Protokół z sesji XI/08

Protokół Nr XI/08

 

z sesji Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 31 marca 2008 r.która odbyła się w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego  w Knyszynie w godz. 1400 - 1730 pod przewodnictwem Przewodniczącej Rady Miejskiej w Knyszynie - Pani Ireny Wysockiej   

 

Przewodnicząca Rady Miejskiej otworzyła obrady witając zaproszonych gości, radnych, sołtysów oraz przybyłe społeczeństwo na obrady XI sesji Rady Miejskiej w Knyszynie. Stwierdziła, iż na stan 15 radnych w sesji uczestniczy 13 radnych, co zabezpiecza regulaminowe kworum do podejmowania prawomocnych uchwał (lista obecności załączona do protokółu).

Po otwarciu pkt. 2” Przedstawienie porządku obrad” Przewodnicząca poinformowała, iż zgodnie z art. 20 ust.1a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady. Następnie Przewodnicząca zwrócił się z zapytaniem czy są propozycje zmian do porządku obrad.

Burmistrz zaproponował w pkt. 5 – podjęcie uchwał w sprawach dodanie trzech projektów uchwał w sprawach odpowiednio jako podpunkty: i, j, k.

- zawarcia porozumienia samorządowego pomiędzy Gminą Knyszyn a: gminą Mońki, Gminą Goniądz, Gminą Lipsk oraz Gminą Bargłów Kościelny dotyczy to projektu budowy Knyszyńskiej sieci szerokopasmowej.

- zmiany uchwały Nr I/4/06 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 27 listopada 2006 r. w sprawie wyboru członków Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej Rady Miejskiej w Knyszynie,

- zmiany uchwały Nr I/6/06 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 27 listopada 2006 r. w sprawie wyboru członków Komisji, Zdrowia, Kultury, Oświaty, Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Knyszynie projekty tych uchwał są związane z tym, iż nowa radna P. M. Wojtulewicz zgłosiła chęć pracy w tych komisjach.

Przewodnicząca poinformowała, iż z uwagi na to, że na sesję został zaproszony przedstawiciel  Zarządu Dróg Starostwa Powiatowego w Mońkach i na sesji jest obecny p. Alfred Koda – Kierownik dlatego proponuje wprowadzenie jako pkt. 3 porządku obrad punktu w brzmieniu Spotkanie z przedstawicielem Zarząd Dróg Starostwa Powiatowego.

Innych uwag propozycji zmian do porządku obrad nie zgłoszono.                             

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 13 radnych. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych, a oto jego treść          

1.      Otwarcie obrad XI sesji Rady Miejskiej

2.      Przedstawienie porządku obrad.

3.   Spotkanie z przedstawicielem Zarząd Dróg Starostwa Powiatowego.

4.   Interpelacje i wnioski radnych.

5.   Informacja Burmistrza z działalności gminy w okresie między sesjami.

6.   Podjęcie uchwał w sprawach:

a)      rozwiązania Związku Komunalnego Samorządów Dorzecza Biebrzy z siedzibą
w Grajewie,

b)      zatwierdzenia planu rozwoju lokalnego Gminy Knyszyn,

c)      w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania i wypłacania: dodatków za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy, wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i doraźnych zastępstw oraz nagród ze specjalnego funduszu nagród nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Knyszyn.

d)      określenia wysokości, zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Knyszyn,

e)      uzgodnienia wartości jednego punktu do sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników zatrudnionych w gminnych samorządowych jednostkach organizacyjnych gminy Knyszyn,

f)        ustalenia górnych stawek opłaty za wywóz nieczystości płynnych i stałych przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Knyszynie oraz podmioty posiadające zezwolenie na świadczenie usług na terenie gminy Knyszyn,

g)      uchwalenia budżetu gminy Knyszyn na rok 2008,

h)      rozpatrzenia skargi na Burmistrza Knyszyna.   

 i ) zawarcia porozumienia samorządowego pomiędzy Gminą Knyszyn a: gminą Mońki,  

     Gminą Goniądz, Gminą Lipsk oraz Gminą Bargłów Kościelny dotyczy projektu budowy  

     Knyszyńskiej sieci szerokopasmowej.

j)  zmiany uchwały Nr I/4/06 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 27 listopada 2006 r. w

     sprawie wyboru członków Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności 

    Gospodarczej Rady Miejskiej w Knyszynie,

k) zmiany uchwały Nr I/6/06 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 27 listopada 2006 r. w

    sprawie wyboru członków Komisji, Zdrowia, Kultury, Oświaty, Porządku Publicznego

    Rady Miejskiej w Knyszynie           

7. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.

8. Wolne wnioski.

9. Przyjęcie protokołu z X sesji Rady Miejskiej w Knyszynie.

10. Zakończenie obrad.

 

Do pkt. 3

Przewodnicząca otworzyła punkt 3 porządku obrad. Następnie udzieliła głosu Kierownikowi Zarządu Dróg Starostwa Powiatowego w Mońkach.

P. A. Koda kierownik Zarządu dróg poinformował, iż budżet powiatu na drogi w 2008 r. jest bardzo skromny. Na utrzymanie dróg powiatowych, których jest prawie 480 km jest kwota prawie 700 tys. zł. Na inwestycje kwotę 800 tys. zł. Na gminę Knyszyn wg przelicznika na inwestycje przeznaczona jest kwota 65800 zł. Za tą kwotę można wykonać bardzo mało. Wstępnie uzgodniliśmy z Burmistrzem, iż zostanie wykonana przebudowa chodnika w ul. Rynek na odcinku od Poczty do ul. Szkolnej długość 132 m. Kolejny odcinek o długości 65 m również w ul. Rynek do ul. Goniądzkiej i ewentualnie wymiana krawężnika 300m i przebudowa chodnika z materiałów starych w Miejscowości Wojtówce kwestia uzgodnienia kto to będzie wykonywał. To są prace inwestycyjne. Natomiast bieżące utrzymanie dróg to przede wszystkim likwidacja dziur i zadoleń w drogach, profilowanie. Równanie dróg częściowo przed świętami było już wykonane również między inni na gminie Knyszyn, ale z uwagi na pogorszenie się warunków pogodowych te prace trzeba będzie powtórzyć. Jeżeli chodzi o drogi żwirowe i ich równanie to na większości dróg wystają wysokie pobocza w konsekwencji woda nie odpływa z dróg i równiarka równa tylko nawierzchnie żwirowe. W tym roku taką próbę niwelacji równiarką  tych poboczy przeprowadzono na drodze w gminie Jaświły. Efekt tego był zły do tego doszły złe warunki atmosferyczne i w konsekwencji były dziesiątki interwencji mieszkańców. Niestety nie ma innego wyjścia jak zbieranie tych zawyżonych poboczy i przewożenie ich w jakieś nasypy lub na odkład. W tej sprawie P. Koda będzie postulował do Zarządu Powiatu aby te prace rozpocząć w tym roku.

Ze strony zebranych głos zabrali:                                   

r. J. Andraka zauważył, iż równanie drogi przed świętami do wsi Jaskra nie przyniosło efektu. O czym wspomniał P. Kierownik. Dodatkowo w dwóch miejscach w dole i przed wsią droga wymaga podsypania. Natomiast we wsi znajduje się przepust, który zapadł się dwa lata temu był naprawiany swego czasu, ale obecnie wokół tego przepustu droga się znowu zapadła. Kolejne nierówność w nawierzchni brukowej znajduje się obok posesji nr 14.

P. A. Koda w odpowiedzi poinformował, że sprawdzi tą drogę w miejscowości Jaskra. Natomiast jeżeli chodzi o naprawy dróg żwirowych to w roku bieżącym będzie wożony żwir, ale w małych ilościach i do podsypywania dziur i nierówności w drogach.     

r. M. Wojtulewicz zwrócił się z pytaniem o drogę we wsi Nowiny Kasjerskie gdzie we wsi znajduje się przepust, który był rozkopany i w tej chwili tam praktycznie nie można przejechać samochodem.

P. J. Wojtulewicz – sołtys wsi Nowiny Zdroje zauważył, iż P. Koda informował, że powiat nie ma pieniędzy na drogi, ale w innych gminach np.: Jaświły, Jasionówka jakoś te drogi powstają. Natomiast we wsi Nowiny Kasjerskie na środku wsi w drodze była wyrwa. Zostało to zasypane gliną i proszę zobaczyć jak się tam jeździ szczególnie po opadach deszczu.

P. A. Koda w odpowiedzi poinformował, że jeżeli chodzi o pieniądze i gdzie na jakie drogi zostaną przeznaczone to decydują o tym radni powiatowi. Gmina Knyszyn ma dwóch radnych w tym jeden jest członkiem Zarządu Powiatu i to do nich należy zgłaszać tego typu wnioski. P. Koda dodał, iż ta droga z Nowin przez Zofiówkę została ujęta do programu integracji dróg powiatowych z wojewódzkie i będzie ujęta w ramach programów pomocowych. Kiedy to wejdzie będzie to również zależało od radnych powiatowych.

P. A. Snarski sołtys wsi Czechowizna zauważył, iż od pewnego czasu odcinek drogi powiatowej jest równany przez Zakład Rybacki na tej drodze powstały bardzo wysokie skarpy i wody opadowe nie mają odpływu. Przy moście nierówności i zadolenia zostały podsypane piaskiem niestety po opadach deszczu zostało to wymyte i znowu jest to samo. Należałoby te nierówności wyrównać emulsją.

P. A. Koda w odpowiedzi poinformował, że jeżeli chodzi o most to jest mu sprawa znana i rzeczywiście dojazd z jednej jak i drugiej strony zostanie wyrównany emulsją. Jeżeli chodzi o pobocza to jest to kwestia uzgodnienia z władzami powiatu w jaki sposób będzie to robione ponieważ nie jest to jedyna droga, na której występuje ten problem.

r. J. Bielski poprosił o wyjaśnienie dlaczego od ponad roku w Czechowiźnie na moście przy jeziorze jest ograniczenie szybkości do 15 km na godzinę.

P. A. Koda w odpowiedzi stwierdził, iż rzeczywiście jest to mało logiczne i sprawdzi to jeszcze dzisiaj wracając z sesji.

Przewodnicząca zwróciła się w sprawie odwodnienie ul. Starodwornej. Zauważyła, iż poprzednio ZGKiM w Knyszynie w miarę potrzeb wywoził wodę ze zbiornika, który znajduje się w ulicy. Teraz musi być każdorazowo wasza zgoda, żeby przystąpić do takiej akcji. Kolejna sprawa to ogromne zadolenie chodnika na ul. Jagiellońskiej na przeciw zlewni mleka.    

P. A. Koda w odpowiedzi poinformował, że jeżeli chodzi o ul. Starodworną to przed świętami dzwonił Kierownik ZGKiM. Akurat P. Koda przejeżdżał tam i do kratki w zbiorniku było około 50 cm więc uznał, że przez święta nic się nie stanie. I nic chyba się nie stało i jeżeli będzie taka potrzeba to woda będzie pompowana w każdej chwili. To odwodnienie miało być rozwiązane inaczej. Jeszcze poprzedni Burmistrz obiecał, że pomoże w dogadaniu się z jednym z właścicieli nieruchomości i to odwodnienie miało być poprowadzone przez jego posesję za budynki. Niestety nie doszło do tego. Jeżeli nie da się tego rozwiązać inaczej to ta woda będzie nadal pompowana. Jeżeli chodzi o ul. Jagiellońską to zostanie to sprawdzone.   

P. Edyta Popławska sołtys wsi Zofiówka poruszyła sprawę zjazdu z szosy na drogę do wsi Zofiówka są tam ogromne zadolenia, które wymagają podsypania bądź asfaltowania. Podobna sprawa dotyczy przepustu, który znajduje się przy posesji P. Edwarda Klimowicza, który był już naprawiany, ale podsypanie piaskiem nie zdaje egzaminu. Kolejna sprawa to sposób porównania drogi do wsi Nowiny Kasjerskie gdzie w na żwirówce jest tak dużo kamieni, że praktycznie ciężko jest przejechać. Należy również ponownie podsypać pobocze drogi przy zlewni mleka i sklepie ponieważ po każdym deszczu ta podsypka jest zmywana.

P. A. Koda w odpowiedzi poinformował, że to skrzyżowanie oraz przepust zostanie wyrównane tym razem już nie żwirem ale masa asfaltową. Natomiast jeżeli chodzi o pobocze przy zlewni i sklepie to należy je całe podsypać żwirem i to dość znaczną warstwą. Przekaże to do Starostwa Powiatowego.  
r. A. Klimowicz poinformował, że na przeciwko tego pobocza ma swoją posesję i nasypanie czegokolwiek więcej niż jest w tej chwili daje taki rezultat, że wszystka woda spływa na jego posesję. Jeżeli coś tam robić to poszerzyć drogę po przeciwnej stronie od strony pola P. Kochańskiego gdzie ta droga uległa zwężeniu osypuje się pas drogowy na jezdnię.                                                                 

P. Edyta Popławska sołtys wsi Zofiówka zgłosiła jeszcze potrzebę poprawy zjazdu z asfaltu na bruk koło szkoły. Było tam już podsypywane żużlem, żwirem, ale to nic nie dało.

P. A. Koda w odpowiedzi poinformował, że to miejsce zostanie również wyrównane asfaltem.

P. M. Wysocki sołtys wsi Nowiny Kasjerskie zauważył, że skoro w Zofiówce zadolenia mają być wyrównane masą asfaltową to może i podobnie postąpić w Nowinach i wyrównać to zadolenie, które jest w centrum wsi. Przed Świętami było zgłoszenie do powiatu ponieważ ludzie nie mogąc przejechać drogą omijali te wyrwy chodnikiem. Przyjechała ekipa z powiatu i łopatami tą gliną zasypała ponownie w doły, a że było to podczas opadów deszcze nic to praktycznie nie dało. Ludzie znowu jeżdżą chodnikiem.

P. A. Koda w odpowiedzi poinformował, że jest tam duża powierzchnia ponieważ z jednej strony jest to odcinek około 30 m jak i  wcześniej jest też miejsce, w którym występuje zadolenie więc używanie tej masy na zimno nie zda egzaminu. W tych miejscach trzeba wylać nawierzchnię asfaltową. Zaproponował aby w tej sprawie samorząd wystąpił do Starostwa Powiatowego o wykonanie w tych miejscach dywanika bitumicznego ponieważ stosowanie tej masy na zimno pod zagęszczarkę nie zda egzaminu.

r. J. Bielski powrócił do tematu równania dróg. Wspomniał tutaj Pan Kierownik, że należy to zgłaszać za pośrednictwem radnego powiatowego. I tak też radny postąpił zgłosił do radnego, który miał to zgłosić na posiedzeniu Zarządu i tak też się stało. Jednak Zarząd Dróg tym się specjalnie nie przejął ponieważ ta droga jeszcze przez miesiąc nie była równana. W roku ubiegłym chodzi tutaj o drogę do wsi Nowiny było zgłoszenie równia tej drogi. Radny powiatowy został poinformowany, że ta droga został porównana, a ona nie była równana. Później okazało się, że radny powiatowy został wprowadzony w błąd. Dodał że chodzi tutaj o poważne podejście do sprawy i skoro nie ma środków na kładzenie asfaltów. To przynajmniej należy starać się drogi żwirowe utrzymać w dobrej kondycji. I jeśli ktoś zgłasza jakieś uwagi, to żeby to było wykonywane w miarę możliwości.

P. A. Koda w odpowiedzi poinformował, że tamto nieporozumienie z radny został wyjaśnione. Jeżeli chodzi o drogi żwirowe również i tą do Nowin to najlepszym rozwiązaniem byłoby wykonanie odnowy nawierzchni żwirowej a wiec położenie warstwy żwiru minimum 12 cm. wówczas równiarka spełniałaby swoją rolę ponieważ obecnie po przejeździe tej maszyny pozostają tylko kamienie i niewiadomo, co z nimi robić. Na zakończenie P. A. Koda poinformował, że te problemy, które zostały dziś zgłoszone przekaże do Starostwa Powiatowego poprosił o pismo w tej sprawie ze strony gminy. Zadeklarował, że przynajmniej te najpilniejsze prace w ciągu dwóch tygodni zostaną wykonane.

Innych pytań i uwag ze strony Rady nie zgłoszono. Przewodnicząca podziękowała Kierownikowi Powiatowego Zarządu Dróg P. A. Kodzie za przybycie na sesję i zamknęła punkt 3 porządku obrad.

 

Do pkt. 4

Przewodnicząca otworzyła punkt 4 porządku obrad

Ze strony Rady interpelacje i wnioski zgłosili:

r. A. Pietlukiewicz zwrócił się do Zastępcy Burmistrz o przedstawienie informacji na temat projektowanej sieci internetu szerokopasmowego.

Innych interpelacji i wniosków nie zgłoszono.

Przewodnicząca zamknęła punkt 4 porządku obrad.

 

Do pkt. 5     

Przewodnicząca otworzyła punkt 5 porządku obrad. Następnie udzieliła głosu Burmistrzowi.

Burmistrz przedstawił następujące informacje z działalności gminy za okres między sesjami:

- Podpisano list intencyjny z Polskim Stowarzyszeniem Pedagogów i Animatorów KLANZA Oddziała Białostocki w zakresie inicjatyw na rzecz integracji społeczności lokalnej. Odbywać się to będzie w formie partnerstwa przy realizacji projektu mającego na celu aktywację społeczną środowiska Gminy Knyszyn. Środki na ten cel zamierzamy pozyskać z Europejskiego Funduszu Społecznego, w  ramach ogłoszonego konkursu na realizację działania 7.3: „Inicjatywy lokalne na rzecz aktywnej integracji”. W ramach projektu planowane są:

- festyn wielopokoleniowy dla całej społeczności lokalnej,

- warsztaty dla grupy 20 mieszkańców Gminy obejmujące: integracje grupy, działania twórcze, organizacje imprez w środowisku lokalnym, rolę lidera w animacji, opracowanie i realizację projektów w środowisku lokalnym. Planowany czas trwania projektu od lipca 2008 do lutego 2009 jest to okres przewidywany. W ramach umowy stowarzyszenie KLANZA zapewnia:

- wykwalifikowaną kadrę trenerów,

- bezpłatne warsztaty,

- materiały szkoleniowe do wszystkich zajęć,

- certyfikaty na zakończenie szkoleń,

- realizację projektu opracowanego przez uczestników warsztatów.

Do zadań gminy należy:

- wytypowanie regionalnego koordynatora z ramienia gminy odpowiedzialnego za utrzymanie kontaktu z KLANZĄ oraz nadzorowanie realizacji zadań,

- udostępnienie pomieszczeń (np.: sale lekcyjne) umożliwiające prowadzenie warsztatów

- pomoc w rekrutacji,

- pomoc w realizacji działań projektowych,

- promocja projektu bezpośrednio na terenie gminy: ogłoszenia w prasie lokalnej, Urzędzie Gminy, stronach internetowych gminy itd.              

- Po spotkaniu z przedstawicielami Fundacji Rozwoju Dzieci im. J.A. Komeńskiego dotyczącym upowszechniania edukacji przedszkolnej na terenie gminy Knyszyn zdecydowano o przystąpieniu do projektu mającego za cel utworzenie i prowadzenie dwóch ośrodków przedszkolnych na terenie Gminy. Rozważamy dwie lokalizacje: Kalinówka Kościelna i Zofiówka. Środki na powstanie na powstanie i funkcjonowanie tego ośrodka pochodzić będą z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Planowany czas trwania projektu 2 lata. W okresie realizacji projektu gmina otrzymuje środki na:

- wynagrodzenie nauczycieli,

- pomoce i materiały dydaktyczne,

- remont pomieszczeń w celu przystosowania do prowadzenia zajęć – max 10% wartości wniosku,

- specjalistyczne szkolenie nauczycieli.

Do zadań gminy należy:

- zapewnienie pomieszczeń do realizacji zadań opiekuńczo- wychowawczych

- zapewnienie wkładu własnego na poziomie 1,5% wartości wniosku czyli około 100 zł miesięcznie. W chwili obecnej oczekujemy na ogłoszenie konkursu z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który ma być opublikowany do 31 marca.

- Na końcowy etapie opracowywania jest wniosek do RPOWP na modernizację ulic Osiedla Zygmunta Augusta w Knyszynie i trzech ulic dołączonych do tego osiedla. Wystąpiły też pewne problemy. W dniu dzisiejszym spotyka się Zarząd Województwa Podlaskiego.  Rozstrzygnie się ostatecznie jak będzie dofinansowana sprawa kanalizacji. Ponieważ w jednej wersji urządzenia odprowadzające wodę mają być dofinansowane i do końca nie wiadomo w jakim procencie. Natomiast w drugiej wersji należy pokrywać koszty w 100% z własnych środków. Prawdopodobnie w dniu dzisiejszym zostanie to rozstrzygnięte.

- Ogłoszono przetargi na równanie dróg i na podsypywanie dróg rozstrzygnięcie tych przetargów ma nastąpić w dniu 3 kwietnia.

- Ogłoszono drugi przetarg na sprzedaż działki przy ul. Tykockiej i segment garażowy w Knyszynie Zamku.

- około 11 – 12 kwietnia zostanie ogłoszony przetarg na dzierżawę kawiarni, i pomieszczenia w którym znajdował się gabinet fryzjerski – w budynku KOK.

- W najbliższym czasie zostanie złożony wniosek o dofinansowanie remontów w obiektach oświatowych – dotyczy to decyzji sanepidu. Termin złożenia wniosków do 4 kwietnia. Drugi wniosek, który jest przygotowywany „na zdarzenia losowe” dotyczy remontu zerwanego dachu na hali sportowej. Termin złożenia wniosku do 30 kwietnia. Środki na realizację tych wniosków pochodzą z rezerwy oświatowej.

- W najbliższym czasie zostaną zakupione pojemniki na selektywną zbiórkę odpadów. Przede wszystkim będą skierowane na tereny wiejskie.

- W opracowaniu jest dokumentacja na budynek OSP wraz z budynkiem po byłej szkole rolniczej przy ul. Rynek.                                                                                                                     

Pytań i uwag ze strony Rady nie zgłoszono.

Przewodnicząca zamknęła punkt 5 porządku obrad.

 

Do pkt. 6

Przewodnicząca otworzyła punkt 6 porządku obrad. Podjęcie uchwał w sprawach:

a)      rozwiązania Związku Komunalnego Samorządów Dorzecza Biebrzy z siedzibą
w Grajewie,

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie rozwiązania Związku Komunalnego Samorządów Dorzecza Biebrzy z siedzibą w Grajewie. Poinformował, iż projekty uchwał były przedmiotem obrad posiedzenia wspólnego Komisji stałych Rady.

Następnie otworzyła dyskusję.

Dyskusji nie podjęto.     

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 13 radnych (w załączeniu uchwała Nr XI/76/08)

b)      zatwierdzenia planu rozwoju lokalnego Gminy Knyszyn,

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu rozwoju lokalnego Gminy Knyszyn

Następnie otworzyła dyskusję.

Dyskusji nie podjęto.     

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 13 radnych (w załączeniu uchwała Nr XI/77/08)

 

c)      w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania i wypłacania: dodatków za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy, wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i doraźnych zastępstw oraz nagród ze specjalnego funduszu nagród nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Knyszyn.

 

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawieustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania i wypłacania: dodatków za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy, wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i doraźnych zastępstw oraz nagród ze specjalnego funduszu nagród nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Knyszyn

Następnie otworzyła dyskusję.

Głos zabrał P. K. Chowański – Dyrektor ZSO w Knyszynie, który zgłosił swoje wątpliwości odnośnie obowiązku opiniowania decyzji w sprawie dodatku motywacyjnego i nagród przez związki zawodowe patrząc na rozstrzygnięcie w tym zakresie Wojewody Dolnośląskiego a od lutego również Wojewody Łódzkiego. Następnie odczytał fragment rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewody Dolnośląskiego z 6 kwietnia 2005 r. (PN.II.0911-10/190/05) „ Wprowadzenie obowiązku uzyskania opinii związku zawodowego, czy to przy nagrodzie dla nauczyciela, czy to przy dodatku motywacyjnym i funkcyjnym jest uszczupleniem ustawowych kompetencji dyrektora. Ustawa nie przewiduje bowiem współdziałania pracodawcy (dyrektora) w indywidualnych sprawach ustalenia składników wynagrodzenia i ich wysokości. Nie ma też podstaw, aby takie współdziałanie wprowadzić w drodze aktu prawa miejscowego. Należy także podkreślić, że niedopuszczalnym jest wprowadzanie wymogu zaopiniowania przyznania przez dyrektora nauczycielowi nagrody, zgodnie bowiem z art. 39 ust. 3  pkt. 2 ustawy o systemie oświaty dyrektor decyduje w sprawach przyznawania nagród”.  W tym rozstrzygnięciu podkreśla się fakt, że opiniowanie dodatków prowadzi do naruszenia dóbr osobistych pracownika, o których mowa w art. 23 kodeksu cywilnego w wyniku stworzenia możliwości zapoznania się  przez związki zawodowe z elementami wynagrodzenia i ich wysokością”. Dodał, że w takim wypadku przekazuje się informację o składnikach wynagrodzenia osób, które nie są członkami związków zawodowych. Dlatego też nasuwa się wątpliwość czy jest to zgodne z przepisami.

r. I. Dzięgielewska zwrócił się z pytaniem do dyrektora czy taki zapis był do tej pory w regulaminie.

P. Dyrektor w odpowiedzi poinformował, iż taki zapis był poprzednio w regulaminie natomiast opiera się na najnowszych rozstrzygnięciach nadzorczych np.: Wojewody Łódzkiego z lutego bieżącego roku.

P. U. Puławska insp. d/s szkolnictwa zauważyła, iż to pytanie powinno być skierowane w zasadzie do radcy prawnego, który opiniuje projekty uchwał i to radca mógłby wypowiedzieć się w kwestii czy to jest zgodne z prawem czy nie. Ten akt prawny jak i poprzednie uchwalone  w latach minionych zawiera ten zapis, który funkcjonuje w uchwale od kilku lat i nigdy nie został przez żadnego z wojewodów podlaskich uchylony. Więc trudno powiedzieć w tym momencie czy jest on niezgodny z prawem, i co zrobi obecny wojewoda. Jeżeli chodzi o rozstrzygnięcia nadzorcze innych wojewodów to w naszym państwie nie ma prawa precedensowego czyli to, co uchyli jeden wojewoda czy np.: Sąd Administracyjny nie znaczy że tak samo postąpi Sąd w Białymstoku. Jak do tej pory nie było przeciwwskazań przeciwko takiemu zapisowi i do tej pory zapis ten był zgodny z prawem.

r. A. Klimowicz zwrócił się z pytaniem co dzieje się z wnioskiem jeżeli jakiś nauczyciel nie należy do żadnego związku.

P. U. Puławska w odpowiedzi poinformowała,  że wszystkie wnioski o dodatek motywacyjny opiniują związki zawodowe. Tak jest zapisane w tej uchwale dlatego,  że tak wynegocjowały to związki zawodowe.

r. B. Fiedorowicz zauważyła, że związki zawodowe są organizacją działającą na rzecz nauczycieli. Nawet jeżeli ktoś z nauczycieli, pracowników szkoły nie należy do związków zawodowych a zwróci się do nich pomoc to też będzie objęty opieką związku. Opinia związku zawodowego jest opinią nie wiążącym rozstrzygnięciem. Natomiast ogólne zasady wynagradzania są znane przez wszystkich nauczycieli. Związek powinien wyrazić swoją opinię, ale można to jeszcze raz powtórzyć, że nie jest ona wiążąca.

P. K. Chowański zauważył, iż poruszono tutaj dwie kwestie i tak opiniowanie zasad czyli regulaminu to jest jedna sprawa i to jest bezdyskusyjne.

r. G. Marecka odczytała fragment § 20 regulaminu ‘Wnioski o przyznanie nagrody dyrektora składają: dyrektor szkoły, rada pedagogiczna oraz związki zawodowe” i później w § 25 jest zapis „Decyzję o przyznaniu nagrody dyrektora podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii związków zawodowych”. A jest to przecież nagroda dyrektora.

P. K. Chowański dodał, iż takie same zasady dotyczą dodatków motywacyjnych.  Przecież podaje się nazwisko i imię oraz wysokość takiego dodatku.   

P. R. Kondrakiewicz – sekretarz Gminy poinformował, iż projekt regulaminu był negocjowany i ustalony ze związkami zawodowymi i jego zmiana mija się w tej chwili z celem. Jeżeli ten zapis jest niezgodny z prawem to Wojewoda uchyli ten zapis.

P. K. Chowańki zauważył, że przesyłając tą uchwałę można wystąpić z zapytaniem czy taki zapis jest zgodny z prawe, ale jeżeli Rada nie obrazi się to dyrektor zwróci się z takim zapytaniem do Wojewody.

r. S. Ciołko zauważył, że naszym wojewodą jest wojewoda Podlaski. Natomiast Pan Chowański jako dyrektor może wystąpić z takim zapytaniem.

P. Sekretarz poinformował, że projekt uchwały jest opiniowany przez radcę prawnego gminy, następnie po uchwaleniu trafia on do wojewody. Gdzie nadzór prawny ma miesiąc na sprawdzenie tej uchwały. Rada powinna bazować na tym projekcie uchwały, który został uzgodniony i wynegocjowany ze związkami zawodowymi. Jest już pora przyjąć regulamin natomiast wojewoda Łódzki czy Dolnośląski nie jest naszym Wojewodą.

Przewodnicząca zamknęła dyskusję i zarządziła głosowanie nad projektem uchwały.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 10 radnych, 3 wstrzymało się od głosu. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych (w załączeniu uchwała
Nr XI/78/08)

                                          

d)      określenia wysokości, zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Knyszyn,

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia wysokości, zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Knyszyn

Następnie otworzyła dyskusję.

Dyskusji nie podjęto.     

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 13 radnych (w załączeniu uchwała Nr XI/79/08).

 

e)      uzgodnienia wartości jednego punktu do sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników zatrudnionych w gminnych samorządowych jednostkach organizacyjnych gminy Knyszyn,

 

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie uzgodnienia wartości jednego punktu do sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników zatrudnionych w gminnych samorządowych jednostkach organizacyjnych gminy Knyszyn

Następnie otworzyła dyskusję.

Dyskusji nie podjęto.     

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 13 radnych (w załączeniu uchwała Nr XI/80/08).

 

f)        ustalenia górnych stawek opłaty za wywóz nieczystości płynnych i stałych przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Knyszynie oraz podmioty posiadające zezwolenie na świadczenie usług na terenie gminy Knyszyn,

 

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia górnych stawek opłaty za wywóz nieczystości płynnych i stałych przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Knyszynie oraz podmioty posiadające zezwolenie na świadczenie usług na terenie gminy Knyszyn.

Następnie otworzyła dyskusję i udzieliła głosu Kierownikowi ZGKiM.

P. J. Romanowicz – Kierownik ZGKiM w Knyszynie wyjaśnił, iż przyczynami postulowanych podwyżek jest między innymi pięciokrotny wzrost opłaty za nieczystości stałe przekazywany na rzecz ochrony środowiska i tak w zeszłym roku ta opłata wynosiła 15 zł od tony a w roku bieżącym jest to 75 zł od tony. Komisje Rady podjęły decyzję o obniżeniu stawki postulowanej przez ZGKiM opartej na analizie kosztów o 2 zł. Decydując o dofinansowaniu do każdego pojemnika SM-110 w kwocie 2 zł. Jeżeli chodzi o pojemniki KP-7 to tutaj sama opłata, którą należy odprowadzić na ochronę środowiska wynosi 105 zł. Ceny na nieczystości płynne pozostają na dotychczasowym poziomie.
P. M. Toczydłowski sołtys wsi Grądy zwrócił uwagę na równanie dróg, które wykonuje ZGKiM własnym sprzętem. Zdaniem sołtysa te równanie tylko pogarsza stan drogi dotyczy to między innymi drogi do wsi Grądy.  

P. J. Romanowicz w odpowiedzi stwierdził, iż sołtys jest odosobniony w swojej opinii. Ponieważ oprócz wymienionej drogi tym samym sprzętem równane są drogi na terenie miasta Knyszyna i tutaj nie widać jakiś szczególnych skarg. Mógł to być jakiś przypadek odosobniony, że zaraz po równaniu nastąpiły opady śniegu lub deszczu i efekt ten nie był zadawalający. Kierownik zapewnił, iż do tej pory zastrzeżeń, co do jakości prac na drogach nie było. Zaprosił sołtysa do udziału we wspólnym przeglądzie po wykonaniu równania drogi do wsi Grądy.                                        

Przewodnicząca zamknęła dyskusję i zarządziła głosowanie nad projektem uchwały.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 12 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych
(w załączeniu uchwała Nr XI/81/08).  

 

g)      uchwalenia budżetu gminy Knyszyn na rok 2008,

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy Knyszyn na rok 2008

Następnie otworzyła dyskusję.

Dyskusji nie podjęto

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 13 radnych. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych (w załączeniu uchwała Nr XI/82/08).

 

h)      rozpatrzenia skargi na Burmistrza Knyszyna. 

Przewodnicząca poinformował, iż Rada Miejska 30 stycznia 2008 r. otrzymała od Wojewody Podlaskiego skargę na Burmistrza Knyszyna skierowana przez Panią Marlenę Kramkowską zam. Knyszyn ul. Szkolna 1 w sprawie dotyczącej wykonania podłączenia do sieci kanalizacyjnej. Następnie Przewodnicząca zapoznała Radę z: podaniem P. Marleny Kramkowskiej z dnia 14 stycznia 2008 r. do Wojewody Podlaskiego, pismem z Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego Nr WI.IV.JT.0554/03/08 z dnia 24 stycznia 2008 r. oraz odpowiedzią Burmistrza z dnia 7.01.2008 r. na pismo P. M. Kramkowskiej ( kopie pism w złączeniu). Kontynuując Przewodnicząca poinformował, iż skargę tą przekazała do rozpatrzenia Komisji Rewizyjnej. Komisja Rewizyjna w dniu 3 marca 2008 r. rozpatrzyła skargę i wydała opinię. Przewodnicząca odczytała Opinię Nr 1/08 Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 3 marca 2008 r. w sprawie skargi Pani Marleny Kramkowskiej na Burmistrza Knyszyna.

r. B. Fiedorowicz zauważyła, iż opinii jest zapis „Ze wszystkimi stronami w celu złagodzenia konfliktu i załatwienia sprawy rozmawiał p.o. Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Knyszynie – lecz bez pozytywnego rezultatu”. To znaczy, że jakieś rozmowy były podjęte z tą panią również. Nie ma tutaj do końca uregulowanego stanu prawnego. W opinii zacytowany jest regulamin oraz podano jakie warunki należy spełnić aby uzyskać podłączenie do sieci miejskiej kanalizacji. W punkcie 3 zapisano „ Osoba, o której mowa w ust. 1 i 2, składa w Zakładzie wniosek o określenie warunków przyłączenia. Wzór wniosku ustala Zakład. Punkt 4 brzmi W uzasadnionych przypadkach Zakład może wyrazić zgodę na przyłączenie osobie, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym. Radna zwrócił się z pytaniem czy ta Pani składała wniosek , czy tylko podanie i co to znaczy w uzasadnionych przypadkach?, które przypadki są uzasadnione, że stanowią wyjątek od reguły i czy ten przypadek jest tym uzasadnionym?. Podjęta jest również sprawa, że należy pomóc osobom, które nie znają prawa. Oczywiście należy zawsze pomóc. Radna zauważyła, że zazwyczaj odpowiedzi Urzędowe są lakoniczne i w takiej sytuacji zgłasza się do danego Urzędu podaje dodatkowe informacje pyta w jaki sposób to załatwić. Natomiast ta Pani nie chciała tutaj załatwiać, wiedziała, że może się dalej odwoływać. Nie zgłosiła się na posiedzenie Komisji Rewizyjnej, która mogła ewentualnie coś wyjaśnić. Wydaje się, że ta sprawa toczy się dalej i jak ta Pani będzie miała uregulowany stan prawny to nie będzie większych problemów z podłączeniem. Radna dodał, iż jej zdaniem ta opinia jest jednostronna i tą sprawę można załatwić na normalnej drodze administracyjnej jak tylko zostanie uregulowany stan prawny.  

r. S. Ciołko stwierdził, iż pierwszy raz słyszy o tej sprawie. Jeżeli komisja podjęła taką sprawę, która toczy się ileś tam miesięcy to jako radny też powinien o tym wiedzieć. Rada powinna wiedzieć, że jest takie pismo i należałoby się zastanowić w jaki sposób to rozwiązać, być może zaprosić tą Panią jeszcze raz.

Przewodnicząca wyjaśniał, iż wg właściwości otrzymała skargę i jej zadanie było przekazanie skargi dla Komisji Rewizyjnej i tak się też stało a Komisja rozpatrzyła skargę i przedstawiła dokumenty, które otrzymali radni w materiałach na sesję.

r. S. Ciołko stwierdził, iż jego zdaniem należało podjąć jeszcze dalsze kroki w tej sprawie bo nie zostały wyczerpane wszystkie formalności.

r. G. Marecka  stwierdziła, że w opinii jest zapis z którego wynika, że  p.o. Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Knyszynie rozmawiał zarówno z sąsiadami jak i rzekomą właścicielką posesji. Jest tu informacja, że mama P. Marleny Kramkowskiej stwierdziła, że nie jest jeszcze właścicielem danej posesji. W momencie rozmów te panie widziały, że nie mają tytułu prawnego do tej posesji a mimo tego nie starały się tego rozwiązać polubownie tylko wręcz przeciwnie przynajmniej takie można odnieść wrażenie.

r. I. Dzięgielewska wyjaśniła, że Komisja Rewizyjna zajmowała się konkretną skargą. Był czas na wyjaśnienie Burmistrza jeśli otrzymał podanie od P. M. Kramkowskiej był czas na wyjaśnienie wszystkich „za” i „przeciw”. Ta Pani otrzymał odpowiedź w dwóch zadaniach i jest niezadowolona i teraz nie możemy jej obarczyć odpowiedzialnością że nie stawiła się na Komisję więc może nie jest zainteresowana. Burmistrz dopiero przed komisją powiedział, że ona nie jest właścicielem a to nawet nie jest kwestia czy jest czy nie jest. Bo gdyby sąsiad wyraził zgodę to bez problemów podłączyliby tak wynikało z wypowiedzi Z-cy Kierownika ZGKiM. Więc tutaj należało udzielić tej pani informacji, że w drodze administracyjnej będzie można podłączyć posesję do kanalizacji i tutaj ten problem powinien rozstrzygnąć Burmistrz a ten problem nie został rozstrzygnięty i dlatego była ta skarga. Zajmujemy się konkretną sprawą na tamten czas i jakie informacje ta pani otrzymała i w  związku z tym ta skarga jest zasadna. Gdyby ta pani otrzymał konkretną informację być może wówczas nie byłoby tej skargi a otrzymała dwa zdania - została po prostu zbyta. Komisja uważa, że nie może w ten sposób Urzędnik załatwiać sprawy trzeba było wyjaśnić.

 Burmistrz wyjaśnił, iż przyznaje, że odpowiedź, która była udzielona była odpowiedzią lakoniczną. Ona nie powinna się w ogóle od Burmistrza ukazać ponieważ nie prowadził całej procedury pismo zostało skierowane do Kierownika ZGKiM. W tym okresie nie było Kierownika ZGKiM ani pracownika w Urzędzie więc takie pismo być może nawet nierozważnie zostało podpisane przez Burmistrza i co do tego Burmistrz przyznaje się. Natomiast kwestia czy ta pani może być podłączona do kanalizacji czy nie to wynika dokładnie z regulaminu. Posesja, co zostało wyjaśnione na Komisji figuruje na P. Wołniec Sergiusz i małżonkę. Te Panie a więc P. Marlena Kramkowska jak i jak matka były u Burmistrza. Z oświadczenia matki P. M. Kramkowskiej wynika, iż ona jest już właścicielką spadku po rodzicach o ile postanowienie jest już prawomocne. Pani Kramkowska jest właścicielką mieszkania komunalnego i być może dlatego nie chce tych danych zmieniać w ewidencji. Jeżeli chodzi o konflikt sąsiedzki to nie zaczęło się to od podłączenia kanalizacji tylko od innych spraw. W tym przypadku absolutnie nie ma zastosowania cytowany tutaj punkt 4 Regulaminu  „W uzasadnionych przypadkach Zakład może wyrazić zgodę na przyłączenie osobie, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym”. Bo tutaj jest możliwość uregulowania stanu prawnego. Wejście na grunt musi być za zgodą właściciela jak i właściciela działki do której ta kanalizacja ma być podłączona. Dopiero wówczas przy konflikcie administracja samorządowa występuje na drogę decyzji tak zwanych koniecznych czy uzasadnionych. I takie wszczęcie postępowania nastąpi, kiedy to nastąpi nie wiadomo, ale będzie to zależało od właścicielki gruntu jeżeli jest i od złożenia wniosku nie przez Panią Marlenę Kramkowską a jej matkę, która jak sama oświadczyła jest właścicielką posesji czego na dzień dzisiejszy nie można potwierdzić bo zarówno z danych z ewidencji gruntów jak i z podatków wynika, co innego.

r. G. Marecka zauważyła, że to co w tej chwili Burmistrz wyjaśnił powinno przynajmniej w części znaleźć się w piśmie do P. Kramkowskiej.

r. I. Dzięgielewska stwierdziła, że to dopiero teraz zostało wyjaśnione. Burmistrz powinien był wyjaśnić to wówczas w piśmie do pani Kramkowskiej a nie udzielać dwuzdaniowej odpowiedzi te informacje zostały zgromadzone dopiero po fakcie.

Przewodnicząca zwróciła się do Burmistrza, iż oczywiście każdy popełnia błędy, ale kiedy 30 stycznia do kancelarii ogólnej wpłynęło pismo przesłane przez Urząd Wojewódzki. Wtedy już powinien pan jakieś kroki podjąć i nawet do tego pisma, które pan skierował 7 stycznia i jakieś obszerniejsze wyjaśnienie powinien Pan do Pani Kramkowskiej skierować. Może te, które w tej chwili przedstawił dla Rady.

Innych pytań i uwag ze strony Rady nie zgłoszono.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na Burmistrza Knyszyna

W zarządzonym głosowaniu jawnym za uznaniem skargi za zasadną głosowało 8 radnych, 1 radny głosował przeciw, 4 radnych wstrzymało się od głosu. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych (w załączeniu uchwała Nr XI/83/08).

                                                                                                                     

 i ) zawarcia porozumienia samorządowego pomiędzy Gminą Knyszyn a: gminą Mońki,  

     Gminą Goniądz, Gminą Lipsk oraz Gminą Bargłów Kościelny dotyczy projektu budowy  

     Knyszyńskiej sieci szerokopasmowej.

Przewodnicząca poinformowała, iż projekt tej uchwały nie był przedmiotem prac komisji i poprosiła o wyjaśnienie sprawy.    

P. R. Sidorski Z-ca Burmistrza poinformował, że uchwała dotyczy projektu pod nazwą „ Knyszyńska sieć szerokopasmowa”.  Projekt ten jest przedłużeniem projektu realizowanego przez Ministerstwo Rozwoju  Regionalnego i Urząd Marszałkowski. Z działań w programie operacyjnym „Rozwój Polski Wschodniej” nazywanym siecią szerokopasmową Polski Wschodniej  załażeniem jest budowa infrastruktury teleinformatycznej na terenie 5 województw tworząc ponadregionalną sieć szerokopasmową z dostępem do internetu. Natomiast  projekt realizowany przez Urząd Marszałkowski woj. Podlaskiego o nazwie „ wdrożenie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego część druga”. Ma w swoim zakresie uruchomienie miedzy innymi usług typu: eszkoła, eszpital, eurząd. Nasz projekt zakłada oprócz działań wymienionych wcześniej również monitoring Knyszyna. W początkowym etapie należy przygotować kompletną dokumentację obejmującą koncepcję techniczną projektu, studium wykonalności, program funkcjonalno-użytkowy. Po opracowaniu dokumentacji przedkładamy ją do Urzędu Marszałkowskiego celem zaopiniowania naszego przedsięwzięcia do projektu. Na ten cel zaplanowana został kwota 20.000 zł w budżecie gminy. Ta sieć szerokopasmowa na terenie naszej gminy jak i pozostałych będzie rozprowadzona drogą radiową, szkielet sieci będzie oparty na technologii Wimax.  Do domów internet będzie dostarczany drogą wi-fi czyli standartową. Porozumienie, które chcemy zawrzeć z gminami wymienionymi w uchwale służy do tego aby wstąpić do Urzędu Komunikacji Elektronicznej o zabezpieczenie odpowiedniej ilości kanałów radiowych. Natomiast w przypadku monitoringu sygnał z kamer będzie przesyłany bezpośrednio do Komendy Powiatowej Policji w  Mońkach.

r. A. Pietlukiewicz zwrócił się z pytaniem czy ten internet obejmie zasięgiem całą gminę.

P. R. Sidorski w odpowiedzi poinformował, iż obejmie cała gminę.

r. A. Pietlukiewicz zwrócił się z pytaniem kiedy planowane jest rozpoczęcie przesyłania tego sygnału.

P. R. Sidorski w odpowiedzi poinformował, że przygotowywana jest koncepcja, kosztorys i studium wykonalności. Następnie będzie to składane do Urzędu Marszałkowskiego, który organizuje przetargi. Z informacji, które podają na konferencjach wynika, że z przetargami chcą skończyć do końca roku.

r. A. Pietlukiewicz zwrócił się z pytaniem odnośnie odpłatności czy interent będzie dostarczany mieszkańcom na zasadzie abonamentu.

P. R. Sidorski wyjaśnił, że wchodzi tutaj sprawa pomocy publicznej i tak jeżeli udostępniać będziemy usługi, które konkurują z usługami świadczonymi np.: przez telekomunikację wtedy nieunikniony jest jakiś abonament. Z drugiej jednak strony dofinansowanie które będzie można uzyskać będzie mniejsze ponieważ przedsięwzięcia komercyjne będą dofinansowane w 50% niekomercyjne w 75%. Wówczas mogłoby to się odbywać na zasadzie wolnego dostępu do internetu.  

Innych pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie zawarcia porozumienia samorządowego pomiędzy Gminą Knyszyn a: gminą Mońki, Gminą Goniądz, Gminą Lipsk oraz Gminą Bargłów Kościelny.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 13 radnych. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych (w załączeniu uchwała Nr XI/84/08).

 

j)  zmiany uchwały Nr I/4/06 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 27 listopada 2006 r. w

     sprawie wyboru członków Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności 

    Gospodarczej Rady Miejskiej w Knyszynie,

Przewodnicząca poinformowała, iż nowa radna M. Wojtulewicz wyraziła chęć pracy w dwóch komisjach dlatego też niezbędna jest zmiana tych uchwałach.

Następnie przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr I/4/06 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 27 listopada 2006 r. w sprawie wyboru członków Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej Rady Miejskiej w Knyszynie.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 13 radnych. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych (w załączeniu uchwała Nr XI/85/08).

          

k) zmiany uchwały Nr I/6/06 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 27 listopada 2006 r. w

    sprawie wyboru członków Komisji, Zdrowia, Kultury, Oświaty, Porządku Publicznego

    Rady Miejskiej w Knyszynie 

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr I/6/06 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 27 listopada 2006 r. w sprawie wyboru członków Komisji, Zdrowia, Kultury, Oświaty, Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Knyszynie.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 13 radnych. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych (w załączeniu uchwała Nr XI/86/08).

Przewodnicząca zamknęła punkt 6 porządku obrad.

 

Do pkt. 7

Punkt 7 odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych został realizowany w trakcie sesji      

podczas omawiania projektu uchwały w sprawie zawarcia porozumienia samorządowego pomiędzy Gminą Knyszyn a: gminą Mońki, Gminą Goniądz, Gminą Lipsk oraz Gminą Bargłów Kościelny dotyczy projektu budowy Knyszyńskiej sieci szerokopasmowej.

 

Do pkt. 8    

Przewodnicząca otworzyła punkt 8 porządku obrad Wolne wnioski.

Przewodnicząca poruszyła sprawę oświetlenia ulicznego dotyczy to przerwy w godzinach między 100 a 300 w nocy kiedy to oświetlenie jest wyłączone. Mieszkańcy i osoby, które prowadzą działalność gospodarczą są zaniepokojeni tą sytuacją, że nie pali się światło. Były przypadki włamań w samym centrum dlatego też zwrócili się z prośbą czy nie można byłoby tak zorganizować tego oświetlenia żeby tej przerwy nie było i światło paliło się również w nocy. Są to godziny, które rzeczywiście stwarzają możliwości dla przestępców i ludzie czują się zagrożeni. Następnie Przewodnicząca zaproponowała następujący wniosek aby oświetlenie uliczne zapalać później o godzinę i gasić wcześniej o godzinę nie przekraczając w ten sposób długości włączenia tego oświetlenia tj. 9 godzin a więc nie zwiększając też i kosztów. I wyjść na przeciw postulatom osób prowadzących działalność gospodarczą. W tej chwili oświetlenie uliczne zapala się miedzy godziną 1800 a 1900 nic nie stałoby na przeszkodzie aby to światło zapalało się przed 2000 o godzinę później. Poprosiła o wypowiedzi radnych w tej sprawie oraz jak ta sytuacja przedstawia się na wsiach.  Ponowiła, iż stawia taki wniosek aby to oświetlenie paliło się ciągle nie przekraczając jednocześnie limitu 9 godzin na dobę. Wraz z wydłużaniem się dnia godziny można będzie odpowiednio regulować i to oświetlenie będzie włączone przez mniej godzin.

Burmistrz stwierdził, iż rozumie wniosek Przewodniczącej w pierwszej części natomiast niezrozumiałe jest uzasadnienie drugiej części. Dotychczas wszystkie zgłoszenia, które były z terenu Knyszyna nie mówiąc tutaj o wsiach ponieważ na wsiach większość sołtysów zgłaszało, że światło jest potrzebne generalnie wieczorem i rano. Natomiast w Knyszynie zapalanie oświetlenia w nocy nie można robić kosztem wieczoru i ranka. Większość zgłoszeń dotyczy zbyt późnego zapalania oświetlenia wieczorem i zbyt wczesnego gaszenia rano a więc kiedy rano przed godz. 500 ludzie wychodzą do autobusu bądź wieczorem kiedy wracają z pracy, zakupów, oczywiście zależne jest to od pory roku. Nie mówimy tutaj o okresie letnim. Takie ograniczanie nie ma sensu. Albo Rada znajduje środki i oświetlenie pali się przez całą noc. W tym momencie przy tym uchwalonym budżecie tych środków nie wystarczy. Albo w tym momencie zaspakajając pewną grupę osób narażamy pozostałą bardzo dużą grupę ludzi na to, że oni czy do pracy czy z pracy będą musieli chodzi po ciemku. Gdzie później w środku nocy będą się te światła palić.

Przewodnicząca zauważyła, iż oświetlenie uliczne przed niedzielą przed zmiana czasu zapalało się około 1800. teraz nie ma takiej potrzeby aby zapalało się ono o 1800 a wystarczyłoby aby zapalało się przed 2000. Te dwie godziny uszczuplić na początku zapalania się tego światła i na końcu pozwoliłby na nie wyłączanie jego w nocy i limit 9 godzi nie byłby przekroczony.

r. J. Bielski stwierdził, iż podziela w części zdanie Przewodniczącej i w tej chwili oświetlenie uliczne może zapalać się około godz. 2000 a gasnąć około 500 rano. Przy oświetleniu energooszczędnym wydłużenie tego okresu nawet o godzinę nie powinno spowodować, aż takiego wzrostu kosztów.

P. R. Sidorski Zastępca Burmistrza wyjaśnił, iż włączanie i wyłączanie oświetlenie uliczne sterowane jest zegarami słonecznymi. Mamy możliwość przesunięcia włączania się oświetlenia ulicznego pół godziny po zmierzchu czy godzinę po zmierzchu. Nie da się tak tego określić, iż oświetlenie będzie się zapalało około godziny 2000. Będzie się zapalało godzinę po zmierzchu a wiec kiedy już będzie ciemno. Włączenie nocne oświetlenia spowoduje wzrost kosztów wygospodarować można na późniejszym zapalaniu i wcześniejszym gaszeniu około godziny. Nie da się wygospodarować trzech godzin. p. R. Sidorski dodał, iż nie sądzi aby ludzi byli zadowoleni tym, że oświetlenie zapala się kiedy jest zupełnie ciemno.      

r. M. Wojtulewicz poruszyła sprawę wyglądu Rynku zaproponowała aby zrobić porządek z krzewami, które zdaniem radnej nie są ozdobą bo latem kiedy będą liście i to wszystko zarośnie to tam tylko leżą alkoholicy i szerzy się pijaństwo i tam w tych alejkach jest nasz szalet publiczny. Zdaniem radnej należałoby usunąć te krzewy i zrobić trawniki. Następna sprawa to klomb w parku czy tam nie mogą być kwiaty bo obecnie latem rosną tam byle jakie i zielsko. Następnie zwróciła się z pytaniem o kiosk ruchu, który był wynajmowany poprzednio między innymi przez P. Jankowską czy będzie ktoś to wynajmował, czy będzie to stało puste być może należy coś z tym zrobić bo na pewno nie poprawia to wyglądu Rynku.

Przewodnicząca powróciła do zgłoszonego przez siebie wniosku i zarządziła głosowanie kto jest za tym aby nie przekraczając obecnego limitu godzin włączenia oświetlenia ulicznego. Światło paliło się bez przerwy przez całą noc poprzez późniejsze włączanie i wcześniejsze wyłączanie. 

Za wnioskiem głosowało 13 radnych.

Rada przyjęła wniosek.

r. G. Marecka zwrócił uwagę, iż wielokrotnie zgłaszała potrzebę usunięcia z Rynku towarzystwa pijącego alkohol ponieważ w okresie letnim ciężko jest przejść lub wejść do któregoś ze sklepów.

Burmistrz wyjaśnił, że jeżeli chodzi o kiosk Ruchu jest on dzierżawiony przez „Ruch” .  Urząd wystąpi z pismem z zapytaniem, co do dalszych planów odnośnie tego kiosku.

Jeżeli chodzi o klomb w parku to kiedyś były tam róże, były one systematycznie niszczone. Nic nie stoi na przeszkodzie żeby spróbować ponownie i na wiosnę posadzić kwiaty. Jeżeli chodzi o Rynek powstająca nowa lokalna grupa działania Leader plus . Jednym z punktów działania, którym zajmie się ta grupa jest rewitalizacja Rynku w Knyszynie będzie to dotyczyło ogólnego rozwiązania zagospodarowania Rynku. Taki projekt może powstać w roku przyszłym. Na ten cel można będzie pozyskać środki z zewnątrz.

r. G. Marecka poruszyła sprawę szaletu publicznego. Temat ten był poruszany kilka miesięcy temu. Miało być jakieś porozumienie pomiędzy Gminą a Parafią i nic więcej na ten temat nie wiemy.

Przewodnicząca powróciła do sprawy ubezpieczenia hali sportowej. Otrzymaliśmy odmowę od ubezpieczyciela, że nie dostaniemy pieniędzy ze względu na to, że źle było to ubezpieczone nie było ubezpieczone od huraganu. Zaproponowała rozważenie możliwości odwołania się od tej decyzji. Należałoby wziąć ze stacji meteorologicznej informacje o sile wiatru bo ubezpieczyciel tym uzasadnia, że nie było ubezpieczenia od huraganu a nie wiadomo czy to był huragan czy nie. Następnie zwrócił się z pytaniem do Dyrektora ZSO w Knyszynie jak ubezpieczył halę sportową?.

P. K. Chowański – Dyrektor ZSO w Knyszynie stwierdził, iż zrobił to sobie na biedę bo na dobrą sprawę powinien wcale nie ubezpieczać. Z własnej inicjatywy i we własnym zakresie budynek hali sportowej objęty został ochrona ubezpieczeniowa od ognia i innych żywiołów. Budynek nie był ubezpieczony od huraganu. Ubezpieczenie od huraganu jest ubezpieczeniem dodatkowym.

Przewodnicząca zwrócił się z pytaniem do dyrektora dlaczego nie ubezpieczył budynku od huraganu. Pytanie jest czy był ten huragan i czy to było powodem uszkodzenia dachu.  Dodała, iż ktoś powinien zadbać oto i wystąpić do stacji meteorologicznej z zapytaniem czy to rzeczywiście był huragan. Należałoby również odwołać się od decyzji ubezpieczyciela ktoś się powinien tą sprawą zająć. Koszty tej naprawy będą znaczne a wiec ktoś te straty powinien pokryć. Bo nie wyobraża sobie aby środki poszył z budżetu gminy.

P. K. Chowański – Dyrektor ZSO w Knyszynie przedstawił następujące stanowisko w przedmiotowej sprawie: „   Na wstępie należy stwierdzić, iż szkoła prowadzona przez gminę jest gminną jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, a zatem mienie pozostające w dyspozycji szkoły nie jest jej własnym mieniem, lecz stanowi własność gminy. W skład gminnego zasobu nieruchomości wchodzą nieruchomości stanowiące własność Gminy z wyjątkiem oddanych w użytkowanie wieczyste, trwały zarząd lub inne prawo użytkowania. 

Nieruchomości stanowiące własność gminy mogą być przekazywane jednostkom organizacyjnym gminy nie posiadającym osobowości prawnej w trwały zarząd, najem lub dzierżawę oraz użyczane na cele związane z ich działalnością określona aktem o utworzeniu jednostki oraz statutem.

W przypadku gminnych jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej sposób składania oświadczeń woli na zewnątrz reguluje art. 47 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zgodnie z tym przepisem, oświadczenia te składają jednoosobowo kierownicy wymienionych jednostek, działający na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez wójta. Zakres upoważnienia kierownika gminnej jednostki organizacyjnej obejmuje składanie oświadczeń woli (przede wszystkim w formie cywilnoprawnej) w odniesieniu do mienia przekazanego we władanie danej jednostce oraz podejmowanie innych czynności dotyczących bieżącego funkcjonowania jednostki.

Zarządzeniem Nr 126/05 Burmistrza Knyszyna z dnia 2 czerwca 2005r.w sprawie udzielenia dyrektorowi Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Knyszynie pełnomocnictwa w zakresie prowadzenia Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Knyszynie udzielono mi pełnomocnictwa do wykonywania czynności zwykłego zarządu w zakresie prowadzenia Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Knyszynie. Ponadto upoważniono mnie do oddawania części nieruchomości w najem lub dzierżawę, w drodze umowy zawartej na okres do 3 lat, z jednoczesnym zawiadomieniem Burmistrza Knyszyna. Zarządzenie Nr 127 dotyczyło dyrektora Zespołu Szkół w Kalinówce Kościelnej, 128 – Szkoły Podstawowej w Zofiówce a 129 dyrektora Przedszkola w Knyszynie. W związku ze zmiana na stanowisku Dyrektora Szkoły Podstawowej w Zofiówce wydano nowe Zarządzenie Nr 187/06 z dnia 17 sierpnia 2006r.

Każda czynność cywilnoprawna dokonana przez kierownika gminnej jednostki organizacyjnej musi opierać się na pełnomocnictwie. Jak trafnie zauważa Sąd Najwyższy w wyroku z 19 stycznia 1993 r. (sygn. akt III CZP 160/92, opubl. OSNC 1993/6/102), kierownik jednostki organizacyjnej gminy może występować w jej imieniu tylko w granicach udzielonego mu pełnomocnictwa. Tak też, pełnomocnictwo udzielone przez burmistrza dyrektorom szkół dotyczy tylko zwykłego zarządu w zakresie prowadzenia szkół,  a zakresie zarządu nieruchomością upoważniono ich tylko do oddawania części nieruchomości w najem lub dzierżawę. Zwykłego nie trwałego zarządu.

Uchwalając Statut Zespołowi Szkół Ogólnokształcących w Knyszynie uchwałą Nr XXX/144/94 z dnia 18 lutego 1994r. Rada Miejska w Knyszynie nie określiła celów, zadań i szczegółowych kompetencji w zakresie utrzymania obiektów.

Dlatego też w stosunku do budynku szkoły i innych nieruchomości to gmina jest jego właścicielem i zarządcą. 

Z treści Informacji o wynikach kontroli utrzymania obiektów oraz przestrzegania bezpieczeństwa i higieny w publicznych szkołach i placówkach oświatowych dokonanej w 2007r. przez NIK wynika, że zgodnie z art. 61 Prawa budowlanego właściciel lub zarządca obiektu budowlanego jest obowiązany utrzymywać i użytkować obiekt zgodnie z zasadami wiedzy technicznej. Prawną formą władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną, zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603, ze zm.), zwanej dalej ustawą o gospodarce nieruchomościami, jest trwały zarząd. 

W myśl art. 45 ust. 1 w/w ustawy trwały zarząd na rzecz jednostki organizacyjnej ustanawia właściwy organ, w drodze decyzji. W przypadku przekazywania nieruchomości jednostce organizacyjnej gminy nie posiadającej osobowości prawnej w trwały zarząd warunki korzystania z nieruchomości ustalić winien Burmistrz w decyzji o ustanowieniu trwałego zarządu.

Nie wydano decyzji o przekazaniu w trwały zarząd nieruchomości, dlatego też ZSO w Knyszynie jak i jego dyrektor nie objęli nieruchomości, a więc nie są jej zarządcą.

W dniu 17 listopada Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Mońkach wydał decyzję Nr SIO.7353-PU/19/2006r. udzielając torowi: Urzędowi Miejskiemu w Knyszynie pozwolenia na użytkowanie Hali Sportowej przy ZSO w Knyszynie.

W dniu 05.12.12.2006r. miało miejsce przekazanie do użytkowania hali sportowej.

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Knyszynie – reprezentowany przez dyrektora Krzysztofa Chowańskiego występował w roli użytkownika.

Przeprowadzane kontrole obiektu budynku zlecane było przez dyrektora ZSO w Knyszynie we własnym zakresie, co umożliwiało bieżące techniczne monitorowanie obiektów. Także we własnym zakresie budynek hali sportowej objęty został  ochroną ubezpieczeniową mienia od ognia i innych żywiołów.  Budynek nie był ubezpieczony od huraganu. Oryginał polisy ubezpieczenia budynków został przekazany do Obsługi Finansowo-Ksiegowej Szkół Gminy Knyszyn w Urzędzie Miejskim. Dlatego też należy przypuszczać, że warunki ubezpieczenia były znane gminie. Nie wnoszono uwag odnośnie treści polisy.

 

W moim przekonaniu,  stan hali sportowej - stan po oddaniu do użytku oraz fakt, iż jest to nowy obiekt  objęty okresem gwarancji  nie dawały podstaw aby szkody wywołane huraganem mogły wystąpić i mu grozić.  Nie wydaje się aby przyczyną zdarzenie, które miało miejsce na terenie hali sportowej w dniu 7 marca 2008r. był huragan. Stan innych, sąsiednich budynków wskazuje iż przyczyn należy upatrywać być może w wykonaniu pokrycia dachowego. Mając na uwadze okres gwarancyjny naprawa dachu winna być dokonana przez wykonawcę inwestycji bądź na jego koszt ze środków pochodzących z zabezpieczenia należytego wykonania umowy  w tym, z zabezpieczenia roszczeń z tytułu gwarancji.

Reasumując należy stwierdzić, że:

  1. Właścicielem i zarządcą nieruchomości w tym budynku szkoły jest gmina, zaś Zespół Szkół Ogólnokształcących jest jedynie użytkownikiem.
  2. Dyrektor szkoły był upoważniony do wykonywania czynności zwykłego zarządu w zakresie prowadzenia Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Knyszynie. Ponadto upoważniono mnie do oddawania części nieruchomości w najem lub dzierżawę, w drodze umowy zawartej na okres do 3 lat,
  3. ZSO w Knyszynie jak i jego dyrektorowi nie przekazano w trwały zarząd nieruchomości dlatego brak jest podstaw do  egzekwowania od nich jako użytkownika realizacji obowiązków właściwych właścicielowi lub zarządcy”. (oświadczenie w załączeniu do protokołu).

Kontynuując P. Dyrektor stwierdził, iż może się teraz wytłumaczyć dlaczego nie ubezpieczył budynku od huraganu albo dlaczego ubezpieczył od innych zdarzeń. Tak jak przedstawił to w swoim oświadczeniu nie uważa, że huragan jest to takie zjawisko, które u nas występuje lub też huragan występował w danym czasie bo w okolicy nic nie było.

r. I. Dzięgielewska zauważyła, iż próbuje się całą odpowiedzialność skierować na dyrektora natomiast radna będzie tutaj broniła stanowiska dyrektora. Wiemy, że huragany nie są zjawiskiem występującym na naszym terenie i brak było podstaw do takiego ubezpieczenia tym bardziej, że jest to nowy budynek tak samo można było ubezpieczyć od powodzi. A są to dodatkowe koszty i było wykupione standardowe ubezpieczenie. Zwróciła się z pytaniem czy budynek gminy jest ubezpieczony od huraganów. Pozostaje też kwestia czy to był huragan.                             

Przewodnicząca zauważyła, że skoro mamy pismo od ubezpieczyciela, że huragan był sprawcą uszkodzenia dachu więc wystąpmy do stacji meteorologicznej niech określą czy był huragan czy nie. Wówczas będzie można napisać odwołanie.

P. Dyrektor zauważył, iż na co będzie to odwołanie przecież pożaru nie było.

r. I. Dzięgielewska zwrócił się z pytaniem kto wyłączył salę z użytkowania i jakie będzie dalsze postępowanie w tej sprawie.

P. Dyrektor poinformował, iż inspektor nadzoru budowlanego polecił wyłączyć salę z użytkowania do czas uzyskania oceny technicznej obiektu, że nie zagraża życiu i mieniu.

r. I. Dzięgielewska zwrócił się z pytaniem czy tą sprawą zajmuje się policja a jeżeli tak to czy była już jakaś odpowiedź ze strony policji.

Burmistrz potwierdził, iż tą sprawą zajmuje się policja i do tej pory nie było żadnej odpowiedzi.

Przewodnicząca powtórzyła pytanie radnej Dzięgielewskiej czy budynek gminy jest ubezpieczony od huraganu.

P. Skarbnik poinformowała, iż polisie ubezpieczeniowej nie ma takich zapisów.

Przewodnicząca zauważyła, iż wobec tego budynek gminy nie ma dodatkowego ubezpieczenia i dlatego też stanie w obronie Dyrektora ponieważ próbuje się mu przepisać winę, że nie ubezpieczył budynku od huraganu.

Przewodnicząca zwrócił się z następującym pytaniem wiadomo już, że nie otrzymamy odszkodowania od ubezpieczyciela. Skąd weźmiemy pieniądze na remont. Wspomniał Pan dzisiaj, że zostanie złożony wniosek o środki z rezerwy Ministra czy to pokryje nasze koszty bo nie wiadomo, co będzie do zrobienia. Również stan okien na hali budzi wątpliwości czy nie trzeba będzie ich wymienić a wówczas koszty jeszcze wzrosną.

Burmistrz wyjaśnił, iż zakres prac określi ekspertyza, która powinna być wykonana do końca kwietnia początek maja.

Przewodnicząca zwrócił się z pytaniem czy to już zostało zlecone.

Burmistrz odpowiedział, iż jest jedna oferta a w dniu jutrzejszym ma być złożona droga będzie można porównać, która jest tańsza.

Innych pytań uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca zamknęła punkt 8 porządku obrad.                           

 

Do pkt. 9

 

Przewodnicząca otworzył punkt 9 porządku obrad. 

Do protokołu z X sesji Rady Miejskiej w Knyszynie uwag nie wniesiono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołu z  X sesji głosowało 13radnych. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych.

Rada przyjęła protokół z X sesji Rady Miejskiej w Knyszynie.

Przewodnicząca zamknęła punkt 9 porządku obrad. 

 

Do pkt. 10

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad, Przewodnicząca zakończyła obrady XI sesji Rady Miejskiej w Knyszynie.

 

Protokółował

Andrzej Kudzinowski                                      Przewodniczący Rady Miejskiej

      

                                                                                           Irena Wysocka  

 

 

                                                    

 

 

       

                     

Metryka strony

Udostępniający: Andrzej Kudzinowski

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2009-01-15

Data modyfikacji: 2009-01-15

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2009-01-15