i mogą je dostać natomiast u nas nic się nie robi.

Burmistrz zauważył, że jeżeli patrzy się na budżet to patrzy się na zadania i wykonanie. Jeżeli rozmawiamy o samych drogach więc gminę która stać było na zrobienie odcina drogi robiła drogę. Gmina Knyszyn w planie wieloletnim dwa lata temu podjęła zadanie budowa sali gimnastycznej na to trzeba przeznaczyć środki własne. Gdyby gmina nie budowała sali sportowej to za te pieniądze można byłoby wykonać spory odcinek drogi. Jak w Knyszynie były wykonywane wodociągi i kanalizacja to w Jasionówce była budowana szkoła i hala sportowa w tej chwili przystąpili do budowy dróg takie porównanie nic nie daje.  Proszę spojrzeć na gminę Jasionówka gmina ta miała kiedyś 8 szkół teraz jedną. My mamy trzy szkoły niedawno dyskutowaliśmy na ten temat, każdego roku trzeba dołożyć 150 – 200 tys. zł. Wziąć te środki z kilku lat ile można za to zrobić. Gmina Knyszyn ma też ZOZ w roku ubiegłym zakupiono aparat RTG za 300 tys. zł wcześniej aparat USG, remontowano budynki. Gdyby tak  policzyć wydatki z ostatnich kilku lat to proszę przeliczyć na drogi, ile można zrobić. Każda gmina ma inne problemy inne wydatki. gdyby np.: szkoła w Zofiówce przestała funkcjonować z dniem 31 sierpnia to każdego roku można wykonać odcinek drogi

P. M. Wojtulewicz zwróciła się do Burmistrza, iż nie trzeba było obiecywać wyborcom z Zofiówki, że ta szkoła będzie utrzymana. Pan obiecywał ludziom a więc ludzie domagają się żeby ta szkoła była.

Burmistrz zwrócił się do radnej, iż nie musi przypominać, co mówił mieszkańcom i różni kandydaci różnie mówili. Na swoich spotkaniach mówił, że jeżeli będą dzieci będzie szkoła. Kiedy wprowadzono program oszczędnościowy, łączono klasy i było 63 dzieci to ta szkoła wychodziła praktycznie na 0. i ona mogła funkcjonować. Jeżeli w tej chwili w okręgu szkoły jest 59 dzieci a ich chodzi 36 a będzie jeszcze mniej ta szkoła nie ma racji bytu z tych miejscowości z których uczą się dzieci w ciągu najbliższych trzech lat będzie tylko 11 dzieci. 

P. S. Ciołko nawiązał do tematu szkoły w Zofiówce zauważył, iż jeżeli podejmuje się decyzję to trzeba być konsekwentnym a nie wycofywać się z niej chcąc być dobrym dla wszystkich. Dodał, iż zależało mu na tej szkole i jako radny drugiej kadencji uczestniczył w szukaniu oszczędności, ograniczeniu wydatków, ale jeżeli w tej chwili nic to nie daj to należy być konsekwentnym i trzymać się raz podjętej decyzji.

Przewodnicząca Rady poprosiła o wyjaśnienie ponieważ przed chwilą otrzymała rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody podlaskiego stwierdzające nieważność uchwały w sprawie wniesienia zażalenia do Ministra Edukacji Narodowej na postanowienie Podlaskiego Kuratora Oświaty w Białymstoku w sprawie negatywnej opinii dotyczącej zamiaru likwidacji szkoły podstawowej w Zofiówce.

P. Sekretarz wyjaśnił, iż z tego rozstrzygnięcia wynika, iż w naszym województwie Burmistrz sam składa zażalenie do Ministra Edukacji Narodowej na postanowienie Kuratora a nie upoważnia go Rada. W innych województwach natomiast Burmistrza upoważnia Rada na takich uchwałach przygotowując projekt naszej uchwały opierał się radca prawny.

Burmistrz dodał, iż w ubiegłym tygodniu otrzymał pismo od Kuratora o wszczęciu postępowania w sprawie i w najbliższych dniach udaje się w tej sprawie do Kuratorium.

Innych pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.

Przewodnicząca zamknęła dyskusje.

w zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektem uchwały głosowało 10 członków Komisji, 3 wstrzymało się od głosu. W głosowaniu udział wzięło 13 członków Komisji.

Przewodnicząca zamknęła punkt 3 porządku obrad.


Do pkt. 4

Przewodnicząca otworzyła punkt 4 porządku obrad.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia programu inwestycji wieloletnich Gminy Knyszyn na lata 2008-2011.

Pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.           

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 członków Komisji. W głosowaniu udział wzięło 13 członków Komisji.

 

Do pkt. 5

Przewodnicząca otworzyła punkt 5 porządku obrad.

Burmistrz poinformował, że wpłynęło podanie P. Anny i Marka Wojciechowskich w sprawie zamiany części działki z targowicy. Następnie Burmistrz przedstawił załącznik graficzny obrazujący położenie działki. Państwo ci zainteresowani są nabyciem części działki pas o szerokości około 15 m teren targowicy od strony budynku po byłym biurze GS. W zamian proponują taki sam pas działki od strony składu węglowego. Wydzielenie 15 m pasa działki od ul. Jagiellońskiej powoduje, iż ta pozostała część działki tarci swoje właściwości jako teren handlowy. Burmistrz dodał, iż z punktu widzenia gminy taka oferta zamiany jest niekorzystna.

Burmistrz poprosił o stanowisko Komisji w tej sprawie.

Komisja jednoznacznie nie wyraziła zgody na zaproponowana zamianę gruntów.

Burmistrz dodał, iż w odpowiedzi poinformuje zainteresowanych, iż są to tereny przeznaczone na cele publiczne na prowadzenie działalności handlowej i że gmina nie stawia sprzeciwu z możliwości korzystania z dróg dojazdowych.

Burmistrz przedstawił pismo od SP ZOZ Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego w Białymstoku o dofinansowanie zakupu samochodów do przewozu pacjentów.

Komisja negatywnie zaopiniowała wniosek z uwagi na brak środków finansowych.

Burmistrz poinformował, iż wpłynęło pismo z kancelarii Prezesa Rady Ministrów w sprawie kontroli jaka była przeprowadzona w roku 2005 w SP ZOZ Knyszyn. Jedną z uwag jest, iż dyrektor ZOZ-u nie został wyłoniony w drodze konkursu a powinien być przeprowadzony konkurs na stanowisko Dyrektora.

Burmistrz poinformował, iż gmina otrzymała dotację z PFRON-u w kwocie 400 tys. zł na budowę sali gimnastycznej w Kalinówce Kościelnej. Wniosek był złożony w roku ubiegłym i otrzymaliśmy pełną kwotę o którą występowaliśmy.  W pełni zabezpieczone jest finansowanie budowy sali.

P. G. Okrasiński poinformował, iż minął miesiąc od zgłoszenia potrzeby poprawy wjazdu na szosę z drogi do wsi Czechowizna i nadal ten wjazd jest nie poprawiony ile trzeba czekać na wykonanie tego?.

Burmistrz odpowiedział, iż na tej drodze był również w dniu dzisiejszym. Otrzymał zapewnienie od P. Dyrektor Rejonu Dróg Wojewódzkich, że zostanie to poprawione. Urząd będzie interweniował w tej sprawie. Natomiast droga do wsi ma być równana w najbliższych dniach.

Przewodnicząca Rady poruszyła sprawę placów zabaw dla dzieci. Poinformował, iż zgłaszała do Zastępcy Burmistrza  sprawę uprzątnięcia palcu zabaw dla dzieci na placu przed targowicą i spraw została załatwiona natychmiast plac został posprzątany. Zaproponowała aby dostawić po jednej zabawce na istniejących placach zabaw. W roku ubiegłym wpłynęło pismo od mieszkańców Knyszyna Zamku z prośbą o pomoc w urządzeniu placu zabaw. Zadeklarowaliśmy, iż na wiosnę 2008 r. coś zostanie tam wykonane jak przedstawia na dzisiaj ta sprawa?.

Burmistrz odpowiedział, iż doszło do spotkania z autorem pisma, jest ustalona lokalizacja placu. Przygotowana jest piaskownica, zamontowane mają być dwie ławki a następnie ten plac zabaw będzie ogrodzony siatką. Natomiast jeżeli chodzi o zabawki zostały zamówione w pierwszej kolejności zakupywane są do przedszkola. Jeden zestaw zabawek zakupywany jest do gminy, gdzie on będzie postawiony pozostaje do dyskusji czy tutaj w parku czy w innym miejscu.

Przewodnicząca Rady zauważyła, iż trzeba trochę zabawek kupić na jedne jak i na drugi plac zabaw aby na każdym placu dostawić przynajmniej po jedne zabawce.

Burmistrz poinformował, iż zostało złożone zamówienie na 11 zestawów pojemników do zbiórki selektywnej oraz na 4 wiaty przystankowe z przeznaczeniem dla dzieci i będą ustawione w miejscowościach gdzie jest najwięcej dzieci oczekujących na autobus.

P. G. Okrasiński zwrócił się z pytaniem czy istnieje możliwość lokalizacji przystanku PKS na żądanie przy drodze Knyszyn – Mońki przy kapliczce.

Burmistrz odpowiedział, iż jeżeli jest takie zgłoszenie to wystąpi z wnioskiem w tej sprawie.

P.B. Fiedorowicz zgłosiła, iż w Kalinówce Kościelnej istniej plac zabaw i aby przy wyposażaniu placów w zabawki pamiętać również o Kalinówce.

P. J. Andrka poruszył sprawę prac wykonanych przez Powiatowy Zarząd Dróg stwierdził, iż droga do wsi został porównana oraz podsypane zadolenia . Natomiast w jednym miejscu na drodze zadolenie nie zostało podsypane również odcinek drogi, który był równany przed świętami nie został poprawiony.

P. A. Klimowicz poinformował, że Powiatowy Zarząd Dróg na zjeździe z szosy na drogę do Zofiówki jak i na przepust koło P. Klimowicza rzeczywiście przywiózł kilka worków asfaltu i wykonano te prace tak aby było widać, że ktoś tam był.

P. J. Bielski zauważył, iż prace równarki na drogach powinny odbierane np.: komisyjnie.

P. J. Andraka zwrócił się z zasięgnięcie informacji ile kosztuje kruszarka do betonu.

Innych uwag i wniosków ze strony Komisji nie zgłoszono.

 

Członkowie Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej dokonali wyboru Przewodniczącego Komisji.

Na Przewodniczącego Komisji jednogłośnie wybrano P. Małgorzatę Wojtulewicz.        

 

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad Przewodnicząca zakończyła wspólne posiedzenie Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej, Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego, Rolnictwa Gospodarki Komunalnej
i Ochrony Środowiska

 

Protokółował:                          

Andrzej Kudzinowski                                         Zastępca Przewodniczącego Komisji

 

Irena Dzięgielewska 

                                        

Metryka strony

Udostępniający: Sekretarz Gminy

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2010-01-11

Data modyfikacji: 2010-01-11

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2010-01-11