Protokół z XII/08 sesji

Protokół Nr XII/08

 

z sesji Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 21 kwietnia 2008 r. która odbyła się w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego 

w Knyszynie w godz. 1400 - 1630 pod przewodnictwem Przewodniczącej Rady Miejskiej w Knyszynie - Pani Ireny Wysockiej  

 

Przewodnicząca Rady Miejskiej otworzyła obrady witając zaproszonych gości, radnych, sołtysów oraz przybyłe społeczeństwo na obrady XII sesji Rady Miejskiej w Knyszynie. Stwierdziła, iż na stan 15 radnych w sesji uczestniczy 14 radnych, co zabezpiecza regulaminowe kworum do podejmowania prawomocnych uchwał (lista obecności załączona do protokółu).

Po otwarciu pkt. 2” Przedstawienie porządku obrad” Przewodnicząca poinformowała, iż zgodnie z art. 20 ust.1a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady. Następnie Przewodnicząca zwrócił się z zapytaniem czy są propozycje zmian do porządku obrad.

Burmistrz zaproponował wprowadzenie do porządku obrad jako punkt 8 Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia programu inwestycji wieloletnich Gminy Knyszyn na lata 2008-2011. Projekt tej uchwały był przedstawiony na Komisjach Rady.

Przewodnicząca zaproponowała po pkt. 3 Interpelacje i wnioski radnych wprowadzić punkt 4 o który wnioskowano na Komisjach Rady: Sprawozdanie z wykonania planu finansowego SP ZOZ w Knyszynie za 2007 r. Z uwagi na to, iż przedstawiciele ZOZ-u nie mogli być obecni na Komisji. Pozostałe punkty porządku obrad otrzymują odpowiedni numeracje o jeden niższą. 

Innych uwag propozycji zmian do porządku obrad nie zgłoszono.                            

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 14 radnych. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych, a oto jego treść:

1.      Otwarcie obrad XII sesji Rady Miejskiej

2.      Przedstawienie porządku obrad.

3.      Interpelacje i wnioski radnych.

4.      Sprawozdanie z wykonania planu finansowego SP ZOZ w Knyszynie za 2007 r.

5.      Informacja Burmistrza z działalności gminy w okresie między sesjami.

6.      Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2007 r.

a)      przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej w sprawie zaopiniowania sprawozdania Burmistrza Knyszyna z wykonania budżetu gminy za 2007 rok,

b)      przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku o przedłożonym przez Burmistrza Knyszyna sprawozdania z wykonania budżetu za 2007 rok

7.      Absolutorium Burmistrzowi Knyszyna za 2007 r.

a)      przedstawienie wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Knyszyna z tytułu wykonania budżetu za 2007 rok,

b)      przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną wniosku o udzielenie Burmistrzowi absolutorium za 2007 r.

c)      podjęcie uchwały w sprawie absolutorium Burmistrzowi Knyszyna za 2007 rok         

8.      Podjęcie uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2008 r. 

9.      Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia programu inwestycji wieloletnich Gminy Knyszyn

       na lata 2008-2011. 

10. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.

11. Wolne wnioski.

12. Przyjęcie protokołu z XI sesji Rady Miejskiej w Knyszynie.

13. Zakończenie obrad.

 

Do pkt. 3

Przewodnicząca otworzyła punkt 3 porządku obrad

Interpelacje i wnioski ze strony Rady zgłosili:

r. J. Andraka:

- Zwrócił się z pytaniem jak przedstawia się sprawa związana z inspektorem nadzoru hali sportowej w Knyszynie. Burmistrz informował, iż sprawa była zgłoszono do prokuratury, co dalej dzieje się w tej sprawie?. Gmina ma sfinansować remont dachu w nowej sali, która został odebrana przez tego inspektora a więc tutaj też jest jego jakaś odpowiedzialność w tej sprawie?.

r. A. Pietlukiewicz:

- nawiązał do swojej interpelacji z roku ubiegłego dotyczącej odnowienia tablicy informacyjnej we wsi Grądy. Z tego, co jest wiadome radnemu tablica jest  w trakcie odnawiania, ale trwa to już prawie rok i nic w tej sprawie się nie dzieje ?.

- następnie poruszył sprawę pojemników na odpady do selektywnej zbiórki. Zwrócił się z pytaniem kiedy takie pojemniki pojawią się w poszczególnych miejscowościach.

- poruszył temat przebudowy drogi przebiegającej przez wieś Grądy. Zwrócił się z pytaniem kiedy zostanie coś zrobione w tym kierunku, kiedy będzie opracowana dokumentacja techniczna, kiedy zostaną rozpoczęte prace i na kiedy przewiduje się ich zakończenie?.

Innych interpelacji i wniosków nie zgłoszono.

Przewodnicząca zamknęła punkt 3 porządku obrad.

 

Do pkt. 4

Przewodnicząca otworzyła punkt 4 porządku obrad. Następnie udzieliła głosu Głównej Księgowej SP ZOZ w Knyszynie P. A. Ejsmont Szklanko.

P. A. Ejsmont Szklanko poinformowała, iż za 2007 r. plan ZOZ-u w stosunku do założeń został wykonany w 104%. Na podstawie aneksu Narodowy Fundusz Zdrowia zwiększył przychód w oddziale wewnętrznym oraz poradni kardiologicznej o 87600 zł. Zaniżone jest wykonanie w opiece długoterminowej z powodu braku pacjentów. Natomiast w POZ-ecie z założonych przychodów odliczeniu podlegają kwoty przeznaczone na podwyżki z tytułu ustawy wobec tego ogólny przychód przychodni uległ obniżeniu o 66318 zł. dlatego też  plan został wykonany tylko w 88%. Nie wykonano planu z tytułu wpłat za obiady bo pracownicy w mniejszym stopniu korzystają z posiłków na terenie zakładu. Uległy obniżeniu wpłaty za ochraniacze ponieważ ustawa o zakażeniach szpitalnych zakazuje obecnie używania ochraniaczy. W 173,68% wykonano plan sprzedaży usług medycznych i laboratoryjnych i więcej wykonano usług medycznych i laboratoryjnych płatnych. Pozostałe koszty operacyjne i finansowe kształtują się na poziomie 120465 zł. w stosunku do planu wykonanie kształtuje się na poziomie 212,46% jest tutaj czynsz za najem lokalu, refundacja kosztów z Urzędu Pracy za zatrudnienie osób bezrobotnych z tego tytułu ZOZ otrzymał kwotę 25 tys. zł. Ponadto mamy tutaj również wszelkie darowizny, umorzenia podatków i przeterminowanych zobowiązań wobec dostawców towarów i usług. Nieznacznie o 8% przekroczono plan kosztów za 2007 r., ale dlatego, że większe koszty poniesiono w związku z zakupem drewna opałowego do kotłowni oraz węgla do kuchni. Jest to kwota 50458 zł. z tym, że na zakup samego drewna opałowego wydano 63743 zł plus 7 tys. zł na węgiel do kuchni. Na zakup drobnego sprzętu medycznego wydano kwotę 26701 zł. Na odczynniki do laboratorium 36353 zł. na środki czystości 10761 zł, leki 68654 zł., krew, tlen to kwota 8261 zł. materiały opatrunkowe 2100. Żywienie pacjentów na oddziałach szpitalnych 48943 zł. Za kwotę 20977 zł zakupiono materiały niskocenne takie jak szafy kartoteczne, lodówka do przechowywania szczepionki dla przychodni Rejonowej, wózek do przechowywania brudnej i czystej bielizny do ZOL, pompa strzykawkowa na oddziały szpitalne, zestawy termosów i pojemników do posiłków, zakupiono nowy monitor oraz wykonano zabudowę meblową do dyżurki lekarskiej. Przekroczono plan usług obcych dotyczy to głównie usług transportowych świadczonych przez Pogotowie Ratunkowe, najczęściej z izby przyjęć sporadycznie z oddziału wewnętrznego jest to kwota dosyć duża bo w stosunku do roku 2006 wyższa prawie o 100% tj. 9924 zł. O 64% wzrosły koszty wywozu nieczystości komunalnych oraz odpadów medycznych, naprawy i przeglądy sprzętu medycznego to koszt 5141 zł. Pozostałe usługi obce to kwota 31873 zł i jest wyższa w stosunku do 2006 r. o 68%. Podatki i opłaty największym kosztem jest składka na PFRON za 2007 r. wyniosła ona 32901 zł. z tego Zakład opłacił kwotę 21026 zł. plus odsetki 556 zł oraz z tego tytułu podatek do Urzędu Skarbowego w kwocie 3988 zł. w 2007 r. zwiększył się koszt wynagrodzeń oraz świadczeń na rzecz pracowników w związku z ustawą z 2006 r. dotyczącą wzrostu wynagrodzeń. Do przekroczenia planu o 5,54% przyczynił się bezpośrednio wzrost zatrudnienia personelu medycznego. Amortyzacja, która nie jest wydatkiem, ale kosztem jej wartość wzrosła w związku z zakupem nowego aparatu RTG a także zakupem samochodu sanitarnego. Przy pozostałych kosztach dużym wydatkiem są ubezpieczenia majątkowe 8978 zł, które co roku wzrastają, delegacje na szkolenia, prowizje bankowe za prowadzenie rachunku podstawowego, prowizja za udzielnie kredytu bankowego, odsetki od kredytu i zobowiązań.

W 2007 roku wymieniono drzwi wejściowe do laboratorium oraz do budynku a prowadzące do kuchni szpitalnej, wymieniono trzy okna na klatkach schodowych budynku oddziału wewnętrznego, zakupiono 50 kpl pościeli na oddziały szpitalne, wymieniono 3 pompy wodne w piecach kotłowni. Systematycznie pomieszczenia zakładu są dostosowywane do wymogów zawartych w programie dostosowawczym poprzez montaż uchwytów i elektrycznych wentylatorów w toaletach, listew przypodłogowych w pomieszczeniach przychodni i oddziałach szpitalnych. Na dzień 31 grudnia zakład posiadał zobowiązania wobec dostawców towarów i usług na kwotę 24090 zł. z tego wymagalne na kwotę 2503 zł. PEFRPN ogółem 156841,92 zł z tego wymagalne 154119 zł. Urząd Skarbowy 20725 zł. ZUS 106806 zł obie kwoty nie są wymagalne. Wobec tego Zakład nie posiada zobowiązań wymagalnych wobec Urzędu Skarbowego i ZUS-u. Wynagrodzenia pracownikom wypłacane są na bieżące. Na koniec 2007 r. zobowiązana z tytułu wynagrodzeń wynosił 101276 zł w całości nie były wymagalne. Zakład nie posiada środków finansowych na wypłatę wynagrodzeń z tytułu „ustawy 203” dlatego przeterminowały się te zobowiązania i z dniem 31 grudnia 2007 r. została rozwiązana rezerwa jest to kwota 140514 zł.

Pytań i uwag ze strony Rady do przedstawionego sprawozdania nie zgłoszono.

Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem, co będzie z zaległościami wobec PEFRON.

P. A. Ejsmont Szklanko wyjaśniła, iż ubiegły piątek odbyła się rozprawa w Sądzie Administracyjnym w Warszawie. Sąd uchyli decyzję Prezesa PEFRON, co do zobowiązań ZOZ-u dopatrzył się w niej nieprawidłowości i obecnie czekamy na ponowną odpowiedź Prezesa PEFRON-u.  Jeżeli będzie negatywna niestety, ale trzeba będzie to spłacić. W tej chwili zaległości wobec PEFRON-u wynoszą 184 tys. zł. Dzięki temu, że udało się zatrudnić 4 osoby niepełnosprawne to składka miesięczna na fundusz wynosi tylko 184 zł. Natomiast w latach 2003-2005 wynosiła 3500 zł. miesięcznie.

P. D. Miłek – Kurzątkowska Dyrektor SP ZOZ w Knyszynie poinformowała, iż w 2002 r. składka na PEFRON została umorzona. W kolejnych latach ZOZ nie płacił na PEFRON z uwagi na to, iż było to zbyt duże obciążenie dla zakładu. Wyjściowy kontrakt ZOZ-u w latach 2001-2002 stanowił 30% kontraktu jaki mamy obecnie. Natomiast zatrudnienie kształtowało się na podobny poziomie. Świadczy to tylko o tym jak ZOZ był nie dofinansowany. ZOZ Knyszyński jest też w jakiś sposób pokrzywdzony ponieważ praktycznie wszystkie ZOZ-y, które skorzystały z programu restrukturyzacji miały umorzone składki na PEFRON. Niestety z tego programu mogły skorzystać tylko te ZOZ-y które powstały przed 2001 r. ZOZ będzie stała się nadal o umorzenie tej zaległości lub jej części, ewentualnie rozłożenie na raty. Ta zaległość stanowi bardzo duża kwotę jest to miesięczny kontrakt z NFZ.

Następnie P. Dyrektor zwróciła się w sprawie rozbiórki budynku starej przychodni. W ostatnim czasie fragment blachy z pokrycia dachowego spadła na wjazd na teren szpitala. Ten budynek oprócz tego, że nie jest ozdobą stwarza coraz większe zagrożenie.

Burmistrz wyjaśnił, iż dwukrotnie był już ogłaszany przetarg na rozbiórkę tego budynku. Żaden nie doszedł do skutku w pierwszym nie było chętnych w drugim przypadku było dwóch zainteresowanych ale oprócz tego, że rozbiorą ten budynek za materiał zażądali dopłata. Należy na to przeznaczyć jakąś kwotę z budżetu i wówczas można rozpisać przetarg. Nawet jeżeli te prace wykona ZGKiM to również trzeba na to przeznaczyć jakieś środki.

Przewodnicząca zauważyła, że ten temat wraca co pewien okres czasu. Wobec czego należy podjąć ostatecznie jakąś decyzję. Zaproponował ogłosić przetarg jeżeli nie zgłosi się żaden chętny to trzeba będzie wygospodarować jakąś kwotę z budżetu gminy i wykonać to jak najszybciej.

Przewodnicząca zgłosiła wniosek o rozpoczęcie procedury rozbiórki budynku po starej przychodni w SP ZOZ Knyszyn.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za wnioskiem głosowała 14 radnych.

Rada przyjęła wniosek.                                                                                

Przewodnicząca zamknęła punkt 4 porządku obrad.

 

Do pkt. 5

Przewodnicząca otworzyła punkt 5 porządku obrad. Następnie udzieliła głosu Burmistrzowi.

Burmistrz przedstawił następujące informacje z działalności gminy za okres między sesjami:

- rozstrzygnięto konkurs ofert na podsypywanie i równanie dróg. W obu przypadkach wybrano ofertę P. Leszka Grzegorczyka z Moniek. Od tygodnia trwają prace na drogach i jeżeli nie będzie przeszkód ze strony pogody mają być one zakończone do końca tego tygodnia.

- Gmina Knyszyn otrzymała dofinansowanie na budowę sali gimnastycznej w Kalinówce Kościelnej z PEFRON-u w kwocie 400 tys. zł. Podpisanie umowy ma odbyć się w dniu jutrzejszym.

- zatrudniono w ramach robót publicznych 7 osób. W dniu dzisiejszym wystąpiono o zatrudnienie dodatkowo 2 osób. Będą one zatrudnione w terminie późniejszym. Aktualnie trwają prace porządkowe przy posesjach gminnych i odkrzaczaniu dróg.

- w ostatnim okresie przy pomocy mieszkańców Kalinówki Kościelnej oraz r. J. Andraka przygotowano salę katechetyczną do utworzenia „wioski internetowej” . Pozostał jeszcze do ułożenia gres na posadzce.

- zawarto również porozumienie w sprawie dofinansowania modernizacji ulicy Władysława Jagiełły do wniosku, który będzie składany do RPOWP. W dniu jutrzejszym to porozumienie ma być odebrane ze Starostwa.

- Rozpoczęto prace w sprawie kanalizacji ul. Obozowej, Tykockiej oraz bez nazwy. Prace geodezyjne będą wykonane przez firmę, która wykonywała poprzednio te prace z uwagi na  niższe koszty.

- podpisano porozumienie między naczelnikiem Urzędu Skarbowego a Burmistrzem w sprawie zorganizowania okresowego punktu obsługi podatnika w siedzibie Urzędu Miejskiego w Knyszynie. W dniach od 21 kwietnia do 30 kwietnia w godzinach od 1000 do 1300 będzie pracownik Urzędu Skarbowego, u którego będzie można złożyć zeznania podatkowe.

Pytań i uwag ze strony Rady nie zgłoszono.

Przewodnicząca zamknęła punkt 5 porządku obrad.

 

Do pkt. 6

Przewodnicząca otworzyła punkt 6 porządku obrad  

    

a)       

Przewodnicząca przedstawiła opinię Nr 2/2008 Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 9 kwietnia 2008 r. w sprawie zaopiniowania sprawozdania Burmistrza Knyszyna z wykonania budżetu gminy za 2007 r. (opinia w załączeniu).    

 

b)       

Przewodnicząca przedstawiła Uchwałę Nr II. 0131-1-25/08 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 28.03.2008 r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Burmistrza Miasta i Gminy Knyszyn sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2007 rok (uchwała w załączeniu)  

Pytań i uwag ze strony Rady nie zgłoszono.

 

Przewodnicząca zamknęła punkt 6 porządku obrad.

 

Do pkt. 7   

Przewodnicząca otworzyła punkt 7 porządku obrad 

a)       

 

Przewodnicząca przedstawiła wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Knyszynie o podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Knyszyna z tytułu wykonania budżetu za 2007 r. (wniosek w załączeniu).

  

b)       

Przewodnicząca przedstawiła Uchwałę nr II.0131-2-54/08 Składu Orzekającego Regionalnej izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 15.04.2008 r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta i Gminy Knyszyn wniosku o udzielenie Burmistrzowi absolutorium za 2007 rok. (uchwała w załączeniu)

Pytań i uwag ze strony Rady nie zgłoszono.

       

c)       

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie absolutorium Burmistrzowi Knyszyna za 2007 rok   

Pytań i uwag ze strony Rady nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 12 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosu. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych  (w załączeniu uchwała Nr XII/87/08).

Przewodnicząca zamknęła punkt 7 porządku obrad.

 

Do pkt.8      

Przewodnicząca otworzyła punkt 8 porządku obrad. Podjęcie uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2008 r. Poinformowała, iż projekt tej uchwały był przedmiotem obrad Komisji Rady Miejskiej. Następnie otworzyła dyskusję.

r. I. Dzięgielewska zauważyła, iż w załączniku Nr 3 do uchwały w podsumowaniu kolumny 10 wystąpił błąd sumaryczny ponieważ jest kwota 1114892 zł a powinno być 800000 zł .

Następnie zwróciła się z pytaniem kiedy będą ogłoszone konkursy na termomodernizację budynków oświatowych?.

r. M. Wojtulewicz zwróciła się z pytaniem na co jest przeznaczona kwota 9077 tys. zł w punkcie przebudowa ulic w Knyszynie ta kwota jest ujęta w wydatkach na 2008 r.

Burmistrz w odpowiedzi poinformował, iż wymieniona kwota 9077 zł przeznaczona jest na: 9000 należność za opracowanie studium wykonalności oraz 77 zł. opłata dla sanepidu.       

Jeżeli chodzi o termomodernizację to mamy wspólnie przygotowany wniosek z Samorządów Dorzecza Biebrzy i Narwi. Z Dorzecza Narwi zrezygnowaliśmy. I jak tylko będzie rozpisany konkurs to wniosek zostanie złożona ponieważ dokumentacja jest przygotowana.

r. I. Dzięgielewska zauważyła, iż tą inwestycję być może również trzeba przełożyć na 2009 r skoro drogi przenosimy na rok przyszły i wiadomo, że termin składania wniosków do 25 kwietnia 2008 i do realizacji tej inwestycji nie dojdzie w tym roku. A tutaj nie ma nawet ogłoszonego terminu naboru wniosków.

Burmistrz odpowiedział, iż być może tak będzie, ale na dzisiaj nie ma jeszcze ogłoszonej ścieżki konkursowej. Poprzednio jak korzystaliśmy ze środków na termomodernizację to procedura była inna i trwała znacznie krócej. Wcześniej była informacja, że nabór wniosków miał być ogłoszony z końcem maja. Dopiero wówczas kiedy będzie to ogłoszone będzie można określić, czy wykonanie będzie możliwe. Część prac przy termomodernizacji można wykonywać w okresie zimowym.

r. A. Pietlukiewicz zwrócił się z pytaniem czy przy opracowaniu projektu na termomodernizację uwzględniono w przypadku Knyszyna dostosowanie obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych między innymi P. Dyrektor zgłaszał potrzebę instalacji windy.

Burmistrz wyjaśnił, iż sprawach termomodernizacji aby uzyskać jak najlepsze efekty ekonomiczne i uzyskać dofinansowanie to jest ściśle związane z uzyskaniem odpowiedniego współczynnika każde inne dodatkowe roboty obniżają procent dofinansowania więc jeżeli chodzi o sprawę Kalinówki Kościelnej jest to już rozwiązane. Natomiast w przypadku Knyszyna jest to sprawa samego wjazdu i przy sali gimnastycznej jest. W przypadku budynku szkoły nie ma większych możliwości jeżeli mówimy o windzie czy podobnych rozwiązaniach są to sprawy konstrukcyjne budynku i przy termomodernizacji takich rzeczy się nie ujmuje.

r. A. Pietlikiewicz zauważył, iż taka winda nie wpływa na osłabienie konstrukcji budynku ponieważ montowana jest ona na zewnątrz.

Burmistrz zauważył, iż nie wpływa również na wskaźnik uzyskania efektów ekonomicznych uzyskania ciepła.

r. A. Pietlukiewicz stwierdził, iż chodziło o coś innego aby uwzględnić w projekcie montaż widny tak aby w przyszłości nie trzeba było niszczyć elewacji.

Burmistrz wyjaśnił, iż to co sygnalizuje radny jest to szerszy temat i taki montaż windy jest to wydatek kilkuset tysięcy złotych. Gmina nie ma obowiązku zapewnienia warunków do nauki uczniom z orzeczeniem o stopniu niepełnosprawości. Zrobiono salę lekcyjna na dole w tej chwili jest jedno dziecko niepełnosprawne i w najbliższych latach nie będzie innych. To dziecko powinno skończyć nauczanie zintegrowane w tej szkole natomiast dalsza naukę powinno podjąć w szkole w Białymstoku, która jest do tego przystosowana.

r. M. Wojtulewicz poprosiła o wyjaśnienie dokładnie na co wydatkowano te 9 tys. zł. o, co chodzi z tym studium wykonalności.

P. B. Płońska – Skarbnik Gminy wyjaśniła, iż kwota 9 tys. zł przeznaczona jest na opłacenie studium wykonalności.

Przewodnicząca zwrócił się do Burmistrza - do 30 kwietnia jest możliwość złożenia wniosku o środki z rezerwy Ministra, co należy dołączyć do tego wniosku.

Burmistrz wyjaśnił, iż jest to oczywiście specjalny druk wniosku, który należy wypełnić, do tego potrzeby jest kosztorys na prace i zagwarantowane minimum 50% środków w budżecie na ten cel.

Przewodnicząca zwrócił się z pytaniem kiedy będzie kosztorys.

Burmistrz wyjaśnił, iż kontaktował się z wykonawcą ekspertyzy. I informację o kwocie potrzebną do wniosku na pewno uzyska w najbliższym czasie.

r. I. Dzięgielewska zwróciła się do Burmistrza w programie telewizyjnym powiedział Pan, iż będzie szukał pieniędzy z zewnątrz. Czy koniecznie musimy poświęcać 120 tys. zł środków budżetowych czy nie ma jakiś innych możliwości tym bardziej, że mamy dużo zaplanowanych wydatków. Jak gdyby Pan ponosi winę też, za to że hala wymaga dalszych remontów. Wiadomym nam wszystkim jest, że wykonawca, który tak się ślimaczył z tą  budową został wyłoniony bez przetargu. Pan ominął te przepisy gdyby prawo było stosowane to byłoby zupełnie inaczej. Przepłacono temu wykonawcy 270 tys. zł. Straty oszacowano na 600 tys. zł. także inwestycja ta zamknęła się około milionowymi stratami teraz jeszcze dodatkowo musimy przeznaczyć 120 tys. zł. Czy nie ma innej możliwości tylko z budżetu bo to tak trochę nie jest w porządku mamy tyle rzeczy do wykonania. A tutaj musimy ciągle naprawiać te rzeczy, które powinny stać i przynosić nam korzyści.

Burmistrz zwrócił się do radnej- gratuluję Pani, że ma taką wiedzę i nie zmieni Pani zdania kto ponosi za to winę. Mógłbym odpowiedzieć w taki sposób, że gdyby sala na którą przygotowywałem dokumentację została zrealizowana w terminie przychodząc tutaj pięć lat temu nie musiałbym jej kończyć. Sala miała być zakończona przez kogo innego i innym terminie. W 2002 r. były przesunięcia terminów. Natomiast to, że na etapie wykonawstwa są upadki firm to się zdarza. A to czy ja zatrudniłem prawidłowo czy nie to chyba miedzy innymi pani wystąpiła i chyba wie jaka jest sytuacja. Jeżeli chodzi o środki to mówiąc tutaj nie robię z tego sensacji bo jeszcze nikomu telewizja ani gazeta nie pomogła, ale jeśli ktoś usilnie wieży, że dla gminy pomoże pozyskać pieniądze albo coś zrobić telewizja i pras to gratuluję. Natomiast między innymi przy znalezieniu swoich 50% środków są pieniądze, które można pozyskać z zewnątrz a nie są to małe pieniądze. Zapisana jest tutaj kwota 120 tys. Prawdopodobnie będzie to kwota mniejsza. Jest to jedyna możliwość pozyskania  środków skoro odpadła sprawa ubezpieczenia. Natomiast czyja to jest wina to  z jednej strony działa policja, prokuratura z drugiej strony opracowaliśmy własną ekspertyzę. Natomiast są problemy z pozyskaniem dokumentów źródłowych, które są przejęte przez prokuraturę i tam są przechowywane. 

Przewodnicząca zwróciła się do Burmistrza, iż każde wytłumaczenie jest dobre. Druga firma, która to budowała nie śledził Pan tego bardzo dobrze. Byłam radną tamtej kadencji, ile było zgłoszeń między innymi przez P. radnego W. Golc, nic się nie robiło, długie przerwy. Faktem jest to, że wypłacono pieniądze za to, co nie zostało wykonane to ja nie wiem komu to przypisać to nie jest kwota 2 tys., że na inwestycji nie można było tego zauważyć. To jest kwota ponad 200 tys. zł. Drugi raz zapłacone za sprzęt sportowy 54 tys. zł to jest prawie 300 tys. Pan podczas Komisji mówił, że nie stać nas na jakieś tam inwestycje bo trzeba było dać: dla ZOZ-u, ale chciałam zauważyć, że ZOZ jak dostał 300 tys. zł to my korzystamy wszyscy z  tego z rentgenu. Będzie korzystało z tego sprzętu nasze pokolenie i następne. Tylko ja mam pytanie do Pana kto skorzystał z tego, co zostało wypłacone, za to co nie zostało zrobione?. Ja się bardzo sceptycznie odnoszę do umorzenia przez prokuraturę sprawy o tym, że jest wszystko w porządku. Prokuratura umorzyła postępowanie tak jak Pan wie złożyłam zażalenie na postanowienie prokuratury do Sądu. Sąd przychylił się do postanowienia prokuratury. Chciałam zauważyć, że prawdy nie trzeba było bronić prawda się sama obroniła bo kiedy postanowienie Sądu było w piątek to następnym tygodniu zwiało dach, co było przyczyną nie wiadomo, to pozostaje dalej niewiadomą. Ja oświadczam, że jak poszło 3,5 mln złotych to naszym obowiązkiem jest aby to naprawić, bo będzie na Radę. Rada nie dała pieniędzy na to, co się stało. Damy te pieniądze z budżetu, ale po pierwsze kiedy przyszłam podpisać zawiadomienie w ubiegły poniedziałek o sesji nikt nie wiedział i nikt nie umiał mi wytłumaczyć na czym mają polegać zmiany w budżecie a więc powiedziałam, że przyjdę we wtorek. We wtorek projektu uchwały Rady Miejskiej w sprawie z mian w budżecie nadal nie było i nic nie wiadomo a więc podpisałam zaproszenia w środę miały być rozwiezione materiały a były w czwartek. Mamy okres do zapoznania się, co jest w tym budżecie. W piątek była dyskusja Pan mówił, że ma informacje ile to będzie kosztowało. Nic na telefon Niedawno dowiedzieliśmy się od Pana, że 1200000 wpłynęło na konto komornika od pana Klima, który jest nam winien 604 tys. zł nie dostaliśmy nic i nie dostaniemy. Mój wniosek jest taki do 30 kwietnia trzeba będzie złożyć wniosek i trzeba z budżetu gminy dołożyć, ale my musimy mieć jasno przyczynę tego, kosztorys i zakres prac jakie trzeba wykonać. My nie możemy dawać w ciemno bo  nie wiemy czy to będzie 200 tys. czy 300 czy 400 tys. zł., ale musimy znaleźć te pieniądze, nie możemy tego odkładać i 28 przyjrzymy się jeszcze raz tej sprawie. Skoro na dzień dzisiejszy nic nie wiadomo to jak można jakąś tam kwotę przeznaczać.  I dlatego też 28 kwietnia trzeba się jeszcze raz przyjrzeć tej sprawie nie mówię, że nie trzeba dać tych pieniędzy. Trzeba to zrobić solidnie i naprawić bo młodzież oczekuje, że ta sala niebawem będzie otwarta. Przewodnicząca porosiła o przegłosowanie wniosku czy Rada Miejska zbierze się ponownie 28 kwietnia.

Burmistrz poinformował, iż zostało powiedziane, że koszt naprawy zamknie się w kwocie 200 tys. zł. i o takiej kwocie poinformował radnych. Natomiast budżet, który jest dzisiaj do przyjęcia to przede wszystkim modernizacja Osiedla taki wniosek ma być złożony do 25 kwietnia najpóźniej do godziny 1500 w Urzędzie Marszałkowskim a kolejny wniosek jest do 30 kwietnia. Można oczywiście zwołać 28 kwietnia np.: Komisję Oświaty gdzie będzie można przedstawić ekspertyzę wraz z kosztorysem, ale nie odkładać dzisiejszej uchwały ponieważ żaden wniosek nie zostanie złożony.

Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem jak się okaże, że te środki w kwocie 120 tys.  zł są niewystarczające, co wówczas? , czy remont na pewno zamknie się w tej kwocie?

Burmistrz w odpowiedzi stwierdził, iż na dzień dzisiejszy i świetle oświadczenia wykonawcy ekspertyzy można stwierdzić, że te środki są wystarczające. Tak jak powiedział to kwota 100 tys. zł jest już wystarczająca. Mamy mieć 50% środków.                                                                                                                                             

Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem czy na 28 kwietnia będzie już opracowana ekspertyza i kosztorys.

Burmistrz odpowiedział, iż będzie.

Przewodnicząca zarządziła 10 minutową przerwę w obradach sesji.

Po wznowieniu obrad Rada kontynuowała punkt 8 porządku obrad - podjęcie uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2008 r.

P. Skarbnik poinformowała, iż w załączniku nr 3 w podsumowaniu kolumny zaszła pomyłka powinna być kwota 800000 zł. Przeprosiła za zaistniałą pomyłkę i podziękowała radnej za zwrócenie uwagi.       

Burmistrz poinformował, iż w przerwie obrad rozmawiał telefonicznie z wykonawcą ekspertyzy i 28 kwietnia w poniedziałek będzie ona dostarczona do Urzędu i koszt naprawy mieści się w kwocie 200 tys. zł.

Przewodnicząca wycofała swój wniosek o przełożenie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 28 kwietnia. Poinformowała, iż uzgodniła z Przewodnicząca Komisji Oświat, że posiedzenie Komisji odbędzie się w dniu 29 kwietnia w godzinach popołudniowych. Komisja Oświaty zapozna się z ekspertyzą, zakresem prac jak również z kosztorysem.

Następnie Przewodnicząca zapoznała Radę z Aneksem do porozumienia w sprawie przekazania Gminie Knyszyn zadania związanego z przebudową ulicy powiatowej Nr 2342 ul. Władysława Jagiełły w Knyszynie  z dnia 13 lutego 2008 r.

Burmistrz dodał, iż w dniu jutrzejszym o godz. 1100 odbędzie się posiedzenie Zarządu Powiatu. W pkt. 3 porządku obrad jest podpisanie aneksu. 
Innych pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2008 r.            

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 14 radnych. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych (w załączeniu uchwała Nr XII/88/08).    

Przewodnicząca zamknęła punkt 8 porządku obrad.

Do pkt. 9 

Przewodnicząca otworzyła punkt 9 porządku obrad. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia programu inwestycji wieloletnich Gminy Knyszyn na lata 2008-2011.

Przewodnicząca stwierdziła, iż ma wątpliwości, co do możliwości realizacji inwestycji na 2008 r., co prawda Burmistrz wyjaśnił, iż inne są procedury i terminy pozyskiwania środków na np.: modernizację sali widowiskowej w KOK. Biorąc pod uwagę chociażby wniosek na modernizację ulic Osiedla, który ma być złożony do 25 kwietnia 2008 r. i całą procedurę, która trwa bardzo długo oraz fakt przeniesienia wydatków na 2009 r. to trudno uwierzyć, że sprawa modernizacji sali widowiskowej czy też termomodernizacja budynków oświatowych pójdzie bardzo szybko skoro nie został ogłoszony jeszcze termin naboru wniosków, to jaka jest możliwość zrealizowania w roku bieżącym tych inwestycji.

Burmistrz w odpowiedzi stwierdził, iż możliwość wykonania tych inwestycji może budzić wątpliwości. W przypadku modernizacji sali widowiskowej w KOK praktycznie wszystkie prace wykonywane będą wewnątrz i nie ma przeszkód aby te prace wykonywać w miesiącu listopadzie czy grudniu nie jest to uzależnione od warunków pogodowych. W przypadku termomodernizacji nawet przy jak najszybszym ogłoszeniu nie jest możliwe wykonanie całości, ale to będzie wynikało z umów zawartych po przetargu. W umowie zostanie określone ile prac będzie wykonane w bieżącym roku a, ile zostanie przeniesionych na rok następny  tak jak to było np.: w przypadku budowy sali gimnastycznej w Kalinówce Kościelnej.

Pytań i uwag ze strony Rady do projektu uchwały nie zgłoszono.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia programu inwestycji wieloletnich Gminy Knyszyn na lata 2008-2011                                     

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 14 radnych. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych (w załączeniu uchwała Nr XII/89/08).   

Przewodnicząca zamknęła punkt 9 porządku obrad.

 

Do pkt. 10

Przewodnicząca otworzyła punkt 10 porządku obrad. następnie udzieliła głosu Burmistrzowi.

Burmistrz udzielił  następujący odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych:

r. J. Andraka:

- jak przedstawia się sprawa z związana z inspektorami nadzoru na hali sportowej w Knyszynie

- został złożony wniosek do prokuratury w sprawie inspektorów nadzoru na hali sportowej w Knyszynie. Z tego co jest wiadome Burmistrzowi postępowanie jest w trakcie, trwają przesłuchania. Burmistrz był przesłuchiwany w tej sprawie co najmniej dwa miesiące temu. Po zakończeniu postępowania gmina będzie powiadomiona jako strona.

r. A. Pietlukiewicz:

- odnowienie tablicy informacyjnej we wsi Grądy.

Jest to niedopatrzenie, za które można tylko przeprosić. Tablica w najbliższym czasie zostanie wymieniona.

- pojemniki na odpady do selektywnej zbiórki

 Zostały zamówione 11 zestawów pojemników do selektywnej zbiórki. Zamówione złożono 11 kwietnia termin dostawy do końca miesiąca. W pierwszych dniach maja takie zestawy pojemników powinny się pojawić w każdej wsi. W większych miejscowościach po dwa zestawy.                               

- przebudowa drogi przebiegającej przez wieś Grądy

W przypadku drogi wchodzi w grę wystąpienie z zapytanie o cenę na opracowanie dokumentacji. Wykonawcy mają najczęściej własnych geodetów. Sprawy proceduralne są możliwe do wykonania w ciągu 2 miesięcy. Następnie jest wystąpienie o pozwolenie na budowę w tym przypadku raczej nie będzie ono potrzebne prawdopodobnie wystarczy tylko zgłoszenie.

Pytań i uwag do udzielonych odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych nie zgłoszono.

Przewodnicząca zamknęła punkt 10 porządku obrad.                                               

 

Do pkt.11

Przewodnicząca otworzyła punkt 11. Wolne wnioski

r. M. Wojtulewicz poruszyła sprawę sprzątania ulic. Zauważyła, iż mieszkanka ul. Grodzieńskiej P. Olesiewicz sprząta tylko chodnik i ulicę od strony ul. Grodzieńskiej natomiast od ul. Nowej już nie i jest tam brudno, porasta zielsko. Zaproponowała zlecić sprzątnięcie dla ZGKiM ponieważ ten odcinek ul. Nowej wygląda bardzo nieestetycznie.

Burmistrz wyjaśnił, że jeżeli chodzi o ulice to taki przegląd wiosenny odbył się już. Wszyscy właściciele nieruchomości (działek), u których stwierdzono, że ulica i chodnik są nie sprzątnięte otrzymają pismo wzywające do uprzątnięcia. Po wyznaczonym terminie będzie już przejście z policjantem do wskazanych domów celem wyegzekwowania sprzątnięcia.  Natomiast wysłanie ZGKiM w tym przypadku nie jest uzasadnione tym bardziej, że ta Pani nie jest osobą starszą czy też chorą. Taka praktyka, że sprząta ZGKiM jest stosowana sporadycznie kiedy to dotyczy osób starszych, chorych lub też jest takich kilka posesji, że właściciele przebywają na stałe poza Knyszynem i wysyłając pismo nie da się wyegzekwować tego obowiązku.

Burmistrz poinformował, iż gmina jest właścicielem nieruchomości położonej we wsi Wojtówce o powierzchni 30 arów zabudowanej domem drewnianym nie zamieszkałym od ponad 20 lat. W ostatnim czasie zgłaszają się chętni na zakup tej nieruchomości. Również we wsi Wojtówce po drugiej stronie drogi jest działka o powierzchni 14 arów, która również stanowi własność gminy. Jeżeli Rada wyrazi zgodę na przygotowanie do sprzedaży tych nieruchomości to zostanie zlecona wycena, a na najbliższą sesję zostanie przygotowana stosowna uchwała.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przeznaczeniem tych nieruchomości do sprzedaży głosowało 14 radnych.

Burmistrz poinformował, iż w dniu 29 kwietnia 2008 r. o godz. 1200 odbędzie się posiedzenie Związku Komunalnego Samorządów Dorzecza Biebrzy. Z ramienia gminy przedstawicielami do związku z Rady są P. I. Dzięgielewska P. S. Ciołko oraz Burmistrz dlatego też proponuje aby wspomniane wcześniej posiedzenie komisji odbyło się w dopiero popołudniu np.: o godz. 1500.

r. J. Andraka zwrócił się z pytaniem czy droga z Ogrodnik w kierunku Kąty ma być wykonana z funduszy rekultywacji gruntów. Ta droga jest różnych szerokości jest odcinek 9 m są 6 m i 3 m. Cześć drogi przebieg przez grunty byłego PGR-u. Należałoby wystąpić do Agencji aby przekazała ten odcinek drogi wraz z częścią gruntu na jej poszerzenie a następnie tą drogę będzie można zgłosić do rekultywacji.

Burmistrz wyjaśnił, iż z funduszu rekultywacji gruntów można pozyskać środki na grunty gminne, ale nie na drogi gminne tylko drogi dojazdowe, które mają minimum 6 m szerokości. Natomiast jeżeli Agencja przekazałaby taką drogę gminie stałaby się to droga gminna a taka droga nie podlega pod rekultywację. Na odcinki drogi, które mają minimum 6 m szerokości jest możliwość pozyskania środków. Rozpatrzenie wniosków obyło się niedawno. Zarząd Województwa postanowił, że w pierwszej kolejności zostaną zrealizowane wnioski zgłoszone w roku ubiegłym. Gmina Knyszyn otrzymała takie dofinansowanie w roku ubiegłym. Kolejny podział środków planowany jest na miesiąc lipiec – sierpień. Gmina Knyszyn ma zgłoszoną drogę za tartakiem w kierunku P. Działkowskich. Kolejne rozdanie środków ma być jesienią i taki wniosek na ta drogę po akceptacji można uwzględnić.

r. G. Okrasiński zauważył, iż skoro można składać wnioski o środki z rekultywacji na drogi o szerokości minimum 6 m. to droga na łąki w Czechowiźnie ma 6 m i na nią można złożyć wniosek.

Burmistrz wyjaśnił, iż ta droga na części długości ma na pewno 6 m szerokości, ale nie na całości mogą tam być i odcinki 4 m. na odcinek 6 m można składać wniosek jeżeli Rada uzna to za zasadne.

Przewodnicząca zgłosiła:

- na drodze Białystok – Knyszyn za firmą Tiltra przy zatoce przystanku PKS jest bardzo dużo śmieci, panuje tam bałagan. Poprosiła o pilną interwencję w Zarządzie Dróg celem sprzątnięcia tego.

- zgłoszenie od mieszkańca ul. Goniądzkiej ponoć nieprzejezdna jest w części droga do pół przy rozdzielni.                                                      

Burmistrz wyjaśnił, iż stan tej drogi jest rzeczywiście bardzo zły. W dniu dzisiejszym była ona wizytowana z P. Grzegorczykiem i ma być ona poprawiona na pewnym odcinku będzie podsypana oraz odkrzaczona.

r. I. Dzięgielewska zwróciła się z pytaniem na czyj wniosek Burmistrzowi zostało wypłacone dodatkowe wynagrodzenie roczne?.            

r. A. Klimowicz zwrócił się z pytaniem co będzie z wytyczeniem drogi na kol. Zofiówka (od szosy w stronę Nowin). Bodajże geodeci, którzy się tym zajmowali zrezygnowali. Przydałoby się równanie tej drogi.

Przewodnicząca powróciła do sprawy wydatkowania kwoty 9 tys. zł za opracowanie studium wykonalności do wniosku na modernizacje ulic Osiedla. Jest to ogromna kwota. Tym bardziej,  że dokumenty są zebrane przez pracownika. Dokumentacja jest opracowana oddzielnie, za samo sporządzenie wniosku płacenie 9 tys. zł jest to duża kwota. W ubiegłej kadencji wniosek był opracowany przez pracowników Urzędu i uzyskał bardzo dobre oceny.

P. K. Bagiński kierownik referatu infrastruktury i promocji gminy poinformował, iż nie jest to kwota za opracowanie wniosku, ale również za studium wykonalności która jest główną pozycją tej kwoty. Urząd nigdy studium wykonalności nie wykonywał do wniosków. Było to zawsze zlecane.

Burmistrz w odpowiedzi r. A. Klimowicz poinformował, że w roku ubiegłym roku było zlecone wytyczenie tej drogi. Geodeci, którzy się tym zajmowali zrezygnowali z umowy wyrzekli się też wynagrodzenia za wykonane już prace. W tej chwili na końcowym odcinku tej drogi są dwie różne wersje jej przebiegu i nie można tam puścić równarki.

r. I. Dzięgielewska poinformował, iż nie uzyskała odpowiedzi na pytanie na czy wniosek  Burmistrzowi zostało wypłacone dodatkowe wynagrodzenie roczne?

P. Skarbnik wyjaśniała, iż Burmistrz tak jak każdy pracownik jest na liście płac. To jest przyjęte jako podstawa do naliczenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego.

r. I. Dzięgielewska stwierdziła, iż nie kwestionuje prawa Burmistrza do dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Natomiast jej zdaniem wniosek taki powinien podpisać Przewodniczący Rady tak jak podpisuje, urlopy, delegacje. Burmistrz podpisuje taki wniosek pracownikom, natomiast Burmistrzowi nie został podpisany taki wniosek.

Przewodnicząca zaproponowała wyjaśnienie tej sprawy na kolejnej sesji.

Innych pytań uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca zamknęła punkt 11porządku obrad.                           

 

 

Do pkt. 12

 

Przewodnicząca otworzył punkt 12 porządku obrad. 

Do protokołu z XI sesji Rady Miejskiej w Knyszynie uwag nie wniesiono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołu z  XI sesji głosowało 14 radnych. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Rada przyjęła protokół z XI sesji Rady Miejskiej w Knyszynie.

Przewodnicząca zamknęła punkt 12 porządku obrad. 

 

Do pkt. 13

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad, Przewodnicząca zakończyła obrady XII sesji Rady Miejskiej w Knyszynie.

 

Protokółował

Andrzej Kudzinowski                                      Przewodniczący Rady Miejskiej

      

                                                                                           Irena Wysocka  

 

                                                          

          

               

Metryka strony

Udostępniający: Andrzej Kudzinowski

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2009-01-15

Data modyfikacji: 2009-01-15

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2009-01-15