Protokół Nr 11/08 z 26 marca

Protokół Nr 11 /08

ze wspólnego posiedzenia

Komisji: Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej  Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego:Komisji Rolnictwa Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 26 marca  2008 r. w godz. 1200- 1500 w sali konferencyjne Urzędu Miejskiego w Knyszynie  pod przewodnictwem Pani – Ireny Dzięgielewskiej   

 

 

W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji i zaproszeni goście zgodnie z listą

obecności. Na stan 14 członków komisji w posiedzeniu uczestniczy 13. 

Przewodnicząca Rady otworzyła wspólne posiedzenie komisji stałych Rady. Następnie poprosiła o wybór Przewodniczącego obrad i zaproponowała kandydaturę
P. I. Dzięgielewskiej  Zastępcy Przewodniczącego Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej

P. I. Dzięgielewska wyraził zgodę innych kandydatów nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za wyborem Pana I. Dzięgielewskiej na przewodniczącego wspólnego posiedzenia komisji stałych głosowało 13 członków komisji.    

Przewodnicząca I. Dzięgielewska przedstawiła proponowany porządek obrad.

Uwag i wniosków do porządku obrad nie wniesiono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 11 członków Komisji, a oto jego treść:

1.       Przyjęcie porządku obrad.

2.       Projekty uchwał w sprawach

a)      rozwiązania Związku Komunalnego Samorządów Dorzecza Biebrzy z siedzibą w Grajewie,

b)      zatwierdzenia planu rozwoju lokalnego Gminy Knyszyn,

c)       w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania i wypłacania: dodatków za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy, wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i doraźnych zastępstw oraz nagród ze specjalnego funduszu nagród nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Knyszyn.

d)      określenia wysokości, zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Knyszyn,

e)      uzgodnienia wartości jednego punktu do sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników zatrudnionych w gminnych samorządowych jednostkach organizacyjnych gminy Knyszyn,

f)        ustalenia górnych stawek opłaty za wywóz nieczystości płynnych i stałych przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Knyszynie oraz podmioty posiadające zezwolenie na świadczenie usług na terenie gminy Knyszyn,

g)      uchwalenia budżetu gminy Knyszyn na rok 2008,

3.       Sprawy różne.

4.       Wolne wnioski.

 

Do pkt. 2

Przewodnicząca otworzyła punkt 2 porządku obrad

a)      rozwiązania Związku Komunalnego Samorządów Dorzecza Biebrzy z siedzibą w Grajewie,

Burmistrz poinformował, iż kilka lat temu na bazie Stowarzyszenia Samorządów Dorzecza Biebrzy powstał Związek Komunalny celem związku było pozyskanie środków unijnych na zadania związane z gospodarką wodno-ściekową. Jednak po pewnym czasie okazało się tego typu związki komunalne nie mają racji bytu ponieważ nie mogą pozyskiwać środków między innymi na gospodarkę wodno-ściekową. W ramach tego związku gmina Knyszyn planowała dwie inwestycje modernizacja ujęcia wody w Knyszynie, budowę kanalizacji. Zarząd związku mając taką interpretację podjął decyzję o rozwiązaniu, natomiast, co do środków finansowych z tytułu opłacanych składek to prawdopodobnie te środki będą zwracane na konta poszczególnych gmin. Funkcjonować dalej natomiast będzie Stowarzyszenie Samorządów Dorzecza Biebrzy miedzy innymi z tego stowarzyszenia ubiegamy się o środki finansowe na termomodernizację obiektów oświatowych.                       

Pytań i uwag ze strony komisji nie zgłoszono.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie rozwiązania Związku Komunalnego Samorządów Dorzecza Biebrzy z siedzibą w Grajewie

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 członków komisji.

 

b)      zatwierdzenia planu rozwoju lokalnego Gminy Knyszyn,

Burmistrz poinformował, iż plan rozwoju lokalnego był uchwalony w 2004 r. obecnie został uaktualniony pod kątem składania wniosku do RPOWP między innymi na Osiedle Z. Augusta. W planie uaktualniono dane statystyczne. Plan jest jednym z załączników przy składanych wnioskach.    

Pytań i uwag ze strony komisji nie zgłoszono.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu rozwoju lokalnego Gminy Knyszyn

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 12 członków komisji.

 

c)       w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania i wypłacania: dodatków za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy, wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i doraźnych zastępstw oraz nagród ze specjalnego funduszu nagród nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Knyszyn.

Burmistrz poinformował, iż jak co roku jest obowiązek uchwalenie regulaminu, który obowiązuje od 1 stycznia do 31 grudnia. Szczegółowe warunki przyznawania i wysokości dodatków określone są ustawowo pozostałe zaś są uzgadnianie w wyniku negocjacji ze związkami zawodowymi. Regulamin ten został uzgodniony z trzema związkami zawodowymi. Następnie Burmistrz przedstawił wysokości stawek poszczególnych dodatków.

Przewodnicząca zwrócił się z pytaniem o skutek finansowy podwyżki dodatków.

P. B. Płońska – Skarbnik gminy poinformowała, iż:

- wychowawstwo – 9046 zł,

- opiekunie stażu – 1696 zł,

- za warunki pracy – 4156 zł

Razem rocznie jest to kwota (z pochodnymi) 14898 zł. Dodała, iż subwencja oświatowa wzrosła minimalnie w porównaniu do subwencji z roku ubiegłego.    

Pytań i uwag ze strony komisji nie zgłoszono.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania i wypłacania: dodatków za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy, wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i doraźnych zastępstw oraz nagród ze specjalnego funduszu nagród nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Knyszyn.

 

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 członków komisji        

 

d)      określenia wysokości, zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Knyszyn,

Burmistrz poinformował, iż stawki dodatku pozostały na poziomie stawek z roku ubiegłego nie uległo żadnym zmianom. Również projekt tej uchwały podlega uzgodnieniu ze związkami zawodowymi 

Pytań i uwag ze strony komisji nie zgłoszono.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia wysokości, zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Knyszyn

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 członków komisji       

     

e)      uzgodnienia wartości jednego punktu do sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników zatrudnionych w gminnych samorządowych jednostkach organizacyjnych gminy Knyszyn,

Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem jaka była do tej pory wartość jednego punktu oraz najniższego wynagrodzenia zasadniczego.

Burmistrz w odpowiedzi poinformował, iż najniższe wynagrodzenie zasadnicze w I kategorii zaszeregowania do tej pory wynosiło 600 zł a w obsłudze finansowo- księgowej szkół 700 zł.

natomiast wartość jednego punktu przedstawiała się następująco:

- Szkoła Podstawowa w Zofiówce - 3,70 zł

- Zespół Szkół w Kalinówce Kościelnej – 3,70 zł        

- Zespół Szkół Ogólnokształcących w Knyszynie 3,70 zł

- Przedszkole – 3,10 zł,

- MOPS – 4,00 zł

- ZGKiM - 3,50 zł

- Obsługa finansowo – księgowa Szkół 3,70 zł.

P. B. Fiedorowicz zwróciła się z pytaniem czym kierowano się różnicując wartość jednego punktu. Proponuje się w Zofiówce i Kalinówce po 4 zł a w Knyszynie 5 zł dotychczas we wszystkich szkołach była równa stawka.

Burmistrz wyjaśnił, iż uchwała obowiązująca pochodzi z roku 2005 w tym czasie płaca minimalna wynosiła 754 zł a obecnie wynosi 1126 zł. A więc chociażby z racji tego należy zmienić wartości punktów jak najniższego wynagrodzenia.

P. R. Kondrakiewicz – Sekretarz gminy wyjaśnił, iż w projekcie uchwały omyłkowo wpisano wartość jednego punktu w ZSO w Knyszynie 5 zł winno być 4 zł tak jak w pozostałych szkołach.

P. J. Bielski zwrócił się z pytaniem dlaczego w ZGKiM wartośc punktu wzrosła tylko o 0,50 zł.

P. Sekretarz wyjaśnił, iż w tym projekcie uchwały przyjęto jedną stawkę najniższego wynagrodzenia w kwocie 750 zł a poprzedniej były dwie podstawy 600 zł i 700 zł. W przypadku administracji w obsłudze finansowo – księgowej i MOPS te płace w administracji są wyższe i taka też wychodzi wartość jednego punktu.                    

Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem na jakim poziomie procentowo zaplanowano wzrost płac.

P. Skarbnik w odpowiedzi poinformowała, iż wzrost płac palowany jest o wskaźnik inflacji.

P. Sekretarz dodał, iż ta uchwały nie powoduje wzrostu wynagrodzeń ponad przeciętne, które są co roku. Co pewien okres czasu ta uchwała musi być zmieniana ponieważ wynagrodzenie pracowników nie mieści się w wyznaczonych progach poszczególnych grup zaszeregowania.

Pytań i uwag ze strony komisji nie zgłoszono.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie uzgodnienia wartości jednego punktu do sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników zatrudnionych w gminnych samorządowych jednostkach organizacyjnych gminy Knyszyn

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 członków komisji       

       

f)        ustalenia górnych stawek opłaty za wywóz nieczystości płynnych i stałych przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Knyszynie oraz podmioty posiadające zezwolenie na świadczenie usług na terenie gminy Knyszyn,

P. J. Romanowicz – Kierownik ZGKiM w Knyszynie poinformował, iż poprzednie stawki za wywóz nieczystości płynnych i stałych były ustalone uchwałą Rady z 2005 r. i wynosiła za wywóz 1 pojemnika SM-110 5 zł oraz miesięczna dzierżawa pojemnika 1 zł. We wniosku złożonym do Burmistrz stawka ta ma wynosić 10,02 zł plus dzierżawa 1 zł. We wniosku szczegółowo wykazano koszty wywozu jednego pojemnika. Największy wzrost kosztów nastąpił z tytułu opłaty ekologicznej odprowadzanej do Urzędu Marszałkowskiego w roku ubiegłym było to 15 zł za tonę a w roku bieżącym jest to 75 zł za tonę. Oprócz tego od 2005 r. wzrosły znacznie koszty paliwa. To są główne czynniki wzrostu ceny. Cena ta jest o około 20% niższa niż płacą mieszkańcy miasta Mońki a można przyjąć, że koszty wywozu są porównywalne. Na podstawie analizy kosztów roku ubiegłego cena wywozu 1 pojemnika SM 110 wynosić powinna 10 zł, byłaby to cena która pokryje koszt wywozu. Te koszty nie uwzględniają kosztów utrzymania wysypiska i nie są zawarte w tej kalkulacji. Kontynuując Kierownika dodał, iż wnioskował również o podwyższenie stawki za wywóz 1 pojemnika KP-7 takie pojemnik znajdują się przy cmentarzu, szkole i wynajmowane są raczej przez przedsiębiorców i wnioskowana cena wywozu takiego pojemnika to 162 zł. Przy takim pojemniku 105 zł wynosi sama opłata ekologiczna. Wyliczone koszty są to koszty średnie bez podziału tak jak to było w poprzedniej uchwale na Knyszyn i gminę.

Proponowana stawka za wywóz jednego pojemnika 10,7 zł plus dzierżawa 1,22 zł. z podatkiem VAT

P. G. Marecka stwierdziła, iż jej zdaniem podziała na Knyszyn i wsie powinien być zachowany bo opłata ekologiczna wzrosła tak samo dla wszystkich, ale inne koszty np.: paliwo tutaj mogą być już różne koszty.

P. Kierownik w odpowiedzi poinformował, iż taką propozycję można rozważyć, ale biorąc pod uwagę proporcje odbioru nieczystości z miasta i wsi, która wynosi mniej więcej jak 75 do 25 i uwzględniając koszty faktycznie poniesione na dojazd do danego odbiorcy to można przyjąć, że niewiele osób z tych ośrodków wiejskich by korzystało z wywozu nieczystości i wtedy Gmina musiałaby ponosić koszty likwidacji dzikich wysypisk. Można to zrobić w sposób symboliczny, ale nie na podstawie analizy ekonomicznej.

P. G. Marecka zauważyła, iż to zróżnicowanie było obecnie również symbolicznie i wynosiło 50 gr na pojemniku. Dlatego też zachowanie tego podziału jest zasadne  i np.: różnicując cenę o 1 zł. a więc odpowiednio 10 zł i 11.

P. J. Andraka stwierdził, iż jego zdaniem powinna być jednakowa stawka bez różnicowania czy jest to wieś czy miasto.

P. Kierownik poinformował, iż po wprowadzeniu nowych stawek za wywóz nieczystości zostanie też zmieniona umowa. W myśl tej umowy mieszkaniec jest zobligowany do wywozu minimum jednego pojemnika w miesiącu i będzie obciążony kosztem nawet jeżeli nie napełni takiego pojemnika w ciągu miesiąca. Inna uchwała Rady nakłada wręcz obowiązek na mieszkańców do wywozu nieczystości minimum 1 pojemnik w miesiącu. Jednocześnie zmieniając umowy chcemy poinformować mieszkańców, że jest selektywna zbiórka śmieci a więc, żeby w tych pojemnikach SM-110 nie znajdowały się szkło, pety, folia tylko są do tego oddzielne pojemnik wystawione na ulicach i wówczas objętość tych śmieci, za które płacą mieszkańcy też się zmniejszy.

Burmistrz dodał, iż w chwili obecnej w kilku miejscowościach są już pojemniki do selektywnej zbiórki. Gmina chce zakupić dodatkowe pojemnik tak aby w każdej wsi był minimum jeden taki zestaw a w większych dwa zestawy.

Przewodnicząca zwróciła uwagę na znaczący wzrost stawki za wywóz nieczystości stałych wynoszący 100% i zwróciła się z pytaniem czy komisja przystaje na tą zaproponowaną stawkę czy są jakieś inne propozycje.

P. Sekretarz zauważył, iż ten wzrost stawki jest duży jednak takich kosztów jak opłata ekologiczna nie da się jej uniknąć i dla przykładu w gminie Krypno i Jaświły te stawki wynoszą 9,50 zł i 10,50 zł. a wiec są podobne. Jest to też swego rodzaju ukłon ku segregacji odpadów a wiec płaćmy za niesegregowane odpady dużo i nie płaćmy za odpady segregowane. Jeżeli Rada przyjmie niższe stawki to trzeba będzie dopłacić tą różnice z budżetu gminy.                                                                          P. M. Wojtulewicz zaproponowała stawkę w wysokości 8 zł za wywóz jednego pojemnika SM-110. Innych propozycji nie zgłoszono.

Przewodnicząca poinformowała, iż zgłoszona dwie propozycje stawek za wywóz 1 pojemnika SM – 110 a więc zaproponowaną przez Kierownika ZGKiM tj. 10 zł plus dzierżawa 1 zł miesięcznie oraz zaproponowaną przez radną 8 zł plus dzierżawa. Obie propozycje to takie same stawki na wsi i w mieście.

W zarządzonym głosowaniu jawnym:

- za stawką 10 zł za wywóz 1 pojemnika SM-110 głosowało 5 członków komisji, przeciw głosowało 7.

 - za stawką 8 zł za wywóz 1 pojemnika SM-110 głosowało 7 członków komisji, 5 głosowało przeciw.

Za wywóz 1 pojemnika KP-7 stawka dotychczasowa była 100 zł wniosek Kierownika 162 zł

Innych propozycji stawek nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za stawką 162 zł za wywóz 1 pojemnika KP-7 głosowało 13 członków Komisji.                                                                                 

- wywóz nieczystości płynnych

P. Kierownik poinformował, że Zakład nie wnioskuje o zmianę wysokości stawek pozostaną one bez zmian i wynoszą

- z terenu miasta Knyszyna 11 zł za m3

- z poza miasta Knyszyna do 10 km 13 zł za m3

- z poza miasta Knyszyna powyżej 10 km 16 zł za m3

oraz 1,20 zł za m3 przyjęcia nieczystości na oczyszczalnię.

§ 2

upoważnia się Burmistrza Knyszyna do ustalenia ceny wynajmu sprzętu posiadanego przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Knyszynie oraz stawek roboczogodzin

P. Kierownik poinformował, iż ceny wynajmu sprzętu pozostają na poziomie roku ubiegłego. Nie wnioskujemy o zmianę cen wynajmu ciągnika, koparki.

P. J. Andraka zwrócił się z pytaniem dlaczego w tym przypadku nie ma wzrostu cen skoro ceny paliwa wzrosły.

P. Kierownik wyjaśnił, iż cena paliwa ma znaczenie, ale być może poprzednio wystąpiły inne koszty, które rzutowały na wysokość stawki. Stawki, które proponuje Zakład za najem sprzętu powstają w wyniku analizy kosztów poniesionych. Wystarczy, że np.: w takim ciągniku będzie poważna awaria – remont silnika i wtedy wnioskujemy w kolejnym roku na podstawie kosztów poniesionych, żeby te koszty remontu zwrócić.

Przewodniczący zauważyła, iż w § 2 Rada upoważnia  Burmistrza do ustalenia cen najmu sprzętu oraz stawek roboczogodzin. Zwróciła się z pytaniem jak często ustalane są te stawki.

P. Kierownik wyjaśnił, iż stawki ustalane są na podstawie poniesionych kosztów rocznych. Może ona obowiązywać przez okres roku, ale np.: jeżeli w roku ubiegłym była ustalona stawka najmu sprzętu na pewnym poziomie i z analizy wynika, że koszty poniesione na utrzymanie tego sprzętu plus koszt pracownika nie jest wyższy niż stawka ustalona to ta stawka pozostaje bez zmian. Stawki ustalane są Zarządzeniem Burmistrza.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w  sprawie ustalenia górnych stawek opłaty za wywóz nieczystości płynnych i stałych przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Knyszynie oraz podmioty posiadające zezwolenie na świadczenie usług na terenie gminy Knyszyn,

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 10 członków Komisji, 2 wstrzymało się od głosu.  

                                              

g)      uchwalenia budżetu gminy Knyszyn na rok 2008

P. B. Płońska – Skarbnik Gminy poinformowała, iż w porównaniu do projektu budżetu dochody są mniejsze o 316 tys. zł a wydatki są wyższe o 354 tys. zł.

na dochody wpływ mają:

- większa dotacja celowa z powiatu na realizację inwestycji na podstawie porozumienia planowano 66 tys. zł a jest 314,892 zł

- większe planowane wpłaty z tytułu nabycia prawa własności

Zmieniła się struktura dochodów pomiędzy dochodami majątkowymi a dochodami bieżącymi ponieważ wg ostatnich zmian w przepisach środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej przeznaczone na finansowanie projektów realizowanych przez gminę traktowane są jako dochody niemajątkowe. Dlatego też znalazły się one w grupie dochodów bieżących.

Podatek od nieruchomości mniejszy o 38 tys. zł. Tutaj bardzo znaczną pozycję stanowi planowany podatek od TP S.A. w deklaracji podatkowej wykazano budowle na mniejszą wartość o 1.500 tys. zł. co daje zmniejszenie dochodów o 30 tys. zł. Wszczęte zostało w  tej sprawie postępowanie jakie będzie rozstrzygnięcie trudno w tej chwili powiedzieć.

- wpływy z karty podatkowej zwiększono o 2 tys. zł 

- podatek od spadków i darowizn zwiększono o 5 tys. zł

- wpływy z opłaty skarbowej zwiększono o 3 tys. zł                       

- podatek od czynności cywilno prawnych zwiększono o 3 tys. zł

Wzrosły również dotacje celowe z budżetu państwa na realizację zadań bieżących, ale z drugiej strony wzrosły również i wydatki.

Środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej na dofinansowanie modernizacji dróg mniejsze o 701145 zł ponieważ w projekcie budżetu planowano dofinansowanie w 90% a teraz według przyjętych nowych reguł dofinansowanie sięgać będzie 60%.

Wydatki:

na wzrost wydatków wpływa 394154 zł. budowa sali gimnastycznej w Kalinówce Kościelnej ponieważ w roku ubiegłym miały być poniesione większe wydatki a poniesiono mniejsze ta kwota został przeniesiona na rok 2008.

- drogi wzrost wydatków o 26267 zł

- doszła pozycja dotacja na realizację projektu edukacyjnego na kwotę 2226 zł

- dotacja 2 tys. zł na remont schodów w komisariacie Policji w Knyszynie.

- większe wydatki na przeciwdziałanie alkoholizmowi o kwotę 12536 zł. taka kwota pozostała nie wydatkowana w roku ubiegłym.

- kwota 18563 zł środki z PFRON-u środki te wpłynęły w  roku ubiegłym ta kwota ma być wydatkowana w roku bieżącym.

- kwota 3469 zł jest to dotacja na wybory uzupełniające do Rady Miejskiej kwota ujęta po stronie dochodów jak i wydatków.

- kwota 20000 zł przeznaczono na budowę internetowej sieci szerokopasmowej,

- 5000  zł. na „wioskę internetową”,

Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem jakie to były wydatki na wybory skoro ich nie było?  

P. Sekretarz wyjaśnił, iż wybory zostały przeprowadzone. Pracowała Miejska Komisja Wyborcza odbyły się wszystkie procedury prócz samego głosowania.

P. Skarbnik dodał, iż te środki są ujęte w budżecie,  które nie zostały wykorzystane będą zwrócone.

Kontynuując Skarbnik poinformowała, iż w związku z powyższym zmieniła się również struktura przychodów i rozchodów. W związku ze zwiększonymi wydatkami jest większy deficyt był 340 tys. zł a teraz będzie 1011548 zł. Ten deficyt będzie pokryty kredytami w kwocie 1 mln zł.

Zadania inwestycyjne:

Burmistrz poinformował, iż modernizacja ulic Osiedla Z. Augusta plus ul. Pocztowa, Sienkiewicza, Konopnickiej plus ulica powiatowa W. Jagiełły. Zarząd Województwa Podlaskiego przyjął taką zasadę, że na naszej gminie dofinansowanie ze środków unijnych może wynosić 60%. Powiat Moniecki też jest w tej samej grupie, ale przyjął takie dodatkowe ograniczenia, że dofinansowanie 60% dotyczy tylko samych urządzeń drogowych natomiast nie obejmuje urządzeń odwadniających, przebudowy urządzeń elektrycznych. Takie dofinansowanie jest w pełni do 60% pod warunkiem, że te urządzenia nie przekraczają 30% wartości zadania. Do niedawna nie było wiadome czy chodzi tutaj o wartość całego zadania czy wartość poszczególnych odcinków. Wiadomo teraz już jest, że każda ulica ma mieć swój odrębny kosztorys.  Ulica Jagiełły jest wyceniona na około 800 tys. zł. w tym około 50% stanowią urządzenia odprowadzające wodę a więc te dofinansowanie nie będzie w 60% . Tak więc połowa tych środków około 400 tys. zł będzie dofinansowana w granicach 30%. zmieniają się proporcje. My wstępnie mieliśmy zawarte porozumienie ze Starostwem jeszcze kiedy dofinansowanie miało być do 90%. Propozycję kolejnego złożyliśmy kiedy to dofinansowanie miało być do 60% i to zostało podpisane. W tej chwili jest nowa sytuacja i to porozumienie nie jest jeszcze podpisane. W poprzedniej wersji powiat miał przeznaczyć kwotę 314 tys. zł a gmina 112 tys. zł. W tej chwili te stawki są przeliczane według nowych zasad przez osobę przygotowującą projekt ,ale nie są jeszcze zaakceptowane przez Zarząd Powiatu Starosta wskazywał przykład gminy Jaświły, która ponosi 100% kosztów. Burmistrz stwierdził, iż jako gmina oczywiście powinniśmy ponieść część kosztów ponieważ nie ulega wątpliwość, że część wód proporcjonalnie z ulic gminnych będzie spływać do tego odwodnienia. Natomiast nie możemy ponosić kosztów całości ponieważ są one bardzo wysokie. Druga propozycja, która padła ze strony powiatu to podział kosztów po 50%. Natomiast trzecia wersja porozumienia, która została zaproponowana przez gminę nie została jeszcze podjęta przez Zarząd Powiatu i może ona jeszcze ulec pewnym zmianom. Rada powiatu na ostatniej sesji też nie zajmowała się tą sprawą. Burmistrz dodał, iż proponuje przyjąć te inwestycyjne w przedstawionej przez Skarbnik wersji niewykluczone, że w kwietniu jakieś korekty będą potrzebne.

Następnie Burmistrz zapoznał Komisje z odpowiedzią PZU, która otrzymał ZSO w Knyszynie w sprawie uszkodzenia dachu  hali sportowej. Następnie odczytał odpowiedź. Nie znaleziono podstaw do wypłaty odszkodowania ponieważ przyczyną powstania uszkodzeń był bardzo silny wiatr, co nie jest objęte polisą ubezpieczeniową. Była przedstawiona propozycja ubezpieczenia od wichury (huraganu) i urządzeń kanalizacyjnych dopłata do polisy wynosiła  ponad 500 zł. Nie została przyjęta przez Dyrektora ZSO.     

Przewodnicząca Rady zwróciła się z pytaniem jakie są wyniki ekspertyzy czy trzeba będzie naprawiać tylko tą część dachu czy całość.

Burmistrz wyjaśnił, że w tej chwili została złożona jedną ofertę na wykonanie ekspertyzy ma być złożona jeszcze druga. Wówczas zostanie wybrana jedna i zlecone wykonanie. Obrębie będzie wykonywana ekspertyza zlecona przez policję, która prowadzi dochodzenie w tej sprawie dochodzenie. Burmistrz dodał, iż skoro nie będzie odszkodowania z firmy ubezpieczeniowej to spada to niestety na barki gminy.

Przewodnicząca Rady zwróciła się z pytaniem kto odpowie za tą fuszerkę za wykonanie tego dachu?.

Burmistrz w odpowiedzi stwierdził, iż nie mając wyników ekspertyzy to trudno mówić na dzień dzisiejszy o fuszerce czy odpowiedzialności. Natomiast gdyby było dodatkowe ubezpieczenie to by zapłacił Zakład Ubezpieczeniowy, który później dochodziłby ewentualnie swoich roszczeń czy to od wykonawcy czy kogoś innego to nas już nie interesowałoby.

P. S. Ciołko zauważył, iż zadaniem dyrektora było żeby ten budynek był ubezpieczony. Ubezpieczyciel powinien przedstawić na piśmie warunki ubezpieczenia i określić konkretnie od czego budynek jest ubezpieczony.

Przewodnicząca zakończyła dyskusje i zwróciła się z zapytaniem czy są pytania związane z budżetem gminy. Następnie zwróciła się z pytaniem odnośnie przebudowy ulic Osiedla Z. Augusta w budżecie zaplanowana jest kwota 481 tys. zł na 2009 r. czy to znaczy, że planowane są jakieś wydatki w 2009 r. na tą inwestycje

P. Skarbnik wyjaśniła, iż część zadania będzie realizowana w roku 2009. całość zadania to kwota 2621891 zł na ten rok zaplanowana jest kwota 2068979 zł.  Poniesione wydatki kwota 71487 zł.

Burmistrz dodał, iż prawdopodobnie w tym roku środki w ogóle nie będą wydatkowane. Urząd Marszałkowski określił terminy naboru, rozpatrywania wniosków, kiedy będzie ogłoszenie. To wszystko ma się zakończyć z końcem października bądź nawet w listopadzie i w roku bieżącym praktycznie mogą być tylko rozpoczęte procedury przetargowe. Były spore opóźnienia z terminem naboru wniosków. Nie zależy to od gmin. Także ten aneks, który ma być podpisany z powiatem to przeznaczenie środków ma być na rok 2009. Skarbnik przegotowując budżet w takiej wersji jak zakładał projekt bo takie na dzisiaj są realia. Natomiast wydatkowanie tych pieniędzy nigdzie nie będzie możliwe w 2008 r. ponieważ żadna gmina nie jest w stanie w ciągu miesiąca ogłosić przetarg i w grudniu coś wykonać.

Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem czy jest pozwolenie na budowę ulicy Jagiełły.

Burmistrz wyjaśnił, iż pozwolenie jest w trakcie wydawania. Starosta zapewnił, iż zdąży z wydaniem decyzji przed złożeniem wniosku.

Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem jakie to są wydatki w  kocie 176 tys. zł w rozdziale urzędy gmin.

P. Skarbnik wyjaśniał, iż środki przeznaczone są na modernizację sali widowiskowej w KOK.

Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem odnośnie rezerwy ogólnej w kwocie 100000 zł oraz celowej w kwocie 240.000 zł. czy one muszą być w takich proporcjach?

P. Skarbnik wyjaśniał, że rezerwa ogólna nie może być wyższa niż 1% planowanych wydatków natomiast celowa 5%.

Przewodnicząca zauważyła, iż wobec tego Rada może zmniejszyć wysokość rezerwy     

Burmistrz wyjaśnił, iż biorąc pod uwagę sytuację w szkole to pewne środki finansowe muszą być zabezpieczone i na razie nie należy zmniejszać rezerwy.

P. Skarbnik dodała, iż postała jeszcze kwestia dotacji dla ZGKiM do wywozu nieczystości stałych w związku z przejęciem mniejszej stawki będzie to kwota 16416 zł. Środki na ten cel mogą być przesunięte „z oczyszczania miast i wsi”.

P. J. Bielski poruszył sprawę budowy kanalizacji na ul. Tykockiej  w roku bieżącym celowym byłoby opracowanie dokumentacji.

Burmistrz stwierdził, iż jest to jak najbardziej zasadne. Rozmawiał już w tej sprawie z wykonawcami poprzedniej dokumentacji.

Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem czy środkami z rezerwy budżetowej dysponuje Burmistrz bez zgody Rady?.

P. Skarbnik wyjaśniła, iż rzeczywiście Burmistrz może dysponować tymi środkami, ale nie jest u nas praktykowane.

Burmistrz dodał, iż dotychczas taka praktyka nie była stosowana  i zapewnił, że nie będzie.

P. S. Ciołko poruszył sprawę rozbiórki budynku starej przychodni. Poinformował, iż jako członek Rady Społecznej ZOZ-u poruszy tą sprawę. W tej chwili ten budynek stwarza zagrożenie może również dojść do zerwania dachu gdyż fragmenty blachy są już podrywane. Dlatego też zwraca się do Rady Miejskiej aby zająć się ostatecznie tą sprawą być może przeznaczyć jakieś środki na rozbiórkę tego budynku.

Burmistrz wyjaśnił, iż ten budynek nie jest zabytkiem i jest zgoda konserwatora na jego rozbiórkę. Jest również zgoda Zarządu i Rady Powiatu i takie zgody uzyskano jeszcze w poprzedniej kadencji. Były ogłaszane przetargi na rozbiórkę tego budynku, ale nie doszyły do skutku. Należy rozważyć to jeszcze raz i ogłosić przetarg z dopłatą. Bo nawet gdyby te prace zlecić ZGKiM to też nie wykonają tego za darmo.

P. M. Wojtulewicz zauważyła, iż ten budynek należy rozebrać jest on położony przy przelotowej ulicy i na pewno uroku nie dodaje. Zauważyła, iż przede wszystkim wstyd powinien być dla gospodarza, że coś takiego u nas jest, że z tym nie można poradzić i nic zrobić. Zaproponowała wszystkim wyjazd do Trzciannego i porównanie jak tam zagospodarowana jest ta miejscowość a jak wygląda u nas np.: Rynek.

Innych pytań uwag do projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy Knyszyn na rok 2008 nie zgłoszono.

Przewodnicząca zamknęła punkt 2 porządku obrad.

 

Do pkt. 3

Przewodnicząca otworzyła punkt 3 porządku obrad   

Przewodnicząca Rady poinformował, iż w ostatnim czasie ma szereg skarg na odwodnienie ul. Starodwornej. Na jezdni zbiera się dużo wody, ulica okresowo jest nieprzejezdna. Było zgłoszenie żeby przed świętami opróżnić ten zbiornik nie zostało to zrobione.

Burmistrz wyjaśnił, iż były zgłoszenia do ZGKiM o wypompowanie wody jednak Starostwo nie wraziło zgody na wywożenie wody. Dotychczas było tak, że Kierownik w miarę potrzeb zgłaszał zamiar wywożenia wody ze zbiornika i nie było z tym problemów. Akurat przed świętami na miejscu był któryś z pracowników Starostwa Powiatowego i stwierdził, że zbiornik jeszcze nie jest pełen i nie wyrazili zgody na wywóz. Dotychczas po opadach woda była wywożona teraz należy każdorazowo uzyskać zgodę. Jest to postępowanie co najmniej dziwne.

Przewodnicząca Rady zaproponowała zaproszenie Kierownika Zarządu Dróg na najbliższą sesję.

P. G. Okrasiński zgłosił sprawę poprawy wjazdu na szosę Knyszyn – Mońki z drogi od wsi Czechowizna.

Burmistrz wyjaśnił, iż zostanie to sprawdzone i zgłoszone do Rejonu Dróg w Grajewie.

Przewodnicząca Rady przypomniała o obowiązku złożenia do końca kwietnia oświadczeń majątkowych.

Burmistrz przedstawił podanie P. Wojciechowskiego, który nabył budynki po byłym GS „SCh” proponuje zamianę części działek. Chce przejąć około 15 m działki na placu targowicy od strony budynku  a w zamian proponuje równowartość tej działki od strony gdzie znajduje się waga. Ta sprawa wymaga zastanowienia się wymiana gruntu metr za metr nie jest korzystna dla gminy. Na jedno z kolejnych posiedzeń Komisji zostanie przedstawiona ta sprawa szczegółowo.

Innych uwag i wniosków ze strony Komisji nie zgłoszono.

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad Przewodnicząca zakończyła wspólne posiedzenie Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej, Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego, Rolnictwa Gospodarki Komunalnej
i Ochrony Środowiska

 

Protokółował:                          

Andrzej Kudzinowski                                         Zastępca Przewodniczącego Komisji

 

Irena Dzięgielewska 

 

                      

                 

                                                                         

 

                                                                                                         

Metryka strony

Udostępniający: Sekretarz Gminy

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2010-01-11

Data modyfikacji: 2010-01-11

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2010-01-11