Protokół z XXIV sesji Rady Miejskiej

Protokół Nr XXIV/09

 

z sesji Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 30 kwietnia 2009 r.

która odbyła się w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego 

w Knyszynie w godz. 1500 - 1640 pod przewodnictwem

Przewodniczącej Rady Miejskiej w Knyszynie

- Pani Ireny Wysockiej  

 

Przewodnicząca Rady Miejskiej otworzyła obrady witając zaproszonych gości, radnych, sołtysów przybyłych na obrady XXIV sesji Rady Miejskiej w Knyszynie. Stwierdziła, iż na stan 15 radnych w sesji uczestniczy 13 radnych, co zabezpiecza regulaminowe kworum do podejmowania prawomocnych uchwał (lista obecności załączona do protokółu).

Po otwarciu pkt. 2” Przedstawienie porządku obrad” Przewodnicząca przedstawiła proponowany porządek obrad. Kontynuując Przewodnicząca poinformowała, iż zgodnie z art. 20 ust.1a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady. Przewodnicząca zwrócił się z zapytaniem czy są propozycje zmian do porządku obrad. Ze strony Rady uwag i propozycji zmian do porządku obrad nie zgłoszono. Przewodnicząca zaproponowała wprowadzenie do porządku obrad w punkcie 7 Podjęcie uchwał w sprawach: projektu uchwały w sprawie:   zmiany uchwały Nr XXI/157/05 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 28 kwietnia 2005r. w sprawie inkasa łącznego zobowiązania pieniężnego, podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego, podatku od posiadania psów oraz określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso. Projekt tej uchwały był zgłoszony i przedstawiony na komisjach Rady. 

Innych uwag i propozycji zmian do porządku obrad nie zgłoszono.  

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 13 radnych, a oto jego treść:   

1.       Otwarcie obrad XXIV sesji Rady Miejskiej

2.       Przedstawienie porządku obrad.

3.       Interpelacje i wnioski radnych.

4.       Informacja Burmistrza z działalności gminy w okresie między sesjami.

5.       Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2008 r.

a)      przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej w sprawie zaopiniowania sprawozdania Burmistrza Knyszyna z wykonania budżetu gminy za 2008 rok,

b)      przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku o przedłożonym przez Burmistrza Knyszyna sprawozdania z wykonania budżetu za 2008 rok

6.       Absolutorium Burmistrzowi Knyszyna za 2008 r.

a)      przedstawienie wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Knyszyna z tytułu wykonania budżetu za 2008 rok,

b)      przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną wniosku o udzielenie Burmistrzowi absolutorium za 2008 r.

c)       podjęcie uchwały w sprawie absolutorium Burmistrzowi Knyszyna za 2008 rok         

7.       Podjęcie uchwał w sprawach:

a)      wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy.

b)      zmiany uchwały Nr XXI/157/05 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 28 kwietnia 2005r. w sprawie inkasa łącznego zobowiązania pieniężnego, podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego, podatku od posiadania psów oraz określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso

8.       Sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Knyszynie za 2008 r.    

9.       Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.

10.   Wolne wnioski.

11.   Przyjęcie protokołów z XXII i XXIII sesji Rady Miejskiej w Knyszynie.

12.   Zakończenie obrad.

 

Do pkt. 3

Przewodnicząca otworzyła punkt 3 porządku obrad

Ze strony Rady interpelacji i wniosków nie zgłoszono.

Przewodnicząca zamknęła punkt 3 porządku obrad.

 

Do pkt. 4

Przewodnicząca otworzyła punkt 4 porządku obrad. Następnie udzieliła głosu Burmistrzowi.

Burmistrz przedstawił następujące informacje z bieżącej działalności gminy za okres między sesjami:

- w dniu 30 kwietnia 2009 r. zawarto umowę z Zakładem budowlanym „SJ” Szymański-Jarząbek sp. j. ul. Sitarska 20, 18-300 Zambrów na realizację zamówienia publicznego pn.: przebudowa ulic w Knyszynie w wyniku przeprowadzonej procedury w trybie przetargu ograniczonego wartość zadania brutto 2520310,12 zł. Termin realizacji zadania do 30 września 2009 r. Wejście firmy na teren po 1 czerwca 2009 r. Została również podpisana umowa z inspektorem nadzoru. 

- zawarto umowę na wykonanie drogi od drogi Knyszyn Kalinówka Kościelna – do wsi Guzy. Wykonawcą drogi będzie firma Budamex. Wejście firmy na teren nastąpi po 1 maja.

- w dniu 16 kwietnia została zawarta umowa z Uczniowskim Klubem Sportowym „Podlasiak Knyszyn” na realizację zadania publicznego z zakresu upowszechniania kultury fizycznej i sportu w 2009 r. Wysokość środków publicznych przeznaczonych na realizację zadania 43000 zł.

- wyrównano i podsypano drogi gminne i ulice na terenie gminy Knyszyn. W dniu dzisiejszym odbyła się druga tura odbioru wykonanych prac. Wpływają pisma o wykonanie innych dróg, które będą systematycznie poprawiane.                       

- wszczęto postępowanie o wydanie decyzji lokalizacyjnej na budowę kanalizacji wraz z przyłączami na ul. Tykockiej, Obozowej, Kościelnej i ul. bez nazwy.         

- w najbliższym czasie zostaną podpisane umowy na wykonanie dokumentacji na drogę w Czechowiźnie i Osiedle Niepodległości. W przypadku Osiedla zawarte zostanie jeszcze porozumienie ze Starostą Monieckim, które dotyczy ul. Polnej na co wstępnie jest już zgoda powiatu.

- wykupiono odcinek drogi pomiędzy ul. Kościelną a bez nazwy od P. Bujnarowskiego.

- zakończono prace przy wytyczeniu odcinka drogi we wsi Guzy,

- również w tym okresie został wytyczony i wskazany pas drogowy na drodze od wsi Czechowizna do szosy Knyszyn – Mońki.

- W miesiącu kwietniu zawarto również umowy sprzedaży mieszkań w budynku wielomieszkaniowym przy ul. Szkolnej 7:

            - lokal nr 9 o pow. 35,30 m2 wraz z przynależnym pomiesczeniem w piwnicy o pow. 5,20 m2

            - lokalu mieszkalnym nr 14 o łącznej pow. użytkowej 47,20 m2.

- w dniach 2-5 kwietnia odbyły się Warsztaty Pieśni Konopielkowej z udziałem uczestników ze Stowarzyszenia Tratwa z Olsztyna, jest to kontynuacja projektu Serce Dzwoni realizowanego wspólnie z KOK,

- w dniu 12 kwietnia odbyło się kolędowanie pod oknami gospodarstw w miejscowości Guzy i Kruszyn,

- w dniu 13 kwietnia w miejscowości Guzy odbył się festyn z Konopielką

- w dniu 19 kwietnia odbyły się VIII Międzynarodowe Spotkania Wiosennego Kolędowania z „Konopielką” z udziałem grup z Litwy i Białorusi. Projekt został dofinansowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego.

- rozpoczynają się prace przy przebudowie chodników i tak: na początku rozpoczną się prace przy przebudowie chodników: na ul. Goniądzkiej po prawej stronie od ul. Jagiellońskiej, chodnik przy przejściu do szkoły od ul. Południowej, dokończenie budowy chodnika do cmentarza na placu Jana Pawła II, w późniejszym okresie z materiałów z odzysku wykonanie chodnika po prawej stronie we wsi Grądy.

Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem na jakim etapie są prace związane z przygotowaniem dokumentacji na Osiedle Niepodległości.

Burmistrz wyjaśnił, iż jest to kwestia wystąpienia do kilku wykonawców z zapytaniem o cenę i wyłonienie wykonawcy. Pracownik, który się tym zajmuje przebywał ostatnio na szkoleniu oraz urlopie, takie zapytania zostaną rozesłane w dniach 4-5 maja.

Przewodnicząca stwierdziła, iż jej zdaniem jest to zbyt wielka opieszałość. Rada na sesji w dniu 26 lutego przeznaczyła kwotę 30 tys. zł na opracowanie dokumentacji na Osiedle Niepodległości można zrozumieć przesunięcie terminu o dwa tygodniem - miesiąc, ale to już minęło dwa miesiące. W tym roku prawdopodobnie pojawi się możliwość złożenia wniosków i później mogą być problemy aby wyrobić się czasowo z wykonaniem dokumentacji. 

Burmistrz wyjaśnił, iż nie jest to żadne usprawiedliwienie, ale od tego okresu należy odjąć miesiąc czasu ponieważ na Osiedle Niepodległości podejmujemy decyzję wspólnie z powiatem. Podjęto na ten temat  rozmowy z powiatem, które mają zakończyć się porozumieniem   w sprawie prowadzenia tej inwestycji. Dokumentacji powinna obejmować całość tego Osiedla wraz z ulicą Polną, która może być bardzo istotna w tym wniosku i będzie to wspólna inwestycja tak jak na Osiedlu Z. Augusta. Na pewno dokumentacja będzie opracowana w terminie i na dzisiaj nie ma żadnego zagrożenia, że tak nie będzie                                                                 

 

Innych pytań i uwag do przedstawionych informacji z bieżącej działalności gminy nie zgłoszono.

Przewodniczą zamknęła punkt 4 porządku obrad.

 

Do pkt. 5

Przewodnicząca otworzyła punkt 5 porządku obrad:

a)       

Przewodnicząca przedstawiła Opinię Nr 1/2009 Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej z dnia 21 kwietnia 2009 roku w sprawie zaopiniowania sprawozdania Burmistrza Knyszyna z wykonania budżetu gminy za 2008 r. (opinia Komisji w załączeniu).

 

b)       

Przewodnicząca przedstawiła uchwałę nr II-0035-22/09 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 24 marca 20009 r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Burmistrza Miasta i gminy Knyszyn sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2008 r. (kopia uchwały w załączeniu).

r. I. Dzięgielewska stwierdziła, iż rzeczywiście Opinie Komisji Rewizyjnej jak i RIO były pozytywne pod względem finansowym. Należy jednak tutaj dodać, że wiele zadań, które mieliśmy do wykonania w 2008 r. nie zostały zrealizowane i tak. Droga Kalinówka – Guzy miała być zrealizowana w drugim półroczu 2008 r. Zwiększono na to zadanie środki ponieważ wg P. Burmistrza zachodziła realna możliwość wykonania tej inwestycji w 2008 r. Inwestycja do dzisiejszego nie została wykonana jak słyszymy dzisiaj wykonawca przystąpi do realizacji inwestycji po 5 maja. Również z oporami przeszła inna inwestycja budowa drogi we wsi Grądy. Na to zadnie wydano większe środki niż były zaplanowane, co wydaje się wynikało z opieszałości Burmistrza i Urzędu. Radny w sprawie tej inwestycji monitował przez pierwsze półrocze prosił o harmonogram, o wykonanie dokumentacji. Dokumentacja została opracowana późno w konsekwencji późno ogłoszony przetarg i brak możliwości ogłoszenia drugiego przetargu bo zgłosił się tylko jeden wykonawca i przedstawił wyższą kwotę jak mieliśmy to zagwarantowane w budżecie. Ta droga została wykonana. Mieliśmy też w budżecie wykonanie dokumentacji na drogę do wsi Czechowizna do dnia dzisiejszego ta dokumentacja nie jest zrobiona a wykonanie tej drogi jest w planie na ten rok. Wykonanie budżetu w liczbach jakoś się przedstawia o przekroczeniach nie może być mowy ponieważ były wprowadzane zmiany do budżetu. Natomiast do wykonania poszczególnych zadań są duże wątpliwości. Następnie zwróciła się do Burmistrza, że z protokołu pokontrolnego RIO wynika, że została Panu przyznana jednorazowa nagroda. Z przepisów wynika, że ustalenie wynagrodzenia należy do kompetencji organu stanowiącego czyli Rady. Proszę powiedzieć w jaki sposób należy to rozumieć, że pracownicy Urzędu wchodzą w kompetencje Rady czy to wynika z nieznajomości podstawowych przepisów czy też umniejszania rangi Rady?.

Burmistrz w odpowiedzi stwierdził, że jeżeli chodzi o drogę Guzy to droga została wprowadzona do budżetu na jego prośbę. Wówczas na sesji Burmistrz informował, że istnieje jakaś szansa, że może ona być wykonana w 2008 r. Droga miała być robiona przy zastosowaniu potrójnej emulsji do tego była niezbędna dobra pogoda i dobre warunki atmosferyczne. Są tylko dwie firmy, które to wykonują po rozmowach z tymi firmami które wyraziły zainteresowanie wykonaniem drogi, ale na tej zasadzie, że w ubiegłym roku mogły wykonać podbudowę bez kładzenia masy bitumicznej zrezygnowano z wykonania jej w roku ubiegłym i tylko dlatego ta droga nie została zrobiona. Jeżeli chodzi o drogę we wsi Grądy droga została  zrobiona. Jeżeli chodzi o Czechowiznę to tutaj P. radna powiedziała coś, co nie jest możliwe do wykonania bo nabór wniosków na schetynówkę zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami jest do końca września. Ta droga jest ujęta w budżecie, ale jej wykonanie w tym roku raczej nie jest możliwe i nikt nie obiecał, że w tym roku będzie wykonana. Odbyło się wytyczenie pasa drogowego miało to być zgodnie z umową wykonane do 15 kwietnia i tak zostało zrobione. Teraz będzie zlecenie na wykonanie dokumentacji i tutaj wszystko przebiega prawidłowo. Jeżeli chodzi o przyznane pieniądze to samo powiedziałem wcześniej na Komisji, że w latach 2007-2008 były przekazywane środki na realizację zadań zleconych realizowanych przez MOPS i w tej kwocie bodajże 3% było przeznaczonych na wynagrodzenia dla osób zajmujących się tymi problemami. Dzielone były przez okres całego roku przez Burmistrza wśród pracowników. Pod koniec roku P. Kierownik zaproponowała kwotę 600 zł brutto za prowadzenie spraw, podpisywanie umów itp. i taką kwotę ponad 400 zł netto wypłacono Burmistrzowi.

Przewodnicząca stwierdziła, iż uczestniczyła w posiedzeniu Komisji Rewizyjnej jak i wspólnym posiedzeniu komisji i rzeczywiście na tych komisjach jest zawsze batalia o pieniądze na drogi bo drogi u nas są rzeczywiście w bardzo opłakanym stanie. Niedawno podpisując dokumenty z sesji podpisywała plan odnowy miejscowości i w tym planie jest wykaz ulic drogi gminne na terenie m. Knyszyna i większość tam wymienionych to są drogi żwirowe.  Drogi powiatowe tutaj sytuacja jest lepsza bo większość to drogi asfaltowe. A wiec drogi, które mamy w jako takim stanie zafundował nam powiat. Rzeczywiście obecnie każdy radny chce aby w danej miejscowości były zrobione drogi, ale fundusze mamy jakie mamy. Zaniedbania są tutaj znaczne również w rozdysponowaniu środków w budżecie, które mamy na inwestycje. Największą inwestycją jaką gmina prowadziła w ostatnich latach była właśnie budowa sali gimnastycznej w Knyszynie te skutki będą odbijały się i w następnych latach bo Komisja Rewizyjna w 2007 roku wykryła bardzo wielkie nieprawidłowości: nadpłacone faktury za niewykonane prace gdzie kwota ta urosła już wg protokołu Regionalnej Izby Obrachunkowej do 7171491 zł. to stwierdza RIO, ale kiedy Rada zdecydowała abym zawiadomiła prokuraturę i RIO. Prokuratura wszczęła śledztwo prowadziła to Komenda Powiatowa Policji w Mońkach pod nadzorem prokuratury, a RIO w piśmie napisało, że nie ma możliwości przeprowadzenia kontroli w bieżącym roku. Wniosek zostanie uwzględniony przy planowaniu kontroli na rok 2008 w protokole jest zapis, że badała to prokuratura i umorzyła śledztwo. Komisja Rewizyjna stwierdziła następujące nieprawidłowości; nie został przeprowadzony przetarg, nadpłacone faktury. Prokuratura rzeczywiście umorzyła śledztwo i uzasadniła to tym, że odbyło się to bez przeprowadzenia przetargu dotyczyło to wykonawcy wówczas znanego na rynku budowlanym i zajmującym się podobnymi robotami. Taki sposób postępowania potencjalnie przyśpieszył realizację inwestycji a biorąc pod uwagę wzrost cen usług i towarów było to korzystne dla gminy Knyszyn. W braku bezprzetargowego zawarcia umowy z zakładem remontowo budowlanych Henryk Klim nie można dopatrzyć się działania na szkodę gminy Knyszyn. Po zaistnieniu tych faktów Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przeprowadzała kontrolę Urzędu Miejskiego w Knyszynie i w tym względzie nie dopatrzyła się nieprawidłowości. Bzdura bo Regionalna Izba Obrachunkowa nie zajmowała się tą sprawą wcale. Dodatkowo żeby być pewnej, że ten przetarg powinien być ogłoszony zwróciłam się do Prezesa Zamówień Publicznych, który odpowiedział, że ten przetarg musiał być ogłoszony i powinno to być załatwione zgodnie z procedurą przetargową. Nie poprzestałam na tym bo myślę, że kwota 609 tys. zł przy naszym budżecie jest to ogromna kwota pieniędzy i zwróciła się do Prokuratury Okręgowej i umorzone postępowanie wszczęto połączono z innym postępowaniem. W dniu 5 marca Rada Miejska otrzymała pismo „Stosownie do dyspozycji art.21§ 2 kpk informuję, że w Prokuraturze Okręgowej w Białymstoku w Wydziale VI ds. Przestępczości Gospodarczej nadzorowane jest śledztwo VI Ds. 50/08. W jego toku został przedstawiony zarzut Burmistrzowi Knyszyna – panu Andrzejowi Matyszewskiemu. W/w jest podejrzany o przestępstwo z art. 231§ 2 kk w zb z art. 305 §1 kk w zw z art. 12 kk polegające na niedopełnieniu obowiązków i działaniu w ten sposób w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przez inna osobę oraz na wejściu w porozumienie z innymi osobami w celu udaremnienia przetargu publicznego”. Z mediów też się dowiadujemy, że jest prowadzone drugie śledztwo w sprawie modernizacji starej hali sportowej i że mają być postawione zarzuty trzem osobom. W tym czasie kiedy budowaliśmy salę gimnastyczną kosztorys opiewał na około 2500000 zł można to było przekroczyć nie zmieścić się  w tej kwocie, ale jak można było nie kontrolować wydatków i zamknąć budowę z przekroczeniem ponad milion złotych gdzie w tym czasie kiedy była budowana sala sportowa koszt 6 ulic Osiedla bez Pocztowej, Sienkiewicza, Konopnickiej i Jagiełły opiewał na prawie milion zł. a wiec gdyby te pieniądze były wydane w sposób racjonalny na salę gimnastyczną to mogła powstać wówczas hala sportowa oraz asfaltowanie Osiedla a wiec te wszystkie ulice żwirowe, brukowe przynajmniej w części byłby zrobione. Jest pozytywna opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej Komisja Rewizyjna też miała wiele zarzutów, ale zaopiniowała ten budżet za 2008 r. pozytywnie. Podtekstem jest jednak wiele nieprawidłowości. Dlaczego można było halę sportową w Kalinówce Kościelnej nadzorować według harmonogramu wydatków. Mógł Pan spiąć te koszty bo miał Pan to doświadczenie, że jak się nie pilnuje to potem ktoś to wykryje. Komisja Rewizyjna napracowała się i chwała jej za to bo gdyby nie ona to nie ujrzałoby to światłą dziennego. Te nieprawidłowości, które wykryła Komisja Rewizyjna się potwierdziły.  Nie wiem z jakim skutkiem czy to odpowie Burmistrz czy odpowie inspektor nadzoru za fałszowanie dokumentów i potwierdzenie nieprawdy bo skoro była wypłacona faktura za niewykonane roboty no to ktoś to musiał stwierdzić, że prace zostały wykonane i dla Pana Klima zostało to wypłacone. Jak zrobiono spis inwentaryzacyjny to okazało się, że zapłacono np.: za stolarkę okienną i drzwiową a jej nie ma i potem trzeci wykonawca musiał to wykonać. Ktoś to musiał stwierdzić, że to zostało wbudowane, wmurowane i zapłacone. Na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej Przewodnicząca Dzięgielewska zapytała się jaki jest skutek tego wyroku Sądu, że Klim ma nam zwrócić nadpłacone pieniądze. Było to powiedziane na sesji, że już mamy pieniądze bo Sąd przyznał. P. Dzięgielewska zapytała na Komisji Rewizyjnej jak kwota wpłynęła od P. Klima Odpowiedziano, że komornik umorzył postępowanie ze względu na to, że nie ma ściągalności z tego człowieka. P. Burmistrz zaraz Pan powie, że ja się czepiam czegoś, ale moim obowiązkiem jest to nadzorować bo jak nie będę tego robiła to ktoś mi potem przez złośliwość może też  zarzucić była Pani Przewodniczącą i nie pilnowała tego to jest moim obowiązkiem.

Burmistrz stwierdził, iż postara się odnieść krótko do wywołanego przez Przewodniczącą tematu nie zamierza usprawiedliwiać się ani tłumaczyć się. Cześć przedstawionych tutaj rzeczy w jakiejś części prawdzie natomiast wiele rzeczy o których Pani mówi stanowi pomieszanie faktów demagogii oraz nieprawdy. O tym jaka jest prawda to twa postępowanie prowadzone przez prokuraturę zostanie to w jakiś sposób osądzone i ja od tego uchyla się nie będę. Natomiast działając Pani słusznie dla dobra gminy i społeczeństwa już Pani feruje wyroki. Sprawa nadpłacenia faktur, sprawa kar umownych za niewykonanie w terminie, sprawa wzrostu podatku VAT z 7% do 22% oraz wzrostu cen to wszystko ma wpływ na kwotę końcową. Przypominam operowaniem na sesjach ceną brutto bo cena netto jest mniejsza a to wszystko działa na wyobraźnię i w tej chwili nie spłacone kwoty za rok będą jeszcze większe bo wzrosną odsetki. Natomiast wracając do sprawy asfaltowania dróg jestem po raz pierwszy jestem zaskoczony, że tak dużo zrobił powiat na drogach. Należy przypomnieć, że gmina Knyszyn w całości wykonała ze środków własnych cały Rynek łącznie z zatokami PKS dofinansowywała też ul. między innymi ul. Szkolną, ul. Kościelną. Wykonano w tym czasie wodociągowanie gminy w ponad 90% jest zwodociagowana, wykonano też szereg innych inwestycji nie tylko salę gimnastyczną. Chciałbym przypomnieć, iż odchodząc z funkcji Burmistrza przeprowadziłem przetarg na dokumentację. Sala miała być wykonana w kadencji 1998- 2002. Obejmując funkcję Burmistrza ponownie zastałem tylko wykonane fundamenty, nad którymi prace były rozpoczynane zimą. Była przedłużona umowa z pierwszym wykonawcą. Po prostu wiele rzeczy się w tym okresie wydarzyło nie będę tego jednak ani dementować ani potwierdzać. Uważam, że założenie Pani nakreśliła bardzo słuszne, a ewentualnie jak jakieś nieprawidłowości były to trzeba ją napiętnować z korzyścią dla gminy. Sprawy natomiast doczekają swojego finału i poczekajmy na wyjaśnienie.           

Przewodnicząca zamknęła punkt 5 porządku obrad.

 

Do pkt. 6

Przewodnicząca otworzyła punkt 6 porządku obrad  

Absolutorium Burmistrzowi Knyszyna za 2008 r.

a)       

Przewodnicząca przedstawiła wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Knyszyna z tytułu wykonania budżetu za 2008 rok (wniosek w załączeniu),

b)       

Przewodnicząca przedstawiła Uchwałę Nr II-0036-66/09 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 24 kwietnia 2009 r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta i Gminy Knyszyn wniosku o udzielenie Burmistrzowi absolutorium za 2008 rok (uchwała w załączeniu).

 

c)        

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie absolutorium Burmistrzowi Knyszyna za 2008 rok

Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 8 radnych, 5 radnych wstrzymało się od głosu. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. (w załączeniu uchwała
Nr XXIV/154/09).

Przewodnicząca zamknęła punkt 6 porządku obrad.

 

Do pkt. 7

Przewodnicząca otworzyła punkt 7 porządku obrad:

 

a)      wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy.

Burmistrz wyjaśnił, iż wniosek złożyła P. J. Ostrowska zam. Knyszyn ul. Grodzieńska o zawarcie kolejnej 3 letniej umowy dzierżawy nieruchomości oznaczonej numerem geodezyjnym 2014 o pow. 0,1080 ha. na nieruchomości tej znajdują się zabudowania tej pani i jest ona zainteresowana wykupieniem w przyszłości tej nieruchomości.          

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy

Następnie otworzyła dyskusję.

Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 13 radnych .
W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XXIV/155/09).

 

b)      zmiany uchwały Nr XXI/157/05 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 28 kwietnia 2005r. w sprawie inkasa łącznego zobowiązania pieniężnego, podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego, podatku od posiadania psów oraz określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXI/157/05 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 28 kwietnia 2005r. w sprawie inkasa łącznego zobowiązania pieniężnego, podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego, podatku od posiadania psów oraz określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso

Następnie otworzyła dyskusję.

Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 13 radnych .
W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XXIV/156/09).

Przewodnicząca zamknęła punkt 7 porządku obrad.

 

Do pkt. 8         

Przewodnicząca otworzyła punkt 8 porządku obrad. Następnie udzieliła głosu Przewodniczącej Komisji Rewizyjnej r. I. Dzięgielewskiej.

r. I. Dzięgielewska – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Knyszynie przedstawiła sprawozdanie z działalności Komisji za 2008 r. (sprawozdanie z działalności Komisji za 2008 r. w załączeniu).

Pytań ze strony Rady do przedstawionego sprawozdania nie zgłoszono.

Przewodnicząca zamknęła punkt 8 porządku obrad.

 

Do pkt. 9

Z uwagi na brak interpelacji i wniosków radnych tego punktu porządku obrad nie realizowano.

 

Do pkt. 10

Przewodnicząca otworzyła punkt 10 porządku obrad. Wolne wnioski.

r. J. Andraka poinformował, iż w dniu dzisiejszym odbył się odbiór dróg po wykonanych pracach z udziałem Komisji składającej się z przedstawicieli Rady, której jest członkiem generalnie prac zostały wykonane na tyle na ile przeznaczono na to pieniędzy tam gdzie były zgłoszone poprawki dowieziono trochę żwiru. Natomiast stwierdzono, iż drogi do wsi Jaskra i do wsi Grądy w ogóle nie nadają się do żadnej poprawy tylko do przebudowy i jest taki wniosek aby w przyszłorocznym budżecie znaleźć środki na te drogi został zgłoszony.     

Następnie poruszył sprawę zakupu koparki przez ZGKiM w Knyszynie w tej sprawie radny z r. J. Bielskim rozmawiał z Kierownikiem Zakładu. Kierownik mówił, iż sam takiej decyzji podjąć się obawia żeby nie było jakiegoś podejrzenia o korupcję. Wspólnie dokonali oględzin koparko – spycharki Ostrówek, która jest do sprzedania w Knyszynie i doszli do wniosku, iż jest to sprzęt godny uwagi do kupienia za kwotę około 70 tys. zł z VAT z możliwością rozłożenia na raty na 3 lata. 

P. J. Romanowicz – Kierownik ZGKiM stwierdził, iż jest to kwota ponad 50000 zł netto nie jest to jeszcze ostateczne słowo jest jeszcze kwestia czy Rada jest w stanie rozłożyć te środki. Sprzedającemu nie jest na rękę aby sprzedać jednorazowo ponieważ będzie musiał odprowadzić do Urzędu Skarbowego podatek a tak spróbuje rozłożyć to w czasie i wpuścić w koszty. Tą kwotę rozłożyć można na raty na 2-3 lata.

Burmistrz stwierdził, iż trudno w tej kwestii zabierać głos ponieważ nie zna się na tego typu sprzęcie i mógłby popełnić kolejny błąd. Rozśmiesza powaga tej dyskusji mówmy o tym, że ktoś tam będzie płacił podatek itd. W tym momencie P. Przewodnicząca powinna tą dyskusje zakończyć.

Przewodnicząca stwierdziła, iż pomiędzy Burmistrzem a Kierownikiem ZGKiM powinna być jakaś współpraca jakieś ustalenia powinny być wypracowane bo trwa to już bardzo długo. Rada przyznała dotację w kwocie 45 tys. zł  na zakup koparki. i tą koparkę należy zakupić.

Burmistrz zauważył, iż na jednej z poprzednich sesji dyskusja na temat zakupu koparki trwała około 50 minut. P. Kierownik otrzymał dotację w kwocie 45 tys. zł. na zakup sprzętu dla przykładu również ZOZ otrzymał na tej samej sesji dotację na zakup sprzętu. Okazuje się że ZOZ ten sprzęt już zakupił i będzie już funkcjonował natomiast tutaj P. Kierownik przychodząc i mówiąc, że Burmistrz ma zadecydować czy do będzie ten sprzęt czy inny na pewno tak nie będzie. Nie będę wchodził w kompetencje Kierownika na dzień dzisiejszy nie wiem o jaki sprzęt chodzi można tylko domniemać, iż chodzi o sprzęt od P. Malesińskiego.

P. J. Romanowicz potwierdził, iż jest to sprzęt od P. Malesińskiego i proponuje aby powołać Komisję.

Burmistrz kontynuując dodał, iż skoro zostały przyznane środki to sprawa jest jasna natomiast dyskusja, że ktoś będzie płaci podatki jest śmieszna. Sprawa musi być przejrzysta musi być umowa zakupu to nie jest prywatna sprawa pomiędzy P. Romanowiczem a Panem Malesińskim i albo się kupuje albo nie. Gmina jest płatnikiem VAT-u, ale go nie odzyskuje natomiast ZGKiM o czym Pan Kierownik wie płaci podatek VAT i go odzyskuje  i spokojnie do końca roku ten VAT będzie można odliczyć.

P. Kierownik stwierdził, iż jeżeli Rada zaakceptuje cenę?

Przewodnicząca poinformowała Kierownika, iż Rada nie ma takiej kompetencji aby zatwierdzać cenę. Rada przyznała dotację na zakup sprzętu dla ZGKiM i na tym rola Rady się kończy.         

r. J. Bielski stwierdził, iż uważa, że tego tematu nie powinno być nawet na sesji. Tak jak zauważył Burmistrz Rada przyznała pieniądze natomiast p. Kierownik może powołać Komisję i kupić ten sprzęt.

Przewodnicząca zakończyła dyskusję na temat zakupu koparko-ładowarki dla ZGKiM w Knyszynie.

Przewodnicząca przedstawiła pismo od Kierownika Medycznego Laboratorium Diagnostycznego w SP ZOZ informujące o zakupie sprzętu do laboratorium za kwotę – 42800 zł  z otrzymanej dotacji w kwocie 45000 zł. oraz wniosku o wyrażenie zgody na przeznaczenie pozostałej kwoty 2200 zł na zakup lodówki z przeznaczeniem do przechowywania odczynników laboratoryjnych (kopia pisma w załączeniu). Poprosiła P. Skarbnik o wyjaśnienie tej sprawy radnym.

P. P. B. Płońska – Skarbnik Gminy poinformowała, iż art. 55 a ustawy o ZOZ-ach nie przewiduje finansowania wydatków bieżących w formie dotacji celowej tylko wydatki inwestycyjne, remontowe i inne określone w tej ustawie. Nie można tej kwoty 2200 zł przeznaczyć na zakup lodówki dla ZOZ-u.

Burmistrz powrócił do tematu zakupu przez ZGKiM w Knyszynie koparki Ostrówek aby ten temat nie powracał na kolejnych sesjach to chce powtórzyć, iż Rada Miejska przeznaczyła 45 tys. zł na zakup koparki i taką dotacja P. Kierownik. Zakład ma swoich fachowców mechaników gmina kupując samochody korzystała z pomocy właśnie pracowników ZGKiM. Tutaj nie ma podejmowania decyzji, że ktoś to będzie robił inny. Zakład jako płatnik VAT-u może ten podatek odzyskać i ta sprawa powinna być zakończona zakupem sprzętu bądź nie i dalsza jakakolwiek dyskusja na sesji na ten temat jest zbędna.

P. J. Romanowicz stwierdził, iż nie jest to zakup sprzętu nowego gdzie można ogłosić przetarg określić przedmiot zamówienia w specyfikacji. To jest sprzęt używany i tutaj jest o tyle trudniej, że nie można w sposób jednoznaczny określić czy dany sprzęt jest wart daną kwotę.

Przewodnicząca poinformowała ponownie Kierownika, że tej kwestii Rada Miejska nie rozstrzygnie.

r. M. Wojtulewicz zauważyła, iż swego czas Rada przeznaczyła 110 tys. zł na docieplenie budynku przedszkola. Zdaniem radnej trzeba tą kwestię jeszcze raz rozważyć bo za kilka lat może się okazać, że to przedszkole nie spełnia warunków unijnych z uwagi na to między innym, że aby przejść do trzeciej sali trzeba przejść przez wszystkie sale. Mamy przecież budynek stażnicy na ul. Szkolnej niewykorzystane jest 1 piętro czy nie lepszym byłoby po części wykańczać to pierwsze piętro w tym budynku jest przy tym plac, który miał być sprzedany, ale chyba lepiej to zagospodarować dla dzieci pozyskać pieniądze z unii i coś zrobić dobrego a nie robić ze starego robić. Warto jeszcze raz to przemyśleć i tam zrobić przedszkole to pierwsze piętro nie musi być wykończone od razu można zrobić część na tyle dzieci, co jest i powoli kończyć dalej później zagospodarować i drugie piętro tylko się zastanowić, co z tym zrobić.

Burmistrz w odpowiedzi stwierdził, iż obiekty które funkcjonują na przykładzie naszego szpitala, który funkcjonuje i niektórych norm nie spełnia, ale on funkcjonuje i będzie funkcjonował. Natomiast przy nowym obiekcie trzeba spełnić wszystkie wymagania zgodnie z przepisami. Po pierwsze dzieci 3-4 letnie mają chodzić do przedszkola na piętro to jest już jedna z przeszkód. Drugą z przeszkód to jest to, że na dole w tym budynku są warsztaty. Te przedszkole na dzisiaj funkcjonuje i spełnia wymogi. Na dzisiaj najpilniejszą sprawą jest zrobienie dachu nad kuchnią i jedną z sal. Jest plac zabaw jak również dogodność lokalizacji przy szkole gdy część maluchów odprowadzanych jest przez starsze dzieci. Został złożony wniosek o dofinansowanie termomodernizacji ze środków z zewnątrz. Wnioski są w tej chwili rozpatrywane i w ciągu około 2 miesięcy ma być rozstrzygnięcie. Jest szansa pozyskać dofinansowanie ze środków unijnych a tym samym zmianę wyglądu tego budynku.

r. M. Wojtulewicz stwierdziła, iż niepokoi ją stwierdzenie, na dzień dzisiejszy a może warto zrobić krok do przodu , zrobić coś na przód. Zwrócić się do jakiegoś specjalisty i sprawdzić czy ten budynek na ul. Szkolnej rzeczywiście nie spełnia wymogów. Przecież wejście do budynku nie musi być od strony straży można zrobić inne wejście gdzie straż nie będzie nic kolidowała z przedszkolem.

Innych wniosków i uwag nie zgłoszono. 

Przewodnicząca zamknęła punkt 10 porządku obrad.                            

 

Do pkt. 11

 

Przewodnicząca otworzył punkt 11 porządku obrad. 

Do protokołów z  XXII i XXIII sesji Rady Miejskiej w Knyszynie uwag nie wniesiono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołów z  XXII i XXIII sesji głosowało 13 radnych. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych.

Rada przyjęła protokoły z XXII i XXII sesji Rady Miejskiej w Knyszynie.

Przewodnicząca zamknęła punkt 11 porządku obrad. 

 

Do pkt. 12

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad, Przewodnicząca zakończyła obrady XXIV sesji Rady Miejskiej w Knyszynie.

 

Protokółował

Andrzej Kudzinowski                                         Przewodniczący Rady Miejskiej

      

                                                                                           Irena Wysocka  

             

 

                                                                                                                                                                                                                                                           

Metryka strony

Udostępniający: Sekretarz Gminy

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2010-01-11

Data modyfikacji: 2014-12-17

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2010-01-11