Protokół z XVIII/08 sesji

Protokół Nr XVIII/08

 

z sesji Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 24 września 2008 r. która odbyła się w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Knyszynie w godz. 1500 - 1640 pod przewodnictwem Przewodniczącej Rady Miejskiej w Knyszynie - Pani Ireny Wysockiej  

 

Przewodnicząca Rady Miejskiej otworzyła obrady witając zaproszonych gości, radnych, przybyłych na obrady XVIII sesji Rady Miejskiej w Knyszynie. Stwierdziła, iż na stan 15 radnych w sesji uczestniczy 13 radnych, co zabezpiecza regulaminowe kworum do podejmowania prawomocnych uchwał (lista obecności załączona do protokółu).

Po otwarciu pkt. 2” Przedstawienie porządku obrad” Przewodnicząca poinformowała, iż zgodnie z art. 20 ust.1a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

Uwag i propozycji zmian do porządku obrad nie zgłoszono.                            

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 13 radnych. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych, a oto jego treść:

1.      Otwarcie obrad XVIII sesji Rady Miejskiej.

2.      Przedstawienie porządku obrad.

3.      Podjęcie uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2008 rok. 

4.      Wolne wnioski.

5.      Zakończenie obrad.

 

Do pkt. 3

Przewodnicząca otworzyła punkt 3 porządku obrad -  Podjęcie uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2008 rok.

P. B. Płońska – Skarbnik gminy przedstawiła i omówiła proponowane zmiany w budżecie gminy.

Ze strony Rady pytania i uwagi dotyczyły:

r. A. Pietlukiewicz zwrócił się z pytaniem z czego wynika ten wzrost kosztów asfaltowania odcinka drogi we wsi Grądy. Kosztorys był sporządzony miesiąc temu a tutaj okazuje się, że znowu jest wzrost kosztów inwestycji o 26 tys. zł. czy może zwiększył się zakres prac?.

Burmistrz w odpowiedzi poinformował, iż zakres prac nie uległ zmianie. Odbył się zgodnie z procedurą przetarg, na który zgłosiła się jedna firma i zaproponowała konkretną kwotę, która przekracza kwotę przeznaczoną na tą inwestycję w budżecie.  Sytuacja jest taka, że albo się unieważnia przetarg z uwagi na przekroczenie kwoty przetargowej i ogłasza się drugi przetarg. Ewentualnie Burmistrz proponuje rozważnie zwiększenia środków w budżecie na inwestycję i jej wykonanie. Jeżeli Rada uzna, iż taką kwotę należy w budżecie przeznaczyć na inwestycję to z firmą zostanie podpisana umowa i będzie rozpoczęte wykonawstwo, a jeżeli nie to będzie ogłaszany drugi przetarg.

r. A. Pietlukiewicz zauważył, iż w tym momencie na ogłoszenie drugiego przetargu nie ma czas, a gdybyśmy tą inwestycję rozpoczęli dużo wcześniej byłby czas na ogłoszenie drugiego przetargu być może wynik drugiego byłby lepszy nie wiadomo. Kosztorys inwestorski zawsze ma wyższe stawki od cen obowiązujących na rynku. 

Burmistrz stwierdził, iż rzeczywiście tak powinno być, ale odbywa się to różnie np.: na salę gimnastyczną w Kalinówce Kościelnej oferty złożyło dwie firmy i jedna z ofert była o ponad 200 tys. zł wyższa od kosztorysu.

r. A. Pietlukiewicz zwrócił się z pytaniem czy ktoś analizował jak te ceny zaproponowane przez tego wykonawcę, który złożył ofertę mają się w stosunku do cen obowiązujących na rynku czy one są zawyżone.

Burmistrz wyjaśnił, iż analizować można jeżeli są złożone przynajmniej dwie oferty. Poza tym są różnice w wykonywaniu jeżeli jest robiona droga krajowa, wojewódzka czy też gminna. Także o takim porównaniu trudno mówić.

Przewodnicząca poinformował, iż 31 marca była podjęta uchwała budżetowa zostało przyjęte, co w danym roku będzie robione. W tej uchwale między innymi przeznaczyliśmy 200 tys. zł na przebudowę drogi we wsi Grądy. Była to wiadome, że ta droga musi być zrobiona w tym roku. Nie musiał Pan pozyskiwać środków z zewnątrz bo w planie ujęto, że będzie to zrobione za kredyty i pożyczki. W dniu 21 kwietnia na sesji (tutaj Przewodnicząca odczytała fragment z protokołu z XII sesji Rady Miejskiej)  r. A. Pietlukiewicz –„ poruszył temat przebudowy drogi przebiegającej przez wieś Grądy. Zwrócił się z pytaniem kiedy zostanie coś zrobione w tym kierunku, kiedy będzie opracowana dokumentacja techniczna, kiedy zostaną rozpoczęte prace i na kiedy przewiduje się ich zakończenie?”. Burmistrz udzielił wówczas następującej odpowiedzi (cytat z protokołu) :”W przypadku drogi wchodzi w grę wystąpienie z zapytanie o cenę na opracowanie dokumentacji. Wykonawcy mają najczęściej własnych geodetów. Sprawy proceduralne są możliwe do wykonania w ciągu 2 miesięcy. Następnie jest wystąpienie o pozwolenie na budowę w tym przypadku raczej nie będzie ono potrzebne prawdopodobnie wystarczy tylko zgłoszenie”.  Na kolejnej sesji w dniu 30 czerwca  (Przewodnicząca odczytała fragment protokołu z XIII sesji Rady Miejskiej) r. „A. Pietlukiewicz:

- zwrócił się z pytaniem odnośnie prośby zgłoszonej na ostatnim posiedzeniu Komisji dotyczącej harmonogramu rzeczowego wykonania asfaltowania we wsi Grądy. Ta inwestycja jest zapisana w planie na ten rok. Minęło pół roku i nic się nie zmieniło. Na ostatniej sesji w kwietniu burmistrz potwierdził, iż do końca czerwca zostanie wykonana dokumentacja tym bardziej, że miała być to sprawa prosta a nic się nie dzieje. Radny ponowił swoją prośbę o przekazanie mu takiego harmonogramu, co pozwoliłoby na pilnowanie tych terminów.”

Burmistrz odpowiedział wówczas radnemu (tutaj następuje cytat z protokołu) „- harmonogram rzeczowy wykonania asfaltowania drogi we wsi Grądy.

Radnemu zostanie udzielona odpowiedź na piśmie na to pytanie”.

Na kolejnej sesji tj. w dniu 3 lipca nie ma nic na ten temat.

Następna sesja odbyła się w dniu 14 lipca (Przewodnicząca odczytała fragment protokołu z XV sesji Rady Miejskiej)  „Następnie Burmistrz nawiązał do pytania r. A. Pitlukiewicza na poprzedniej sesji odnośnie harmonogramu rzeczowego asfaltowania drogi do wsi Grądy. Poinformował, iż jeden projektant odmówił, drugi zrezygnował. W ostatnich dniach zgłosił się trzeci projektant pobrał dokumentację na obie drogi i w tym tygodniu ma udzielić odpowiedzi. Wówczas Burmistrz będzie mógł udzielić radnemu szczegółowej odpowiedzi”.

Kontynuując Przewodnicząca poinformował, iż zapytała pracownika Urzędu kiedy została  podpisana umowa na wykonanie dokumentacji. Odpowiedział, iż umowa została podpisana 28 lipca z terminem wykonania do 31 sierpnia i ta dokumentacja na tydzień przez terminem została dostarczona do Urzędu. Następnie zwróciła się z pytaniem co pan Burmistrz robił w okresie od 31 marca do 28 lipca. Czy nie można było zająć się tą sprawą wcześniej, co pozwoliłoby wcześniej ogłosić przetarg. Być może byłaby sytuacja taka jak w tej chwili, że zgłosił się tylko jeden wykonawca, ale wówczas byłby jeszcze czas na ogłoszenie drugiego przetargu a w tej chwili już takiej możliwości manewru nie ma ponieważ jakakolwiek zwłoka zagraża wykonaniu tej inwestycji w tym roku. Nic nie stało na przeszkodzie aby procedurę rozpocząć w kwietniu a najpóźniej w maju.

Burmistrz wyjaśnił, iż rzeczywiście budżet uchwalany był 31 marca jak P. Przewodniczącej doskonale wiadomo rok 2008 był rokiem przygotowania projektów do zadań unijnych. Projekty naszej gminie częściowo były przygotowane natomiast trzeba było wykonać dokumentacje na ul. Pocztową, Sienkiewicza, Konopnickiej. Dzięki staraniom Burmistrza oraz radnego powiatowego P. K. Bagińskiego zdążyliśmy opracować dokumentację na ul. Jagiełły, co tylko wzmocniło wniosek i dało możliwość uzyskania większej ilości punktów w klasyfikacji oceny wniosku. W tym okresie trudno było znaleźć wykonawcę dokumentacji na takie zadanie przy nawale prace przy opracowywaniu dokumentacji do wniosków unijnych. Przez okres trzech tygodni projektant z Łomży dojeżdżał żeby wykonać taką dokumentację, kolejny też nie dojechał. Dopiero trzeci wykonawca, który podpisał umowę 28 lipca wykonał to bardzo szybko. Natomiast od tego terminu, które Przewodnicząca wymienia sesje były praktyczne co tydzień z różnych powodów informacja była na bieżąco. Niezwłocznie po otrzymaniu dokumentacji zostało zgłoszone to do powiatu i ogłoszony przetarg, a przetarg to jest miesiąc czasu. Po przetargu Burmistrz rozmawiał z  Przewodniczącą zastanawiając się która forma jest lepsza czy ogłoszenie kolejnego przetargu czy też zwiększenie środków. Na pewno gdyby udało się wcześniej wykonać dokumentację przez pierwszego projektanta odbyłoby się to wszystko przynajmniej miesiąc wcześniej.

Przewodnicząca zauważyła, iż ten wniosek, na który powołuje się Burmistrz, że został złożony bardzo trudny wniosek, który rzeczywiście wymagał dużych nakładów pracy to wniosek ten został złożony pod koniec kwietnia. Nie mam do Pana pretensji, że Pan w miesiącu kwietniu niezwłocznie po przegłosowaniu uchwały budżetowej od razu nie przystąpił do pracy nad dokumentacją na tą drogę, ale później było jeszcze tyle miesięcy. W tej chwili rzeczywiście kwota 26839 zł nie jest małą kwotą jak na tą inwestycję. Na pewno Rada przyzna te pieniądze bo coś trzeba zrobić bo nie wiadomo czy w drugim przetargu ktoś przystąpi do niego. To wszystko jest zrozumiałe, tylko niezrozumiała jest bezczynność ze strony Burmistrza w tej sprawie. Kontynuując Przewodnicząca poruszyła sprawę przebudowy chodnika na ul. Kościelnej stwierdziła, że oczywiście bardzo dobrze, że ta inwestycja została dofinansowana przez gminę, ale jaka była kolejność. Uchwała przyznająca środki na to wykonanie chodnika była podjęta 9 września 2008 r. W dniu 10 września Przewodnicząca zainteresował się tą sprawą pojechała zobaczyć czy ten chodnik wymaga poprawienia. Ku zdziwieniu ten chodnik był już zrobiony zaraz na drugi po podjęciu uchwały. Był już wykonany demontaż, były już obrzeża pozostały drobne prace wykończeniowe może na 2- 3 dni. W dniu 11 września podczas dyżuru Przewodnicząca przeprowadziła z Kierownikiem ZGKiM rozmowę, który poinformował, iż prace przy przebudowie chodnika trwają od dwóch tygodni. Pytam czy jest podpisane porozumienie ze Starostą - nie ma jeszcze. Więc ta sprawa została przez Burmistrza załatwiona od końca najpierw ułożenie - nie zagwarantowane środki Rada nie wiedziała o tym. Następnie Przewodnicząca poinformowała, iż zgłasza to Komisji Rewizyjnej aby przyjrzała się tej sprawie na najbliższym posiedzeniu. Przewodnicząca dodała, iż nie jest za tym, żeby nie robić np.: chodnik, które wymagają remontów i cokolwiek się zrobi to jest zrobione, ale nie można decydować za Radę, że jest zrobione i Rada musi dać pieniądze tak ja dzisiaj na drogę jak Rada nie da to będzie na Radę.

Burmistrz stwierdził, iż wnioski rzeczywiście był składane do 25 kwietnia z tym, ze pewne procedury jeszcze biegły niektóre sprawy były uzupełniane jeszcze w miesiącu czerwcu.

Przewodnicząca stwierdziła, iż nie robił Pan tego sam rada przeznaczyła na to kwotę 9 tys. zł był specjalista, który pilotował tą sprawę. Rada nie miała zastrzeżeń i Rada przeznaczyła pieniądze dla tego pana, który to zrobił.

Burmistrz stwierdził, iż gdyby doszła do podpisania umowa z pierwszym projektantem nie byłoby żadnego problemu bo dawno byłoby to zrobione. Z jednej strony Przewodnicząca zarzuca bezczynność a z drugiej strony jeżeli gmina miała porozumienie z powiatem i zostawały w powiecie pieniądze i Starosta zaproponował, że są one do wykorzystania byli jeszcze pracownicy z robót publicznych, którzy są zatrudnieni na czas określony i tymi ludźmi dysponowaliśmy praktycznie do połowy września to czekając w tym momencie na decyzję Rady nie byłoby możliwości tego wykonania. Był na miejscu Wicestarosta obejrzał i zadecydował, iż ten chodnik kwalifikuje się do przebudowy  ponieważ na początku miały być robione tylko wjazdy. Porozumienie ze Starostą było podpisane wcześniej natomiast z uwagi na to, że jest to rozliczenie z Powiatem oni wkładają swoje materiały my robociznę więc żeby później nie zausterkowała tego Regionalna Izba Obrachunkowa poszło to na sesję jako odrębna uchwałą. Gdybyśmy czekali do tej sesji to tego chodnika nie byłoby zrobiłaby to gmina Jaświły czy Krypno bo też o taką rzecz się ubiegały. Mówienie z jednej strony, że jest bezczynność z drugiej zarzuca się, co innego. Chodnik został zrobiony i służy on mieszkańcom. Kolejna sprawa to prze ponad pół roku Burmistrz był wielokrotnie wzywany na rozmowy, przesłuchania często wielogodzinne trzeba było przygotować setki dokumentów w imię czego, że zerwał dach czy zrobił coś innego. Poroszę to też wziąć pod uwagę, iż trzeba było na to poświęcić mnóstwo czasu. Może Pani powiadomi o tym Radę.

Przewodnicząca stwierdziła, iż spraw jest jeszcze nie zakończona jak to nastąpi obowiązkiem Przewodniczącej będzie poinformować o tym Radę. Ta hala sportowa to jedno wielkie  nieudacznictwo i ktoś musi za to ponieść odpowiedzialność nie mówię, że Pan. Przewodnicząca dodała, iż wydaje się, że dzisiaj nie byłoby problemu znowu z podwyższeniem środków o kwotę  26 tys. zł na przebudowe drogi gdyby sprawa była zaczęta wcześniej.

r. I. Dzięgielewska stwierdziła, iż uważa, że te wyjaśnienia Burmistrza są mierne. W jednym i drugim przypadku jeśli chodzi o wykonanie chodnika na ul. Kościelnej jest to stawianie Rady pod ścianę. Mówi Pan, że wcześniej się dogadywał to trzeba było o tym wcześniej powiadomić Radę i zwołać sesję wcześniej. Przyjechał Wicestarosta pogadaliście i już robicie gdyby Rada nie przyznała tych środków to z czego wówczas Pan by pokrył te wydatki. Burmistrz podjął sam taką decyzję pomijając Radę nawet jeżeli założenia były słuszne. Jeżeli chodzi o drogę to już od stycznia trzeba było szukać projektanta ponieważ w projekcie budżetu były zapisane środki na tą drogę. Na każdej sesji radny domagał się informacji na ten temat a Burmistrz zwlekał czy ma Pan jakieś pisma, że Pan zlecał opracowanie dokumentacji. Mówi Pan, że miał Pan dużo zajęć bo musiał się stawić na policji na przesłuchania to chyba nie jest wina Rady.

r. A. Pietlukiewicz stwierdził, iż po tej dyskusji nasuwają się takie wnioski, iż jako Rada w przyszłości musimy bardziej egzekwować wykonywanie zadań i pilnowanie terminów zapisanych w budżecie. Opracować sposób dobry dla obu stron Rada pilnować aby to szło w dobrym kierunku a administracja, która jest od wykonywania inwestycji i załatwiania różnych spraw w miarę wywiązywała się ze swoich obowiązków wówczas nie będzie dochodziło do takich sytuacji jak w tej chwili, że nie mamy wyjścia bo nie mamy czasu aby ogłosić drugi przetarg. Mówiono tutaj, że duże siły były zaangażowane w opracowywanie tych projektów unijnych wygląda, że wszyscy pracownicy w tym Urzędzie pracowali nad tym jednym wnioskiem. Wydaje się, że tylko Burmistrz pracuje w tym Urzędzie ponieważ z każdą sprawą zwracamy się do Burmistrza jeżeli tych obowiązków Burmistrz nie przekaże swoim pracownikom to ta sytuacja będzie tak cały czas wyglądała.

Burmistrz stwierdził, iż proszę nie odnosić tego w kontekście dosłownym bo jeżeli mówił o wykonaniu dokumentacji to też mówił, że na wszystkich gminach i na wszystkich powiatach były robione w tym czasie dokumentacje i problem był z pozyskaniem projektanta można powiedzieć, że można było zacząć szukać projektanta na początku, ale przez pięć tygodni kolejni projektanci zwodzili gdyby nie to nie byłoby też problemu. 

r. A. Pietlukiewicz zwrócił się z pytaniem czy na opracowanie dokumentacji było jakieś zapytanie w formie pisemnej, czy wysyłano do kogoś pismo.

Burmistrz wyjaśnił, iż były zapytania telefoniczne.

r. A. Pietlukiewicz zauważył, iż rozmowy nie są nagrywane. 

P. R. Sidorski Zastępca Burmistrza odniósł się do uwagi radnego, że rzeczywiście rozmowy nie są nagrywane telefony są jednak po to, żeby z nich korzystać.

r. A. Pietlukiewicz stwierdził, iż jeżeli wykonuje się jakąś pracę to tym jakiś ślad po tej pracy powinien pozostać. Natomiast tutaj powołujecie się tylko na rozmowę telefoniczną. Nawet jeżeli ma to miejsce to chcąc otrzymać jakąś ofertę wysyła się zapytanie jest to normalny standard postępowania.  

Kontynuując P. R. Sidorski stwierdził, iż potwierdzeniem takiej rozmowy może być notatka służbowa . Jak Burmistrz informował był problem z pozyskaniem projektanta ponieważ był to okres opracowywania dokumentacji do wniosków unijnych. W tej chwili jest sytuacja taka, że jest ogłoszony przetarg i do 25 września trzeba coś zdecydować. Rada powinna zdecydować czy zwiększyć kwotę w budżecie na to zadanie a jeżeli nie zwiększać możemy ogłaszać drugi przetarg jest wystarczająco czasu żeby go zrobić. Jeżeli ogłosimy kolejny przetarg kto da zapewnienie, że cena będzie niższa. Gdybyśmy ogłosili ten przetarg miesiąc wcześniej też nikt nie zagwarantuje, że cena byłaby niższa. Przysłuchując się tym wypowiedziom nie do końca można zrozumieć o co w tej kwestii akurat chodzi.

r. A. Pietlukiewicz stwierdził, iż rzeczywiście nie mamy takiej gwarancji, że ta cena będzie niższa czy przystąpi ktoś inny do przetargu, ale nie mamy też gwarancji, że to w ogóle będzie wykonane bo już niedługo zaczyna się zima w przyszłym roku niewiadomo czy ktoś będzie chciał to zrobić bo wpłyną pieniądze z Unii będzie zainteresowanie dużo większymi zleceniami i może nikt się nie zgłosić. Natomiast gdybyśmy zaczynali to dużo wcześniej byłby czas przeprowadzenie wszystkich procedur.    

r. I. Dzięgielewska odniosła się do wypowiedzi Z-cy Burmistrza i stwierdziła, iż chodzi o to, że zostały zawalne terminy i teraz nie mamy innego wyjścia tylko musimy zgodzić się na to, żeby wykonawca wykonał inwestycję za kwotę, którą zaproponował bo jeżeli zostanie ogłoszony kolejny przetarg to nie ma szans żeby ta droga została wykonana w tym roku.

Przewodnicząca zauważyła, iż wzrastają wydatki na wynagrodzenia osobowe w przedszkolu o kwotę 32500 zł utworzono dodatkowe dwa etaty nauczycielskie. Zwróciła się z pytaniem o ile wzrosła liczba dzieci.

Burmistrz poinformował, iż dzieci w wieku 3-5 lat jest 35 dlatego też od września utworzono drugi oddział.

Innych pytań i uwag ze strony Rady nie zgłoszono.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2008 r.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 13 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XVIII/117/08)

Przewodnicząca zamknęła punkt 3 porządku obrad.

 

Do pkt. 4

Przewodnicząca otworzyła punkt 4 porządku obrad - Wolne wnioski 

Następnie zwróciła się do Burmistrza o udzielenie informacji w sprawie możliwości pozyskania środków ze ZPORR Burmistrz miał ostatnio wziąć udział w takim spotkaniu    

Burmistrz wyjaśnił, iż to spotkanie nie doszło do skutku. Uczestniczył w spotkaniu u Wojewody te środki, które zostały częściowo rozdysponowane zostały już wykorzystane. Obecnie przygotowujemy uzupełnienie wniosku na ul. Osiedla sprawa dotyczy uzyskania pozwoleń na budowę przy niektórych ulicach, które są bezwzględnie wymagane poprzednio wystarczyło zgłoszenie oraz wydanie nowych decyzji środowiskowych było trzy decyzje na ul. Osiedla, Pocztową, Konopnickiej i Sienkiewicza oraz na ul. Jagiełły. W porozumieniu z Urzędem Marszałkowskim i Starostwem zostały one wygaszone i wydana została jedna decyzja na całość. W tej chwili projektant uzupełnia dokumentację na ul. Pocztową, Sienkiewicza, Konopnickiej do wydania pozwolenia na budowę.

Przewodnicząca zwróciła się do kiedy został wyznaczony termin na te poprawki dokumentacji.

Burmistrz wyjaśnił, iż ten termin jest jednakowy dla wszystkich wnioski mają być złożone do końca października od tego terminu ma być jeszcze 14 dni na ewentualne poprawki.

r. A. Klimowicz zgłosił następujące sprawy:

- zapełnione wysypisko wiejskie w Zofiówce śmieci składowane są już na drodze,

- czy powiat zamierza coś zrobić z drogą Zofiówka – Nowiny Kasjerskie miano wyciąć krzaki, porównać i uzupełnić zadolenia,

- czy powiat zamierza coś zrobić z poboczem na przeciwko wjazdu do Zofiówki ( mieli to zrobić na wiosnę) ziemia z tego pobocza osypała się na jezdnię.

r. W. Sochoń zgłosił równanie drogi od P. Wróblewskiego do Knyszyn Zamek.

r. W. Klim zwrócił się z pytaniem na jakim etapie są prace związane z przebudową drogi Kalinówka Kościelna Guzy. Jak przedstawia się sprawa drogi do posesji P. Siemion i P. Szklarzewskich radny zgłaszał tę sprawę na poprzedniej sesji.

r. M. Wojtulewicz  zwrócił się z pytaniem do Burmistrza jakie wnioski wyciągnął z wyścigu Tour do Pologne jakie przygotowania i czy cokolwiek w tym kierunku było robione. Tak jak było to widać to nic nie było robione. Był to przykry widok w stosunku do innych miast. Jak się wjeżdżało do Moniek to tam było widać przygotowania, aż miło było patrzeć na to. Jak się wjeżdżało do Knyszyna to aż przerażenie brało: leżały suche drzewa na początku ul. Goniądzkiej, zaniedbane ulice czy tak to miało wyglądać kiedy taki obraz Knyszyna idzie na cały świat. Czy tak gospodarz dba o wygląd swojego miasta.  

r. I. Dzięgielewska zwróciła się do Burmistrza w sprawie jego wypowiedzi w telewizji regionalnej dotyczącej wyścigu Tour do Pologne. Burmistrz powiedział wówczas, że „wystrój świąteczny miasta jest przy świętach kościelnych”  Było to jednak wydarzenie międzynarodowe. Czy pan nie wstydzi się za te słowa.

Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem czy na placu zabaw w przedszkolu został ustawiony zestaw zabawek, który był zamówiony na wniosę i  jak przedstawi się sprawa z drugim zestawem, który miał trafić na plac zabaw przy ul. Jagiellońskiej. Dodała, iż w tej chwili jest zdania, że jeżeli nawet te zabawki już są to nie ma sensu montować ich na zimę bo będą niszczały lepiej zrobić to wczesną wiosną.

r. M. Wojtulewicz poruszyła sprawę wyglądu placu zabaw i jego otoczenia i stwierdziła, iż ten teren jest zaniedbany i nie sprzątnięty.

Przewodnicząca poruszyła sprawę przypadków dewastacji mienia, włamań, kradzieży, które zdarzają się na terenie miasta a jest to prawdopodobnie powodowane tym, iż znowu od godz. 100 do 300 wyłączane jest oświetlenie uliczne. Na wiosnę Rada przegłosował wniosek i w okresie letnim światło paliło się przez całą noc teraz ponownie jest wyłączane. Kontynuując zauważyła, iż oświetlenie uliczne został zmodernizowane i zastąpione energooszczędnym. Czy wobec tego gminy nie stać aby to oświetlenie czy to w mieście czy na wsiach paliło się przez całą noc. Jest to związane z większymi kosztami i w takiej sytuacji należy zrezygnować z wydatków na coś innego a te środki przeznaczyć na oświetlenie uliczne tak aby móc zapewnić ten luksus mieszkańcom. Następnie zwróciła się do Rady o wypowiedzi w tej sprawie.

Burmistrz udzielił następujących odpowiedzi:

r. A. Klimowicz:

- jeżeli chodzi o śmietnik między innymi w Zofiówce to Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Knyszynie zakupił specjalne metalowe koła, które mają być zamontowane na koparce Ostrówek potrwa to jeszcze około tygodnia. Wówczas Zakład będzie mógł własnym sprzętem wykonywać te prace na wysypiskach ponieważ do tej pory wynajmowano sprzęt do spychania wysypisk.

- jeżeli chodzi o drogę powiatową do Nowin Kasjerskich to sprawy: wycinki krzaków, równania oraz uszkodzony znak Nowiny Zdroje zostały przekazane do powiatu. Powiat informował, że jeżeli chodzi o wycinkę krzaków na drogach to przystąpi do tych prac jesienią podobnie jak gmina.

r. W. Sochoń

-droga do Knyszyn Zamek zostanie porównana własnym sprzętem Zakładu.

r. W. Klim

- droga Kalinówka Kościelna Guzy. Dokumentacja  została już opracowana. Tak jak wcześniej Burmistrz informował, przy dobrej pogodzie istnieje możliwość wykonania tej drogi, ale biorąc pod uwagę że na wykonanie drogi we wsi Grądy było bardzo małe zainteresowanie a tutaj droga ma być wykonana za pomocą emulsji to po prostu dokonane zostanie zgłoszenie i ta dokumentacja będzie przydatna na początek przyszłego roku.

- droga do P. Siemiona i P. Szklarzewskich Burmistrz wizytował tą drogę  pracownik Urzędu dopiero powrócił z urlopu i zajął się ta sprawą.

r. M. Wojtulewicz

- Jeżeli chodzi o wyścig Tour do Pologne to na wszystko potrzebne są pieniądze. Na Komisji w dniu 27 listopada ubiegłego roku Burmistrz przedstawił ofertę organizatorów wyścigu z możliwością zorganizowania lotnej premii w Knyszynie. Organizatorzy wówczas zapewniają część dekoracji. Spotkało się to wówczas z negatywną opinią ze strony Komisji.  Pomimo takich uwag, że ulice Knyszyna wyglądają brudno. To Burmistrz słyszał wielokrotnie opinie odmienne odnośnie wyglądu Rynku, poszczególnych ulic te opinie wyrażały osoby z Urzędu Wojewódzkiego, Marszałkowskiego oczywiście nie wszystko jest idealne na pewno można zawsze coś poprawić. Żeby to wszystko przygotować trzeba mieć pieniądze a jako takich na ten cel nie było. Natomiast na promocję gminy radni wiedzą ile jest przeznaczonych środków. Wydając pieniądze na różne zakupy Burmistrz mógłby dzisiaj być tak samo rozliczony dlaczego wydał takie pieniądze. Natomiast uwag radnej oraz Przewodniczącej odnośnie posesji „Lawiatanu” były tam chyba dwie reklamówki ze śmieciami zostało to natychmiast uprzątnięte jak i u pana Adamskiego oraz ul. Tykockiej, która jest jedną z czystrzych ulic natomiast na ul. Goniądzkiej w wielu przypadkach zostało to poprawione. Wracając do środków to tak samo ze strony radnych na sesji mogła być jakaś inicjatywa i przeznaczenie środków a na pewno byłoby to wówczas wykorzystane.

Przewodniczącej:

- Zabawki maja dotrzeć w najbliższy poniedziałek do przedszkola oraz na plac zabaw. W przedszkolu maja być zamontowane natomiast w przypadku placu zabaw jest to może i słuszna uwaga i mogą one gdzieś składowane. Niemniej jednak zabawki zostały zakupione z montażem i wiąże się to również prawdopodobnie z udzieloną przez firmę gwarancją.

Przewodnicząca zauważyła, iż w takie sytuacji zasadnym jest zamontowanie tych zabawek.

r. M. Wojtulewicz                                                                                                                                                                                      

- Rzeczywiście jeżeli chodzi o ten plac zabaw to był taki moment, że rosły tam zielska i nie było koszone teraz jest to w miarę potrzeb koszone. Jeżeli chodzi o zniszczone ogrodzenia to ogrodzenie siatką było poprawiane bodajże dwa lata temu natomiast to, że jest to niszczone to raczej nie jest to robione przez osoby przyjeżdżające z zewnątrz. Tego typu zdarzenia dewastacji i niszczenia mienia są zgłaszane na policję, która została uczulona na dwa miejsca tj. rejon parku oraz targowicy gdzie szczególnie popołudniu są największe skupiska młodzieży.

- Jeżeli chodzi o oświetlenie uliczne to Rada na wiosnę przyjęła taki wniosek żeby oświetlenie paliło się przez całą noc mieszcząc się w limicie godzin w ten sposób, iż zapalało się później i wcześniej gasło było to jednak okres letni. W tej chwili są sygnały od osób dojeżdżających rano do pracy kiedy pierwszy autobus jest około 430  i dlatego też w tym momencie kiedy ludzie poruszają się po ulicy nie można gasić światła ażeby paliło się wtedy kiedy ludzie śpią. Jeżeli jest taka wola ze strony Rady aby to światło paliło się przez całą noc to na kolejne sesji trzeba zwiększyć środki na oświetlenie. Jeszcze dzisiaj takie polecenie zostanie wydane i to światło przynajmniej w Knyszynie będzie paliło się przez cała noc. Jeżeli chodzi o wsie to na spotkaniach czy też zebraniach generalnie mieszkańcy zgłaszają aby te światło szczególnie w okresie jesiennym czy też zimowym zapalało się wcześniej popołudniu i wystarczy aby paliło się nawet do 2300 a rano zapalało się około 400.

Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem czy odbył się już przegląd gwarancyjny oświetlenia ulicznego bo jedna z lamp na ul. Pocztowej nie pali się od bardzo dawna.

Burmistrz odpowiedział, że taki przegląd jeszcze się nie odbył oświetlenie uliczne zostanie sprawdzone na terenie całej gminy i wymienione zostaną żarówki, które się nie palą.

r. M. Wojtulewicz nawiązała do wypowiedzi Burmistrza odnośnie placu zabaw i stwierdziła, iż ten plac w okresie letnim był wykoszony może dwa razy a wystarczyłoby żeby ta trawa była skoszona dwa razy czy też raz w ciągu miesiąca i już inaczej to by wyglądało. Jest na pewno pracownik, który za to odpowiada i który nie wykonywał swoich obowiązków. Kontynuując radna odniosła się sprawy wyścigu Tour do Pologne i stwierdziła, iż na to niepotrzebne były środki i nakłady tak jak to było w przypadku ul. Goniądzkiej wystarczył sygnał i od razu się to ruszyło. Należało pomyśleć o tym wcześniej są takie instytucje, które dbają oto i w przypadku kiedy ludzie nie sprzątają to może należy im o tym przypomnieć i wyegzekwować. Następnie zwróciła się z pytaniem czy jest możliwość uregulowania np.: w drodze uchwały Rady, że w przypadku kiedy są posesje gdzie nikt nie mieszka, albo jest kilku spadkobierców i nikt się tym nie interesuje żeby z ramienia gminy zostało to sprzątnięte i rachunek wystawiony dla tego, który powinien to sprzątnąć może w ten sposób nauczymy porządku. Jeżeli chodzi o ul. Tykocką było tam owszem sprzątnięte, ale nie tak jak trzeba nie było zamiecione przy krawężnikach. Przy tym Lawiatanie proszę nie mówić, że było tam dwie reklamówki bo tam było po prostu brudno zarówno przy koszach jak i na całym placu. Podobnie przy posesji P. Czarnieckiego, czy też przy sklepie „Renatka”.  Co do kosztów to wystarczyło wywiesić flagi i już by to inaczej wyglądało i nie trzeba na to nakładów. Tak samo należało poinformować o tym mieszkańców bo większość nawet nie wiedziała, iż ten wyścig będzie przejeżdżał przez Knyszyn.

r. G. Marecka zauważyła, iż jeżeli chodzi o ul. Goniądzką to tam gdzie te posesję są zamieszkała zostało sprzątnięte. Jeżeli są jakieś pretensje, że zostało to późno zrobione to można je kierować pod adresem radnej ponieważ poinformowała mieszkańców, iż wyścig będzie przejeżdżał około godz. 1430 i mieszkańcy zadeklarowali, że do tej pory będzie sprzątnięte i tak też się stało.
Burmistrz nawiązał do propozycji obciążania kosztami sprzątnięcia przed posesją właścicieli bądź spadkobierców i zauważył, iż kiedy nie ma prawowitych właścicieli to trudno jest wyegzekwować od spadkobierców podatek a co dopiero opłatę za sprzątnięcie. Do tej pory odbywało się to w ten sposób, iż odbywał się przegląd ulic i chodników z udziałem policjanta  i  właściciele u których stwierdzono zaniedbania otrzymywali na piśmie wezwanie do sprzątnięcia. Następnie było to sprawdzane przez policjanta, który jeżeli nie było sprzątnięte wyznaczał termin a następnie to sprawdzał i jeżeli to nie przyniosło skutku wystawiał mandat. Kilka posesji gdzie nie ma właścicieli, albo są trudności z ich ustaleniem zostały sprzątnięte przez Zakład jeszcze kilka takich posesji zostanie sprzątnięte na jesieni.

Przewodnicząca zauważyła, iż należy określić terminarz przeglądów np. dwa razy do roku i później konsekwentnie wykonywać tego wspólnie wizyty urzędników z policją na pewno jakiś skutek przyniosą.

r. G. Marecka zwróciła się aby później ktoś sprawdził jak te prace zostały wykonane na przykładzie ul. Goniądzkiej są takie przypadki, że zostało to sprzątnięte byle jak.

Innych pytań uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca zamknęła punkt 4 porządku obrad.                           

 

Do pkt. 5

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad, Przewodnicząca zakończyła obrady XVIII sesji Rady Miejskiej w Knyszynie.

 

Protokółował

Andrzej Kudzinowski                                      Przewodniczący Rady Miejskiej

      

                                                                                           Irena Wysocka  

  

Metryka strony

Udostępniający: Andrzej Kudzinowski

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2009-01-15

Data modyfikacji: 2009-01-15

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2009-01-15