Protokół z XIX/08 sesji

Protokół Nr XIX/08

 

z sesji Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 20 listopada 2008 r. która odbyła się w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego  w Knyszynie w godz. 1400 - 1710 pod przewodnictwem Przewodniczącej Rady Miejskiej w Knyszynie - Pani Ireny Wysockiej  

 

Przewodnicząca Rady Miejskiej otworzyła obrady witając zaproszonych gości, radnych, sołtysów, mieszkańców przybyłych na obrady XIX sesji Rady Miejskiej w Knyszynie. Stwierdziła, iż na stan 15 radnych w sesji uczestniczy 14 radnych, co zabezpiecza regulaminowe kworum do podejmowania prawomocnych uchwał (lista obecności załączona do protokółu).

Po otwarciu pkt. 2” Przedstawienie porządku obrad” Przewodnicząca przedstawiła proponowany porządek obrad. Następnie poinformowała, iż w punkcie podjęciu uchwał w sprawach jako podpunkt l) był projekt uchwały w sprawie przyjęcia programu inwestycji wieloletnich Gminy Knyszyn na lata 2008 – 2011. Na posiedzeniu Komisji stałych zadanie inwestycyjne, które miało być wprowadzone do tej uchwały zostało negatywnie zaopiniowane przez komisje rady dlatego też wnosi aby ten projekt uchwały zdjąć z porządku obrad.  Kontynuując Przewodnicząca poinformowała, iż zgodnie z art. 20 ust.1a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady. Przewodnicząca zwrócił się z zapytaniem czy są propozycje zmian do porządku obrad.

P. R. Kondrakiewicz – Sekretarz Gminy poinformował, iż wycofanie z porządku obrad sesji projektu uchwały musi nastąpić w wyniku głosowania pomimo tego, iż ten projekt uchwały nie przeszedł na komisjach rady, ale znajduje się on w programie sesji.

Przewodnicząca wyjaśniał, iż dlatego też jeszcze raz porządek obrad będzie przegłosowany.

r. G. Marecka wniosła aby Burmistrz przedstawił na sesji informację na temat przebudowy ul. Goniądzkiej. Przewodnicząca otrzymała pismo od mieszkańców ulicy Goniądzkiej. Dlatego też radna chce aby mieszkańcy dowiedzieli się na czym ma polegać przebudowa tej drogi oraz dlaczego większość radnych była temu przeciwna. Radna wniosła o wprowadzenie tego punku do porządku obrad przed uchwaleniem zmian w budżecie.

Przewodnicząca zaproponowała aby punkt – Przedstawienie pisma mieszkańców ul. Goniądzkiej wprowadzić jako punkt 3 porządku obrad.

r. G. Marecka zgłosiła wniosek o pozostawienie w porządku obrad w punkcie podjęcie uchwał w sprawach podpunktu l) przyjęcie programu inwestycji wieloletnich Gminy Knyszyn na lata 2008 – 2011.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za wnioskiem o pozostawienie w porządku obrad sesji projektu uchwały w sprawie przyjęcie programu inwestycji wieloletnich Gminy Knyszyn na lata 2008 – 2011 głosowało 5 radnych, przeciw głosowało 9 radnych. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad z wprowadzeniem do porządku obrad jako punkt 3 przedstawienie pisma mieszkańców ul. Goniądzkiej głosowało 14 radnych, a oto jego treść:

1.      Otwarcie obrad XIX sesji Rady Miejskiej.

2.      Przedstawienie porządku obrad.

3.      Przedstawienie pisma mieszkańców ul. Goniądzkiej.

4.      Interpelacje i wnioski radnych. 

5.      Informacja Burmistrza z działalności gminy w okresie między sesjami.

6.      Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych.

7.      Podjęcie uchwał w sprawach:

a)      określenia stawek podatku od nieruchomości,

b)      obniżenia średniej ceny skupu żyta dla obliczenia wysokości podatku rolnego na 2009 rok,

c)      określenia stawek podatku od środków transportowych,

d)      ustalenia wysokości ekwiwalentu członkom Ochotniczych Straży Pożarnych za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniu pożarniczym,

e)      zmieniająca uchwałę Nr XVIII/131/04 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie uchwalenia Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Knyszynie,

f)        zmieniająca uchwałę Nr XXI/155/05 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 28 kwietnia 2005 r. w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym uczniom zamieszkałym na terenie gminy Knyszyn,

g)      powołania Komisji Inwentaryzacyjnej do przeprowadzenia inwentaryzacji mienia w celu jego komunalizacji,

h)      wyrażenia zgody na sprzedaż na rzecz najemcy lokalu mieszkalnego w trybie bezprzetargowym,

i)        wyrażenia zgody na sprzedaż lokalu mieszkalnego,

j)        wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości,                   

k)      dokonania zmian w budżecie gminy na 2008 rok.

8.      Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych. 

9.      Wolne wnioski.

10.  Przyjęcie protokołów z XVII i XVIII sesji Rady Miejskiej.   

11.  Zakończenie obrad.

 

Do pkt. 3

Przewodnicząca otworzyła punkt 3 porządku obrad. Następnie odczytała pismo mieszkańców ul. Goniądzkiej (pismo w załączeniu). Kontynuując Przewodnicząca poinformowała, iż w dniu 6 listopada kiedy pełniła dyżur Burmistrz poprosił o zawołanie sesji do 20 listopada oraz wcześnie komisji ponieważ 21 listopada mija termin składania wniosków na drogi dofinansowane ze środków rządowych i chce aby w ramach tego programu weszła ulica Goniądzka. Poinformował, iż zlecił opracowanie dokumentacji i kosztorysu. Na dzień dzisiejszy nie jest w stanie określić ile będzie kosztowała ta inwestycja. Za tydzień tj. 13 listopada Przewodnicząca otrzymała wniosek Burmistrza o zwołanie sesji w dniu 20 listopada sesji oraz w dniu 18 listopada posiedzenia komisji aby przedyskutować sprawy, które trafią pod głosowanie w dniu 20 listopada na sesji i to zostało uczynione. Następnie zwróciła się do Burmistrza aby wyjaśnił, czym się kierował aby pominąć to, co wcześniej Rada Miejska uchwaliła w budżecie na ten rok oraz podjętej uchwale w sprawie inwestycji wieloletnich – pominąć to , a zająć się ulicą Goniądzką zlecić też wykonanie dokumentacji skoro tej ulicy na 2008 r jak również na lata następne nie było.

Burmistrz wyjaśnił, iż gmina przygotowywała się do złożenia projektów z rozdania ze środków unijnych na lata 2007 – 2013. Sprawa ta przedłużała się i  aktualnie jest w trakcie rozstrzygania. Następne wnioski do przygotowania w planie wieloletnim to Osiedle Niepodległości, droga Czechowizna, z własnych środków robiona droga we wsi Grądy, jest przygotowany projekt na drogę do wsi Guzy. W dniu 28 października w internecie ukazała się uchwała Nr 233/2008 Rady Ministrów z dnia 28 października 2008 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych 2008- 2011”. Ogłoszenie oficjalne nastąpiło w dniu 3 listopada do Urzędu wpłynęło pismo w tej sprawie  w dniu 13 listopada. Przesłano również harmonogram realizacji programu i tak składanie wniosków na ten rok jest do 21 listopada 2008 r. kolejne nabory wniosków będą odbywać się będą w latach: 2009 – 2010 z naborem od 1 do 30 września 2009 r. oraz realizacją na 2010 i kolejny nabór w 2010 r. z realizacją w 2011 r. Dowiadując się o tym szukaliśmy drogi, na którą można byłoby wykonać dokumentację w tak krótkim czasie widomym było, że Osiedle Zygmunta Augusta znalazło się w innym programie i otrzymało dofinansowanie po analizie okazało się jedyną drogą, która spełnia wymogi i jest możliwe opracowanie dokumentacji jest ulica Goniądzka bo nawet jeżeli byłaby opracowana dokumentacja na inną drogę to potrzebna jest decyzja środowiskowa z uwagi na zmianę nawierzchni żwirowej na asfaltową taka procedura trwa około dwóch trzech miesięcy. Tutaj na ul. Goniądzkiej na odcinku 360 m od posesji P. Rafałko do drogi krajowej jest tylko jedna warstwa asfaltu i z roku na rok bruk jest coraz bardziej widoczny. Biorąc pod uwagę, że istnieje możliwość przygotowania dokumentacji na ta drogę zostało to zlecone. Rozmowa z Przewodniczącą obyła się tak ja to było tutaj przedstawione. Zrobienie wówczas sesji bądź komisji, co można było wtedy przedstawić skoro pismo w tej sprawie wpłynęło dopiero 13 listopada. Ten projekt jest to kwestia 7 tys. zł i gdyby został on złożony do jutra jest duża szansa że zostałby zaakceptowany i uzyskałoby się 50% dofinansowania. Natomiast jeżeli by nie przeszedł to mógłby być wykorzystany w przyszłości do innych środków unijnych. Na części ul. Goniądzkiej w fatalnym stanie są chodniki. Do każdego remontu na chodniku robi się zgłoszenie, występuje się do powiatu o pozwolenie. Natomiast mając opracowaną dokumentację wystarczy założyć dziennik budowy i co roku można wyremontować jakiś odcinek chodnika dokonując odpowiedniego wpisu w dzienniku a jednocześnie dokumentacja zachowuje ważność. Remont ulicy nie obejmowałby tylko samej nawierzchni, ale również chodników, krawężników, wjazdów. Droga zgłoszona do tego programu ogłoszonego przez MSWiA musi spełniać trzy podstawowe wymogi a nie każda droga je spełnia a tylko spełnienie tych wszystkich wymogów zapewnia możliwość uzyskania wysokiej oceny przez wniosek. Jeżeli Rada Miejska wyraziłaby zgodę ten wniosek zostałby złożony i gdyby przeszedł byłby to wydatki na przyszły rok. Rada Miejska przy przyjmowaniu budżetu na 2009 r. miałaby możliwość wyboru drogi do przebudowy na lata następne o czy była mowa na komisjach a dotyczy to między innymi następujących:

- gmina Krypno zgłosiła propozycję wspólnego wykonania drogi przez Knyszyn Zamek do Rudy,

- Burmistrz zgłosił do powiatu drogę do Czechowizny od Knyszyna przez wieś droga powiatowa i w stronę drogi krajowej droga gminna.

- Starosta proponuje odcinek drogi Zofiówka – Nowiny Zdroje z przedłużeniem do drogi Przewalanki a wiec do sąsiedniego powiatu nie tutaj odcinka drogi gminnej, ale gmina przy takiej inwestycji może współuczestniczyć  

- droga Mońki – Sikory- Kalinówka Kościelna – Wojtówce – Jasionówka. Na niektórych odcinkach jest to dobra droga nie wymagająca remontu.

- padła również propozycja na komisjach droga Jaskra od drogi wojewódzkiej do drogi powiatowej. Burmistrz nie chce tutaj uzurpować sobie dodatkowych praw. W tej sytuacji była taka konieczność i dzięki dużemu zaangażowaniu pracowników udało się przygotować projekt. Jeżeli Rada przyjmie dzisiaj to jutro zostałby on złożony a jeżeli nie to nie ma tego wniosku i gmina Knyszyn w rozdaniu 2008 – 2009 nie istnieje. Gdyby natomiast był to okres kilku miesięcy można byłoby rozważać propozycje innych dróg. Natomiast organizując wówczas posiedzenie Komisji czy też sesję Rady można było przedstawić jedynie to co było przedstawione w mediach lub zamieszczone w internecie. Żeby przedstawić informację o kosztach i zakresie prac potrzebna jest dokumentacja.

Przewodnicząca stwierdziła, iż na ostatniej sesji w dniu 24 września 13 radnych obecnych na sesji zaakceptowało zadania inwestycyjne na 2008 r. i w zadaniach inwestycyjnych na 2008 r. jak i lata wcześniejsze jest zapisane wykonanie dokumentacji na drogę od szosy Knyszyn - Mońki do wsi Czechowizna ta dokumentacja nie został wykonana do dnia dzisiejszego. Każda uchwała kończy się zapisem „Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Knyszyna”. W projekcie uchwały budżetowej na ten rok jaki w projekcie uchwały o inwestycjach wieloletnich środki na wykonanie dokumentacji są zagwarantowane i żadnym tłumaczeniem dzisiaj jest, że nie miał P. Burmistrz dokumentacji, co było robione przez cały ten rok, że nie wykonano dokumentacji na drogę do wsi Czechowizna. Skoro te zadanie zostało zapisane w uchwale to ma to być zrealizowane. To co Burmistrz proponuje w projekcie uchwały a więc wprowadzenie ulicę Goniądzkiej do zadań inwestycyjnych na ten rok. Oczywiście Przewodnicząca zdaje sobie sprawę z uciążliwości korzystania przez mieszkańców ulicy Goniądzkiej z tej jezdni, ale proszę zauważyć, że gdyby nie to że zapadła się część jezdni po wykonaniu kanalizacji to ta droga byłaby przejezdna tylko gdzie był Burmistrz po wykonaniu tej inwestycji gdy trzeba było zadbać o fundusze pogwarancyjne. Wszystkie pieniądze zostały wypłacone dla wykonawcy a jak zaczął się problem ile razy wówczas pan radny Bruszewski przypominał o tej ulicy. Gdyby była zrobiona dokumentacja na drogę do Czechowizny to ta droga również spełnia wszystkie kryteria ogłoszone w tym programie. Cele tego programu to wsparcie budowy, przebudowy, remontów kluczowych odcinków dróg gminnych, powiatowych prowadzących do zwiększenia płynności ruchu i poprawy bezpieczeństwa komunikacyjnego, wsparcie powiązań tworzenia sieci dróg powiatowych  i gminnych z siedzibą dróg wojewódzkich i krajowych a więc te wszystkie kryteria ta droga spełnia, ale teraz najlepiej powiedzieć nie ma czasu na zrobienie dokumentacji na drogę do wsi Czechowizna i ona się nie kwalifikuje i zdążymy tylko na ul. Goniądzką trzeba i na ulice Goniądzką, ale realizujmy to co założyła Rada i za czym wszyscy głosowali. Dokumentacja na drogę do Czechowizny miała być w roku bieżącym a wykonanie drogi w roku przyszłym. Przez ulicę Goniądzką gdybyśmy ją wprowadzili do budżetu inwestycja ta przesuwa się znowu o rok a w przyszył roku znowu o rok skoro zostało przegłosowane i ustalone to pilnujmy realizacji tego. Kontynuując Przewodnicząca stwierdziła, iż nie może być obojętna na ulice, które znajdują się na przeciwko targowicy tj. Osiedla Niepodległości na ostatniej sesji przegłosowaliśmy, że dokumentacja na te ulice będzie wykonana w 2009 r. a wykonanie w 2010 teraz w dokumentach na sesję gdzie przez ulicę Goniądzką ta inwestycja przesuwa się odpowiednio:  wykonanie dokumentacji 2010 z możliwością wykonania w 2011 r. czy obie te inwestycje tak się poprawiły, iż wbrew Radzie proponuje się trzecią. Czy miał Pan Burmistrz zagwarantowane środki na wykonanie dokumentacji na ul. Goniądzką, zrobił to pan wbrew przepisom. Bo skoro na Czechowiznę są zagwarantowane środki w budżecie to nic się nie dzieje. Proszę wskazać w budżecie gdzie są zagwarantowane środki w kwocie 7 tys. zł gdzie pan podpisuje umowę z wykonawcą na opracowanie dokumentacji. Co dzieje się z drogą do wsi Guzy też chciał pan Burmistrz zrobić to naprędce bo w tym roku będzie znacznie taniej a w przyszłym roku wykonanie tej drogi może być znacznie droższe a wiec Rada wyraziła zgodę na wykonanie dokumentacji do 17 listopada według przedstawionego harmonogramu miał wejść na teren budowy wykonawca jak do tej pory go nie ma. Mamy drogę zrobioną we wsi Grądy po usilnych staraniach radnego Pietlukiewicza pieniądze na tą drogę były zagwarantowane w miesiącu marcu a dokumentacja została wykonana dopiero w miesiącu wrześniu później była sprawa przetargu oferta wykonawcy opiewała na większą kwotę niż zaplanowano w budżecie, ale z uwagi na późną porę roku i zagrożenie realizacji inwestycji trzeba było zwiększyć środki i ten odcinek asfaltu kosztował prawie 280 tys. zł.
Przewodnicząca oświadczyła, iż więcej takiego pośpiechu być nie może. Dzisiaj na dyżurze u Przewodniczącej byli mieszkańcy ul. Goniądzkiej i po dłuższych wyjaśnieniach stwierdzili, że ich wprowadzono w błąd bo im mówiono, że te pieniądze już są załatwione i jeżeli Rada nie da drugiej części to przepadną środki. Tych pieniędzy nie ma dopiero jutro trzeba złożyć wniosek i ewentualnie wg harmonogramu zatwierdzenie list rantingowych przez właściwego Ministra nastąpi do 31 grudnia 2008 r. ale my musimy dołożyć do tego zadania z budżetu gminy około 350 tys. zł., jest potrzeba remontu, ale z drugiej strony są ulice Osiedla przy targowicy gdzie nie ma ulic, ani chodników. Na zakończenie swojej wypowiedzi Przewodnicząca dodała, iż w dalszej części obrad sesji zamierza postawić taki wniosek iż przez najbliższe dwa lata należy realizować tylko inwestycje drogowe. Następnie przewodnicząca udzieliła głosu zebranym:

Głos zabrał mieszkaniec ul. Goniądzkiej P. Pawlik, który zauważył, iż skoro został już zrobiony kosztorys na tą ulicę to po co spory i czy wobec tego nie może wykonać tej ulicy. Zwrócił się z pytaniem czy można naszą ulicę przekształcić na drogę wewnętrzną postawić znak zakaz wjazdu z napisem nie dotyczy mieszkańców i niech wówczas autobusy jeżdżą przez Osiedle, ul. Kościelną.

r. S. Ciołko zauważył, iż skoro wyszła nagła sytuacja i jest możliwość pozyskania 50% środków to trzeba z tego korzystać. Nie należy mieszać w tym momencie innych dróg. Jeżeli chodzi o osiedle Z. Augusta to są na to zagwarantowane środki i będzie to wykonane w roku przyszłym. Należy wspólnie wypracować temat na komisjach a nie dzielić się i okłamywać. Jaka była sytuacja w przypadku remontu w szkole w Kalinówce Kościelnej o który zwracała się pani Dyrektor też były długie rozmowy, ale udało się to wykonać ten remont chociaż niektórzy radni byli przeciwko mówili, że może zrobimy to za rok. Dlaczego nie chcemy wykorzystywać środków z zewnątrz możemy wykonać część prac, ale jeżeli zaczniemy te prace to je skończymy. Najważniejsze zadanie obecnie to wykonanie ulic Osiedla i na to są środki inne, ale nie możemy odrzucać innych możliwości skoro państwo przedstawiło program i jest możliwość skorzystania ze środków to dlaczego z nich nie skorzystać. Skoro w przypadku drogi do Czechowizny są jeszcze nieuregulowane sprawy odnośnie przebiegu tej drogi to nie ma co w tej chwili mówić o tej drodze.

Przewodnicząca zauważyła, że ile lat można mówić że droga ma nieuregulowany stan prawny i odkładać z roku na rok.

Głos zabrał sołtys wsi Czechowizna A. Snarski stwierdził, iż był radnym poprzedniej kadencji i już wówczas w budżecie gminy było zapisane 20 tys. zł na opracowanie dokumentacji na tą drogę minęło 4 lata nic nie zrobione teraz mija dwa lata i nadal nic nie zrobiona a więc opracowanie dokumentacji ciągnie się już 6 lat.

Głos zabrała P. Popławska mieszkanka ul. Goniądzkiej, która stwierdziła, iż mówi się tutaj o remoncie ul. Goniądzkiej dlatego też prosi o zrobienie porządku z kanałem odprowadzającym wody do rowu, który to rów odprowadza wody do rowu głównego bo dla nas na okrągło zalewa łąkę, proszę zrobić porządek z ulicą Jagiełły już jest kanał odprowadzający ścieki, proszę zrobić przykanaliki i odprowadzić wodę, która spływa do nas z ulic Osiedla. Jakim prawem P. Purta Jan ma zagrodzoną działkę, która jest w posiadaniu gminy a on z niej korzysta i zwraca uwagę P. Popławskiej jak przeprowadza krowy, że korzysta z jego działki a to nie jest jego działka.

r. G. Marecka, która na wstępie podziękowała mieszkańcom za olbrzymie zaangażowanie w to co się dzieje na ulicy Goniądzkiej. Wyraziła nadzieję, że to zaangażowanie nie pójdzie na marne bo radna również głosowała za wszystkimi projektami nigdy nie odrzucała niczego co było na rzecz mieszkańców. Zwróciła się o rozważenie możliwości zrobienia ruchu jednostronnego na tej ulicy ponieważ po lewej stronie jadąc od Rynku nie da się przejechać a tym bardziej przejść po chodniku, który tam rzeczywiście jest.

r. I. Dzięgielewska stwierdziła, iż uważa, że niepotrzebnie Burmistrz rozbudził nadzieje mieszkańców ulicy Goniądzkiej. Ta Rada działa od dwóch lat opracowano harmonogram inwestycji, który był zmieniany w trakcie. W tym roku zwiększono środki i wykonano odcinek drogi we wsi Grądy, zwiększono środki i miała być wykonana droga do wsi Guzy kwota ponad 300 tys. zł. P. Burmistrz mówi, że przepadną pieniądze, ale przecież jest opracowana dokumentacja na drogę do wsi Guzy, jest pozwolenie na budowę i można złożyć wniosek na tą drogę być może on przejdzie. Na drogę do wsi Czechowizna projekt jest robiony przez dwa lata natomiast tutaj na ulicę zrobiono go w ciągu dwóch tygodni. Nie jest powiedziane, że gmina pozyska te pieniądze i ile ich będzie czy tych wniosków będzie mało czy może wręcz odwrotnie. Niepotrzebnie Burmistrz wywołał tą sytuację i rozbudził nadzieję mieszkańców, którzy mają teraz pretensję bo Rada się nie zgadza. Rada chce realizować program, który uchwaliła gdyby był projekt na drogę do wsi Czechowizna nie byłoby problemu można byłoby składać ten wniosek.

Burmistrz poinformował, iż projekt na Osiedle Zygmunta Augusta w rozdaniu środków na lata 2004 – 2006 znalazł się na miejscu 7 i był najwyżej oceniony z wniosków złożonych z powiatu monieckiego. Przed wyborami to zmieniono i dofinansowanie otrzymały wnioski z końca listy będące po ocenie na pozycjach np.: 113, 116. Gdyby wówczas wniosek na Osiedle uzyskał dofinansowanie do tej pory dawno ta inwestycja byłaby zrobiona. Teraz weszłoby Osiedle Niepodległości. Kolejny nabór wniosków i rozdanie środków miało być w 2007 roku. Mamy już koniec 2008 r. czy to jest wina Burmistrza, że trwa to tak długo. Innych rozdań środków unijnych w tym okresie nie było jest to pierwszy wniosek, który uzyska dofinansowanie, i to że te inwestycje przesuwa się w planie z 2007 na 2008 a teraz na 2009 jest spowodowane tym, że jest opóźnienie na etapie przyjmowania i rozpatrywania wniosków. Pojawiła się taka możliwość złożenia wniosku i gdyby to weszło w przyszłym roku byłoby zrealizowane. Każda wykonana ulica, droga a tym samym pozyskane środki jest to nasze i to zostaje. Jeżeli zostajemy to zostajemy w tyle nikt nie mówi, że dostaniemy te środki, ale chodziło oto, że jest możliwość dołożenia Burmistrzowi to dokładamy.

Przewodnicząca zwróciła się ponownie  z pytaniem dlaczego nie ma dokumentacji na drogę do Czechowizny. Na ulicę Goniądzką w ciągu praktycznie dwóch tygodni została opracowana dokumentacja i już można składać wniosek. Co przez cały rok Pan robił z dokumentacją na drogę do wsi Czechowizna.

Burmistrz wyjaśnił, iż w przypadku ulic Osiedla Zygmunta Augusta to między innymi P. Przewodnicząca zgłosiła dołączyła ulic Pocztowej, Sienkiewicza, Konopnickiej czy Burmistrz się wówczas temu sprzeciwiał chociaż niektóre z tych ulic nie spełniają wymogów są ujęte we wniosku. Teraz nagle P. Przewodnicząca wymienia ulice Osiedla Niepodległości to też jest ten sam okręg a więc nie jest pani bezinteresowna i bezstronna. Jeżeli chodzi o przebudowę ulic żwirowych czy brukowych to było już mówione wcześniej, że potrzebne są decyzje środowiskowe, które wymagają czasu. Jeżeli chodzi o nie zrobienie drogi do Guzów ta droga nie nadaje do ujęcie we wniosku ponieważ jej nawierzchnia ma być wykonana z emulsji, której środki unijne nie dofinansują.

r. I. Dzięgielewska zauważyła, iż w przypadku tej drogi nie mówimy o środkach unijnych tylko ze środków MSWiA.

Burmistrz wyjaśnił, iż ta droga nie kwalifikuje się również do ubiegania się o środki Rządowe. Taka droga jak we wsi Grądy czy też do Guzów wykonywana jest na podstawi zgłoszenia. W przypadku tej drogi mimo tego, że jest dokumentacja potrzebna jest również decyzja środowiskowa a na to jest za mało czasu. Kontynuując Burmistrz nawiązał do wcześniejszej wypowiedzi Przewodniczącej, iż wypłacił wszystkie pieniądze dla wykonawcy kanalizacji na ul. Goniądzkiej Rzeczywiście tak było jest to zgodne z umową. Firma miała wykupioną polisę  w firmie ubezpieczeniowej. Gwarancja była na dwa lata, po pierwszym roku poprawiono najważniejsze usterki pozostałe miały być poprawione na koniec okresu gwarancyjnego niestety firma w między czasie padła. Dyskutujemy o różnych ulicach, drogach, ale w tej chwili najgorsza jest w Nowinach Kasjerskich i jakoś nikt się tym nie interesuje jest to co prawda droga powiatowa, ale mieszkają tam nasi mieszkańcy. Gdybyśmy zaczęli dyskutować rzetelnie, które jest lepsze to wtedy byłoby inaczej. Podobnie była sytuacja przy zerwanym dachu na hali sportowej jak Burmistrz to przestępstwo jak dyrektor to sprawdza się prognozę pogody. Jak udało się pozyskać pieniądze na remont dachu w całości to tego już się nie mówi.

Przewodnicząca zwróciła się do Burmistrza, iż rzeczywiście uzyskał środki w kwocie 100 tys. zł na remont dachu, dach został poprawiony i nadal cieknie. A co z tymi pieniędzmi w kwocie 300 tys. zł, które Pan wypłacił wykonawcy za prace nie wykonane.

P. J. Bruszewski zwrócił się z pytaniem kto robił tą drogę za ul. Grodzieńską koło Działkowskiego tam zostały wykopane rowy i nie ma przejazdów na pola.

P. S. Kakareko sołtys wsi Guzy zwrócił się z pytaniem czy jest opracowana dokumentacja i pozwolenie na drogę do wsi Guzy.

Burmistrz w odpowiedzi poinformował, iż opracowana dokumentacja, jest zgłoszenie. Wcześniej tutaj P. Przewodnicząca przytaczała harmonogram dotyczący wykonania tej drogi wówczas Burmistrz informował, iż teoretycznie wykonanie jeszcze w tym roku jest możliwe. Przed ogłoszeniem przetargu Burmistrz zasięgał opinii w jakim okresie najlepiej stosować emulsję ponieważ jest to inna technologia niż przy drogach o nawierzchni asfaltowej. Odpowiedź była, iż stosowanie emulsji wymaga warunków pogodowych idealnych a wiec okres wiosenny letni ponieważ wymagana jest odpowiednia temperatura i mała wilgotność dlatego też w konsekwencji zrezygnowano z ogłaszania przetargu na jesieni. Przetarg zostanie ogłoszony w okresie zimy.

Przewodnicząca zakończyła dyskusję i zamknęła punkt 3 porządku obrad.

 

Do pkt. 4                                                                                          

Przewodnicząca otworzyła punkt 4 porządku obrad.

Interpelacje i wnioski ze strony Rady zgłosili:    

 r. A. Pietlukiewicz zwrócił się z pytaniem do Burmistrza czy złożył wniosek do firmy Tiltra wykonawcy asfaltowania drogi we wsi Grądy o naprawę drogi żwirowej, której stan nawierzchni uległ znacznemu zniszczeniu podczas dowożenia materiałów na asfaltowanie drogi jeżeli tak to w jakim terminie zostanie to naprawione.                                       

Innych interpelacji i wniosków nie zgłoszono.

Przewodnicząca zamknęła punkt 4 porządku obrad.

 

Do pkt. 5

Przewodnicząca otworzyła punkt 5 porządku obrad. Następnie udzieliła głosu Burmistrzowi.

Burmistrz przedstawił następujące informacje z bieżącej działalności gminy za okres między sesjami:

- zawarto umowę sprzedaży lokalu mieszkalnego nr 4 przy ul. Szkolnej 5 w Knyszynie wraz z przynależną piwnicą i udziałem w częściach wspólnych oraz oddaniem udziału w gruncie w użytkowanie wieczyste na rzecz dotychczasowego najemcy.

- aktualnie toczą się trzy procedury sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz najemców między innymi przy ul Legionowej 8 oraz ul. Szkolnej 5 i 7 w Knyszynie

- przeprowadzono przetarg na wykonanie remontu drogi gminnej we wsi Grądy. Wykonawcą została firma Tiltra Przedsiębiorstwo drogowo Mostowe Białystok.

- W wyniku drugiego przetargu zostały zawarte umowy na najem lokali użytkowych położonych w KOK w Knyszynie: lokal o powierzchni 16 m2 dotychczas użytkowany jako zakład fryzjerski oraz lokal o powierzchni 127 m2 dotychczas użytkowany jako kawiarnia. Sposób użytkowania obu lokali będzie zbieżny z dotychczasowym wykorzystaniem.

- w dniu 10 października 2008 r. została zawarta umowa na dostawę węgla kamiennego do kotłowni gminnych umowę zawarto do 31 grudnia 2008 r. Dostawcę wyłoniono w trzecim postępowaniu przetargowym dostawcą jest „Grzegorz Szaciłowski środki do produkcji rolnej”. Ogłoszony został kolejny przetarg na okres od 1 stycznia 2009 do końca sezonu grzewczego.

- odbył się przetarg na modernizację drogi rolniczej dojazdowej do pól i łąk w dniu 3 listopada zawarto umowę z wykonawcą Usługi Transportowe Roboty Ziemne i Drogowe Stanisław Chodkiewicz te prace są już na ukończeniu. Gmina na modernizację tej drogi uzyskała dofinansowanie w kwocie 25 tys. zł.

- Zamontowano kolejne trzy wiaty przestankowe dla dzieci dojeżdżających do szkół. W miejscowości Nowiny Kasjerskie pozostał do ułożenia chodnik na odcinku około 80 – 100, do którego wykonanie zobowiązał się powiat ma to wykonać Powiatowy Zarząd Dróg gmina dostarczy materiały z rozbiórki.

- Wykonane zostały przez powiat poprzez ścięcie pobocza i profilowanie drog  Ogrodniki – Chobotki, Knyszyn – Czechowizna

- wyposażono place zabaw w przedszkolu i przy ul. Jagiellońskiej,

- uzupełnione zostało część oznakować drogowych : do kolonii Lewonie, Czechowizna. Wykonany został zjazd z drogi krajowej do Czechowizny

- było wystąpienie o ujęcie w planach zrobienia chodnika od ulicy Legionowej do ul. Tykockiej

- przeprowadzono jesienne porządkowanie składowisk i wysypisk śmieci na terenie gminy

- odbył się również odbiór gwarancyjny modernizacji oświetlenia ulicznego.

- zlecono wykonanie i wskazanie granic drogi w Guzach i działki w Guzach. W dniu dzisiejszym zostały wysłane zapytania o cenę do wykonania rozgraniczenia drogi do wsi Czechowizna.

- od października do połowy grudnia br. na terenie gminy realizowany jest projekt zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych „Zdrowi ciałem – mocni duchem” . Wniosek o dofinansowanie projektu został złożony w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Podlaskiego Kuratora Oświaty w ramach programu „Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych”. Otrzymano dotację w wysokości 21555 zł. z której finansowane są bezpłatne zajęcia: nauki pływania, warsztat teatralne, zajęcia z komunikacji interpersonalnej, zajęcia rytmiki i nauki j. angielskiego, zajęcia siatkówki i zajęcia opiekuńczo-edukacyjne dla dzieci w wieku 3-5 lat. W zajęciach uczestniczy około 280 uczniów i dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Zajęcia odbywają się w KOK oraz byłej szkole w Zofiówce i w szkole w Kalinówce Kościelnej

 - Knyszyński Ośrodek Kultury w partnerstwie z Polskim Stowarzyszeniem Pedagogów i Animatorów KLANZA rozpoczął cykl warsztatów pt. Animacje środowiska lokalnego Gminy Knyszyn przy wykorzystaniu Metody KLANZY” w projekcie uczestniczy 20 osobowa grupa mieszkańców Gminy Knyszyn. Zakończenie projektu przewidziano na 28 luty 2009 r.

- od października w KOK prowadzone są zajęcia w: kole informatycznym, ognisku muzycznym, powstał dziecięcy zespół wokalny, ćwiczą dwie grupy tańca nowoczesnego, pracuje amatorski teatr tradycji, prowadzone są również warsztaty sztuki ludowej, powstała sekcja tenisa stołowego, obecnie trawa nabór wszystkich chętnych do koła brydżowego

- w październiku zorganizowano Powiatowy Happening pt. „kartoflisko z udziałem osób niepełnosprawnych. W heppeningu uczestniczyli podopieczni warsztatu terapii zajęciowej w Mońkach.

 - W dniu 18 października w ramach obchodów 440 rocznicy nadania praw miejskich Knyszyński Ośrodek Kultury wspólnie z Knyszyńskim Towarzystwem Regionalnym, Zespołem Szkół Ogólnokształcących w Knyszynie przygotowali cykl spotkań począwszy od krótkiej inscenizacji, po otwarcie, konferencji historycznej poświęconej obchodom rocznicy. Natomiast wieczorem odbył się bal seniora. Impreza została w całości sfinansowana przez Starostwo Powiatowe w Mońkach.

- Przygotowywane są wnioski na dofinansowanie modernizacji sali widowiskowej w KOK w ramach mecenatu Ministra Kultury. Do Urzędu Marszałkowskiego na VIII międzynarodowe spotkania wiosennego kolędowania z Konopielką.

- przygotowywany jest wniosek do Funkacji bankowej na Polsko – Litewską międzynarodową wymianę dzieci i młodzieży.

Trwają prace przy badaniu krypty pod kościołem w Knyszynie. Była na miejscu pani konserwator zabytków i zadeklarował prowadzenie dalszych prac w tym zakresie.

Pytań i uwag ze strony Rady do przedstawionych informacji nie zgłoszono.

Przewodnicząca zamknęła punkt 5 porządku obrad.

 

Do pkt 6

Przewodnicząca otworzyła punkt 6 porządku obrad.

Burmistrz poinformował, iż do dnia 30 kwietnia 2008 r. złożonych zostało 16 oświadczeń majątkowych  sporządzonych przez zastępcę burmistrza, sekretarza gminy, skarbnika gminy, kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz osób wydających decyzje administracyjne w imieniu burmistrza. Żadna z osób obowiązanych do złożenia oświadczenia majątkowego nie przekroczyła w/w terminu. Po przeanalizowaniu oświadczeń majątkowych Burmistrz nie stwierdził nieprawidłowości w dostarczonej dokumentacji (informacja w załączeniu).

Przewodnicząca poinformowała, iż złożonych zostało 14 oświadczeń majątkowych radnych. Oświadczenia te zostały złożone w terminie do 30 kwietnia 2008 r. W wyniku analizy danych zawartych  w przekazanych oświadczeniach Przewodnicząca nie stwierdziła nieprawidłowości w dostarczonej dokumentacji ( informacja w załączeniu). Kontynuując Przewodnicząca poinformowała, iż Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mońkach w piśmie z 23 października 2008 r. zwrócił jednak uwagę na drobne nieprawidłowości i niedokładności na które przy składaniu kolejnych oświadczeń i ich analizie Przewodnicząca musi zwrócić szczególna uwagę aby je wyeliminować. Również na przekazanych oświadczeniach brak adnotacji, iż były one analizowane na co zwrócił uwagę Naczelnik Urzędu Skarbowego w swoim piśmie.

Przewodnicząca poinformowała, iż na przyszłość zobowiązuje się do przestrzegania uwag zawartych w piśmie.

Przewodnicząca zamknęła punkt 6 porządku obrad.

 

Do pkt. 7

Przewodnicząca otworzyła punkt 7 porządku obrad. Podjecie uchwał w sprawach:    

a)      określenia stawek podatku od nieruchomości,

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości. Poinformowała, iż projekty uchwał były przedmiotem obrad na posiedzeniu Komisji Rady.

Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 14 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XIX/118/08)

b)      obniżenia średniej ceny skupu żyta dla obliczenia wysokości podatku rolnego na 2009 rok,

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta dla obliczenia wysokości podatku rolnego na 2009 rok,

Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 14 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XIX/119/08)

c)      określenia stawek podatku od środków transportowych,

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych

Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 14 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XIX/120/08)

 d)      ustalenia wysokości ekwiwalentu członkom Ochotniczych Straży Pożarnych za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniu pożarniczym,

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu członkom Ochotniczych Straży Pożarnych za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniu pożarniczym

Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 14 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XIX/121/08)

 

e)      zmieniająca uchwałę Nr XVIII/131/04 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie uchwalenia Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Knyszynie,

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały zmieniającą uchwałę Nr XVIII/131/04 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie uchwalenia Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Knyszynie

Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 14 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XIX/122/08)

 

f)        zmieniająca uchwałę Nr XXI/155/05 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 28 kwietnia 2005 r. w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym uczniom zamieszkałym na terenie gminy Knyszyn,

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr XXI/155/05 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 28 kwietnia 2005 r. w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym uczniom zamieszkałym na terenie gminy Knyszyn

Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 14 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XIX/123/08)

 

g)      powołania Komisji Inwentaryzacyjnej do przeprowadzenia inwentaryzacji mienia w celu jego komunalizacji,

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie powołania Komisji Inwentaryzacyjnej do przeprowadzenia inwentaryzacji mienia w celu jego komunalizacji

Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 14 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XIX/124/08)

 

h)      wyrażenia zgody na sprzedaż na rzecz najemcy lokalu mieszkalnego w trybie bezprzetargowym,

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż na rzecz najemcy lokalu mieszkalnego w trybie bezprzetargowym,

Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 14 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XIX/125/08)

 

i)        wyrażenia zgody na sprzedaż lokalu mieszkalnego,

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż lokalu mieszkalnego

Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 14 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XIX/126/08)

 

j)        wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości,

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości

Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 14 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XIX/127/08)

 

k)      dokonania zmian w budżecie gminy na 2008 rok

 

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2008 rok

P. B. Płońska – Skarbnik Gminy poinformowała, iż oprócz zmian przedstawionych na Komisji wprowadziła dodatkowo zmianę w „gospodarce komunalnej i ochronie środowiska” zwiększając wydatki o kwotę 2013 zł na zakup usług remontowych i proponuje zmniejszyć rezerwę budżetową o tą kwotę.

r. A. Pietlukiewicz zwrócił się z pytaniem o jakie usługi remontowe tutaj chodzi.

Burmistrz wyjaśnił, że po przeglądzie oświetlenia ulicznego stwierdzono do wykonania kilka drobnych napraw, których nie obejmuje gwarancja i tak: zakupiono dodatkową oprawę oświetleniową, gniazdo, żarówki wykonano podłączenie zerwanych przewodów łącznie koszt tych napraw wyniósł 1650,36 zł netto.

P. R. Sidorski – Zastępca Burmistrza dodał, iż te prace zostały wykonane na odcinku gdzie te oświetlenie nie podlegało modernizacji tj. przy drodze do Knyszyna Zamku.   

Innych pytań i uwag ze strony Rady nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 14 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XIX/128/08)

Przewodnicząca zamknęła punkt 7 porządku obrad.

 

Do pkt. 8

Przewodnicząca otworzyła punkt 8 porządku obrad.

Burmistrz udzielił następujące odpowiedzi na interpelację radnego A. Pietlukiewicza:

Trwają ostatnie prace przy drodze wsi Grądy. Po zakończeniu tych prac droga dojazdowa do wsi zostanie naprawiona czy wykona to firma Tiltra wyniknie to z protokołu odbioru. Firma Tiltra wykonała asfaltowanie odcinka jezdni koło Kościoła gdzie była awaria. Jeżeli wykona to za darmo to likwidacja zadoleń na drodze do wsi Grady zostanie zlecona ZGKiM. Największe zadolenie, które powstało na tej drodze jeszcze w tym tygodniu zostanie zasypane.

Przewodnicząca zamknęła punkt 8 porządku obrad.

 

Do pkt. 9

Przewodnicząca otworzyła punkt 9 porządku obrad. Wolne wnioski

r. J. Bileski poruszył następujące sprawy:

- wykonanie chodnika w Nowinach Kasjerskich do wiaty przystankowej i tutaj Burmistrz udzielił już odpowiedzi w trakcie sesji.

- odkrzaczenie drogi z Zofiówki do Nowin Kasjerskich na niektórych odcinkach droga jest tak zwężona, iż dwa pojazdy praktycznie nie mogą się minąć.

- zasypać zadolenie przy stadionie koło P. Masłowskiego.

- wywrócony płot przy drodze gminnej prowadzącej do posesji na której znajduje się młyn P. Bielawca, który należy albo usunąć albo naprawić.

Następnie r. J. Bielski poruszył sprawę pomocy finansowej dla Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Knyszynie. W roku ubiegłym kiedy Zakład miał kupować samochód do dowożenie dzieci w miejsce Żuka wówczas Rada przegłosowała wniosek o udzieleniu pomocy finansowej w kwocie 20 tys. zł. Zakład zakupił ten pojazd z własnych środków finansowych. W roku bieżącym sytuacja finansowa Zakładu nie jest już tak dobra natomiast jest problem z koparką Ostrówek, która jest bardzo wyeksploatowana wymaga ciągłych napraw. Zakład chciałby zakupić jakiś używany sprzęt za kwotę kilkudziesięciu tysięcy złotych, a nie stać go w tej chwili na to. Dlatego też radny zwraca się do Rady o rozważenie możliwości udzielenia pomocy finansowej przy zakupie sprzętu.

Głos zabrał P. J. Romanowicz – Kierownik ZGKiM w Knyszynie, który poinformował, iż w ostatnim czasie Zakład ma coraz większe kłopoty z koparką Ostówek w tym roku wykonano między innymi remont przedniego zawieszenia, niedawno naprawiano tylną oś ponieważ podczas pracy urwało się koło, naprawiano hydraulikę. Sprzęt ten od lat jest intensywnie eksploatowany jest jednym z podstawowych narzędzi pracy Zakładu czy to przy wszelkiego typu pracach ziemnych jak i robotach drogowych. W dniu dzisiejszym Kierownik miał informację, że podczas prac załadunkowych piasku koparka uległa kolejnej awarii i najprawdopodobniej awarii uległa pompa, która w tym roku była już wymienia, ale jest już po gwarancji i Zakład czeka kolejny wydatek. W tej chwili Zakładu nie stać na to aby zakupić sprzęt z własnych środków. W ostatnim czasie spaleniu uległ samochód asenizacyjny był to 24-letni  pojazd. Obecnie Zakład zakupił 12 letni samochód, na który zostanie przełożona beczka i zakład będzie znowu dysponował samochodem asenizacyjnym, ale w przypadku zakupu Ostrówka zakład sam nie podoła tym wydatkom stąd prośba do Rady o pomoc finansową.

r. G. Okrasiński zauważył, iż ten zakup koparki jest sprawą dość pilną to szkoda, iż Kierownik nie został zaproszony na ostatnie posiedzenie Komisji wówczas już na dzisiejszej sesji można byłoby zastanowić się nad jakaś pomocy dla Zakładu.

P. J. Romanowicz dodał, iż na bazie tego Ostrówka Zakład chce wykonać kompaktor maszynę do zagęszczania i przemieszczania śmieci wykonano już odpowiednie koła stalowe na tylną oś pozostały jeszcze do wykonania koła osi przedniej. Ten Ostówek wykonywałby prace na wysypisku.

r. A. Pietlukiewicz zwrócił się z pytaniem jak kwota wchodziłaby w grę w przypadku zakupu używanej koparki typu Ostrówek.

P. Kierownik stwierdził, iż w Knyszynie jest do kupienia używany Ostrówek w dobrym stanie. Cena jest dość wygórowana ponieważ właściciel żąda około 80 tys. zł.

r. J. Andraka zwrócił uwagę, iż należy zastanowić się i za kwotę około 70 tys. zł można już zakupić caterpillar jest to sprzęt na pewno lepszy od Ostrówka.

P. Kierownik poinformował, iż w tej chwili oczekuje decyzji o przyznaniu pomocy. Natomiast później wiedząc jaką kwotą dysponujemy możemy się spotkać i przedyskutować wszystkie za i przeciw.

Przewodnicząca zauważyła, iż w miesiącu grudniu będą na pewno komisję jak i sesja Rady. Jest czas do zastanowienia również i przez Panią Skarbnik jaką kwotę finansową możemy przeznaczyć na ten cel. Wówczas jeszcze raz się spotkamy i podejmiemy decyzję.

Następnie Przewodnicząca zarządziła głosowanie nad wnioskiem o wyrażenie zgody na wsparciu finansowym dla Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Knyszynie z przeznaczeniem na zakup koparki.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za wnioskiem głosowało 14 radnych.

Burmistrz poruszył sprawę budowy dróg ze środków rządowych i przypomniał, iż na komisji informował o następujących propozycjach:

- gminy Krypno droga Knyszyn Zamek – Ruda.

- droga Czechowizna od drogi krajowej przez wieś do drogi krajowej inwestycja wspólna z powiatem,

- propozycja powiatu Zofiówka - Nowiny Zdroje przez las aż do sąsiedniego powiatu

- kolejna propozycja powiatu ta sama droga z tym, że Nowinami ta droga wchodziłaby w kolonie gminy Jasionówka

- droga Mońki – Sikory- Kalinówka Kościelna – Wojtówce – Jasionówka

-  na komisji zgłoszono drogę Jaskra od drogi wojewódzkiej do drogi powiatowej.   

Mogą się pojawić jeszcze inne propozycje. Dlatego też na najbliższym posiedzeniu komisji należy to rozważyć tak aby można było przygotować w terminie do września wnioski.

Każdego roku składany jest wniosek na budowę drogi rolniczej dojazdowej ze środków z rekultywacji gruntów. Takie wnioski składane są co roku do 20 lutego. W tym roku wykonana była droga za ul. Grodzieńską. Gmina na modernizację tej drogi uzyskała dofinansowanie w kwocie 25 tys. zł. Jest to okres w którym należy się zastanowić i wybrać jedną z takich dróg. na najbliższym posiedzeniu Komisji radnym zostaną przedstawione ze trzy propozycje takich dróg do wyboru.

r. G. Okrasiński stwierdził, iż zarówno na posiedzeniu Komisji jak i na sesji nie otrzyma od Burmistrza odpowiedzi kiedy zacznie opracowywać dokumentację na drogę do wsi Czechowizna. radny zaproponował aby Rada zobowiązała Burmistrz do wykonanie tej dokumentacji i ewentualne rozliczenie z tego bo w innym przypadku możemy czekać jeszcze dwa lata.

Burmistrz wyjaśnił, że jeżeli chodzi o uregulowanie stanu prawnego tej drogi to wstępne kroki już zostały poczynione. Natomiast jeżeli chodzi o opracowanie dokumentacji to jest kwestia uzgodnienia z powiatem czy wykonujemy dokumentację tylko na własną drogę czy też na całość z drogą powiatową. Jest tam również do rozwiązania  kwestia przebudowy mostu koło P. Polińskiego gdzie sam most jest powiatu natomiast droga gminna jest do mostu, który kwalifikuje się do naprawy.

r. M. Wojtulewicz poinformowała, iż na sesji pod koniec lipca przekazała Burmistrzowi na piśmie wniosek mieszkańców ulicy Starodwornej o wykonanie przepustu koło posesji: P. S. Cuter, P. Iwanickiego. W dniu dzisiejszym radna przejeżdżała ul. Starodworną i ulica jak i chodniki są zalane na całej szerokości i ten problem pojawia się po każdych większych opadach deszczu. Zwrócił się z pytaniem, co w tej sprawie zostało uczynione.  Następnie radna przekazała Burmistrzowi na piśmie wniosek do Zarządu Powiatu o ujęcie w planie na lata na lata 2009 – 2011 wymiany chodnika na ul. Nowej po stronie parzystej.

Głos zabrał P. A. Snarski sołtys wsi Czechowizna poinformował, iż w ostatni okresie powiat wykonywał remont drogi we wsi Czechowizna cześć urobku z tej drogi wykorzystano na zasypanie zadoleń przy moście. Na pewnym odcinku została też poszerzona droga gminna i w tej chwili jest ona o nawierzchni gruntowej i w miarę możliwości należałoby ją podsypać żwirem.

r. J. Andraka zwrócił się z pytaniem odnośnie wytyczenia drogi koło P. Wardacha. Sprawa ta ciągnie się już od dwóch lat.

r. G. Okrasiński zwrócił się z pytaniem do Kierownika ZGKiM czy wie gdzie przebiega granica działki gminnej z której pobiera się żwir we wsi Grądy. Ponieważ w ostatnim okresie odbywał się pobór żwiru i pracował tam Ostrówek Zakładu było to jednak na działce prywatnej. Również droga dojazdowa przebiega przy starym żwirowisku natomiast ta która jest wykorzystywana obecnie przebiega przez prywatny grunt. 

P. J. Romanowicz wyjaśnił, iż rzeczywiście dotarły do niego takie informacje, że doszło do wejścia na prywatny grunt. Zaproponował spotkanie i ewentualne ustalenie, co w tej sprawie można zrobić. Przeprosił za wejście na grunt prywatny.

r. I. Dzięgielewska zwróciła się z pytaniem czy jest decyzja środowiskowa na drogę w Guzach a jeśli nie ma to dlaczego.

Burmistrz udzielił następujących odpowiedzi:

r. M. Wojtulewicz

Jeżeli chodzi o przepust na ul. Starodwornej to sprawa ta była dwukrotnie przekazana do powiatu raz jako wniosek po którejś sesji gdzie zgłaszała tą sprawę radna. Oraz po raz kolejny kiedy radna przekazała petycję mieszkańców. Burmistrz rozmawiał na ten temat z panem S. Cutrem natomiast do tej pory nie doszło do spotkania Kierownika Zarządu Dróg z Panem Cutrem, który większą część roku spędza zagranicą. Kilkakrotnie Kierownik Zarządu Dróg dzwonił z zapytaniem kiedy P. Cuter będzie, ale w ostatnim okresie nie było go w kraju. Być może pojawi się na święta. Spraw ta się przedłuża o jakimkolwiek wejściu na grunt bez jego zgody nie może być mowy. Wstępnie w rozmowach mówił, iż każdą propozycję powiatu rozważy. Przekazany wniosek w sprawie chodnik na ul. Nowej zostanie przesłany do powiatu.

P. A. Snarskiemu w przypadku drogi za P. Polińskim w miarę możliwości będzie to wykonane.

Przewodnicząca zaproponował, iż w przypadku wyboru dróg czy to ze środków z rekultywacji jak i innych środków należałoby je wcześniej zobaczyć, aby później łatwiej było podjąć decyzję, które drogi i w jakiej kolejności będą realizowane.

r. I. Dzięgielewskiej;

w przypadku drogi do Guzów udzieli odpowiedzi w dalszej części obrad ponieważ w tej chwili Burmistrz nie jest w stanie odpowiedzieć czy jest decyzja czy jej nie ma.

r. I. Dzięgielewska zauważyła, że gdyby taka decyzja była to można byłoby spróbować złożyć wniosek na tą drogę.

Burmistrz zauważył, iż raczej ten wniosek zyskałby niska ocenę po pierwsze ta nawierzchnia ma być wykonana z emulsji to nie jest nawierzchnia trwała, jest to również droga lokalna. Miała być ona wykonana z własnych środków a nie ze środków unijnych i dlatego też tutaj nie było potrzeby uzyskania decyzji środowiskowej.

P. R. Sidorski – Zastępca Burmistrza poinformował, iż wracając jeszcze raz wniosku na ul. Goniądzką to ta droga została wybrana z kilku powodów. Po pierwsze były spełnione kryteria wymienione w rozporządzeniu.

r. I. Dzięgielewska zauważyła, że skoro są wszystkie dokumenty to może warto złożyć wniosek na drogę do Guzów jest szansa, że ten wniosek może przejdzie nie powinno się rezygnować.

P. R. Sidorski dodał, iż zgadza się częściowo z radną, ale do złożenia kompletu dokumentów potrzebny jest jeszcze wniosek, którego opracowanie trwa kilka dni. I dlatego też chce podkreślić, iż ul. Goniądzka spełnia wszystkie kryteria i na tą ulicę był przygotowywany wniosek. Wskazywanie w dniu dzisiejszym innej drogi mija się z celem.

P. M. Wojtulewicz stwierdziła, iż nie do końca rozumie, o jaki odcinek tej ul. chodzi czy od posesji P. Rafałko czy też całą ulicę.

p. R. Sidorski wyjaśnił, iż projekt obejmuje trzy etapy. A więc asfaltowanie całej nawierzchni na odcinku 306 m od skrzyżowania z drogą krajową do posesji. P. Rafałko. Wykonanie nawierzchni nad kanałem sanitarnym na całej długości ulicy oraz bardzo szeroki zakres przebudowy, chodników, wjazdów, wymianę krawężników i oznakowanie pionowe i poziome. Wykonanie nawierzchni nad kanałem kanalizacyjnym stanowi 12% kosztów całej inwestycji.

r. J. Bielski poruszył sprawę różnych ogłoszeń, które notorycznie są rozmieszczane na słupach elektrycznych. Skoro odbywają się jakieś kiermasze w domu kultury to ten, który umieścił takie ogłoszenia powinien je po zakończeniu kiermaszu w ciągu dnia czy dwóch usnąć.

Burmistrz wyjaśnił, iż w przypadku ogłoszeń o różnego rodzaju kiermaszach w umowie, którą zawiera KOK organizator takiego kiermaszu zobowiązuje się do sprzątnięcia tych ogłoszeń, a jeżeli nie to po uprzednim zawiadomieniu usuwa się je na koszt tej firmy i na to zostanie uczulona dyrekcja KOK-u. W przypadku innych reklam, usług bankowych była taka akcja gdzie identyfikowano firmy na podstawie tych ogłoszeń i wzywało się ich do uprzątnięcia i trzeba to ponowić.

r. M. Wojtulewicz zwróciła się do kierownika ZGKiM odnośnie estetyki panującej na targowisku w Knyszynie a więc nieskoszona trawa, bałagan i śmieci pod stolikami skoro jest pobierana opłata targowa to należałoby zadbać o tą targowicę.

P. Kierownik w odpowiedzi poinformował, iż targowica przynajmniej dwa razy w roku była koszona. Dodał, iż w przyszłości zwróci na to baczniejszą uwagę.

Przewodnicząca zamknęła punkt 9 porządku obrad.                           

 

Do pkt. 10

 

Przewodnicząca otworzył punkt 10 porządku obrad. 

Do protokołu z XVII i XVIII sesji Rady Miejskiej w Knyszynie uwag nie wniesiono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołów z  XVII i XVIII sesji głosowało 14 radnych. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Rada przyjęła protokóły z XVII i XVIII sesji Rady Miejskiej w Knyszynie.

Przewodnicząca zamknęła punkt 10 porządku obrad. 

 

Do pkt. 11

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad, Przewodnicząca zakończyła obrady XIX sesji Rady Miejskiej w Knyszynie.

 

Protokółował

Andrzej Kudzinowski                                      Przewodniczący Rady Miejskiej

      

                                                                                           Irena Wysocka  

     

                                                                                             

                                               

                       

                                                            

                                                                                                                   

                               

                

 

                                                

             

          

Metryka strony

Udostępniający: Andrzej Kudzinowski

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2009-01-15

Data modyfikacji: 2009-01-15

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2009-01-15